LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Úrazový děj probíhal takto ...
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
19.Melen 10848
20.Volf 10818
21.Reich 10798
Bouldry:
19.Horáček 9525
20.Pařík 9503
21.Šolc 9381
Hory:
7.Sejbal 6629
8.Černý 6591
9.Sukačová 6464

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1142087 cest
Nové přelezy:
Exitus 9/9+
Pipeline 7b+
Red Alert 7c+
Odcházení XIb
Odcházení Xb
Ouranos 7c+
Filotimo 7b
100 Patate 8b
Sovietic T 7c
Follame 7c

Stěny
Gutovka - Lezecké centrum ve Strašnicích - Praha 10
Spolkový dům - Vlašim
Hotel Praha - Broumov - Broumov

Prodejny
HUDYsport - Praha 6
Robert Janda - Treking sport - Plzeň
SAMBAR sport Kladno - Kladno - Kročehlavy

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Kategorie:
 Jak batoh ABS zachraňuje život v lavině!
Základním bezpečnostním vybavením je při pohybu ve volném, zasněženém horském terénu lavinový vyhledávač, sněhová lopata a sonda. Na tom se nic nemění. Pokud chcete pro svoji bezpečnost udělat něco navíc, můžete sáhnout po některé nadstandardní pomůcce. Dnes existují tři – batoh ABS, Avalung a Avalanche Ball. Prvně jmenovaný ovšem vykazuje jednoznačně nejlepší účinnost. Jeho stvořitelem je Peter Aschauer, který se jeho vývojem zabývá už přes dvacet let.
Komentáře (1)01.03.2010... celý článek
 Lavina v Tatrách zasypala tři české horolezce
Ve Vysokých Tatrách zasypala v pondělí lavina tři české horolezce. Jak oznámila Horská záchranná služba na své internetové stránce všem se podařilo dostat zpod laviny vlastními silami. Při pádu však utrpěli četná zranění. Byli převezeni do nemocnice v Popradu.
Komentáře (1)01.03.2010... celý článek
 Boulderové závody o pohár královského města Slaný
Ve dnech 20. a 21. března 2010 se uskuteční na boulderové stěně ve Slaném závody o pohár královského města Slaný.
Komentáře (0)28.02.2010... celý článek
 Lavinová lopata SNOW PERMON
K napsání tohoto příspěvku mě vedly velmi špatné zkušenosti s nákupem zboží přes e-shop, které by mohly mnohým (zejména skialpinistům) způsobit velké problémy!
Komentáře (0)28.02.2010... celý článek
 Daila Ojeda- první 8c
Španělka Daila Ojeda přelezla své první 8c. Jde o Sharmovu cestu Fish eye v Olianě.
Komentáře (0)27.02.2010... celý článek
 Valná hromada ČHS je 27. března 2010
Valná hromada ČHS se bude konat v sobotu 27. března 2010 od 9.30 hodin v Praze na Strahově.
Komentáře (0)27.02.2010... celý článek
 Alex Honnold- Ambrosia 8A
Free sola, volné přelezy ve velkých stěnách, anglické klasiky, sportovní cesty,  bouldery… tak to je lezecký repertoár Alexe Honnolda, který ho řadí mezi nejvšestrannější lezce USA.
Komentáře (0)25.02.2010... celý článek
 Výstava fotek z Lezce
U příležitosti filmové projekce festivalu Expediční kamera v Praze 9 - Horních Počernicích se pokusila pražská pobočka Lezce využít nabídky a uspořádat start putovní výstavy fotografií od přispěvatelů webu Lezec.cz. Akce se koná 28. února v Divadle Horní Počernice.
Komentáře (0)24.02.2010... celý článek
 Iker Pou- Demencia Senil 9a+
V lednu tohoto roku zopakoval Iker Pou po Chrisu Sharmovi cestu Demencia Senil 9a+ v Margalef. Tato 15 metrová linie vede v neuvěřitelném převisu v sektoru  Laboratoř. K jejímu přelezu jsou potřeba extra silné prsty. Dlouhé tahy po "jednoprdách a dvojprdách" je totiž řádně prověří. Jak se takové silové 9a+ leze vám předvede Iker Pou, který  prozradil, že na přelez se důkladně přípravoval na umělé stěně.
Komentáře (0)24.02.2010... celý článek
 Pád kamení na Rovišti
Už delší dobu se nám stýská po lezení na skalách, letošní tuhá zima nás zatím držela na překližce a tak jsme při víkendovém oteplení neváhali a hned v sobotu odpoledne vyrazili na průzkum na Roviště se podívat, jestli by se dalo něco vylézt.
Komentáře (0)24.02.2010... celý článek
<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739   740   741   742   743   744   745   746   747   748   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796   797   798   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838   839   840   841   842   843   844   845   846   847   848   849   850   851   852   853   854   855   856   857   858   859   860   861   862   863   864   865   866   867   868   869   870   871   872   873   874   875   876   877   878   879   880   881   882   883   884   885   886   887   888   889   890   891   892   893   894   895   896   897   898   899   900   901   902   903   904   905   906   907   908   909   910   911   912   913   914   915   916   917   918   919   920   921   922   923   924   925   926   927   928   929   930   931   932   933   934   935   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954   955   956   957   958   959   960   961   962   963   964   965   966   967   968   969   970   971   972   973   974   975   976   977   978   979   980   981   982   983   984   985   986   987   988   989   990   991   992   993   994   995   996   997   998   999   1000   1001   1002   1003   1004   1005   1006   1007   1008   1009   1010   1011   1012   1013   1014   1015   1016   1017   1018   1019   1020   1021   1022   1023   1024   1025   1026   1027   1028   1029   1030   1031   1032   1033   1034   1035   1036   1037   1038   1039   1040   1041   1042   1043   1044   1045   1046   1047   1048   1049   1050   1051   1052   1053   1054   1055   1056   1057   1058   1059   1060   1061   1062   1063   1064   1065   1066   1067   1068   1069   1070   1071   1072   1073   1074   1075   1076   1077   1078   1079   1080   1081   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104   1105   1106   1107   1108   1109   1110   1111   1112   1113   1114   1115   1116   1117   1118   1119   1120   1121   1122   1123   1124   1125   1126   1127   1128   1129   1130   1131   1132   1133   1134   1135   1136   1137   1138   1139   1140   1141   1142   1143   1144   1145   1146   1147   1148   1149   1150   1151   1152   1153   1154   1155   1156   1157   1158   1159   1160   1161   1162   1163   1164   1165   1166   1167   1168   1169   1170   1171   1172   1173   1174   1175   1176   1177   1178   1179   1180   1181   1182   1183   1184   1185   1186   1187   1188   1189   1190   1191   1192   1193   1194   1195   1196   1197   1198   1199   1200   1201   1202   1203   1204   1205   1206   1207   1208   1209   1210   1211   1212   1213   1214   1215   1216   1217   1218   1219   1220   1221   1222   1223   1224   1225   1226   1227   1228   1229   1230   1231   1232   1233   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245   1246   1247   1248   1249   1250   1251   1252   1253   1254   1255   1256   1257   1258   1259   1260   1261   1262   1263   1264   1265   1266   1267   1268   1269   1270   1271   1272   1273   1274   1275   1276   1277   1278   1279   1280   1281   1282   1283   1284   1285   1286   1287   1288   1289   1290   1291   1292   1293   1294   1295   1296   1297   1298   1299   1300   1301   1302   1303   1304   1305   1306   1307   1308   1309   1310   1311   1312   1313   1314   1315   1316   1317   1318   1319   1320   1321   1322   1323   1324   1325   1326   1327   1328   1329   1330   1331   1332   1333   1334   1335   1336   1337   1338   1339   1340   1341   1342   1343   1344   1345   1346   1347   1348   1349   1350   1351   1352   1353   1354   1355   1356   1357   1358   1359   1360   1361   1362   1363   1364   1365   1366   1367   1368   1369   1370   1371   1372   1373   1374   1375   1376   1377   1378   1379   1380   1381   1382   1383   1384   1385   1386   1387   1388   1389   1390   1391   1392   1393   1394   1395   1396   1397   1398   1399   1400   1401   1402   1403   1404   1405   1406   1407   1408   1409   1410   1411   1412   1413   1414   1415   1416   1417   1418   1419   1420   1421   1422   1423   1424   1425   1426   1427   1428   1429   1430   1431   1432   1433   1434   1435   1436   1437   1438   1439   1440   1441   1442   1443   1444   1445   1446   1447   1448   1449   1450   1451   1452   1453   1454   1455   1456   1457   1458   1459   1460   1461   1462   1463   1464   1465   1466   1467   1468   1469   1470   1471   1472   1473   1474   1475   1476   >>>  
 

Jak batoh ABS zachraňuje život v lavině!

Rozhovor s jeho vynálezcem Petrem Aschauerem

Základním bezpečnostním vybavením je při pohybu ve volném, zasněženém horském terénu lavinový vyhledávač, sněhová lopata a sonda. Na tom se nic nemění. Pokud chcete pro svoji bezpečnost udělat něco navíc, můžete sáhnout po některé nadstandardní pomůcce. Dnes existují tři – batoh ABS, Avalung a Avalanche Ball. Prvně jmenovaný ovšem vykazuje jednoznačně nejlepší účinnost. Jeho stvořitelem je Peter Aschauer, který se jeho vývojem zabývá už přes dvacet let.



Pane Aschauere, jak vás napadlo, že objemný batoh může udržet lyžaře na povrchu laviny?
Historie ABS-lavinového airbagu začíná kuriózně. Díky svým zkušenostem se „sněhovými prkýnky“ položil v 70. letech jistý lesmistr základ patentu lavinového airbagu. Jednou v zimě transportoval na zádech zastřelené zvíře. V příkrém terénu si při namáhavých sestupech šetřil síly sesouváním po sněhu. Několikrát sklouzl, strhl přitom menší lavinu, ale nebyl nikdy zcela zasypán. Napadlo ho, že se tak děje díky přidanému objemu jeho těla v podobě zvířete… Po dalších pokusech s přivázanými balóny a velkými kanystry se zrodila myšlenka lavinových airbagů. Nejdříve jsem se tím zabýval ve spolupráci se střediskem výzkumu Aliance a později rozvinul s Franhoferovým institutem systém až k patentové přihlášce. Patent jsem získal v roce 1980. Po experimentech na bázi automobilového airbagu a vývoje nosného systému, jsem mohl v roce 1985, spolu s bavorskou horskou službou, představit první plně funkční ABS lavinový airbag. Stalo se tak na zimním veletrhu ISPO v Mnichově.

Jak vlastně ABS batoh funguje v praxi?
ABS airbag je systém, který zabraňuje úplnému zasypání lavinou. Jedním zatažením rukojeti spouštěče na batohu se během několika sekund nafouknou dva airbagy o objemu 170 litrů a vlastní objem těla se tím zvětší přibližně 1,5krát. O zbytek se postará jednoduchý fyzikální zákon - pokud se pohybuje více částic najednou, plavou ty největší na povrchu. Totéž se děje při pádu laviny. Přidaných 170 litrů objemu z ABS batohu zajistí nutný vztlak pro to, aby člověk v lavině zůstal na jejím povrchu. A tím s velkou pravděpodobností i naživu. Batoh musí být samozřejmě pevně spojen s tělem lyžaře, což zajišťují mj. i kovové přezky místo plastových na popruzích.



Proč jsou airbagy právě po stranách?
Tento princip zajišťuje, že přirozené těžiště těla zůstává uchováno a celé tělo je stabilizováno. Oběť laviny tak pluje na povrchu masy sněhu. Čím se tělo nachází blíže povrchu laviny, tím méně je vystavováno dynamickým silám, které v lavině působí. To výrazně snižuje riziko zranění.

Proč jsou airbagy dva?
Originální ABS se skládá vždy ze dvou airbagů. Ty se sice nafouknou současně, disponují ale oddělenými uzavíracími ventily. Pokud dojde k poškození jednoho 85litrového airbagu, druhý přesto udrží dostatečně dlouho svůj objem.
Dalším důvodem je neomezená pohyblivost hlavy i při nafouknutých vacích. Z dvouset zdokumentovaných nehod, kdy byl aktivován batoh ABS, nedošlo ani jednou ke zranění hlavy. To je argument pro ty, kteří vytýkají ABS, že nechrání hlavu. Když ABS používají lavinoví záchranáři, například jako preventivní ochranu před další lavinou, nejsou omezováni nafouknutým límcem přes hlavu.





Jak jste postupoval při realizaci batohu ABS?
Profesionální pokusy se střediskem výzkumu Aliance potvrdily domněnku, že je možné zvýšením objemu spolehlivě zabránit propadnutí sněhovou masou.
První kroky už jsem zmiňoval. Na počátku 90. let se prokázalo, že kompaktní systém s mono-airbagem je absolutně spolehlivý. Přesto se jeho přemístění do víka batohu neukázalo jako ideální a bylo započato s úplným přebudováním systému. Ten byl ukázán světu v roce 1996 a šlo o duální airbag. Byl změněn celý systém plnění a integrován do batohu, nezávisle na airbagu. Oba vaky byly umístěny v postranních kapsách batohu, takže hlavní komora zůstala k dispozici. K aktivaci airbagů již nedocházelo mechanicky, ale tlakem vzduchu. Kromě toho přinesla tato změna také podstatné snížení hmotnosti o 1 kg. Celý systém tak vážil 2,5 kg.
Dalším krokem byla v roce 2001 změna integrace systému airbagů do batohů. Do té doby byly airbagy zašity napevno do batohů. V úzké spolupráci s TÜV byla vyvinuta adaptační možnost, která umožňovala oddělit celý systém airbagu od batohu. Tím bylo možné vyměnit opotřebovaný batoh, ale systém ABS používat dál.
V roce 2003 přišel na scénu speciální batoh pro freeridovou komunitu. Došlo k výrazné redukci hmotnosti a díky nové konstrukci bederních pásů, s využitím neoprenu, také k velmi úzkému spojení s tělem. Tento freeridový model se v praxi také mnohokrát osvědčil jako chránič zad.


Peter Aschauer


Co se ukázalo být největším problémem na cestě k současnému produktu?
Nejtěžší bylo zvládnout technické zpracování tak, aby byl lyžař airbagy co nejméně obtěžován. Na trhu bylo třeba přesvědčit především profesionální scénu, že zabránit zasypání v lavině je rozhodujícím krokem vpřed. Že se dosud příliš neuvažuje o vlastním zasypání a spoléhá se na pomoc ostatních, i když se stále se zkvalitňujícími vyhledávači.

Spolupracoval jste s nějakým známým výrobcem klasických batohů?
Ano, s VauDe a pak s Deuterem, který převzali v roce 1998 další vývoj ABS batohů a pomohl tím k jejich dalšímu výraznému průlomu. Batohy Deuter byly mimořádně praktické, s vysokým komfortem nošení. Rozšířila se nabídka, nabízely se batohy v celé škále použití. Momentálně jsou ABS batohy vyráběny rakouskou firmou Northland.

Bylo obtížné uvést ABS batoh na trh?
Nebylo to jednoduché, neboť uvedení na trh probíhalo především přes profesionály v oboru, které se podařilo přesvědčit až díky prvním přeživším obětem lavin, které měly lavinové airbagy. Dnes sotva některý profesionál pohybující se v horách pochybuje o funkčnosti lavinových airbagů ABS. Ať jde o horské vůdce, profesionální freeridery nebo záchranáře.

Čím jste získal důvěru odborné veřejnosti a posléze řadových skialpinistů a freeriderů?
Stálým dalším vývojem systému ABS, spoluprací s odborníky, poznatky a zkušenostmi z vyprávění obětí lavin – zkrátka jasnou orientací na praxi. Samozřejmě také skutečností, že žádné jiné zařízení používané v lavinách v případech nouze nepřináší srovnatelné úspěchy. Švýcarský Institut pro výzkum sněhu a lavin (SLF) v Davosu dokumentuje od roku 1990 lavinové nehody, při nichž byl použit lavinový batoh ABS. 98% obětí lavin, které byly vybavené ABS systémem, přežilo, z toho 90% zcela bez zranění.

Jak moc se liší současné batohy od Vašich prvních modelů?
ABS systém prodělal celou řadu vývojových kroků, neboť stále pracujeme na co možná nejlepší formě airbagů. Vylepšování probíhalo postupně, po malých krůčcích. Asi nejvýraznější změnou bylo zavedení systému Vario.

V posledních letech pravidelně přicházíte s inovacemi, zkuste přiblížit ty nejvýznamější?
Právě zmiňovaný Vario Systém jsme uvedli na trh v zimě 2006/07. Zvláštností tohoto systému je, že je možné na tzv. základní jednotku Base Unit, v níž je integrován systém ABS, připojit velmi jednoduchým způsobem různě velké batohy – 15 l, 30 l a 50 l. Od loňského roku existuje také obzvlášť lehký Vario Ultralight s objemem 18 l, který je určen hlavně pro freeride.
Na ISPU v roce 2009 jsem představil hned tři zásadní inovace. První z nich je Wireless Activation - dálková aktivace airbagu, může být označena jako kvantový skok. Dlouholeté zkušenosti z praxe ukazují, že se v případě nebezpečí nebo v extrémních situacích ne vždy každému podaří aktivovat svůj vlastní airbag. Přesně podle principu „čtyři oči vidí více než dvě“ nabízí nově vyvinutá dálková aktivace airbagu možnost, aby byl vlastní airbag spuštěn jiným členem skupiny. Tato nová funkce výrazně zvýší bezpečnost ve skupině.
Permanentní je naše snaha o snižování hmotnosti batohu. Přece jenom celý systém něco váží. Proto jsme díky tenčímu materiálu zredukovali váhu vlastních airbagů a ty kromě toho zaberou ve sbaleném stavu také méně prostoru. Poslední významnou inovací jsou karbonové patrony, které jsou o polovinu lehčí než ocelové.

Jak se daří ABS batoh prodávat? Stoupá každoročně počet Vašich zákazníků?
To, že se ABS systém stále více prosazuje, ukazují prodejní čísla. V posledních několika letech sledujeme každoroční nárůst o přibližně 20 procent.

Který národ si výrazně váží svého života a nejvíc kupuje ABS?
Lavinový batoh ABS se nejlépe prodává v alpských zemích - Rakousku, Švýcarsku a Francii, ale také v Severní Americe je velmi žádaný. Tam je však více obětí lavin při jízdě na snowmobilu nebo sněžném skútru než při lyžování.

Jak velký nárůst zájmu o batohy ABS znamenalo objevení variabilního systému Vario?
Nárůst je výrazný, v současnosti se prodává přibližně 80 procent airbagů s VARIO systémem.

Chystáte nějaké další novinky?
Permanentně plánujeme a vyvíjíme. Soustředíme se přitom na další snížení hmotnosti a ještě lepší funkčnost v lavinových situacích.

Děkuji za rozhovor!

Rozhovor vedl Michal Bulička
šéfredaktor časopisu info@hudy
instruktor skialpinismu s rakouskou státní zkouškou




CO JE TO LAVINOVÝ BATOH ABS AIRBAG?

ABS je zatím nejdokonalejší pomůckou pro přežití v lavině, která byla dosud vynalezena. Toto tvrzení podporují statistiky. Zatím bylo zdokumentováno 212 lavinových nehod, při kterých lyžaři aktivovali batoh ABS. Pouze tři z nich byli zcela zasypáni pod povrchem sněhu!
ABS airbag je systém, který zabraňuje úplnému zasypání lavinou. Zdánlivě jde o normální batoh, do kterého je však integrován systém ABS. Ten sestává z plynové patrony, rozvodových hadiček, dvou airbagů a spouštěcího mechanismu. Jedním zatažením rukojeti spouštěče, umístěného na popruhu batohu se díky vypuštění stlačeného plynu nafouknou během několika sekund dva airbagy o celkovém objemu 170 litrů. Objem těla, které strhla lavina, se tím zvětší přibližně 1,5 krát. O funkčnost systému ABS se postará fyzikální zákon - pokud se pohybuje více částic najednou, plavou ty největší na povrchu. Při uvolnění laviny se člověk s nafouknutými airbagy stává v proudu sněhu onou velkou částicí, což mu zajistí nutný vztlak pro to, aby zůstal na jejím povrchu. To znamená přísun kyslíku a tím s velkou pravděpodobností i přežití. Batoh ABS je samozřejmě pevně spojen s tělem lyžaře, což zajišťují mj. i kovové přezky místo plastových na všech popruzích.
Batoh ABS se dodává v několika velikostech. Nejpraktičtější je systém Vario. Tvoří jej základní jednotka, tzv. „Base Unit“, kterou tvoří zádový systém s popruhy, oba airbagy a plynová patrona s aktivací. Na tento modul lze jednoduše připnout pomocí zipu batoh různého objemu. Volit lze mezi čtyřmi velikostmi – 15 l, 18 l, 30 l a 50 l. Pokud jezdím v rámci střediska freeride, připnu 15 l, když jdu na týdenní Haute Route, zvolím 50 l a přitom mi stačí jediný Base Unit.

Michal Bulička   [úpravy] 17:05 01.03.2010Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

Nový komentář 

 ICDdBbeDlK
4Aq4Kv I am so grateful for your blog article. Fantastic.
Zapsal: trgnSbthDwrDmK, 13:42:05 20.12.2013


 Vložení nového komentáře 
Název
Jméno
Email
Text

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

 Foto dne:

Alprosli
 Databáze cest:
Všechny cesty (179620)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Drill 6b+ Kalymnos
Port 5c+ Kalymnos
Efharistone 7b+ Manikia
Filotimo 7b Manikia
Rastapopoulos 6c Manikia
Nově komentované:
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn
Poslední Hrana 3 Holštejn
Blue Elefant 3+ Holštejn
Dude Lebowski 7C+ Kozel

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty | Re: prsty prsty | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty |

 Nové komentáře:
Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Jen houšť...!!! | Re: Oslava | Re: Oslava | Re: Oslava |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (191)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (44)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (41)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)

 Nově v inzerci:
Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? | Brigáda v Krkonoších | Sacrpa Maestrale | STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Pátek sobota | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 405 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 342 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 315 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 312 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 287 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.