LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Tři pevné body prvolezce: Naděje, že nahoře půjde založit, Láska i ktomu nejtitěrnějšímu chytečku a Víra ve svého výborného jističe.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
31. 10547
32.Svoboda 10522
33.Havlík 10510
Bouldry:
31.Majdloch 9125
32.Chytil 9034
33.Hronek 9028
Hory:
12.Bloudek 5970
13.Procházková 5670
14.Y 5373

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1142136 cest
Nové přelezy:
Roof Rabbi 8a
Polární Zá 8A+
Ztracenec 7C+
Panychida 9+/10-
Exitus 9/9+
Pipeline 7b+
Red Alert 7c+
Odcházení XIb
Odcházení Xb
Ouranos 7c+

Stěny
Lezecká stěna Znojmo - Znojmo
Tendon Blok - lezecké centrum - Ostrava
Climbing a Music Club Parukářka - Praha 3

Prodejny
Luna Rossa - lezecké chyty a stěny - Děčín
Rock Point Vaňkovka - Brno
Rock Point - OC Olympia - Olomouc 7

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Lavina v Beskydech

Tak to je pekelná smůla lavinu jsem tu ještě neviděl....

V Moravskoslezských Beskydech zavalila lavina mladého muže. Neštěstí se stalo na hoře Smrk u Frýdlantu nad Ostravicí. Na místo okamžitě vyrazili záchranáři a Horská služba. Muž ale pod sněhem zemřel.

Oficiální zdroj iDNES

http://zpravy.idnes.cz/krimi.asp?r=krimi&c=A060125_153242_krimi_mr

Upřímnou soustrast všem ....nemám slov

Jose prasečí hlava   [úpravy] 16:00 25.01.2006Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 lavina16:10:15 25.01.2006
Loni spadly 2 v malenovickem kotli. Zajimalo by mne kde se to presneji na smrku stalo - tech moznosti tam zase neni az tak moc... Uprimnou soustrast.
Taky Joseodpovědět 
 Re: lavina16:28:55 25.01.2006
Pokud vim, tak lavina jeste nikdy nikoho v Bekydech nezabila, je to hrozne nestesti. Nemate nejake informace kdo to byl? Uprimnou soustrast.
Roman Raškaodpovědět 
  Re: lavina16:38:17 25.01.2006
Byl to prej skialpinista nebo prknař
sedloodpovědět 
  Re: lavina16:39:03 25.01.2006
Jo jo,měl prostě až neuvěřitelnou smůlu,že zrovna když jednou za uherský rok něco u nás v Beskydech spadne, byl u toho...a dokonce pod tím.Je mi ho vážně hrozně moc líto, hlavně jeho rodiny. Dost jsem s ním sympatizoval, i když jsem ho neznal...protože vydat se v těchto dnech a v těchto sněhových podmínkách na Smrk je fakt pravá outdoorová záležitost...Osud si ale prostě nevybírá...Upřímnou soustrast všem jeho blízkým.
Hurvajzodpovědět 
   Re: lavina17:07:22 25.01.2006
Sakra...šli/sjížděli jsme zřejmě přesně tamtudy v sobotu a byl to super extra de luxe sjezdík...nic ani náhodou nenaznačovalo, že by mohlo cokoliv většího ujet...spodek pevný a jenom v nejexpo místech žlebu se trhaly drobnější splazy...Musela to být sakra smůla...ty naše brdky vůbec nejsou v kategorii "lavinézních"...asi blbá kombinace aktuál povětrnostních podmínek...že by dutinovka???...připadá mi to až neuvěřitelné, jenže je to zatraceně real...Je mi to líto...a už teď slyším kecy rádoby chytrých...viz diskuse na idnes-u...sakra...sakra...sakra...J.
jíraodpovědět 
    Re: lavina17:19:43 25.01.2006
Tady uz od noci hrozne fouka vitr, ktery snih umlatil do desek, ktere, ale vubec nedrzi.
Trha se to pri dost malem zatizeni.
To by asi mohlo byt, proc to spadlo.
Ale kde presne ...?

Chudak kluk, uprimnou soustrast
To zase bude kecu ohledne nezodpovednych hazarderu.... Ach jo
siki.beskydyodpovědět 
     Re: lavina17:38:48 25.01.2006
V neděli jsme sjížděli Lysou - prudší sjezdík nalevo vedle velké sjezdovky v nebezpečném sektoru severovýchod a bylo to OK. Silně foukalo, takže šlo zřejmě o ufoukanou desku !! na návětrné straně
Kde to na Smrku bylo?, na jaké straně ??
Tom Todpovědět 
      Re: lavina17:59:11 25.01.2006
To je sok, u nas v Beskydech, clovek by rek, ze tam se to nemuze stat a kdyz zrovna nesejme nejaky strom tak se nemuze nic stat.

Rek bych, ze to muselo byt na sevorozapadnim svahu, smerem na Celadnou. Na jih to neni tak prudke a do udoli Celadenky zadny potok nevede pokud vim.

Je mi ho lito, chudaka.
Uprimnou soustrast
Rasteodpovědět 
       Re: lavina18:09:18 25.01.2006
Do udoli Celadenky potoky ze Smrku vedou... staci nahlednout do mapy... a male sesuvy svrchnich vrstev snehu pri sjezdu na lyzich/snb tam mohou byt pomerne caste - vetsinou jenom par kubiku snehu.
odpovědět 
      Re: lavina17:59:29 25.01.2006
To je sok, u nas v Beskydech, clovek by rek, ze tam se to nemuze stat a kdyz zrovna nesejme nejaky strom tak se nemuze nic stat.

Rek bych, ze to muselo byt na sevorozapadnim svahu, smerem na Celadnou. Na jih to neni tak prudke a do udoli Celadenky zadny potok nevede pokud vim.

Je mi ho lito, chudaka.
Uprimnou soustrast
Rasteodpovědět 
       Re: lavina18:23:49 25.01.2006
Jestli spíše, směrem na Ostravici je pod první traverzovou cestou takový tobogán - koryto potoka. Před nějakými 4 lety tam byla skoro "U RAMPA" do výše snad tří metrů. Parádně jsme si tam tenkrát vyblbli. Tam si dovedu představit, že by se to mohlo urvat.
alsoodpovědět 
        Re: lavina09:21:14 26.01.2006
Taky si myslim, ze to bylo tam. Je to jedine misto, ktere me napadlo
myskamikiodpovědět 
      Re: lavina22:33:12 25.01.2006
Pokud to bylo v korytě potoka tak to zřejmě bylo na severní nebo severovýchodní straně. Tam jsou taky dobrý cesty na freeride (byl jsem tam v neděli).
tarzinoodpovědět 

 Tohle pise Horska sluzba!18:22:57 25.01.2006
Smrt lyžaře pod lavinou v Beskydech
Dnes krátce před polednem zahynul v Beskydech po pádu laviny dvaatřicetiletý lyžař.

"Kolem jedenácté hodiny sjížděli dva lyžaři ve volném terénu na jihozápadním úbočí hory Smrk. První ze sjezdařů strhl při jízdě lavinu, která ho zavalila. Druhý muž se ho pokoušel vyprostit, ale bohužel našel pouze lyže a tak sjel do údolí a přivolal pomoc. Výzvu k zásahu jsme obdrželi v 11.45 a okamžitě jsme přivolali vrtulník letecké záchranné služby z Ostravy, který na místo dopravil záchranáře. Vrtulník pak ještě zhruba hodinu pátral v terénu, ale poté musel s ohledem na nepříznivé povětrnostní podmínky odletět. Horští záchranáři začali, společně s třemi kamarády zavaleného lyžaře, pátrat v místě spadu laviny a ve 14:48 se jim podařilo muže nalézt pod zhruba třiceticentimetrovou vrtstvou sněhu. Bohužel byl již mrtví," říká Radim Pavlica, náčelník Horské služby ČR, oblast Beskydy. V té době byl již na cestě do Byskyd další vrtulník se záchranářem a lavinovým psem z Jeseníků. Po infromaci, že již byl lyžař nalezen se vrtulník vrátil zpět do Jeseníků. "Jde o první případ pádu laviny v Beskydech při které zahynul člověk. V České republice se lavinové katastry sledují pouze v Krkonoších, tam dnes platí třetí lavinový stupeň a v Jeseníkách, kde nyní platí druhý stupeň lavinového nebezpečí. Tuto tragickou událost vyšetřuje Policie České republiky. Horská služba s ohledem na velice nepříznivé počasí, velké množství sněhu silný vítr, důrazně varuje lyžaře před jízdou ve volném terénu" dodává Radim Pavlica.
Horská služba Beskydy
Rasteodpovědět 
 Re: Tohle pise Horska sluzba!15:05:09 26.01.2006
Podle mého to bude mít ještě u horské dohru... Proč vydávají varování až teď...
Tommyodpovědět 

 Tak kde to vlastne bylo ?18:35:33 25.01.2006
Myslel jsem puvodne ze to bylo v korytu potoka na Ostravici. To je to nejexponovanejsi co tam je a tam bych se laviny ted bal. Ale horska pise ze to bylo v jihozapadni uboci to je nekam smerem na Celadnou- pokud se spravne orientuji.
Jinak pro ty kteri rikaji ze v Bezkydech laviny nejsou- A JSOU! je tam vic lavinovych poli!! Pozor na ne.
Richardodpovědět 
 Re: Tak kde to vlastne bylo ?22:56:20 25.01.2006
Na JZ straně to může být potok, který pramení někde pod sedlem mezi Smrkem a Malým Smrkem.
Když půjdeš po značce až na rozcestí "Nad Holubčankou" a dále se vydáš směrem na Ostravici, tak asi po 1 km dojdeš k potoku. Nad ním je docela slušný kopec a řídký bukový les.
Byl jsem tam 16.1. a nahoře byly dobré podmínky - asi 8cm silná pevná, ufoukaná deska, která držela. Kolem potoka, tam je les hustší, byl docela hluboký prašan a dost jsem se bořil.
18. a 19. trochu nasněžilo, 20. a 21.1. bylo docela mokro a padal déšť se sněhem a později krásné ledové kuličky jako z rozbitého ložiska.
Sníh hodně sedl.
V noci na 22. docela slušně přimrzlo a napadlo asi 10-15cm prašanu.
Přestože výše popsané podmínky byly asi o 200m níže než je zmiňovaný potok, tak si myslím, že podmínky pro laviny jsou docela příznivé, obzvláště na svazích, které mají sklon přes 35st.
Je mi velmi líto, že přišel o život člověk.
jarynodpovědět 
 Re: Tak kde to vlastne bylo ?23:00:18 25.01.2006
Na JZ straně to může být potok, který pramení někde pod sedlem mezi Smrkem a Malým Smrkem.
Když půjdeš po značce až na rozcestí "Nad Holubčankou" a dále se vydáš směrem na Ostravici, tak asi po 1 km dojdeš k potoku. Nad ním je docela slušný kopec a řídký bukový les.
Byl jsem tam 16.1. a nahoře byly dobré podmínky - asi 8cm silná pevná, ufoukaná deska, která držela. Kolem potoka, tam je les hustší, byl docela hluboký prašan a dost jsem se bořil.
18. a 19. trochu nasněžilo, 20. a 21.1. bylo docela mokro a padal déšť se sněhem a později krásné ledové kuličky jako z rozbitého ložiska.
Sníh hodně sedl.
V noci na 22. docela slušně přimrzlo a napadlo asi 10-15cm prašanu.
Přestože výše popsané podmínky byly asi o 200m níže než je zmiňovaný potok, tak si myslím, že podmínky pro laviny jsou docela příznivé, obzvláště na svazích, které mají sklon přes 35st.
Je mi velmi líto, že přišel o život člověk.
jarynodpovědět 

 lavina na smrku19:28:02 25.01.2006
byli jsme dneska na smrku,na skialpech.Jeli jsme kotlem na ostravici,dost se to tam trhalo..O pul jedne jsme byli u auta,takže jsme tam byli v době zachr.akce,ale na druhé straně kopce..O ničem jsme nevěděli,až ze zpráv..maras...upřímnou soustrast....
nozikodpovědět 

 ne20:03:30 25.01.2006
Ne,ty jsi NEMOHL UMRIT!!!NEEEE PROSIIIIM NEEEE
Hanysodpovědět 

 Kdo to je?20:28:46 25.01.2006
Víte někdo, kdo to je?
AdamFodpovědět 
 Re: Kdo to je?20:46:14 25.01.2006
Ve zpravach jsem videl mluvit Lumira z Ostravy - to by mel byt ten druhy ktery je OK. Ale kdo byl s nim to nevim ...
odpovědět 
  Re: Kdo to je?16:33:51 26.01.2006
Ne, Lumir je jen dobrovolníkem horské... Byl tam jako záchranář.
Tommyodpovědět 
  Re: Kdo to je?22:07:10 26.01.2006
Lumír je přece roková hvězda kapely Doga, ten přece nemůže být u horské...
odpovědět 
   Re: Kdo to je?22:11:35 26.01.2006
Prečo... Doga??!! Tak to jo... ...spoceny su jako doga, jako dveře od chlíva... Tak jen jako dobrovolník...
Tommyodpovědět 

 Laviny nejenom v Beskydech ale i Javornikach20:51:05 25.01.2006
Laviny padaji i na dosti nepochopitelnych mistech, viz udoli ve Velkych Karlovicich http://www.ho-vsetin.com/view.php?cisloclanku=2006010801
ale tato na Smrku musela byt obrovska smula :-(((
ho vsetinodpovědět 

 lavina21:42:10 25.01.2006
"...a vem si sebou ten pípák..."řekla mi moje holka když jsem jel na Vánoce do Beskyd. Tehdy jsem se tomu jenom usmál..."ale ne, ten se bere jen do Tater..." Teď už se asi smát nebudu a budu brát i lopatu a sondu...je to celkem šok...lavina v BESKYDECH!!!co dodat...je mi ho moc líto!
Martinodpovědět 
 Re: lavina09:47:04 26.01.2006
Tato zima je pro nas netypicka, ale podle toho co jsem pred casem cetl o periodach pocasi, tak to bude casteji. Asi budeme muset zmenit svoje navyky. O vikendu jsme jezdili kotle v Yesenikach (Cervena hora a Velky kotel). Meli jsme komplet vybaveni, ale kamarad stale dul - tady to nepada. V nedeli, kdyz jsme prijeli ke hrane Velkeho kotle, jsme potkali nejakou particku, ta nam rekla, ze zrovna tam nejaky kluk uthl kus. Podle laviniste to byl spise splaz nez lavina. Vyhrabal se sam, ale prisel o lyzi. Toz ten muj partak tak nejak zmlkl ... Proste kdyz pojedu na Lysou nebo Smrk nebo Yeseniky, budu se vybavovat jako na na Fatru nebo Tatry.
petrodpovědět 
  Re: lavina13:30:30 26.01.2006
Ve Velkém kotli že to nepadá...? Můj taťka tam viděl, myslím že to bylo předloni, spadnout 3 menší lavinky po sobě...Takže všichni dávejte (dávejme)fakt bacha!!!
Hore zdar
Hurvajzodpovědět 

 Akce Horske sluzby10:22:40 26.01.2006
Prijde mi ten zasah Horske docela divny. Teprve za hodinu se vrtulnikem na lane spustil prvni horskač. Taky pokusy vrtulnikem v lese hodinu patrat - krouzit nad mistem nehody jsem nezazil. Byl chudak pod "jen" 30 cm snehu, a to jej tym zachranaru hledal 3hodiny? Vzdyt to laviniste nemohlo byt tak velke. Udaj o parametrech laviny taky nezverejnili. Tim, ze v Beskydech lavinove patracky nebyvaji, musel akci provazet znacny chaos.
Rasteodpovědět 
 Re: Akce Horske sluzby16:51:14 26.01.2006
Pokud není na povrchu vidět kus těla, tak není až takový rozdíl jestli 30cm nebo metr. Teda rozdíl je v kopání, né až tak v hledání.

Tvoje kritika horské je docela mimo. Jestli chceš nějaký komentář z teoreticko-metodických výšin, tak ten nezasypaný neměl po spatření lyže zmateně kopat a pak běžet pro pomoc, ale mě zkusit sondovat hůlkou, kromě míst lyže v lini nad a pod ní, dalších podezřelých místech,... Pokud bylo laviniště malé, tak by bylo dokonce lepší celou lavinu prosondovat sám, než běžet kamsi telefonovat o pomoc.

jkodpovědět 
  Re: Akce Horske sluzby06:47:19 28.01.2006
Tvoje ochrana horske je taky jaksi uplne mimo a zmatený budeš asi nejspíš Ty sám, když se tady oháníš metodikou a na tom místě si vůbec nebyl. Ten " nezasypaný" samozřejmě hledal "zasypaného" ale laviniště vůbec malé nebylo. Nakonec to hledání trvalo asi půl hodiny a to jsme byli čtyři.
Lumosodpovědět 
   Re: Akce Horske sluzby11:11:54 05.02.2006
Ok, omlouvám se. Podle podrobného popisu si počínal dobře a hledal dost dlouho, a popis "kopal u lyže a jel dolů" je novinové zkreslení.

jkodpovědět 
   Re: Akce Horske sluzby08:30:14 13.02.2006
no mozna, kdyby tam ti bobici vubec nelezli, ze tak by jste to tady vubec nemuseli resit. kdo chce kam pomozme mu tam......
KACAodpovědět 
    Re: Akce Horske sluzby09:01:42 13.02.2006
ses pica
odpovědět 
 Re: Akce Horske sluzby17:04:44 26.01.2006
Neser se do něčeho o čem nevíš vůbec nic. Černýho Petra měl v ruce někdo jiný...
!!!odpovědět 

 Kdo to byl ?12:01:27 26.01.2006
Byl to Ríša Hess.
Kdo ho znal tak  vi.
Kdo ho neznal tak mu potom NIC.
Puvodne Mel jet do alp.
Osudova chyba.
česťaodpovědět 

 Kde to bylo...15:02:16 26.01.2006
Dnes v MF DNES byla informace, ze druhy z lyzaru zavolal Horskou z Penzionu U Holubu. Takze to musel byt ten zlab s potokem nad nim. Tj. do udoli Celadenky, na zapadnim svahu, pod startem paraglidingu. Ale jak vysoko???
Radoodpovědět 

 kdo to byl20:19:16 26.01.2006
Toto mi přišlo mejlem.
Dobrý den, můžete napsat něco více o tom, kdo byl Ríša Hess? Píšeme o té tragédii do zítřejších novin.
Díky
od Jaroslav.Badura@mfdnes.cz
a tak zni moje odpoved:
Proč bych to dělal  život to memu kamaradovi nevratiti. Nemam zajem podporovat senzace chtive članky nejake hyjeny.
česťa
česťaodpovědět 
 Re: kdo to byl07:57:44 27.01.2006
jj tak na ne - jen se bojim aby s nima nakonec nekdo nekomunikoval...
Joseodpovědět 
  Re: kdo to byl14:44:43 27.01.2006
Jose - není Jose prasečí hlava-Josef Lukáš jsme tu dva...

cus bus
Jose prasečí hlava-Josef Lukášodpovědět 
   Re: kdo to byl14:54:33 27.01.2006
jo Jose to si pis :-)
Joseodpovědět 
 Re: kdo to byl13:48:41 27.01.2006
Tušil jsem podobnou odpověď, nakonec jsem našel bližší informace o Richardu Hessovi na jeho klubové stránce a pár slov mi o něm řekl jeho kolega z oddílu. Nevím, zda jste to četl, myslím, že jsme citlivě popsali, kdo to vlastně na Smrku zahynul, že to nebyl nějaký nezkušený hejhula a dobrodruh, ale zkušený skialpinista a podle jeho kamaráda skvělý chlap. Měl jméno a přátele, proč to nenapsat?
Ale chápu, že jste ho třeba měl rád a že vám nebylo po chuti o něm něco říkat.

Jarek Baďura
Jarekodpovědět 
  Re: kdo to byl18:54:19 27.01.2006
Ahoj, zname se z koprivnice, tykali jsme si a proto ti budu tykat (doufam, ze to neva). Za sebe musim rict, ze se mi nelibi, jakym zpusobem se o nas pise. Stacilo konstatovat co se stalo a dost. Pripadne apelovat na to, aby lyzari nebo prknari jezdili vybaveni pipakem, lopatou a sondou. Ale popisovat, kde se schazime, pripadne citovat neci stranky, to snad ne (pokud ti to Palic dovolil, beru zpet a omlouvam se). Lide, kteri jsou "in", si ty informace najdou (sdeli) a ti, keri jsou mimo, tem to muze byt ukradene. Akorat to pritahuje nezadouci pozornost Po precteni toho clanku to vypada, ze skialpiniste jsou sice nabuseni, ale magori, kteri pro ukojeni svych choutek porusuji vseobecne dane zakazy. Hlaska typu" Lyzari se pohybovali mimo znacene turisticke cesty" nebo "vstup je tam povolen se souhlasem vedeni CHKO Beskydy, ale nas nikdo nezadal" jsou kristalove pravdy, ale je to blbost. Po znacenych stezkach se pohybuji bezkari. Kdyz budeme cekat na neci povoleni, nedockame se (viz. oficialni lyzovani na severnich svazich Lyse hory). Paradoxne by to vedlo k tomu, ze uz by nebylo kde trenovat. Jezdit lyzovat napr. do slovenskych hor a nemit najezdeno ve strmejsim terenu a ve hlubokem snehu, je castecna sebevrazda. A na sjezdovce se to naucit neda. Potom se objevuji hlasky typu "cesi jezdi k nam do hor nepripraveni". To co se stalo, je tragedie. Beskydy nebyly lavinezni. Pouze o Lyse se rika, ze obcas ujede nejaky splaz. Tato zima je netypicka a i my se s tim musime naucit pocitat. O neco vyse jsem to uz psal. Proste budu do tech nasich terenu jezdit vybaven jako na slovenske hory. Ale nebudu se nikoho ptat, jestli tam muzu. Akorat ted budu obcas ve svem okoli muset vysvetlovat, ze snad nejsme takovi frajeri, kteri maji vsechno na haku, jenom aby byli "outdoor".
petrodpovědět 
   Re: kdo to byl20:43:48 27.01.2006
Zadne citace svych stranek jsem nedovolil ani o to nebyl pozadan. J. Badura mi poslal email neco jako ze se mnou chce mluvit o Smrku a lyzovani na nem. Odpovedel jsem, at posle dotazy, ze mu pripadne odpovim. Nic neposlal, clanek jsem nevidel, ale po Petrove komentari ani videt nemusim, aby bylo jasne, ze je to typicka lopatakovina. Delsi komentar k na: http://palic.ho
-vsetin.com/ article/26/
lavina-na- smrku-
novinarske- vymysly-
citace-
zasveceni- komentatori

(odstranit mezery)
palicodpovědět 
    Re: kdo to byl23:32:18 27.01.2006
Vis co me zere? Za chvili budeme mit obavu si na diskuzich nebo strankach sdelovat, kde se co da jezdit, sjizdet atd., kde jsme treba zabusili nebo se vybali o vikendu, protoze nebudes vedet, kdy si to nekdo jak vezme, vylozi, pouzije.
But, take it easy, skialp and treeride forever :-)
petrodpovědět 
   Re: kdo to byl22:53:53 27.01.2006
Mám nepříjemný pocit, že když se něco v horách stane, tak někteří lidé mají nutkání vždycky toho postiženého za každých okolností prezentovat jako neschopného břídila. Jaképak zakázané území? HS v Beskydech nikdy nevyhlašovala lavinové nebezpečí. Myslím, že žádný skialpinista v Beskydech nepoužívá pípák, lopatku nebo lavinovou šnůru, jelikož tu smrtící laviny nepadají(ly) a ani HS s nimi nepočítá(la). Vyčítat potom zpětně někomu, že toto vybavení v Beskydech neměl a tím se (asi) z neznámých důvodů zpětně krýt (nechápu proč), mě připadá divné. Ve světě je normální, že se skialpinisti a horolezci pohybují mimo značené cesty. To je snad podstatou těchto sportů! A přírodu sjížděním zasněženého svahu mimo vyznačenou trasu asi taky neponičím víc, než když se tam v jiném ročním období budu prodírat pro houby, maliny nebo borůvky. Tohleto účelové plantání dvou rozdílných věcí je pouze pro matení všeobecné veřejnosti. Co třeba zaujmout postoj, že to, co se tady stalo, byla prostě jenom nehorázná smůla se kterou se prostě v těchto horách nepočítalo? Ale ... Čest památce R.H.
Tomáš T.odpovědět 
    Re: kdo to byl02:22:48 28.01.2006
Můžeš mi prosím vysvětlit Tvojí přesmyčku: zakázané území a vyhlašování lavinového nebezpečí HS? Nějak to nechápu...
!!!odpovědět 
     Re: kdo to byl20:01:40 28.01.2006
Název článku na idnes je "Lyžaře zastihla lavina v zakázané oblasti". Tak zakázaná oblast to je, ale z důvodu ochrany přírody (Přírodní rezervace Smrk). Nicméně nemám pocit, že by to tam někdo sjížděním koryta tak poničil, aby to muselo být uvedeno jako stěžejní informace v názvu článku o neštěstí v lavině. Když tam někdo půjde sbírat v létě houby a dostane třeba infarkt, tak to asi taky nenazvu "Houbaře postihl infarkt v zakázané oblasti". Sezónní uzávěry (jako třeba v Tatrách) v Beskydech nejsou a lavinové nebezpečí se zde taky nikdy nevyhlašovalo. Tak proč se potom v tomto článku někdo podivuje nad tím, že neměli "lopatu, sondu a vyhledávač"? Po bitvě každý generálem.
Tomáš T.odpovědět 
      Re: kdo to byl20:17:40 28.01.2006
Zakázaná oblast z důvodů bezpečnostních to prostě není.
Tomáš T.odpovědět 
       Re: kdo to byl18:48:42 30.01.2006
Stejne jako z duvodu ochrany prirody, PR Smrk konci spolecne s Barabskou cestou, cely potok je pod touto cestou MIMO PR Smrk
xxodpovědět 
   Re: kdo to byl09:50:44 28.01.2006
Četl jsem některé komentáře na internetu, v nichž se k lavině v Beskydech vyjadřoval snad úplně každý. Nelíbí se mi takové ty rychlé a jasné pravdy, lidi tam opravdu psali blbosti. V MF DNES jsem popsal, co a kde se stalo a snažil jsem se, tak jako vždycky, dát slovo všem stranám: tedy kolegům z oddílu Richarda Hesse, lidem z Horské služby, skialpinistům i lidem z chráněné krajinné oblasti. Kdosi mi napsal, že se chovám jako hyena, když zjišťuju, kdo to vlastně na Smrku zahynul. Já si nemyslím, že je špatné nebo cynické psát o tom, kdo to byl Richard Hess - už kvůli lidem, kteří psali na internetu, že "si to zavinil sám..." Kdyby se v novinách neobjevilo, že to byl zkušený skialpinista a skvělý chlap, třeba by to byla škoda. Nemyslíte?
Jarekodpovědět 
    Re: kdo to byl20:29:48 28.01.2006
Dík. To je ten správný článek ("Smrt nemusí být zbytečná").
odpovědět 
     Re: kdo to byl11:34:40 30.01.2006
Jak někdo může popisovat to co se stalo, když jste tam nikdo nebyli? Tohle mi příjde divné. Ať už to bylo jak to bylo, ať už tom napsal kdo chtěl co chtěl z jakéhokoliv důvodu. Všechno to jsou doměnky a život mu to nevrátí.
žabkaodpovědět 
 Re: kdo to byl13:05:14 31.01.2006
Jsou tohle věty senzacechtivé hyeny?
Já bych řek, že ne. V úctě Papouš

V Beskydech zabíjela lavina. Někdo tomu říká sněhový sesuv, jiný lavinka, je to jedno. Pod sněhem zahynul člověk. Zprávy o jeho smrti vyvolaly emoce. „Proč tam lezl?“ ptali se někteří lidé v diskuzních fórech na internetu. „Musel to být nějaký šílenec, neměl tam co dělat, byl to asi dobrodruh, neměl žádné zkušenosti, normální člověk by tam nelez...“ rozumovali kritici a komentátoři jeho činu. Kdo tedy na internetu komentoval bez rozvahy čin Richarda Hesse, ať se
podívá na www.mujweb.cz/www/banik/banik.html. Tady zjistí, že zahynul zkušený horolezec, skialpinista, sportovec se skvělou kondicí a podle kolegů z oddílu i skvělý kamarád. A že přesto nakonec prohrál? Asi měl obrovskou smůlu, podle oddílových kolegů zvládl bez potíží výstupy v Alpách, náročné závody ve skialpikrosu...
Osudnou mu byla lavina v Beskydech, kde ji dvacet let nikdo nezaznamenal. Až příliš příznačně vzala život odvážnému a zkušenému sportovci „jen malá
beskydská lavina“. To, co Richard Hess při sjezdu po úbočí Smrku prováděl, možná zkušení borci rozhodně nenazvou hazardováním. Ale jak se nakonec ukázalo, varování Horské služby o zákazu vstupu mimo sjezdovky, které bývají možná některým vyznavačům adrenalinu k smíchu, nejsou zbytečně přehnaná. Těžko říci, co se bude dít dál. Na internetu je spousta stránek s fotografiemi a zážitky skialpinistů z podobných akcí. Asi se nedá očekávat, že by smrt Richarda Hesse odradila ty, kdož se obloukem vyhýbají sjezdovkám a hledají volný terén, kde jsou sami a kde je to baví. Myslím si ale, že by smrt Richarda Hesse, zbytečná a krutá, mohla zabránit dalším tragédiím. Náčelník horské služby tvrdí, že kdyby měli Richard Hess a jeho kolega s sebou lopatu, sondu a vyhledávač, možná mohl být dnes naživu. Třeba si jeho následovníci potřebnou výbavu s sebou vezmou. Když jsme pátrali po tom, kdo to vlastně na Smrku zahynul, nahlédli jsme aspoň na chvíli do zvláštního a poměrně uzavřeného světa horolezců a skialpinistů. Jsou to v naprosté většině milovníci hor, přírody, dobrodružství, kteří počítají s tím, že to, co dělají, může být riskantní a snaží se také omezit toto riziko na minimum. Možná, že další beskydská lavina přijde až za dalších dvacet let a třeba ani tehdy ne. Každopádně „milé a malé“ Beskydy ukázaly, že umějí být i velmi kruté.
Jarek Baďuraodpovědět 
  Re: kdo to byl14:21:48 31.01.2006
Lyžaře zastihla lavina v zakázané oblasti
26. ledna 2006 14:52
Skialpinista, který zahynul ve středu v Beskydech pod lavinou, lyžoval v oblasti, kde je zakázaný vstup. Pohyboval se mimo turistické stezky a stejně jako jeho kolega, který byl v osudnou chvíli s ním, nebyl dostatečně vybavený.

Pracovníci CHKO Beskydy tvrdí, že se oba lyžaři pohybovali v Přírodní rezervaci Smrk mimo značené turistické trasy, když sjížděli horu korytem potoka. "Tam je vstup povolen pouze se souhlasem vedení CHKO. Nás ale nikdo z lyžařů nežádal o povolení jezdit v rezervaci mimo značené stezky," řekl pracovník CHKO Jiří Lehký.

Vyznavači skialpinismu, který se stává čím dál víc populárnějším, se vydávají i do Beskyd. "Nejčastěji se pohybují v okolí Lysé hory, Radhoště a právě i Smrku," potvrdil Lehký.

Podle Jiřího Lehkého ovšem tito lyžaři riskují svoje zdraví a životy. "Tyto přírodní rezervace jsme vyhlásili proto, že se tam dochovalo původní prostředí. A to se tam dochovalo díky jejich odlehlosti a špatné dostupnosti," vysvětlil.

Náčelník Horské služby Beskydy Radim Pavlica komentuje také vybavení dvojice lyžařů, které údajně podcenili. "Pro pobyt na horách byli vybaveni dobře. Ne ale pro sportování ve volné přírodě," řekl.

Do řádné výbavy skialpinisty podle Pavlici patří lopata, sonda a vyhledávač. "To neměli. Pokud by oba vyhledávače měli a měli je zapnuté, pomocí přístroje by zavaleného jeho kamarád s velkou pravděpodobností našel. Těžko ale můžeme někomu nařídit, aby toto vybavení měl," řekl Pavlica.

Upozorňuje také, že lavina nemusí být pro lyžaře jedinou hrozbou."Při lyžování ve volném terénu stačí jenom, aby člověk nezvládl lyže a narazil do stromu. Letos je sněhu hodně, a navíc v posledních dnech silně foukalo a vytvořily se závěje. Riziko je velmi velké, a proto podobné túry minimálně do pondělka nedoporučujeme," zdůraznil.

jba
jbaodpovědět 

 Od Borka22:16:10 30.01.2006

Tradičně mě natahuje z omáček a keců všech generálů po bitvě. A především našich rudokabátníků. Sám hlavní velitel této manekýnarmády tomu ovšem nasadil korunu.
Vyčetl nám, skialpinistům, veřejně v médiích, že se pohybujeme v zakázaném terénu a bez vybavení. (pípák, sonda, lopata).
OK beru. Ruku na srdce, ve volném lyžujeme odjakživa (jak jinak), a doma v Beskydech mám pípák ve skříni. Lopatu si beru, ale spíš když zapadnu autem. Ale letos je to fakt extrém, uznávám.
Ale stejný EXTRÉM je, když je takový chytrák povolán k lavině, přiletí tam až když už tam kluci, kteří šli pěšky dávno jsou a navíc nemá ani lavinovou sondu?!? ani vyhledávač. I kdyby ho Richard měl, jak ho chtěl teda hledat??
Takže porýpal lopatkou a šel kvákat chytrosti do TV o nás magorech.
Pár průserů už jsem v Beskydech zažil, a bohužel i ty se špatným koncem.
Až to na mě někdy přijde (jeden nikdy neví) a zubatá si o mě bude zkoušet kosu, proboha ať mám kolem sebe kamarády horolezce, skialpinisty, bikery a vůbec tu zvěř, co se motá po horách a hlavně umí zarvat a helfnout.
Pak budu klidný. Protože pár "profesionálních" zásahů těchto rádoby profíků jsem už viděl.
Jen né ty funebráky v červených bundách. Tohle už jim pak vždycky šlo.
Nechci se dotknout všech těch poctivých, skromných a dobrovolných.
Jen mi hýbe žlučí ta profesionální neprofesionalita.
Nerozebírám, co Filip s Richardem podcenili, nerozebírám jejich chyby.
To je na jinou diskuzi. Jen mi vadí, že tady někdo žvaní a přitom by se měl trošku mrknout do svědomí.

Borek
zofinodpovědět 
 Re: Od Borka01:30:52 31.01.2006
Milý Borku,
tedy ty, co jsi toho už tolik viděl a zažil a po bitvě žvaníš a slintáš jedovatý sliny...

1. fouká silnej vítr a dělá sněhový desky a přestu jdu jezdit celkem prudký sjezdy OK
2. jdu jezdit super sjezdíky do volného terénu bez pípáku, lopaty a sondy OK
3. nejsem schopen sledovat kamaráda, jak ho strhla lavina a tedy nevím jestli se ještě někde náhodou nevynořil OK
4. nejsem schopen zavolat okamžitě Horskou OK
5. nejsem schopen svého kamaráda nalízt a vykopat do 15 minut OK
6. oznámím nehodu cca po 50 minutách po neštěstí OK
7. nejsem schopen popsat záchranářům kde se neštěstí přesně stalo, tedy alespoň ve kterém žlabu se to vůbec stalo OK
8. lavina není skoro vidět i když na ní stojím, natož když nad ní kroužím vrtulí (a to ještě klika, že vrtule může letět) OK

Co teda udělali ti tvý rudokabátníci špatně, jsem asi tupej...
Každej je přeci za svý jednání zodpovědnej především sám před sebou, a naříkat, že pomoc přišla pozdě nebo byla??? neprofesionální mi příjde hodně trapný, zvlášť pokud jde o lavinové neštěstí. Tam přeci platí zcela jasná a neúprosná úměra mezi dobou zasypání a přežitím...
!!!odpovědět 
  Re: Od Borka12:30:54 31.01.2006
Ať už psal příspěvek Borek, který tam je podepsaný, nebo Žofin, který tam má nick, pošlete mi mejla a já vám to rád vysvětlím, protože já jsem tam byl do 24 hodin po nehodě osobně. Připadlo mi to jednodušší, než se spoléhat na to, co se dočtu v novinách nebo na netu, protože úroveň některých příspěvků v obou těchto médiích je hluboko pod úrovní toho, co já jsem ochoten akceptovat. A tvůj příspěvek bohužel do této kategorie spadá.
Petrodpovědět 
  Re: Od Borka14:30:11 31.01.2006
no, v zadnem pripade bych nechtel nejakym zpusobem napadat kluky od HS. Ale protoze se tvaris, ze jsi do toho trochu vice zapojen, mozna mi po pravde odpovis. Kdyz tam horska dorazila, mela u sebe pipsy, sondy a lopaty? (Teda, pokud uz dopredu vedeli, ze RH nemel u sebe pipak, pipsy vezmu zpet) Byli schopni kvalifikovane hledat v lavinisti? Ta otazka neni vznesena proto, aby rozvirila dalsi nekonecne kolo osocovani a dohadu, ale proto, aby odkryla, ze tady u nas Beskydech, tech "nepripravenych" bylo mozna vice, a to nejen mezi lyzari.
petr_1odpovědět 
   Re: Od Borka17:15:42 31.01.2006
Ptáš se dobře, ale špatného člověka. Já jsem tam byl, jak jsem výše psal, 24 hodin po nehodě. Ptej se na to, co jsem tam viděl. Pokud se ale opravdu mám vyjádřit ke tvé otázce, tak asi sondy i lopaty měli, protože horská asi nebude prstíčkem sondovat a ručičkou hrabat, ne?
Petrodpovědět 
    Re: Od Borka00:55:00 01.02.2006
Z čeho usuzuješ, že jsem špatný člověk???
!!!odpovědět 
     Re: Od Borka12:07:44 01.02.2006
To !!!.
To bylo určeno Borkovi, asi jsi to nepochopil.
Petrodpovědět 
      Re: Od Borka13:32:33 01.02.2006
Už jsem se lek!!!
!!!odpovědět 
    Re: Od Borka15:24:44 01.02.2006
ma otazka byla smerovana na !!!. Nicmene jsem uz dostal odpoved v jinem clanku - od partaka RH. Takze bohuzel se mo potvrdilo to co jsem si myslel. HS proste na takovou eventualitu jako je lavina proste take neni moc pripravena (jet na zachranku k lavine a nemit sondu je podle horsi nez jet lyzovat a nemit sondu). Takze u vedomi vlastni chyby by jejich vyroky smerem k nam mohly byt trochu vstricnejsi. Ale neznamena to, ze bych chtel nejak zhazovat jejich praci (mozna to jeste stale vidim moc idealisticky - HS pro mne vzdy byla urcitou ikonou).
petr_1odpovědět 
  Re: Od Borka17:02:23 01.02.2006
Drahý vykřičníku (nebo posero??) či kdo tajemný (pro mě spíš zbabělý anonyme)
Neumíš číst?? Chyby byly na obou stranách a jasně jsem řekl, že je to jinou diskuzi. Rovný charakter se k nim přizná a Filip to udělal více než čestně. Zbabělec je schovává za chytré řeči a málem citace z příruček.
A jestli jsou to jenom jedovaté sliny a osočování, pak bohužel nelžete jen nám, ale především sami sobě, že jste lepší než amatéři, kteří tam byli dřív, se svou amatérskou fyzičkou, technikou ale hlavně chutí. Navzdory Vaší technice z našich daní a taky jej dříve našli. I bez Vašich lavinových psů 200 km vzdálených a vrtulníků. Jaké s toho tedy plyne poučení pro nás? Asi přesně to o kterém jsem v závěru svého příspěvku psal.
Nemám vůbec zájem o takový dialog. Vůbec nechápu jak se tady na lezci octnul. Napsal jsem jej do oddílové diskuze jako zamyšlení pro nás. Vůbec se za něj nestydím a neschovám jej. Nechtěl jsem jej takle veřejně prezentovat v tuto nevhodnou pietní dobu. Je to můj názor, možná špatný ale takoví prostě jsme. Každý jiný. Naštěstí!
Libor Borek Merta
Borekodpovědět 

 Foto dne:

Alprosli
 Databáze cest:
Všechny cesty (179631)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Hrozba Z Východu 6B Landštejn
Východ 5C Landštejn
Da Bro 5.10b Jackson Falls
American Handgunner 5.11d Jackson Falls
Wild At Heart 5.11a Jackson Falls
Nově komentované:
Cukřenka 5B Zvůle
Polární Záře 8A+ Bor
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn
Poslední Hrana 3 Holštejn

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty | Re: prsty prsty | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: Jdete do hajzlu | Milí komentátoři, | Milí komentátoři, | Není se čemu divit | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: RIP Ondro | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (193)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (47)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (36)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)

 Nově v inzerci:
Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? | Brigáda v Krkonoších | Sacrpa Maestrale | STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Pátek sobota | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 405 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 343 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 319 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 312 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 287 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.