LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Tři pevné body prvolezce: Naděje, že nahoře půjde založit, Láska i ktomu nejtitěrnějšímu chytečku a Víra ve svého výborného jističe.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
36.Kolomazník 10459
37.Drbohlav 10456
38.Kalvas 10438
Bouldry:
36.Svoboda 8759
37.Scheuerová 8703
38.Hapala 8678
Hory:
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324
4.Šuraba 7126

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140202 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Boulder Bar - Praha 7
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
LANEX eshop - Bolatice
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

The Groove E10 7b

Britské tradiční extrémy

James Pearson využil mrazivého suchého počasí a v pondělí vylezl jeden z posledních "velkých problémů" na britském pískovci, cestu The Groove E10 7b v oblasti Cratcliffe Tor v Peak District.

Za poslední čtyři roky Pearson cestu zkoušel příležitostně, tak jako mnoho dalších výborných lezců. Jak už hodnocení E10 7b napovídá, jedná se o odvážné a technické lezení, kde by zaváhání  v posledním těžkém kroku znamenalo pád na zem. Naštěstí Pearson nemusel testovat rychlost svého jističe a po nacvičení Top rope, cestu na první ostrý pokus vylezl.

James Pearson

foto by Hot Aches Images - www.hotaches.blogspot.com



James Pearson při nácviku Top rope

foto by Hot Aches Images-www.hotaches.blogspot.com


Tento mladý Angličan (22let) má na svém kontě další přelezy významných tradičních britských cest- "Equilibrium" E10 7a v Burbage South, a první přelez "The Promise", 8 metrové hrany v Burbage North  E10 7a.  Kromě tradičního lezení se věnuje i boulderingu a i zde se mu daří posouvat pomyslnou laťku. V dubnu 2007 se mu podařil první flash na světě boulderu za 8B - "Ganymede Takeover" v Brione. O měsíc později přidal ve stejném stylu "The Great Shark Hunt" 8B v Chironicu, a v prosinci opět flash boulderu "Schule des Lebens" 8B ve švýcarském Ticinu.


Pravděpodobně nejtěžší tradiční cesta na světě se nachází ve Skotsku. V roce 2006 David McLeod  přelez přímou variantu cesty "Requiem" v oblasti Dumbarton Rock západně od Glasgow. Jeho pokusy se neobešly bez 15ti metrových pádů do vklíněnců. Po přelezení navrhl obtížnost E11 7a ( franc.8c+).

pozn.- První číslo britské stupnice udává morální aspekt výstupu, toto hodnocení se doposud  pohybovalo od E1 do E10, druhé číslo hodnotí obtížnost.

Zdroje:

Osobní stránky James Pearsona

Hot Aches Production

Simona   [úpravy] 10:33 07.02.2008Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 dodatek10:18:58 07.02.2008
No nic no!? Je to frajer...:-)
kocourodpovědět 

 Nemaj srdce v kalhotách10:54:31 07.02.2008
S uhranutím jsem sledoval film E11 právě o přelezu McLeoda na zmiňované tradiční 8c+ ce.
Neskutečný pády, několikrát si tam vyvrkne kotník, teče i krev.
Přitom se člověk nemůže zbavit pocitu, že to celé ztrácí logiku a že je velké úsilí věnováno, podle mého názoru, slepé cestě lezeckého vývoje.
Mám na mysli, lezení po vlastním jištění, avšak, toto je preinstalováno dopředu, cesta je mohutně nacvičena, protože padání do mikrostoperů se nedoporučuje. Ale třeba jen tomu nerozumím :-).
 jirkasodpovědět 
 Re: Nemaj srdce v kalhotách11:22:59 07.02.2008
to jsme dva. Ja to jednak nechapu a pak mi to taky vubec hlava nebere. Kluk je to ale desne sikovnej- 8B flash, fiiha. Holt mu ta fysicka stranka asi nestaci, mel by si raci ale treba koupit nejakou premejslivou knizku (jezis to bude zas pojeb:)
starej krabodpovědět 
  Re: Nemaj srdce v kalhotách11:30:18 07.02.2008
nahodou, to je sympaticky nazor. kazdy ctvrtek (dnes) novou knihu. a kazdou sobotu nebo nedeli tezkou cestu/boulder. vivat kalokagathia!
janisodpovědět 
 Re: Nemaj srdce v kalhotách11:38:51 07.02.2008
proste tradicionalismus tak jako v Adru
odpovědět 
 Re: Nemaj srdce v kalhotách15:09:25 07.02.2008
Nacvičování na TR proč ne, ale PP po vlastním mi přijde taky jako úlet, každopádně je to masér
odpovědět 
  Re: Nemaj srdce v kalhotách16:15:53 07.02.2008
Nebyl tu clanek, ja Stoupa prelezl PP po vlastnim predtim nacvicenou nejakou desitku v Tatrach? Jet stream - jestli se nepletu.
Tak proc by melo lezeni po vlastnim byt nesmyslne? Nesmyslne je vrtat nyty, zejmena tam, kde pohodlne zalozis. Holt jsme tady srackari a nekdo se s tim nedokaze smirit.
Ladaodpovědět 
   Re: Nemaj srdce v kalhotách16:23:49 07.02.2008
pohodlne zakladani asi neni pripad techto cest
odpovědět 
    Re: Nemaj srdce v kalhotách10:35:11 08.02.2008
Smichal jsem dve veci. Obdivny clanek o Stoupovi a Jet Stream byl jednou.
Druhou veci jsou nyty po 2 metrech hned vedle spary. Nebo i po vice, proste dojistovat spary mi prijde nesmyslne.
odpovědět 
   Re: Nemaj srdce v kalhotách22:53:22 07.02.2008
na jednej strane sa tu vyzdvihuje tradicionalisticke lezenie, na druhej strane PP. o com to je, mam sice vlastne istenie, ale zalozil som ho tam mozno z horneho lana bohviekedy predtym. nepopieram moralovu stranku takehoto stylu, ale ludovo povedane: ked si taky frajer, tak si to zaloz odspodu. mimochodom, ja by som sa strasne bal (okrem toho ze by som to nedal ani na hornom)
branoodpovědět 
 trad x headpointing17:01:25 07.02.2008
Asi by bylo spravne uvest, ze zde se nejedna o traditional climbing, ale o Headpointing - tedy nacviceni shora, pripravit jisteni a pak prelezt PP.
Shodou okolnosti jsem vcera cetl rozhovor s Johnem Bacharem a ten doslova rika, ze "Headpointing is not traditional ground-up climbing - it is a different game and it is fun"
O tradicnim lezeni pak Bachar rika, ze pro nej trad znamena delat prvni vystup ze zeme a onsight (bez predchozi prohlidky a nacvicovani). Trad lezeni pritom muze byt volne, technicke, mix atd, jedina podminka je odstartovat ze zeme.
jirkaodpovědět 
  Re: trad x headpointing17:13:40 07.02.2008
Máš pravdu, díky za připomínku.
Simonaodpovědět 

 Zamyšlení20:53:24 07.02.2008
Zřejmě je to bourák a uznání si zaslouží. Avšak takový styl lezení mi přijde malinko zvláštní. Spíš než absolutní vražda, kterou nikdo nepoleze bez toho, aniž by ji měl nakrokovanou do posledního detailu s horním lanem, mi přijde přirozenější dát do cesty třeba o pár jištění navíc, aby bylo možno ji lézt hned odspodu. Tímto nemyslím nýty co 4 metry, ale něco jako u nás na písku, tzn. morálové lezení, kde sice hrozí dlouhé a těžké pády, ale nejsou nutné stovky pokusů s horním. Tímto tu nechci moc mudrovat - klasické morálovky respektuju a určitě nejsem pro jejich dojišťování, ovšem u nás byly takové cesty udělané v absolutní většině odspodu, a to bez předchozího nacvičení, za což mají jejich autoři můj velký obdiv. To však neznamená, že chci někomu zpochybňovat jeho styl lezení, naopak - proti gustu... :))
Tatušodpovědět 

 gritstone21:24:30 07.02.2008
Obdivuhodné, myslím si že na výroku "...maximální lezecký výkon nastává tam, kde je mimo fyzické síly nutné i psychická..." něco je. Peak District má podobně jako naše písky skvělou atmosféru mezi lidmi (neháže se jenom čísly jako u nás v Krase:-)) A smekám před 50 letýmíi řízky co si tam chodí na pohodu sólovat pětkové cesty. Viděl jsem Jamese boulderovat v Burbage a byl to zážitek.
čajodpovědět 
 Re: gritstone23:32:52 07.02.2008
Tak az na to budes mit tak v Krasu je cesta za 7- jmenuje se Aleluja a pokud se nepletu ma akorat prvovystup za 6 A0 (Biba) a potom OS prelez za 7- (Cumpelik),jinak nic vic. A myslim, ze se daji najit i dalsi ktere stoji za to i bez cisel.
Stepan Ptacekodpovědět 
  Re: gritstone23:43:52 07.02.2008
Čajda by mohl vědět, že v Krase je parádní atmosféra a osobně se tam cítím roky jako doma :-), ale mladí už neví, že je tam dost cest udělaných Mauglím zespodu, kde psychická obtížnost převažuje nad tou fyzickou a to mnohdy dost výrazně :-)).
Jinak Štěpáne, Aleluja vylezl loni Stoupa jako myslím 6+A0 a po stránce emocionální jak on s oblibou říká Jasperově, to ohodnotil jako E6, což v podstatě znamená případný pád je smrt :-).
Poté se ptal Weissera, že by tam přidal nýty, což mu bylo zamítnuto.
Vlkodpovědět 
   Re: gritstone23:49:14 07.02.2008
Omlouvam se za zamenu autora uz jsem doma nebyl dost dlouho. Dolecim ruku a vyrazim na gritstone.
Stepan Ptacekodpovědět 
    Re: gritstone00:11:41 08.02.2008
Zdravím Tě, tak to jsme na tom s těma rukama stejně :-), jinak Maugloš tuhle cestu udělal v roce 1979 a na tu obtížnost, co má, tak nemá moc přelezů.:-).
Vlkodpovědět 
    Re: gritstone Stepanovi21:02:12 10.02.2008
Ale chodit v Peaku muzes prece i s nedolecenou rukou, nebo ty tam jeste jezdis i lizt? Ja myslela, ze uz tam jezdis jn ucit. Nebo tam jsi taky jeste neucil? Jakoo ve Swindonu, tuhle na Branika (sorry Braniku) to udelalo ohromny dojem.
NAatalieodpovědět 
   Re: gritstone01:14:23 08.02.2008
Neřekl jsem že je v Krase špatná atmosféra-to naopak, jen mi připadá, že né moc mladých lezců z Brna by třeba bylo schopných vylézt něco psychicky těžšího(vůbec nemluvím o pádu na zem)Ale třeba se mýlím. Děkuji za doporučení na cestu, ale na to opravdu nemám. Kdyby jsi měl třeba Vlku chuť a čas- mohl by jsi napsat nějaké tipy na tradiční cesty v Krase-nemyslím hned ty, kde se člověk přerazí. Kromě žlebů jich moc neznám. Dík
čajodpovědět 
    Re: gritstone10:18:34 08.02.2008
tyvoe, cajdo, delas, jak kdybys nikdy nelezl hustobouldry na fritu a netopoval az u stropu (sic!) nad mezerou mezi madrackama, kde krupnul uz nejeden kotnik a lecjaky tvrdak musel strnulym usmevem maskovat nastupujici slzicky po obrazeni prdele/lokte/kostrce apod. tak co budes povidat o brnenskym moralu!
janisodpovědět 
     Re: gritstone10:46:36 08.02.2008
Hihi.No to už je taky historie, nastěhovali jsme tam takové množství žíněnek,že je to jak u šejka v harému:-))
čajodpovědět 
      Re: gritstone10:56:08 08.02.2008
No to mas pravdu, ale aspon muzem pred novackama rikat: "jo za nas, to bylo jinsi lezeni, my sme nemeli takovou vybavu jako vy ted, to jeste byvalo lezeni nejaky dobrodruzstvi..." apod.
janisodpovědět 
   Re: gritstone05:11:31 08.02.2008
"to ohodnotil jako E6, což v podstatě znamená případný pád je smrt :-)."
To ano, ale pouze v pripade, ze nevis jak ty ruzny udelatka pouzivat, coz by jeden predpokladal, ze uz by vlk ve svem veku vedet mohl.....pokud ovsem nema za lubem vytvorit nejakou paralerni krasoanglickou stupnici, aby nam to zas kraslice ukazali jak jsou neuveritelne neuveritelni!!!!
jirkaodpovědět 
    Re: gritstone09:34:46 08.02.2008
Pleteš si anglickou stupnici(M-E11) s Jasperovou(E1-E6)- Stoupovi bych věřil-slyšel jsem o této cestě již dost. Vlku budeš odjišťovat Fidžiho projekt v Rudicích-na TR to vylezl kdekdo...nebo to necháš jako morálový výkřik v Krase?
odpovědět 
     Re: gritstone10:05:30 08.02.2008
Kras je fajn,bohužel od Práglu daleko. Jinak každý styl má svoje a Británie je důkazem toho,že vedle sebe může koexistovat několik odlišných stylů a nikdo nevnucuje jiným ten svůj.Prostě jsou oblasti,kde se leze tak a vedle onak.To u nás v kotlince bohužel nefunguje,tady je na obtíž dodržovat jakákoliv pravidla nebo ctít tradice,Britové s tím problém nemají.
Petrodpovědět 
      Re: gritstone10:30:57 08.02.2008
Mluvíš mi z duše. UK: nechceš lézt grit, OK. Lezeš sportovky. Tady holt ne. Nechceš lézt morálovky na písku, tak je dojistíš! O tom dalším co se týče etiky ani nemluvě.
Ladaodpovědět 
     Re: gritstone15:32:41 08.02.2008
Hovořím právě o té Jasperově a takových cest má Mauglí víc, problém v určitých pasážích Rorejsů a Policejní tkví v tom, že nevíš, kdy to s tebou uletí a kdy ne a to dojištění vlastními tam místy nejde moc použít a skobky taky nic moc, prostě tyto dvě stěny s výjimkou spodní části Rorejsů zůstanou tradičními.
Čajdo třeba na Holštejně najdeš cesty, kde se nezabiješ, ale pěkně můžeš proletět, třeba Testament na Vaňousech, Aerodrom na Holštejnské, Vítejte ve Starých časech tamtéž a dál třeba Naše Kaše od Mauglího.
Na Lidomorně spára vpravo od Charlese Darwina, Souhra náhod, ve Sloupu 50.den, na Rorejsech Okovy ...Je jich pěkných pár.
Vlkodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179369)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Uigi Uigi 6a+ Krraba
Natural Beauty 6a+ Krraba
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu | Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (21)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 282 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.