LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Scribo ergo sum. Zapisuj si cesty!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140287 cest
Nové přelezy:
Les Furtif 8b+
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A

Stěny
Boulder - Jeskyně pod Chmelnicí - příbram
Gymnázium M. Koperníka - Bílovec
Gekon Boulder bar - Pardubice

Prodejny
Green sport s.r.o. - Uherské Hradiště
HUDYsport - Praha 9
HUDYsport - České Budějovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Jak prát horolezecké lano?

„Lano se nepere,“ slýchávám od kluků, kteří tráví na skalách většinu svého volného času. Jenomže oni lano

strhají za sezónu i dříve. My ostatní, kterým lano vydrží i několik let, chceme, aby vydrželo co nejdéle, a proto se snažíme o ně pečovat a udržovat ho v co nejlepší kondici. Jelikož stále narážím na dotazy, jak správně prát a čistit horolezecké lano, rozhodl jsem se udělat pár testů a doporučit co nejšetrnější praní – a to takové, aby se v žádném případě nesnížily výsledné parametry lana. Porovnával jsem praní lana klasicky ručně a taky v automatické pračce. Všechna testovaná lana byla následně podrobena klasickému pádovému testu na naší pádové věži.

Lano, volně pohozené pod nohama jističe, nabírá při pohybu na povrch velké množství prachu a jističova „spocená“ ruka ho následně zafixuje tak, že samovolně neodpadne. Pokud na lano šlapeme, děje se totéž tlakem. Jakékoliv další zatížení (slaňování, spouštění a třeba jen samotná vlhkost ovzduší) posouvá drobné mikročástice prachu dovnitř struktury opletu. Pokud lano navíc totálně provlhne, je voda schopna transportovat tyto částice i hluboko pod oplet lana.


Schématicky náčrtek opletu lana

Když je lano zatíženo , jednotlivé prameny konstrukce lana se mezi sebou navzájem posouvají. Šipky ukazují síly, které působí v laně.
Při zatížení se lano natahuje – šipky podélné
Při natažení se lano smrští – šipky dostředné
Při spouštění se lano ohýbá – toto zatížení je samozřejmě nejhorší. Lano se ohýbá, prodlužuje a smršťuje, a to vše najednou pod velkým zatížením.

nakres by© Ales


Drobná zrnka prachu jsou velmi ostrá a ráda porušují jednotlivá vlákna lana. Při jakémkoliv zatížení působí v laně několik protichůdných sil, které posouvají jednotlivá vlákna konstrukce mezi sebou a drobný, ostrý prach působí jako miniaturní nože, jež pomalu, ale jistě ničí jednotlivá vlákna. Destrukce v jednom daném okamžiku není samozřejmě nijak velká a kritická, ovšem časem může významně snížit životnost našeho oblíbeného „špagátku“. Lano je textilní výrobek a jako takový se samozřejmě může prát. Takže jak na to?

TEPLOTA VODY
Lano pereme zásadně ve vodě teplé max. 40 °C.

40 °C je udáváno proto, že málokdo chodí prát s teploměrem v ruce a možný rozptyl teploty může být i více než 10 °C. Pokud bychom připustili vyšší teplotu, mohl by být rozptyl teploty (hlavně směrem nahoru) kritický. Polyamid – jako každé textilní vlákno – má tendenci se srážet. Srážením se snižuje pružnost lana, a tím pádem klesá jeho počet pádů.

PRACÍ PRÁŠEK, MÝDLO, NEBO JEN VODA?




Udělal jsem několik pokusů a hned v úvodu musím říci, že  prací prášek NE. Použil jsem několik různých prášků a výsledný počet pádů lana vždy po dokonalém vysušení poklesl minimálně o 50 %. Mohou samozřejmě existovat „šetrné“ prášky, ale víte přesně, které to jsou a jaké mají složení? Použití jakéhokoliv pracího prášku je velké riziko pro životnost lana. Na první pohled lano nezměnilo vizáž, nebylo jiné ani na omak a zhoršené vlastnosti nebyly na první pohled patrné.

Co se týče mýdla, tak jedině mýdlo obyčejné (bez jakýchkoliv přísad) nebo mýdlové vločky. Pokud vystačíte jen s vodou, bude to optimální.

V PRAČCE , NEBO RUČNĚ ?

 


Použil jsem oba způsoby a výsledek byl totožný. Pokud zachováme dvě výše uvedená doporučení, tedy voda do 40 °C a mýdlo nebo jen voda, nezhorší se původní vlastnosti lana.
Pračku můžeme použít ovšem jen tehdy, když je prací buben v naprostém pořádku a nejsou na něm žádná rezavá či jinak poškozená místa. V opačném případě by oplet mohl být mechanicky poškozen. Lano můžeme v pračce i ždímat (odstřeďovat), aniž by se zhoršily vlastnosti lana.

Rozdíl mezi praním ručně a v pračce:
 
Když lano pereme ručně, většinou ho  namočené promneme místo po místě – tím i kontrolujeme, jestli není někde porušené či nemá případné jiné vady. Na druhé straně ovšem není ruční praní tak intenzivní jako praní v pračce. Pračka vypere lano skoro dokonale a nemusíme použít ani mýdlo či doporučený přípravek. Velmi významná ale je výhoda pračky – odstředí z lana přebytečnou vodu a to rychleji vyschne.
Polyamid má nepěknou vlastnost, nasákavost. Je schopen nasát vodu až do mezimolekulárních struktur a ta totálně rozbourá vazby mezi jednotlivými molekulami, které zajišťuji pevnost v suchém stavu. Již při zvýšení hmotnosti lana vlivem vlhkosti o 5% je možný pokles počtu pádů o více než 30%.

SUŠENÍ VYPRANÉHO LANA

Jak už bylo řečeno výše, voda má velmi negativní vliv na pevnost polyamidu. Vyprané lano je třeba velmi dobře vysušit. Sušíme vždy na suchém, tmavém místě, kde nesvítí přímé slunce a kde není sálavé teplo. Lano vyprané ručně sušíme minimálně 14 dní a lano z pračky alespoň 7–10 dní. Doba sušení je velmi důležitá.

Lano – i když se jeví jako suché – obsahuje ještě velké množství vody. Běžným odhadem nepoznáte, jestli je lano suché, nebo obsahuje třeba ještě 10 % vody. Tento objem ale sníží pevnost vašeho lana klidně o více než 30 %.
Doufám, že vaše lana budou na skalách zářit čistotou a vonět králíčkem Azuritem :o))

Zdroj:
Tento článek a další testy si můžete postupně stáhnout i z našich internetový stránek LANEX

Leaflet pojmy, pády, jak se správně starat o lano:  [620 Kb]
 Leaflet_HoroLana - horolana_manual-cz

Aleš Urbanec
LANEX, a. s.

Aleš Urbanec   [úpravy] 21:38 09.10.2005Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 co třeba tenhle prášek???22:19:28 09.10.2005
BEAL - ROPE CLEANER 
Non-aggressive detergent developed to clean ropes and Harnesses easily
viz.
www.bealplanet.com/ produits/anglais/ produit13.html
odstraň mezery
Myslím, že pokud s tím přichází Beal, není čeho se bát...
Přeju krásný den:)
Radošekodpovědět 
 Re: co třeba tenhle prášek???22:47:00 09.10.2005
Ja jeste peru karabiny,expresky,smyce,vklinence,helmu, atd.Peru to jednou za ctrnact dnu.A jde to dobre.Nejradeji tim tvrdym mejdlem.Jo a pak to jeste vsechno zehlim.
Patodpovědět 
  Re: co třeba tenhle prášek???23:55:39 09.10.2005
jen si dělej srandu, on to po tobě možná někdo zkusí )))
fum0odpovědět 
  Re: co třeba tenhle prášek???10:55:05 10.10.2005
Na jakou teplotou žehlíš tu helmu? Moje helma nemá cedulku:-(
Joeodpovědět 
   Re: co třeba tenhle prášek???01:39:58 06.11.2005
Hm tu helmu žehlit na nejvyšší teplotu. a pořádně přitlačit! Ona pak má super moderní tvar :-)
odpovědět 
    Re: co třeba tenhle prášek???18:47:41 13.12.2005
a to ji urcite zehlis kdyz ji mas na hlave vid kluku vyzehlena
odpovědět 
     Re: co třeba tenhle prášek???00:33:08 17.12.2005
no žhlit bych to nežehlil. dal bych to babičce ta by to vymandlovala!
Foersterodpovědět 
   Re: co třeba tenhle prášek???15:20:19 27.12.2005
já si jí žehlím parním válcem. To je potom pěkně skladná do báglu.
milda
mildaodpovědět 
  Re: co třeba tenhle prášek???15:34:39 12.08.2007
ha, ha, ha, vtipálek...
odpovědět 
 Re: co třeba tenhle prášek???23:53:40 11.08.2007
Zdravím,poslendi dobou jsem narazil na uzitecne veci co se tyce prani lana.tak zaprve je to kartacek na rucni prani velmi usnadni prani pod vodou http://sport.popina.cz/beal-rope-brush-p-1537 neni sice nejlevnejsi ale podle me je to investice dobra jelikoz snim lze cistii jakekoliv lano:) a pak tady je ten praci prasek(gel) http://sport.popina.cz/beal-rope-cleaner-p-1538 u toho nevim zdali jde snim prat v pracce jelikoz teplota redeni je mensi nez 30°C a v pracce je minimum 30°C a ze zkusenosti vim ze tam byva jeste tak o cca. 5°C vice.. jinak omlouvam se ze tady delam reklamu;)
Dallenodpovědět 
 Re: co třeba tenhle prášek???22:40:51 14.11.2010
Já nemám moc skušeností, ale jdu na to vědecky. Koupím tak 100l toluenu naliju to do vany a všechno tam naházím, lana, kovové věci, zbytek svačiny, po nějaké pracovní akci i nářadí a rukavice. Pak tam doliju aceton a jak to dostane barvu tak to vypustím a opláchnu vodou. Lana dám vysušit na 250 do trouby, karabinky, osmy brzdy... pak hodím do ohně rozpálit do červena aby se vydenzifikovaly.
Honzaodpovědět 
 Re: co třeba tenhle prášek???22:41:48 14.11.2010
Já nemám moc skušeností, ale jdu na to vědecky. Koupím tak 100l toluenu naliju to do vany a všechno tam naházím, lana, kovové věci, zbytek svačiny, po nějaké pracovní akci i nářadí a rukavice. Pak tam doliju aceton a jak to dostane barvu tak to vypustím a opláchnu vodou. Lana dám vysušit na 250 do trouby, karabinky, osmy brzdy... pak hodím do ohně rozpálit do červena aby se vydenzifikovaly.
Honzaodpovědět 
  Re: co třeba tenhle prášek???07:27:43 15.11.2010
děkujem za přínosný příspěvek...
odpovědět 
   Re: co třeba tenhle prášek???08:05:43 15.11.2010
Nahodou, prispevek je prinosnej. Jen diky nemu jsem si precet i zbytek diskuse a nostalgicky zavzpominal na dobu kdy sem jeste psal Prof Autsajd a starej Sirl. To bejvaly casy, to se ty diskuse jeste daly cist... )))
odpovědět 

 suseni a pevnost...22:44:00 09.10.2005
Mam dve otazky:

[1] Suseni nekolik dnu se mi nejak nezda. Jak rozhodnete, ze uz je lano suche? Porovnavate hmotnost?

[2] Nekde je uveden udaj, ze pokud je lano natolik vlhke, ze ma o 5% vyssi hmotnost (coz je nepatrne mnozstvi), tak pocet padu klesa o 30%. Jak to je s lanem nacucanym "jak svina", napriklad pri lezeni v desti?
J.odpovědět 
 Re: Délka sušení lana07:11:35 10.10.2005
Čau, co se týče délky sušení, tak to je právě to, na co se ptáš v druhé otázce. Je pravda, že již 5% vody v laně navíc o proti normálnímu množství "za sucha" značně rozbourá pevnostni vazby v polyamidovém vlákně. Polyamid má jednu velmi špatnou vlastnost a tou je nasákavost. Voda pronikne do nezimolekulárních struktur vlákna a "rozbourá" tamní vytvořené pevnostní vazby. Polyamid je schopen nasát max. něco kolem 50-60% vody, pak se jeví jako nasycený. Tím nemyslím volnou vodu mezi jednotlivýni vlákny, pouze to, co je ve struktuře. Od cca 10% je už naprosto jedno kolik té vody navíc tam je. Lano kleslo se svou pevnosti o 2/3. Když máš lano starší "opadané" lezeš už vlastně na prádelní šňůře s nulovou pevnosti viz můj starší článek tady "Stará lana" ( Nulovou pevnosti myslím z pohledu normy a klasického pádového testu !!)
Proto taky musíš nechat lano hodně dlouho vyschnout. Ono se jeví na omak jako suché, ale uvnitř struktury vlákna je ještě vlhkosti dost na to, aby mělo lano o 1-3 pády méně, než byla výchozí hodnota před praním. Zjistit to jde samozřejmě váhou, pokud víš výchozí váhu před praním a máš dost přesné váhy.
Doufám, že jsem to napsal alespoň trochu pochopitelně.
Alešodpovědět 

 Zajimave hokusy pokusy23:37:54 09.10.2005
Rada informaci je pro me dost nova a za ne ti Alesi dik.
 jirkasodpovědět 

 Praní v pračce08:38:54 10.10.2005
No, já tedy peru lano jen vodou na 40C a v pračce...ještě k tomu to lano zabalím do starého povlaku na polštář, aby se někde "nechytlo" a nebo aby se neponičil nikde oplet.
mlokodpovědět 
 Re: Praní v pračce09:47:28 10.10.2005
Souhlas, lano do pračky v plátěném pytli - škoda že lano nejde otočit naruby:)
BBodpovědět 
  Re: Praní v pračce18:33:50 21.11.2015
diky ste sexy
odpovědět 
 Re: Praní v pračce10:48:01 10.10.2005
A není při praní v pračce nebezpečí, že se tam trochu zlého pracího prášku dostane i když do ho nádržky nenasypeš? Alespoň naše nádržka je práškem celá opatlaná a jak vypadají roury co vedou do bubnu nevím. Nebo je to tak malé množství, že to nevadí?
tenisodpovědět 
  Re: Praní v pračce11:23:32 10.10.2005
Ja peru lano ručně.Malym jemnym kartačkem po obvode pomalu a jemně odstraňuji nečistoty.Trvá to dost dlouho.Ale lano je pak krásné a voňavé.Suším ho na mirném povětří ve stinu.Né na přímém slunci.Napnu ho na celou délku a nechám ho tak až do uplného vysušení.Když je suché tak ho dlouze a jemně promnu , aby bylo svěží a dobře ohebné.
Evickaodpovědět 
   Re: Praní v pračce12:06:12 10.10.2005
Evičko, krásný a sugestivní popis. Asi jsi šikovné děvče.
obdivovatel kvalitní ruční práceodpovědět 
   Re: Praní v pračce12:06:25 10.10.2005
Chtěl bych se tebou nechat vyprat :o))
odpovědět 
   Re: Praní v pračce12:57:21 10.10.2005
Chtěl bych být, milá Evičko, na chvíli Tvým lanem. Odstaňovala by jsi ze mne nečistoty kartáčkem a trvalo by to dlouhu, tak dlouho.
Ale byl bych pak krásným a voňavým.
Napnut, prohněten a usušen bych se stal pružným a ohebným.
Bože jak krásný sen!
Bože, jak krutá je realita!
Ještě chvíli, ještě chvíli nechte mne snít!

Jinak starej Širl má recht. nejlepší je snih. Za chvíli napadne, tak to neřežště a děte lízt!

Nebo za Evičkou pradlenkou....
autsajdodpovědět 
    Re: Praní v pračce14:17:35 10.10.2005
Nenaříkej chlape. Vždyť se ještě mocně hejbeš. I na ten černolický Velký převis dojde.
Duševní energie máš přebytky, dostatek představivosti též, ještě Evička pradlenka...
obd(ivo)vatel kvalitní ruční práceodpovědět 
    Re: Praní v pračce14:15:42 11.10.2005
Tahat lano ve sněhu muže jenom barbar.Moje lano se udržuje jak peřince, proto ho nerada vytahuji z tašky ani ve skalach.Lano se musi šetřit, stalo penize a nejlepe se vystavuje když k nám přijdou nějací kamoši.A těm čuňatúm co odpověděli na můj zpusob praní bych chtěla říc je TUDLE.
Evičkaodpovědět 
     Lano u Evičky se má!15:46:43 11.10.2005
Připouštím, že jsem barbar, který má lano a matroš vůbec jen k tomu, aby mu sloužily - ne naopak. Ovšem když tak čtu předchozí příspěvky, vzbuzuje to ve mě inspirativní asociace - jemná ruční práce, hýčkání, vyfoukání - handjob, blowjob... ale to by asi byl džob už spíš pro mladýho Širla!
(Nazdar, Evičko!)
Starej Širl
Václav Širlodpovědět 
      Re: Lano u Evičky se má!16:15:27 11.10.2005
Jeste to promysli, starej Sirle. nepustila by Te z tasky ani na skalach a jenom by Te vystavila, kdyby prisla navsteva!!!
Jestli to za to profukovani, hyckani a mnuti stoji???
Starej a blbej autsajd
autsajdodpovědět 
   Re: Praní v pračce11:24:53 13.10.2005
Už dlouho jsem se, dík Evičce a několika dalších aktérů při praní velkého lana tak skvěle nepobavil.Přijměte můj dík
Slavoš Jiřena
Slavošodpovědět 
 Praní v pračce16:20:47 30.10.2005
Lano jsem pral v pračce na 40°C, v plátěným pytli a nastrouhal jsem tam trochu "Jelena". Pak jsem ho nechal namočený ve speciální impregnaci, ale nevim, jestli to mělo nějakej vliv. Tejden jsem ho sušil normálně v pokoji...výsledek: rozhodně měkší a padám do něj v pohodě už rok od praní. Alešovi díky za článek. Farry
Farryodpovědět 

 Praní v prášku10:53:53 10.10.2005
Díky, skvělá práce. Zkoušel jsi klasické prací prostředky v prášku nebo i tekuté? Já peru v tekutých, mám pocit, že míň ničí hadry, možná je poškození lana při praní v prášku mechanického původu, nikoliv chemického? Zkoušeli jste vliv změkčovačů vody (Calgon)?
Joeodpovědět 
 Re: Praní v prášku11:03:32 10.10.2005
Testy byly prováděné v pračce, ve které se běžně perou ručníky a utěrky pro celou fabriku. Pračka určitě není nová. Ta trocha prášku, co tam zůstane je natolik rozředené množství, že jeho vliv je nepatrný. Prášek ničí lano vlivem chemickým, nikoliv mechanickým. Zůstává v mezimolekulárním prostoru a ničí pevnostní vazby v samotném materiálu.
Alešodpovědět 
 Re: Praní v prášku11:33:36 10.10.2005
Testy byly prováděné v pračce, ve které se běžně perou ručníky a utěrky pro celou fabriku. Pračka určitě není nová. Ta trocha prášku, co tam zůstane je natolik rozředené množství, že jeho vliv je nepatrný. Prášek ničí lano vlivem chemickým, nikoliv mechanickým. Zůstává v mezimolekulárním prostoru a ničí pevnostní vazby v samotném materiálu.
Alešodpovědět 
  S lanem se ne...(peru)11:57:12 10.10.2005
Momentálně mám v provozu tři lana, a protože je beru i do hor, čas od času se namočí - to už tak hory s sebou přinášejí. Moknu ovšem i na písku či skalkách, zpravidla i s lanem. Nejlepších výsledků co do pracího efektu jsem dosáhl při delším courání lana ve sněhu, překvapivě zářící čistoty bylo dosaženo po několikerém slanění v dešti a stahování lan přes smyčky (ve skobách či nýtech - nejsem tak bohat, abych tam nechával karabiny), to se vydrbalo jako kartáčkem. Sušení ponechávám opět na přírodě - sice mohu lano nechat rozvěšené na terase, ale když je vezmu opět do terénu za suchého až větrného počasí, vyschne jedna báseň. Už žádná chemie, už žádná negerská práce!
Nazdar!
V. Š.
Václav Širlodpovědět 
 Re: Praní v prášku11:50:20 10.10.2005
Ještě co se týče různých změkčovačů, aviváží a jiných chemických přísad, tak tady platí následující: !! NEPOUŽÍVAT !! Testy jsem nedělal a to z toho důvodu, že dneska uděláme test s tímto typem výrobku a oni ho zítra inovují a použijí úplně jinou chémii, která ti "sežere lano i s chlupama".
Je to hodně individuální a nejisté, proto žádnou, byť zrovna neškodnou chémii nedoporučujeme. Prostě voda a mýdlo. Pokud to jde tak jen voda. Při použití automatické pračky to je dostatečný způsob na očistu lana.
Alešodpovědět 

 Lanoleum12:07:43 10.10.2005
Při praní v pračce je dobré svázat konce lana, nedojde k mohutnému šmodrchu.
Azbestodpovědět 

 teplota?13:42:23 10.10.2005
Přítel nedávno vypral lano nejspíš na 90 st. (nějak si nerozumí s pračkou) a pak volal do Lanexu jestli ho má vyhodit. Bylo mu řečeno, že se tím lano nepoškodilo. Tak jak to je? Jaký byl výsledek pádů po vyprání na 90? 
jazzinkaodpovědět 
 Re: teplota?09:52:58 11.10.2005
Prověřoval jsem tento dotaz a nezjistil jsem, kdo zmíněnou informaci poskytl. V zásadě ale platí, že lano vyprané na vyšší teploty, ( 90 stupňů ) má snížené parametry, ale není znehodnoceno pro další použití. Proto se uvádí teplota 40 st, aby se v žádném případě nesnižovaly výchozí parametry lana před praním.
Alešodpovědět 

 prani15:00:13 10.10.2005
Peri si akorad trenky.A to na jare, v lete, na podzim a v zime.
klassikodpovědět 

 A co aviváž15:22:22 10.10.2005
Já vzdycky používal pro praní lana aviváž. Jenže mě to poslední zhebklo tolik, že jsem dostal strach ho používat. Nicméně před definitivním vyřazením do něj kámoš hodil slušnou pumpu. Nevíte teda jak to je s tou aviváží protože pak lano nejen zhebkne ale také pěkně voní... :-)
Néé stejně každý lano do roka roztrhám ale na stěnku to stačí.
DAJAodpovědět 
 smrádek17:18:42 10.10.2005
já mam rád když lano smrdí :-)))
steodpovědět 
  Re: smrádek17:23:07 10.10.2005
presne -- smrdi piskem a potem a jeste buhvi cim, ale kdyz ho drzis v ruce tak ses napul ve Skalaku, a to je dobry ne?
maxodpovědět 
   Re: smrádek14:35:19 11.10.2005
Ač jsem autor výše uvedeného testu a článku, musím dát za pravdu těm, kterým omakané, upocené, špinavé a ojeté lano voní. Je to nepopsatelná vůně potu a prachu která mi připomíná co bych mohl dělat, kdybych byl co k čemu a nezůstal zrovna kvůli nějaké blbosti doma.
alsoodpovědět 

 Lano v pračce10:06:34 11.10.2005
Dobrej článek!Jsem pro praní v ruce - pokud lano totiž dáme do pračky (ve který se obvykle pere s práškem, kterej se tam přece jen trochu usazuje), asi se úplnýmu vlivu pracího prostředku nevyhneme...
Lenkaodpovědět 

 Skvělé10:23:32 11.10.2005
Zase po dlouhé době zajímavý článek s radami,které nikde jinde nenajdete.Otázka praní lana trápí víc lidí,nez se z prvního pohledu zdá.Proto redakci dekuji.Konečně mám jasno.
Cukroušodpovědět 

 Rope cleaner10:52:48 11.10.2005
Nevíte kde by se dal sehnat ten Rope Cleaner od Beala? Bude to asi ale drahý
rexaodpovědět 
 Re: IMPREGNACE14:48:43 11.10.2005
Rád bych věděl,jestli máte nějaké zkušenosti s impregnováním lan.NIKWAX prodává prostředky na čištění a impregnaci syntetických horolezeckých lan.
jardaodpovědět 
  Re: IMPREGNACE15:28:56 11.10.2005
Nemáme. Je to pravděpodobně impregnace na nějaké vodní bázi, která stějně po jisté době přestane fungovat. Něco jako jsme měli naši impregnaci v minulosti, před zavedením TEFLONU. Vaše impregnace pravděpodobně lano nepoškodí, ale nebude mít dlouhého trvání. TEFLON se tzv. "zapéká-fixuje" při vyšších teplotách a jeho trvanlivost na laně je v podstatě stálá po celo dobu životnosti lana. Jen drastický oděr ji dokáže porušit( ne zrušit )To co utratíte za dodatečnou impregnaci dejte raději do kvalitnějšího - imregnovaného lana. TEFLON ( i většina nových systému používaných konkurenci ) je nejen proti vodě, ale taky velmi významně proti oděru. Takovou Hi-Tech impregnaci není běžný uživatel technicky schopen doma aplikovat.
alsoodpovědět 
 Re: Rope cleaner15:34:32 11.10.2005
já ho kupoval ve Francii asi za 7€ jako dárek pro mé nové lano :)
Radošekodpovědět 
  Re: Rope cleaner17:55:02 11.10.2005
Mělo radost? :-D Moje spí semnou v posteli, ale už je trošku jako čuňátko, hlavně na konečcích, tak přemýšlím, jesli ho nevezmu k půlročnímu výročí někam k vodě :-X
dabodpovědět 

 :)22:17:09 11.10.2005
A co vzít lano na výlet do zimních Tater. Pár cestiček a je vypráno.
FERYodpovědět 
 Re: :)10:59:48 12.10.2005
Ty nepoužíváš do Tater dvojité lano a na skály jednoduché??? (jedno mám čisté a druhé špinavé)
Petrodpovědět 
 Re: :)11:00:53 12.10.2005
Ty nepoužíváš do Tater dvojité lano a na cvičné skály jednoduché??? (jedno mám čisté a druhé špinavé)
Petrodpovědět 

 Lano a voda22:21:08 11.10.2005
Nedávno jsem četl v Montaně testy lan po určité době ve vodě. Lan bez a s teflonovou úpravou. Z článku jsem nabil dojmu, že tyto změny jsou nevratné. Ale z tohoto článku vyplývá, že pokud lano dobře vysušíme, získá svoje parametry, které mělo před pobytem ve vodě. Potom se mi teda zdá, že lano ve vodě není téměř problém, jen s tim musíme počítat pokud na takovým laně chceme lézt.
Mikkodpovědět 
 impregnace pri prani22:02:39 12.10.2005
Cau necetl sem vsechny komentare, ale nerek by mi pls nekdo jestli je to neak jinak s lanama impregnovanyma pri pani, dik a caute
Miraodpovědět 
  Re: impregnace pri prani07:04:41 13.10.2005
Pokud je lano ošetřeno novými typy impregnací ( u našich lan např. TEFLON ) je úplně jedno jestli pereš lano impregnované nebo bez. Impregnace se neporuší. U starších typů impregnace, se tato samozřejmě časem vyprala.
Alešodpovědět 
   Re: impregnace pri prani11:05:07 13.10.2005
Teflon pomáhá ke zvýšení vodoodpudivosti. Z vlastní zkušenosti (batohy, oblečení) ale vím, že pokud věci s teflonovou úpravou stanou mokrými, tak se suší o mnoho déle. Bágl sem sušil po 1/2 hodiny trvajícím lijáku 2 dny na topení. Tenhle způsob u lana nejde ! Potom jsem četl, že odstředivá sílá v pračce přehazuje vlákna v lanu = snížení bezpečnosti. Váš test s pračkou mě tedy překvapil, ostatní výrobci pračku zásadně mají přeškrtnutou a maximálně doporučují ruční praní a pomalé sušení ve stínu.
Lano jsem nikdy nepral.
P. Melicharodpovědět 
    Re: impregnace pri prani12:00:05 13.10.2005
Co se délky sušení lana týče, tak jsem nezaznamenal větší rozdíl nezi lanem standardním a lanem s TEFLONEM, ale nevylučuji ho. Může tam být +/- 1-2 dny. Mé vzorky schly přibližně stejně rychle. Ostatně naše doporučení, nechat lano schnout více jak týden je dostačující.
Co se týče praní lana v pračce, tak zde uvádím to, na co jsem přišel při svých testech a taky co jsem se dozvěděl a skonzultoval s jinými lidmi, znalejšími věci. Gusto Stibrány svého času dělal podobné testy se speleolany a výsledky se blížily Vašim pochybnostem. On ale uváděl, že po několika slaněních se pevnost vrátila na původní hodnotu. To jak se dušičky zase srovnaly. Nicméně mé testy prokázaly, že se pevnost lana při praní v pračce nesnížila. Je to možná dáno lepší a preciznější technologii výroby a taky vylepšenými vlastnostmi samotného materiálu.
Ono se vžitými standardy z minulosti je to těžké. V odborných publikacích se dočtete, že polyamid může nasát max něco kolem 50% vody ( nevím to přesně). Při mých testech jsem naměřil i více než 60%. Kde byla chyba? Bylo moje lano málo zbavené volné vody mezi vlákny opletu nebo jejich lano odstředěno silněji než je zdrávo? No a 50% se stalo standardem.
Stejné je to třeba s praním lana. Já používal 5-ti metrové kusy a po praní jsem je sušil vice než týden. Gusto pral celá lana a v té době ještě si myslím nevěděl, že již cca 3% vody v laně ( ... a poznáte na 60 ti metrovém laně, že je tam ještě 3% vlkosti ?) snižuje jeho pevnost o dosti výrazné procento? Jakmile ho ale vzal ven a olanil, lano samozřejmě dokonale vyschlo a pevnost se vrátila na původní hodnotu ( třeba ?)
V každém případě jsem pokusy dělal na cca 4 vzorcích z každého typu pokusu a výsledky byly vždy stejné. Jsem tedy přesvědčený, že pračka lanu neuškodí. Pevnosti lana daleko více škodí spouštění, lezeni TR a nesprávné skladování.
Alešodpovědět 
   Re: impregnace pri prani11:40:36 14.10.2005
dik za osvetleni :)
Miraodpovědět 

 Neuvěřitelné15:42:05 02.11.2005
Skoro se mi nechce věřit. Tolik komentářů a žádné plísnění, osočování a urážení. Dokonce jsem se několikrát i upřímně a od srdce zasmál. Jak jde o domácí práce, jako by si lezci nějak víc rozumněli. Dost hádek o mágování, ničení skal železem a dalších lezeckých pochoutkách. Vaření žehlení a praní - toť budoucnost outdooru.
Drzounodpovědět 

 prát či neprát, toť otázka?16:28:32 07.11.2005
Naprosto souhlasim s Drzounem, to je nevidana situace. Jen bych měla dotaz, je lepší lano prát, dejme tomu jednou za rok, mozna i za dva (nejsem z tech, kdo by si kupoval nové lano na novou sezonu), nebo ho neprat vůbec? Musim říct, že při představě kartáčku v ruce a 60 metrů před sebou, se mě zvedá žaludek, ale není toto zrovna případ, kdy méně znamená více???? Díky
Jindřišodpovědět 
 Re: prát či neprát, toť otázka?04:01:40 17.12.2005
Já si raději kupuji laono každých 200 odlezených metrů na písku. Starší prodám zde v inzerci...
Matyodpovědět 
  Re: prát či neprát, toť otázka?21:00:58 15.04.2007
to nekdo koupi, jo? ja bych byl k pouzitymu matrosi od nekoho ciziho krajne neduverivy... (doufam, ze jsem ted nanastartoval nejaky to plisnenicko :)
hwodpovědět 
  Re: prát či neprát, toť otázka?17:04:53 04.08.2009
no tak to asi seres prachy po rulickach,nebo lezes akorad hubou...to by se to prodrazilo kupovat po kazdych 200m novy lano...to bych si mohl kupovat novy po kazdym lezeckym vikendu :o) jj peknej jouda
Samanodpovědět 

 Lano09:21:25 14.02.2010
Moj sposob je takyto vzdicky lano perem cez zimu.....po lezeckej sezone na skalach.
Napustim si do vane vlaznu vodu hodim donej lano a pockam asi 5min kym sa zmoci a idem nato .
Zoberem kartac a drhnem co mi sily stacia zaroven skontrolujem aj oplet a jadro. Ked je uz ocistene a tak ho kvazi "zmotam" a este raz oplachnem cistou vlaznou vodou potom ho asi 1tyzden susim lano na prasiaku.
BenoSROodpovědět 

 kočičí práce21:05:19 29.05.2010
nojo ale jak se zbavit toho puchu... S nelehkým srdcem se musím "pochlubit", že mi ho pochcala kočka. A nevím jestli to víte ale není o moc smradlavějších věcí :)
tedy... Můžu prát ve voňavém mýdle a ne zrovna v "jelenovi"???
Andulínaodpovědět 

 praní rychle22:29:11 14.11.2010
Já jsem si vyřešil praní lana dokonale, vymáchal jsem to pořádně v ředidle rychle se to odpařilo a za 3 hodiny bylo suché a v provozu, cítil jsem se na něm bezpečně když bylo pevné a neprohupovalo se tak děsivě jak předtím. Chtěl jsem se zeptat jestli to náhodou nemá nějaký špatný vliv na pevnost toho lana.
Alojzodpovědět 
 Re: praní rychle10:06:39 15.11.2010
jsi blázen? prát lano v ředidle?
...odpovědět 
  Re: praní rychle10:19:46 15.11.2010
jasne ze je blazen, redidlo stoji spousty penez. ja kuprikladu peru v benzinu (staci obycejny, 91 oktanu, i olovnaty) a dosahuju skoro stejnych vysledku s minimalnimi naklady.
odpovědět 
   Re: praní rychle19:43:42 01.12.2010
Já to vyřešil jednoduše, koupil jsem si ocelový lano a natřel chytrou barvou.Mám ho už spousty let akorát jednou ročně ho přetřu a je jako nový.:-D
Kusodpovědět 

 len zaplakat...10:27:34 02.12.2010
zboznujem "starych" lezcov ktory sa na skalach tvaria ako majstry sveta, nikdy nikomu nic neporadia a vedia len mudrovat a ked sa najde konecne niekto co chce odovzdat skusenosti tak s toho maju ohromnu zabavu hodnu ich urovne... nad niektorimi prispevkami v tejto diskusii sa da skutocne len zaplakat...
atomkoodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179373)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Les Furtifs 8b+ Manikia
1. Senza Nome 6a+ Coltura
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Nově komentované:
Hammer King 7c Brseč
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 360 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 256 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.