V červnovém čísle německého časopisu Klettern vyšel test lezeček. Testováno bylo téměř 20 modelů lezeček různých značek - La Sportiva, Scarpa, Boreal, Red Chilli, Evolv... Najdete mezi nimi také Diamond a Ozone QC od českého výrobce Rock Pillars.
Jak tyto lezečky obstály v zahraniční konkurenci a jaký názor na ně mají testovací lezci z Kletternu?
Diamondu vyčetli menší komfort. To už je ostatně dáno výrazně asymetrickým tvarem boty, že se v ní každý nebude cítit jako v bačkůrce. Zmiňují zvýšený tlak v patě, který může vadit citlivějším povahám. Zkrátka není to bota na celý den a šněrování chce trochu trpělivosti. Body, které Diamond ztrácí na pohodlí, ale hravě dohání svými funkčními vlastnostmi. Časopis Klettern říká, že je to opravdová zbraň do strmých stěn a převisů, která perfektně drží na malých stupech a lištách i při hákování paty. Dokonce i co se týká tření, získal Diamond překvapivě pozitivní hodnocení. Ozone QC je lezečka, jejíž největší zvláštností je gumový pásek, který spirálovitě obepíná nárt. Díky němu není úplně jednoduché se do boty dostat. Jakmile ji ale člověk nazuje, noha je v této botě velmi dobře fixována a místa pro prsty je v ní dostatek. Pata je oproti tomu hodně vypasovaná. Podle Kletternu je Ozone měkká lezečka, citlivá na malých stupech a dobře drží i v převisech. V porovnání s Diamondem je pohodlnější a vhodnější do delších cest.
Kompletní hodnocení je na stránkách Kletternu 06/2010.
Zajimalo by me, jestli se v jejich hodnoceni odrazi i zivotnost a doba po kterou si lezecky dovedou zachovat svoje vlastnosti? Nevite to nekdo? RP co jsem mel sice byly uplne super, ale jen zhruba tak mesic, pak totalne ztratily tvar, zmekly a prestal jim drzet suchac.
Souhlasím, v tomhle případě je to pro mě mnohem výraznější než u rozhovoru s Hudym - tam si člověk přečte zajímavé věci, které se týkají lezení bez ohledu na podnikání.
Tohle by mohl být zajímavý článek, kdyby obsahoval srovnání všech u nás dostupných testovaných lezeček, ale takhle je to jenom reklama.
Takže když tam není PR - které všechny jiné boty byly hodnoceny lépe než zmíněné typy? To by nás všechny jistě zajímalo.
Ne. Neoznačil jsem to vědomě. Označujeme zde reklamu, placenou, a toto není ten případ. Jinak dostáváme stejně jako ostatní média spoustu článků, či tiskových zprav, které jsou ve většině nějaké PR. PR - public relations neboli vztahy s veřejností jsou původním zdrojem, myslím, většiny informací v médiích.
Můj oblíbený příklad je PR Škodovky, když třeba uvádí do prodeje novou oktávku. Krom toho, že posílá tiskové zprávy, fotky, pořádá tiskové konference, tedy klasické PR, novináři po tom prahnou a vůbec to nijak neoznačují a veřejnost to hltá, stoupá náklad novin apod. No prostě je to zajímavý obsah.
Podobně jsou veškeré tiskové zprávy a konference politických stran, úřadů, firem atd. Média to více či méně pozměněné převezmou a mají obsah. V případech, kdy ta zajímavost je diskutabilní, například v současné době všelijaké zprávy ČEZu, že má novou kampaň apod., to brát v médiích nechtějí, a odkážou takovou firmu na inzertní oddělení.
V podstatě rozhoduje, zda v médiích usoudí, že je to zajímavé pro čtenáře. PR není placená inzerce, a to nejlepší PR napíše novinář a ani to netuší, že za tím stojí nějaká PR strategie či agentura.
V případě Lezce není žádná profesionální redakce, která výhradně publikuje převyprávěné informace. Naopak publikují tu převážně přímo čtenáři, a admini to jen do určité míry moderují, aby to bylo k tématu a fungovalo to ve prospěch čtenářů a celé komunity.
V případě tohoto článku upozorňujícího na test českých lezeček v německém časopisu, jsem názoru, že to je k tématu a pro čtenáře Lezce.
Před léty, kdy jsem se jako dobrovolný admin věnoval více zpravodajství na Lezci, tak jsem takové články sám psal jen proto, že mi přišlo zajímavé na to české čtenáře upozornit. Některá moje upozornění na články o českých produktech nebo horolezcích v Kletternu a v jiných zahraničních časopisech najdete v archívu.
Nyní, když přijde takováto zpráva od výrobce, rád ji použiju a věnuju čas radši zpracování dalších příspěvků, které zdržuji a nestíhám zpracovat v došlé poště, a věnuji se jiné potřebné práci kolem Lezce. Nic v článku nekamufluji, nepředstírám, že je to nějaké moje či nezávislé redakční dílo, a každý si může snadno udělat obrázek, o co jde.
Považuji tento přístup za férovější, než abychom tiskové zprávy kamuflovali do tvaru, který vypadá pro laika jako nezávislé redakční dílo, jak to dělají jiná média s profesionální redakcí. Tolik na vysvětlenou, díky za zájem a hore zdar.
Ahoj Stando, kdybys to napsal a podepsal ty, za PR bych to určitě nepovažoval, chápal bych to třeba jako upozornění na "úspěch českých lezeček v zahraničním testu". Pokud je pod tím podepsaný někdo z firmy, která je vyrábí, zdá se mi to být evidentní PR - proti kterému bych určitě nic neměl, kdyby tak byl označený.
Z pohledu čtenáře by se mi zdálo lepší u takovýchto článků to označení připojovat; vaše věc je, jestli to bude placené, anebo ne.
Ale pokud to prochází vašima rukama a rozhodnete se to publikovat bez toho, je to samozřejmě vaše volba, i když mě jako čtenáři třeba nemusí úplně vyhovovat.
Takže děkuju za vysvětlení.
Mno ehm, kdyby ses rozepsal i u ostatních značek a typů lezečk jak u dvou popsaných, tak to bude celkem uvěřitelný. Ale že sis vybral jen jedny do "konkurence" a to ještě takový, který jsem u nás na skalách neviděl... Hm hm...
Zavání to tak trošku "předvolební agitací" a "erárním výběrovým" řízením...
Jestli si myslíš, že s Miurama vylezeš téžší věci než pž. s Pearlama, tak jsi opravdu Guma. Jestli je to PR, mě to neva. Jsem Čech a rád si tady počtu o úspěchu České značky. RP DO TOHO!!!!
Taky mám Miury, předtím Boreal, předtím Rock Pilars, předtím Rock Empire... a pořád lezu stejnou tužku :-)))
Je to především o komfortu jak která bota sedne na haxnu a jak dlouho v ní člověk vydrží.
Za sebe můžu hodnotit jen, že RockEmpire shit, RP dobrý, Boreal lepší a LS Miura naprostá bomba. Ale je to můj subjektivní pocit, kterej nelze komukoliv vnucovat.
RP dělají parádní botky a znám spoustu lidí, který je milujou...