LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Kdo mělce zakládá, hluboko padá.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140260 cest
Nové přelezy:
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
V 16 - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Kalymnos

k vrtačce přibalte i báje!

Pravidla pro tvorbu nových cest na řeckém ostrově.

Budete vrtat, až zčernáte! První nejt 2,80 nad zem, další vo metr dvacet vejš, třetí dva metry nad něj! Vklíněnce a friendy si strkejte, kam chcete, ale cesty vodjištěný jenom jima si strčte za klobouk! A rovnou zapomeňte na erárky, i kdyby kolem bylo milion tutovejch hodin! Budete jenom nejtovat!

Borhák navíc je na našem písečku vždycky důvod ke kraválu a k milionu nesmyslnejch komentářů. Asi vemu čáru na řeckej ostrov Kalymnos. Tam jsou jinší střihouni než v zaprděnejch Čechách.


Poslyšte stručně, jaká tam mají pravidla pro jištění
(www.kalymnos-isl.gr/climb/eng/sectors.html)

1) je jedno, jestli je cesta dělaná shora nebo zdola, nicméně cílem je, aby se lezci mohli soustředit na technickou obtížnost bez rizika, že se zrakvěj nebo polámou údy.

2) nikdo nemá nic proti tomu, když někdo prahne po zakládání hejblat, místní úřady si ale poručily, že všechny nový cesty musej bejt vynejtovaný, aby i ten co, je opakuje, si zalez bezpečně. Tradičně jištěný cesty? Na Kalymnosu řikaj: nebrat a nechtěj je tu.

3) první nejt by podle místních regulí měl bejt ve vejšce 2,80 metru nad zemí, druhej o metr dvacet vejš a třetí dva metry nad druhym. Proč? Aby nebyly podlahy.

4) žádný smyce erárky, i kdyby je pro ně místo. Natlouct nejt.

5) vyčistit cestu od šutrů a vegetace, která vadí v lezení. Vomlácení ultravostrejch hran kladivem se přípouští (sekání chytů ale ne).

6) když je prvních dvacet metrů cesty řekněme za 6b a dalších patnáct metrů za 7c, zatlučte štand po dvaceti metrech, aby si cestu mohlo vychutnat víc lezců. Nejen ti, co střihaj sedm céčka 

7) ten, kdo udělá novou cestu, nechť modrou barvou decentně napíše její název latinkou (jsme v Řecku) k patě skály

8) většina názvů místních cest se odvozuje z řeckejch bájí a dějin. Myslíme si, že by se v tradici mělo pokračovat - tak si oprašte výtisk antickejch bájí a přibalte ho s sebou k vrtačce.


Fotky jsou převzaty z www.kleimbing.de a www.nazclimbers.org.

Z www.kalymnos-isl.gr velmi volně přelouskal
Papouš

Papouš   [úpravy] 15:51 30.05.2003Tisk 

Reklama:


Související články:
Související průvodce:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 A co ty???16:23:59 30.05.2003
Souhlasíš s tím??? Je ti to sympatické???
Kudrnatejodpovědět 
 Re: A co ty???16:28:22 30.05.2003
To si kuř. Ten, kdo poznal zvuky kostí o podlahu drcenejch, jako já, johoho, rád si cvakne bórhák kdykoli, johoho. Papouš
Papoušodpovědět 
  Re: A co ty???17:02:24 02.06.2003
No fajn, ja si jeste pri lezeni na podlaze nic nevydrtil, ale uz nekolikrat jsem mel namale. O litani ve stene jsem nemel nikdy nouzi. Podle me je to spatne, takhle se z lezeni stane bezpecna zabava pro kazdeho. Trochu se tim soucasne generace zhazuje pred moralisty, ktery lezli v kopackach a papucich a meli to v hlave mnohem lepe srovnanejsi nez my. Me to moc nelibi. Nesouhlasim s tim. Mejte se...
Kudrnatejodpovědět 
   Řek Zorba17:43:45 02.06.2003
Papouši, na tom něco bude, Řek Zorba v kopačkách tam jistě práskal s konopáčem 7-béčka odspoda jen se smyčkama dávno před sočasnými sračkami vyznávajícími zábavu pro každého...

Proč se tu tolik lidí snaží kecat do něčeho, co je mu vzdálené přes 1000 km a kde ani nebyl, místo aby lezl a všímal si svého. Třeba proč si musí odsednout v každém kruhu, nebo proč je mu ráno blbě. Tady v ČR má asi každej patent na etiku a modlí se k zeleným bohům a k bohům v pumpkách a s bačkorama.
Bídaodpovědět 
   Re: A co ty???17:51:13 09.06.2003
Já tomu nechápu.
Bart
bartodpovědět 
 Re: A co ty???17:50:09 30.05.2003
balim matros a jedu!
martinodpovědět 
  huráááá!08:31:32 03.06.2003
Konečně!Sportovci a lidé vlastnící pud sebezáchovy odfrčí opálit si tělíčka do Řecka, Skalák a Ádr osiří.Třeba tam bude tak málo lidí,že se budou jako v dobách pravěkých zdravit...Kalymnos je dobrej tip na dofču a to že místní samospráva netouží po zlámanejchlezcích z celýho světa je jejich věc,prostě chtějí aby se tam lezlo v pohodě.Kdo nechce nechť nejezdí.
marťasodpovědět 

 Nech sa paci.19:59:30 30.05.2003
Každému čo jeho je. Za gymnastikou napr. do Grécka, za dobrodružstvom zas niekam inam. Prečo nie? Skala je tam na každom rohu. Tu bude telocvična s výhľadom na more, na tom ostrove čisto klasika a tam niečo medzi tým. Turista si už vyberie to svoje. Ja osobne by som rád išiel  aj tam aj tam. Ale doma a ani v Čechách proste na to možnosti nie sú. Nemožeme všade narvať nity a utrum. Niekto chce potrénovať aj morál a zakladanie istení lebo chce napr. liezť v horách. Keď je línia vyslovene klasická, tak ma byť klasika. Ak hrozí tutový krvák a oblasť nie je zaťažená tradíciou (viď. Ádr), tak smelo nit. V línii s chabou možnosťou istenia (to može byť kľudne aj cesta za 4) možno nasledovať grécky prípad. Tak preboha s citom.
Guruodpovědět 

 Bořeň22:55:24 30.05.2003
Co takhle  na Bořňi přidat ňákej ten borháček
odpovědět 

 doplnek23:50:02 31.05.2003
Slysel jsem jak vzniklo cele Kalymnos
asi pred peti lety si zvolili novou starostku ostrova.Uz to samo ze je zenska je dost progresivni na recko.ta rekla ze udela z kalymnosu turisticke centrum podobne mallorce a spol.a tak z ostrova kde zilo asi 10 000 lidi kteri se zivili rybolovem  a vyvozem sponge[takove ty houby na drhnuti nohou] je ted climbing gym.Na zacatku stal gallo nebo jak se to pise.Chlapek co budoval finale teda jako cesty myslim.
dnes se zde stavi letiste a hotely ktere patri povetsinou nemcum ti pujcej vrtacku a daj nejty kdyz je das do oblast nad hotel.
I to je dusledek globalizace.Lidi na ostrove se maj mozna lip ale opet zde zasahne vliv zapadu ten klid a pomala pohoda se z reckeho ostrova vytrati.
za info nerucim jen jsem to slysel
david
davidodpovědět 
 Re: doplnek01:37:40 01.06.2003
Vsetko nasvedčuje tomu, že to nejak tak bude. Zrazu sa o tom ostrove podozrivo veľa hovorí. Asi treba oblasť poriadne zviditeľniť, pričom sa prihliada na potreby športového lezca (dnes najviac percentuálne zastúpeného). Ďalej bude možno nasledovať prísny zákaz chrápačky mimo hotelov a na lezbu bude treba zakúpiť climbing pass. Nesúdim, či je to dobré alebo zlé. Určite však z toho nevznikne nejaký hippisácky ostrov.
Guruodpovědět 

 nejdriv drina, potom hrob15:17:38 01.06.2003
Ahoj Papousku, tak si na ty ostrovy odjed a nemusis se srat v tech zaprdenejch Cechach a kazit nam tu vzduch , ale tva svata pritomnost tam asi nikoho nevytrhne, vid? Ne, domnivam se, ze telocvicnu na piskovcich vetsina lezcu nechce, jednou jsou jasna pravidla a neni problem je dodrzet....
odpovědět 

 Destrukce středomoří16:29:07 01.06.2003
Mám to štěstí že si pamatuju středomoří jako místo, kde můžete stanovat v borovém lese u průzračného moře. Brzo ráno nakoupit o rybářů ryby, od sedláka hrozny, česnek, sýry, jablka nebo med, dát si smrtící kafe s vesničany v kafeterii a dostat od úplně cizích lidí pozvání na svačinu. Pamatuji si středomoří jako letní pohodu a svobodu beze spěchu a pravidel, jako místo kde se policajti usmívají. Kde můžete skočit ze skály do hlubiny moře s místními caparty a kde nikdo nenařizuje, neopolocuje a nepředepisuje. Jakákoliv pravidla pro umísťování jištění v lezecké cestě jsou nesmyslná, a to jak pokud přikazují "absolutní bezpečí" nebo minimálně pět metrů mezi kruhy. Taková pravidla zabíjejí svobodu a vylučují tvůrčí vklad prvovýstupce a také nerespektují jedinečnou skálu. Tyto absurdity nám stále častěji přináší průmysl cestovního ruchu (nebo vznikají jako jeho důsledek). Nověji přibývá nová odrůda: průmysl "extrémních sportů". Všechny ty lezecké školy dělané pro prachy, krkonošská skalka pokrytá nýty kvuli byznysu (bezpečné místo pro výuku klientů s naditou peněženkou) nebo oplocená pláž mají stejné příčiny.  Až budou ze všech pláží "odstraněni nebezpěční ježci" až hotely oplotí všechny "své" pláže a všechny vyasfaltované "pěšiny" povedou k bezpečným lezeckým sektorům s příjemně zaoblenými chyty, tak si celé "nové" středomoří strčte do řiti. Já nebudu mít zájem. Bohužel nejenom středomoří zachvacuje stále více průmyslová rekreace. Co takhle pouťoviny u vstupu Ádru, obklopené megaparkovištěm "citlivě" umístěném do krajiny mezi dvě přirozené krajinné dominanty (Křižový vrch a Skalní město Adšpach). Opravdu potom nechápu k čemu nám je CHKO, která má chránit přirozený krajinný ráz. Asi jenom k tomu aby její pracovníci pokutovali studentíky tiše přespávající v lese a bezmocně přihlíželi jak nebezpeční sebevědomí idioti pálí v rezervacích ohně a trousí lejna a pivní lahve mezi skály. Budeme muset jezdit stále dál abychom našli Svobodu, Klid, Jedinečnost a Divočinu? Bojím se, že ano pokud nezměníme svoje uvažování a pokud nezačneme ignorovat sterilní hotely, bojovat proti placeným megaparkovištím znásilňujícím krajinu nebo pouťovým atrakcím a nezačneme uplatňovat právo na jednoduché campy, nezasažené středomořské pobřeží nebo zachování rázu Broumovska či Labských pískovců. 
datlodpovědět 
 Re: Destrukce středomoří19:12:15 01.06.2003
Tiež to tak vidím. Každé 4 roky krivím hubu strachom a modlím sa, aby neodklepli olympiádu na Tatry. Investori, lanovky, zjazdovky, hotely, parkoviská. To je koniec.
Guruodpovědět 
  Přírodu lidu!17:40:39 02.06.2003
Proč? Do Tater by aspoň přišly nějaký lóve - na sjezdovkách by byly pořádný sněhový děla, fungovaly by pořádný lanovky. To je pokrok. Tady v Sudetech jsou kopce o řád menší než na Slovači a děla tu umožňují lyžařskou sezonu tři měsíce dlouhou. Koho zajímá urvat si hrany vo nějakej šutr? Proč si všichni lebeděj, když můžou jet lyžovat do Alp? Zatim tu spíš pozoruju opak - zavřít, co se dá. V Jeseníkách už vodpískali zelený nějaký sjezdovky, Krkonoše - to neni příroda pro lidi (ledy utnuto, biky dtto, snowboardy s hysterickým omezením). Výsledek: lidi na to z vysoka serou a stejně to dělaj. Lóve to podle mě můžou pomoct usměrnit. Papouš
Papoušodpovědět 
   Re: Přírodu lidu!18:49:37 02.06.2003
Ono proti zjazdovkám ako takým nič nemám. Sám si rád vybehnem do Álp na ľadovec. Kto však Tatry pozná, určite mi dá za pravdu že prívlastok mikrohory je viac než výstižný. Skúsenejší turista ich obehá celé za 5 dní. Z jedného konca vidíš na druhý. K tomu všetkému žiadne výraznejšie predhorie. Podtatranská kotlina je pomerne husto kolonizovaná a z nej rovno vybiehajú štíty. Žiadne dlhé zašité údolia s malebnými podhorskými dedinkami ako v Alpách. Ten úzky pás lesa, ktorý k Tatrám prilieha je posledný kompletný karpatský biotop (medveď, rys, vlk, orol, líška, vysoká zver + vtáctvo). K tomu ako bonus kamzík tatranský. Vývoj jeho stavu za posledných 20 rokov sťahuje hrdlo. V 60 rokoch ešte nárast a potom už iba z kopca. Teraz si predstav, že sa tam porobia všetky tie parkoviská, hotely, nad kopcami budú 2 roky krúžiť vrtulníky s piliermi na lanovky. Tesne pod kopcami ťažká technika. Už takto nie je problém v niektorých dolinách počuť hučať vlak. Tie peniaze by boli z toho pekné, ale ruku na srdce, všetci vieme kde skončia zvlášť keď je u nás taký bordel aký je. K tomu všetkému si pridaj Polsko zo severu, kt. sa pustí do niečoho podobného. Ľudia, kt. u nás preferujú olympiádu asi v Tatrách nikdy neboli alebo vidia len peniaze. A teraz si to porovnaj s Alpami. Je to pomerne súvislá sústava pohorí s obrovským predhorím. Strediská, kt. sú tu vybudované tak neovplyvňujú panenské jadro a hlavne tu funguje ochrana prírody.
Guruodpovědět 
   Re: Přírodu lidu! (a hlavne rozum...)09:40:46 03.06.2003
ukvákaný gýčový papuš:
1. tomu, že niečo spadne z neba (olympiáda) a prinesie spásu regónu v problémoch dnes už nikto rozumný neverí. propagácia podobných názorov navyše vedie k letargii ľudí, ktorí nič v regióne nerozvíjajú ale čakajú že niekto niekde dôležitý za nich rozhodne, a všetci sa budú mať lepšie.
2. olympiada sa neusporiadava na trhu veľkosti Slovenska, o ziskovosti podobného podujatia pre krajinu nehovoriac.
3.rovnako dôležité enviromentálne hľadisko ti vysvetlil guru.

ospravedlnením ti je že sudetské krajina to už je iný svet (ako u nás v ázii) a podľa komentárov si zrejme TA3 nikdy nevidel.

nech ti nepadnú kožené trenky.
zdravím miso
misoodpovědět 
    Re: Přírodu lidu! (a hlavne rozum...)10:36:31 03.06.2003
Je jasný, že když člověk sere při zdi, na OH si může nechat zajít chuť. A schovávat to za myšlenkové schema celé populace pod horami, to je teda palba. Papouš
Papoušodpovědět 
     Re: Přírodu lidu! (a hlavne rozum...)13:42:55 03.06.2003
Mišo a ja sme iba načrtli pár faktov prečo nám olympiáda nevonia. Neviem či je to skrývanie sa za nejaké myšlienkové schéma ľudu či čo? Nech si každý spraví názor sám. Pravdupovediac mi to skôr pripadá, že sa tu niekto skrýva za filozofovanie a frázovanie, ale svoje heslá už moc neobhajuje. Ich úlohou je skôr šokovať a sledovať reakcie ľudí. Asi rád picháš do osieho hniezda a potom sa na tom dobre zabávaš. Mne sa to tiež celkom páči. Aspoň ľudí hecuješ a všeličo tu zo seba vymáčknu. Urážkami sa nikam nedostaneme. Názor vynikne pri dobrej oponentúre. Ty si dobrý oponent.
Guruodpovědět 
      Re: Přírodu lidu! (a hlavne rozum...)14:08:17 03.06.2003
Na téma Tatry právě debatuji s kolegou Žilkou soukromě. Sdělíš-li mejla, přepošlu Ti to. Papouš
Papoušodpovědět 
       Re: Přírodu lidu! (a hlavne rozum...)14:41:39 03.06.2003
radojanik@post.sk
Guruodpovědět 
        Tatry lidem15:34:24 03.06.2003
Řekni, kde ty orly jsou.
Kde mohou být?
Co se s nimi mohlo stát?
Lovci si je vyhlédli,
do jednoho pobili.
Kdo to kdy pochopí,
kdo to kdy pochopí...

Řekni, kde ty kleče jsou,
co se s nimi mohlo stát?
Kde mohou být?
Lyžci si je vyhlédli,
vyrubali do jedný,
kdo to kdy pochopí,
kdo to kdy pochopí...

Řekni, kde ty Tatry jsou,
co se s nimi mohlo stát,
kde mohou být?
Sportovci je ovládli,
na padrť je zničili.
Kdo to kdy pochopí,
kdo to kdy pochopí...

Jenom v domech v dolině,
radují se náramně.
Ti všichni, co přijeli,
eura tu nechali.

A už si nemůžem zpívat: Chodím po Tatrách, v údolí roste hrách, a spacák jen mám, toulám se sám... Básník já jsem básník!§!§!§!
poetaodpovědět 
 Re: Destrukce středomoří12:37:23 02.06.2003
Ty vole, slušnej manifest. Chybí už jen řetěz u brány Temelína a dlažka do Mekovy vitríny. Papouš
Papoušodpovědět 
  Re: Destrukce středomoří17:09:18 02.06.2003
JO jeste neco: Papous je podle me blbec. Snazi se zvyraznit sve nazory a mysli si, ze ty jeho jsou nejlepsi.cao.
Kudrnatejodpovědět 
   Bíte Valachy!17:46:19 02.06.2003
Nejen to. Papouš si myslí, že je úplně nejlepší ze všech. A pucflek, podle mejlový adresy navíc vodněkud z Asie, na něj nemá vůbec. Papouš
Papoušodpovědět 
    Re: Bíte Valachy!19:11:17 02.06.2003
z papousovy posty pro me:"Z čeho soudíš, že jsem blbec, drahoušku?
Papouš"asi nepochopil ze se mi nelibi jeho suverene nafoukany styl prosazovani jeho myslenek,ktere jsou diskutabilni.at sutr a priroda kolem nej zustane takova jako driv, at sutr neni cely bily,at se neblisti borhaky a at pod nim neparkuju spousty aut.papus miluje prirodu ala umela stena.
Kudrnatejodpovědět 
     Re: Bíte Valachy!20:16:31 02.06.2003
Pusť vsjegdá bůdět sólnce, pusť vsegdá bůdět bórgak, pusť vsjegdá bůdět gypermárket Čéskyj sen i jegó zakáznik, kástrovánaja lóšaď-mužčína!

Pro ročníky 1980 a mladší: Ať nám do cest nikdy neprší a jen svítí slunce, ať nám již nikdy a nikdo nekazí apetyt vrtanými skobkami z nerezu, ať nás konečně přestanou vykořisťovat kapitalisté a ať nám vládne moudrý Valach.

Bůh žehnej Valašsku! Tož Bólku, dělé s tym něco.
Papóš
Papoušodpovědět 
      Co si Valach zpívá po večerech!21:26:50 02.06.2003
A kdybyste songů měli málo, můžete si zanotovat Kudrnatýho orígo song o havraní dívce. Je to palba!

http://www.valachnet.cz/kapsia/index2.1.htm.

Havraní dívka
****************
Kudrnáč

Hmi D
Znám já jednu dívku,
A G
oči má krásné jako len,
Hmi D
a její vlasy hnědé,
A G
stékají po ramenou jako sen.

Vítr si s nimi hraje,
zavál je až ke koutkům,
vítr si nedá říct,
vlasy jsou už na romenou.

A její ústa,
trestuhodné jsou,
když se na mně smějí,
celý svět mám na ramenou.

Tělo jako bohyně,
z krásy duše výš,
záviděla by jsi Aténo,
bohyně věků přemocných.

Huahú Papouš
Papoušodpovědět 
       Re: Co si Valach zpívá po večerech!06:58:05 03.06.2003
papous je nechutnej rejpal.asi rebel od prirody.ma patent na komentare na lezce. asi nema nic jinyho na praci.kdyz udelas kalymnos z cech??? mej se starce.
kudrnatejodpovědět 
 Re: Destrukce středomoří13:17:17 02.06.2003
Nojo, středomoří začíná bejt v hájku zelenym. Mnohdy spíš bez hájku zelenýho a přecpaný organizovaným turismem, organizovanm lezením a organizovaným životem.
Míval jsem tam několik oblíbeých "zimních" lokalitek. Už tam nejezdím.

Bavím se neuvěřetilnejma kvakama, lezecky nevýznamnejma, kde stavím cesty postaru. Dobrý ne? Takovej návrat ke kořenům nemá chybu.
Tomáš F.odpovědět 

 jeste neco01:20:25 02.06.2003
komerce lezeni tu je a bude jde o to kam ty penize z toho jdou a jaka je hranice.dam priklad z usa zeme kde to vse zacalo.Lezl jsemasi pred 14 dny v indian creek v utahu oblast plna spar z 90 procent nyt jen na slaneni kempy zdarma a vse funguje.Potom treba rifle oblast plna nytu kempy za 11 za stanovy flek a je jedno jestli vas je deset a vse funguje.V evrope se vse ubira divnym smerem drahych soukromych kempu a hotelu zakazu a prikazu bez logiky a kdo to muze ovlivnit jsou jen lezci ale tak silny jedinec aby se do toho pustil se nenajde
david
davidodpovědět 
 Re: jeste neco08:40:39 02.06.2003
USA nemuzes porovnavat s Evropou. Evropa je prelidnena a proto je nutne vse regulovat. Ve Statech je spousta mista a protoze vetsina Amiku jsou tlusti konzumenti vseho jedleho a krome povinneho sportu na univerzite se mu dale vyhybaji, maji lezci (zatim) dostatek volnosti a horolezecke kempy a pravidla jsou pohodove.
Take it easy!
Gampodpovědět 

 2,80 m - tak vysoko?!?08:38:08 02.06.2003
Co to je za oblast, když se nedá cvaknout první nýt ze země? Ještě, že máme šáhlo.
Bídaodpovědět 
 Re: 2,80 m - tak vysoko?!?10:17:10 02.06.2003
Mam dobrý typ. Objavil som to na nejakej španielskej stránke alebo kde to bolo. Do expresu cvakneš lano. Druhú karabínu otvoríš a zaaretuješ zápalkou. Takto pripravený set čiastočne upevníš na palicu páskou. Teraz je už len otázkou šikovnosti trafiť expres do prvého borháku. Aretácia sa tým poruší, karabína cvakne a palicu strhneš. Takto zrežeš smrtonosných 2,8m na nulu a nič ti nemože pokaziť dovolenku. Myslím si že tento postup bude aj na nástenkach v miestnych hoteloch. :-)
Guruodpovědět 
  Re: 2,80 m - tak vysoko?!?11:10:33 02.06.2003
Dík, žes to popsal přesněji pro někoho, kdo to ještě nezná. Pod některými cestami je často, naprostou náhodou, klacek vhodné délky. Absolutně nejlepší jsou uschlé mladé smrky o výšce až 7 m, s těmi leckdy procvaknete i 4. nýt. Ale to pak nelezete PP = První Procvaklý, ale ČP = Čtvrtý Procvaklý, což třeba je pro Němčíky v Juře naprosto regulérní styl přelezu. Proti dišputátu žádný gusto. Shodou okolností jezdí na Kalymnos nejvíce Němci. Kdo se o tomto ostrově chce dozvědět více, odkazuji ho na článek v nedávné Montaně nebo na www.cragx.com. Na tom, že jsou první jištění nízko nevidím nic špatnýho. Horší by bylo předepisovat vzdálenost nýtů ve větší výšce, kde zemovka nehrozí. Ve Francii jsou první jištění také dost blízko, ale ve dvaceti metrech můžete narazit i na 5-7 m dlouhé odlezy, které to "prachobyčejné sportovní lezení" dokáží řádně okořenit.
Bídaodpovědět 
   Re: add ČP11:52:53 02.06.2003
Popsals to Bído dobře, ale to ČP se mi moc nezdá. Vždyť to by v nějaký pořádný převislině bylo naopak morálovější než PP nebo DP. Já osobně viděl v Juře nejvíc TP.
Davidodpovědět 
   Re: 2,80 m - tak vysoko?!?12:01:57 02.06.2003
No, ja som šáhlo ešte nikdy nepotreboval ani sa k nemu nikdy neuchýlim. Po zážitkoch z hor mi to proste prišlo ako dobrá sranda (tých 2,8m). Raz sme to na skalkách len tak so srandy chceli vyskúšať. Mali sme rest a boli sme tam sami. Keď sme boli v nejlepšom (fáza kotvenia), čo čert nechcel dorazila početná lezecká tlupa samozrejme aj s babami. Máš tých troch "outdoorovych špecialistov" ako navigujú šáhlo v ceste za 5 do 2m vysokého borháka. Vyšli sme za úplnych kokotov a hanbil som sa ako pes.
Guruodpovědět 
    Re: 2,80 m - tak vysoko?!?13:02:22 02.06.2003
Jo, šáhlo :-))) Mám jednu zkušenost s klackem místo šáhla (a naštěstí nás ři tom nikdo neviděl, trochu nás možná omlouvá, že lezečky na osněženým vápanci pekelně klouzaly, prsty mrzly, borhák byl dobrejch šest metrů vysoko a pod náma byla stráň jak kráva). Cvalki sme to, ale jako začátek cesty nic moc. Nedolezli jsme, a bylo to spíš o tom, že použitím šáhla jsme nějak ztratili motivaci.

A pak mám v rukávu ještě jeden osvědčený trik. Použili jsme jej v horolezecké prehistorii na Dreveníku. To bylo v dobách, kdy místní cesty měly občas v půlce kruh (jo, čtete dobře, v téhle oborhákované oblasti býval občas, jako jediné umělé jištění kruh). A do jednoho z uvedených se nám podařilo zavést od nástupu neuvěřitelně tvrdé lano (chvála Lanexu a jeho lanům dodávaných počátkem osmdesátých let na trh). Jednalo se o lano, které jsme používali do jeskyní, takže pěkně zatuhlé díky jílovitému sedimentu, častému slaňování a pokusům o příležitostné praní. Tak tohle lano se nám podařilo ztopořit do těch dobrejch deseti metrů a prostrčit kruhem. A pak jesště tlačit nahoru, dokud se vlastní vahou nepřevážilo. A pak jištěni na rybu, navázáni na jiný (ten červený) výrobek bolatického specialisty, jsme dosáhli kruhu a posléze i kýžené cesty. No, do deníčku bych si ji nenapsal, i když zejména proto, že si ho nevedu.

Ale pro všechny, kdož potřebují na tři metry šáhlo: oslovte jeskyňáře, jistě vám věnují šest metrů lana kvality ocelového drátu. Výhoda oporoti šáhlu: lze stočit!
Tomáš F.odpovědět 
     Re: 2,80 m - tak vysoko?!?17:42:58 02.06.2003
Dost dobry :-)))
benderodpovědět 

 nové versus staré12:00:30 02.06.2003
Myslím, že je na místě připomenout fakt, že to co Papouš popisuje jsou pravidla pro tvorbu nových cest (alespoň to předpokládám). Dále si myslím, že tato oblast nemá lezeckou tradici.

A tady vidím ten základní rozdíl.

Když někdo volá po dojištění cesty, kterou vylezl prvovýstupce před čtyřiceti lety bos a se třema lanovicema a po něm stovky lezců dvou lezeckých generací, tak to je o něčem jiném.

Stejně tak, jestli v oblasti (třeba české a saské pískovce) panují nějaká pravidla více než století, nemyslím, že je správné, aby najednou novátoři otáčeli všechno na hlavu. Ta pravidla se pochopitelně vyvíjejí, aby mne někdo neobviňoval z konzervování sto let starých pořádků. Kdysi se musel třeba kruh sekat z pozice čistého lezení, dnes je i háček povolený a proti vrtačce myslím také nikdo nic nenamítá .....
Takže s revolucemi opatrně.
mellounodpovědět 
 Re: nové versus staré12:26:46 02.06.2003
Melloune, nejsi s těma tradicema už nemocnej? Tradici nemá 60% oblastí na jihu Evropy. Nebo aspoň takovouto tradici má: objeví se pěknej sektor, linie se vytváří ze slanění, nýty či borháky se navrtají u chytů, ze kterých půjdou dobře cvaknout, benzínová vrtačka je na to super (a ten zvuk, vuau). Celá linie se očistí od všeho, co by mohlo upadnout - viděli jsme i kartáčovat 2 m na každou stranu. Mezitím další dva borci zajišťují přístup - fixní lano všude, kde se šikne, zvláště za mokra, pákovejma nůžkama vystříhají roští. Když je linie hotová, ihned až za několik let někdo udělá stylový přelez. Za pár dní je hotový celý sektor plný parádních cest, o kterých se nám až na vyjímky může v ČR jen zdát. Pro ortodoxní klasiky noční můra, ale většina ostatních lezců je ráda, že má kde a co lézt a je ráda, že se u toho nezabije. Je jedno, jestli to je 6a nebo 8c, každý si to svoje najde.
O tradici piš pod články z tradičních oblastí, tohle je vápno a skalkaření. Kotli zdar.
Bídaodpovědět 
  Re: nové versus staré17:46:45 02.06.2003
jsem dost tolerantni ohledne delani novych cest (shora, zdola, s vrtackou ci bez), ale tento zpusob zda se mi ponekud dost konzumni az do prdele vedouci...
benderodpovědět 
   Re: nové versus staré17:50:06 02.06.2003
Tak do tý prdele nelez a lez si někde v tradicionalistických oblastech. Nikdo tě nenutí jezdit 1000 km cvakat nýty. Jeď do Walesu nebo do Norska, tam si přijdeš na své.
Bídaodpovědět 
    Re: nové versus staré22:40:49 02.06.2003
Já nejsem z principu proti dělání cest z hora v oblastech bez tradice, je mi jedno jestli si někdo ve "své" cestě dá nýt 2,80m nebo 3,20m od země, jenom mě štve nařizování nějaké u stolu vypočítané vzdálenosti. Co když zrovna ve 2,80 není "cvakací chyt"? Nebo co když tam je rozrušená popraskaná skála. Proč je nutný omlátit ostrý hrany kladivem? A to co jsem napsal o turistickým průmyslu a podivném uvažování oficiálních zelenejch institucí třeba na Broumovsku nebo kdekoliv nemá nic společnýho s bojem o Temelín (já jsem pro jaderný elektrárny) ani s nějakým ekologickým extrémismem (kterej mi připadá pitomej). Prostě mám rád pohodu, jednoduchost a hlavně svobodu a štve mě konzumování krajiny, chamtivost a necitlivost. Howgh
datlodpovědět 
    Re: nové versus staré16:33:02 03.06.2003
sorac, ale to asi jsi uplne spravne nepochopil co jsem chtel rict. Zpusob, ze nabehne particka tri az peti maniku, zplanyruje vsechnu vegetaci kolem skaly a napraska za tyden 30-40 cest jednu vedle druhe, zprava do leva a bez premysleni o linii me prijde hodne drsne. Vzdyt tim berou moznost ostatnim se realizovat! A argument, ze tam maji skal jak nas... je mimo, neco muze zustat i pro budoucnost ne? Copak jen proto, ze mame technicke prostredky jak bouchat jednu cestu vedle druhe musime vsechno navrtat a osadit my a ted?
Ja osobne nijak nebazim po prisne tradicionalistickych oblastech, hezka linie jde udelat i shora, zalezi na pristupu autora a oblasti. Ale prudi me pristup konzumni vyroby cest popsany vyse.
benderodpovědět 
     Re: nové versus staré16:39:00 03.06.2003
A jak poznáš bez toho, že by Ti to někdo řekl, že je cesta dělaná konzumně? Papouš
Papoušodpovědět 
     Re: nové versus staré16:47:34 03.06.2003
Typickým příkladem takového uspěchaného vrtání shora je cesta Estakáda na Srbsku. Tenkrát vyrazili progresivní hoši, že to jinak nejde přelézt a že ji navrtají shora. Jak řekli, tak učinili. Pak ji myslím Bobuláč slavně přelezl RP. Po pár letech ji ovšem leze kdekdo, i mne tím už protáhli a je zcela zřejmé, že by šla celkem dobře udělat i zdola, stačilo jen pár let počkat.
Je fakt, že na kvalitu cesty nemá zásadní vliv, jestli je dělaná shora nebo zdola, a opakovačům to může být už celkem buřt. Jenomže ti uspěchaní navrtávači prostě vzali někomu možnost udělat v dobrém stylu pěknou cestu. A tak to je mnohdy i jindy a jinde. Ne každý je jako Beat Kammerlander nebo John Bachar. Filosofie Po nás potopa bohužel převažuje.
Petr Jandíkodpovědět 
      Estakáda = boží cesta08:48:06 04.06.2003
Na rozdíl od Ivanovy cesty je Estakáda navrtána přímo mistrovsky. Na Srbsko trochu delší odlezy a jištění přesně tam, kde ho potřebuješ. Jedna z nejlepších cest na Srbárně!
Bídaodpovědět 
       Re: Estakáda = boží cesta17:17:46 07.06.2003
Ivanova je hákovačka od Kazimoura a B. Bortela z roku 1976, takže není navrtaná a jištění dával správce skal celkem správně poblíž původních skob. Nevím, jak souvisí tématem debaty tyhle dvě cesty z úplně jiných period a stylových období srovnávat.
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: nové versus staré17:02:27 03.06.2003
Nerozumíš Bído, nebo nechceš rozumět?
Můj komentář se POCHOPITELNĚ NETÝKÁ zmiňované oblasti, ani většiny "jižních" vápencových stěn.

Týká se přesně a jenom toho, co autor napsal v závěru svého článku.
Cituji:
"Borhák navíc je na našem písečku vždycky důvod ke kraválu a k milionu nesmyslnejch komentářů. Asi vemu čáru na řeckej ostrov Kalymnos. Tam jsou jinší střihouni než v zaprděnejch Čechách."

Toť vše.
mellounodpovědět 
   Re: nové versus staré17:48:18 03.06.2003
Ne, Melloune, tobě poslední dobou fakt nerozumím. Dle mého názoru tím Papouš myslí to moře etiků, co všemu rozumí a jsou chytří jak rádio, aniž by se obtěžovali zjistit fakta anebo si na ně alespoň počkat. Ne, nečekají, nic nezjišťují a hned pranýřují. To je v českém lezení ta pravá tradice. Tady se 20 let furt něco řeší, zdola, shora, mágo, sekání atd. a v Evropě se leze a leze. Poslední dobou je to Lezci dost vidět - focení skrz roští, udávání na Suškách - ježíšmarjá instruktor!, Jizerky apod. - ještě než se vyjádří druhá strana, je tam 15 komentářů typu - To jsou čuňata, Debilové,... Internet je holt rychlejší tisk. Například Montana - kauza Sedláček tam trvala před 6 lety přes 3 čísla (6/96, 1/97, 2/97), schválně si to prolistuj, dost lidí tam ze sebe udělalo voly.
No nic, piš dál o tradicích, rád si to přečtu.
Bídaodpovědět 
    Re: mimochodem21:46:56 03.06.2003
Mimochodem Kalymnos není jedinou oblastí v Řecku.Na severu peloponézu v okolí Patrasu je zhruba 5-6 kvalitních vápencových oblastí .Může se vám stát,že třeba v Alepochori(makino v El chorru,Terradets v Pyrenejích)nepotkáte za 3 týdny super počáska v březnu ve skalách ani nohu a místní vesničani na vás budou zírat jak na exoty. Takže řeči o němčících utrácejících euráky v nabytých kempech a hotelích a přeplnené skály s pravidlama jsou relativní......každý má přeci na výběr
Dlabisodpovědět 
    Re: mimochodem22:09:37 03.06.2003
Mimochodem Kalymnos není jedinou oblastí v Řecku.Na severu peloponézu v okolí Patrasu je zhruba 5-6 kvalitních vápencových oblastí .Může se vám stát,že třeba v Alepochori(makino v El chorru,Terradets v Pyrenejích)nepotkáte za 3 týdny super počáska v březnu ve skalách ani nohu a místní vesničani na vás budou zírat jak na exoty. Takže řeči o němčících utrácejících euráky v nabytých kempech a hotelích a přeplnené skály s pravidlama jsou relativní......každý má přeci na výběr
Dlabisodpovědět 
    Re: nové versus staré09:08:13 04.06.2003
Rozhodně se nepočítám za klasika....několik jižních a středomořských oblastí jsem sjel - ve směs sportovní vyborhákované cesty. Nevím jestli byly dělány zespoda , nebo zezhora...každopádně pokud by se u nás chovali naši lezci alespoň tak jako tam, vůbec bych se těchto diskusí neúčastnil. Mají tam určitě nějaká pravidla - ať již pro lezení či obyčejnou lidskou existenci. Co se týče písku - tak se v německém Sasku chovaj lezci taky trošku jinak než češi na naší straně hranice ( a to je to 30 km) - a to je snad taky Evropa o které píšete a po které voláte?
Bído myslím, že tvé tvrzení není zrovna košér....
Za hranicemi se stává, že tamní místní pravidla porušují převážně češi. Spaní v NP mimo vyznačená tábořiště, zanechání svého hovna a odpadu doslova kdekoliv. Né náhodou jsou kolem Paklanice pokutováni za spaní na plážích atd. převážně češi...stejně jako v Dolomitech za spaní v kleči... a to to není často ani otázka ekonomická...Za hranicemi je tolerováno lezení TR, ale styl kdy jeden natáhne cestu a 10 dalších jí přeleze je vlastní převážně nám Čechům. Většina cizokrajčíků si to stáhne a vyleze poctivě....tak to prostě je ...vyjímky na obou stranách jsou možné-netvrdím. A pokud potkám ožralího jističe, kterýmu visí na laně prvolezec má dost často v ruce gambrinus. Češi neberou pravidla prostě moc vážně...proto je dnes téměř nemožné oficiálně raftovat v rakousku a mezi horskými vůdci tamtéž či v Itálii jsme vyhlášenou národností společně s Němci - kterých je ale 5x tolik.....
Radim Bzuraodpovědět 
     Re: nové versus staré09:45:31 04.06.2003
Změň si občanství.
Bídaodpovědět 
   Re: nové versus staré06:32:07 04.06.2003
Melloune naprosto souhlasím s Bídou jak tom podal a příjde mě že v poslední době jedeš jen jedním směrem a to nejen Typ ale ty davy komentářů a příspěvků v podobě udávání, focení,lezení kdo jak může haha a vždy se z toho vylíhne KVAK ( a kdo to napsal ""tzv.zapřísáhlí klasici""a né normální lezec..jo je to tak) a pak už vše se jen "nabonzuje na vyšší místa" a pak se to zavře a přitom realita není vůbec tak černá jak tady pořád udáváte(a blbnete lidem hlavu) asi byste se měli jet podívat někam do skal kde se leze a otevřít oči a ne koukat jen zpět!!!Márty
Mártyodpovědět 
    Re: jedu jedním směrem?11:52:06 04.06.2003
Toho jsem si sice nevšiml, ale je to jistě možné.
A víš čím to bude?
Od okamžiku, kdy občas někdo replikuje slovy "jestli je tohle názor vedení ČHS...." si některé názory, nechávám pro sebe.

Jóóó, holt úplná svoboda vyjadřování je v háji.
mellounodpovědět 
    Re: nové versus staré22:48:42 04.06.2003
To by me fakt ty chytroline zajimalo, kam jezdis do skal a jak casto, je tu sice moznost, ze mas stesti a narazis na lezouci cleny CHS chovajici se v kontextu s pravidly, nicmene ...
Jonyodpovědět 

 Nytovat nebo nebyt23:27:31 10.06.2003
Tak tu ctu nektere komentare a docela se bavim. Vyvoj takovych to oblasti krasne popsal pred par lety Filip Silhan v jedne Montane. Takze to dopadne jako vsude na jihu evropy, spousta vynytovanych cest, vycerpany potencial a po oblasti uz nestekne ani pes. Jestli po tom touzite i u nas tak asi budu muset vzit roha, a na jih evropy to urcite nebude.
Myšákodpovědět 
 Re: Nytovat nebo nebyt08:55:15 11.06.2003
Noční můra Jizerek se ozvala:))
Pychusodpovědět 

 HELLLLLP13:18:37 28.08.2003
Marci zdravi vsechny skalami posedle....hele,muzete mi poradit? Za 14 dnů jedu na Kalymnos do skal, o nich uz toho vim dost,akurat chci si udelat vylet do Turecka a to primo do Istambulu a na reckych strankach jsem nenasla podrob. info ohledne lodi.Nemate nejakeho tipa ci hned spise odpoved na : 1. z Kosu do Istambulu - jak dlouho jede, kolik stoji listek?
Diky a horam zdar....Marci
Marcelaodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179371)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Uigi Uigi 6a+ Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Mussulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu | Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (26)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 358 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 283 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 254 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.