LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Horolezec nepadá.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5666 lezců
1140089 cest
Nové přelezy:
Královna O 7C
Proces 7C+
Elements 7b+
Annapurna 8a
Bulina 7c
El Menjapi 7b
Ambra 8B
Bombshell 8A
Bombshell 8A
Spálena Re 8A+

Stěny
Dap Sport - Hradec Králové
Ymca - Krásné Březno
HK Ostaš - Police Nad Metují

Prodejny
BIVAK SPORT - BERKNER - KRNOV
Rock Point Hradec Králové - Hradec Králové
HUDYsport - Liberec

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Jak se dělá klasa….

Úvaha o tvorbě klasifikace.



,







Zrovna jsi vylezl opravdu obtížnou cestu a:






Zajímavý názor mám od starého klasika:

„Nejčastější motivací ke shození, je ochrana vlastního sebeobrazu. Zároveň se vyvaruje domnělému posměchu, že mu někdo cestu shodí. Tak to radši “podstřelí” a je v bezpečí. Jenže hrozí, že podvede i sám sebe.”

A na to říká Alexander Huber:

U mých cest si chci si udržet konzistentní hodnocení ve všech oblastech. Zároveň zvažuji osobní kondici a kolik času a úsilí mi cesta zabrala.

V poslední době objíždím českou krajinu a často přemýšlím o slovech klasika…

A jak to máte vy?

Karel   [úpravy] 11:13 13.11.2020Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 body, čéče, body v deníčku12:27:39 13.11.2020
Klasa se tvořila desítky let. Až ta inflace v číslování z poslední dekády přinesla takovéhle úvahy.

Je to všude - srovnej Karešův Tetín a nedaleký Kotýz/Srbsko, Arco a Finale z osmdesátek a dnes, i v Bulharsku jsem to viděl, i ve Francii. A je to, nezlob se, jen kvůli bodům v deníčku.
odpovědět 
 Re: body, čéče, body v deníčku15:57:38 13.11.2020
A Tetín je tvrdší než Kotýz / Srbsko (nikdy jsem na Tetíně nelezl)?
honzaodpovědět 
  Re: body, čéče, body v deníčku11:54:49 15.11.2020
Ne, na Tetíně naopak naženeš body.
odpovědět 
   Re: body, čéče, body v deníčku17:46:46 15.11.2020
Ano.Stylem "mám to sice na 4 + 5 pokusů a ještě s velkou klikou, tak je to v tom stupni lehký". :D
odpovědět 
 Re: body, čéče, body v deníčku19:12:12 13.11.2020
Dovolim si upozornit, ze klasifikace cest v Srbsku lezenych a olezanych treba 40 let uz davno nemuze odpovidat predstavam tech, co je kdysi vytycili a ohodnotili. Srovnavat tedy tyto cesty a Karesovy novinky neni fer.
pupuodpovědět 
  Re: body, čéče, body v deníčku20:38:05 13.11.2020
když já nevím, za 7 na Srbsku, ve které bojuješ a odlezy jak kráva.... je cílem lézt nebo to znepřístupnit. a když je můj standard 9 tak si mohu tuto 7 možná i užít? Jakou roli hraje Ego? A co na to Jan Tleskač?
Petrodpovědět 
   Re: body, čéče, body v deníčku21:18:39 13.11.2020
taky si říkám, že kareš udává klasu nadčasově a až se to na kobyle a v tetíně ojede, tak to bude sedět...teď vážně: i v srbsku najdeš cesty, které nejsou ojeté (resp. tam ojetost nehraje roli) a ten rozdíl proti tetínu a kobyle je znát. Stejně tak, srovnáš-li roviště s karešovo oblastma, tak je u drtivé většiny cest rozdíl v tvrdosti klasy...jak kdosi kdysi napsal v komentu pod nějakou cestou v karešovo oblasti (volná parafráze): v černolicích 8+ sotva Afnu, na rovišti po opakovaném nakrokování přelezu, na tetíně se v ní projdu s prstem v nose...a já to mám podobně a myslím a inflaci neholduju, takže mě to spíš dojem kazí, když vylezu 8, která je vlastně 7+...
odpovědět 
    Re: body, čéče, body v deníčku16:09:23 14.11.2020
V těch "karešovo" oblastech se ale klasa mění a usazuje, nejvíc asi podle reakcí lidí v deníčcích z Lezce. Aktuální klasa se nebere podle původního průvodce od prvovýstupců, ale dle zdejšího ohodnocení v sekci Průvodce.
Klasa se tím dostává do rukou uživatelů - lezců, což je asi o dost objektivnější. Výsledné rozdíly možná ukazují určitou nespokojenost části lezců s klasou ve starých klasických oblastech typu Srbsko.
honzaodpovědět 
  Re: body, čéče, body v deníčku21:16:52 13.11.2020
Srbsko proslo prehodnocenim klasifikace. V minulym tisicileti panovala celkem vseobecna nazorova shoda ze v srbsku nema smysl se pidit po klasifikaci te ktere cesty, protoze vsechno bylo IV+. Do tehle tridy se veslo prakticky vsechno..
Jo, jasne, vznikly tezsi cesty a bylo treba prehodnotit.. -uvadim jen jako historickou referenci k vyvoji klasifikace a nazirani na ni.
odpovědět 

 Za kolik?????!!!!!! 16:19:49 13.11.2020
Ahoj. Rád dělám nové cesty i když Jech mám jen 30. Nicméně ten pocit když ji děláš je lepší jak přelezt hotovou cest. No ale potom mám největší nervy zda jsem dal správně kruh nebo borhak zda jsem ho tam vůbec měl dát atd.. Nicméně úplně nejhorší je klasa to mám vždycky hlavu v pejru jak to ohodnotit. Ale myslím si že je lepší to dát trochu vejš protože je příjemnější něco přelezt v pohodě a říct pak že tak těžký to zas nebylo. A ne že rikaj "se pos.. Co je to za VII.a.".
Neni vůbec jednoduchy ohodnotit svoji cestu sám.
Lezení zdar.
Radekodpovědět 
 Re: Za kolik?????!!!!!! 22:14:39 13.11.2020
Dal bych si však pozor na přehodnocvani, bude to mit i opacnej efekt. Das tam vic, nekdo tim projede jak nakladak a ve vedlejsi moralovce mu dojde...
Je to slozity a radeji jsem spis daval min aby si clovek pamatoval ze je klasa tvrdsi a brzdil rozlet. Pak byl treba zas v mekci oblasti venku prekvapen..
odpovědět 
  Re: Za kolik?????!!!!!! 09:45:51 14.11.2020
Ty tady ale nejsi od toho abys brzdil nekoho rozlet, ale klasou informoval o lezeckych (ne jisticich nebo jinych) obtizich, pletes si pojmy a dojmy.
odpovědět 
 Re: Za kolik?????!!!!!! 08:08:15 14.11.2020
Pohled rekreacniho lezce:
Kdyz je to hur zajisteny, dej radsi vyssi cislo, at tam nalezu az kdyz na to urcite mam a nerozsekam se.
Kdyz je to hodne zajisteny, dej klidne mensi cislo. Kdyz v tom budu mit problem, tak si v tom holt nekolikrat posedim, coz mi nijak neublizi.
Michal
odpovědět 
 Re: Za kolik?????!!!!!! 08:08:24 14.11.2020
Pohled rekreacniho lezce:
Kdyz je to hur zajisteny, dej radsi vyssi cislo, at tam nalezu az kdyz na to urcite mam a nerozsekam se.
Kdyz je to hodne zajisteny, dej klidne mensi cislo. Kdyz v tom budu mit problem, tak si v tom holt nekolikrat posedim, coz mi nijak neublizi.
Michal
odpovědět 

 Srovnavani klas11:49:19 14.11.2020
A de vubec srovnavat klasy mezi oblastma? Napr. Labak vs. Tisa? By me zajimalo, jak by vypadala klasa v Labaku, kdyby se mela srovnat s Tisou. A tim nic neshazuju, ani nepovysuju, jen si nemyslim, ze lze rict hele tohle nemuze byt za VIIIa, protoze jinde bych VIIIa nedal. Muze jen (bohuzel) to VIIIa ma vsude jinou vahu.
 Marphyodpovědět 

 Úpravy klasy14:33:49 14.11.2020
Rozdíly v klase mi přijdou občas hodně matoucí. Když na jednu a tu samou věž vedou dvě formálně stejně těžké cesty (Ostrov - Mys dobré naděje - Útěk před holubem/ Větrný balet) ale ta první je poměrně lehká a druhá o třídu až dvě těžší, je to nebezpečné pro každého, kdo cesty nezná. Takové nesmysly by se měly občas opravovat a ne je nechávat jako past na nově příchozí.
Klasa by měla pomáhat při orientaci a výběru cesty a ne sloužit jako egomasáž autora cesty, kterou se snaží komunikovat, jaký je tvrďák. Myslím, že klasa by neměla zůstat jen v rukou pár lokálních prvovýstupců nebo správců, ale měla by se občas srovnat, nejlépe na základě hodnocení nebo impulsu lezců.
Naprosto ideální ukázka je přístup Petra Altmana v Jickovicích, který na to šel systematicky, všechny cesty nechal přelézt skupinou lezců a podle výsledku stanovil klasu: https://1url.cz/@jicky
honzaodpovědět 
 Re: Úpravy klasy16:56:47 14.11.2020
Má to pro a proti.
Je důležité uvědomit si, že klasifikace vždycky může být jenom přibližná, aproximativní. Vstupuje do ní strašně moc nejrůzněji podmíněných faktorů. Přesná klasifikace je nedosažitelný ideál. Takže je tu vhodné pracovat spíš jenom s nějakými tendencemi, ne s definitivními, pevnými hodnotami.
Taky je iluze nějaká univerzální jednotná klasifikace napříč oblastmi. To je podivná abstrakce, která zase vychází z falešné představy nějaké objektivity a tak.
Čím dál víc se přikláním k tomu, že smysl mají lokální variety klasifikace, které přirozeně můžou být různě odstíněné (tvrdší/měkčí...). A v rámci těch pak zase určité odchylky (konkrétní prvovýstupci, cesty z určitých období, spáry/stěny/převisy...). A pokud to nelítá extrémně, je to OK.
Podle mě je klasifikace nějaký kulturní konstrukt, podmíněný dobou, lokální situací a tak. A radikálně překlasifikovat oblast je myslím nevhodně dramatický zásah do "kultury" té oblasti (jasně, pokud žádná kultura není, tak je to jedno). Jako extrémní příklad viz dávný pokus překlasifikovat Teplické skály do UIAA klasifikace. Není to Frankenjura, lezení tam vychází z nějaké tradice, je specifické a původní klasifikace to nějak odráží. Nikdy jsem to nedokázal vstřebat.
Samozřejmě příklad, který uvádíš (dvě cesty na jednu věž...), je věc, která by se asi měla řešit - ale myslím, že je dobrý řešit to spíš měkčími úpravami (sblížením) než radikálním překlasifikováním.
Mám podezření, že hodně hlasů, které volají po výraznějším zvyšování klasifikace, patří lidem, kteří třeba nemají vylezenou spoustu starších, divných, méně populárních cest v daných oblastech...
Hodně lezené cesty jsou v zásadě cesty ve svých klasifikačních stupních přístupné, nezáludné, často klasifikované průměrně až měkce. Také proto se lezou víc než jiné. Takže kdyby měly být tyhle cesty etalonem, rozjede to inflační proces.
V "článku" (to označení je teda hodně nadnesené, protože ten "text" je mizernej, spíš to asi má být jen provokace k diskusi) je citát, podle kterého prvovýstupce, když klasifikuje tvrdě, podvádí sám sebe. Dejme tomu. Holt se s následky toho podvodu bude muset nějak srovnat. Na druhou stranu podle nějaké takové logiky pokud klasifikuje měkce, podvádí všechny potenciální přelezce svojí cesty - a sebe taky. To taky není lákavé.
Když tu je také citovaný Huber (slova o snaze být v klasifikaci konzistentní) - jeho cesty byly po letech často dost výrazně překlasifikované, směrem nahoru. Asi by měl být chudák hodně vnitřně deprivovaný tolika podvody, jichž se na sobě dopustil. Zdá se ale, že to zvládá.
Hlavně se tu ale pracuje s podle mě často falešným předpokladem, že je jasný, jaká klasifikace je ta "správná" - a od toho se pak říká tvrdě/měkce. Jenomže to právě myslím často tak jasný není.
Jak stárnu, je hodnota toho čísla, které u cesty je uvedené, pro mě čím dál menší, resp. je mnohem méně důležité, jestli je to číslo dostatečně vysoké. Spíš je zajímavé, jaké číslo tam je, a něco to k individualitě té cesty přidává.
Já bych nic moc radikálně neměnil. Pokud klasifikace nelítá víc než o dva stupně, asi bych to spíš neřešil - to je v mezích individuálních dispozic a momentálních podmínek, formy...
Samozřejmě když jsou vedle sebe dvě cesty klasifikované stejně, ale jsou třeba o tři stupně obtížnostně odlišné (prostě opravdu hodně), asi to nějakou úpravu chce. Ale klidně bych jednu nechal i po úpravě o stupeň tvrdší. (Jiný je případ, když je něco dejme tomu "starý pískovcový céčko" před rozšířením klasifikace, kdežto ta druhá cesta je už nová cesta klasifikovaná v rámci rozšířené klasifikace - tady se zřejmě zapomnělo na úpravu té původní klasy po rozšíření. Takových případů je hodně.)
No a pokud je problém, že klasifikace nějaké oblasti neodpovídá "přepočtové tabulce", neměnil bych klasifikaci cest podle tabulky, ale naopak tabulku podle těch cest. Protože rovnání reality podle tabulek je všeobecně zvrácenost, nejen u klasifikace.

P.odpovědět 
  Re: Úpravy klasy09:19:20 15.11.2020
Hmm, každý prvolezce, který dává klasu na svoji cestu, tak někde nabyl své lezecké zkušenosti, někde osahal tu klasickou cestu s danou obtížností... To je první moment, podle čeho prvolezec hodnotí své cesty. A pak ego, což se bohužel časem dost mění...
Ohledně oblastí se klasa podle mého odvíjí od těch prvých přelezených cest, ve smyslu že další prvolezci by měli ctít tu prvotní klasu (vy smyslu: tahle cesta je zde klasika, etalon..). Jen takové úvahy...
Pták ohnívákodpovědět 
   Re: Úpravy klasy17:40:01 15.11.2020
Mnoho řešičů (speciálně kasačů) čísel si často jen honí triko. Obvzlášť zde na Lezci.
Richard Wágnerodpovědět 
  Re: Úpravy klasy18:00:22 15.11.2020
Naprosto paradne napsany :-)
 Marphyodpovědět 
  Re: Úpravy klasy20:19:00 17.11.2020
Čekal jsem, kdo tady vytáhne tu úsměvnou klasifikaci, jde to, jde to blbě nejde to a nejde to ani smykem. A dočkal jsem se.
O to víc si vážím Piškotovy úvahy, která mi trochu pomohla se vypořádat s vnitřními klasifikačními démony, při práci nad chystaným průvodcem na Český kras.
 jirkasodpovědět 

 Taky klasifikace20:53:54 14.11.2020
Můj brácha Maugli si zavedl klasifikaci třístupňovou:
Jde to.
Jde to, ale blbě.
Nejde to.
Což je asi essence každé klasifikace.
Ale nemusíte to brát vážně.
Kdysi žížala odpovědět 
 Re: Taky klasifikace21:21:31 14.11.2020
Tou se v krasu občas řídíme dodnes:-).
Vlkodpovědět 
 Re: Taky klasifikace09:38:52 15.11.2020
Jeste to ma mezistupne 3- a 3+.
3-: Za dobre konstelace hvezd a skvele formy by to mozna jednou mohlo jit.
3+: Nejde to ani kdybych se posral.
jx nullodpovědět 

 Klasifikace18:00:09 15.11.2020
Dobrý večer , tohle téma mě velmi zajímá a protože jsem jedním z tvůrců srovnávací tabulky desítek a víš rád bych k tomuto tématu taky svou troškou přispěl . Předem bych chtěl podotknout , že jsem jedním z těch ,  protože spíš nevěřím lidem a tím pádem i průvodcům , který si svůj lezecký výkon hodnotí vždycky sám .A více než z průvodců hodnotím svým  pohledem cestu , zda dolezu k prvnímu jištění a zda je to terén co mám rád , nebo co rád nemám a tím pádem moc neumím . Když je cesta klasifikována číslem , který se mi nehodí použiji jiné . A dál se tím nezabývám neboť si myslím , že už tomu částečně rozumím . Ne tak jako před pět a dvaceti lety , kdy , když jsem vylezl XI na druhej , Xa Os a VIII nevylezl , pokládal jsem to převážně za nedostatek lezecké techniky nebo že málo chci . Srovnávací tabulka tenkrát vznikla z jediného důvodu , a to proto , že jsme údajně v repre tenkrát lezli všichni stejně . Uvízlo mi příkladem např. Mára Petr a Pavel Xb-c ,  Johny Tutáč var. Xc , Majzlik Linární regrese Xc , Ondra Šílený tanec Xc a já Zbytečná smrt Xc . Už z toho je patrné , že jisté srovnání je na místě . Protože všichni  co tomu rozumějí věděli , že nejlíp leze Hudeček . Nejvíc těžkých cest vyleze Majzlík . Ondra je drtič co  nikdy nic nevzdá a vyleze všechno a Mára je spíš horal . To byl jediný důvod proč jsem se míchal do klasifikace . A myslím , že se pak spíš projevuje u některých prvovýstupců nabitá zkušenost neboť třeba u Jirky je pak o deset let starší IXa stejně těžké jako VIIIa . Já nejsem schopen rozlišovat příliš cesty mezi Xb - XIa , a tak klasifikují bohužel pocity a emoce . A že není příliš velký zájem o to  v nést pořádek do klasifikace  v průvodcích svědčí dostatečně například nesportovní cesta s bh Fero mravec RP VIIc , kterou takto ve svém průvodci hodnotí Štefánek R. , Pavouk ale i Jirka s Vl.Nehasilem . A já už jsem si sebou tak jistý , že případným přelezcům říkám že to je RP VIIIb a že to je reálně za ten krok nad třetím spíš VIIIc . A ani už toho nevnímám že lžu , a těžko se pak vylhávám ze svých lží , když jsem pak na přímo konfrontován s průvodci ......a proto říkám , jde o to se alespoň snažit klasifikovat spravedlivě a obtížnost , bohužel určí vždy až větší počet přelezců ... tak poklidný nedělní večer a příjemné přepisování čísel v osobních deníčcích s pozdravem Tomajda
Tomajdaodpovědět 
 Re: Klasifikace20:19:44 15.11.2020
Boží co dodat.
Bakyodpovědět 
 Re: Klasifikace19:07:50 19.11.2020
Před pět a dvaceti lety, ten čas letí. Sakra
odpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179352)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Prosze Konia 7 Przewodziszowice
Za Kantem Serka 7 Przewodziszowice
Kant Serka 7+/8- Przewodziszowice
Humus 4 Budčice
Údolka (Mešní Cesta) IV Malý A Velký Štolpich
Nově komentované:
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone
Confetto ... 6c+/7a Massone
Kdo Hledá, Najde 6C+ Kotek
Star Line 6+ Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE | Re: Pro kokosa | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu | Pro kokosa | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Není to jednoduché | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (47)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (12)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | 2X Simond Piranha | Asolo Elbrus vel. 46 | Našel jsem presky |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 308 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 279 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 277 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 247 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.