Jste pro zachování letního nebo zimního času? | |
Jste pro zachování letního nebo standardního (tedy zimního) času? Hlasujte v anketě ČHS.
V loňském roce eskalovala v rámci EU debata o zrušení střídání letního a zimního času. Nyní to vypadá, že si každá členská země bude moci zvolit, který z nich si vybere za ten budoucí stálý. Vedení EUMA (European Mountaineers) navrhuje zůstat trvale u letního času, protože horolezcům pomůže vyhnout se nebezpečným situacím.
Na podporu svého názoru vytvořila tento dokument , kde poukazuje na přínosy letního času pro horolezce a vyznavače outdoorových aktivit.
EUMA se obrátila na členské federace, k nimž patří i ČHS, aby se vyjádřily, kterou verzi času má u Evropské komise prosazovat v zájmu 2,5 mil. evropských horolezců.
Jaký čas byste si vybrali vy? Hlasujte!
https://goo.gl/forms/GxYq55N9OyC03Ili2
Radana Plevková, ČHS [úpravy] | 19:01 15.01.2019 |
letni!!! | 19:54:06 15.01.2019 | tak to je jasne, ze letni :-) Btw. je dobre je se podivat i na tuhle tabulku, ze ktere je videt rozdily obou casu v jednotlivych mesicich - https://bit.ly/2W37Xqy - byla by hrozna skoda, kdyby i ve vrcholnych mesicich zapadalo slunce uz pred 8 hodinou a naopak svetlo bylo uz od pul 4 rano... Tech par mesicu v zime to clovek nejak rano zvladne, kor kdyby bylo po praci o hodinu vic svetla, coz je stejne nejdulezitejsi. | michal | odpovědět |
  | Re: letni!!! | 07:56:24 16.01.2019 | Můžeš si přivstat, nikdo ti nebrání. Nemusíš to vnucovat ostatním... Normální je SEČ. Proč mají děti chodit v létě spát, když ještě svítí slunce a proč by měli mít výuku během zimy v noci. My dospělí se můžeme zařídit podle potřeby. | H. | odpovědět |
  |   | Re: letni!!! | 13:42:10 16.01.2019 | Podle potřeby se my dospělí zdaleka všichni přizpůsobit nemůžeme. Zaměstnání, fungování lidí kolem nás... (Třeba i dětí ve škole.)
Vstávání dětí mi osobně zas tak problematické nepřijde. Naopak, jako problém u nás doma občas vidím to, že třeba na podzim (skoro už od října), když se děti i dospělí se konečně sejdou doma po práci, kroužcích, družině... už je tma a vypadá to, že je čas jít tak akorát spát. Takže nejde vyrazit společně na dvě hodinky za město do lesa... Prostě už se nic nedá.
Osobně mi přijde docela dobré střídání času. | P. | odpovědět |
  |   |   | Re: letni!!! | 13:49:09 16.01.2019 | Ano, pro mě je taky lepší střídání času než letní čas po celý rok. | K. | odpovědět |
  |   | Re: letni!!! | 14:01:47 18.01.2019 | Tak muzes chodit podzdeji vstat a pozdeji vstavat, nikdo ti nebrani.
Btw. me vlastne nekdo trochu brani - tak nejak se bohuzel zazilo, ze obchody, MHD atd. nefunguji od 5 hodin rano, abych je vyuzil kdyz si, jak radis, privstanu.
SEC - je to jen vnimani casu, ne? Zde neexistuje nic co se da oznacit za normalni... SEC je na tom tak, ze spolecnost a jeji chovani se od SEC uz hodne davno vyrazne odchylila a mluvit pak o jakesi normalnosti je zcestne.
Jinak doufam, ze tedy vse podrizujes tomu SEC, tedy chodis spat v 8, abys mel stred noci uprostred spanku atd. | | odpovědět |
  |   | Re: letni!!! | 14:06:55 18.01.2019 | Vyuku behem noci??? To jako kdy? Mozna tak 2 tydny s primhourenymi ocima. Nebo ty tim vlastne myslis odpoledku, ze? Je to na hovno, no... Ve skole sedet po tme, ze skoly jit po tme.. | | odpovědět |
superletní | 20:16:14 15.01.2019 | Ať zapadá těsně před půlnocí, nejlíp celý rok. Co na tom, že v zimě bude světlo až kolem poledne :-D | | odpovědět |
  | Zrušit noc | 20:33:32 15.01.2019 | Já bych zrušil noc. Úředně! a konwwečně bude na horách bezpečně. | | odpovědět |
Jsem pro ten falešnej | 21:11:22 15.01.2019 | K tomuhle vůbec nemělo dojít. Střídání bylo dobré. Ponechat letní čas je sice hloupé a nelogické (není to skutečný čas) ale vzhledem k tomu, že neočekávám, že se můj zaměstnavatel přizpůsobí skutečnému času nezbývá mi, než být pro letní čas na furt. Astronomický, a tedy skutečný (což spoustě lidem nedochází) by mě připravil o strašně moc času stráveného aktivně venku ať už s rodinou nebo s kámoši ve skalách či jinde. | | odpovědět |
  | Re: Jsem pro ten falešnej | 07:50:48 16.01.2019 | Jasně. Já také. Vše je falešné, tak proč by neměl být takový i čas. Vyhovuje více dnešním potřebám. | zdéna | odpovědět |
  | Re: Jsem pro ten falešnej | 16:15:31 17.01.2019 | Žádný skutečný čas neexistuje!
Čas si definoval člověk, Zemi a Slunci je to jedno, jsou to jen čísla a ta je dobrý nastavit tak, aby vyhovovala většině, což je u (horo)lezců apod. určitě letní čas, u většiny populace ČR se uvidí. | pavelll | odpovědět |
  | Re: Jsem pro ten falešnej | 14:12:26 18.01.2019 | Skutecny cas? :-D A ted, kde v Asi nebo v Ostrave, nebo nedej boze, chudaci slovaci treba v Kosicich - tam je ten jejich skutecny cas o 40 minut jinak nez ten nas skutecny cas.. Lidi neblaznete, nic jako skutecny cas neexistuje. Muzete se jen divat na chovani vetsinove skutecnosti s ohledem na nase mereni casu. | | odpovědět |
Zimní čas | 07:48:05 16.01.2019 | Zimní čas, tedy posunutí času o další hodinu zpět je nesmysl, platí pořád zákon o zimním času, viz. https://bit.ly/2FAFbYp. Ten byl zaveden v roce 1946. Můžeme se bavit o letním nebo o případně středoevropském času. Letní čas v zimě je nesmysl, školní výuka dětí by začínala v noci! Podívali jste se někdo, jaká je v prosinci, lednu teď v 7:00 tma? Školy nemohou posunout výuku kvůli návaznosti spojů. | K. | odpovědět |
  | Re: Zimní čas | 08:08:52 16.01.2019 | Myslim, ze zimnim casem se rozumi prave ten stredoevropsky.
Jinak ted v 7 uz neni tma.
Co se tyka dokumentu v clanku, tak prosel jsem ho jen letmo. A popravde je mi srdecne jedno kolik denniho svitu ziska prumerny Nemec vstavajici v 6:20 a chodici spat ve 23:00. Stejne hned o par odstavcu dal se pise, ze od 20:00 do 23:00 prumerne obyvatelstvo cumi na bednu.
Dale me zarazi ze evropsti horale (European Mountaineers) diskutuji o tom, jestli odchod na turu v 7 nebo v 8 je brzo. Touhle dobou uz bys mel byt na vrcholu nebo ho mit na dohled.
A jestli ma nekdo problem s tim, ze v lete brzo rano je (nebo by bylo) svetlo, tak se treba da vstat se slunickem a jet se projet pred praci na kole nebo si jit zabehat. Zkuste to nekdy, je to fajn zacatek dne. Ani vam pak nebude vecer delat problem jit spat ve 20 hodin.
| jx zero | odpovědět |
  |   | Re: Zimní čas | 08:31:15 16.01.2019 | Asi reaguješ na jiný příspěvek, já nikde letní čas v zimě neobhajuji a odkaz na žádný článek jsem nedal. | K. | odpovědět |
  | Re: Zimní čas | 09:04:10 16.01.2019 | Kámo trochu jsi to popletl. Zimní čas je ten opravdický- astronomický, kdy půlnoc je doopravdy v půlce noci | Kok | odpovědět |
  |   | Re: Zimní čas | 09:10:51 16.01.2019 | Já ne, plete si to ten, kdo nazývá SEČ zimním časem... Zimní čas je ten, který byl už jednou zaveden v roce 1947. Viz odkaz v mém původním komentáři. | K. | odpovědět |
  |   |   | Re: Zimní čas | 12:04:26 16.01.2019 | Ano má pravdu!! | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Zimní čas | 12:05:01 16.01.2019 | SEČ není zimní čas něco si o tom najdi. | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Zimní čas | 12:06:47 16.01.2019 | Měli by tám být tři možnosti:
Letní čas
SEČ
Zimní čas | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Zimní čas | 12:19:52 16.01.2019 | Souhlasím... Tak by to bylo správně. | K. | odpovědět |
  |   | Re: Zimní čas | 14:13:49 18.01.2019 | Presne. A opravdicky je proto, ze vsichni v te pulce noci uz mame pulku spanku za sebou! | | odpovědět |
  |   |   | Re: Zimní čas | 08:18:48 19.01.2019 | souhlas. měli by jsme mít. | kok | odpovědět |
  | Re: Zimní čas | 10:01:22 16.01.2019 | Chudáci děti v severských zemích. Jak to jen zvládají, když třeba v Stockholmu mají dnes tmu už od půl čtvrtý a slunce vychází až v půl devátý - a to jsou ve stejném časovém pásmu.
Taky bych rád upozornil, že Španělé mají taky stejný čas jako my = na západě Španělska slunce dnes vychází v 9 a zapadá v půl 7.
Nějaký posun o hodinu nebo dvě nehraje roli a jde jen o zvyk. | ZK | odpovědět |
  |   | Re: Zimní čas | 12:02:45 16.01.2019 | Přesně, já pořád nechápu proč se tu ohání lidí přesným astronomickým časem. Co mi jeho dodržení přinese skvělého do života, to mi teda vysvětlete?
Vždyť SEC je stejně souřadnicový čas a vzhledem k astronomickému času je přepočítáván.
Proč by mi mělo vadit, že přizpůsobím čas světelným podmínkám té dané země?
A prosím neohánějte se tu dětmi a autobusy :D. | hnědka | odpovědět |
  |   |   | Re: Zimní čas | 12:04:38 16.01.2019 | Nikdo ti v přizpůsobování nebrání... | K. | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Zimní čas | 12:53:41 16.01.2019 | Proč tak zcestná odpověď?
Já bych vážně rád znal argumentaci pro to, proč je pro Vás tak důležité dodržovat přesný astronomický čas...
| hnědka | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Zimní čas | 13:45:53 16.01.2019 | Žádný přesný astronomický čas dodržovat nechci, stačí SEČ. Na hloupou otázku (Proč by mi mělo vadit, že přizpůsobím čas světelným podmínkám té dané země?) jsem ti hnědko dopověděl ještě slušně. Já nevím, proč by ti to mělo vadit! To je tvůj boj.
A vstávání dětí do noci je skutečně silný argument, podobně jako chození dětí do postele, když ještě svítí slunce. To, že odmítáš některé argumenty už o čemsi svědčí.... Čas bych nechal na slunci, tedy SEČ. Tobě asi nic skvělého nepřinese, ale spoustě lidem ano. My dospělí si život zařídíme, jak je třeba a světlo využijeme bez ohledu na to, kolik je hodin. Měj se. | K. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Zimní čas | 16:00:49 16.01.2019 | Takže by mi to mohlo vadit jedině kvůli dětem, silnější argument asi nikdo nevymyslí..
Nakonec si říkám, že největší kompromis je to, jak je to teď. Protože v případě CES v létě by dětičky mohli jít v klidu spát se stmíváním kolem osmé(mě nutili už po večerníčku cca 19:15 za světla tak jako tak!), ale na druhou stranu je světlo ve 3:30 k prdu cca půlce populace.
V případě letního v zimně by zas dětičky museli ráno sedět hodinu ve škole ve tmě, ty co chodí do práce na šestou by z toho měli poloviční noční směnu..
| hnědka | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Zimní čas | 21:43:48 16.01.2019 | Samozřejmě letní! Na děti kašlu. Při letním čase bude po práci o hodinu dýl vidět na lezení!
Jinak hezký dokument. Ale myslím, že snížení počtu nehod při horolezectví nebude asi ten nejpádnější argumet, před kterým si premiéři sednou na zadek
| Jéňa | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Zimní čas | 23:38:28 17.01.2019 | Jen ať si děti zvykají už odmala na třísměnný provoz, hypotéky jejich rodičů, co zhebnou předčasně jim v tom budou nejlepšími učiteli. Nevidím v hodině sem hodině tam žádné drama. Dramata se dějí jinak a pohled na hodinky a zda je tma nebo světlo, když zazvoní budík a letí se makat protože a poněvadž, je ve finále i bez lezeček to nejmenší... | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Zimní čas | 07:23:19 18.01.2019 | Tak jako severská státy ať si klidně odhlasují zimní čas, ty sou mi jedno. Co mi jedno není jak to bude u nás.
Paradoxně by se mohlo stát, že např my a Francie budeme mít stejné časové pásmo a např Německo a Slovensko bude v jiné časové zóně ;-) ( 0, +1, -1 jak je libo).
Nikde není a nebylo řečeno, že státy se mají shodnout, ale jen to že se přestane střídat čas a každý stát se rozhodne pro nějaký... ;-) | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re: Zimní čas | 14:15:27 18.01.2019 | Co jsem koukal, tak snad vsechny okolni staty (nevim tedy jak Slovaci) ze zatim priklani k letnimu casu. Bylo by vskutku zabavne prerizovat hodinky kvuli ceste do Rakouska.
| | odpovědět |
čas | 12:23:26 16.01.2019 | jelikož nemám rád posun času, tak bych uvítal jeden čas celý rok. jestli to bude ten letní nebo zimní je mi asi jedno. ale pokud se nemá měnit, měl by to být ten nejpřirozenější, tedy asi ten zimní. | honza | odpovědět |
Jedině Biočas! | 08:22:13 21.01.2019 | Jedině Biočas!
https://hrus.wordpress.com/ 2018/11/28/ letni-cas-zimni-cas-biocas/
(odstraňte mezery) | | odpovědět |
  | Re: Jedině Biočas! | 10:04:38 21.01.2019 | :o)) výborně! | boban | odpovědět |
  | Re: Jedině Biočas! | 10:19:39 21.01.2019 | No, pěkný to je :) Jen bych nechtěl trávit příliš (bio)času někde poblíž pólu. Tam se vždycky biočas na půl roku skoro zastaví - anebo rozletí a shoří jak raketa. | P. | odpovědět |
|