Legendární firmu na výrobu lezeckých bot Five Ten spolkl teplákový gigant Adidas.
Za 25 milionů dolarů odkoupil tradiční německý výrobce sportovních potřeb a vybavení všeho druhu legendární firmu Five Ten. Aby tak pokračoval ve svém nekompromisním boji o outdoor segment.
Five Ten, přestože je pouze "rodinná" firmička, čítající pouhých 37 zaměstnanců, se stala jednou z nejvíce uznávaných firem ve výrobě lezeček. Firma sídlí v Redlands v Kalifornii a založil ji Charles Cole v roce 1985. Její roční prodej se pohyboval v objemech 16 milionů Euro.
Kdo je ADIDAS ?
Zastřešuje značky: adidas, Reebok, TaylorMade, Rockport and Reebok-CCM Hockey. Sídlo má v Herzogenaurachu v Německu. Pracuje pro ni kolem 46 tisíc lidí a generuje 12 miliard Euro.
Podaří se udržet kvalitu legendárních lezeček?
I když se zdá, že firma bude nadále fungovat jako samostatná značka, není to lezci hodnoceno jako příliš příznivý krok. To se však uvidí.
Osobně si myslím, že by to nemuselo být tak zlé a třeba budou třípruhové Five Teny k sehnání na stáncích v tržnicích, ale pozor bez papírů.
Fúze rodinné firmy a megafirmy obvykle dobře nedopadají, právě kvůli těm penězům.
Ta cena je navíc skutečně divná. Poměřováno obratem 5.10, tak je hodně vysoká, poměřováno hodnotou značky, hodně nízká. (A něco jako průměrování v tomhle nefunguje.)
Byznysmen nejsi spíš ty. Cenu si samozřejmě můžeš domluvit jakou chceš, ale žádnej obchod se neodehrává ve vzduchoprázdnu, ale v reálným ekonomickým prostředí, kde platí některý objektivní (praxí ověřený; samozřejmě výjimka může nastat) zákony - například o cenotvorbě. Takže pokud si domluvíš cenu, která je "divná" (a tahle skutečně trochu divná je), musíš počítat s tím, že v budoucnu může vzniknout nějakej problém, že ten obchod nedopadne tak dobře (pro tebe, pro druhého, pro obě strany ...)
No oceňování podniku jsou věnovány stovky stran v ekonomické literatuře. Najděte si jména jako Eva Kislingerová či Miloš Mařík. No a až si spočítatáe DCF či EVA/MVA, tak nezapmeň na roli koeficientu ATV (pro neekonomy: Aby To Vyšlo). :-)
Jinak doufám, že hlavně budou i nadále lepičky (hlavně jejich kvalita) Onyxx.
Ono už je něco napsaný nahoře, asi to chce dovysvětlit (některý myšlenky lze říct i /trochu zjednodušeně/ stručně). Roční obrat 5.10 je 16 M EUR, tj. cca 22 M USD. 5.10 nejspíš prosperuje, ale větší zisk (ve smyslu dividendy na akcii) než 10% se u takovéhle firmy očekávat nedá. Takže prodejní cena je víc než desetiletý zisk - to je sakra hodně. Na druhé straně, značku 5.10 zná absolutní většina lidí co lezou, po celým světě, a má velmi dobrou reputaci. Kolik bys musel vrazit do reklamní kampaně, abys vybudoval značku se srovnatelným renomé? Takže hodnota značky by začínala, co já vim, někde u 100 M a výš (tady se to nedá říct moc přesně, jsou to řádové odhady). Takže z tohohle úhlu pohledu je prodejní cena sakra malá. On to asi bude, jak se tu naznačuje, výsledek nějakého kompromisu, ale fakt to vypadá na první pohled jako divný kočkopes.
Předesílám, že nejsem profesí ekonom, ale tohle mne zaujalo. Mohl bys uvést nějaký konkrétní příklad? Až pokud je mi známo, tak prodeje za ceny odvozené čistě z obratu jsou spíš výjimka, a to jen někde (ono je to dost o hubu, samozřejmě).
Cena neni ciste zalozena na rocnim obratu. Samozrejme do toho vstupuje spoustu promenych, jak uvadis vyse. Cena je zalozena na vysledku due-diligence a jeho soucasti je i cena znacky a napr. dusevniho vlastnictvi. Ale je zajimave, ze ve spouste pripadech se to nakonec pohybuje kolem rocniho obratu. Konkretni pripady jsou samozrejme tajne, ale podivej se na posledni prodeje v oblasti firem s lezeckym matrosem. Par znamych take prodavalo firmy a vetsinou se to tak nakonec pohybovalo. Nikdy to nebylo treba 3x tolik (ac by si to spoustu z nich pralo). V tomhle konkretnim pripade 5.10, bez znalosti konkretnich dokumentu lze jen spekulovat, jestli to prodali levne nebo draho.
OK. Může být, třeba to tak v současné době fakt vychází. (Jak jsem psal, není to můj chleba a tak to nesleduju rutinně.) Jinak s tím, že úvahy o 5.10 jsou v téhle situaci jen spekulativní, je třeba souhlasit, samozřejmě.
To, že se v období krize 5,10 prodává naznačuje spíš, že zas tolik neprosperují. Takže bych spíš čekal horší návratnost. Otázka je taky, kdy krize skončí, jaký bude další vývoj v USA, Evropě. Už proto je ocenění problematické.
Na druhou stranu Adidas nekupuje první firmu a případně v budoucnu ani neprodává první firmu. Bezpochyby na tom delší dobu pracovali, počítali. Tak bych se o ně zas tak moc nebál.
No myslím ,že tady až na pár vyjímek nikdo nebrečí, nebo nemusí moc brečet. Co jsem si tak všímal v čem kdo leze tak hlavně je vidět Rock pillars, La Sportiva a Saltic. A ještě s přístupem,že většina rasí jedny boty vně i vevnitř. Z nás Adidas vážně nezbohatne, a nezbohatnul z nás ani 5.10 .Možná, že nekdo dodá něco o tom, že z nás nezbohatne žádnej výrobce lezeckýho cajku.
Ked som zacal liezt, tak som si kupil lezecky Saltic Spirit. Okrem toho, ze farbili nohy, boli uplne nahovno. Odvtedy som mal asi 10 parov La Sportiv (Cobra, Ghibli, Mythosy) a asi 5 parov Five-ten (ruzove Anasazi alebo tie na suchy zips). Hovno lezies asi ty, pretoze tie Salticy sa okrem farbenia noh natiahli asi o 2 cisla, takze o dakych hrankach clovek mohol len snivat. Este som mal jedny lezky, ktore boli tiez nahovno a to Triop. Jedina ceska znacka, ktora ma zaujala, je Rock Pillars. Mozno sa ale ten Saltic za tych 15 rokov odkedy som v nich liezol raketovo zlepsil, tazko povedat, ale nemam prachy na to, aby som skusal nieco, co bolo predtym totalne totalne nahovno (mozno sa to hodi do mora ako obuv na ochranu proti morskym jezkom).
Ach jo. Nejlepší lezky jsou ty, který ti nejlíp seděj na noze. To především. (Pak až se začneš zajímat o to, jestli jsou tvrdší, měkčí atd.) A protože co noha, to jinej tvar, a co výrobce (a často i co model), to jiný kopyto, jsou debaty tohoto stylu ponejvíce o h...
(Trvanlivost atd. je obvykle dost podobná, to je daný materiálama který se moc nerůzněj, pak jde o kvalitu zpracování a tak.)
No, když vlezeš do cesty, ke které chováš jakousi úctu, není dobré být jako škluban. Pěkně lano sladěné s maglajzákem, sadu pres, kdepak každou jinou, šaty čisté, případně úhledně zalátané, slušivé střevíce... Chápeš?;-)
:) No jasně! Takže když se ve svejch oblíbenejch pískovcovejch a skalních klasikách objevuju v omšelé červené košili a potrhaných gatích, tak vlastně k Otcům průkopníkům projevuju zcela zásadní úctu. Jako vystřiženej z Bajovy bible... :))
P.S. Was heisst maglaisák? ;)
Trvanlivost právě není úplně podobná.
Například 5,10 maj znatelně tlustší lepičku než např. Saltic. Doufám, že Adidas to v rámci co nejlepší návratnosti nezmění.
po spojení adi se salomonem se myslím salomon určitě "nezhoršil" to samý odnož adi- Atomic,atd... jsou to docela drahý značky,ale na špici ve svých segmentech. Jen můj názor...
Však adidas Huberovce sponzoruje ne?
Já mám z toho takoví pocit, že oni (myšleno Huberbaum) prolezli už tolik lezeček, že se adidasu vyplatí jím koupit celou fabriku...
Samozřejmě asi z toho neboudou nadšení v La sportiva.
Lepší lezačky než 5,10 Anasazi růžovky jsem neměl. Současné 5,10 Anasazi bílé nebo zelené maj lepší patu, ale ve špičce mi tolik nesedí.
Přesto mám pocit preciznějšího stání než u Laspotiva Muira.
Nechápu co tu melete, tohle je tak maximálně čecháčkovská mentalita! Podle ní velká firma která lezečky v nabídce nemá / !!! /, tak za balík koupí malou prosperující firmu, aby ji zlivkidovala. Výbornej kšeft.
A není třeba možné, že se budou dělat 5.10 pořád stejně a budou pořád stejně kvalitní, ale jenom se změní majitel????? To Vás nenapadlo???? Všichni hned máte jasný závěr, že to budou třípruhovky, které vyrabí firma, co tomu prd rozumí a budou k ničemu. Já si zase myslím, že pro nás, spotřebitele se vůbec nic nezmění a kdyby se o tom nepsalo, tak by to možná nikdo ani nepostřehl. Jediné, co se stalo je, že Adidas koupil prosperující firmu, která vydělává peníze, tak proč by něco měnil. Když to funguje a prachy teď pujdou jim. Ale třeba to bude úplně jinak, tohle jen můj názor.......
Uvidíme jestli zůstane zachována značka a výroba jako nyní - což by problém nebyl.
Druhou variantou je, že třípruháci vnutí 5.10 svoje (s)myšlenky a zničí tak značku, protože nepochopí, že lezci si nekupují značku, ale to v čem se jim leze nejlíp.
Třetí variantou je, že z toho udělá rovnou 3 pruhy se vším všudy. Takže s tím tak půjde hrát fotbal :-/
No a samozřejmě je tady varianta, že se to přejmenuje na Adidas, ale výroba zůstane a díky celosvětové propagaci jediného loga se tak do lezeckého sportu dostane více peněz. Ale když vidím jejich outdoor kolekci, tak bych si to vzal tak do nákupního centra.
Mimochodem docela zajímavá diskuse je zde: http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?t=84176 . Nejsme tedy my Češi jediný, kdo si myslí, že Adidas je pro metrosexuály a pro fotbalové blbečky.
pozor... pamětníci vědí že addihash už kdysi jakési lezečky na trhu měl, vypadaly jako kříženec mazi eb a boxérskýma křuskama. jak se v tom lezlo nevím, ale vypadaly pěkněji a barevněji než kopačky s uřezanýma špuntama, ale teď když nad tím přemýšlím tak nevím jestli to fakt byly lezečky, ale borec vtom lezl a mělo to tři pruhy a trojlístek... ale sorry už to je nějakých 27 let tomu nazad.
No vyrábí i bezkonkurenční boty pro bike freeride a to by fakt byla škoda , kdyby se kvalita zhoršila.
Jinak dobrá informace pro ostatní, a to, že se uvolnilo místo na trhu pro další možnou rodinnou firmu. ( Třeba pro Saltik a rovnou i pro bike freeride )
tak vlku ale ty máš divný nohy to všichni víme jinak nikomu ta volná o pět čísel větší pata nesedí :P anebo je to možná tím že jsi nezkoušel miury nebo solutiony ...
tak trochu jedno. FiveTeny jsem měl a neseděly mi a když budou mít 3 pruhy, budou sedět a budou stát o 500 míň, tak si je klidně koupím. I když je bude lepit nějakej rákos.
Co byl dřív underground dnes velké mainstreamové firmy skupují, přežvýkají a vyplivnou ve zdánlivě stejné podobě.Bonusem pro ně jsou distribuční kanály a zacílení na další segment trhu.Tohle si prožilo více sportovních odvětví.Příkladem je snowboarding.Před dvaceti lety underground.Dnes olympijský sport a snowparky kam se podíváš.Neříkám, že je to dobře nebo špatně.Prostě to tak je.