Adam Ondra | rozhovor a video |
Jedenáctiletý Adam Ondra šokuje dospělé lezce nejen u nás, ale i ve světě svými onsighty 8a plusek. Nad tímto fenoménem se pozastavují i autoři mezinárodního lezeckého webu 8a.nu, kde figuruje v přelezech těžkých cest mezi světovou špičkou na 16. místě.
Všiml jsem tuhle i diskuse na jednom britském webu, jak je to možné, že jedenáctiletý kluk dokáže lézt něco, co dokáže málokterý vrcholový sportovec. A naposledy se o něj zajímali Španělé, kteří psali redakci Lezce.cz. Poprosil jsem proto Adama o to, aby se podělil se čtenáři Lezce (i anglické verze Czechclimbing.com) o jeho zkušenosti, a pokusil jsem se ho vyzpovídat. Rozhovor proběhl jak jinak než elektronicky tedy mailem. Pomohli mi k tomu jeho rodiče. Maminka Eva totiž Adama charakterizovala takto: "Z mého pohledu je hodně ctižádostivý, ale nerad o sobě mluví."
Destrukce 10-, Sloup, Moravský kras, RP; cesta, které si Adam nejvíce cení (2 x foto: P. Nesvadba)
Adam Ondra
- rok nar. 1993
- bydliště Brno
- žák 5. ročníku ZŠ s rozšířenou výukou angličtiny
- hmotnost: 40 kg
- výška: 150 cm
- doplňkové sporty - gymnastika, v zimě snowboard
- sponzoři - Sun Sport, Saltic, Singing Rock
- v tomto roce vylezl 4 cesty stupně 8a+, stylem OS, 2 cesty 8b styl PP, výstupy jsou na www.8a.nu.
Druhá cesta za 8b přibyla o minulém víkendu a patří myzi ty nejcenější a zároveň nejtěžší: Evoluce 10 (8b) PP, Holštejn, Mor.kras.
Podívejte se na video, jak ji Adam přelezl:
Download: Adam Ondra, Evoluce 10 PP - (Cca 18 MB, formát mpg)
Dinosaurus 8a+ OS, Seynes, Francie; fotka, která obletěla svět.
Od kdy lezeš? Jak a od kdy lezou tvoji rodiče, sourozenci?
Lezeme celá rodina od nepaměti. Teda moji rodiče. Já jsem začal v šesti letech, ale už jsem to na skalách zkoušel i dřív. Moji o sedm let starší sestru lezení nebavilo, dokud jsem ji k tomu nenamotivoval :-)
1,5letý Adam - první boulder?
Adam ve dvou měsících se sestrou
4 roky, první cesta v Mišja Peči, Slovinsko
6,5 roku, první závody
Jak trénuješ? Jak často, jak intenzívně? Jak konkrétně?
Zatím jsem sám sobě trenérem. Trénink není systematický. V podstatě jenom lezu, nejraději na skalách, což je každý víkend, kdy teplota stoupne nad 2 stupně. Jednou, dvakrát týdně zajdu na stěnu nebo se raději válím doma pod naší bouldrovku a montuju bouldříčky. Jóó a všem doporučuju superlezení na Chřibech - ideální teplota 8 stupňů, kontaktujte Michala Rožka.
Jak rostla v letech tvoje výkonnost? Odkdy vyvádíš cesty?
Na prvním konci lezu od sedmi let, první cesty byly v Rovinji v Chorvatsku (6a s jištěním po půl metru) a do konce roku jsem vylezl 6c+ RP. V osmi letech jsem dal několik 7b+ OS, v devíti 7c+ OS, v deseti 8a OS, teď 8a+ OS.
Nacvičování cest mě moc nebaví, snažím se lézt cesty na první pokus. V domácím Krasu zkouším i těžší cesty než jinde. Cesty si vybírám sám; oblíbená literatura - průvodce a lezecké servery.
A Lezce.cz čteš, jak se ti líbí?
Lezce čtu. Když jsem doma, tak několikrát denně - jestli náhodou není něco nového.
Co jíš? Nějakou sportovní výživu?
Baštím pizzu, knedlíky, buchtičky, croissanty, gumové medvídky a podobně dobrůtky. Maso mi strkají tajně do jiného jídla.
Jak se učíš ve škole?
Ve škole problémy nemám, zatím se učit nemusím. Letos jsem se dostal na osmileté gymnázium. Učím se anglicky i mimo školu.
Jaké máš plány v životě, čím bys chtěl být?
Asi lezec...
Máš nějaké zdravotní problémy související s extremním lezeckým výkonem?
Ne.
Jaké cesty máš za nejcenější?
SMS (8a+ OS) ve Frankenjuře a Destrukce (8a+ PP) v Moravském Krasu, asi nejtěžší, co jsem lezl, nemá moc přelezů.
Jaký máš lezecký cíl?
To si nechám pro sebe.
Otázka na rodiče: Je Adamův výkon podle vašeho názoru výjimečným (talentem), nebo spíš důsledkem cílevědomého přístupu v tréningu?
Talentu má spoustu, ale hlavně dělá to, co ho strašně baví. My ho v tom pouze podporujeme.
Francie, údolí Georges de Meounge nedaleko Orpierre (Foto: Jíťa KGB - Mázlová)
Amnesty International 9-/9 PP, Rudice, Mor. kras - fotka je z 1.2.2004, tedy i v únoru může být u nás počasí na lezení
Moravské písky, oblast Břestek, cesta Mini Epita
Moravské písky
Boulderrausch 7C Fb, Krotenseer Turm, Frankenjura, Německo
Díky moc Adamovi i celé jeho rodině za rozhovor, za fotky z rodinného archívu a přeji za tým z Lezce.cz mnoho úspěchů.
neuvěřitelné | 22:22:44 15.05.2004 | Je to machr, ale kupte mu helmu, byla by ho škoda. | stip | odpovědět |
  | Re: neuvěřitelné | 09:17:59 17.05.2004 | Souhlas, ty kuceru sice vypadaji pekne na fotkach, ale mely by se prikrejt blembakem. | ales | odpovědět |
Obdiv | 23:11:05 15.05.2004 | Adama taky velmi obdivuju, Adame kdyz sem te videl na Ruzyni tak sem fakt cumel, ja tam v naky sestce a ty tam vedle me drtis nakou osmu mozna devitku. V tu chvilku sem si rikal to sem ale sracka ale myslim si to taky ke me nekdy prijde ta odvaha a hlavne sila!!! Jinak preju mnoho dalsich uspechu | jko | odpovědět |
Rock Master | 12:40:26 16.05.2004 | Těšim se na superfinále na Rock Masteru v němž bude Adam s Mrázou... | Fido | odpovědět |
. | 13:08:03 16.05.2004 | Je to rozmazlenej malej fakan........... | x | odpovědět |
  | Re: . | 13:18:48 16.05.2004 | Závist je skutečně ošklivá vlastnost...
Ado, preju ti, at ti to leze stale lip a lip a hlavne at te lezeni nikdy neprestane bavit. Na to superfinale se taky moc tesim:-) | Mamut | odpovědět |
  | Milé X, máme tu génia | 13:23:02 16.05.2004 | ... to je sice možný, ale leze jak pánbů. A na koho se bude za pár let vzpomínat - na A.O. nebo na malé, anonymní x? Sázel bych, že na toho prvního, v tom druhém by se musel rozvinout nějaký Salieri a ani tak by neměl zápis do dějin jistej. Možná tak do nějakýho análu. Má-li chlapec nějaké vrtochy (dle x možná rozmazlenost), je to jen výrazem jeho geniality. Mladej Mozart byl taky tak trochu divoch, ale ta muzika, co po něm zůstala... | Papouš | odpovědět |
  |   | Re: Milé X, máme tu génia | 15:24:42 16.05.2004 | Zajímavé srovnání, i když pomíjejícnost přelezených cest a vytvořené hudby je nesrovnatelná. Mozartovou muzikou se lidi nadchávají i dnes, ale kolik lezců se dnes třeba stejně nadchne sólovým prvovýstupem Paula Preusse na Campanile Basso?
Spíš mi připadá evivalentnější srovnávat přelezy cest třeba s koncerty Nicolo Paganiniho :-) | Petr Jandík | odpovědět |
  |   |   | Re: Milé X, máme tu génia | 16:55:26 16.05.2004 | Každopádně virtuos. | Papouš | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: re:re:re:re: a po 1000x re: | 21:34:35 18.05.2004 | Lidi, kurna, vo cem, to tu kecate? Je mu jedenact a bavi ho lezeni, tak ho kurna nechte zit, ne? Taky lezete a nikdo se do vas nesere. proste je jednou holt dobrej, tak ho nesrovnavejte s Mozartem, s Paganinim a s kdovikym jeste... Ste vubec normalni? Uvedomte si, o cem se bavite... Jestli si na nej nekdo za 100 let vzpomene? A myslite si, ze ho to zajima? Jemu to je jedno... Hlavne ze muze provozovat neco, co ho bavi... Taky lezete... Keruje se do vas nekdo? Dejte mu pokoj, ne??? | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: re:re:re:re: a po 1000x re: | 10:46:48 19.05.2004 | Zavojte chocholouška.....nežereš maso? nerozumíš vtipu? | Radim Bzura | odpovědět |
  | Re: . | 14:24:30 16.05.2004 | No já Adama neznám a tak nemůžu soudit je-li rozmazlený, nebo není (ale pochybuju). Jen bych chtěl napsat že je velice těžké být v jedenácti letech takhle dobrý a zároveň si zachovat zdravou sebekritičnost, skromnost a takovéty vlastnosti které slouží sportovci k dobru. Pokud to někdo žádá po jedenáctiletém klukovi - pak je to debil, to se na mě nezlobte. | stip | odpovědět |
  |   | Re: .Co dodat... | 13:08:44 04.11.2004 | Já Adama taky neznam, ale doufam že mu to dlouho vydrží.A taky tak přemejšlim jak to s nim bude vypadat až mu bude 20...A ještě mu chci vzkázat:Hlevně se nedrž při zemi!! | dav | odpovědět |
  | Re: . | 07:58:53 23.06.2005 | taky si myslím, uznávám že mu to leze víc než dobře, ale dobře si pamatuju první závody na umělé stěně v Jičíně, kde Adámek dolezl tuším asi čtvrtý a vítězem měl být domácí Vítek Lachman, ale Adámek a jeho doprovod si vynutili jinou finálovou cestu s odůvodněním, že jičínští to mají nalezené a proto vyhráli. Smutné ... | xx | odpovědět |
uf :/ | 15:10:00 16.05.2004 | kdyz vidim takove vykony tak je to pro me spis trochu demotivacni prvek, jinak adamovi preju hlavne at mu slouzi zdravi, o nasledcich vrcholoveho lezeni u mladych jsme urcite vsichni cetli :/ | Snaper | odpovědět |
  | Re: uf :/ | 18:58:31 16.05.2004 | tak tak, za par let se ani nepodepise.... | | odpovědět |
  |   | Re: uf :/ | 22:32:04 16.05.2004 | řekl bych, že to je na zodpovědnosti jeho rodičů a nám ostatním po tom nic není. | Petr Jandík | odpovědět |
evoluce | 15:52:00 16.05.2004 | Zkouknul jsem to video - paráda. Dynamické skoky a přešahy, radost pohledět.
Mimochodem, jak se dá dosáhnout toho, aby bylo video na vejšku? To nějaká kamera umí? | Petr Jandík | odpovědět |
  | Re: evoluce | 10:22:38 20.05.2004 | staci pouzit treba virtual dub ;-) | bobul | odpovědět |
Nech sa ti darí | 17:27:34 16.05.2004 | Len aby mu vydržalo zdravie. A ak to čítaš nech sa ti darí. Inak neviete niekto aký ma vzťah k lezeniu v horách. | St | odpovědět |
  | Re: Nech sa ti darí | 21:39:18 16.05.2004 | Gymnastky a plavkyně gradují po desátém roce života. Jsou to skutečně vrcholoví sportovci. Velmi trénovaní a přetěžovaní. Nikdo nemá totiž pohyblivost jako děti, nikdo nemá váhu jako děti a jejich síla je velmi dostatečná pro tu váhu. Moje malé děti mne ztloukli již kolem osmého roku života. Technika je jen otázka času a učenlivosti. Trochu talentu a ....všichni starší dřeva nemají šanci. Pivní žoky a vydřená kloubní pouzdra udělají své již kolem dvacítky a jistě kolem třicítky. Tedy jo, jo. Hlavně, aby mu na šešulku neshodila síkorka šutrák, dyk nemá blembák. A teď pozor, zřejmě se jedná o ukázku toho, co čeká lezení v novém věku. Nejtěžší prásky polezou lidi kolem desátého roku života. Mráza se může jít zahrabat jako pravěká a neohrabaná fosílie.
Zdrávas Karpetekkk | karas | odpovědět |
  |   | Čiastočne máš pravdu | 22:38:47 16.05.2004 | Máš čiastočne len pravdu, až na tých plavcov. Možno si niekto pamätáte na tú mladú čínanku čo vyhrala olympiádu v gymnastike. Nikto nevie koľko mala vtedy rokov. Oficiálne 15, ale na ďalšej olympiáde o štyri roky 16, niektorý tvrdia že keď mala 15 v skutočnosti mala 8 | St | odpovědět |
  |   |   | Re: Čiastočne máš pravdu | 01:40:52 17.05.2004 | No já nesouhlasím s tím, že nejtěžší prásky polezou pouze nadupané děti. Takové fosílie jako Mrázek nikdy nebudou zahrabány tak hluboko jak myslíš. Když jsme u té gymnastiky tak Světlana Chorkina má 25 let. A jaká je to gymnastka, prohání tam ty čtrnáctky stejně jako před lety. Takových případů je mnohem více. | stip | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Čiastočne máš pravdu | 06:58:04 17.05.2004 | Čistě sportovní lezení, stejně jako gymnastika je pro děti jako dělaný. Ty současný mají to štěstí, že zatím to (alespoň doufám!!!) dělají normálně. Dítě něco baví, dělá to a jde mu to. Jestli do toho přijde tlak reprezentace nebo velkejch prachů, tak by to mohlo skončit jako v té gymnastice. Tam dělali s dětma věci zřejmě dost děsný. Tak na minimálně deset let natvrdo pro trenéry. Dneska sportuje spousta dětí, ale i "starců". U lezení je dobrý, že jde později vyrazit na klasické terény a do hor. Tam je potřeba daleko širší spektrum dovedností a vlastností a ty se získávají věkem, takže stařec se uplatní. Každopádně posílám přání neutuchajícího zdaraví a radosti z lezení směrem Adam Ondra. | Honza Puš | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Čiastočne máš pravdu | 08:58:05 17.05.2004 | Ačkoliv to říkám jen nerad, tak má Karas v celku pravdu. Jen ten věk trošku přehnal. Až na výjimky potvrzující pravidlo, se človíček stává hotovým spotovcem po 8 letech trémingu, kdy je část všeobecná příprava atd., bla bla bla. Tudíš začátek u sportů jako je gymnastika(případně sportovní lezení) 3-4 roky a nejlepší výkonnost někdy kolem 14-17 roku, záleží na ryvhlosti stárnutí organismu ve smyslu věku biologického, z něhož plynou motorické problémy v pubertě, u dívek poměrně značný nárůst hmotnosti, u kluků hlavně ta motorika(nemotorika:-) ). Takže tak bych to viděl já, až budu sedávat jako stařík u televize)je to ještě sakra daleko) budu se dívat na patnáctileté špičkové lezce, možná!!! Protože lezení má oproti gymnastice ještě jeden důležitý rozdíl. Zvládnutí lezecké technoky je podstatně máročnější, neboť v každé cestě jsou podmínky různé, čili ne jako v gymnastice, kde je kladina stále stejná.Takže si myslím, že to nebude tak žhavé. Adam je talent, který dostal parádní příležitost ke svému rozvoji. Pokud mu vydrží zdraví, tak se od něj můžeme dočkat parádních výkonů. 6e by dal v 18 něco jako 9c?:-))
Adamovi rodiče, apeluji na vás, bacha na Adamovu výživu!!!!!!! Lidský organismus, zatěžovaný extrémními sportovnímy výkony to na knedlíkách dlouho neutáhne. Nechci to přivolávat, ale zranění přicházejí často, aniž si to někdo uvědomí právě kvůli výživovým nedostatkům, a to zvláště u sportujících dětí. Jinak přeju hlavně hodně štěstí, ať le leze jak to jde a na to finále s Mrázou se taky těším už teť.
Andy | Andy | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Čiastočne máš pravdu | 00:41:06 18.05.2004 | Andy vím, že v tvém textu to nebylo to podstatné, ale tvoje srovnání techniky v lezení a gymnastice je opravdu dost mimo. Z hlediska techniky je lezení oproti gymnastice zábava pro malé nemotorné děti. I když vím, že srovnávat obtížnosti jednotlivých vrcholových sportů nemá cenu, v tomhle směru je to evidentní. Podívej se za jak dlouho se stal Tomáš Mrázek mistrem světa v lezení. To se v gymnastice nikdy nestalo a nikdy nestane. Ani jedenáctiletý gymnasta by nemohl být nikdy tak dobrý jako Adam v lezení. Získání gymnastické techniky totiž trvá léta a léta dřiny, to se s lezením nedá srovnávat. | stip | odpovědět |
  | Re: vztah k horam | 08:54:41 26.05.2004 | Vztah k horam pravdepodobne bude mat ked ho ma aj ku skale. Co si ja ale myslim na vykony v horach treba dozriet hlavne aj psychicky a az potom tam clovek dokaze pouzit svoju silu. A na toto si Adam este vela rokov musi pockat. Ved kazdy co poznate vykony v horach viete ze su to muzi ci zeny uz blizko k 30 a vo velhorach dokonca starsi aj cez 40 co dokazali a dokazu rôzne prvenstva. V horach treba nie len fyzicku vytrvalost ale hlavne tu psychicku a tu deti urcite nemaju aj keby ako velmi boli genialne. Je to proste fyziologia vyvoja organizmu. | Iva | odpovědět |
odnra?? | 23:11:14 16.05.2004 | sory za to hnidopisstvi ale mate u toho videa blbe napsane jmeno. btw: mam stejne jmeno a casto se taky takhle preklepnu. jinak moc pekne vykony a jen tak dal, ale doufam ze te nikdy nepotkam na skalach, jinak se obesim na expresce ;-]] | aaa | odpovědět |
Hlavně | 07:36:43 17.05.2004 | si nedávejte na zeď jeho plakát. Za chvíli ho budete mít buď na stropě nebo u sousedů o patro výš... | TomasKI | odpovědět |
Doplnění | 08:32:47 17.05.2004 | K tomuhle doplňující článek napsala lékařská komise ČHS, jmenuje se to Poškození prstů v horolezectví:
http://www.volny.cz/i.rotman/PosPL-04.pdf | Zdenek | odpovědět |
Lezení je fajn | 10:42:35 17.05.2004 | Mě se rozhovor líbil a ještě více se mi líbily fotky, myslím, že lezení je přirozený pohyb a pokud talent je přítomen, tak se dalším lezením jen výkonnost rozvíjí a to bez přílišného zdravotního rizika. Určitě do vrozených dispozic patří i talent vyhnout se zranění, někdo má pohybový aparát téměř nezničitelný. Z rozhovoru věřím, že Adama lezení hodně baví a to je důležitý a tak mu moc držím palce, ať tě to Adame dál stejně baví. Moc se těším, že se potkáme někde v Juře či jinde na skalách. | jirkas | odpovědět |
Čtvrtý na světě | 12:16:29 17.05.2004 | Jěště bych rád doplnil jednu novinku. Na žebříčkovém 8a.nu po nedělním přelezení cesty Ippolitto, 8a+, na Sloupu v Moravském Krasu se Adam posunul na 13 tou pozici průběžného světového žebříčku v lezení na skalách. Avšak pokud se hodnotí z hlediska On sight přelezů je na Adam čtvrtý !! nejlepší na světě. Gratulace. | jirkas | odpovědět |
  | Re: Čtvrtý na světě | 13:16:48 17.05.2004 | A mimochodem,moc nechybělo a dal OS i Náladovou za 8a, a to do dalších těžkých cest ho rodičové v Ne nepustili, takže je vidět, že ho dobře hlíhají. Vlk | vlk | odpovědět |
  |   | Re: Čtvrtý na světě | 13:30:28 17.05.2004 | Je to prostě borec a všichni mu to více či méně závidíme, což je vlastnost mormální, ikdyž záporná. | Andy | odpovědět |
  | Re: Čtvrtý na světě | 13:36:15 17.05.2004 | Tak teď přemýšlím, zda Adamovi gratulovat, nebo jej litovat. Jistě je to obdivuhodný výkon, ale... je tohle v pořádku? Mnohdy se stává, že rodiče tlačí své ratolesti k úspěšnosti a dítě
to vůbec nechce. To ale jistě není Adamův případ.
Ten, kdyby sám nechtěl,tak až k takovým výsledkům
by jej rodiče určitě nedotlačili. Takže tahleta
stránka je v pořádku. Taky jeho výška a váha vzhledem k věku je naprosto bez jakýchkoliv odchylek od normy. V tom teda taky problém není. Tedy v čem je vlastně problém? Myslím si, že když
je Adam sám tak aktivní a silně ctižádostivý, že
by měli mít rozum jeho rodiče a snažit se ho ubrzdit, dokud je ještě čas a nejsou zdravotní problémy! Jakožto lékař můžu říct, že když jeho
lezecký vývoj bude tímto tempem pokračovat nadále, tak by Adam musel být naprostou výjimkou,
aby zůstal bez zdravotních následků! Za ta léta
už jsem viděl dost zmrzačených mladých lidí díky
nezodpovědnosti jejich rodičů. Intenzita s jakou
Adam leze už při 2 stup. nad nulou a to v jeho věku, jak se uvádí v rozhovoru, jistě není zcela
v pořádku. Ještě, že nemá vaječníky. To by bylo
pro něj - ní, mnohem horší.
Přeji hodně štěstí a hlavně zdravého rozumu! Třeba bude Adam tou šťastnou výjimkou! /kéžby/ | Novák | odpovědět |
  |   | Re: Čtvrtý na světě | 14:10:20 17.05.2004 | Rozmazlený fracek | Magor | odpovědět |
  |   |   | Re: Čtvrtý na světě | 14:44:34 17.05.2004 | To je fakt, že je rozmazlenej, ale on už byl rozmazlenej i v čase, kdy nebyl taková hvězda.
Jenže to nebyl lidem tak na očích, tak o tom
tolik lidí nevědělo. No holt v tomto směru má
mladej co dohánět. Ale nebral bych to zas tak
dramaticky. Je rozmazlenejch hromada jiných děcek
v jeho věku a lidem to tak nevadí, jelikož nejsou
tak na očích jak Adam. Dejme mu čas.
| Jirka | odpovědět |
  |   | Re: Čtvrtý na světě | 14:40:25 17.05.2004 | Teda nevim, co je spatnyho lizt pri dvou stupnich nad nulou, kdyz je clovek dobre oblecenej a neni mu zima. V souvislosti z vajecnikama uz nevidim vubec zadnou souvislost. Je mozny, ze lezeni skodi slacham, nadmerna zatez mozna celymu mladymu organismu, kdo vi, ale pohyb pri 2 stupnich nad nulou, o tom bych si dovolila pochybovat. | KP | odpovědět |
  |   | Re: Čtvrtý na světě | 20:16:41 17.05.2004 | S tou teplotou jsi trochu mimo mísu, ve 2 stupních lezeme u nás jen na píscích a to je pro těžké přelezy optimální teplota, však máš v rozhovoru odkaz na Michala Rožka, který společně se Svištěm vylezl Severku (8a) na Osvětimanech jeden loňský jarní podvečer a to bylo těsně nad nulou a zatím to nemá další opakování. A hlavně se leze na jižních stěnách,takže je zimní slunce dokáže pěkně vyhrát. A pánové s tou rozmazleností si ty řeči nechte, až bude mít vlastní děti, tak sledujte jestli se nechovají podobně a pak si napřed zameťte před vlastním prahem.:-). | vlk | odpovědět |
  |   |   | Re: Čtvrtý na světě | 14:32:45 25.05.2004 | Vlku, Vlku,
Severka, je od slova Sever a leží v Severní stěně Jehly na Osvětimankách v Chřibech (tak nevím, co meleš o jižních stěnách). Jinak je fakt, že na přelezení něčeho takového je ta teplota kolem 5 st. (možná i míň) nutná. Zkuste si někdy zajet do Chřibů když je horké léto a pak někdy pozdě na podzim, když je deset stupňů a pod mrakem - rozdíl je fatální! | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Čtvrtý na světě | 20:19:52 25.05.2004 | To máš pravdu, že Severka je na severní straně, ale vím, co melu a to dost přesně,aby taky ne když do Chřibů jezdím už dvacet let a jsou to mé druhé domovské skály po Krasu.Severka je specifická, ale jinak ty teploty patřily např. Břestku, kde si lze parádně zalézt i za jasného mrazivého dne, kdy se na protějším kopečku prohánějí lyžaři a hned vedle máš Barču.:-).A jde o to, že když někteří zpochybňují lezení při takovéto teplotě, tak by měli znát specifika těch skal. Navíc každý se jinak adaptuje na zimu, já si parádně dokážu zalézt i při -12 a taky něco vylézt a proto mi přijde nesmyslné něco šmahem odsuzovat.Vlk PS:Taky by stálo za to se i podepsat,lidi, kteří se stydí za své názory moc neberu. | vlk | odpovědět |
Smekám | 20:02:33 17.05.2004 | Smekám před výkony Adama a zároveň věřím, že jeho život je stejně pestrý, jako ostatních dětí. Rozmazlenej fracek??? A kdo v jedenácti není...
Mimochodem, nepřeceňujme umístění na osumánu. Možná trochu víc sedí v boulderech (a i tam samozřejmě spousta lidí chybí), ale 10- na OS leze momentálně na světě pořádná řádka lezců. Tak přeju Ondrovi, ať se to znamínko na desítkou ve vhodný okamžik (až na to bude tělo připraveno) změnilo na "plus". | Petr Resch | odpovědět |
Vsechna cest | 00:14:57 18.05.2004 | ..to jo, nadeleno si ze shora dostal hodne.ale dve veci -1. aby si to kluku ustal, ty chvaly a nevlezlo ti to na mozek,neni to pekny. A za 2.uz sem videl dost takovejhle talentu v hodne sportech a skoro to nikomu nevydrzelo, takze kdyz budes takhle dobrej i ve 20. tak ti tleskam.No uvidime ,ale zatim si to uzivej dokud muzes a naplno vivalavita | Ultimo | odpovědět |
  | Re: Vsechna cest | 12:07:01 18.05.2004 | Jestli to Adamovi vydrží, tak to bude proti zákonitostem přírody.Já osobně tomu nevěřím. Navíc neumím si dost dobře představit jak poleze
rok od roka těžší a těžši cesty. To se přece bude muset ta jeho výkonnost zastavit ve 13-15.letech.Totiž možnosti našeho těla nejsou neomezené. A srovnávat ho s Mrázou je naprostej,
ale naprostej nesmysl. Ale o tom se můžeme bavit
až bude Adamovi těch 20 let. | Kuba | odpovědět |
  |   | Re: Vsechna cest | 13:10:07 18.05.2004 | No jasně, že se to zvyšování výkonnosti někde zdánlivě zastaví. Pak prostě bude záležet na tom, jestli Adam zkousne to, že se už nebude zlepšovat tak rychle. A řešit to teď mi připadá zbytečný. Hlavně, že dělá, co ho baví. A jestli ho to pak bavit přestane, taky to nebude žádná tragédie, existuje přece tolik zajímavých věcí, který může dělat ... | Kočka | odpovědět |
paradicka | 21:40:34 19.05.2004 | Ahoj. Je to OK, ked chalan v jeho veku dokaze podat take vykony. Dolezite je ze ho to bavi a ma s toho radost. Prajem mu vela chuti nech sa mu dari tak ako doteraz a este aj viac, dufam ze budem este o nom pocut. | vlado | odpovědět |
  | Re: paradicka | 07:05:57 20.05.2004 | Kurva, chlapi! Mně se zdá, že maso nežere každej druhej a závistí trpí každej první! Pro mne je O. prostě masér a co bude později? To neví nikdo, jen mu přeju ať jej lezení baví dál a zdraví mu slouží a aby Mráza coby veterán neměl lehké vyhrávání. U mne závist? Ano, ale dobře mi tak, tlusťochovi... | Maty | odpovědět |
  |   | Re: paradicka | 14:40:55 20.05.2004 | No ty zase děláš krásný mapičky. BajDWej: Kde zdechnul seriálek - ano velevážení, a máme tu pro vás další hyperaktuální pokračování vašeho oblíbeného seriálu Po skalních oblastech Česka se Žaketem a jako obvykle tomu dáme pěkně na Frak? Chybí mi... | Papouš | odpovědět |
  |   |   | Re: paradicka | 10:12:00 24.05.2004 | Dobře Papouši, taky mi ten seriálek chybí. Maty, asi nemá pro samé lezení na něj čas. | jirkas | odpovědět |
Závist | 11:26:21 20.05.2004 | Jestli je něco Adamovi závidět, tak nejspíš jeho obětavé rodiče, co s ním všude jezdí. Kde by byl bez nich? Kdo by o něm věděl? Kdoví, kolik takových talentů běhá po světě, ale nemají ty možnosti. Ale rozhodně se můžou prosadit později,kdy už nejsou závislí na rodičích. A pak ty jejich výkony z jistého pohledu jsou i hodnotnější. A jsou skutečně příkladem pro všechny. Takže ti, co nemáte takové rodiče, nevěšejte hlavu, nemáte nic ztraceno, naopak! Všem lezounům zdar! I těm malým prckům! Ať to leze všem! | Michal | odpovědět |
komentář | 19:40:28 20.05.2004 | Týýýýýýýý vole... | Honza | odpovědět |
At si leze | 21:39:07 26.05.2004 | At si leze, když mu to tak jde. Jen když mi neoblokuje moje "šestky":-) | :-) | odpovědět |
lezu s tebou na poharech | 08:31:35 05.06.2004 | cau jak se vede je mi te lito z toho zavodu v novym boru urcite bys to vyhral.SSSSSSSSSSSSSEEEEEEEEEEEEEEEEESSSSSSSSSS DDDDDDDDOOOOOBBBBBRRRRRRREEEEEEEJJJJJJJ.at se dari uvidime se v brne.pavel | werty | odpovědět |
Hmmm | 11:09:38 24.06.2004 | Nechápu...Je to fakt machr! | Houlí | odpovědět |
  | Re: Hmmm | 20:18:42 06.12.2004 | hmm clovek si o sobe mysli dyz vyleze v adru nejakou tu VIIIc rajbas ale dyz vidim tohle...klöbouk dolu... | Peca | odpovědět |
? | 02:00:49 25.12.2004 | Jenom bych ho tak chtěl vidět za pár let až trošku naroste. Byl bych rád, kdyby mu to vydrželo , ale abych pravdu řekl docela pochybuju. Taky aby do té doby nespychl. | | odpovědět |
Preco je taky dobry | 19:54:58 09.05.2005 | Ja si osobne myslim, ze ma obrovske stastie, ze lezie uz velmi dlho a ze je taky lahky (sak ma iba 11 rokov). Typujem mu na 40 kg. Keby ma ruky niekoho 60 kg, tak by bol este vasci macher
Pridavam obrazok \"mojej\" treningovej steny
http://i5.photobucket.com/albums/y154/ bezzuba_pirana2/100_1525.jpg | | odpovědět |
  | Re: Preco je taky dobry | 19:56:28 09.05.2005 | aby ste ten obrazok videli, tak si musite vymazat medzeru medzi ...y154/ a bezzuba_... | | odpovědět |
Obdiv | 19:48:00 07.07.2005 | Ty kokfo,tak to je iny typek.By ma zaujmalo,aky bude namakany,ked bude mat takych 25 rokov.Nebude stena co by nevyliezol.Hadam aj plochu stenu:) | Sivnay | odpovědět |
kontakt | 19:00:46 07.08.2005 | nevie niekto ako by som sa mohol s adamom spojit ? Velmi ho obdivujem. Tak ak by to niekto vedel moze napisat diky majte sa | | odpovědět |
re: Fracek rozmazlenej | 17:44:17 29.08.2005 | Taky Adama neznam, tak nesoudim, ale je to jeste dite,ktere sve vyrazy nekontroluje. Jednou jsem ho videl lezt v Praze v Hlubocepech, kam si odskocil, kdyz byl "zrejme" s celou rodinkou na boulderserii na letne. Ano, vylezl tam tusim Koncert 8+, ale z tech jeho komentaru mi bylo blbe. Po dolezu takove to "tss, to bylo naky moc lehky", "ti prazaci si zlehcuji obtiznost", "mamiii dem pryc, tady si nezalezu" me nutilo se podivat, co ze to je za "fracka". Nevim, me je jedno jak leze a co jeste poleze, klido at to Mrazkovi nanda, mel jsem z nich jen pocit, ze si z neho cvici budouci zdroj financi nebo co. Asi ho rodice nutit do lezeni nemusi, to ne, ale meli by mit take trochu respekt k prirode. Hulakali tam, jako by jim to patrilo, mladej na ceste kricel tak, aby se na nej koukli i ostatni lezci. Nevim, proste mi to prislo jako exhibicionismus, jako "hec, ja jsem nejlepsi", "kam se na me hrabou prazaci". Predem rikam, je to jen muj nazor, diskutujte si tu jak chcete, jen jsem mel tu moznost poznat tu stinnou stranku A.O., kterou i sam obhajuju jeho detinskosti. | franta | odpovědět |
  | Re: re: Fracek rozmazlenej | 21:54:20 19.12.2005 | souhlas s frantou,mel jsem s timto chlapcem podobnou zkusenost ale jednou to dopadne tak jak to ted reknu :bud skonci urazem, ztratou motivace,nebo se na to vysere v puberte vsadil bych cokoliv ze do 20ti konci... | martin | odpovědět |
  |   | Re: re: Fracek rozmazlenej | 00:23:20 20.12.2005 | Tak mi nechej na sebe kontakt, já si v těch Adamových dvaceti přijdu pro cokoliv :-). Moc nevíš o čem mluvíš, Adam, pokud se mu něco nestane určitě poleze i po dvacítce :-). No a podle věku bych řekl, že už v ní je :-). Mám doma o nějaký ten pátek mladšího kluka a tak vím svoje.:-).Velmi často teď používám větu, že vrcholem mateřské lásky je, když své vlastní dítě nezabiješ!:-))). | vlk | odpovědět |
  |   |   | Re: re: Fracek rozmazlenej | 09:18:00 20.12.2005 | Vlku a kde je tvoje vlastni je zlatko a ostatni zasrani? | Stepan Ptacek | odpovědět |
  |   |   | Re: re: Fracek rozmazlenej | 13:55:41 20.12.2005 | Vis o tom uplny hovno vlku,az budes mit kluka v 15 tak se muzeme bavit, nevis kolik takovejch uz tady bylo (v jinejch sportech)...1000 a mozna miliony talentovanych mladych deti co skoncili nekde v zapomenuti | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: re: Fracek rozmazlenej | 14:16:41 20.12.2005 | Doufam ze si chlap a uz si se s Vlkem vsadil.
Jinak si budem muset myslet ze problemy, spis nez s pubertalnim Adou, budou asi u tebe.
| laco | odpovědět |
  |   |   |   | Re: re: Fracek rozmazlenej | 15:16:37 20.12.2005 | Štěpáne, pravdu díš, neboj na to jsem nezapomněl, ale nepoužívám to jako spoustu jiných podobných větiček tak veřejně, neb by si někteří mohli myslet, že jsem úplně na palici :-), což je taky asi pravda, protože si občas říkám, proč tak ve svým věku blbnu a nesedím raději doma u krbu a výborného vína :-))Jinak Ti přeji Krásné Vánoce.
Pro toho anonyma jen poznámku i když na ně většinou nereaguji, když už sae stydí podepsat.
Takže synku či cerko, kdybys mě dobře znal, tak bys věděl, že toho o dětech asi něco vím, neboť jsem se roky věnoval vedení dost velkého oddílu a u vlastních dětí Ti to povím stručně je jedno jestli je klukovi 11 či 15, co nestihneš do čtyř let, tak pak už se ani nemusíš snažit.
A u Adama jsem si jistý, neboť jej k tomu sportu nikdo nenutí, chce sám, má lezení v krvi a motivace bude mít spoustu! | vlk | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: re: Fracek rozmazlenej | 14:32:46 03.01.2006 | Vlku ty ses proste kokot a doufam ze se tady v tech adamovych 20 jeste potkame abych se ti mohl vysmat do xichtu | martin | odpovědět |
jo | 17:02:32 10.11.2005 | jio to je pašák, ale stu helmu to je pravda..kupte mu helmu | hloža | odpovědět |
Na jaře opět Jura | 14:19:23 20.12.2005 | Už se těším na Juru, ty Adame doufám taky, když ti to tam tak šlo, tak doufám že na jaře se tam někde potkáme. | jirkas | odpovědět |
fantasticke | 13:00:42 16.01.2006 | Pozor neznicte ho aby nedopadol ako Solansky. | anonym | odpovědět |
Drzs sa si dobry | 13:03:45 16.01.2006 | Hlavne aby si sa neznicil skor ako lezecky dozries,mas cas. | | odpovědět |
Tak to ma byt | 13:10:20 16.01.2006 | Vzdy pridu mladsi a lepsi lebo je to skratka tak.Dobre by bolo pouzit skusenosti aby sa ini mladi poucili a potiahli sa za tebou.
Vela,vela zdaru,zdravia a nezoder sa. | e | odpovědět |
Není co dodat | 13:55:36 23.01.2006 | Je to talent, ale asi ,taky trochu práce rodičů, tož má pokom to zdědit.
Je prostě úžasnej a k tomu už se nedá co dodat! | | odpovědět |
|