LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Pokud nemáte v deníčku fotku a chcete jí tam mít, klidně ji pošlete emailem.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
27.Duchoň 10637
28.Lachman 10620
29.H2 10598
Bouldry:
27.Břicháček 9156
28.Indrák 9150
29.Majdloch 9125
Hory:
31.Homolka 2838
32.HKvdf 2832
33.Halašta 2820

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5666 lezců
1140090 cest
Nové přelezy:
Královna O 7C
Proces 7C+
Elements 7b+
Annapurna 8a
Bulina 7c
El Menjapi 7b
Ambra 8B
Bombshell 8A
Bombshell 8A
Spálena Re 8A+

Stěny
Sportareál Klíny vnitřní stěna - Klíny 210
Sportovní Cetrum Palmovka - Praha 8
Lezecké centrum na Dlouhém Mostě - Dlouhý Most

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Letňany - Praha 9 - Letňany
Rock Point Hradec Králové - Hradec Králové
HUDYsport - Frýdek - Místek

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Špatné navázání = rychlá cesta do nemocnice nebo márnice

Včera odpoledne došlo na jedné umělé stěně k celkem nepříjemné situaci - pádu z cca 10m na zem.


Aktér: mladík 20 let stár s půlroční lezeckou zkušeností.
Příčina: navázání se na nové lano pomocí dračí smyčky (nejspíše špatně uvázané) za přítomnosti naprosto nezkušeného jističe.
Po odsednutí přiletěl jako raketa na zem a naštěstí nikoho netrefil. Hned se volala záchranka, která dorazila do zhruba 15-20 minut. Borec byl při vědomí, v šoku a stěžoval si na bolest kotníku. Dostal krční límec, uložili ho do vakuové matrace a šup s ním do Vojenské nemocnice. Jeho další osud mi není znám.
Já osobně si myslím, že ho zachránila palubovka a také to, že první kontakt se zemí pobraly nohy. Na beton nebo tvrdou zem ve skalách by to byla asi fatálka.
Dobře se navázat a umět jistit je základní lezecká dovednost. Nebo by aspoň měla být.
Osobně používám jak dračí smyčku i tak osmičku (podle situace) a pečlivě uzel kontroluji. To na co je vhodné se navazovat, ale nikomu nevnucuji. Na LEZCI je v sekci METODIKA dobře zpracovaný článek s názvem METODICKÉ ÚSTŘIŽKY V. ze 14.3.2003. Doporučuji si ho přečíst, protože zažít přílet (někoho nebo svůj vlastní) na zem není nic příjemného. Ještě podotknu že rutina je nebezpečná stejně jako nezkušenost.Lynn Hill, patřící mezi špičku skalních lezců 90 let, jí metnula na zem před pár lety, po špatném navázání, v Boux.
Zdar vám všem a hodně jen příjemných zážitků při lezení.

Rad   [úpravy] 12:40 06.01.2008Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 kde?14:04:53 06.01.2008
A kde se to vůbec stalo??
Japppodpovědět 
 Re: kde?14:25:45 06.01.2008
tam, kde maji novou palubovku:)))
s.odpovědět 
  Re: kde?08:03:36 07.01.2008
To asi Káťa neměla radost. :))
Kopserodpovědět 

 hmm14:51:32 06.01.2008
Niečo podobne sa asi pred mesiacom stalo aj unas  vo vertigu v BA. Typek bol prvykrat na stene so "skusenejšim" ističom a lano si naviazal na putko na lezecky material na sedaku. Doliezol, odsadol a...... pristal na zemi.. neviem preco ale putko na matros ho neudrzalo;) jasna chyba skusenejšieho ističa ktorý mal dat bacha na neskuseneho spolulezca.
klaimberodpovědět 
 Re: hmm15:15:52 06.01.2008
Nehody se stávají, protože nikdo není neomylný. Může být ale někdo tak blbej, že si naváže lano na poutko? Tomu se mi až nechce věřit...
Iljaodpovědět 
  Re: hmm15:20:10 06.01.2008
No ono je to az komicke:) chlapik sa sice dobre dolamal ale prezil a myslim ze uz nepolezie. Ja myslim ze by som to nedokazal ani pri prvej navsteve steny ale su evidentne taki ktory to dokazu:)
klaimberodpovědět 
  Re: hmm15:25:04 06.01.2008
Snad este upresnim, stalo sa to vsektore ktorý je určeny pre začiatočníkov čiže sa tam lezie TR na natiahnutých lanach a lano sa do sedaku cvaka cez HMS. Čiže ono to trošku vysvetluje to že chlapik videl ze mu tam (na sedaku) visi nejaka karabina tak cvak do nej lano a hura hore:)
klaimberodpovědět 
   Re: hmm15:36:28 06.01.2008
no tak kdyz se cvakal poprve v zivote tak se to da pochopit (nikoliv omluvit!). Mel ho kontrolovat jistic. My se to snazime dodrzovat i po nekolika letech lezeni, vzdycky mrknu jestli je kamos dobre navazany a on kontroluje mne. Kdyz se clovek zakeca a nedava bacha, muze se navazat blbe pres sebevetsi mnozstvi zkusenosti. Proto je potreba se navzajem kontrolovat, ujistit se. To same kdyz si nahore sedam do odsedky, kdyz se chystam ke slaneni, proste vzdycky radsi 3x zkontrolovat nez se 1x proletet :)
Fakodpovědět 
   Re: hmm15:40:31 06.01.2008
Co ja viem to je predsa jedno kde sa to stalo, v akom sektore, leziem asi 4,5 - 5r. Ked som siel 1x do Vertiga, mal som pocit, ze pri registry musim priniest aj rod.list a musel som podpisat pekne dlhy papier OB(P) minule kamoska priniesla nejakych amaterov a poviem ti, ze nic moc to neni ona ich necha len tak som tam pobehoval ako lolo aby som si popozeral ako su uviazany a to nevravim ze kybel,osmu,alebo pol.lod.uz. ani nevideli ani nedrzali v ruke... to ze chalanisko spadol je chyba skusenejsieho istica. Osobne ja mam na putkach na matros info. ze odrzia len 5kg :D celkovo len trdla napadne sa priviazat o putko na matros
matoodpovědět 
  Re: hmm16:50:24 06.01.2008
No mozna jste neomylni a superzkuseni. Ja lezu uz nejakej patek a na poutko se mi podarilo navazat taky (podotykam, ze jsem byl jsem strizlivej). Nevim jestli me tehdy zachranil spolulezec nebo jsem si toho vsiml ja, kazdopadne to dopadlo dobre a pevnost poutka jsem netestoval :). Holt nekdy ma clovek blbej den. Tak na sebe davejte bacha a nemyslete si jaci jste machri.
kubaplodpovědět 
   Re: hmm17:45:53 06.01.2008
tj ale když už se pouštím do něčeho takoveho (jako je lezení),tak si o tom neco přečtu nebo se poptam jak se navazat atd.,myslím že jen nějaké pako se dokáže navázat na poutko pro matroš
lolodpovědět 
    Re: hmm18:16:29 06.01.2008
No, pako.... myslim ze kdyby jsi jen chtěl vyzkoušet třeba běžkování a nebudeš mít o tom ani páru.... třeba namažeš pod patu blbej vosk v domění že se tam maže ten aby ti to líp klouzalo...:-)tak budeš taky pako? jen jsi to nevěděl a ten kdo se naváže na poutko (když je poprví na stěně) to taky třeba nevi, jako s tím voskem... jinak máš pravdu, když si chci něco vyzkoušet nebo s něčím začít tak si aspoň něco přečtu....:-) o tom že někdo zkušenej se naváže špatně tak to jsou většinou zkraty, náhody.......
Huronodpovědět 
     Re: hmm19:05:58 06.01.2008
Á pán je cinik, přirovnávat tyhle dvě věci k sobě, je slušně řečeno mimo mísu. Jenže při jmenované chybě při běžkování ti to akorát nepojede, zatímco při lezení si uděláš následky na celý život. Podle možných rizik by měla jít ruku v ruce i odpovědnost. Většina nehod v horolezectví jsou způsobená nedostatečnou zkušeností zkrátka, když se někdo sere někam na co nemá.
Mártyodpovědět 
     Re: hmm19:08:01 06.01.2008
nasledky spatneho namazani skluznice jsou jiste srovnatelne se spatnym navazanim na lano...hele experimentovanim s mazou neriskujes zivot...jen blbec se muze navazat, aniz by se zeptal jak se to dela...
A.odpovědět 
      Re: hmm19:10:40 06.01.2008
hmm...tak koukam, ze nesmyslne prirovnani nas motivovalo okomentovat oba zaroven...nic no... :-)
A.odpovědět 
       Re: hmm19:59:01 07.01.2008
Jo chapu. Ja jen nemel po ruce jiny prirovnani, tak me napadlo zrovna todle. Proste sem chtel rict ze to nemusi byt hned Pako kdyz to udela..:-)
Huronodpovědět 
      Re: hmm22:28:29 06.01.2008
chlapi ale to je blbost oznacovat toho kluka za blbce, ze se navazal tam kam nema. Treba vedel, jak se navazovat, ale proste z nepozornosti (pri zakecán to je hned) se cvakl do karabiny a ani si nevsiml, ze ma tu karabli v poutku na matros a ne v poutku od sedaku, kam se ma cvakat. Rek bych ze to bylo spis nepozornost nez nevedomost. Ale tezko rict, ja tam nebyl, ze...
Fakodpovědět 

 taky18:37:31 06.01.2008
ač mi to nejde přes prsty, ale musím konstatovat, že se mi to stalo taky a dvakrát - jednou hned když jsem začínal lézt, ale po druhé letos na jaře po 7 letech lezení :(

vždycky se na to naštěstí přišlo pod prvním nejtem.

a pokaždý jsem prostě nedovázal osmičkový uzel :(, jen jsem protáhl lano sedákem
marekodpovědět 
 Re: taky09:37:14 08.01.2008
A přišel jsi na to sám nebo jistič?
Jestli jistič, tak by měl mít u tebe alespoň soudek.
odpovědět 

 taky18:39:25 06.01.2008
ač mi to nejde přes prsty, ale musím konstatovat, že se mi to stalo taky a dvakrát - jednou hned když jsem začínal lézt, ale po druhé letos na jaře po 7 letech lezení :(

vždycky se na to naštěstí přišlo pod prvním nejtem.

a pokaždý jsem prostě nedovázal osmičkový uzel :(, jen jsem protáhl lano sedákem
marekodpovědět 
 Re: taky18:51:29 06.01.2008
tak hlavne, ze nas marecek spolehlive odjisti.. :-)
Lukasodpovědět 
  Re: taky18:52:46 06.01.2008
zatím jsem nikoho na zem nepustil, ale v tvém případě to začínám zvažovat :)
marekodpovědět 
   Re: taky18:55:35 06.01.2008
Strach by ti to nedovolil :-)
Lukasodpovědět 
   Re: taky09:39:18 08.01.2008
Jestli jistíš spolulezce tak jako sebe, tak je to asi zázrak, protože jistič, kontrolovat lezce může, ale lezec jističe už mnohem hůř.

Asi bych s tebou lízt nemusel.
odpovědět 
 Re: taky22:38:27 06.01.2008
joo, to se mě taky stalo, ale u druhyho:)) ještě jsem konec lana provazal osmičkou, ale jen tam a ne zpět...
tulodpovědět 
 Re: taky11:57:34 07.01.2008
já sem občas s časovýho shonu taky zaperlila, třeba vylejzt do druhýho nejtu bez navázání-to sem si pak řikala kde je sakra to lano abych cvakla:-D myslim, že podobný záležiosti nejsou prostě jen vadou začátečníků, ale de o přirozenou zalezitost..
Raduodpovědět 
  Re: taky08:14:19 08.01.2008
Rozhodne je lepsi se nenavazat nez spatne navazat
R.odpovědět 

 Prevence nadevše18:52:03 06.01.2008
Myslím,že stát se to může každému.Obecně by ale měl začátečník lést pokud možno se zkušenějším lezcem a neustále se nechat kontrolovat,zda je vše před začátkem výstupu OK.Já lezu teprve půl rok a první tři měsíce jsem se neustále na něco ptal zkušenějšího lezce.Osobně jsem také zažil můj pád z cca.9 metrů,který byl ale vinou partačky,která mě po odsednutí pustila přes osmu na zem.Nic příjemného,naštěstí dole byla tvrdá matrace,která pád ztlumila
Misoodpovědět 
 Re: Prevence nadevše20:24:39 06.01.2008
nech zije osma, ako istiaca pomocka!
tah-sha-tungaodpovědět 
  Re: Prevence nadevše21:16:16 06.01.2008
Obvykle jiz na tomto serveru neodpovidam, jelikoz mnozi z ctenaru me jiz nekolikrat nelichotive oznacilo za kretena, ale zkusim to znova. Ja za 30 let lezeni zazil desitky pripadu nenavazani se a lezeni bez lana k prvnimu boltu ci navazani se spatne i u lidi s vysokoskolskym titulem ci dlouholetou praxi, me nevyjimaje. Osvedcenym prostredkem jak tomu predejit je pred kazdym pocatkem lezeni automaticky kontroluji a taham za lano od sedaku, potom zkontroluji sinch ci jinou belay device u jistice a taky zdali lano od nej vede ke me. Ve stene se kontrola tyka vseho. Pokud uvidite pojmy jako Bobulac ci Pepa Nezerka, vsimete si, ze pri spousteni nikdy neveri ani osvedcenemu spolulezci a pokud mozno nepousteji pramen od jistice z ruky. Pripad nasich nejlepsich piskaru z Labaku pri spousteni myslim predloni mluvi za vse. Neni to otazka inteligence, ale chvilkove roztrzitosti a jde o zivot. Tot vse a pokud pomuzu alespon jednomu ctenari, povazuji to za uspech.
jetroodpovědět 
   Re: Prevence nadevše01:06:02 07.01.2008
tak ak Ta niekto oznaci za kretena po tomto nazore, tak...no comment. anyway - suhlasim
tah-sha-tungaodpovědět 
   Re: Prevence nadevše09:02:50 07.01.2008
muzes mi vysvetlit jak drzeji fous od jistice? Na pisku si spousteni nedovedu predstavit, a na vapne ve vyssich cislech jde uz u pekne previsy? dik
odpovědět 
    Re: Prevence nadevše20:18:26 07.01.2008
Read my lips (Clinton o sexu s Monikou Lewinskou): "pokud mozno" znamena jen v pripade, ze to je mozne. O.J.
O. Jetmarodpovědět 

 ...21:02:39 06.01.2008
Podle moudrých pouček by se dračí smyčka neměla používat jako navazovací uzel.
Vláďaodpovědět 
 Re: ...21:25:56 06.01.2008
Podle jinych moudrych poucek by se mela a nic jineho. Jako jeden z mala uzlu se da rozvazat i po tezkem padu a ve stene to muze byt zasadni. I zkousky pevnosti hovori pro. Podle nekterych zkousek ma 70 % pevnosti lana. Myslim, ze dusledna kontrola a system jisticiho uzlu mohou 100% eliminovat jeji nachylnost k samovolnemu rozvazovani.
jetroodpovědět 
  Re: ...22:32:32 06.01.2008
Nemáš pravdu
Vláďaodpovědět 
  Re: ...22:40:41 06.01.2008
Dračí smyčka nedrží v obvodovém zatížení. Pevnost lana s osmičkou 55%, pevnost lana s dračkou 53% - skoro stejné.
Vláďaodpovědět 
   Re: ...23:12:20 06.01.2008
Pevnost v procentech je jedno a dobře se navázat druhé.Nejspíše to Vláďo myslíš dobře,ale lezu s lidmi co se navazují na dračák desítky let a nikdo z nich,včetně mně, se kvůli ní nezrakvil.Jo a celkem v klidu do toho i padáme.Jinak, pokud někdo umí lépe osmičku je dobré neexperimentovat.Rozhodující je kvalita navázání ne procentuelní pevnost.Obvzlášť na stěně umělé. :)
Radodpovědět 
    Re: ...23:26:15 06.01.2008
OK, žádné boje.
Ta % nejsou tak důležitá.
Ale to, že dračí smyčka nedrží v obvodovém zatížení si ověříš, až Tě za ní cvaknou na lano od vrtulníku.
:-))
Vláďaodpovědět 
     Re: ...01:08:15 07.01.2008
ano, dracia smycka nedrzi pri obvodovom zatazeni (a hlavne, ked to zatazenie nie je konstantne, ale sa sa za to "oko" dracaku trha, etc. ...ale co to ma spolocne s lezenim - pri lezeni je predsa dracak zatazeny v uplne inom smere
tah-sha-tungaodpovědět 
     Re: ...01:22:43 07.01.2008
okrem toho, problem rozvazovania dracej smycky vcelku sikovne riesi jej dvojita varianta
tah-sha-tungaodpovědět 
      Re: ...08:23:12 07.01.2008
Souhlas, dvojitej dračák to řeší.. Ale dle mého to řeší i správně udělaná pojistka na jednoduchém uzlu. Obvodové zatížení je u klasické dračky na prd, ale na skalkách a stěnách bych se připoutání k vrtulníku ani jiného obvodového zatížení nebál. Osobně používám dvojitej dračák, ale učím a doporučuji osmu jako základ, když člověk pochopí co k čemu slouží, pak ať si vybere sám.
BBodpovědět 
     Re: ...08:44:43 07.01.2008
to Vlada
a do vrtulniku s tebou potahnou cely to lano, ze jo :)
frrodpovědět 
      Re: ...09:09:06 07.01.2008
proc by meli do vrtulniku brat cele lano? osmickovy uzel ma oproti obycejnemu ocku jrdnu vyznamnou vyhodu - snaz ze rozvazuje, oproti dracimu uzlu naprostou prednost - nikdy se nemuze rozvazat samovolne.
A zachranari se nikdy nebudou parat s rozvazovanim uzlu. Ani draciho, ani osmickoveho. Lano proste uriznou.
odpovědět 
       Re: ...20:09:07 07.01.2008
Jednou sem zuchl na zavodech do osmicky a pul hodiny to nikdo nebyl schopnej rozvazat...:D do dracaku s dvojtym pojistovakem zucham furt a nikdy sem nemel problem ho rozvazat.....muj nazor only...
odpovědět 
   Re: ...20:40:18 07.01.2008
Mas pravdu ze bavit se o % potrebuje podrobne vysvetleni, napriklad zdali puvodni pevnost lana je 100% ci zdali beres nejmensi uvadenou pevnost. V pripade 2 vychazeji % uplne jinak a jsou vyssi nezli v pripade 1. Existuje asociase pro vazani uzlu, kde se dovis nespocet variaci napr na draci smycku a pevnosti jsou u ruznych lan zkoumana jiz mnoho desetileti jak u dynam, tak u static. zatizeni. Pokud te to zajima, klikni na http://www.igkt.net/
O. Jetmarodpovědět 

 kde je zakopán pes?21:48:35 06.01.2008
Chyby děláme každý, jsme jen lidi. N druhou stranu lezení je rizikový sport a v něm se za chyby platí sakra tvrdě. Mám kolem sebe kamarády, kteří udělali kopance i jako zkušení lezci. Nemůžu se však zbavit pocitu, že chyb je v posledních letech mnoho. A to jak v horách, tak ve skalách. Jen zalistujte průserovými články na tomto webu. Bohužel toto souvisí s boomem, který lezenení prožívá. Každej si má možnost koupit sedák a vyrazit do skal. Bez respektu a zkušeností. Vše ještě podporuje ČHS nesmyslnou možností individuálního členství. Kde jinde by měl nováček získat zkušenosti a být nějak veden než v oddíle od zkušených? Vedení svazu, přemýšlejte!
HONZANYodpovědět 
 Re: kde je zakopán pes?22:51:11 06.01.2008
Myslis to asi dobre, ale...CHS nema moznost zakazat lezeni neclenum-tedy individualni clenstvi s problemem nema zadnou spojitost...
hklodpovědět 
  Re: kde je zakopán pes?23:33:06 06.01.2008
asi tak, průkazka neleze, takže nelze svalovat vinu na ČHS, .. každý by si měl uvědomit na kolik mu na vlastním zdraví a životě záleží a podle toho se zařídit
sám nejsem členem ani nevím jestli kdy budu, ale už proto, že lezení a hory mám rád, dbám na bezpečnost, abych se tam mohl ve zdraví vracet
Tomodpovědět 
  Re: kde je zakopán pes?01:10:28 07.01.2008
mozno keby prevadzkovatelia stien viac dbali na to, KTO im tam lezie...chcel by som vidiet, ako by sa zatvarili, keby im to tam prisiel jedneho dna niekto zavriet (myslim tym organy cinne v trestnom konani) - u nas vsak (a ani v CR) na to zakon nie je, resp. je, ale vyzera to asi tak, ze clovek pride prvykrat na stenu, nechaju ho precitat si nejaky papier, kde sa pise, ze prebera za seba zodpovednost, podpise a ide na vec - tzn. ziadna kontrola
tah-sha-tungaodpovědět 
   Re: kde je zakopán pes?16:09:33 07.01.2008
Nechci nějak rýpat, ale zažila sem celkem hodně stěn v zahraniči(ne jen jednou návštěvou) a nikde jsem neviděla(a ani nefugovala) jiná kontrola než je na stěnách u nás! Jestliže mluvíme o lidech starších 18-ti let:-)
K.odpovědět 
    Re: kde je zakopán pes?21:39:35 07.01.2008
ja som zazil sice len jednu zahranicnu stenu, a tam to tak fungovalo - clovek musel prejst vstupnym kurzom (ktory stal menej ako vstup na stenu) a az potom mohol liezt (btw, tu stenu zalozil a vlastni Slovak, takze to sice je v zahranici, ale nie je zahranicna...a nemyslim si, ze by taketo restrikcie ludi odradili od lezenia)
tah-sha-tungaodpovědět 
     Re: kde je zakopán pes?08:17:51 08.01.2008
Souhlas...ja jen psala co vím;-) Ale ve všem hledej peníze...málokdo bude platit peníze navíc za instruktora, když mu to žádný zákon nepřikazuje:-( A navíc i to nezajistí ani relativní bezpečnost(natož absolutní:-) Ovšem klobouk dolů, před tím člověkem o kterém píšeš..já znám provoz na několika francouzských i něměckých stěnách (dělala sem tam) a nikde to ani nemají zatím v plánu zavést(s vyjímkou kurzů pro děti)
K.odpovědět 
   Re: kde je zakopán pes?16:22:43 07.01.2008
Nechci nějak rýpat, ale zažila sem celkem hodně stěn v zahraniči(ne jen jednou návštěvou) a nikde jsem neviděla(a ani nefugovala) jiná kontrola než je na stěnách u nás! Jestliže mluvíme o lidech starších 18-ti let:-)
K.odpovědět 
 Re: kde je zakopán pes?09:03:05 07.01.2008
Pokud temi clanky nejen zalistujes, ale i si je prectes, zjistitds ze valna cast obeti byli vyskoleni, zkuseni, casto instruktori... Obcas primo po absolvovani kvalitniho kurzu.
Tude vlak nejede. Ostatne. Pokud by to bylo takhle, tak Tatarka, Pochyly, Buhl... by dopadli jinak.
Ucit se je treba, nutne, ale neni to samospasitelne. Prukazky uz vubec ne. Lizt muze kazdej a taky poleze.
dagodpovědět 
  Re: kde je zakopán pes?11:19:56 07.01.2008
Pochylyovci skoncili pod lavinou...
tah-sha-tungaodpovědět 
   Re: kde je zakopán pes?12:33:33 07.01.2008
Budes mi vypravet... Nebyl jsem tak daleko. Uslapli (asi) snih na sestupovce (Nemecky zebrik).
Dagodpovědět 
    Re: kde je zakopán pes?13:42:20 07.01.2008
ved ok. ja len pisem, co som cital...
tah-sha-tungaodpovědět 
     Re: kde je zakopán pes?19:28:58 07.01.2008
Jasne, chapu, ok. Kruty to je, zrovna tuhle stenu setsakra dobre znali. :-(
Dagodpovědět 
   Re: kde je zakopán pes?08:09:24 08.01.2008
tasunka, tak ty si dovolis dat dokonca komentar pod to, co napise dag?? a dokonca v zmysle, ze to napisal zle?? vole, ty musis byt riadne nafukany sopliak, alebo netusis, aka kapacita (kapacity ;-) sa skryvaju za tymi tromi pismenkami.. :-)
in-chu-chunaodpovědět 
    Re: kde je zakopán pes?13:36:14 08.01.2008
:-) Delej si srandu ze svy babicky. :-) Hele, pokud jde o komentare pod me kometare http://dagles.klenot.cz/kritiky.html
Takhle se do mne musi! :-)
Dagodpovědět 
    Re: kde je zakopán pes?22:38:54 12.01.2008
predpokladam, ze si ten isty, co pod ruskom anonymity rypal aj na diskusii pod clankom o Patxiho preleze La Rambly... a Ty budes nieco vraviet o sopliackom spravani?!
tah-sha-tungaodpovědět 
    Re: kde je zakopán pes?22:45:38 12.01.2008
btw, odkedy je nesuhlas s nazorom ineho prejavom drzosti?! ale to len Ty mas problem s vyjadrenim vlastneho nazoru (nech je akykolvek - z globalneho hladiska)?

a nemyslim si, ze by moja reakcia bola neslusna, nevhodna, drza, etc. ...skor Ty by si sa mal naucit diskutovat (ludovo povedane - normalne sa bavit s ludmi)
tah-sha-tungaodpovědět 
     Re: kde je zakopán pes?09:05:43 13.01.2008
Si to neber. To byl rejpanec do mne, že jsem chytrej jak radio. :-) Alespoň jsem to tak pochopil. Koneckonců, něco na tom je. I když fakt netoužim někoho ohromit, jen když už nám ty informace v hlavě , tak je sem dám, ať to ví i ostatní. Co je z těch malérů slavných, alepoň podle mne, důležitý? Že ani ta sebebelepší znalost, zkušenosti... vždycky neochrání. Podlehnout pocitu: Já to umím, mě se tohle nemůže stát, je nákrok do rakve. Všichni děláme chyby, dokonce úplně pitomý chyby.
dagodpovědět 
      Re: kde je zakopán pes?12:07:42 13.01.2008
suhlasim (s druhou castou prispevku). k prvej casti len tolko, ze to bolo rypanie do mna. a viem to preto, ze to nebolo prvykrat. akoze, je mi to fuk, len nech sa mlady pan neohana slovami ako "nafukany", etc. a hlavne, nech sa nauci NORMALNE ROZPRAVAT
tah-sha-tungaodpovědět 
      Re: kde je zakopán pes?12:11:05 13.01.2008
Když si tu lidé různě sypou popel na hlavu a doznávají se za účelem poučení veřejnosti ke kiksům, které se jim kdy povedly, nedá mi to, abych taky nepřišel s troškou do mlýna. Samozřejmě by toho bylo víc (jen na okraj: z navazování osmičkovým uzlem jsem navzdory doporučení UIAA přešel zpět na dračák poté, co se mi ho jednou nebo dvakrát podařilo nedovázat; vím, že by se to mohlo stát zase; dračák se váže jedním pohybem komplet...).
Ale jedna moje myslím předloňská příhoda je asi fakt docela unikátní. Při klábosení pod nástupem, lehčím chaosu, pobíhání, shánění věcí, poponášení a tak se mi povedlo navlíknout si jen jednu nohavičku od sedáku. Přišel jsem na to až na druhém štandu ve stěně (první byl na předskalí, seděl jsem normálně na polici). Sedělo se mi tak zvláštně nekřivo. Musím říct, že u kruhu vysoko ve stěně bez no-handu se sedák obléká blbě, určitě o dost hůř než na zemi. Ještě že umím taky kšandičky. Spadnout do toho by asi úplně příjemné nebylo.
Stane se kdeco. Spěch, klábosení... Člověk to nikdy úplně nevyloučí.
To samozřejmě není omluva. Jsou lidi, kteří si svým lehkovážným chováním, nepoučeností... vyloženě koledují, ale chybu asi občas uděláme všichni. Teď jen snažit se dělat je co nejmíň, a když, tak aby přálo štěstí.
Piškotodpovědět 
       Re: kde je zakopán pes?21:57:40 13.01.2008
Před nějakým časem jsme tady měli takovou sebemraskačsku diskusi. Já si třeba vzpomněl (ono na to zapomneut nejde) jak jsem v pátý dýlce dobíral a dobíral atprve po drahný chvíli koukám, že nejsem vůbec cvaklej a na tý římsičce sem freeee. :-)
Jednou jsem chtěl slaňovat a lano neměl ve slaňáku. Tyhle největší šílenosti se povedly, když jsem se cítil nejvíc mistr světa.
Nejvíc jsem pozornej, když mám někoho ssebou na starost, to jsem zběsile opatrnej. Vyplatí se! Nedávno jsem dobíral dětičky a měl ve vratným bodě dvě šroubovací karabiny, ještě proti sobě. A ještě to chodil kontrolovat. A při jedný kontrole - šroubovačka povolená, zámek otevřený a zase dotažená, že byla otevřená. Automaticky jsem to považoval za dílo nějakýho debila, co se tam vyskytl na vršku a litoval, že ho nemám při ruce. Ale možná je to jinak. Jiný, velmi dobrý a pečlivý horolezec a metodik, zažil stejnou věc jinde (a byli tam sami). Při tom drobným pohybu sem a tam a narážení na skálu (tam to fakt do vzduchu nedostanu), se ty pohyby dokáží sejít i tak, že nejen karábli povolí, ale i pootevřou a zase přiutáhnou. je to neskutečný, kdybych to chtěl dokázat, tak se mi to nikdy nepodaří. A jde to.
Dagodpovědět 

 Chyby06:39:24 07.01.2008
Pri opakovani jednoho, rutiniho ukonu, bude tento casem zopakovan chybne. To je prirodni zakon se kterym bojuji potapeci, piloti... horolezci. Je spor, zda tomu jde castecne zabranit prisnym ritualizovanim a drilem, nebo je-li jedinou slusnou obranou vzajemna kontrola. Nejlepe oboji. Osobne jsem se nacvicil se vzdy jeste jednou, nezavisle na prvnim ukonu, kouknout. U zasedne dulezitych veci. Tedy je-li pasek utazeny a zpet, je-li uzel na spravnem miste a dovazany, je-li karabinka dosroubovana (u jistice). Dobre je zdvojovani ukonu.
Podobnych chyb se "nedopousteji" pouze zacatecnici, kteri si toho, ze je delaji, proste nevsimnou. Jinak vsichni. Nekteri je ale delaji velmi malo. Prukazka cehokoliv je  slabou ochranou. Mozna leda pratel zehu. :-)
dagodpovědět 
 Re: Chyby07:08:37 07.01.2008
Přesně tak. U nás to vtloukáme do hlavy i těm nejmenším, když se učí základům jištění. (A máte koukat, jak dítě zkritizuje dospěláka, když udělá chybu..) A samozřejmě, že po několika negativních zkušenostech (nezašroubovaná HMS a t.d) praktikujem pouze navazování. A ono není vůbec na škodu taky před výlezem prostě vyzkoušet úvaz posazením lezce (pochopitelně při horním jištění). A taky je třeba dávat pozor při kyvadlových pádech, což dle mého mínění dokáže zachycovat jen pár lidí. To už je ovšem jiná kapitola...
Honzaodpovědět 
 Re: Chyby19:05:40 13.01.2008
A taky parašutisti.
pbla4024odpovědět 

 Kontrola09:03:26 07.01.2008

Jen tak můj názor. Lezu už pár ročků a občas se snažím jako instruktor.
Vždy jsi zkontroluji uzel a pokud nelezu něco delšího vážu se vždy na dračku.Každého učím oba uzlíky a přikazuji v mé společnosti se navazovat na houstičku(osma uzel).
Než začnu lézt proběhne kontrola sedáku a uzlu.
Než si sednu do spuštění proběhne kontrola uzlu a sedáku a to mě nejednou zachránilo před minimálně zmrzačením končetin, neb o hlavě nemluvím tu mám divnou od narození a ještě se tomu směju:-)
Tak nechápu proč se mě proletěla kamarádka(shodou okolností letuška),když opustilo krátké lano mojí jistící osmu,protože kamarád který před ní lezl,byl těší a stál jsem blíže u skály.To už pak nechytnete lano ani náhodou,ale dvacet sprostých slov řeknete, než dopadne lezec ze tří metrů na zem:-).
A také nechápu, proč když jsem zachránil alespoň 50 "lezců" že neměli protaženej sedák,jsem sám  držel svůj konec provlíkaní a nechal se spustit v tichosti:-).Ještě, že vše kontroluji:-).
Prosím tímto dávejte na sebe pozor, protože vše máte v rukách jen vy. Andělé strážní to nestíhají.90 procent chyb při lezení skalním je lidský faktor.deset procent osud:-) prosím nekomentovat jsou to procenta moje vlastní.
A nikoho nenazývejte blbcema, protože tím pádem jste to právě vy.
Hoď kamenem kdos bez viny.
Takže ještě jednou, jestli doopravdy máte rádi lezení,tak kontrola sedáku a uzlu,kontrola lana atd...Prostě pořád dokola.
Pa Kori
 
Koriodpovědět 
 UIAA jistici uzel je osmickovy09:18:20 07.01.2008
Na instruktoraku ti rekli, abys ucil novacky lezt na dracaku? Jestli ne, pak nevim, proc je to vubec ucis? Ze nekdo leze stale na dracaku, protoze se to v davnoveku, kdy jiny jistici uzel nebyl znam, naucil - dovedu skousnout. Je to jeho vlastni rozhodnuti. Ale proc to ucit novacky, kteri si maji zazit bezpecnostni navyky?
Ladaodpovědět 
  Re: UIAA jistici uzel je osmickovy10:11:18 07.01.2008
Jedna vec je doporuceny zpusob navazani na lano a druha vec je znalost alternativ navazani. Napriklad navazani se na dracku jednou rukou (kdyz ta druha ma treba jine starosti) muze v kriticke situaci dost pomoct. Dracka je uzel ktery by horolezec proste mel znat.
Dafeodpovědět 
   Re: UIAA jistici uzel je osmickovy09:30:40 08.01.2008
to radsi udelam osmickovy jednou rukou a cvaknu ho jednou rukou do sedaku karabli
Ladaodpovědět 
 Re: Kontrola10:48:11 07.01.2008
Instruktor a jistí přes osmu ? Jo, vlastně pardon, jsme v Čechách....
Podpovědět 
 Re: Kontrola10:53:33 07.01.2008
Kdo neudělal někdy chybu.
Lezu už asi 30 let. Vylezel na prvním s mezištandem a slanil Maják v Hruboskalsku bez dobře provlečeného sedáku, pustil jsem lano z ruky při slaňováni - jinde (chytal jsem padající lezečku), u prvního jištění jsem zjistil, že nemám buď lano nebo karbiny... Asi to bude tou sklerozou... Nejhorší, když se člověk zakecá. Jinak se ale snažím vše dvakrát zkontrolovat a pojistit. Chybička se občas vloudí.
Petrodpovědět 
  Re: Kontrola14:30:01 07.01.2008
Proti oknu neexistuje žádná aktivní obrana. Je třeba mít pouze štěstí. Gravitace je kurva rychlá a pohotová. A pamatujte, že hybnost je hmotnost kráte rychlost. Rychlost je gravitační konstanta krát čas. Energie, kterou to s námi mázne o to hodně tvrdý dole je půl hmotnosti krát rychlost na druhou. Obcování s gravitací je otázka několika vteřin a dost, je tu vyvrcholení. Jak se kinetická energie vyruší? No rozesere nám tělo tak, že se vejde pohodlně do rakve. Pokud nám bylo dvacet, jsme všem za blbce, protože kde je těch dalších nejméně dvacet let úžasnýho lezení na teplé skále, kdy vlahý vánek čupří vlasy v plotnách a komínech. Kde je blyštivý sníh hor a super chrupavý led?
KK
Kamilodpovědět 
   Re: Kontrola16:43:06 07.01.2008
Gravitační konstanta a tíhové zrychlení nejsou to samé. Ve vzorci v = g * t vystupuje zrychlení. Gravitační konstanta vystupuje ve vztahu F = G * m1 * m2 / r^2.
pbla4024odpovědět 
    Re: Kontrola17:16:26 07.01.2008
ano pane paracutista, Lezec ma lezce vzdelavat! Takze kdyz se blbe navazem mozna se pak rozjebem vo zem diky zrychleni prevelikemu nevadz voni ty krabitacni gecka souvisi jako
g=4G*M/d² ~ deset metrzasefrndunadruhou
, kde Zemegula si hmoti hmotou M a d je vzdalenost mezi Castle Hill a Domeckem na Srbaci. Ten kdo leze na rovniku to ma vo neco min a ten ko leze v jeskynich prehlubokych taktez.
ve(l)rybaodpovědět 
     Re: Kontrola17:18:25 07.01.2008
g=4G*M/d**2
Lezec neumi mocniny
odpovědět 
      Re: Kontrola21:52:19 07.01.2008
Vlastně tam patří:
R mu nu - 1/2 R g mu nu = 8 Pi T mu nu
pbla4024odpovědět 
       Re: Kontrola23:46:53 07.01.2008
pro ty co neznaji tenzorovy zapis, posledni rovnice tedy slovy: Lezeme a padame, protoze svet je trochu krivej.
Pozn. Zatim co tu prvni rovnici vymyslel klasik Newton po tom co dostal jabkem do skatule, na tu posledni prysel az vyznamny nemecky bouldrista po te co spadl na hlavu z jednoho kamenu (nemecky ein stein)
lacoodpovědět 
        Re: Kontrola23:48:10 07.01.2008
prysel=pry prisel :)
odpovědět 
        Re: Kontrola09:47:07 08.01.2008
:o)))))))))))))) fór dne :o)
Azbestodpovědět 

 Chvilka nepozornosti, a je vymalováno...17:50:45 07.01.2008
Stalo se mi nedávno něco podobného a člověk si pak uvědomí, že to, o čem dřív nechápavě a s pohrdáním tvrdil, jak se to vůbec může někomu stát?!? se vlastně může stát, a to docela snadno...
Lezli jsme ledy v nejmenované oblasti a já měl cizí sedák. Na svém mám na stálo odsedku, ale tenhle člověk jí tam neměl. Vzal jsem pár smic kolem těla a aby mi dole neplandaly, cvakl jsem je mazaně do jedné karabiny, která byla na poutku na matroš. Dolezu, sundám jednu smicu, udělám štand. Sundám druhou (stále na jedné straně cvaklou do té karabiny) dám do ní HáeMeSku a cvakám jí do štandu. Jak mi šla ta smice tak pěkně od sedáku, nějak jsem měl zautomatizované, že to bude jistě odsedka... Volám na kámoše ať ruší a ten v klidu odchází na pokec s dorazivšími lezci, kteří sebou mají pěknou babu:) Když mi pak uklouzla mačka a já se odvalil, ani jsem ten pád moc nebrzdil, bo jsem byl přeci na odsedce...tak si tak letim a říkám si, že tak dlouhá přeci ta odsedka nebyláááá... V tu chvíli jsem ještě neměl protažené lano štandem a tak jsem si padal hlavou dolů s volným koncem v ruce a přemýšlel, jesti mělo cenu za ty vánoční dárky utrácet...asi mělo, zastavil jsem se zhruba 8m nad zemí s uzlem na konci lana v jedné ruce. Scénka jako s Clifhangera, akorát bez klapek, cateringu a reřiséra na place:-) Bylo to pak pekelných pár minut, než jsem se dostal zpátky na zem. Scénka byla komická, děcka se pobavila, dokud nezjistili, o co jde. Naštěstí to byli dobří lidé, kteří mě uklidnili, dodali odvahy a neváhali s poskytnutím pomoci. Dolů jsem se dostal celý a když pak chlapi dolezli k mému štandu, našli tam lano zaseknuté jen za obvyklý motanec a pak utržené očko na materiál... Mám ho schované na památku a jako výstrahu, že člověk by měl používat hlavu ne jen občas...

Pro instruktory: slaňovací stanioviště jsem budoval za pomoci pěkně rostlého stromku, nad jehož kmínkem jsem se uvelebil. Vzhledem k tomu, že jsem byl nad a jsem od přírody líný chlapec, neprovedl jsem kontrolní odsednutí a nechal se zrušit... takže došlo hned ke dvěma fatálním chybám během jednoho okamžiku.

Nakonec si ale říkám, že stejně je na světě víc těch náhod, které nám život zachránit pomohou, než těch, které nás o něj připraví. Pod tuhle poučku bych se ale raději nepodepsal a vzdávám se tedy odpovědnosti za případné škody na zdraví a majetku těch, kteří se na ní budou spoléhat:-)
Hezký den.

Ondra Uher
Ondra Uherodpovědět 
 SLOVACI A JINI EXPERTI19:43:17 07.01.2008
KTERI SE NEUSTALE NAVAZI DO JISTENI PRES OOSMU, ZKUSTE SE JIZ ZAMERIT NA JINY PROBLEM, ZACINA TO BYT PONEKUD TRAPNE.

STEJNE PLATI PRO EXPERTY NA DRACI SMYCKU.
OSMAodpovědět 
  Re: SLOVACI A JINI EXPERTI19:52:03 07.01.2008
Anonymní osmo, soudě dle šíře a míry zakořeněnosti tohoto nechutného a nebezpečného nešvaru u českých "lezců" je neustále zapotřebí jej pranýřovat, anžto jeho aktéři neohrožují pouze sami sebe, ale i lezecké okolí. Dalších ošklivostí je (a nejen letos) dost, ale ty až třeba příště.
Podpovědět 
   Re: SLOVACI A JINI EXPERTI23:32:22 07.01.2008
Byl jsem v září ve Finále a tam přes osmu jistila většina lidí i já, ale češi tam byli jenom čtyři. Druhou věcí je, co je komu mimo mého spolulezce do toho, jak jistím, nebo na jaký uzel se uvazuju.
Lubošodpovědět 
    Re: SLOVACI A JINI EXPERTI09:13:47 08.01.2008
Každý by měl používat hlavně to s čím umí zacházet, co perfektně ovládá a co mu nejvíce sedí.
My co jsme začínali jistit přes rameno a slaňovali Dűlfrem byla osma obrovský bezpečnostní skok (po domácku vyrobená). Taky bylo při slaňování nejvíce smrťáků (hlavně ve vysokých horách při ústupech ze stěny).
Petrodpovědět 
     Re: SLOVACI A JINI EXPERTI09:36:10 08.01.2008
osma ma podle zkusebni laboratore vetsi treni nez kyblik, tak vo co tady porad jde??
Ladaodpovědět 
    Re: SLOVACI A JINI EXPERTI01:02:12 09.01.2008
A co teprv Arco nebo Srbáč! První, druhé ? - "...Nebudeš se vyskytovat poblíž lezeckého neználka přes osmu jistícího..." ...und..." ...kdekoli se vyskytujícího..." :-). Potud z hůry (?) sdělená fakta (?) :-); aneb i nezainteresovaný může doplatit na "odvahu nic netušících".... . Zeptej se povolaných - Chlapci s UIAGM, Schubert, Horoabeceda, skuteční lezci....ob immer nicht genüg, was kann man mehr empfehlen ? Nachdenken ?! Hmm....Ist das überhaupt möglich ? :-)
P.odpovědět 
 Re: Chvilka nepozornosti, a je vymalováno...00:57:56 08.01.2008
Něco podobnýho se mi taky stalo - na podzim, 2 plandavý svetry na sobě, smyčky co vypadly ze založení tak zpátky na tělo i s karabinami, zkrátka los chaos na sedáku. Naštěstí jsem si toho všimla na štandu před zrušením... I z jiných situací doporučuji proto po dolezu napřed vydýchat, vrátit kyslík a myšlenky do palice, pak 2x vyzkoušet štand, odsedku a lano před slaněním. Jo a odsedák mít natvrdo ze šitý smyce/ne presa/, taky se mi jeden z repky už rozvázal.
Stopkaodpovědět 
  Re: Chvilka nepozornosti, a je vymalováno...06:40:03 08.01.2008
Sita smyc na prusika v sedaku ma take sve. Prusik se muze navolnit a pri cvakani cvaknete tak, ze ho rozvazete. Je to neuveritelne, ale stava se. Zkusenost i Schubert varuji. Jedine myslet, koukat, kontrolovat a jeste jednou zkontrolovat. Nejmensi tendenci k samopovolovani uzlu maji (vicemene) auticka, tedy rybarska.
Dagodpovědět 

 lezeni v sasku21:12:13 07.01.2008
Zrovna si pred spanim prohlizim pujcenou Marsikovo knizku (fakt pekna) a je tam XXVI. dil, na Lezci lze najit tady:

http://www.lezec.cz/clanky.php?key=791
jx zeroodpovědět 
 Re: lezeni v sasku22:29:53 07.01.2008
"nechces si to alespon zkusit" Ale jo, rychle, rychle abych nezdrzoval se navazu a uz si to hasim nahoru. Nedavam nijak moc pozor abych nespad, proc taky, na druhym... Teprve asi patnact metru vysoko, pod klicovym mistem zopakuji ritual kontroly. A co to vidi me bystre oko! Jsem privazany za gumicku spojujici nohavicky sedaku... Asi pred dvema lety v Ostrove. A tak dal...
Dagodpovědět 

 bylo to vo fous11:37:17 08.01.2008
přátelé, já loni na Biancogratu, chytly nás nějaký výboje a blesky a jaksi tak ve spěchuslaňuju dolu Spalagratem, chci si sednout do osmy a jet dolu, na poslední chvíli si všimnu, že a karáble neni vůbec k ničemu cvaklá, cožnevim jak se stalo:) asi bych se kapánek proletěl...ufff
honzaodpovědět 

 schubert by si pocetl..:))11:53:47 08.01.2008
pratele - docela adrenalinovy povidani, to je na dalsi dil "bezpecnost a riziko..":))
pavelodpovědět 

 nevaz se odvaz se!12:09:17 08.01.2008
smrt se nepouta!
smrtakodpovědět 

 pozor!!13:30:58 09.01.2008
Hmm to měl chlapec štestí,já mě tak obrovský výpadek ž ejsem lezl 9m překližky bez lana a všiml jsem si toho až na hoře.mí přátele lezci nezařvali vole lezeš bez lana pojď dolů.a taky jsem si říkal že nechapu lidi co se blbě navážou apod. může se to stát uplně každému takže pozor pozor.
Dallenodpovědět 

 :-)01:26:57 12.01.2008
Lezu roky a jsem chytrej jak radio....ale taky se stane ze udelam blbost...jeste se mi nestalo, ze bych nedovazal uzel,ale uz jsem musel kvuli zaseklemu lanu povesit svuj zivot za materialove oko do frendu(lano odvazat a nechat dolezt kolegu) a veru mi dobre neni, kdyz na to vzpomenu (vivat retikon). Proste stane se ze si clovek neda pozor.
Pouceni dava cloveku jen chyba druheho a vlastni chyba.
Berme si tedy pouzeni a nesnazme se tu mentorovat.
Ruku na srdce....kdo neudelal chybu....ja se priznam udelal jsem je
Rhuinodpovědět 
 Re: :-)10:44:13 14.01.2008
co je to materiálové oko u frendu?
adamodpovědět 
  Re: :-)11:16:32 14.01.2008
rekl bych, ze je to tam jasne na psane ... za materialove oko do frendu.
To znamena, to kam si cvakas matros na sedaku a frend ve strope .... pricemz jsem nestihnul (ani neplanoval to zkouset) frend ze sedaku dostat a jak si tak blembal v onom oku, praskl jsem ho do stropu. a zustal v nem. No tak ze tak....chnapes?
rhuinodpovědět 
   Re: :-)11:50:47 14.01.2008
a proč sis ho nepřecvakl do hl.nosneho oka??to nešlo??nejak si to nedokazu predstavit
mpodpovědět 
   Re: :-)00:12:33 15.01.2008
to aku mas znacku sedaku? aj ja chcem taky!
tah-sha-tungaodpovědět 
 Re: :-)12:53:55 17.01.2008
Pekna blbost, to se asi dalo resit jinak?Muzes to rozumne ruino vysvetlit?
Aha!odpovědět 
  Re: :-)04:25:50 17.03.2008
Rozume? ...no proste jsem byl v haji. Mel jsem par sekund...praskl jsem to do spary a v ten moment sem vylitl.
Nebyl cas a diky tomu ziju.
Jinak byl to starej retikon od Singingu
Rhuinodpovědět 

 A co maglajz?08:56:52 14.01.2008
používat,nebo ne?
Mugodpovědět 
 Re: A co maglajz?08:28:40 15.01.2008
urcite...inak by sa smykalo lano pri privazovani a spravilo by uzol neuviazatelnym :p
tah-sha-tungaodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179352)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Prosze Konia 7 Przewodziszowice
Za Kantem Serka 7 Przewodziszowice
Kant Serka 7+/8- Przewodziszowice
Humus 4 Budčice
Údolka (Mešní Cesta) IV Malý A Velký Štolpich
Nově komentované:
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone
Confetto ... 6c+/7a Massone
Kdo Hledá, Najde 6C+ Kotek
Star Line 6+ Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE | Re: Pro kokosa | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu | Pro kokosa | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Není to jednoduché | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (47)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (12)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | 2X Simond Piranha | Asolo Elbrus vel. 46 | Našel jsem presky |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 308 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 279 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 277 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 247 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.