Po několika nedávných nehodách v CHKO Broumovsko přinášíme pár stručných informací, jak vlastně funguje pomoc.
Po oznámení události, většinou mobilem na tel. 155, případně 112 následuje :
vyjíždí ZZS z Broumova,
podle druhu události startuje vrtulník LZS z Hradce Králové, s leteckým záchranářem- hasičem z Hradce Králové
dispečink ZZS předá informaci hasičům do Náchoda,
vyjíždí profesionální hasiči z Broumova a dva tzv. lezci z Velkého Poříčí, kteří jsou vybaveni speciálními prostředky pro práce ve výškách,
jsou vyrozuměni členové Skalní záchranné služby,
při předpokladu dlouhého transportu dobrovolní hasiči většinou z Adršpachu, Teplic nebo Police n. Met.
Vlastní akce probíhá většinou následovně:
je určeno kontaktní místo, kde se výše uvedení sejdou,
členové Skalní záchranné služby lokalizují místo nehody ( označí dýmovnicí apod.)
vrtulník dopraví lékaře s leteckým záchranářem na místo nehody,
další členové Skalní záchranné služby a hasiči dojdou na místo nehody provádějí vyproštění a transport zraněného, pomoc při přípravě k vyzvednutí zraněného vrtulníkem,
vrtulník přistane s vyzvednutým zraněným na vhodném místě a postižený je z podvěsu přeložen do vrtulníku a převezen do zdravotnického zařízení.
Pár poznámek :
nosítka v přístřešcích pro poskytnutí první pomoci nejsou vhodná pro transport při podezření na poranění páteře,
lépe než zahajovat transport je po poskytnutí první pomoci postiženého stabilizovat a vyčkat na příchod záchranářů,
je docela důležité vědět, kde jsme ( dominantní věž, a oblast),
vhodné je vyslat někoho k nebližší komunikaci a doprovodit záchranáře na místo,
pokud nemáte dýmovnici, alpský signál Y mezi stromy není z vrtule vidět, rozložte třeba žďárák nebo barevné věci viditelné ze shora,
nebojte se zavolat, záchrana je v rámci zdravotního pojištění,
možná se může zdát, že se akcí účastní příliš lidí a složek tzv. IZS ale vždy počítáme s horší variantou jako dlouhý transport bez možnosti nasazení vrtulníku, nutnost vyproštění zraněného před předáním zdravotníkům apod. řada příkladů potvrdila osvědčenost postupu,
samozřejmě, že rozhodující slovo má vždy příslušný lékař.
Na závěr snad jenom konstatování, že příslušníci jednotlivých složek IZS v této oblasti velmi dobře spolupracují.
dokonce ikdyz volas z mobilu, spojis se primo s danou oblasti!!
kdezto 112 je centralne pro CR, takze volanim na 112 volas prez prostrednika a ztracis cas (112 je proste celoevropske cislo) - oni totiz musi kontaktovat prislusne zachranare v oblasti
112 není jeden celorepublikový dispečink, ale má stejné centrály jako hasiči. Tedy když voláš 112 = voláš na hasiče. Menší problém je, že hasiče zajímá malinko jiný popis události než třeba lékaře. Fakt je ale ten, že někdo ty zraněné musí odnést, vystříhat, nebo třeba vytáhnout z komína nebo průrvy (pod skálou), což dělají hasiči - parta chlapů, ten jeden doktor co tam je zase dělá něco jiného. Záleží také na konkrétní operátorce, jak se v kraji vyzná.
Prostě toho musejí umět hodně a není to prdel. Díky jim.
Není to nic proti tobě. Jen poznámka že Ti operátoři nejsou jako třeba když ti nejaké call centrum neumětelů nabízí zboží, ale základní údaje musí převzít a vyhodnotit. Ty telefoní ústředny bývaly okresní, ale teď ty okresy nějak poslučovali, nebo to mají dokonce krajský. Ostatní složky jako policie a záchranka na tom budou obdobně. Větší oblast má pak za následek nutnost znalosti větší krajiny, ikdyž minimálně 112 umí najít souřadnici telefonu.
s tou souradnici si nebud zas tak jistej... trigonometricky zjistej priblizne misto od 5km do 600m. Takze zadna vyhra. POkud si u zranenyho a v tu chvili potrebujes spise doktora nez hasice tak je nejlepsi volat 155. tam ti poradej co se zranenym a na hasice je cas. Pokud je treba volat nejdriv hasice asi je vhodnejsi volat 112 a tymy vyrazej cca stejne
112ka má v ČR asi tři centrály, do kterých se dovoláš (Hradec Králové, Brno a tuším, že Praha, tou třetí si nejsem jistej). Z toho vyplývá, to, co tady někdo psal o 112=155 a dovolání se stejným lidem je nesmysl. Obecně se doporučuje čechům volat naše čísla (tzn. 150. 155, 158, popř.156 dle potřeby), 112ka je pouze doplněk, který je určen hlavně cizincům, protože má dvě výhody - personál, který musí umět anglicky a vlastní číslo, které je stejné všude v evropě, takže není třeba řešit, kam že to mám vlastně volat. Na druhou stranu pokud potřebuju rychle pomoc hasičů, je lepší volat hasiče, totéž platí o doktorech. Navíc hraje proti používání 112ky ještě dvě skutečnosti - volám 112, vysvětluji co potřebuju, oni volají další složky a znovu vše vysvětlují. První nevýhoda je ztráta času (několikrát se tlumočí totéž), druhá je možnost dezinterpretace, neboli nepřesné zopakování mnou zadaných údajů. Výsledky mohou být velmi nemilé. Takže doporučení - okud můžete, volejte naše národní čísla.
Vypadá to, že asi budeš operátor ze 112ky:-). Tři 112 na celou ČR? Sám musíš uznat, že je to hloupost. Asi těžko odněkud z Bruntálu nebo z Jeseníku budeš volat na Brněnskou 112ku. Takže 112ka jako kráva je i v Ostravě. Ale je mi jasné, že pro tebe a spoustu jako jsi ty končí ČR u Brna. A hloupost č.2, že po zavolání to musí operátor znovu vysvětlovat třeba na 155,158 a to se ti zdá zdlouhavé. Žádné vysvětlování se nekoná ale posílá se datová věta. A to je věř mi fofr.
Ahoj edelweissi, podle toho, co píšeš jsi profesionální hasič. Já jsem u dobráků v JPO III a rád bych se dozvěděl něco víc o fungování 112ky, ale nerad bych to řešil veřejně tady v diskuzi. Mohl by jsi se mi, prosím, ozvat na mail? Děkuji. Měj se.
Ahoj, ráda bych se zeptala na to, jakým způsobem dojde k lokalizaci volajícího, za předpokladu, že neví, kde přesně se nachází. Slyšela jsem, že polohu lze určit během hovoru ze signálu mobilního telefonu, je tak?
Snad nejen začátečníkovi se stane, že uprostřed skalního města, nemá tušení kde přesně, tj. pod jakou věží právě stojí.
Předem díky za odpověď.
Moment. Tohle by mohl být nebezpečný blud, při špatné interpretaci. Věřím, že edelweiss to zle nemyslel, polohu skutečně odečítat lze, ale V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ ne s takovou přesností, aby bylo ve skalním městě typu Adršpach možné poznat, u které jsi věže. Maximálně tak, jestli jsi za Tošovákem nebo někde u pokladny. (Platí pro běžný GSM mobil, ve kterém není GPS modul.)
Ach jo vy mě trápíte.Tady řešíte milimetry.Od vás bych chtěl vážně nejonem ve skalách,když bych to bohužel potřeboval pomoct.Ano máte pravdu na milimetry váš mobil operátor vážně nezachytí.Co takhle uvažovat racionálně dál a né jestli jsem milimetr v pravo nebo vlevo? Někdo se bude věnovat osobě,která potřebuje pomoct a druhý seběhne někam na volné prostranství nebo vyběhne na nějakou vyvýšeninu a bude mávat tričkem,ručníkem nebo si stoupne do Y,ten hasič v podvěsu taky není slepý. Děcka neblbněte já vím,že se něco stane třeba jen jednou v životě i když ani to vám nepřeju,ale je třeba rozhodovat se s chladnou hlavou a ne zmatkovat jestli mě najdou někde pod převisem. Tak se sakra snažte,víc jak lidský život neexistuje
Počkej, já bych ten technický komentář nechápal zle. Já ho vnímám jako varování před tím, aby lidi nespoléhali na to, že podle mobilu je najdou, ale byli si vědomi toho, že když nevědí přesně, kde jsou (ve spletitém skalním městě a ve stresu atp. žádný problém), tak se musí sami snažit, přesně tak jak to popisuješ - učinit se viditelnými a dávat znamení ... (Prostě zázračná krabička tě nespasí.)
Máš pravdu. Jen už mi někdy zůstavá rozum stát nad tím jak si někdo myslím "Já mám mobil a záchranáři snažte se". Snažíme se,ale s pomocí to jde lépe a hlavně rychleji.
myslim, že lkalizace podle mobilu je zalezitost, ktera neni legislativne osetrena. tudiz se nepouziva, pouze zatim zpetne pri vysetrovani kriminalnich cinu.
edelweissi, nechci tě otravovat, ale dost by mne zajímalo něco, co jsem na tom webu nenašel, resp. nebylo mi to z toho jasné - a myslím, že je to obecně důležité:
1) Co to znamená "posílá se datová věta", jak píšeš? Jako že hovor s operátorem na 112 se automaticky, v úplnosti, zaznamenává a pak se v datové formě přeposílá (třeba) záchrance? Pak by ho stejně museli ještě jednou poslouchat, ne? Anebo z něj operátor udělá nějaký výtah a ten přeposílá?
2) /Souvisí i s prvním bodem/ Jaká je odborná kvalifikace operátorů na 112? Hasiči, zdravotníci, policisté, všebecná? Myslím, že v mnoha případech kromě přivolání pomoci potřebuješ taky poradit, co máš dělat - a přijde mi zřejmé, že školený a zkušený (třeba) hasič bude umět vyřešit i hodně (třeba) zdravotních problémů, ale nikdy to nebude stejné jako když mluvíš se zdravotníkem, a obráceně (že se nemá stříkat voda na hořící rozvodnu, ví každý, ale jsou určitě mnohem zapeklitější situace).
Ev. předem dík :)
Ahoj.Operátor na 112ce přijme hovor a na kompu před sebou se mu volané číslo lokalizuje.Pevná linka hned,mobil za chvíli.On vlastně volajícího vyzpovídá podle toho co všechno potřebuje vědět.Má před sebou na monitoru takovou tabulku a během rozhovoru ji vyplňuje.Až má všechno co potřebuje,tak ty informace pošle pomocí datové věty (jsou to vlastně všechny informace o události) na operátory 155,158. A podle toho se na místo zásahu posílají vhodné síly a prostředky ke zdolání události. Operátor na 112ce musí umět samozřejmě anglicky (tím myslím,že musí mít i zkoušky).Angličtina je ale základ,pak jsou operátoři mluvící německy,španělsky a teď už přesně nevím jaké jazyky tam musejí být. Základy první pomoci jsou taky jasné. Když neumí s první pomoci poradit, tak může na linku přepnout třeba operátora ze 155 a ten poradí. Jde to fakt rychle.
Jo a ještě ses ptal na odbornou kvalifikaci. Tak klasika:maturita,cizí jazyk a pak to ostatní už tě neučí v kurzu. A jak píšeš,že zdravotník úrčitě poradí víc než třeba hasič-operátor, to asi jo, ale většinou lidi co volají, tak stejně neumí přesně popsat stav osoby co potřebuje pomoc. Souvisí s tím stres a tak. Někdy to vypadá fakt hrozně,ale nakonec to tak horké není někdy zase naopak. Je to těžké popsat do telefonu,když se ti něco takového stane jednou za život a těžké je potom i poradit.
Jasné. Díky moc. Potvrzuje to to, co jsem teď našel na těch stránkách - jen je to tam trochu skryté v "Tiskové informace o lince 112" - "Linka 112 - otázky a odpovědi - kdy volat linku 112": stručně řečeno - 112 volej tehdy, řešíš-li něco, u čeho bude potřeba více odborností, nebo nejsi-li si jist tím, koho vlastně potřebuješ, nebo neumíš-li česky; jinak volej přímo hasiče, záchranku, policii. (Ona ta zpráva taky je z února 2009, věci se můžou měnit.)
112 je číslo na tzv. CTV - centrum tísňového volání, které pak předává událost dalším složkám. CTV střediska jsou u nás udělána tak, že jsou ve stejných místech jako ohlašovny požárů. Na čísle 150 a 112 se dovoláš v podstatě stejným lidem. 155 a 158 už ale nemají se 112 tolik společného a tak je lepší volat je přímo.
Volat na 112 ma este jednu velku vyhodu najma v horach a miestach kde je zly signal. Telefon pri takomto volani pouzije hocijaky signal nielen vlasneho operatora od ktoreho mas sim kartu. Tak isto ti to dovoli vytocit trebarz aj s mobilu bez sim karty alebo pri zablokovanej klavesnici. Ine tiesnove cisla takuto podporu nemaju.
Zjednodušeně se dá říct, že pokud se jedná třeba o dopravní nehodu, kterou řeší všechny tři složky IZS, tj. HZS, ZZS, PČR je lepší volat 112. Operátor tě "vytěží", předá tě "hlasem" na ZZS a zároveň událost předá datovou větou všem složkám. Pokud víš, že potřebuješ pouze ZZS nebo PCŘ, je možné volat přímo tam. Z TCTV 112 tě tam nicméně přepojí taky. TCTV 112 je v ČR cca 14 v každém kraji jedno. Pokud se volá z pevné linky, operátor lokalizuje přesnou adresu. Lokalizace mobilu je pouze přibližná, tj. pozná třeba z jaké městké části voláš, nepozná se ale ulice a už vůbec ne číslo popisné.
Zjednodušeně se dá říct, že pokud se jedná třeba o dopravní nehodu, kterou řeší všechny tři složky IZS, tj. HZS, ZZS, PČR je lepší volat 112. Operátor tě "vytěží", předá tě "hlasem" na ZZS a zároveň událost předá datovou větou všem složkám. Pokud víš, že potřebuješ pouze ZZS nebo PCŘ, je možné volat přímo tam. Z TCTV 112 tě tam nicméně přepojí taky. TCTV 112 je v ČR cca 14 v každém kraji jedno. Pokud se volá z pevné linky, operátor lokalizuje přesnou adresu. Lokalizace mobilu je pouze přibližná, tj. pozná třeba z jaké městké části voláš, nepozná se ale ulice a už vůbec ne číslo popisné.
112 je tísňové číslo, které by mělo fungovat v celé EU. Ale v to jsme trochu napřed. Proto je potřeba si pro příslušnou zemi zjistit čísla tísňové linky.
112 většinou funguje dobře všude ... vyzkoušeno ve Francii, Rakousku, Španělsku, Norsku, .. problém je spíš se signálem. Ne všude je tak dobrý jako v našich a slovenských horách. Ale třeba na Korsice když řekl kamarád do telefonu jen jméno nejbližšího kopce (nechtěli ani vědět GPS souřadnice, i když jim je chtěl diktovat), tak do 5 minut už na něho na hřebeni nalétával vrtulník.
letos tam valím zasejc, tak udělám reportáž :-).
Pro mne je to spíše vysokohorská turistika s vejšlapem na nějakej ten vrchol.
Možná k tomu i nějaká lezba. Ale opatrně a s rezervou.
Stupeň rizika je tam extremně vysoký právě kvůli nedostupnosti servisu a přeci jen nejsme tak prdlý jako rusáci.
Znám je docela dobře, ale některý vraždy co dávaj je mnohdy mimo chápání zdravého rozumu.
Ale to je opravdu spíše na tu psanou story, než-li planý kecy.
Pod Badilem ve Švýcarsku třeba na 112 odpovidali JENOM italsky "carabinieri" a neumeli ANI JEDEN JEDINÝ svetovy jazyk, leda italsky. Fakt neuměli nijak pomoci. Doporucovali 118, na kterou se ale pro zmenu nedalo dovolat. Asi je dobre mít s sebou v horach i nějaká lokální čísla (chatař, ...)
taky je dobrý zavolat přímo skalní záchranou službu (číslo je napsané na tabulích v oblasti), protože oni znaj terén a když se řekne věž, tak můžou vrtuli udat přesné GPS souřadnice.
Nevím jaká tel. čísla myslíš, ale na letáku skalní záchranné služby jsou uvedena čísla na náčelníka a ten nemusí být vždy dostupný. Skalní záchrannou službu svolává okresní operační středisko hasičů ve Velkém Poříčí u Náchoda. ( tel. 950515500 mobil 725085110 /11/ ). Ale je zbytečné si tato čísla pamatovat. Pokud je nahlášena nehoda ve skalách na 155 nebo 112, skalní záchranná služba se automaticky svolává.
já mám pro jistotu uloženýho náčelníka :) v každým když jsme minulý víkend volali 155, tak vše proběhlo tak jak mělo.. i když operátorka po oznámení Křížový Vrch u Adršpachu odpověděla: "Kdeže?"
Práce záchranářů je super, rychlá a profesionální. Problém je, když nemáš to "štěstí", že pro tebe letí vrtulník a skončíš v Hradci v nemocnici. Potom tě odvezou do Broumova, kde nemají traumatologii, ani stálou pohotovost na rentgenu a sanitku do Trutnova ti nenapíšou :-//.