LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Dobrej horolezec udělá s kruhem 4 metry. Skočí, přitáhne, sedne, stoupne a odrazí se.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
50.Nyč 10087
51.Zaoral 10075
52.Zedek 10072
Bouldry:
50. 8456
51.Šauli 8409
52.Palivec 8403
Hory:
10. 6150
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140171 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Horolezecká stěna Lanškroun - Lanškroun
Dům Ignáce Stuchlého - Fryšták
Adrenaline Pit - Praha 1 – Nové město

Prodejny
Rock Point - Chodov - Praha 4
LANEX eshop - Bolatice
HOLAN SPORT - Praha 2

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Síla mysli

Druhá část

samllČerstvá sněhová pokrývka milostivě tlumila všechny naříkavé zvuky mého Peugeotu 106, takže jsem si při troše fantazie připadal jako za volantem nového modelu BMW.



Tuhle luxusní jízdu jsem si užíval sám, jelikož jsem nesehnal podobného nadšence, který by se vydal na Sušky při pěti stupních mrazu a skoro deseti centimetrové sněhové pokrývce.
Na pěšince pod skalami jsem si uvědomil svoji první chybu, když mi podjely letní botky a ramenem jsem nabral břízku. Na sněhu ty boty sice ukrutně kloužou, ale na skále drží jako přikované, takže jsem se bez přezouvání rozlezl ve Východní cestě (IV) na Květovou věž, která byla tak prosluněná, až skála hřála.  Při pohledu na krásně zasněžený sestupový svah jsem si ji zase neochotně slezl, protože mi bylo jasné, že ve zdraví bych se v těchto botách dolů nedostal.

01

Sokolí stěna (VIIIa), free solo, Suché skály, V.Novotný

foto by © R. Jedlička


Pak jsem se opatrně doklouzal pod Frýdštejnskou (VIIb) cestu, která vede na Hlavní věž. Dal jsem si trochu horkého čaje, na nohy lezečky, přes ramena svou 120cm sešívanou smyci poslední záchrany, a jal se brodit extrémním jedničkovým zasněženým terénem pod nástup. Lezečky totiž na sněhu ve smekavosti úspěšně soupeří s mými botami.

Frýdštejnská je nádherná, asi 35 m dlouhá cesta, která má dva kruhy a jeden borhák. Označil bych ji za jedno z nejlehčích VIIb na Suchých skalách. Můj výstup byl malinko okořeněn sněhem, který byl v pár klíčových chytech a stupech, takže jsem některé z nich musel vynechat, nebo je ometat holou rukou. "Krásně" při tom mrzly prsty. Sněhu naštěstí nebylo v cestě mnoho, takže jsem si ani moc nenadával za to, že jsem si sebou nevzal smetáček. Potíže nastaly asi 4 m pod vrškem, kde je poměrně velký balkón, nad kterým se pár závěrečných metrů lezení položí a obtížnost není těžší než III. To ovšem neplatí pro zimní podmínky.

Na balkónku byla přimrznutá vrstva sněhu. Stejně tak v dolezové pasáži. To, co v létě nepředstavuje lezecký problém (zejména po překonání předešlých 30 m), se ukázalo být nelezitelné. Přes přimrzlý sníh se nahoru bezpečně dostat nešlo a případný pád by nepřežila ani trojocasá kočka. Věděl jsem, že dolů stejnou cestou neslezu. Jediná cesta do bezpečí byla nahoru. Ale do prčic jak? Stál jsem na rukou očištěném sněhovém výstupku na balkónku a zmrzlýma rukama se marně snažil z rajbasu a spárky oškrábat sníh a led. Musel jsem stát klidně a nevrtět se, protože kdybych stup, na kterém spočívala celá má váha a balanc, špatně zatížil, uklouzl bych a nezadržitelně se zřítil. Když už jsem se začal zabývat myšlenkou, že budu muset někomu zavolat (telefon si po jedné zkušenosti beru při sólech sebou), aby mě sundal, všimnul jsem si, že na šikmém balkónku jsou čirou náhodou odtátá dvě místa velikosti dlaně, přes které se lze dostat k severozápadní hrance, po které už posledních pár metrů vypadalo lezitelně. Nezbývalo nic jiného, než to zkusit. Naštěstí jsem neuklouzl, takže jsem se za okamžik mohl po kolenou dosápat na vrchol. V okamžiku vítězné radosti mi došlo, že to bylo z bláta do louže. Měl jsem v plánu slézt cestou Hřebenem proti srsti (II).

02

Nocturno direkt VIIc, free solo, Prachovské skály, V. Lachman ml.

foto by © R. Jedlička



Jediný pohled na kompaktní sněhovou vrstvu v severní stěně, která celou cestu pokrývala, mi vymazal úsměv na rtech. Cítil jsem se jako v pasti. Do západu slunce zbývala asi hodina. Začalo se ochlazovat. Že bych slezl Ottovou cestou (IV)? Blbost, tam bude určitě taky sníh. Řekl jsem si, že ten Hřeben alespoň zkusím. Následujících 30 min bych označil za nejextrémnější sólový výstup (sestup) v mém lezeckém roce 2010. Už nahoře mi přemrzly prsty, protože mi nezbývalo nic jiného, než se holýma rukama hrabat ve sněhu, přidržovat se zmrzlé trávy a ometat chyty. Ve sněhem obalených lezečkách jsem přestal cítit prsty na nohách. Celý sestup si vyžadoval naprostý klid a preciznost v každém kroku. Zejména co se práce nohou týče. Při uklouznutí bych se neměl šanci udržet. Sníh změnil cestu, kterou normálně ani nepovažuji za lezení, v bílé peklo. Asi posledních 10 minut sestupu jsem doslova řval bolestí ze zmrzlých prstů – trochu mi to pomáhalo. Když jsem se konečně dostal na žebříkovité schody, které spojují severní a jižní části Suchých skal, začal jsem tušit, že to snad ve zdraví přežiji. Teď už jen zbývalo slézt po nich k věcem, dát si čaj, ponožky, suché boty a mazat do auta. Při držení zasněžených a omrzlých šprušlí mi kromě prstů přemrzly i celé dlaně. Od zápěstí dolů jsem cítil jen intenzivní bolest. Po dalších pár minutách jsem byl konečně dole. Teď jsem teprve začal mít tu pravou radost z toho, co jsem vylezl a hlavně z toho, co jsem slezl.

03

Sokolí stěna (VIIIa), free solo, Suché skály, V.Novotný

foto by © R. Jedlička


Na pěšince pod skalami jsem se už cítil jako vítěz tohoto lezeckého dne. Ovšem jen do chvíle, kdy mi na sněhu podjely obě nohy naráz a já sebou plácnul na zmrzlé kořeny. Cuklo to se mnou tak, že jsem měl na dalších pár dní zablokované svaly na krku. Tohle se mi čas od času stává – zapomínám, že dokud neležím doma zachumlaný do peřin,  tak jsem ještě úplně neutekl hrobníkovi z lopaty nebo lapiduchům ze špitálu.

Další fotky Sokolí stěna VIIIa, free sólo, Suché skály

Sóloing je velmi riskantní a tento článek nesmí být chápán jako nabádání k této aktivitě.

Ještěr   [úpravy] 08:39 11.05.2011Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 spíše někam na blog? 08:59:47 11.05.2011
Hmm, docela dost vzletných vět. Možná  bych mohl popsat svoji ranní cestu do koupelny úplně stejně.
nesmrtelný blázenodpovědět 

 nerozumim09:10:23 11.05.2011
ucelu sdeleni ...
Jodpovědět 
 Re: nerozumim09:31:45 11.05.2011
Taky článku moc nerozumím, sólo bych neřadil k odvětvím na kterém by si lidi měli honit triko. Sorry, ale opravdu článek tak na blog...
Míraodpovědět 
  Re: nerozumim09:45:12 11.05.2011
Tak Ty s tim neprestanes? Ted se uz ale tesim na dalsi a dalsi heroicke clanky, jako treba moje deti na nove Slunicko. Zejmena pak na posledni dil.
Martas.odpovědět 
   Re: nerozumim09:59:23 11.05.2011
Treba si jen dela reklamu na tu jeho horoškolu
odpovědět 
 Re: nerozumim08:44:22 13.05.2011
Ja sem rad ze aspon nekdo neco peknyho napise.
milanodpovědět 

 Musíte zadat položku 'Titulek'10:01:30 11.05.2011
Poslednu dobu sa to tu hemzi sololezenim chodeckych terenov. Sololezenie by malo byt anonymnejsie alebo len na extremnejsich cestach (solovat VII na piesku je kazdodenna bezna zalezitost), inak je to podla mna navod pre zacinajucich lezcov, ako sa zrakvit na nejakej 5 UIAA.
odpovědět 
 Re: Musíte zadat položku 'Titulek'10:04:31 11.05.2011
P.S. a hlavne fotky su z dajakeho leta a s clankom vobec nesuvisia.
odpovědět 
  Re: Musíte zadat položku 'Titulek'10:25:46 11.05.2011
bratře, na takovýto názor ti odpovím:
vezmi si raději hokejku a běž trénovat:-)
odpovědět 
   Re: Musíte zadat položku 'Titulek'11:52:21 11.05.2011
Pekne se to cte, radsi misto negativnich komentaru napiste neco sami. Mike
Michalodpovědět 
   Re: Musíte zadat položku 'Titulek'16:29:27 13.05.2011
Choj do pice matere, zakomplexovany nacek.
odpovědět 
   Re: Musíte zadat položku 'Titulek'19:33:21 13.05.2011
i ty si muzes sebrat hokejku
odpovědět 
    Re: Musíte zadat položku 'Titulek'10:54:24 16.05.2011
Hokejku nechte bejt, je totál zachcaná tajícím sněhem.
honzaodpovědět 

 Troch mysli.11:37:31 11.05.2011
Co k tomu dodat,prostě jseš cocot.
VZPodpovědět 

 Kdyz vas to nebavi, tak to proste nectete11:44:38 11.05.2011
Autorovi diky za super clanek... snad budou jeste dalsi ;)

Kritikum:
Kdyz vam to prijde zbytecny nebo blbe napsany, tak to nectete nebo napiste lepsi.
Evoluce je neuprosna... pokud by jen cteni clanku nekoho dokopalo k freesolu, na ktery nema, tak to ma diky duty hlave spocitany at bude lizt s lanem nebo bez.
Adamodpovědět 
 Re: Kdyz vas to nebavi, tak to proste nectete11:50:42 20.05.2011
Tohle není evoluce, ale přehnané ego jednoho exota
Vašekodpovědět 

 Fotky11:48:02 11.05.2011
Koukal jsem na fotky z uvedené galerie a mám snad podnětnou připomínku. V dnešní době by bylo určitě vhodnější volit jiné rozlišení a větší velikost. Mě ty fotky totiž zabírají na monitoru asi 6x10 cm.
odpovědět 

 Fake12:48:23 11.05.2011
Hezký článek. Pěkně napínavé a dobrodružné čtení.  Prostě takový lezecký Karel May ;-)
 Správceodpovědět 

 to je fakt dno takovej clanek13:15:43 11.05.2011
Tak jsme si zase pohonili ego, co?
Luk Santiagoodpovědět 
 Re: to je fakt dno takovej clanek13:28:13 11.05.2011
šup sem...šup tam...cáky cáky...ego vyhoňeno! Myslim že ten kdo Vaška zná tak ví že némá zapotřebí si tu honit nějaký ego! Prostě se snaží podělit o super zážitky ze skal, komu se to nelíbí ať to nečte a zadek si políbí a jinak nechapu některý přiblblý komentáře některech lidí kteří tomu vůbec nerozumí! Free solo není o tom se zrakvit a zabít se, ale o tom si užít volnej pohyb po skále, věřte nebo ne, je to totiž to nejlepší co vás může potkat! Jinak hurááá na velkou diskuzi už teď se těším na ty komentáře!!!:)) (hlavně těch co tomu nejvíc rozumí)
kVítekodpovědět 
  Re: to je fakt dno takovej clanek14:07:06 11.05.2011
Nejvíc tomu evidentně rozumíš ty a Ještěr, takže není co dodat.
Jinak jak tu někdo psal, je to celej Karl May.
Fotky jsou pěkný a musel to bejt určitě hlubokej zážitek.
George-jpodpovědět 
   Re: to je fakt dno takovej clanek14:45:56 11.05.2011
To nee...nemyslel jsem to nějak tak že bych tomu rozuměl ale znám Vašíka a vím jak žije pro lezení...a spíš jsem to myslel tak že se těším na komentáře těch lidi co Prachov a všeobeceně lezení v "klasických" oblastech viděli hodně zdálky, i když se jim tak trochu nedivím, asi to pro ně vypadá hodně bláznivě ale i tak by si některý komentáře mohli odpustit! Na druhou stranu zase tady může kde jaký "ňouma vyblejt co má na srdíčku" :) jinak zážitek fajn určitě lepší než prasit nejaký osmičky a devítky :) skalám a lezbě zdar!:)
kVítekodpovědět 
    Re: to je fakt dno takovej clanek21:06:12 12.05.2011
kVitek mi nic neříká, podepiš se nějak normálně jo.
George-jpodpovědět 

 cool down! Docela fajn13:46:42 11.05.2011
Me se to docela libilo :) Kdo ze steny neprchal zasnezenou trojkou mozn anedoceni O:)
judovanaodpovědět 
 Re: cool down! Docela fajn14:30:24 11.05.2011
Já se též přidávám - moc se mi to počteníčko líbilo. Komentáře již ale značně méně. Trošku se ale bojím aby další díl ještěr nevzdal, právě kvůli nim.

Jinak se mi moc líbila ta pasáž o nelezitelnosti již lehkého terénu. Hned mi to připomnělo mou první devítku na písku na prvním, kdy těžké jsem vylezl jako prd a pak jsem se ve vrcholové, osolené a asi jinak dost lehké partii málem strachy zbláznil. Případný pád jistá zemovka.
Takže největší zážitek nebyl z těch těžkých kroků (před téměř 30 lety vylézt devítku byl mazec) ale z vrcholového nejistého (sólo) choďáku.
Martinodpovědět 
  Re: cool down! Docela fajn17:32:18 11.05.2011
a pravem.. hodne lidi se zabiji v lehkym terenu kdy uz si mysli ze o nic nejde.
odpovědět 

 ...15:29:37 11.05.2011
Máš můj obdiv... sice bych nikdy nic takovýho nepodniknul, protože mi to přijde až moc jako ruská ruleta. Ale na druhou stranu si dokážu představit radost, jakou to po dokončení výstupu (a sestupu :) ) nabízí!

Přeju hodně štěstí, silný nervy a pevný chyty a stupy!
o.sindelarodpovědět 

 Zomrieš!!:)15:49:26 11.05.2011
...odvážný lez sólo, spad a umřel. Domased lez s lanem a umřel taky. Nevim co komu vadí na tom že se někdo chce zabít (i kdyby to tak bylo, jakože to tak neni, člověk co leze sólo ví co dělá a když se zabije je to krpa stejně tak jako když se na Giro d´Italia zabije cyklista - ani jednomu to přece nemůžete vyčítat, byla to pouze nešťastná situace pro ně, vy ste přece u té situace ani jen nebyly a nějak vás to nezasáhlo, prostě od vás jediné adekvátní připomínky v tu dobu je upřimná soustrast, a před tim to je možná tak rada co dělat aby nespad. Kidy že je blbec sou absolutně mimo mísu - může si na to aj vspomět při těškym kroku, rozhodí ho to, a pro mě budete morálně vyníky vy!! Ae horší bude, že kvuli vam tu neuvidim další článek:) sólo je věc hlavy a kdo to tam nemá v pořádku to nebude dělat (tim nenarážim na chytrost), přp. ti co to nemaj v pořádku to dělaj právě proto, aby si to zpravily:))PS: Já prostě nesnášim tydle ty co kazí radost z jakáhokoli sportu, ikdyž je nebespečný (cca 90% úmrtnost:), dál kecaj třeba do extrem sjezdů, lezení nad 8000 s minimální šancí na přežití atd. Uš se mi stalo že mi to jen tak blesklo hlavou ztratil sem koncentraci a podklouzla mi lyža- ale byl sem na ledu v 50° svahu. Musel sem eště todle napsat, takže z toho naštěstí nic nebylo:)
Sotyodpovědět 
 Re: Zomrieš!!:)16:06:43 11.05.2011
Kurnik ... vy ste tam nebyly; kidy; vspomět při těškym kroku; budete vyníky; aby si to zpravily; nebespečný; uš se mi stalo ... ty jsi buď totál dysgrafik, nebo já nevím. Hovorový výrazy se daj nějak zvládnout, ale tohle je už fakt dost.
Renčaodpovědět 
  Re: Zomrieš!!:)16:49:50 11.05.2011
Neeeee!!! přišli na mě, přiznávám, sem tu ilegálně:) no ale toto mi prosimťe nezazlívej, aj s rodnou slovenčinou mam obrovské problémy a když si do toho člověk přidá takové jazyky jako gruzínština tak aby se jeden divil:) jinak todle napomenutí chápu, já to vnímám teprv potom co si to přečtu a... todle sem taky znovu nečt:) PS: prosim, prosim, doučila bys mě? :D
Sotyodpovědět 

 Ženská15:53:50 11.05.2011
Ještěre, závidim ten adrenalin:-)
by mě zajímalo co  na to tvoje něžná půlka, kdyby se dozveděla ta moje, že o něčem takovým třeba jenom uvažuju, bylo to bylo horší, než samotnej pád...
Pavelodpovědět 
 Pěkný17:24:34 11.05.2011
Ahoj parádní článek!A těch volů co tu tak hloupě kecaj je všude dost. Vím lézt ňákou hovadinu s borhákama po metru to je fakt bomba, kor když si u každýho sednou. Co kdyby ste třeba uznali výkon druhýho a nebo když se vám to nelíbí tak to vypněte a běžte na překližku. Nebo už sem můžou psát jen pěti řádkový zprávy o těžkejch přelezech?
Matesodpovědět 
 Re: Ženská08:18:20 12.05.2011
Václav má obě půlky něžný.
Kubasodpovědět 

 :/18:13:38 11.05.2011
:( nevidím pytlík s maglajzem...
:)odpovědět 

 proc?20:54:37 11.05.2011
Proc jsou zvuky narikave, jizda luxusni, mraz pet stupnu, snehu skoro deset centimetru, boty kloužou ukrutně, ale drží jako přikované, smycka je posledni zachrany, jedničkový zasněžený terén je extrémní, Frýdštejnská je nádherná, klíčové stupy jsou nejen kořeněné ale i zasněžené, pád nepřežije ani trojocasa(?) kočka, řícení se je nezadržítelné, mobil je po ruce, odtátá místa jsou taková čirou náhodou, usměv na rtech je vymazaný, soumrak je rychlý, solový výstup roku 2010 je extremní, hrabe se holýma rukama, lezečky jsou sněhem obalené, prsty nejsou citit, klid a prace nohou je naprosto precizni, PEKLO JE BILE, bolesti se doslova rve, premrzle jsou nejen prsty ale i dlane, lapiduchové neutekli hrobníkovi z lopaty?

proc lehkou cestu? proc namrzlou lehkou cestu? proc je na webu clanek dvakrat? proc vubec? proc tolik privlastku?
twiceodpovědět 
 Re: proc?21:14:16 11.05.2011
protoze.. sedet je snazsi nez stat, lezet je snazsi nez sedet, byt mrtev je snazsi nez byt ziv.
a neptej se furt tak blbe a di radsi neco delat )))
odpovědět 
  Pisek, snih a dotaz21:24:56 11.05.2011
Jak je to na Suskach s lezenim za snehu?
Stepan Ptacekodpovědět 
   Re: Pisek, snih a dotaz21:34:33 11.05.2011
Stejně, jako na Panťáku.
Willhemodpovědět 
   Re: Pisek, snih a dotaz23:17:27 11.05.2011
Klouze to, zebe to a je brzo tma.

Autorovi dekuji za clanek, za oba dily.
jx zeroodpovědět 
  Re: proc?21:33:16 11.05.2011
aha ... volá mne Echó neboli ozvena?
twiceodpovědět 
   Re: proc?21:51:01 11.05.2011
Kolegyne Echo ma dovolenou, zaskakuju za ni. Mame toho dneska hodne, kdby jen ty mnohonasobny privlastky...
odpovědět 
 Re: proc?21:34:24 11.05.2011
Dvakrát?
Jinak pokud jde o stylovou analýzu, nezbývá než souhlasit. Ale asi tu nejsme na literární akademii, že.
Sakra, mohl by zas něco napsat Bída nebo Magnusek i pro náročnější čtenáře :))
 Piškotodpovědět 
  Re: proc?21:46:10 11.05.2011
Proc Dvakrat? www.climbing-paradise.cz/cs/napsali-o-nas/novinky/ 108-sila-mysli-druha-cast
odpovědět 
  Re: proc?00:02:36 12.05.2011
Připojuju se k Piškotovýmu přání. Třeba piňonýři mezi Norami, to je skvost, kterej se tu bohužel už dlouho neobjevil:)
Matesodpovědět 
 Re: proc?22:11:56 11.05.2011
protože se to supr čte! Je pěkný že leze jak drak, ale to na tomdle webu každej pátej... Málokdo o tom ale umí i poutavě napsat jako Ještěr ;) Neříkám, že je to litelární veledílo, ale podle mně vytvořil historku s pěknou atmosferou a chvilema napeti. Umis to lip? Ukaz!
bennyodpovědět 
 Re: proc?22:57:33 11.05.2011
No, mě článek nijak neurazil, docela s chutí jsem si ho přečetl. Dramatičnosti je tam hodně, to je pravda, ale to tak musí být, vždyť se to jmenuje: Síla mysli
Steveodpovědět 
  Re: proc?08:53:17 12.05.2011
clanek podle vseho neni puvodni, je otazkou zda to vlastne neni skryta reklama, ale to je na adminech tohoto webu, zda preferuji originalni prispevky ci akceptuji prebirani z jinych www. Cela situace je, dle meho nazoru, umela. Umernost ve vsech aspektech tzn. podminkach, sportovni hodnote vykonu a hlavne ve vyslednem popisu, je k diskuzi. Zkuste porovnat s popisem a zduvodnenim free solo prelezu cest Communist (8b+ francouzske stupnice) nebo Opportunist (8b teze stupnice) Alexandrem Huberem. Kazdy, kdo verejne prezentuje podobne vykony se nutne vystavuje srovnani. U zminenych prelezu rakouskych cest je odpovednost v pristupu, zhodnoceni zevnich podminek pro vykon, to tolik opevovane lezeni na hrane, o sile mysli ani nemluvim.
twiceodpovědět 
   Re: proc?09:24:38 12.05.2011
Nebyl bych tak podezíravej. Na těch druhých stránkách si to asi skoro nikdo nepřečte, tady jo. To mi nevadí.
I vlastní sdělení v Huberových článcích a u Ještěra má být možná trochu jiný. Nemyslím si, že Ještěr chtěl představovat něco jako extrém, spíš se pokoušel "literární" formou sdělit intenzitu zážitku (která je docela subjektivní a nemusí záviset na tom, jestli lezeš pětku nebo 8b+; psal o sólování sedmy, a na fotkách je mnohem náročnější, exponovanější osmička... to myslím naznačuje, že nejde o čísla, ale o nějaký moment a intenzitu zážitku).
Samozřejmě nám každému může být některá z těch forem sympatičtější, ale osobně bych to spíš nesrovnával.
Piškotodpovědět 
    Re: proc?10:10:36 12.05.2011
Uprimne si myslim, ze srovnani je odpovidajici, obzvlaste pokud se text jmenuje "Sila mysli". Jsem si jist, ze mira "najetosti" a "prevahy" nad zvolenou solovanou cestou jsou v obou pripadech srovnatelne. Kde je tedy podle mne rozdil a co je nutne srovnavat resp. kriticky zhodnotit? zevni rizika, respekt k obtiznosti zvolene cesty, miru vnitrni jistoty pro vystup a presvedceni o bezchybnosti pri vystupu, sportovni hodnotu a nakonec zpusob prezentace.
Rad bych se tedy zeptal:" V cem je tedy tento vykon a jeho popis hodnotny ci dokonce obdivuhodny?" - ve sportovne obtiznostni urovni? v celkove mentalni priprave a popisu teto pripravy? ve zpusobu zhodnoceni rizik a popisu rozhodovacich mechanismu v kriticke situaci? v pokornem ale zaroven poutavem a hodnotnem zpusobu literarniho ztvarneni?

Za sebe - silnou mysl ma zejmena ten, kdo si umi rici: "dnes ne, protoze ..." - je pet pod nulou, kocka je trojocasa, peklo je bile ... protoze dnes by bylo lepsi sedet nezli stat, lezet nezli sedet, nebyt mrtvy nez zivy ... silna mysl je pro mne zejmena skromna ...

twiceodpovědět 
     Re: proc?11:15:11 12.05.2011
No jo, proti argumentům nemůžu postavit nic než „vstřícnost“ a snahu vnímat to tak, abych nemusel být tak přísný jako ty.
Hodnota tohohle výkonu může být (a snad je) podle mě v subjektivním, intenzivním zážitku, kterej není zvenku měřitelnej. Velká část literatury se pokouší sdělovat něco takového. Takže se problém posouvá jen k tomu, jak vypadá způsob podání.
A literární styl je "trochu nezvládnutej", jasně. Ten to posouvá – a máš pravdu, může to dovést až k tomu, že to celé budeme vnímat jako umělou situaci. Nepřípadná efektnost, patetičnost, velkolepost, a zároveň vyprázdněnost formulací, jak jsi to psal nahoře. Ten, kdo by chtěl psát o opravdu extrémní situaci, už nemá k dispozici silnější výrazy.
Je to lákavý; každej jsme četli tolik o velkejch věcech a extrémech, a ono to při psaní samo chce jako manýra ven, diskurz už si nás vede :))
Piškotodpovědět 
      Re: proc?14:34:09 12.05.2011
Pravdu díš..
Lezeckej výkon to byl podle mě celkem dobrej (já bych to nedal) a vůbec by mi nevadilo o nečem takovým tady na lezci číst, ale způsob, jakým je článek napsanej je dost hroznej. Nabubřelej a prázdnej.
Snad tuhle diskuzi Ještěr vezme jako motivaci k tomu, aby se zamyslel nad tím jak píše - a ať píše, kritici mu to opět rádi zhodnotí:)
pavelkodpovědět 
   Re: proc? 09:44:09 12.05.2011
Byl bych v klidu. Když bude takhle tahat čerta za ocas, čert se jednoho dne nasere , a shodí milého Ještěra do hlíny. Dál to známe z jiných příspěvků. Záchrana řachnuvšího, transport helikoptérou (v tomto případě nejspíš DSA,mají to tam blízko), obdivné výkřiky záchranářů ve stylu "ty jsi tak moudrý", články v regionálních plátcích a v novinky.cz, články na Lezci.cz plus boží diskuse(asi jako tato). Pak je ještě varianta dvě, pokus o záchranu atd. bla, bla, bla, funebráci ... ani jedno nepřeju, ale nebyl by první,ani poslední. Hlavně nebejt u toho a nemuset se koukat na dodělávajícího človíčka. To jestli si honí triko,je vedlejší (podle mne je to magor) a jen jeho věc. To jestli tu maj tyhle články bejt, je věc adminů. Proč ale ne! Huberovy by všichni četli s nadšením.
odpovědět 

 ?22:41:05 11.05.2011
hmm asi me to nepali,ale fakt nechapu oc pisateli jde. Nenapsal nic poradne z pocitu o lezeni sola,nebo co mu "prinasi,obohacuje" do zivota. A co je zajimaveho ze nekdo leze solo plus to dava v zime za p*** podminek=nepochopitelne vyhnanej extrem... proste me unika proc se tim nekdo zverejnuje,myslel jsem ze sou veci co delas kvuli sobe a ne kvuli clanku
odpovědět 
 Re: ?23:27:44 11.05.2011
Občas někdo prožije něco "obyčejného" a má možnost, chuť, čas, touhu,... se o to podělit.
No a? V mnoha případech je vždycky lepší něco udělat, než neudělat nic.

Proč bys měl chápat oč pisateli jde? Copak je to důležité? Pro spoustu lidí příběh sdělení má.

A co je zajímavého na tom něco vylézt sólo v zimě za p** podmínek=nepochopitelne vyhnanej extrem...
Asi ti budu vyprávět mé zážitky z obyčejných zimních tater. Často to byl totiž nepochopitelný extrém.

On se totiž člověk občas připraví na to, že půjde o život... (vylézt něco sólo) jaké je ale překvapení, když nakonec jde opravdu o život ale zcela v nečekaném již lehkém terénu. To ti jako sdělení nepřijde důležité? Mě ano.

Martinodpovědět 
  Re: ?11:48:52 14.05.2011
"proc bys mel chapat o co pisateli jde?"

sorry, ale toto bolo myslene akoze ako?

modra duha porcelan jebaaaa... nechapes? preco by si mal... ja si predsa mozem pisat co chcem, a kludne aj na titulku na lezca...
grepeodpovědět 
 Re: ?02:27:01 12.05.2011
doporucena literatura: Ivan Bajo, Smiech na lane.
Ale pokud ti komentovanej clanek nic nerika, nelze vyloucit ze vysvetleni nenajdes ani v te knizce.
odpovědět 
  Re: ?09:47:08 12.05.2011
Jako, že Ještěr je ten šokař? To bych taky řekl.
odpovědět 

 Kazdy si to musi prebrat sam.11:18:31 12.05.2011
Solo lezeni neni pro kazdeho, stejne tak jako lezeni sportovek, ci treba sledovani televize nebo cteni knih. Kazdy si musi prebrat sam, co je mu blizke a co od toho ocekava.

Proc si nekdo muze vybrat za zivotni napln zrovna sololezeni a jestli to stoji za to. A hlavne jak to nakonec muze dopadnout je docela dobre videt na videu na UKC.
http://www.ukclimbing.com/news/item.php?id=61379

PS. Osobne si myslim, ze se da uspesne umrit i na sledovani televize, jenom to hold trva trochu delsi dobu;)
MYSSAKodpovědět 
 Re: Kazdy si to musi prebrat sam.12:53:28 12.05.2011
Taky jsem lez kdysi dávno solo.je to celkem fajnej útěk z reality, nejspiš každýho někdy štve jeho život všechny ty problémy a povinosti,neznám asi nikoho kdo by z toho byl nadšenej e když k tomu eště připočtu vnitřní potíže tak je toho někdy aš aš.Solo je vpodstatě řešení,přebije na nějakej čas uplně všechny tyhle problémy,právě proto že při němjde o život.Akorát si myslim že dělá chybku se s tim takhle prezentovat,vytváří na sebe různý tlaky který mu můžou nabourat soustředění a taky si nejsem jistej jestli si vopravdu uvědomuje že se může zabít ispíš je asi přesvědčenej že to pro něj z nějakýho důvodu dopadne dobře,to je ale jenom iluze.
ondraodpovědět 
  Re: Kazdy si to musi prebrat sam.15:34:29 12.05.2011
Dělat solo jako útěk z reality, když tě štve život? To je pěkná blbost. To stačí když se chytneš kolem ramen s Martičkou(nebo jak se jmenovala ta důra, co psala nedávno o adrenalinu na Orlíku) a hodíš salto ze Žďákováku. Samozřejmě bez lana. To bude útěk,a zabiješ dvě mouchy jednou ranou.
odpovědět 
  Re: Kazdy si to musi prebrat sam.16:39:30 12.05.2011
Ondro, ..s prvni pulkou souhlas naprostej. Nebot kdyz jsem kdysi davno lezl solo, tenhle tvuj popis sedel dokonale. Co se Jestera a jeho prezentace dotejce - treba neleze ze stejnejch pohnutek, takze ty tlaky tam mozna nema. Jediny nebezpeci vidim v moznosti ze to po nem bude nekdo chtit opakovat neb se mu zalibil popis ..a bude si taky chtit takhle protahnout nadledvinky..a nebude na to mit. Pak lze jen doufat ze to prezije a neco se z toho nauci.
Jirkaodpovědět 
  Re: Kazdy si to musi prebrat sam.15:13:29 13.05.2011
Občas si niečo vysólujem... už nejakých pár desiatok :-) rokov.
Nikdy som nesóloval z týchto dôvodov. Práve v obdobiach keď boli problémy som sa tomu vyhol.
Vždy to bolo o chuti, radosti a zážitku.
Ťažko to pochopí niekto kto to nezažil.
viloodpovědět 

 Obdivuhodné sólo08:57:34 13.05.2011
mě se článek líbil, sám vím, co to "solo" je. Myslím si, že s myšlenkou "sólování" si časem začne pohrávat skoro každý, kdo leze.
I já jsem to zkusil, na 40 m cestách obtížnosti III až V - takže vím, o čem je řeč. Sóla na Suškách mají ještě vyšší hodnotu a o tom to je - posouvat hranice dál a výš.
Abych to uzavřel: všechny ty plky tady jsou jen výkřiky závistivců, kteří si netroufnou. Ale ty závistivce přece nikdo nehaní, jen reagují na něco, co sami nikdy nezvládnou. A ani se to po nich a nikom nevyžaduje. Nechť každý leze tak, jak uzná za vhodné pro sebe i přírodu, nechť každý rozhoduje sám, jak naloží se svým nicotným životem.
Já autora obdivuju, a zvedám palec nahoru. Jseš dobrej!
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
 Re: Obdivuhodné sólo09:10:56 13.05.2011
Největší plk je ten tvůj. Když je to takovej mentální zážitek ,tak je o tom nutný psát? Asi né, viď? Psal jsi o svej sólovanejch pětkách a trojkách? Ne. Tak co tady zase meleš o závistivcích !? Palec nahoru jak na Facebooku? Tobě dolu jak v Koloseu.
odpovědět 
  Re: Obdivuhodné sólo09:26:36 13.05.2011
Tak ja tedy nevim o cem by se melo psat. Pokud nebudou clanky o zazitcich a pocitech, tak co nam zbyde?
Sorry, ale ja denicky nectu.
MYSSAKodpovědět 
   Re: Obdivuhodné sólo10:02:12 13.05.2011
Zbydou např. reporty z akcí s praktickými informacemi jako je např. tento: http://www.lezec.cz/clanky.php?key=6749 . Vůbec bych se nezlobil, kdyby to byl hlavní obsah lezce.
honzaodpovědět 
   Re: Obdivuhodné sólo13:19:49 13.05.2011
Nic proti tomu, pokud budou dobře napsané. Tenhle prostě není.
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: Obdivuhodné sólo10:34:27 13.05.2011
Podle mě je nutný psát o čemkoliv, co je svým způsobem výjimečné. Tenhle článek je o tom, že neznám násobné skupiny lidí, co by "jen tak" sólovali na Suškách až nahoru - bez sedáku, bez lana. A o tom to je: zkrátka výjimečný výkon.. Ale chápu, že na to můžeš mít jiný názor. Neberu ti jej, respektuji ho a tak i ty respektuj ten můj. Ciao!
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
 Re: Obdivuhodné sólo10:05:21 13.05.2011
Souhlas. Suche sddeleni o nekoho vykonech je dobre, diskuze o teechnickych hrackach uzitecna, hadka kolem bafunaru k placi, ale tohle zazitkove a pocitove cteni je zajimave. Kazdy se nekdy nekde vyklepal a precist o nekom dalsim uvitam. Ja se vyklepu na prvnim, jiny bez lana. Rad si o tom prectu i od ostatnich... jo a denicky ja taky nectu. :-)
Honza D.odpovědět 
  Re: Obdivuhodné sólo16:01:49 13.05.2011
Víte proč neznáte skupiny sólařů, co lezou na suškách "cokoliv" běžně až nahoru? Protože v obří míře neexistujou. Dělá to nejspíš jen pár lidí (v naší zemičce tedy) ,ale jen jeden se tady, tímto stylem, prezentuje. Na tom není nic špatného (si myslím já). Otázkou je,zda se "opravdový" sólař musí někde prezentovat. Když to dělá pouze pro svůj pocit netřeba ejakulovat v tisku. Daleko zajímavější by bylo zeptat se Ještěra co ho vedlo k tomu psát článek č.2 po podobných reakcích k článku č.1. Taky by bylo zajímavé se zeptat Hubera a třeba Zaka. Proč o tom píší? Co k tomu sólaře(a ne ledajaké)vedlo? Sláva,propagace,vnitřní pnutí mozku,reklama na horoškoly ( u Ještěra),fotky?
odpovědět 
   Re: Obdivuhodné sólo09:38:56 16.05.2011
Jste všichni vedlejaktajedle, neni to totiž nic jinýho než reklama na luxusní vozítko Peugeot 106 :-D
filosofodpovědět 

 No a mně se článek líbí...10:09:49 13.05.2011
No a mně se článek líbí... nepřipadne mi že by si autor honil triko, prostě nevidím v tom nic jako "všichni si ze mně sedněte na prdel". Je to prostě popis, a to pěkný. A motivaci si vcelku logicky nechává pro sebe. Z pohledu dlouholezoucího "hovnolezce" můžu sám za sebe říct že jsem si to taky zkusil, zpočátku v 18ti 20ti tu z blbosti, tu z nějakýho podivnýho stavu mysli, později párkrát po zralé úvaze s vědomím proč, ale vždycky jen "nachozený" lehčí cesty, max do 6+, na písku VIIb/c. Abych nakonec zjistil že na to celkem nemám (na některý cesty jsem chtěl, a na ten DEN čekal půl roku), na to musí mít člověk hlavu pěkně v lajně. Myslím si že pokud na někoho ten článek působí jako výzva "sóluj, je to frajeřina", tak problém je na straně přijímače. Jinak sólo sokolí respekt, velká není úplně easy na psychiku i s lasem, a ten vršek kolem prvního je celkem svižnej, na tu vejšku... Peace, j.
juraodpovědět 
 Re: No a mně se článek líbí...10:43:50 13.05.2011
A mně taky. Je to prostě jiný rozměr lezení..
Petr Šodpovědět 

 Proč?11:32:53 13.05.2011
Proč člověk piše o svých zážitcích na Lezce? - proč tahle konkretni osoba napsala tohle? - bohužel se nemohu vyhnout myšlence, ze je to reklama na tuhle osobu a jeji horoskolu. Proč tahle osoba nenapsala původní článek třeba i kratší, ale jen pro Lezce? ( nemyslím si, ze by podobne zážitky teto osoby byly vyčerpaný jen těmito dvěma články) Ale pouze použila znovu totéž co ma na svém webu - zvlášť kdyz tento web není neznámý po prvním znovu použitém článku zde na Lezci. Jeho literární kvalita není příliš valná - trochu mi připomíná zápisky ve skautské kronice ( věku odpovídající prvoplanovost myšlenek a formulaci). Srovnání s články na zbobastream.cz nebo casnacaj nesnese... Ale o to mi vlastně tak nevadí, jako znovu pouziti téhož článku s reklamním úmyslem.
Burilodpovědět 
 Re: Proč?15:05:01 13.05.2011
Veľmi pekné čítanie. Kto takéto niečo zažil, vie.
Kašli na kritikov, nie každý tomu rozumie, je to v hlave :-) a podobné zážitky nám ostatným opíš aj nabudúce!
Nech sa darí!!!
viloodpovědět 
  Re: Proč?15:45:26 13.05.2011
Osobně nechápu autora článku co ho vedlo k této opakované podivné sebeprezentaci, ale asi i takovéto články si dost lidí rádo přečte. Přestože sportovní hodnota výkonu se blíží nule a literární skvost to taky nebude.
Richardodpovědět 
   Re: Proč?17:59:11 13.05.2011
Asi ho to (psani clanku) bavi.

http://www.lezec.cz/ index.php?caut=185
http://www.lezec.cz/ index.php?caut=586
http://www.lezec.cz/ index.php?caut=186
MYSSAKodpovědět 

 Dobra prace20:19:18 13.05.2011
No jestera sem parkrat videl v sobotce a fakt nebude z tech co si honej triko.Je zajimavy ze kdyz honnold v americe taha na solo cesty jako astroman za 5.11 tak si kazdej sedne na prdel a jak se nekdo s podobnym zajmem objevi u nas tak se objevi hromada odpurcu.Osobne drzim palce at ti to taha dal bez padu a tezsi prasky.
Nakonec kdyz vidim jisteni v prachove atd. tak neni sam kdo leze na solo mrdnout sebou v ceste Las Vegas v polovine nad prvnim kruhem a vejs tak ses na sracku taky jedinej rozdil je pak v tom ze ty si tahnul lano a von ne :(
chranicodpovědět 

 Sólo?23:53:16 13.05.2011
Podle mě je sólo znamením toho, že člověk DOKONALE ví co dělá. Je si ABSOLUTNE jistej každým pohybem a ví co dělá, tudíž je to pro něj téměř stejně bezpečný jako s lanem. A každej kdo to splňuje a leze sólo je pro mě machr, hlavně co se týče ovládání techniky, protože rozdíl mezi sólem a lanem je jako mezi lezenim na prvnim a na druhym. Nemluvě o té sebekontrole. Nadruhou stranu každej kdo to byť jen trochu nesplňuje, je pro mě blázen, protože hazarduje s tim nejcennějšim co má. A každej rozumnej člověk mi dá za pravdu, že je lepší lézt s lanem než se zabít.
Co se týče článku mi přijde, že autor hrubě podcenil podmínky, za prvé to přímo píše a za druhé si nikdo rozumný nemůže být jist tím že mu to na sněhu neuklouzne. Z čehož jasně plyne, že si určitě nebyl absolutně jist tím co dělá. No a můj názor si už doplníte viz výše.
 tomaslnenaodpovědět 
 Re: Sólo?14:00:50 20.05.2011
S timto nazorem se taky ztotoznuju. U Alexe Hubera je videt, ze to, co dela se snazi ovladat co nejvic muze, nacvici, ocisti, vybere tezsi sekvenci po co nejmene lamavych chytech atd. Jak sam rika u sola se u nej neobjevuji negativni pocity jako je strach, vahani atd., protoze ma svoje lezeni plne pod kontrolou, i tak se muze stat neocekavane, ale riziko je minimalizovano.

Naproti tomu tento clanek od Jestera vypada, ze to pod kontrolou nemel. V ceste bylo asi dost nejistych mist, 10 minut vahat a sapat se nahoru a dolu po kolenou moc o jistote pohybu nevypovida. Spis to vypovida o stesti, ze neuklouzl nebo podminky nebyly v nejakem miste horsi a nemohl jit nahoru, dolu a cas na to si zavolat pomoc by taky nebyl a jedina moznost by byla pad. Jester je urcite vyborny lezec, ale vyhnat relativne lehkou cestu do extremu nejistyma podminkama pripomina spise ruskou ruletu, naproti tomu asi naval adrenalinu byl vetsi nez kdyby to pod kontrolou mel, prave diky teto nejistote.

Kazdy ma sve duvody proc to dela a kdyby se mu to nevyplatilo, tak by to nedelal, je to jeho volba, ale v mych ocich je toto riziko neunosne. Hlavne at to dobre leze a bez padu!
odpovědět 
  Re: Sólo?21:11:38 20.05.2011
Well, osobne jsem lezl solo jak cesty nacvicene, tak OS. A musim rict, ze v druhem pripade je zazitek mnohem intenzivejsi. Kazdopadne i kdyz jde v obou pripadech o solo, je cely proces prelezu a hlavne rozhodovani naprosto jiny. A nemuzu rict, ze by mi jeden zpusob prisel vic nebezpecny nez druhy.

BTW. motivace kazdeho jedince je jina. Taky nerozumim proc spousta lidi leze urcite cesty, styl ktery si zvoli a uz vubec ne clankum, ktere o tom pisi. Ale rozhodne si onich nemyslim ze jsou blbci ci magori. Asi jim to stoji za to.
MYSSAKodpovědět 

 Alex Huber a free solo11:37:05 17.05.2011
Pro nemcinare je zde:

http://fwd4.me/01cv

pekny filmik o Alexu Huberovi a jeho solech. Dobre je v nem videt Alexuv "racionalni" pristup k solum: zadna hura akce, ale nastudovani a nacviceni cesty, pripadne zjisteni, ze vybrana cesta se pro (jeho) solo nehodi.

Hore zdar,

  Lenka K.
Lenka K.odpovědět 

 Bravo09:44:27 20.05.2011
Obdiv,Jestere...nenech se znechutit hlupaky,co lezou leda tak u stolu v hospode.Ja osobne free solo nelezu,bojim,bojim...drz se pevne.
chicolocoodpovědět 

 Ahoj Jestere12:34:03 21.05.2011
Ahoj Jestere,

to se mi ten clanek zase libil. Jo Susky, tak tam uz jsme dlouho nelezli. Muset lizt nahoru, protoze dolu to nejde, a pak to vyresit a prezit, neni nad ten pocit.

Nicmene, ja chci rict, ze jsme tuhle nahodou u lezeni potkali partu z Ipswiche a oni se nas ptali, zda te nezname. Tak jsme rikali, ze zname. A oni rikali, ze jsi s nimi taky lezl a vzpominali na tvuj vykon ve Swanage a  hrozne te za to chvalili.

Tak to jen, abys vedel.
Ahoj
NAtaleodpovědět 
 Re: Ahoj Jestere14:07:51 21.05.2011
Jo je to hrdina a bylo by třeba mu udělat sochu třeba někde na Prachově aby na něj nesrali holubi
Promotér zážitkůodpovědět 

 detektivka s nejasným koncem17:32:56 24.05.2011
ať je podtext jaký chce, prostě supr čtení..
A.odpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 281 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.