LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Tohle tady lezou i báby s nůší.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140181 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Dům Ignáce Stuchlého - Fryšták
HARLEM - Ústí nad Labem
Lezecká aréna - Jablonec nad Nisou

Prodejny
Rock Point - Palác Flóra - Praha 3
HUDYsport - Praha 9
HUDYsport - Hřensko

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Alpine UP

-reklama-

AlpineUpNa veletrhu Outdoor 2011 v německém Friedrichshafenu představila italská firma Climbing Technology novinku - jistítko ALPINE UP.


Poprvé jsme jistítko Alpine Up testovali vloni na podzim. Díky spolupráci s českým distributorem jsme měli možnost, jako první v české republice (a asi i na Slovensku ;-) ) otestovat toto jistítko v praxi...  Od původní testovací verze se sériově vyráběné jistítko – a v současnosti prodávané trochu liší. Byly doladěny detaily a byla přidána páčka (dlaňová opěrka) pro snadnější odblokování jistítka při jistění prvolezce a při slaňování. Alpine Up se dodává spolu s HMS karabinou CT Concept SGL s pojistným pérkem, které fixuje karabinu na sedáku ve správném tvaru.
Na první pohled a omak jistítko působí celkem složitým dojmem. "Kosmický" tvar však přináší řadu vychytávek, které oceníme v praxi.

1. Jistění prvolezce - poloautomatické blokování
Stejně jako již známý ClickUP, tak i AlpineUP slouží k jistění prvolezce. V případě pádu se jistítko automaticky samo zablokuje. Na rozdíl od ClickUPu lze jistit nejen na jednoduchém lanu, ale i na dvojčatech.

Alpine Up není automatické jistítko, ale poloautomatické. Nelze jej samozřejmě použít při sebejištění. Při jistění je potřeba se k jistítku chovat jako ke standardnímu jistítku typu kyblík. Lano vycházející z jistítka je potřeba stále držet!

Založení lana vyžaduje trošku cviku. Po několika pokusech si však zvyknete. Já jsem zakládal staré, jednoduché lano. S dvojčaty to bude snažší. Trochu problém může dělat zmrzlé lano a rukavice - toto jsem ale nezkoušel.

Dobírání lana taky nečinilo problém. Lano šlo snadno dobírat, AlpineUp se nezasekával.

Automatické blokování funguje spolehlivě. Zablokované jistítko neprokluzuje. V zatíženém stavu AlpineUP nelze odblokovat, to lze pouze v nezatíženém stavu. Je-li AlpineUP zablokovaný, lze snadno spustit prvolezce, aniž by došlo k odblokování. Stačí dlaní jedné ruky zatlačit na tělo jistítka, čímž se částečně povolí tlak samosvěrného sevření. Druhou rukou pak korigujete samotné spuštění. Pro snadnější stlačení je Alpine Up opatřen páčkou. Samotná páčka je pružinkou držena podél těla jistítka a při používání nijak nezavazí.

AlpineUp


2. Jistění prvolezce - dynamický režim


V případě dlouhých pádů, kdy poloautomatické blokování není vhodné. Lze AlpinUP používat jak jiné jistítko typu kyblík. Po pádu prvolezce se jistítko nezablokuje a jistič může prokluzem lana zmírnit tvrdost zachyceného pádu 

Založení a dobírání je stejné jako v předchozím odstavci. Pouze karabina se do jistítka vkládá v jiném místě.

Samotný dynamický efekt je potřeba předem nacvičit. Nicméně nepředpokládám, že cesty, na kterých se tento způsob jistění používá, budou lozit nováčci ;-).

AlpineUp


3. Slanění

AlpineUP v režimu slanění přináší revoluční myšlenku - automatické zablokování. Při slaňování je potřeba jistitko dlaní stlačit a povolit zablokované lano, aby mohlo prokluzovat. Druhou rukou pak regulujete samotné slanění, obdobně jako na jiném jistítku. Když lano pustíte - ať již v případě nějakého problému, pád kamene, vosa lítající nebezpečně blízko, nebo když je potřeba rozmotat lano, AlpineUP se okamžitě zablokuje a vy zůstanete viset. Ve slanění pak můžete pokračovat stejným způsobem. Toto řešení nahrazuje pojistné prusíky v případě slanění na osmě, kyblíku, HMSce a pod.

Při slanění se AlpineUP samozřejmě zahřívá. Vzhledem k menší mase materiálu (oproti např. osmě) však velmi rychle chládne. 

V zablokovaném stavu lano jistítkem neprokluzuje (jako např. u slaňovací brzdy Stop). Samoblokující funkce lze využít i při nouzovém výstupu po laně – jistítko použijete jako blokant.

AlpineUp


4. Jistění a spuštění druholezce

Stejně jako při jistění prvolezce, tak i při jistění druholezce využijeme výhodu (oproti ClickUPu), že jistítko je designováno pro dvě lana. Můžeme jím jistit dva současně lezoucí druholezce, nebo jistit druholezce na dvojčatech.

Založení lana opět vyžaduje trošku cviku. Futuristická konstrukce může být - jistě jen ze začátku - poněkud nepřehledná. Doporučuji si založení Alpine UPu dobře dopředu nacvičit!

Dobírání lana mi subjektivně přišlo trochu těžkopádné, ale AlpineUp se nezasekavá.

AlpineUp


Odblokování jistítka po případném pádu druholezce je v podstatě shodné s odblokováním jiných jistítek tohoto typu. Konstrukce jistítka ale práci s odblokováním výrazně zjednodušuje. Samotné jistítko nadzvedneme pomocí páky, kterou vytvoříme z karabiny, která se opírá a přídavnou karabinu, protáhlou spodním okem jistítka. Odblokování je snadné, nevyžaduje velkou sílu a i křehká dívka dokáže odblokovat výrazně těžšího spolulezce.

AlpineUp


Samozřejmě, že Alpine Up lze odlokovat rovněž pomocí smyčky – stejně jako jiné jistítko tohoto typu. Metodika je v tomto ohledu popsána velmi podrobně. Rovněž doporučuji lano vedoucí k druholezci jistit přídavným prusíkem. Nicméně výrobce tento způsob v návodu neuvádí. Jako bezpečnou metodu považuje odblokování pomocí páky (viz. předchozí odstavec).

AlpineUp


4. Opačné založení jistítka

S opačně (nesprávně založeným jistítkem) jsem se na skalách setkal mnohokrát. Jistě mnozí namítnou, že jim se to stát nemůže, ale z hlediska pravděpodobnosti je jen otázkou času, kdy se to stane. Konstruktéři Alpine Upu mysleli i na tuto eventualitu. Proto jistítko funguje, byť v omezeném a nouzovém režimu i s opačně založeném lanu.

AlpineUp


Musím se přiznat, že ke všem různým udělátkům mám nedůvěru a přistupuji k nim s despektem. Nejinak tomu bylo i s ClickUpe a AlpineUpem. První testování a další používání v praxi mě však přesvědčilo o opaku. Musel jsem změnit svůj názor. AlpineUP přináší do světa jistítek nový směr a nové prvky v bezpečnosti. Na mě osobně zanechal dobrý dojem.


Výhody
- zajištěné všechny funkce i při opačně založeném AlpineUPu
- vhodný pro všechny typy lan - jednoduché, dvojčata, půlky
- poloautomatické blokování při pádu prvolezce
- možnost dynamického jistění prvolezce
- samoblokující pomůcka při slanění
- nízká hmotnost - pouze 180 g (pouze o 80-100g víc než běžný kyblík)

Nevýhody
- složitější konstrukce
- pracnější zakládání lana
- nutno si práci s AlpineUPem předem procvičit a přečíst si návod :)
- vhodnější pro lana s nižším průměrem
- relativně vyšší cena (v ceně jistítka je i HMS karabina)

Jistění prvolezce
Jistění prvolezce


Jistění prvolezce, zaseklé jistítko
Jistění prvolezce, zaseklé jistítko


Spuštění prvolezce při zablokovaném jistítku
Spuštění prvolezce při zablokovaném jistítku


Jistění prvolezce – dynamický režim
Jistění prvolezce – dynamický režim


Slanění, základní poloha – jistítko je zablokované
Slanění, základní poloha – jistítko je zablokované


Odblokování jistítka – slanění
Odblokování jistítka – slanění


Jistění druholezce na jednoduchém laně
Jistění druholezce na jednoduchém laně


Jistění druholezce na dvojčatech
Jistění druholezce na dvojčatech


Odblokování jistítka po pádu druholezce pomocí páky z karabin
Odblokování jistítka po pádu druholezce pomocí páky z karabin


Odblokování jistítka po pádu druholezce pomocí smyčky
Odblokování jistítka po pádu druholezce pomocí smyčky


Opačně založené jistítko (nezašroubovaná karabina pouze nešikovnost lezce)
Opačně založené jistítko (nezašroubovaná karabina


Prodejní cena: 2.159,-
Nabídka eShopu VodaHory.cz:ZDE.

Stránky výrobce:ZDE.

Návod ke stažení:ZDE.

   [úpravy] 06:55 21.05.2012Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 alpine up and down07:45:00 21.05.2012
zkusil jsem toho už hodně, ale stejně jedu osma, osma, gri gri, osma
haroldodpovědět 
 Re: alpine up and down08:23:55 21.05.2012
Naprostý souhlas. Vymýšlí stalé nejaké novoty, ale myslím, že jednoduchosti, lehkosti a všestranosti osmy se těžko něco vyrovná.
Karelodpovědět 
  Re: alpine up and down08:49:48 21.05.2012
"Lehkosti" osmy se vyrovná ledascos.
honzaodpovědět 
   Re: alpine up and down08:57:09 21.05.2012
jo, ale lehkost je jen jedna z mnoha výhod.
odpovědět 
 Re: alpine up and down09:01:31 21.05.2012
Já zase ACT na stěny, skály, hory v létě; v zimě osma. Tohle vypadá "hrozně".
O.odpovědět 
 Re: alpine up and down11:11:44 21.05.2012
osma neni jistici pomucka
janodpovědět 
  Re: alpine up and down12:03:14 21.05.2012
Tak se dobrovolně chytám do pasti a na flame reaguji. Můžeš mi Honzo prosím vysvětlit, proč ji řada výrobců ve svých návodech jako jistící pomůcku zmiňuje? Asi se spleti, co? Zkus jim napsat a vysvětlit jim to... O nevýhodách osmy asi nikdo nepochybuje, ale k lhaní se kvůli tomu uchylovat nemusíme, ne?
shamaodpovědět 
   Re: alpine up and down12:42:08 21.05.2012
viz. metodicke skoleni instruktoru CHS. PS: a mas pravdu byl to tak trochu chytak na flame :-)
janodpovědět 
    Re: alpine up and down00:27:50 22.05.2012
Jasně, to jsem čekal. Nicméně asi cítíš tu řádovou nesouměřitelnost zodpovědnosti mezi výrobci a partou instruktorů, ale ani oni to nevidí tak černobíle. Autoritu lidí kolem stránek horolezecká metodika asi zpochybňovat nebudeš, tudíž jedna citace: "Ačkoliv slaňovací osma není primárně vymyšlená k jištění, přesto s ní jistit lze a řada výrobců ve svých návodech ji jako jistící pomůcku uvádí."
shamaodpovědět 
     Re: alpine up and down15:19:07 22.05.2012
Někdo z vás snad jistí ze štandu druholezce osmou?? Chtěl bych vidět v krizové situaci.....
Osma jako jistítko jedině tak na umělé stěně nebo jednodélkách při jištění zdola...což se nedá nazvat plnohodnotným jištěním.
janodpovědět 
      Re: alpine up and down23:23:54 22.05.2012
Gůglíš pilně, ale ještě ne dostatečně. Zkus ještě chvíli hledat na netu a nepochybuji, že se k některým způsobům jak lze bezpečně jistit osmou ze štandu bezesporu dopracuješ.Pak třeba pochopíš, že to, že se obecně varuje před jištěním osmou ze štandu ještě neznamená, že to nelze bezpečně provést, jen to prostě není tak jednoduché a rozhodně to není vhodné pro nováčky. Promin mi ten tón, ale až do této tvé odpovědi jsem myslel, že diskutuji s někým, kdo ví, o čem je řeč. Čerstvý absolvent horoškoly, nemýlím-li se, co?
shaamaodpovědět 
      Re: alpine up and down14:03:01 24.05.2012
Dej si osmu do sedáku a karabinu do štandu, jde to nahoru i dolů. Víc tu nemá smysl rozebírat a mezej na cvičné skalky.
po lopatěodpovědět 
       Re: alpine up and down08:28:39 28.05.2012
V podstatě si myslím, že máte pravdu oba. Horolezecká metodika jasně určuje, že osma není jistící pomůcka. A to z jednoho prostého důvodu. Nespadá pod OOPP..To, že jí většina z nás používá k jištění je věc druhá. Používejte si co vám vyhovuje a radši místo toho hádání lezte, jinak vám to jištění bude k prdu.. nazdar =D
OndraH.odpovědět 

 hu08:22:18 21.05.2012
Asi bych to chtěl otestovat, ale stále platí v jednoduchosti je síla a ač mi to přijde praktické tak možná pro "normalní" lezení moc složité (teda podle náhledu)
Ale třeba jednou .... změním názor :)
LTModpovědět 

 perpetum mobile08:39:36 21.05.2012
juuuuuu to bude úrazů.....
odpovědět 
 perpetum mobile08:56:27 21.05.2012
tiež si myslím...už na pohľad to vyzerá zložito...na trhu je podľa mňa dosť konkurentov čo sa týka ľahkosti univerzálnosti a hlavne jednoduchosti...
platoodpovědět 
  Re: perpetum mobile17:50:19 21.05.2012
Chtěl bych vidět jak na tomhle slaňuješ, když je zmrzlý lano... V horách na jištění pulloďák a na slaňování osma!
odpovědět 

 Vsude byli, vsechno znaji09:39:53 21.05.2012
Tady je zas chytraku, ktery to ani nemeli v ruce a uz k tomu maji vyhrady. Ja s tim lezu od brezna a pri jisteni na skalach je to super. Pravda, na pohled to vypada slozite, ale neni to o nic slozitejsi nez Gri Gri. Co se tyce lehkosti, tak je Alpine Up jeste o 5 gramu lehci nez nove Gri Gri2 a narozdil od nej se na Alpine Up da pohodlne slanovat a pri vybirani presek muze clovek pouzivat obe ruce. Nejsem si jistej, jestli je takova vyhra nechat si kroutit lano osmou, kdyz je jen o 80 gramu lehci, o chytani padu na skalach pomoci osmy ani nemluve.
Honyodpovědět 
 Re: Vsude byli, vsechno znaji10:22:22 21.05.2012
Pět gramů ... osmdesát gramů ... to jsou tak irelevantní informace ... nejde u jistítek o zcela něco jinýho?
odpovědět 

 pro i proti09:42:36 21.05.2012
Vyzkoušel jsem a funkčně fakt dobrý, ale opravdu mi to přijde do hor složitý. Všechny tyhle Clickupy, Cinqe a různý grigri jsou dobrý fakt tak na stěnu,nebo na sportovky na vápně, lezení na rybu atd. Divil  se,že udělali tahleto i na dvojčky. Když si představím situaci že ti v horách do toho někdo spadne a ty po tý ráně, v tom vypruženým štandu vykulenej uvažuješ co máš vlastně zmáčknout a zatlačit,abys ho spustil ale nezabil... Nebo když tě v červnových Tatrách sejme polední bouřka, zdrháš v lijáku za bouchání blesků a vystresovanej zakládáš do něčeho takovýho lano na slanění. Oj,zlatý reverzo, kýbl nebo radši i osma. Myslím,že úrazů zapřičiněných chybou lezce bude víc,než případů kdy se díky tomuhle přetechnizovanýmu krámu úrazu předejde.
Ondra Skeptikodpovědět 

 za sebou 10:53:06 21.05.2012
Jsou auta co to maj už za sebou třeba na svoji dobu nádherná Felicie (asi 1960),
chce to ale trochu do předu, člověk když si na něco zvykne špatně přechází k něčemu novýmu .Včera jsme lezli pěknej těžkej cholchoz na písku a při traverzech ,kdyby byla osma a já spadl na jističe a uspal jsem ho ,tak asi dojedu pomaličku z 50 metrů na zem ?????????????
Jsem pro  novinky .
štika odpovědět 

 Alpine Up subjektivně10:54:03 21.05.2012
Testovali jsme jak Click Up, tak Alpine Up. Osobně Alpine Up pro svoje potřeby odmítám z několika (čistě subjektivních) důvodů - velké rozměry, vysoká váha a komplikovanější použití. Do skal by rozměry a váha nemusely být takovou komplikací, ale do hor pro mě už ano. Snažím se váhu neseného materiálu snížit jak jen to jde (ne na úkor bezpečnosti) a v tomto případě ta teoretická vyšší bezpečnost nevyvažuje rozdíl váhy oproti Reversu, větší rozměry a manipulaci.

Řekl jsem si tedy, že to bude dobrá volba pro začátečníka, hlavně z hlediska slaňování, aby získal počáteční jistotu a zabránilo se nehodám. Jakožto jistítko pro začátečníka to má opět opodstatnění spíše do skal (nebo hor) na sportovky, dobře odjištěné nýty a borháky, protože použití clickup režimu tam ,kde se zakládá vlastní jištění, které ještě třebas není tolik tutové a jeho málo, není úplně nejlepší nápad. A v dynamickém režimu je to jen velké a těžké reverso.

No a co se týče toho slaňování - byli jsme z toho celkem zklamaní, protože např. pro křehčí děvče je odblokovávání Alpine Upu docela pracné a namáhavé (zvládá to, ale že by to bylo extra příjemné se říct nedá), ale možná to byl čistě individuální problém jednoho jedince.

Potom u komplikovanějších nástupů do slanění (ne všude to je lambáda) nám to v blokovacím režimu taky nadělalo spíše více paseky, než klidu.

Zkrátka jsme došli k tomu, že pro začátečníka nebo v situacích, kdy to podmínky vyžaduji (zhoršení pčoasí, rychlý ústup, únava...) bude lepší použít v horách reverso a prusík a na skalkách ze začátku nováčka jistit při slanění zespodu, jistotu tím získá také a s reversem se mu bude jezdit a nastupovat lépe (alespoň v našme přípdě).

Znovu opakuji, že to jsou čistě subjektivní dojmy a zkušenosti a jistě se najde dost lidí, kterým bude Alpine Up vyhovovat.

Ještě drobný dodatek - z Alpine Upu jsme byl nejprve nadšený, postupně jsem si uvědomoval možné nevýhody a do testování jsem šel neutrálně, neočekávaje zázraky ani rozčarování, tedy IMHO v ideálním stavu.

Za sebe:

Plusy: bezpečnost

Mínusy: váha, rozměry, možné komplikace při slanění, clickup režim vhodný spíše do cest sportovního charakteru

Je to zkrátka o lidech, jako u každé novinky se zcela jistě vyrojí zatvrzelí odpůrci, fanatičtí příznivci a spousta hádek, ale tak to už bývá =).



Jakubodpovědět 
 Re: Alpine Up subjektivně12:18:49 21.05.2012
A co je za problém s bezpečností při slaňování? Když se to dělá metodicky správně, moc toho nehrozí a v případě potřeby máš i bez námahy volné ruce.
odpovědět 
 Re: Alpine Up subjektivně00:51:06 22.05.2012
Díky za zajímavou recenzi.
Osobně si myslím, že problémy budou nejvíce dva. 1. AlpineUp je při vkládání lana ještě méně přehledný, než jistítka typu "kýbl". Zvyšuje se tak pravděpodobnost, že lezec vloží dva prameny lana, ale HMSkou procvakne jen jeden pramen.
2. Díky více možnostem pro vložení karabiny (dynamický vs. poloautomatický režim) si jistič splete otvor, takže namísto poloautomaticky bude jistit dynamicky.
Uzlarodpovědět 
  Re: Alpine Up subjektivně09:12:38 22.05.2012
Koupil jsem AplpineUp na ForOutdoor v Praze na konci března.3x jsem byl na skalce vše natrénovat a teď už lana zakládám automaticky,vše je přehledné.Doporučil bych všem vyzkoušet ho a pak až případně kritizovat...Funguje perfektně ve všech režimech,jsem spokojený!Jediná drobnost - doporučuji použít lano max 10tku.
RomanPodpovědět 

 ...11:37:26 21.05.2012
Mně třeba vadí, když jde hlavní tření přes karabinu (navíc vždy na stejném místě). Ta se vybrušuje, špiní lano... Na sportovky je nej grigri (dle mého názoru), protože tohle nedělá. Do hor reverso nebo osma (nic lepšího zatím nevymysleli). Z tohoto důvodu mi tohle udělátko nepřipadá jako krok správným směrem.
PetRodpovědět 
 Re: ...11:50:11 21.05.2012
V Grigri ti lano jde misto pres karabinu primo pres soucastky Grigri, ktere se probrusuji a spini lano uplne stejne.. :)
odpovědět 
  Re: ...14:29:55 21.05.2012
To si teda nemyslim. Materiál, ze kterýho je tvořená ta součást grigri o kterou se lano dře mi připadá mnohem odolnější než klasická karabina. Z vlastní zkušenosti: používám reverso- lano špiní jako prase. Používám grigi- lano je čistý. Navíc za zhruba 5 let co používám grigri (a to dost často) sem si na něm nevšimnul žádnýho velkýho opotřebení. Ale je to jen můj názor. Možná je to placebo :-)
PetRodpovědět 
   Re: ...11:19:44 25.05.2012
V tomhle mas recht.
Polodpovědět 
 Re: ...11:50:40 21.05.2012
Zajímavej postoj k osmě. Podle mě osma jako jistítko OK skoro všude, s výjimkou hor.
honzaodpovědět 
  Re: ...14:33:50 21.05.2012
Jo to je pravda. Dobře sem se nevyjádřil. Tam je dobrá tak leda na slanování.
PetRodpovědět 
 Re: ...17:38:05 21.05.2012
Shodou okolností jsem měl před cca 2 týdny ten původní ALpine Up,který zmiňuje autor článku. Od loňského srpna šel z ruky do ruky při testech. A karabina rozhodně probroušená nebyla...možná je to její povrchovou úpravou. Jinak největší výhodou tohoto jistítka je jeho univerzálnost, které žádné jiné jistítko zmíněné v diskuzi nesplňuje. A váha? Rozdíl 100 gramů na úvazku nikdo nepozná :). Funguje fakt dobře, ale doporučuji přečíst návod před použitím.
Jirkaodpovědět 
 Re: ...18:06:52 21.05.2012
Shodou okolností jsem měl před cca 2 týdny ten původní ALpine Up,který zmiňuje autor článku. Od loňského srpna šel z ruky do ruky při testech. A karabina rozhodně probroušená nebyla...možná je to její povrchovou úpravou. Jinak největší výhodou tohoto jistítka je jeho univerzálnost, které žádné jiné jistítko zmíněné v diskuzi nesplňuje. A váha? Rozdíl 100 gramů na úvazku nikdo nepozná :). Funguje fakt dobře, ale doporučuji přečíst návod před použitím.
Jirkaodpovědět 

 v jednoduchosti je krása11:43:25 21.05.2012
vypadá to celkem složitě, člověk by si to měl pořádně zažít než vyrazí někam do hor.
baruodpovědět 

 mammut smart alpine12:05:49 21.05.2012
Nemáte někdo zkušenost s jistítkem od mammuta - smart alpine. Je to hodně podobné výše zmíněnému jistítku v článku, které dle mé zkušenosti funguje tak, jak výrobce předkládá, ale mammut na určitých HMSkách prostě nefunguje - respektive se mi sám zcela nezasekne - pokud třeba založím jednoduché lano, tak mám dvě možnosti, kam ho založit - přičemž v jednom případě se samo nezasekne a lehce prokluzuje. Stejně u dvojčat jedno ze založených lan zlehka prokluzuje... Nevím, zda něco dělám blbě???
Michalodpovědět 
 Re: mammut smart alpine22:26:37 27.05.2012
Mám ho jen týden (velikost pro jednoduchá lana, dělá se i velikost pro půlky a dvojčata, o té uvažuji), ale funguje dobře.
Nebrzdilo jen, když jsem ho otočil do úzkého oblouku HMsky, pak to nebrzdilo automaticky vůbec a třecí síla byla hodně malá. Takže by to mohlo být tím, že máš na HMSce ostrý oblouk a pak jedno z lan špatně brzdí. Pořiď si na něj dostatečně širokou HMSku, aby měla co největší poloměr, pak by to mělo být OK. Také tu byl článek o tom, že přestane fungovat, pokud se pojistka zámku dostane do jistítka. S tím jsem počítal a používám na něj jen karabinu s masivní twist-lockovou pojistkou zámku, která se do Smart alpine nevejde.
S jistítkem jsem vcelku spokojen (jedinou nvýhodu zatím vidím v tom, že válečky přes které lano jede udělali asi z toho duralu, co špiní lano - asi říkám proto, že jsme si prohazovali lana a možná to dělal někdo jiný, ale podezření na Smart bylo silné), ale na jdnoduchá lana bych si asi pořídil spíš už jen Smart (jednopramenná varianta smartu) a ne Smart alpine (varianta na dva prameny, dá se na ní slaňovat) právě z toho důvodu, že jistítko na dva prameny je příliš široké a pak nastává problém s těmi úzkými karabinami.
Když už mám Smart Alpine, tak ho chci používat i pro Slaňování. Nejde to sice tak hladce jako s osmou (což je možná zatím nedostatkem cviku nebo taky ne), ale to, že se samoblokuje i při slaňování se mi zamlouvá.

Po týdenní zkušenosti na písku hodně silně zvažuji, že si koupím tu variantu Smart Alpine na poloviční lana do hor. Tam ta samoblokovací schopnost při slaňování může být k nezaplacení a předpokládám, že na užším průměru lana bude slaňování plynulější než na 10,5.
Dušan K.odpovědět 
  Re: mammut smart alpine12:13:06 16.08.2013
Doplnění:
Koupil jsem Smart Alpine verzi pro poloviční lana a úplně spokojený nejsem. Jištění ok, slaňování ok, ale při použití v samoblokovacím módu na dobírání dvou druholezců se mi lana při dobírání posouvala do zúženého místa a dobírání se buďto úplně kousalo nebo šlo velkou silou. Řešil jsem to tak, že jsem používal menší karabinu, kterou jsem fixoval o horní část jistítka, aby nesjížděla do zúžení, ale to bylo řešení z nouze :(
Dušan K.odpovědět 

 jištění21:39:06 21.05.2012
stejně je nejpepší osma nebo kybl:) toto mi přide divné
odpovědět 
 Re: jištění21:45:48 21.05.2012
Pokud člověk není jitrnica, tak na tom není nic k divení.
Willhemodpovědět 
 Re: jištění22:13:25 21.05.2012
Toto ale JE kybl :-D
ppodpovědět 

 dobry udelatko11:24:23 22.05.2012
Mne to prijde jako supr udelatko! Mel jsem ho uz nakou dobu doma,ale k otestovani na skalach jsem se dostal az ted o vikendu.. Ze startu se zda kropet prekombinovany,ale nastesti jsou popisky na nem dost jasny a hafo rychle si na to clovek zvykne!
Funkce dynamika = kybl, takze to je vsem jasne,kdyz se to hodi jako blokant, funguje jako gri-gri, ale da se vyuzit i na dvojcata, nebo na slaneni, coz je spica! Proti gri-gri lehci + univerzalnejsi, takze neni co resit, na vybirani presek nebo cisteni cest ze slaneni proste nedocenitelny.
Alpine-up uz zas nemam - lezli jsme s kamosem vudcem UIAGM, kterej mi to ve finale zabavil, protoze pro nej je to uplne idealka - muze ho jistit klient bez nejakych zasadnejsich zkusenosti a on ma jistotu, ze ho nenecha proletet a ve slaneni ho nemusi prijistovat ...
Proste spokojenost a rozhodne poridim dalsi kousek! ;-)
Emeryodpovědět 
 Re: dobry udelatko13:44:25 24.05.2012
Přeju kámošovi co se nechá jistit nezkušeným klientem dlouhý život....
Jéňaodpovědět 
  Re: dobry udelatko09:45:34 26.05.2012
A o cem si myslis, ze vudcovstvi je?!? To jsou mi zas chytracke reci ...
Emeryodpovědět 

 Kýbl+reverso+grigri=Alpine UP14:14:51 22.05.2012
Já mám pocit, že tady drtivá většina diskutujících nepochopila, co to Alpine UP je.
Kdo jen trošku chce chápat funkci tohoto udělátka, tak během dvou minut zjistí, že Alpine UP není nějaká kosmicky složitá věc.
V podstatě je to reverso (což je vylepšený kýbl) pro práci s jedním nebo dvěmi lany kombinovaný s poloautomatickým blokováním jako grigri - ale i pro dvě lana.
Nenechte se oblbnout nestandardním vzhledem!
Je to jednoduché jako facka.
Buď je to reverso se všemi jeho funkcemi dynamického jištění, nebo grigri na jedno i dvě lana.
Jistit zdola, shora, slaňovat - lze jako s reversem a nebo jako s grigri.
Jak si kdo vybere.
A navíc na jednom nebo dvou lanech!
Za mne super, jen ta cena je docela dost.
Ale ve srovnání s grigri je to mnohem lepší udělátko za mírně vyšší cenu.
Vláďaodpovědět 
 Re: Kýbl+reverso+grigri=Alpine UP10:07:32 23.05.2012
no jo, ja lituju, ze sem koupil grigri a nepockal na tohle. Gri gri je fajn na yo-yo stoupani i slaneni s blokaci, ale jenom na jeden pramen lana.
Honzaodpovědět 
 Re: Kýbl+reverso+grigri=Alpine UP22:50:04 21.09.2013
Koupil jsem, vyzkoušel, nelituji. Vzhledem k tomu, že se nechávám jistit křehulema, které mají 50kg i s postelí, tak se cítím daleko bezpečnějc a oni už nemají spálené ruce, když řachnu dolů. Pokud je třeba dynamické jištění, tak to funguje o mnoho lépe než klasickej kýbl. Mám rád věci, které dobře vypadají a ještě lépe fungují. Doporučuji alespoň vyzkoušet!!!
Jendeodpovědět 
 Re: Kýbl+reverso+grigri=Alpine UP21:00:54 03.08.2024
Ovšem pozor. Jako Grigri či Smart to vždy nezabere. Je třeba to vždy na konkretním laně vyzkoušet
Honzaodpovědět 

 cena16:59:12 22.05.2012
A co cena??? Já teda nekradu a rači proberu pro a proti vosmi u piva za ušetřeny prachy
kwjetodpovědět 

 Video Alpine Up13:26:16 22.09.2013
http://www.youtube.com/watch?v=ZQrH9xQ242o
Petr Jandíkodpovědět 

 +-13:01:13 22.05.2020
Som trochu prekvapený, že ak sa spomínajú nejaké - tohto istítka, tak sú to skôr pokusy nahlodávať + Tí, čo ste mali možnosť použiť AlpineUp, ako vidíte tento problém?

"V případě kdy dojde zacvaknutí (zabrždění) lana v jistítku při neočekávaném rychlém nabrání lana
lezcem, nebo po zachycení pádu jištěného lezce, musí být vždy držen volný konec lana rukou a
druhou rukou držte jistítko Alpine Up. Následně je nutno toto jistítko tlačit dopředu od sebe, aby se
karabina přemístila zpět do pozice F a tím se lano uvolnilo."

Ako toto mi príde ako jediné skutočné -. Som v ťažkom mieste, idem cvakať, vyzerá to tak, že sa mi to vyplatilo dám to a v tom Cvak - potiahol som viac lana a môj istič potrebuje robiť viac manévrov s rukami ako pri iných istítkach, teda môj výkon vysí ešte viac na tom,na akom leveli je istič s daným istítkom a na ten top-level sa nikto ndostane zo dňa na deň.
Marekodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 282 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.