Ondra Beneš- "End of Silence" 10+ | |
Dne 26. 8 vylezl Ondra Beneš v Berchtesgadenských Alpách vícedélkovou cestu "End of Silence" 10+ (350 m, 7a+, 6c, 6a+, 6a, 7b+, 7c+, 7b, 8b, 8b+, 7c, 7a+).
Cesta je z dílny Thomase a Alexandra Hubera z roku 1990. První RP přelez si pak v roce 1994 připsal prvovýstupce Thomas Huber.
Pro Ondru je to druhá přelezená cesta z tzv. Alpské trilogie. V roce 2006 vylezl v rätikonském pohoří ve Švýcarsku "Silbergeiera" 8b+. Prvovýstupcem a prvopřelezcem této linie je Beat Kammerlander, který jí osadil v roce 1993 (8b+, 7c+, 8a+, 7a+, 8b+, 7c+/8a ). Poslední cesta z trilogie, která na Ondru čeká, je "Kaisers neuen Kleider" 8b+ ve Wilde Kaiser v Rakousku, kterou udělal Stefan Glowacz ( 7a, 7c , 8b, 7b+,8b+, 8a, 6b, 8b+, 6c.)
Alpskou trilogii jako první vylezl v roce 2001 Stephan Glowacz. V roce 2005 ji zkompletoval také Hari Berger.
Ondra Beneš v cestě Silbergeier
foto by Bambus
Deníček Ondry
Zpracovala Simona
alex či thomas? | 10:16:41 03.09.2008 | nepreliezol to ako prvý náhodou Thomas Huber? | | odpovědět |
gratulace! | 10:16:51 03.09.2008 | Krásný výkon Ondro!!!Gratuluju!
| rohlik | odpovědět |
Paráda | 10:33:54 03.09.2008 | Super, velká gratulace a taky si myslím, že to byl Tomas. | Šimi | odpovědět |
  | Re: Thomas | 10:41:57 03.09.2008 | díky, překlep opraven. | sim | odpovědět |
Paráda | 11:44:40 03.09.2008 | Taky Ti, Ondro, moc gratuluju. | Luky | odpovědět |
Gratulace | 12:00:58 03.09.2008 | Super výkon, velké gratulace!!! | Lepra | odpovědět |
v | 12:01:39 03.09.2008 | gratulujem, krásny výkon, fakt...zaujímal by ma, aký problém čaká prelezcu v najťažšej dĺžke
| | odpovědět |
dobře dobře | 15:35:01 03.09.2008 | nojo, máme tady ňáký horští husťáci - Mára+Honzík, Adámek, Ondra...tak tojo to se cení | lojza | odpovědět |
Paráda. | 19:18:05 03.09.2008 | Velká gratulace! | jardal | odpovědět |
Síla podvědomí & "skvělé" foto | 20:56:04 03.09.2008 | Sportovní výkon je to bezesporu hodný obdivu, jen mě fascinuje ta skvěle „metodická“(!) fotka. Ono si možná hodně lidí neuvědomuje skutečnost, že právě takovéto široce popularizované lezecké fota utvářejí povědomí o tom co je normální-bezpečné mnohem více než-li všechny metodické publikace dohromady. Čili až zase budou bezpečáci dělat na konci roku sčot a analyzovat příčiny toho, proč ten či onen climber natáhl brka, tak by se mohli také zamyslet také nad tím, odkud se berou mezi lezci zhovadilé návyky, jež tu a tam vyústí ve statistickou položku.
Zdravím.
| JiB | odpovědět |
  | Re: Síla podvědomí & "skvělé" foto | 22:08:45 03.09.2008 | Na slaňování z nýtu v krajní situaci nevidím nic tak špatného, ale máš pravdu, špatně zvolené ilustrační foto. A tak je tu nové v retro stylu. | sim | odpovědět |
  |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 22:37:44 03.09.2008 | V nouzových situacích se zpravidla borci zrovna dvakrát nefotí do žurnálu ..., že? Ondra na té fotce působí spíše dojmem, jakože to takovýmto způsobem dělá běžně ... !!!
Co se týče samotného slaňování z nýtu, tak samozřejmě, že není-li zbytí, tak se zněj prostě slaní, jen se k tomu použije smyce (nejlépe plochá), tak aby se nekurvilo lano (pardon za ten výraz, ale každý jiný by byl na tomto místě nedostačující ;-). To co na té fotce provádí Ondra B. je ukázka neskutečného diletanství, to se na mne nezlob.
(Úsměvné je na tom to, že jej jistý výrobce lan dokonce sponzoruje. Ale možná je to jen taková skrytá reklama na tyto lasa a v příštím díle přijde pointa ;-). | JiB | odpovědět |
  |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 22:08:15 04.09.2008 | Ta fotka už tam teď není, ale jsem si skoro jistý, že protahoval kulatou smyci, lanovici, protože u pasu byl pořád navázanej na jiným laně (jiné barvy...). Takže asi ne přímo lano. | Piškot | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 22:13:31 04.09.2008 | A vlastně mě napadá, kdoví, co vlastně dělal, třeba jenom potřeboval prodloužit nejt, aby se líp cvakal... To slaňování by bylo jistý, až kdyby seděl v osmě. | Piškot | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 09:49:19 05.09.2008 | sedel v dvoch spojenych expresoch/proste klasicke prevezovanie sa v nite s pomocou slucky, aby nenicil lano v nite... | l | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 14:45:09 05.09.2008 | Jo, však jo, tak to vypadalo - seděl v expreskách, pořád ještě navázaný na lano, a protahoval smyci, lanovici. Ale jistý přispěvatel tu o kousek výš naznačoval, že protahuje přímo lano nýtem. K tomu se asi ani nechystal.
Ale ani když protahuješ smyci a sedíš v expreskách, není na 100 % jistý, že chceš slaňovat. Třeba se do ní chtěl postavit aby došáhl do chytu :)
Takže jsem chtěl trochu znejistět některá výše uvedená tvrzení. | Piškot | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 16:50:38 05.09.2008 | Piškote, i nad tím jsem zprvu přemýšlel, ale pak jsem došel k závěru, že v horách asi nelezl jen na jedné půlce, nebo jo?
Dokonce ani Bambus jež to fotil nerozporoval to, že OB slaňoval přímo z plakety.
| JiB | odpovědět |
  | Re: Síla podvědomí & "skvělé" foto | 22:20:28 03.09.2008 | Simčo,
mylím, že by bylokorektní alespoň krátce napsat, že jsi tu "podařenou" fotku vymněnila za jinou!
Tak aby bylo zřejmé, že ta na kterou jsem reagoval již není v článku či spíše, že jen zůstala v úvodní upoutávce ve které je ořezaná tak, že z ní není vidět ta ..čovina kterou na celé fotce Ondra Benešů dělá. | JiB | odpovědět |
  |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 23:04:01 03.09.2008 | Ty nejsi JiB ty jsi PojeB. | Jirka | odpovědět |
  |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 23:12:08 03.09.2008 | To bylo skoro vtipnééé (;-). | JiB | odpovědět |
  |   | Re: Síla podvědomí | 23:21:50 03.09.2008 | Vždyť je to tam napsáno - nové foto... | Zuza | odpovědět |
  |   |   | Re: Síla podvědomí | 17:27:26 04.09.2008 | Teď už je a je to již i OK. V době kdy jsem psal koment, tak nebylo. Možná jej měla v tu dobu rozepsaný, kdo ví? | JiB | odpovědět |
  |   |   |   | Re: změna fota | 17:55:30 04.09.2008 | komentář o změně fota jsem vložila v 22:08, ty jsi na to reagoval v 22:20, takže jsi si to pravděpodobně celé nepřečetl. Kdo ví? | sim | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: změna fota | 19:39:02 04.09.2008 | Ani to nelze vyloučit. Jsem však přesvědčen o tom, že ve chvíli kdy jsem si otevřel formulář pro zapsání komentáře to tam prostě nebylo. A ve chvíli odesíláni jsem již pochopitelně aktuální stav reakcí neviděl. Ale, že bych měl v úmyslu se kvůli tomu hádat, zejména v době, kdy tato poznámka již byla doplněna, tak to teda nemám. | JiB | odpovědět |
  |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 07:19:45 04.09.2008 | Čeče co sem motáš metodiku? Tenhle článek je o sportovním výkonu. Jestli je Ondra diletant nebo neni patří jinam. A kdo si bere příklad z fotografií je ještě větší diletant. | Řep | odpovědět |
  |   |   | Re: abych te lepe videla | 17:52:49 04.09.2008 | nesouhlasim? poselstvi novy fotky je prece jasny: Chces 10+? Musis mit hodne VELKY voci. | karku(l)ka | odpovědět |
  |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 17:57:23 04.09.2008 | Taky jsem napsal „je to sportovní výkon hodný obdivu“. Mě však přijde, že lezení nemá jen sportovní složku, či jen metodickou a nebo jen složku šetrného přístupu ke skále atd., ale že se jedná o provázaný celek a už mě vážně štve takové to „o metodice ten článek přece není, o šetrném přístupu k přírodě také ne, tak to sem nemotej …“. A štve mě to o to víc, že můžu takhle svým dětem vysvětlovat tohle se tahle nedělá, protože je to nebezpečné, tohle zase nedělá protože s takovou by nám OOP brzy zakázalo lezení v dané oblasti … , když nakonec vidí, že „borci“ jež jsou přirozenými vzory (právě pro ty své skvělé sportovní výkony) dělají vše úplně na opak. A štve mě to o to víc, že se placením příspěvku ČHS spolupodílím na financování akcí na nichž pořizují tyto „metodické“ fotky. Tudíž si dovolím tvrdit, že k tomu jakým způsobem naše repre prezentuje své výkony mám také právo se vyjadřovat. | JiB | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 22:51:01 04.09.2008 | Zdar Jibe, mužeš být klidný "výlety za fotkami"šly z kapsy Hudy-sportu z kapsy ČHS šly výlety za výkony.Nesouhlasím s tebou, že lezení z tvého pohledu je až tak komplexní. Když někdo tlačí na pilu necvaká jištění a má to na zem...ale vyleze je to borec aje mu to ukradené. Takže se mi zdá,že se jenom šťouráš jak již bylo Simčou uvedeno ve špatně zvolené fotce. Sám jsem autorem fotek a řeknu ti mačkal jsem co to šlo. Příště budem při výběru obezřetnější, aby tvé děti mohly následovat kladné a dokonalé hrdiny.Ať to leze.Bambus | bambus | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 16:40:18 05.09.2008 | Bambusi a Simčo v poho, chybu udělá každý … podstatné je, zda je schopen si ji přiznat a napravit ji, což se stalo (;-). Já pak již jen reagoval na reakce.
P.S. Na invektivy „kokotou“ níže nemám potřebu reagovat a tak jen zdravím MT.
| JiB | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 07:51:53 05.09.2008 | si kokot a s tou svojou metodikou lezies odhadujem 6? trafil som? najviac o metodike rozpravaju ti ktori hovno lezu...je to uplne jedno ako sa previaze ci je cvaknuty iba v presach ci zlani cez plech
riesite pic...miesto toho aby ste radsej nieco poriadne vyliezli..poznam takych ako ste vy plno a ja ich volam "turisti"
volakedy nemali lezci ani paru o takychto veciach boha istili sa cez telo dracia slucka a pod. a liezli vyborne na tu dobu.. | MT | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 07:53:04 05.09.2008 | Moj koment.patril JiB ci Jebo ci ako.. | MT | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 08:32:07 05.09.2008 | Pro MT,je vidět, že Jirku neznáš, jinak bys tak neplácal.:-).
A nesrovnávej dřívější generace lezců s tou dnešní, protože s klidným svědomím ti povím, že většinu toho, co potkávám ve skalách bych lezci ani nenazval a mnohokrát říkám, že jdu pryč, že nebudu nějakému "moc chytrému volovi" volat helišku. | Vlk | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Síla podvědomí 'skvělé' foto | 22:04:47 06.09.2008 | tiez pravda vlku..je to tak,ale poznam osobne ludi ktori lezu hlavne papulov a ohanaju sa vsade metodikou a hovno lezu..z troch metrov boha zlanuje s prusikom s prilbou a co ja viem ake este brzdy tam ma a poistky a trva mu to pol hodinu zlanit tri metre..
povedal by som ze vsetko s mierou | MT | odpovědět |
Krásná cesta | 23:12:01 03.09.2008 | Já už jsem ti Ondro gratuloval, pod zápisem, ale když znovu čtu článek, tak ještě jednou blahopřeju. | jirkas | odpovědět |
Gratulace a trilogie | 09:53:53 04.09.2008 | No jak jinak než veliká gratulace k přelezu parádní velké cesty.
Jenom nevím (a to se netýká Ondrova přelezu, ale spíše úvahách o trilogii jako takové), zda alpská trilogie jako celek už není mrtvá věc. Kdysi to byly nejtěžší alpské cesty (všechny autory navrhované 10+), ale dnes, kdy existují cesty těžší už to asi nemá ten punc. Když už je tu však o trilogii řeč, zapátrám v Kletternech a z nich vyberu, co napsal o jednotlivých cestách trilogie Stefan Glowacz, protože s přibývajícími přelezy cesty trochu měnily obtížnost:
"Kaisers neue Kleider", přelezeno 1994
300 metrů, 8 délek, 2 délky 8b+, nejtěžší cesta trilogie (Hari Berger jednu z 8b+ délek zkasoval na 8b)
"Silbergeier", přelezeno 1998, 200 metrů, 7 délek, 1 délka 8b, 1 délka 8b+, nejkratší, ale zároveň nejhezčí cesta trilogie, parádní tření, těžké na techniku lezení
"End of silence" přelezeno 2001, 350 metrů, 11 délek, 1 délka 8a+, 1 délka 8a+/b, problém tkví v tom, najít správnou sekvenci pohybů, vybrat si z nepřeberného množství děr | Petr Resch | odpovědět |
  | Re: Gratulace a trilogie | 22:00:26 04.09.2008 | hlavně že tvůj Frodo nakole nejni mrtvej!!! | Petr Chus | odpovědět |
  |   | Re: Gratulace a trilogie | 12:05:50 08.09.2008 | Jo, jo. Frodo jezdí, co to jde a kdo se mu připlete pod kolo, toho přejede. Zatím pořád bez opakování.
Jinak tvé jízlivé otázce nerozumím. Trilogie byla třemi nejtěžšími cestami v Alpách. A dnes už nejtěžší nejsou, takže poněkud postrádám logiku oné trilogie. Podle mě je každý přelez takhle obtížné cesty obrovským výkonem a úspěchem a čím jich dá člověk více, tím větším je v mých očích borcem.
Na druhou stranu je to můj subjektivní názor a pokud lezci, kteří tvoří špičku alpského sportovního lezení považují trilogii za "živou" a aktuální, pak je živá. Její smysl by možná mohl být v tom, že je od třech různých autorů, vede ve třech pohořích a reprezentuje tři druhy lezení. Faktem je, že její zisk by mohl být v současné době problém také proto, že pod Silbergeierem se dělají fronty zájemců o tuhle cestu, která je jasně považována za nejhezčí s trojice a s přibývajícími přelezy i za nejtěžší. | Petr Resch | odpovědět |
  | Re: Gratulace a trilogie | 16:03:51 05.09.2008 | Gratulace k prelezu!!!!
Jinak k te trilogii - Alex Huber nedavno v Tyrolsku pridal dalsi dve cesty Sansara a Feuertaufe obe 8B+ a obe udelane odspoda!! O Feurtaufe (7 delek)prohlasil,ze se jedna o jeden z nejnarocnejsich sportovnich vystupu v Alpach - nejtezsi misto cesty je 7 metru nad nytem..... | jirka | odpovědět |
  |   | Re: Gratulace a trilogie | 15:55:00 10.09.2008 | když se mluví o těžkejch cestách v horách obecně, tak mi taky přijde, že se "furt" mluví o triologii a třeba taková hubrova Bellavista nebo Panorama na Čimách se moc nezmiňuje, přestože by měly být těžší (hubrologie? ;-), .......ale já bych byl rád i za i "za kvakózní 10+ někde na skalce" :-), gratulace ondro | raf | odpovědět |
Skvělé | 21:20:12 06.09.2008 | Ondro, skvělé. A líbí se mi i tvůj zájem o "mrtvou" trilogii. | Jarda Maršík | odpovědět |
Gratulace... | 19:41:45 07.09.2008 | Jsem obyčejný čitatel, nikdy jsem, nelezl víc než prd, proto mi Ondrův výkon přijde jako super sportovní počin. Komunitu lezců jsem vždy hodnotil dobře a proto nechápu plky, které tady člověk v komentářích najde. Mám pocit, že čtu časopis pro natvrdlé blondýnky… | Dorian Gray | odpovědět |
|