Dlouhá cesta v pevné skále, kousek od nás a žádní lidi. To se musí vylézt!!!
„Tak tohle by se ti mohlo líbit!“ ukazuji Filovi topo cesty, nalezené na rakouském serveru. „Kde to je? Rakousko? 38 délek? A jak je to těžký? Šestka? Kdy pojedem?“ Tohle byly reakce mého parťáka potom, co uviděl nákres t´to cesty.
A teď jsou 4 hodiny ráno a my ukrajujeme výškové metry k nástupu 1500 m dlouhé lezecké cesty v rakouských Loferer Steinberge. Je šero, ale celou stěnu začínají krásně ozařovat první sluneční paprsky.
Pohled na ozářenou severovýchodní stěnu Breithornu.
Při pohledech na stěnu hledáme naši linii a odhadujeme, jak dlouho nám budou které úseky trvat. Mezitím končí cesta a začíná hledání stezky. Korytem vyschlého potoka a přes několik skalních výšvihů se dostáváme k firnovému poli, které nás přímo vede k nástupu do severovýchodní stěny Breithornu.
Po snídani přebalujeme batohy, chystáme lana a v 6:45 nalézáme do 1. délky. Lezeme současně a věříme jeden druhému, že neuděláme chybu. Ve třetí délce přelézá Fil první těžké místo v převisu, já supím na druhém a obdivuju, jak louskl bouldr za 6+ s batohem na zádech.
Traverz stěnou
Ve 4. 5. a 6. délce traverzujeme, střídavě ztrácíme a znovu nacházíme správný směr cesty a vychutnáváme si nádherný pocit expozice, který člověk cítí snad jen v traverzech. Funím, mačkám skálu a malou variantou překonávám čistě i kuriózní místo, kde se asi většinou slaňuje nebo leze A0 po nýtech. Fil to bere A0, protože nechce riskovat u druholezce poměrně nepříjemný pád. Dostáváme se do pásma ploten, které pokračuje až do 16. délky. Lezeme současně a potkáváme se tak na každém 3. až 4. štandu, když už prvolezec nemá žádné železo. Díky tomu máme možnost se podívat i na krásně panorama celého masivu Steinplatte, který dominuje jižnímu okraji Loferer Steinberge.
Dolézáme do prvních vyloženě lehkých délek a přelézáme opatrně pásy tvořené travinami a sutí. V 19. a 20. délce si opět vychutnáváme krásné plotny. Následující délky nás překvapují úplně jiným charakterem. Nástup ze skalního pásu do převislého bříška a dále úžasnými vodními žlábky.
Vodní žlábky „paaar excelaaans“
Morál si s námi trochu pohrává, protože jištění jsou tak kolem 10 metrů od sebe. Těžká místa jsou ale vždycky odjištěná. „Toto je asi nejhezčí úsek cesty říkám Filovi a spokojeně ho dobírám na štandu.“ Traverzujeme pod jeskyňku, kterou v další délce budeme prolézat.
Půvabná jeskyňka nás neoslovila
„Kurva! Mám zasraný boty jak sviňa! Dávej pozor!“ Tak hodnotil Fil půvabný průlez jeskyňkou. Teď se pouští do nepříjemné koutové spáry a nakonec štanduje. Prolézám jeskyňkou, ale musím sundat batoh. Kloužu trochu po blátě a tahám batoh za sebou. Nakonec čistím gumu svých Triopů a dolézám s funěním na štand. Toto místo je asi nejškaredší z celé cesty a pokud to polezete, tak se mu vyhněte. Jde to oblézt!
Společně lezeme 28. a 29. délku. Pohodové lezení za 5 v pěkné skále. V další délce nalézá Fil do technického koutku za 6 a po velkém funění ho silově přelézá. Mě na druhém je lépe a můžu si dovolit ho pohodově odšlapat. Dolézáme na široký pás a čeká nás 100 m lehkého terénu pod Headwall.
Odpočinek po 3/4 cesty.
Odpočíváme ve stínu a doplňujeme jak energii, tak tekutiny. S takovým vedrem jsme nepočítali. Oba máme v Camelbagu 2,5 litru, ale já se bojím, že to bude málo.
„Headwall už budem jistit klasicky.“říkám Filovi a on jen kývá hlavou. Najednou na nás padla únava. Lezu 32. délku. Bouldr z police do stěny a lehčí lezení žlábky až na další polici. To stejné čeká Fila v další délce.
Sokolíky a žlábky charakterizují poslední délky celé stěny
Já mezitím opět upíjím z Camelu. Žízeň je velká. Až dolezem, tak vypiju celou stedánku. To už na mě Fil volá. „Štáaaaaand.“ Dolézám žlábky k němu a oba pozorujem oblohu, která se rychle zatahuje. „To by nám scházelo!“ říká Fil. Já se radši rychle pouštím do dalšího břicha a po pár silových krocích přebírám chyty parádního sokolíku, které mě dovedou k dalšímu štandu.
Krásné lezení v pevné skále
Podobný charakter má i 35. a 36. délka. „Teď je řada na mně, ale lepší, když půjdeš ty.“ říká Fil. „Vezmeš mi boty a věci z báglu?“ ptám se ho. „Jasně.“ Stojím pod 37. délkou a čeká mě asi to nejtěžší místo z celé cesty. Nechci to pokazit, chybí nám jen kousek od OS, možná jen 5 nebo 10 metrů. Nabírám pravačkou škrabku na půl článku, nakopnu nohy jdu dynamo do lišty na levačku. S těžkým batohem bych to neudělal. Rychle překopu nohy a odlézám do lepších chytů. Zbývá deset metrů ke štandu a já vím, že to dáme. Dobírám Fila a s pocitem ulehčení se mu snažím vyradit klíčové místo. Fil nemá s těžkým batohem šanci udržet klíčovou škrabku. Přelézá délku za A0 a po chvilce oddechu se pouští do poslední délky? Po chvilce štanduje a já k němu dolézám s velkou úlevou a šťastný, že se nám to podařilo.
Únava po 38 délkách je znát
Vystupujeme na vrchol Breithornu 2413m a po pár fotkách hledáme sestupovku. Sestup na chatu se nám nakonec díky sněhovým polím a místu nepřehlednému hřebínku značně zkomplikoval, ale u horké polívky a Spaghetti Bolognese na Schmidt-Zabierow Huette jsme na to rychle zapomněli.
To koukam... | 11:16:13 30.06.2005 | Tak tu jsem neznal,dikas chlapy, uz ji mam na seznamu. | Zdenek
| odpovědět |
Časy | 12:10:43 30.06.2005 | Pěkné, moc pěkné. Před časem jsme nocovali na nástupu s vidinou parádní polezenice, bohužel vytrvalý deštík řekl jednoznačné ne :o) Připoj prosím ještě vaše časové údaje. První čisté přelezení údajně trvalo 8 hodin, což bude asi hóóódně přísný. | Azbest | odpovědět |
  | Re: Časy | 09:14:01 01.07.2005 | Mas pravdu. My jsme vice nez polovinu lezli soucasne, ale i tak jsme nebyli schponi dostat se pod 12 hodin. Je fakt, ze my nejsme zadni super lezci a verim, ze nekdo lepsi to musi jit rychleji. Mimochodem rekord sólo prelezu je 2,5 hodin. To musel ten borec asi bezet nebo co?! | Milano | odpovědět |
vypada to zajímavě | 13:15:57 30.06.2005 | Pár fotek je na http://www.alpenverein.at/leogang/album-sub.asp?AlbumID=1748 | Petr | odpovědět |
Pěkný! | 13:56:45 30.06.2005 | článek se mi líbil, kopec je dlouhej jak sviňa, pěkne jste si mákli. Co fotky, budou? | Petr Jandík | odpovědět |
  | Pěkný? | 23:31:09 30.06.2005 | Dobrý, ale nejen kopec, ale konec /článku/ je dlouhý jak sviňa.Jako tip na lezení dobré, jako článek už horší. Jinak jsme všichni asi měli i pochopit, že Milano to zmákl na jedničku vždy čistě a o.s. a Fil to musel hákovat. Jak jinak pane autore? | Fil | odpovědět |
  |   | Re: Pěkný? | 09:17:33 01.07.2005 | Spis to bude voditko pro druhe, aby udelali to stejne co my. Tedy, ze druholezec proste vezme prvnimu jeho veci a obetuje svuj cisty prelez. Pro lezce, ktery leze RP 9 je samozrejme tato rada zbytecna. | Milano | odpovědět |
  |   |   | Re: Pěkný? | 11:23:05 01.07.2005 | Me se to libilo. Krasna prace.
Az me nekdo ponese nejen veci ale i me, tak si to taky vylezu :-) | cifra | odpovědět |
  |   | Re: Pěkný? | 09:21:17 01.07.2005 | Jinak za svuj egocentrismus se uprimne omlouvam. | Milan | odpovědět |
  |   | Re: Pěkný? | 09:24:07 01.07.2005 | Jinak za svuj egocentrismus se uprimne omlouvam. | Milan | odpovědět |
  |   | Re: Pěkný! | 12:19:35 01.07.2005 | Já to tak nevidím. Přečetl jsem si článek znovu - i s fotkama. Možná to někomu, kdo nelez v horách může připadat dlouhé, ale mně to připadá adekvátní. Ostatně už jen při zmínce o 38. délce bolej kolena i při sezení na židli.
Rovněž tak nechápu líčení přelezu klíčového místa jako vychloubání, ale jako tip. Když se začínají na konci takhle dlouhé cesty stahovat mraky, je to signál k metodě "Prchni jak můžeš", protože jediná rozumná záchrana je přes vrchol. Kdo už někdy slaňoval celej den v dešti, podchlazenej a třásl se přitom jak drahej pes, pochopí to úplně jinak.
Nezdá se mi, že by se autor vytahoval. Vždyť chválí kolegu, jak louskl bouldr za 6+ s batohem na zádech a ještě v podstatě bez jištění, protože současný postup skutečně není plnohodnotné jištění. A to pochvalu jistě zasouží.
Jeskyně je opravdu fujová a ta turistická značka u ní je docela provokace.
Mám-li provést kritiku článku, pak mu lze samozřejmě, jako skoro všem, vytknout pár překlepů. Některé věty by se daly trochu zkátit, tu a tam se zbytečně opakuje slovo. To jsou věci, které článek v mých očích snižují ze 100% na 90% a daly by se upravit a těch 100 dotáhnout.
Jinak ale nevím, co by se dalo vytknout jiného. Nejsou tam žádné nepodstatně tématické odbočky, vše je k věci a je tam to, co tam má být. Fotky jsou asi takové, jaké se při takovém běhu a ve dvou dají udělat.
Snad jen chybí mapka, schéma a popis, nebo alespoň odkaz na bergsteigen.at, kde to určitě bude. | Petr Jandík | odpovědět |
  |   |   | Re: Pěkný! | 14:20:26 01.07.2005 | Souhlas s Petrem. Článek se mi líbil. Nehodnotil bych jej sice na těch 90% jako Petr. Chybí tam podle mě ten základní poznámkový aparát, takže jako inspirace to je fajn, ale vyžaduje další hledání a na druhou stranu je to prostě "jen" popis cesty - a u takového by podobné informace měly být - třeba na konci byť i jen v podobě odkazů; a pokud si to nedělá nárok na článek informativního charakteru (bez odkazů a podrobností by nemělo), mělo by to být ještě zábavnější. Ale to jsou jen drobné vady na kráse.
Fotky jsou hezké, i když osobně jsem nejvíc ocenil nikoli kompozici, ale geomorfologii. Prostě takové, jaké bývají z podobného vejletu.
A sám vejlet je fakticky dobrej. Skorem čtyřicet dýlek lezení - fakt dobrý.
Ale nechám toho, nebo mě někdo jednou potká a nabančí mi. Už jsem se stal zlým kritikem o dva článečky níž (vejlet na glockner)... Takže se bojím, abych se nestal kritikem místo pisálkem a nevysloužil si za to běžnou kritikovu odměnu - pár zasložených facek.
Autore: s chutí jsem, si to přečetl a líbilo se mi to. | Tomáš F. | odpovědět |
  |   |   | Re: Pěkný! | 11:11:42 02.07.2005 | tak,tak...
"Jenom lumpové jsou skromní, dobří se radují z činu"
Goethe
PS: mno nebral bych to zas až tak doslova, ale... :o)))... pěkný, móóóóc pěkný, hned jak se na to budu cejtim nasedám do vlaku... ;o) | Bill | odpovědět |
  | Re: Pěkný! | 09:11:38 01.07.2005 | Fotky doufam budou, jelikoz jsem clanek zasilal poprve, tak jsem udelal trochu botu. Zaslal jsem ho dnes znovu a tentokrat i s fotkama. Doufam, ze to kluci znovu nahraji na server. | Milano | odpovědět |
  | Re: Pěkný! | 09:14:16 01.07.2005 | Fotky doufam budou, jelikoz jsem clanek zasilal poprve, tak jsem udelal trochu botu. Zaslal jsem ho dnes znovu a tentokrat i s fotkama. Doufam, ze to kluci znovu nahraji na server. | Milano | odpovědět |
  |   | Re: Pěkný! | 11:47:55 01.07.2005 | Ááááách... To je krása! | | odpovědět |
  | Re: Pěkný! | 21:25:09 01.07.2005 | Článek se mi moc líbil. A to, že jsou tam překlepy je jedno - vždy se to dá napsat líp. | draco | odpovědět |
  | Re: Pěkný! | 21:25:22 01.07.2005 | Článek se mi moc líbil. A to, že jsou tam překlepy je jedno - vždy se to dá napsat líp. 100% | draco | odpovědět |
PJ | 12:31:00 01.07.2005 | Taka otazocka,kedze som veci neznaly, kto je to Petr Jandik? stale strasne mudruje,tak sa pytam,ci ma preco... nic v zlom,len sa pytam:-)))) | Ffrodo | odpovědět |
  | Re: PJ | 13:20:28 01.07.2005 | Brbralové ubrblaný! Vždyť je ten článek prima,berte to jako tip.Navíc článků o lezení v horách moc není.Jenom dotaz,nelezl někdo z vás horských lezců Severní cestu na Alpawand v Reitských Alpách? | petr | odpovědět |
  |   | Re: PJ | 13:26:51 01.07.2005 | Alpawand je popsaný v článku od Jirky Nováka v Lidech a Horách 4/2004.
Určitě bude něco k nalezení na Bergsteigen.at. | Petr Jandík | odpovědět |
  |   |   | Re: PJ | 13:51:23 01.07.2005 | Diky Petře.Dají se ty Hory 4/2004 ještě někde koupit? | petr | odpovědět |
  |   |   |   | starší čísla | 14:04:08 01.07.2005 | Starší čísla se dají objednat - objednací lístek je v každým časopise na tužším papíře. Jinak v Práglu firma Alpy, Štefánikova ulice, Praha 5. www.alpy.cz. | Petr Jandík | odpovědět |
  |   |   |   | Re: PJ | 14:06:56 01.07.2005 | Pokud uvedenou tiskovinu nemá na krámě PeS (ke kterému pro podobné obvykle chodívám - adresa uvedena u recenze závažné knihy Jury Růžičky), měli by ji mít v krámě vydavatele (tedy CK Alpy - krám mají vedle Mapisu naproti tanku na Smícháči; tedy tamtéž, kde vyřizují ÖEAV). | Tomáš F. | odpovědět |
  | Re: PJ | 13:21:56 01.07.2005 | Peter Jandík je také staré somarisko, ktoré má v tomto případě naprostou pravdu. | | odpovědět |
  |   | Re: PJ | 13:48:59 01.07.2005 | No, už Ti tady někdo odpověděl :-) Kdo je kdo? Hele mám podezření, že do Encyklopédie horolezectva naposledy vydané koncem osmdesátých let, se nedostal (ale jistej si tím nejsem), i když právě v té době byl celkem aktivním :-)
No, málokdy jej přistihnu, že by pravdu neměl (a když, jsem pyšnej a tahám si tričko).
Hele rada, najdi si tady jeho články (viz hledání podle autora), ono Ti to řekne víc. Patřívají určitě k tomu lepšímu, co se tady dá přečíst :-) | Tomáš F. | odpovědět |
  | Re: PJ | 15:06:39 01.07.2005 | No, on Petr Jandik je takovy samozvany superkritik, ktery je presvedceny, ze pozrel vic rozumu, nez lecktery student estetiky a literarni tvorby na filosoficke fakulte. Nicmene, ted ma vyjimecne vcelku pravdu. | honza | odpovědět |
Peknej clanek | 13:35:48 01.07.2005 | Ted s tema fotkama je to paradni clanek. Navod, jak na tuto cestu jak ma byt. Dikec chlapi. | JirkaS | odpovědět |
dobrý :-) | 13:52:04 01.07.2005 | Inspirativní. Bohužel, mám podezření, že se tato inspirace mé maličkosti netýká :-) Škoda, podle fotek velmi zajímavé povrchové zkrasovění. Ty žlábkový škrapy jsou pěkný (a jakpak byly vysoko?) a vůbec... | Tomáš F. | odpovědět |
Americký trojúhelník smrti | 17:30:26 01.07.2005 | hezké, jen malá metodická poznámka- na fotkách u jištění v nýtu jednou smycí je typický příklad dost závažné chyby při štandování- tzv. American death triangle- pri pádu do tohoto jištění může snadno dojít k roztržení smyce vzhledem k vektorům sil... | Šíma | odpovědět |
  | Re: Americký trojúhelník smrti | 18:23:32 01.07.2005 | Presne tak. Horni cast trojuhelniku musi byt do karabiny cvakla taky, proste musi to byt vecko a ne trojuhelnik. V tomto pripade by smyce pad prvolezce do standu asi nevydrzela, aspon tak pravi teorie. Jinak dobrej clanek, jen ta sebestrednost (Ja a Hora, Ja a Cesta) na fotkach trochu vadi. | honza | odpovědět |
  |   | Re: Americký trojúhelník smrti | 10:09:01 02.07.2005 | Omlouvám se, jsem uplnej zelenáč. Mohl bych poprosit o podrobnější vysvětlení? Rád se poučím. Předpokládám, že se tahle poznámka týká obrázku `image011s.jpg´ (pod popiskou `Odpočinek po 3/4 cesty´). Co je tam špatně? | FJ | odpovědět |
  |   |   | Re: Americký trojúhelník smrti | 14:35:23 02.07.2005 | Ano jedna se o ten obrazek. Ale nejspise to neni uplne spatne. Jde o to ze pri takovemto provazani jsou jistici body namahany ne pouze smerem dolu (sikmo), ale take i smerem do stran (dovnitr), coz by mohl byt treba problem u skob ve vodorovnych sparach. Nicmene v tomto konkretnim pripade, jestli se spravne divam, tam jsou fixni nyty, takze to neni zase takovy problem...
spravneji by to melo byt tak ze by karabina byla cvaknuta i na horni vodorovnou cast smycky (tu co vede mezi nyty - ale prekroutit ji), ale na to je zase kratka, takze by se moc dobre nerozkladaly pusobici sily :-)
vice na sakal.stredozem.cz - sekce metodika | cifra | odpovědět |
  |   |   | Re: Americký trojúhelník smrti | 16:03:27 02.07.2005 | Je to ten obrázek. Je to jištění, kde smyčka volně prokluzuje dvěma pevnými body, a jistící karabina je cvaklá jen na jednu spojnici těch bodů, takže to vcelku vytváří takový trojůhelník.
Bez obrázků se to velmi špatně vysvětluje - zkus si namalovat rovnostranný trojůhelník, ve vrcholu svislou pádovou sílu ven z trojůhelníka, dokresli ostatní síly v bodech a smyčce, aby to drželo.
Ve výsledku smyčku trhá větší síla než pádová síla, zadruhé i síla na pevné body je stejná nebo větší, a navíc je to namáhá do boku (snaží se "přitáhnout k sobě"). | jk | odpovědět |
pochvala | 17:33:34 01.07.2005 | mládenci, také se mi článek líbil .... chválím.... | jeden germánskej | odpovědět |
Zakazat | 17:40:43 01.07.2005 | Pozaduji okamzite podobne clanky zakazat.Delaji jenom chute na davno nedostupne ovoce a co maji stari dedci jak ja potom delat. Sakra kluci prece kvuli vam nezacnu zase delat ptakoviny. Parchanti jedni jak ja vam zavidim. | Richard | odpovědět |
  | Re: Zakázat? Raději trénovat! | 18:09:03 01.07.2005 | Jo, chlapče, závidět můžeme, ale tím si prd pomůžeme! Zkus trénovat více, lépe a radostněji -to se obvykle osvědčilo!
(Taky se mi to líbí, ale už jsem se letos upsal severu.) Tak snad příště, přespříště, přespřespříště...
Hamdulilah!
V. Š. | Václav Širl | odpovědět |
  |   | Raději trénovat! | 21:45:24 01.07.2005 | Dík za tip. navnadilo mě to. A dám na rady V.Š. a budu lépe a radostněji trénovat,abych na těch 40 délek vůbec měl.a budu se snažit nezávidět.horám zdar! | Ízi | odpovědět |
  |   | Re: Zakázat? Raději trénovat! | 10:52:45 02.07.2005 | 1./ Jak pravý velký Džek: "Nejlepší část našeho života je tvrdý boj, věčné plány a naděje. Jack London"... pánové nechcete mi říct, že to nejlepší je za vámi, že ne??? muhehe... c(_)... urá na to... nebo na něco jinýho ;o)
2./ jedna věc co mě na lezení tak imponuje... to setkání generací... synů, otců a vnuků [ženy prominou :o))]... prolínání minulosti, přítomnosti a budoucnosti... no time... now...
s úctou
William "Bill" Blake | Bill | odpovědět |
nadhera | 06:47:28 02.07.2005 | pekne borci, nezbyva mi nic jineho, nez plakat a tise zavidet pac musim zas do prace, takze gratulece primo z Alasky z USA, jen tak dal | Viky | odpovědět |
|