Exotika, lezení u moře, levné letenky, hérečky v Thajsku lákají. Pohodové články vkrádají do mysli:“ já chci taky“.
Roviště je olezené. Arco – po páté už ne. Španělsko je příliš malá exotika. Dal bych Kalymnos, Mallorcu, Tenerife nebo radši Thajské masáže. Tam kolmice moc nejsou a tak musím nalézt trochu převisů na smíchoffce. Uf, máknu na stěně a v práci. Vymakám si na letenku a vzhůru za výletem. Ale, kde vzít dost dovolené. Vánoce a Silvestr to pořeší. Rodina to snad skousne. A VYRÁŽÍME. Pokud přežiješ to, že jsi si zarezervoval přes internet auto a borec z půjčovny ti vesele oznámí, že auto nějak není, nebo když náhodou píchneš a rezerva je taky měká, tak se dostaneš do vysněných přímořských skal.
Vzlínáme, paráda. Lezu, lezu po železe. Občas nové borháky, někdy nové nýty a i stařečky potkáš. Jeden pěkný nový nýt jsem si odvez loni domů. Né, že bych odšrouboval matku a chechtal se jak tam někdo vyvlaje, ale vlál jsem já a lehce odsedl.
Se slovy:“jduuu“ svištím jak o závod. Místo pohodového odsedu 10-ti metrový pád. Naštěstí jsem polici minul a jistič byl při smyslech. Díky Móňo! Ještě, že pohodový odsed nebyl do druhého nýtu, ale do pátého. Čtvrtý chytl a skončil jsem někde nad druhým. Pak mi to secvaklo. V minulé cestě bylo jištění nějak podivně daleko od sebe. Černá tečka v bílém vápenci mne mohla varovat. Zbytek po šroubu…. Borhák je jistota. U nýtu nikdy nevíš. Nebo radši kruh na vyhřátém písku? Ten však v lednu nehřeje. Hodně letů za exotikou a málo letů z odsedů přeje
Cao,
tak vidim, ze ty odstarozni pohory na Mt.Blancu nebyly jen poza...
Inu, kazdy mame svoji parketu. Ale pokud Te brachuv tip na Les Droites zaujmul, tak se tesim na pristi session !! Mej se.
Nemusíš pro takovýhle suvenýry ani tak daleko, viděl jsem to stejný v Řecku na Krétě! Borec vycvakával presa při slanění, tak se chtěl v převisu za nýt přitáhnout a bylo...
Suvenýr je pěknej. Já bych to viděl na chybu stavěče cesty. Jestli správně koukám, tak byla pod plaketou podložka. Šroub se při pádu páčí, a tudíž se po čase ohne a praskne. Při osazení se musí plocha plocha plechu přiléhat na skálu.
Asi i nějaká chyba materiálu, ne? Nýty Fixe, žádný nounejmy...
V osazování nýtů se moc nevyznám, takže nevím, jestli tam ta podložka být má, nebo je to nějaká osobní invence vrtače cesty. Jinak samozřejmě, čím delší část šroubu trčí ven, tím větší páka. Na druhou stranu menší podložka může někde dorovnat nerovnosti skály a nýt si líp sedne - ?
Ale ne, Vildo, je to jinak - ty to znáš z debaty o jištění v horách, takže bys zrovna mohl být vstřícnější :) - zajímalo by mě, jak to teda s tím nýtem je, od těch, co o tom vědí víc.
Takovýhle pěkný nýt by prasknout neměl, jsou místa, kde na něk člověk občas i dost spoléhá.
:-)Tak teď nevím, mám se vyjádřit k věci nebo rozdmíchat vášně? Co vím, tak že ty nýty v blízkozti moře praskají díky "slanému" vzduchu, který urychlí korozi. Přítomnost závitu tomu, narozdíl od borháků, nahrává. Myslím, že tady hraje roli materiál, teda "obyčejná" ocel + povrchová "nerez" úprava nebo "nerez" ocel. Podložkou bych se moc netrápil, spíš jde o to, jestli je plaketa matkou přitažená neb se kolikrát volně otáčí a pak už je i páka větší. K tomu ten slanej vzduch, dřík (šroub) z "rezu" a můžeme stříhat. No, určitě tomu tady někdo rozumí víc akorát nejspíš nenapíše...
Přikláním se k té korozi, nýt byl dobře umístěn, cesta byla přímo na pláži, takže slanej vzduch + slaná voda tomu dávala pěkně zabrat, i když ty nýty zas tak hrozně nevypadaly..
Já teda fakt nejsem odborník na matrijály, ale z laickýho pohledu se mi na mým nedokonalým monitoru zdá, že to, jak prasknul ten šroub, je divná obyčejná koroze. Snad koroze až společně s nějakou trhlinou v materiálu? To by musel napsat majitel suvenýru, jestli je to v tom lomu zkorodovaný, nebo jestli je šroub přiohnutej...
Jináč osobní zkušenost podobného druhu mám s kruhem - tehdy ale šlo jednoznačně o to, že bylo oko špatně svařený a vyrezlo to časem ve sváru.
"Podložka" je gumová. Patrně jde o zcela nevhodný pokus o utěsnění otvoru. Na páčení má vliv minimální. Chyba je v nevhodném materiálu (obyč rezavějící plech i šroub).
Suvenýr je pěknej. Já bych to viděl na chybu stavěče cesty. Jestli správně koukám, tak byla pod plaketou podložka. Šroub se při pádu páčí, a tudíž se po čase ohne a praskne. Při osazení se musí plocha plocha plechu přiléhat na skálu.
Suvenýr je pěknej. Já bych to viděl na chybu stavěče cesty. Jestli správně koukám, tak byla pod plaketou podložka. Šroub se při pádu páčí, a tudíž se po čase ohne a praskne. Při osazení se musí plocha plocha plechu přiléhat na skálu.
Nevhodný materiál na mořskou pláž. Prostě na pláž dávejte pouze nerez (ten odolnější do slané vody) lepený do důkladně vyčištěného otvoru. Tyhle "nové" nýty mají na tropické pláži životnost tak 2-5let
Nejt není vůbec ohnutý. Byl celý urezlý. držel evidentně jen na jednom závytu. Můj názor - zatýkání do nejtu (hmoždinky) a totální ureznutí zrychlené solí. Prostě nepadejte do prvních čtyřech nejtů o)
Souhlas - taky bych si tipnul, ze to nekdo proste moc utah. Dalsi moznost je ze nebyl pouzit original bolt, ale nejaka sra.ka ze zelezarstvi. Original je z nerezove oceli, stejne jako plaketa. Jinak podlozka se dava mezi matici a plaketu a NE mezi plaketu a skalu. Na to tam jsou takove ty tri body (na obr. kolem podlozky) aby si to pekne sedlo.
Působení chloridů na austenitické (tj. nerez) oceli
15:38:33 08.12.2009
Nikdy jsem nečetl a neslyšel, že by se tím někdo zabýval (kromě zmínky v Schubertovi, ale ta se týkala pouze působení na karabiny (ne nerezové) uložené dlouho neprodyšně v batohu s propoceným oblečením) - standardně jsou austenitické materiály náchylné k mezikrystalové korozi, kterou způsobuje přítomnost chloridů (obsažených v mořské soli, která je rozpuštěná ve vzdušné vlhkosti v blízkosti moře) od určité nevelké koncentrace. Důvodem je šíření chloridů po hranicích austenitických zrn (austenit-nerez je na rozdíl od běžné uhlíkaté oceli nebo hliníkových slitin materiál s nehomogenní strukturou). Zvláštností a nebezpečím mezikrystalové koroze je to, že není na pohled vůbec poznatelná - materiál může být na povrchu v pořádku a jako nový, neubývá vlivem této koroze, ale jeho pevnostní charakteristiky se mohou s rostoucí dobou působení chloridů snižovat až na zlomek těch původních. I podle fotek to tak vypadá. Je asi jen otázkou času, kdy nýty v přímořské oblasti začnou být z větší části všechny nespolehlivé (pokud se nevyměňují) a kdy se v nejhorším případě někomu něco stane, než se začne nějak v širším měřítku řešit, jakým způsobem zajišťovat cesty v blízkosti moře.
Re: Působení chloridů na austenitické (tj. nerez) oceli
19:03:51 08.12.2009
Vzdycky jsem si myslel, ze vliv chloridu se uplatni jenom pri poradnem (cyklickem?) namahani a vysokych teplotach, coz zrovna u nejtu neni. Ale necham se klidne poucit na nejakem off-topic vlaknu od opravdickeho strojare.
Re: Působení chloridů na austenitické (tj. nerez) oceli
19:30:45 08.12.2009
Chlorid nechlorid dotycny jedinec tam proste nedal podlozku a pak to pretah - bez podlozky take jinak nelze, ze...
pokud by to s tema chloridama bylo tak aktualni, tak by clovek slysel o prasklejch nejtech mnohem castejc...
No když tady vznikají takove hezke teorie, tak taky jednu přihodim: skala na obrazku je "rezava" a patrně obsahuje oxidy železa a dalších kovů, pokud přijdou do styku s jinym kovem (nyt), cele se to zaleje slanou vodou (elektrolyt) a kovy maji vhodny elektrochemicky potencial, tak vznikne galvanicky clanek. Takze oxidy ve skale se redukuji a nyt krasne oxiduje. Stejně tak shnije medeny plech kdyz se pritluce zeleznym hrebikem. Skoro bych mel obavy že to nemusí bejt otázka jednoho nejtu, ale ze se může jednat o vetsi problem. Tezko ale soudit takhle na dálku. Borhák asi vydrží víc, protože je oddelenej od okolí lepidlem.
Uz pred 10lety kdyz jsem byl v Krabi po prve, tak prosili lezce aby pouzivali borhaky.Nevedeli presne proc ale slany vzduch a chemicka reakce uvnitr skaly jim zrala nejty zevnitr.Napovrch vypadaj skvele ale kolikrat ty hodne nacaty,nevydrzely ani odsednuti.Divim se ,ze dnes tam jeste nekdo pouziva nejty,ta informace byla v kazdem pruvodcovi.
Ted jsem na Ko Samui za 14 dni jedu do Krabi tak uvidim jak to tam vypada.