LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Brr to je zima. Tak na tohle, na tohle jsme se těšili, kvůli tomu jsme trénovali, strádali a šetřili, kvůli týhle cestě jsme tady!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140275 cest
Nové přelezy:
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+

Stěny
V 16 - Plzeň
Lezecká aréna - Jablonec nad Nisou
Sportovní hala PF UJEP - Ústí nad Labem

Prodejny
HUDYsport - Praha 1
Rock Point Liberec - Liberec 1
HUDYsport - Zlín

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Großglockner 2005

Tak jako většina našich lezeckých akcí i tahle začala v hospodě. Prostě každý lezec má rád pivo!

Na začátku července valíme jako snad každý Čech na Mt. Blanc, a tak si při tom pivku říkáme, že by to chtělo nějaký ten kopec na rozcvičku. S přibývajícími pivy nakonec padla pěna na nejvyšší kopec Rakouska Großglockner. Po pár dnech, plni optimismu bez velkých příprav sedáme ve složení 4 mužů a 2 žen do našich dvou vozů a vyrážíme směr Vysoké Taury. Chvíli před odjezdem má ještě Frenkie nějaké „drobné“ dotazy ohledně věcí s sebou, ale po doplnění lahváčů na benzínce si už jen brouká…
    Po noční jízdě po dálnici  a několika zastávkách v „močovicích“ konečně dorážíme skrze několik malebných vesniček na parkoviště pod Großalpenstraße, kde se tulíme na pár hodin do spacáků, abychom načerpali co možná nejvíc sil.

 


Alpenstraße se otevírá v 6 hodin, a tak se kolem půl 6 líhneme, jak larvy ze spacáků, a nestačíme se divit, jaká krása je všude kolem nás. Parkoviště pomalu začíná ožívat a přijíždějí první skialpinisté, kteří vyrážejí na stále ještě zasněžené kopce všude kolem. V rychlosti balíme a už stojíme u pokladny, kde z nás pokladní vytahuje 35 € za jedno auto. No ale krása to je!





Když jsem o Großalpenstraße četl, vůbec sem si nepředstavoval, že je to tak fascinující podívaná. Jen naše Felicie si to moc neužívala a byly chvilky kdy prosila (úspěšně) o zařazení prvního rychlostního stupně. Přes cestu nám běhali svišti, jak na přehlídkovém mole, a my se prostě kochali vším tím okolo nás. Nakonec dorážíme na parkoviště Kaiser Franz-Josef-Höhe.

   

    Děláme pár nezbytných fotografií a už si každý balíme svoje nádobíčko.



Za chvíli už hledáme, kde začíná „červená“, po které chceme vyrazit, a nemůžeme nic najít. Nakonec si maník na informacích zakrývá oči a pouští nás skrz nějaký tunel. Po projití 6 tunelů dorážíme k chatě Hofmannshütte, kde teprve začíná trochu horský terén. Sestup dolů k ledovci není nijak náročný a dobře značený. Na ledovci se pro dobrý pocit poprvé navazujeme a po půl hodince dorážíme k nástupu na masiv, kde se absolutně nemůžeme zorientovat. Značky najednou totálně zmizely  a my hledali nejsnadnější postup výstupu. Nakonec správnou cestu nacházíme a už je všechno v pohodě.



Slunce pálí jak ďas a na místě Glocknerkarkamp dáváme větší odpočinek s trochou jídla. Odtud se jde už jen ve sněhu a my po zvážení nakonec ani nenasazujeme mačky, protože sníh je rozbředlý jak bláto a my se boříme až po kolena. V lehce stoupavém traverzu ve sněhovém poli si všichni ještě „čvachtáme“, ale následující stoupák pod hřebínkem nás všechny stojí opravdu dost sil.





Časový plán se nám rázem hroutí a počasí začíná vystrkovat zlověstné růžky. Na chatu Erzherzog-Johann-Hütte dorážíme v poměrně neveselém podnebí a všichni padáme na hubu. Zachraňuje nás malá noclehárna, která je jako jediná na chatě otevřená. Samosebou proklínáme stany, které jsme zbytečně táhli (čert ale nikdy nespí).Všichni začínáme vařit nejdřív čaj a pak kung-pao s rýží a v půl 9 večer se hroutíme do spacáků zmordovaný jako koně.
   




    Holky na druhý den moc natěšený nejsou a nejradši by zůstaly na chatě, ale ráno mění názor a že to aspoň zkusí. Budík, který byl původně plánovaný na 4. s východem v 5, se nakonec „trošku“ mění a my po 6. ranní vyrážíme s myšlenkou pokoření vrcholu. Počasí nám stále příliš velkou šanci nedává. My se ale jen tak nevzdáme! Po ránu je sníh krásně umrzlý a naše mačky si jen chroupají. Lehké stoupání k vrcholu nám velkou námahu nedělá a my se už řadíme na vrcholovém hřebeni směr Kleinglockner. Takřka celý hřeben je odjištěn ocelovými tyčemi, které také využíváme, abychom co nejvíc zabezpečili výstup. Kleinglockner, který je jen o 28 metrů nižší, jsme dosáhli bez obtíží. Závěrečnou, trochu lezeckou pasáž si všichni užíváme a  konečně jsme na vrcholu Großglockneru!



Podáváme si ruce, vytváříme vrcholové foto a ve stále se zhoršujícím počasí rychle ustupujeme z hřebenu na sněhové pole.



Tam ovšem padne mlha jak u Rákosníčka a cesta sestupu je vniveč. Ve snaze najít tu správnou cestu nás předjíždí 4 borečci na lopatách (chcete-li pekáčích)! No, novinky v naší budoucí výbavě jsou tím pádem vyřešeny… My však valíme maximálně po zadku, a tak nám sestup trvá přeci jen o chvilku déle. V bivakovací chatě balíme spacáky a zbytek věcí, který jsme s sebou táhli a mezitím začíná lehce chumelit. Dohoda zněla sejít ještě dnes k autu, tak se nikdo moc neloudá a postupně opouštíme chatu.
    Neměl bych zapomenout zmínit se o záchodech, které byly u chaty zřízeny. Kdo viděl film Trainspotting, tak si dokáže představit, jak taky může vypadat záchod. Kdo to neviděl ve filmu – jeďte na Glockner! Mimochodem pro někoho není problém pustit to i 10 metrů pod vrcholem přímo na výstupové trase! (Frenkieho hláška: „po tom by se dalo slanit dolů!“) Ale to jen tak mezi řečí… Víc napoví článek, který vyšel na Lezci.
    V dost hrozném počasí sestupujeme, ať už to máme za sebou. Někdo po zadku někdo normálka, ale hlavně dolů! První část, která vedla po sněhu, byla ještě poměrně v pohodě. Na konci ale už začalo solidně pršet a bouřka nám burácela nad hlavou jako výstražný gong. V rychlosti sundáváme mačky a co nejdřív dolů po suti. Najednou je cesta až na ledovec jasná jako facka a my nechápeme, jak jsme to mohli cestou nahoru nevidět. Na ledovci je už docela slušně. Prší jen opravdu z lehka. Po té dvouhodinové sprše mi to teda aspoň tak připadá. Tentokrát už se ani nenavazujeme a všichni se řítíme přes ledovec. Když mi z ničeho nic zmizí po pás nohy začínám trochu pochybovat o bezpečnosti, ale to už stojím na šutrech a lokám dešťovou vodu která se plazí po kamenech. Na sestup jsme uvařili jen 2 litry čaje, a to nám fakt nestačilo…
    Výstup k Hoffmannshütte jsme zvládli sice roztroušení, ale bez větších potíží. Série tunelů šla sama a už konečně u auta sundávám tu krysu ze zad. Všechno v báglu včetně spacáku je totálně na žmach…
     





   
Všichni jsme už převlečeni do suchého. Kolem projíždějící Němčouři si nás prohlíží jako opice v zoo a my začínáme trochu uklízet, abychom moc nevybuřovali… Trošku jsme se ohřáli na vykukujícím slunci, sežrali, co se dalo a...hurááá domů...

Juja   [úpravy] 09:10 25.06.2005Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 35EEEE01:47:39 26.06.2005
tolik za auto fakt? Už chápu proč klasici jezdili po alpách na kole... A co holky? Daly nakonec?
Matyodpovědět 
 Re: 35EEEE22:34:52 26.06.2005
ja nevim co jste platili, ale my jsme za vyjezd platili 26 EUR pred tremi tydny.
Radek
zobanodpovědět 
  Re: 35EEEE17:47:22 27.06.2005
to bude tím, že jeden den stojí 26E a další až do 30 dní patíš 35E
odpovědět 
 Re: 35EEEE15:32:49 29.06.2005
ted v sobotu jsme take platili 26 Eur :))))). Asi vas pokladni kapanek natahla :). Meli jste tech 35 i na uctence :))?
dan kodpovědět 
  Re: 35EEEE20:35:26 29.06.2005
Pro jistotu ještě jednou! 1 den stojí 26 Euro, 2-30 dní stojí 35 Euro.
Na účtence to samozřejmě bylo...
Jujaodpovědět 

 www.primaesus.cz17:38:18 26.06.2005
...Všichni začínáme vařit nejdřív čaj a pak koně s rýží a v půl 9 večer se hroutíme do spacáků zmordovaný jako kung-pao ...
Hugo Kuzelinaodpovědět 

 Navázání18:35:25 26.06.2005
Pěkný výlet, jen mi trochu zatrnulo, když jsem viděl, jak od ledovce stoupáte hore pěkně navázáni za sebou. Nebo se mi to jen z těch fotek zdálo? Jesti jo, tak se omlouvám, a jestli to tak bylo, tak doporučuji přečíst Schuberta, první díl.
Hore zdar a hodně štěstí i do budoucna. Gejza
Gejzaodpovědět 
 Re: Navázání09:31:08 27.06.2005
Podle těch fotek to už ale nevypadá jako ledovec...
Roman Raškaodpovědět 
  Re: Navázání10:07:01 27.06.2005
Tomuhle se řiká rituální sebevražda :-) kdyby jeden ujel .. tak teleskopama se sice dá taky zabrzdit ale spíš nouzově a sám sebe. Těžko by v takhle prudkým svahu udržel další 3-4 kusy někdo??
Já to spíš radši řešim každej za sebe bez lana a s cepínem a zatim dobrý. To je asi jako ty teorie o jištění na ostrým hřebínku .. a ten druhý potom skočí na druhou stranu. Já si to představit v praxi nedovedu.
Jardaodpovědět 
   Re: Navázání12:54:53 27.06.2005
Podle Schuberta by to neubrzdili, ale Schuberta necetli nejspis jak protagoniste tohoto clanku, tak ani vetsina horskych vudcu, ktere jsem treba na Glockneru potkal, pac v nekterych pripadech tam jdou se ctyrmi klienty, z nichz nekteri ani macky nemaji.
SpiderCzodpovědět 
    Re: Navázání20:11:00 30.06.2005
I Schubert si protiřečí. To jen tak na okraj.
odpovědět 
     Re: Navázání12:31:27 04.07.2005
V cem ? At mam duvod ho otevrit a podivat se, zda pravdu dis, ci nikoliv :)
SpiderCzodpovědět 
 Re: Navázání20:08:34 27.06.2005
Uvítám všechny návrhy. Co máš přesně na mysli.
Frenkieodpovědět 

 Metodika22:30:51 26.06.2005
Hezký článek.Děkuji.Doporučil bych vám před vaším výletem na Mont Blank něco málo udělat s metodikou.Nenechte se ale odradit a otrávit od dalších akcí mojí poznámkou.Ahoj
Pitrisodpovědět 
 Re: Metodika20:11:29 27.06.2005
Co máš přesně na mysli? Beru všechny návrhy.
odpovědět 

 pašák 10 m pod vrcholem11:08:22 27.06.2005
Autor toho uměleckého dílka 10m pod vrcholem byl člen naší výpravy. Když musíš, tak musíš.
Myslím, že jsme Vás pak potkali, když jsme byli na sestupu. Takže ta skulptura byla necelý den stará;)
Řezinodpovědět 

 Povznášející16:39:47 27.06.2005
je zejména pohled na binec roztahanej po parkovišti, který nám pan autor dopřál celkem čtyřikrát.
Dva nádherné obrázky asfaltové silnice a jeden moderního několikapodlažního parkoviště bohužel kazí nějaké hromady šutrů s čímsi bílým v pozadí.... :-)
Není nad romantiku.
Také informace o močovicích jsou velmi inspirativní...

Na výstupu samotném nic zajímavého není. Husí pochod s lanem do kopce... jasně, když jedem zakopne, jdou dolů všichni. Když ale bude pod sněhem trhlina, může lano zachránit. Je třeba se rozhodout podle konkrétní situace. Že je každej po šlapání s batohem do kopce unavenej, není ani moc překvalivé, Je to tak už mnoho desítek let.
Že taky může padnout v horách mlha? To je opravdu překvapení.
Tak nakonec alespoň zaplať pánbůh za čtyři slušné fotky.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Povznášející18:50:16 27.06.2005
někdo tý škodovce musí dělat reklamu ;o))
Billodpovědět 
 Re: Povznášející20:07:25 27.06.2005
Ty jsi asi veliký drsňák. Co?
Personneodpovědět 
  nejsi bouchač, nepiš!23:29:09 27.06.2005
holt nedá se psát jenom pořád o nějakých super drsných výstupech a mě tenhle článek přišel docela pěkný, takže nechápu tenhle jedovatý komentář. Ne každý je na takové profi úrovni aby psal o větších drsňárnách než je takový glockner a podělit se o své zážitky je jedním ze smyslů Lezce. Takovéhle komentáře mě úplně odrazují od toho abych napsal něco malého drobného o našem nováčkovském lezení v Tatrách. Nemusíme přeci číst pořád články jaké kdo dal super prásky. Jde přeci o ty hory a ne o výkon. Nebo že by se tady zavedl nějaký filtr: dokud nemáš osm tisíc přelez tak s tím na Lezce nelez?
Daliborodpovědět 
   Re: nejsi bouchač, nepiš!05:37:35 28.06.2005
nechápu co se to s lidmama děje... místo aby je něco nakoplo a (w)oni se snažili dokázat, že kritika (pravda mnohdy trošku ostrá :o))) byla neoprávněná a jali se dále zásobovat lezce stále lepšími a lepšími člány s lepšími a lepšími fotografiemi, odrazuje je to...(???). Kua kucí (a holky...) bojujte trošku... (nemyslim tim v diskuzích ale dalšími články... věřim že po pár kritikách si budem libovat v jaké literárně nadané lezce jsme vyrostli...).
PS: "čtu tedy cítím píšu tedy myslím, lezu tedy jsem..."
Billodpovědět 
   Re: neCIL SE!21:42:52 28.06.2005
Me ta Petrova kritika prijde docela opravnena. Z clanku jsem se dozvedel pouze kolik stoji prujezd Grossglockner Hochalpenstrasse a ze ji oteviraji v sest. Co treba vyznacit vystupovou trasu, kdyby to chtel nekdo pouzit jako inspiraci ?
SpiderCzodpovědět 

 Jen tak na okraj,příp.za okraj08:23:09 28.06.2005
Článek i foto mi nepřijdou nějak pohoršující,možná bysme se divili co pro remcaly je kvalitní foto.
Posoudit úhel svahu z fotek lze jen obtížně,navíc těžko říct co trhliny,tak navázání na špagát v tomto případě bez konzultace z autorem článku komentovat nebudu,ale
PRO VŠECHNY-navázání na lano na sněhovém,nedej bože ledovém svahu,bez štandu,je jako když dáš hlavu do oprátky.A stanoviště musí být tutáč,jinak se NENAVAZUJTE!!!!
V zimě 91 při sestupu v Tatrách pod nástup jsme s kamarádem uvažovali nad tím jestli se navážeme,v létě je to terén za 1,možnosti jištění byly mizivé,tak lano zůstalo v báglu a šli jsme do toho.Po asi 80m traverzu na svahu o sklonu asi 45stupňů kamarád zakopl mačkou o kalhoty,spadl a po asi 30 m pádu,kdy se mu nepodařilo pád zastavit mi zmizel v propasti.Po třech dnech v Popradské nemocnici zemřel na krvácení do mozku.
Horská mu naměřila 1200 metrů pád.Jelikož po té co mi zmizel z očí letěl po svahu bez vystouplých skal,téměř něměl žadné jiné zranění,v jednom místě byla ovšem sněhová mulda o kterou si tupým nárazem hlavou zlomil spodinu lebeční.(Pád probíhal celou dobu hlavou po svahu,proto nedošlo k zaseknutí maček)
Co z toho plyne je doufám jasné.Kdyby měl přilbu možná to přežil a kdybychom se navázali tak bych vám to tady jistě nepsal.Nad vším co v horách děláte sakra pořádně uvažujte,je škoda zabít se hloupým rozhodnutím.V dané situaci je třeba vidět ne jen na okraj,ale pokud možno i za něj.   
Jéňaodpovědět 
 Re: Jen tak na okraj,příp.za okraj08:31:38 28.06.2005
Amen.
dabodpovědět 
 Re: Jen tak na okraj,příp.za okraj09:50:38 29.06.2005
Asi tak, dneska je to obrovska moda, davy lidi, ale skoro nikdo niv nevi. Skoda je, ze si kazdy uvedomi ze se napr. helma nosi az mu ten kamarad umre. (tim nemyslim ted tebe ale obecne)

Jinak clanek se mi zdal pekny, mohlo by byt trochu podrobnejsi s vystupovkou, ale kritika, ze nafotili garaz je trosku of topic, to k tomu patri taky. Kdyz si Petre na velke vystupy tak vubec neco s nadpisem Glockner neotvirej ;)
Blahyodpovědět 
  diskuze12:33:39 29.06.2005
Ahoj, s tim kritizovanim je to zajimave... 14. kvetna jsme lezli Pallavicini a nejzkusenejsi vedouci z oddilu nam o tom "zakazal" neco psat. Mel strach ze ho tady bude chytrolinsky pisalek za neco jebat o to nema za potrebi. Myslim, ze mel pravdu. Stejne, cokoli tu kdokoli napise, tak mu to lidi omlatej o hlavu. (treba Zoban a mapy dolin, tedka tohle, atd.) Jo a Pallavicini byl super. Zdar.
honzaodpovědět 
   Re: diskuze13:29:38 29.06.2005
Sorry, ale nemáš pravdu. Za dobře udělané články, ať už jsou o skoro o čemkoliv, tady nikdo nikomu nic o hlavu nemlátí. Příklady (zdaleka ne všechny):
http://lezec.cz/clanek.php? key=3669
http://lezec.cz/clanek.php? key=3513
http://lezec.cz/clanek.php? key=3634
http://lezec.cz/clanek.php? key=3569
http://lezec.cz/clanek.php? key=3814
http://lezec.cz/clanek.php? key=741
ale třeba taky
http://lezec.cz/clanky.php? key=3038, nebo
http://lezec.cz/clanek.php? key=1192 - to vůbec není o nějakých suprvýkonech :-)
http://lezec.cz/clanek.php? key=3340

Pokud někdo nadhazuje kontroverzní témata, musí samozřejmě počítat s tím, že názory budu různé. A kdo si není svým psaním jist a bojí se lézt do mlýnice, ať do ní neleze.

Řada diskutujících si tady plete pojmy. Psaní článků (byť i o lezení) není o tom lezení, ale o tom psaní. To je jiná disciplína, která se musí umět, nebo se ji učit. Nezáleží moc o tom, o čem se píše, když se píše dobře. Karel Čapek dokázal napsat zcela svěle o těch nejobyčejnějších věcech, Pavel Solanský nedokázal napsat zajímavý článek ani o velmi skvělém výkonu Martina Stráníka a tady u toho Grossglockneru si autor myslí, že ukončením článku zařazením tří neostrých, skoro stejných fotek věcí rozházených okolo auta své dílo nějak vylepší.
odpovědět 
    Re: diskuze15:24:07 29.06.2005
Nesouhlasím s tebou,protože si myslím že ty články by měly být od toho aby ses podělil s ostatními o své zážitky a každý není přeborník v literárních soutěžích.
Jistě jsou literární soutěže,tak bych doporučoval remcalům ať jdou do toho.
Já jsem spokojený že se dovím něčí zážitky a kluci co jste naštvaní z těch urejpanců kašlete na ně.
Někomu se nelíbí fotka,někomu kopec na kerý lezeš,někomu se nelíbí vůbec nic.
Mě se to líbí a basta.
Jéňaodpovědět 
     Re: diskuze15:41:38 29.06.2005
Jsi nenáročnej. Budiž ti přáno.
Petr Jandíkodpovědět 
  diskuze12:51:20 29.06.2005
Ahoj, s tim kritizovanim je to zajimave... 14. kvetna jsme lezli Pallavicini a nejzkusenejsi vedouci z oddilu nam o tom "zakazal" neco psat. Mel strach ze ho tady bude chytrolinsky pisalek za neco jebat o to nema za potrebi. Myslim, ze mel pravdu. Stejne, cokoli tu kdokoli napise, tak mu to lidi omlatej o hlavu. (treba Zoban a mapy dolin, tedka tohle, atd.) Jo a Pallavicini byl super. Zdar.
honzaodpovědět 
   Re: diskuze13:12:10 29.06.2005
Jo přesně tak. taky jsem s článkama na lezci skončil. Taky jsme byli teď v taurách a dali s kámošem super kopec s absolutně neznámý jménem. Super zážitek, žádný lidi .. proč psát? Aby každej kdo má internet rozebíral metodiku, jestli jsme spali v kempu, kde jsme byli na velký a tak... Pro některý by bylo 3100 málo, o život taky nešlo .. nic zajímavýho. Aspoň tam bude porád málo lidí a bude klid.
Jardaodpovědět 
    Re: diskuze16:16:51 29.06.2005
Nedobře se na to díváš. Já jsem tudle psal o lezení na Wiesbachhorn, není to sice neznámej kopec, ale má jen 3500 metrů, no co to je že?

Ale proč bych to sem nenapsal. Ať se ostatní kouknou jak jsme si užívali na horách.
Honza Handrejchodpovědět 
    Re: diskuze16:37:28 29.06.2005
Divate se na to spatne. Nemuzete prece cekat, ze na neco co napisete budou hned vsichni psat zjoooova, to je supr.
Navic, cim vetsi diskuze pod clankem, tim vetsi o neho byl zajem - muzete byt se sebou spokojeni. A v mnoha pripadech (pokud je clovek schopen nejake sebereflexe) se dokaze z komentaru i poucit a priste treba vyplodit clanek s uzasnymi fotkami a textem pod ktery opravdu budou vsichni psat zjooova tak to bylo fakt supr.
Chce to trochu nadhledu, vzdyt to je predevsim zabava.
cifraodpovědět 

 Cože?Glockner?...21:06:32 29.06.2005
Po těch pár dnech co tu visí můj článek, musím i já přispět do diskuze, která se rozjela víc než sem předpokládal.
Za prvé díky všem za příspěvek, ať už kladný nebo záporný. Kritika se musí přijímat a uznávám, že určitě se z ní nechá poučit. Doufám, že se mi to do příštího článku povede.
Za další bych chtěl říct na mojí obhajobu, že to byl můj první počin na lezci a holt nejsem takový pisatel. Fotky jsem zkomprimoval trochu víc než jsem musel a proto se taky mohou zdát neostré či tak něco. Každou z nich jsem se snažil přiložit k článku, aby snad co nejvíc korespondovala s psaním. Bohužel každému tím pádem nelahodily silnice, garáže a spol. Doporučil bych si snad jen natáhnout hodinky protože je 21. století a ty stavby tam chtě nechtě jsou.
Co se týče výstupu, nekladli jsme si za cíl dát nějakou "bomba" cestu. Holt nejsem takový bouchač jako řada z vás ostatních ale na lezce podle mého soudu patří i takovéhle články. (možná se pletu)
Jujaodpovědět 
 Re: Cože?Glockner?...21:24:53 29.06.2005
tak to má bejt... obhajoba... na mě působí;o)... držte se... c(_) a směle dál... a vejš...;o)
PS: hlavně vem péro s sebou... :o)
Billodpovědět 
  Re: Cože?Bill?...21:29:46 29.06.2005
Coze jsi zmenil nick na Billa?
jan pusodpovědět 
   Re: Cože?Bill?...05:23:54 30.06.2005
Petrů je moc a ne s každym se z to... ztotožňuju... :o)... [...jaj to ten půllitr??? :o)].
Jinak zdravim a pěkný ráno přeju... c\_/ (káva, přece jen v 5:23 pivo to je i na ranní ptáče brzo...:o)))
Bill
Billodpovědět 
   Re: Cože?Bill?...09:25:50 30.06.2005
tim sem chtěl říct... že jsem to furt já, ale nerad bych aby si někdo myslel, že sem to já a já to nebill... a nick typu "totálně úplně jinej petr", nebo "petr co o tom mnoho neví"... (nic proti nikům podobnýho nicku ale kdo se s tim má psát.. :o)))... finíto...
Zn.: c(_)
ps: a nick celým jménem??? ej... asi sem měkej... :o), nicméně na požádání předložím ;o)
Billodpovědět 
    Re: Cože?Bill?...09:30:39 30.06.2005
Bill, proc by nebyl. Ja bill jenom zvedavy.
autsajdodpovědět 
 Re: Cože?Glockner?...21:12:23 30.06.2005
Ona se ta garáž dá vyfotit taky tak, že je v pozadí Grossglockner a hned to může být o hodně lepší. Stačí jen zajít kousek zpátky po silnici :-). A čti Franka...
Petr Jandíkodpovědět 

 Drbárna21:28:04 29.06.2005
Není tomu tak dlouho co jsme si dopisovali s Tomem Frankem a v jedné časti textu psal že Lezec.cz je náš takový horo-lezecký bulvár ...

Má pravdu, berme ty komentáře tak :-))))))
Honza Handrejchodpovědět 
 Re: Drbárna08:01:20 30.06.2005
Bulvár,nebulvár pro mě je to info-zdroj mimo jiné,příkladně teď jedeme do Saska a na lezci jsem si doplnil mezery ve vzdělání.
A někdy si zapolemizuju a podiskutuju v komentářích.A celkem rád.
Možná jsem alergik na věčné remcaly,bojující proti všem a všemu,ale zas tak moc to nežeru.
A alergii má dnes kdekdo.:-)
Jéňaodpovědět 
  Re: Drbárna11:51:17 30.06.2005
A tak to má byť! Právě proto, že to je "náš" a "bulvár", tady jsem prakticky denně. Teda alespoň ty dny, kdy se dostanu k počítači, mám kousíček času a připojení.

A k autorům článku, případnám další autorům jiných článků (atd.), podotýkám, že bych do téhle dišputace nevstupoval, kdybych zde už nebyl jmenován, mám pocit, že si nemusíte stěžovat na přísnou kritiku (já vím, neposlouchá/nečte se dobře), ona mívá kritika báječnou vlastnost, že kritizovaného (pokud není striktně odsuzující či krajně nespravedlivá) posouvá dál. Třeba ne hned, ale člověk málokdy opakuje své chyby právě v článku. Příkladem budiž Právě Honza, který sem dal jako první příspěvek s názvem DRBÁRNA :-) Vzpomínám si, že byl autorem podobně zdrcujícně zkritizovaného článku (můžeš si jej najít v místním hledání - články podle autora). A ejhle, v poslední době je k němu (byť také píše v podstatě o tomtéž, tedy o jekémsi čundru na kopec) kritika mnohem smířlivější, ba naopak, jeho články jsou přijímány bezmále nekriticky - ne snad že by se někdo rozplýval "Bože jaký to úžasný článek", ale většina návštěvníků si článek přečte (a byť se i nevyjádří) nemá pocit, že je třeba autory jakkoli napadat.

Mimochodem, právě v reakci na tento konkrétní článek, proběhla paralelně v "Diskusi" diskuse nazvaná "Jsme všichni ťáponohové?", kde myslím Petr Jandík docela zřetelně vytahuje to hlavní, co odlišuje dobrý článek od průměrného (až mizerného). Takže, autoři, žádný stres. Buď se necháte odradit (možná škoda, možná ne, ale kdo jsem já, abych to posuzoval), nebo taky ne. V tom druhém případě Vám přeju víc štěstí (než třeba autorovi právě tohoto článku - kterému rovnou vzkazuju: zamysli se, kde kritici mají pravdu; kecama o natáhnutejch hodinkách článek nevylepšíš, a příště to prostě udělej líp).
Tomáš F.odpovědět 
   Re: Drbárna - takové P.S.21:21:32 30.06.2005
Nojo, a teď jsem tady za cintala já. Sebekriticky jsem si to po sobě přečetl. Radím aby to udělali líp, leč poněkud nepříliš konkrétně. Tak zpět.
Podotýkám, že se většinou právě k těmhle diskusím na téma úrovně nějakého konkrétního díla či obrázků nerad vyjadřuju, protože se právě bojím toho, aby nebyli zbytečně odrazeni případní psavci/fotografové, kteří třeba příště napíšou něco, co mě potěší, zaujme atd. Ale když už jsem s tím jednou začal, rád bych ještě jednou odkázal do tý diskuse (Jsme všichni ťáponohové), která už řadu konkrétních rad přináší. A také předesílám, že Tě tímto textem nechci zbytečně rozhodit, ostatně, já proti tomuhle článku až tolik nemám :-) Není ani lepší ani horší než mnohé jiné tady, naopak je zaručeně mnohem lepší, než celá řada dalších (taky tady).

Text tohoto článku jako takový je nepříliš rozsáhlý, a tím poutavější.
Přesto ještě k psaní (tedy textu):
A/ Starý dobrý novinářský trik spočívá v tom, že autor usedne, napíše a závěrem škrtne první odstavec (buď bez náhrady, nebo se stručným úvodem napsaným jinak). Proč? No proto, že se při psaní hezky „rozjel“ a už mu to jde (ví co chce v článku říct, a jak), což když začínal zeširoka o textu rozmýšlet, zaručeně nefungovalo.
B/ Dobrá rada spočívá i v tom, vyhnout se příliš neestetickým popisům, nejsou li nutné pro zvýraznění samotného sdělení (pokud se někomu nad popisem čehosi bude dělat špatně a navíc to nebylo pro text zapotřebí, nebude mít po přečtení nejlepší pocit; jiná věc je, potřebuje-li autor vylíčit něco drastického – třeba v podobě varování, což ovšem není tento případ).
C/ Autor se musí zamyslet nad tím, co chtěl sdělit, a proč (cílová skupina, srozumitelnost atd. Buď píšu článeček, který má pobavit – tedy musí být vtipně o něčem, nebo poučit, tedy musí být konkrétně o něčem; v případě článku na Lezec.cz tedy asi o lezení, nebo klidně chození, ale konkrétně – tedy s potřebným aparátem – informace: kde, kdy, co, rovněž jak, za kolik, kudy). Článek za účelem ukázat jak jsme se měli, obvykle čtenářům nestačí – stačil by známým, kámošům tedy tak max. na oddílové stránky. Naštěstí je zde text dostatečně krátký, tudíž nezačne nudit, nebo dokonce prudit.
A pak ještě k fotkám:
A/ Obrazový materiál můžeme rozdělit na takový, který článek doprovází (ilustrace, fotky), nebo na ten, který je stěžejní a text k němu je zapotřebí jen jako jakýsi „průvodce“ po obrázcích (báječným příkladem onoho druhého přístupu je článek nazvaný Pískomilové od Houmyho: http://www.lezec.cz/clanek.php?key=3634, ten si najdi). V případě Tvého článku se jedná o „něco mezi“ a jak už to bývá, kompromis málokdy uspokojí :-) Nebo zde také obrazový materiál nemusí být, pak jde o tzv. zprávu (suché konstatování faktů, viz třeba tady http://www.lezec.cz/clanek.php?key=2664, taky od Houmyho. Fotky mohou být vybírány tak, aby k textu zcela nepochybně patřily, doplňovaly jej a zvyšovaly jeho informační hodnotu (např. tady http://www.lezec.cz/clanek.php?key=3214, od téhož autora), nebo jsou tzv. ilustrační, tedy pouze vlastní sdělení podtrhávají – poutají pozornost a zvyšují zábavnost článku/zprávy (třeba tady: http://www.lezec.cz/clanek.php?key=2900, co Vám budu říkat, zase od toho samého autora).
B/ Obrazový materiál nesmí nudit! Opakuješ-li velmi podobný záběr (třeba bordel kolem auta třikrát, nudí to, zatímco poprvé to je záběr něčeho, co sice taky známe, ale stejně nás to pobaví).
C/ Obrazový materiál se má nějakým způsobem vztahovat k textu (to jsi pochopil správně, jen jsi jej několikráte zálohoval, jakoby nestačila jedna fotka něčeho podobného - záběry ze silnice se silnicí, záběr vaší party škrábající se vzhůru, zmíněný bordel na parkovišti; odpustit by to šlo např. u „vrcholovky, kdyby tam chtěl být i fotografující a osoby, i kompozice, se tudíž vyměnily)

No, a závěrem, co bych Ti vyčetl úplně nejvíc: psals o horách? Asi jsi předpokládal, že čtenáři budou zvědaví na hory, že. Tak proč, proboha, fotky s „civilizačními nešvary“, jsou přesně jedna k jedný s tou „horskou romantikou“. Tedy přesně sedm fotek silnic, parkovišť apod., a sedm fotek hor, nebo lidí v horách (povinnou „vrcholovku“ za osmou počítat nelze).
Prostě jestli jsi chtěl psát o tom, že i ta silnice, byť se za ní platí, je zajímavá, měl jsi psát o ní! A jednou větou zmínit, žes ji projel, když jsi se šel podívat na kopec. Pokud jsi chtěl psát o výletu na kopec, bylo by na místě zmínit přístupovku vozidlem rovněž jednovětně (pokud jsi tam už nechtěl dávat nějaký itinerář, jak se tam nejlépe dostat).
A garantuju Ti, že kdyby ty fotky byly víc „k věci“ asi bys ani neschytal tolik kritiky týkající se jejich kvality (většina z nás tady nejsou profíci přes obrázky, takže většinou cosi rozjetýho, nepříliš zdařilýho kompozičně, s ulítlejma barvama a vůbec všema nešvarama amatérský fotky, tolerujeme).
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Drbárna - takové P.S.21:53:17 30.06.2005
hergot... super... to je jeden z nejkonkrétnějších příspěvků za... čas nejni důležitý... skoro jako kdyby politik na otázku o kolik se zvednou daně neodpověděl ono obligátní "víte, to má te tak...", ale odpověděl by "o 3,47%."... Díky ti... jen bych připojil BILLůf tip...: medovina inspiruje... jeaááááh :o)
William "Bill" Blake
Billodpovědět 
     Re: Drbárna - takové P.S.10:51:35 01.07.2005
No, zas tak báječnej text to není. Zase jsem si ho přečet - číst druhej den svůj text (pokud už je venku - tedy publikován) by se mělo úředně zakázat. Autor chytá depky.
Měl jsem ještě správněji dělit typizovat texty, a hlavně být pozitivnější. Opravdu. ten článek je dobrej, protože je krátkej (to já neumím, a vím že to jes má slabina). Kdyby se autor vyhnul několika málo chybám, textu by nešlo nic vyčíst.
Chyba je ve volbě těch fotek, prostě jich mohlo být buď o polovinu méně (vykopnout ty se stejnými nebo proklatě podobnými motivy), nebo jinak volené (třeba místo té druhé fotky silnice a hor vzádu, fotka chajdy Františka Jósefa a tak). Pozitivně naladit lze i tím, že mu schválím tu fotku čehosi v mlze (foto za vrcholovkou). Jo, fotka nic moc, v soutěži o krásu by s ní neuspěl, ale jedna taková prostě neškodí. Známe to, ne vždy lze fotit a tahle maličká fotečka má vypovídající hodnotu (atmosféru) - prostě si každý z nás hnedka umí představit jak tam právě bylo. A ještě k těm bordelům na parkovišti. Jedna taková opravdu neva. Ostatně většina z nás má také podobných mnoho. Málokdo odolá ten typickej brajgl cvaknout (ale protože velmi podobných máme každý mnoho, už druhá taková je přesmíru - zatímco ta první vzbudí úsměv "jasně, známe" čili pozitivní emoci - ostatně psaní článku, není-li to dokument nebo učebnice je práce s emocemi). Nojo, rozkecávám se, žejo? Zbytečně opakuju/zdůrazňuju řečené. Můj známý nešvar :-)))))
Tomáš F.odpovědět 
      Re: Drbárna - takové P.S.13:36:44 18.09.2005
Kromě textu o psaní textů, napsals v poslední době něco?
Lenušeodpovědět 
       Re: Drbárna - takové P.S.17:17:17 22.09.2005
Nene, nenapsal a taky nevylez :-)
Tomáš F.odpovědět 

 parááááda15:51:04 07.07.2005
Náhodou je to perfektní článek. Na své si přijdou nejen horolezci a turisti, ale například také teoretici dopravní architektury a uklízeči parkovišť. Ale i tomu nejvíc nejlepšímu článku se dá vždycky něco vytknout, zvlášť když kriteria komentátorů jsou tak rozdílná. Proto pište dál a nenechte se odradit. Na Glockner jedu taky, dobrá inspirace..:)))
skywalkerodpovědět 

 Kde je Papouš???12:55:04 12.07.2005
Papouš zanevřel na Lezce! Kde je jeho DELETE! Nebo alespoň dylít?
odpovědět 
 Re: Kde je Papouš???14:26:01 12.07.2005
Papouš je nezvěstný? A kdopak nás bude po zásluze chválit, hanit, opravovat...
odpovědět 
  Re: Kde je Papouš???13:29:18 18.09.2005
asi rezignoval ;)
Lenušeodpovědět 
   Re: Kde je Papouš???13:40:59 18.09.2005
Nerezignoval, ordinuje jinde.
Papoušodpovědět 
    Re: Kde je Papouš???17:18:04 22.09.2005
Jojo, je to znát :-)))))
Tomáš F.odpovědět 
     Re: Kde je Papouš???17:24:22 22.09.2005
ááá, pad sem do pasti na zvědavé voly. dobře mi tak...
Papoušodpovědět 
      Re: Kde je Papouš???10:48:15 26.09.2005
jo. dobře ti tak
Lenušeodpovědět 

 Re21:12:56 23.07.2005
Že vás to baví pomlouvat. Tak napište něco vy a ne jen takové chytré kecy. Ja jsem byl na Glockneru v květnu a dali jsme s kamarádama palavičinku a radši jem o tom tady nepsal,protože nehodlám číst takové pomluvy. A určitě bych tam aspon nepsal o chlastu... Cus
Honzaodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179372)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
1. Senza Nome 6a+ Coltura
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Mussulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 359 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 254 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.