Osp, Slovinsko: Nové parkoviště a apel na zákaz kempování | |
Slovinští lezci, kteří se starají o lezení v Ospu a Mišja peči, upozorňují, že pod skalami je pro lezce nové parkoviště. A v té souvislosti vyzývají, aby se nikde nekempovalo na divoko, ani v autech.
Ve zprávě, kterou nám poslali ke zveřejnění, slovinští lezci připomínají incident, do něhož byli zapleteni zahraniční lezci, který před několika lety téměř způsobil zavření oblasti. Stálo pak mnoho úsilí vztahy s místními urovnat. Jedním z výsledků tohoto úsilí je právě nové parkoviště přímo pod skalami Mišja peč. Ale po jeho otevření koncem letošního léta, se objevily případy nelegálního kempování a nevhodného chování některých členů lezecké komunity.
Slovinští lezci proto vyzývají k respektování následujících pravidel:
• Žádné volné kempování! A to ani v obytných dodávkách. Ve vesnici je možno využít oficiálního kempu.
• Nerozdělávejte ohně! Nikde!
• Používejte jen schválené stezky
• Respektujte místní
• Odnášejte si své odpadky. A to i slupky od banánů! 🍌
Viz:
A word from Projekt OSP, a National fund for preserving crags and bolts.
freedom | 09:52:27 16.11.2018 | Slovinci stejne jako chorvati jsou …. V precpanejch kempech nikdy spat nebudu. Freedom. To ty prachy radsi prochlastam, a jeste mne nebudou budit po ranu debilni deecka a duchodci co nemuzou dospat! | | odpovědět |
  | Re: freedom | 10:04:09 16.11.2018 | wake up fuck | okl | odpovědět |
  | Re: freedom | 10:57:07 16.11.2018 | Není nad to sedět už v 17h promrzlý u auta a čekat aspoň do 20h ať neležím 15h v autě. To radši zaplatím 12euro za noc v některém z hostelů v okolí. | xxx | odpovědět |
  | Re: freedom | 10:58:10 16.11.2018 | No tak to vypada, ze ty jim v jejich domovine fakt chybet nebudes. Kez by vice lidi jako ty zvolilo namisto vyjezdu nekam chlastani doma. | | odpovědět |
  | Re: freedom | 12:53:15 16.11.2018 | Pokud si dobře vzpominam, tak jsem nekdy kolem roku 1988 vedl cely autobusovy zajezd lezcu do těchto koncin. Puvodni cil zajezdu byl Paklenice. Muj pritel a spolulezec z Lublane mi doporucil prave Osp a Crni Kal. Uz tehdy říkal, ze tyto oblasti budou jednou velkou "arénou". Dostali jsme rukou kreslene nákresy cest. Autobus jsme nechali na miste, které nam mistni vyhradili, stany nakde tusim pod Misja pec.
Pohoda, zadne konflikty. Slovinci nam pomahali, kdykoli bylo třeba. Lezci z Cech, to byla exotika.
Dnes je Osp arena a my nejsme zadna exotika.
Pro obyvatele ospalého Ospu nastaly tezkosti. A aby mohli dal v klidu bydlet, museli ten naval lezcu nejak resit. A vystehovat se nechteli.
Dovolim si apelovat na lezeckou komunitu: Chovejte se tak abyste se mohli do Ospu i kamkoli jinam vracet jak vitani hoste.
| zdenek vrany | odpovědět |
  | Re: freedom | 14:20:03 16.11.2018 | Chorvati jsou cikáni. Slovinci to přeháněj. Ani v autě nesmíš spat. Buzerace. Zlatej rajch, deu. | jelínek | odpovědět |
  |   | Re: freedom | 15:32:43 16.11.2018 | Můžeš si o nich myslet co chceš, ale jednou jsi někde cizinec, tak se tak chovej. Tobě by se taky nelíbilo, kdyby se ti před barákem usídlila skupinka lezců a psali si o tobě, že jsi kretén.
„Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého.“ | Martin | odpovědět |
  | Re: freedom | 15:07:33 17.11.2018 | Pokud ti nevoní kemp, doporučuji airbnb ubytko, kdekoliv v blízkém okolí, místní ti poděkují. Jenže to ty jsi líná socka, která jen bere, žije na úkor druhých a hraje si na svobodného, přitom jsi komplet v poutech systému a dosud jsi nepochopil, že ta tvoje tzv. svoboda je tvoje prokleté vězení. Řešíš to jen vzdorem, výkřiky a revolucí, protože to je to jediné čím dokážeš vykrýt svoji neschopnost. Takže za mně - fuck off feťáku, kterýho budu mít jednou! | TS | odpovědět |
  |   | Re: freedom | 18:04:47 17.11.2018 | Chlapče nemusíš byt líná socka pokud nechceš spát v nelezeckém kempu, hotelu,.., pokud někam jedeme spíme vždy v hotelu a nějaké peníze určitě máme. Ale k lezení vždy patřilo bivakování, příroda,kamarádi,.. a když jedeme lézt tak se vždy snažím abychom spali venku ve skalách, v horách a mohu tě ujistit, že to o penězích určitě není. V sasku se bivakuje zcela normálně a nikdo tě nenazve línou sockou. | | odpovědět |
  |   |   | Re: freedom | 17:13:34 20.11.2018 | v sasku se bivakuje v konkrétně a jednoznačně určených místech, nikdo si nedovolí spát jinde a už vůbec tam rozdělávat oheň. to jen aby byla informace úplná | | odpovědět |
  |   |   | Re: freedom | 11:14:03 22.11.2018 | Souhlas. Nejde primárně o peníze, ale o princip. Jedeš do skal, do přírody a nechceš spát v kempu/hostelu. Samozřejmě nepolezu někomu na zahradu před barák, ale často nechceš poslouchat, jak někdo v kempu dělá do noci bordel, řvoucí děti a chrápající sousedy.. | Pitel | odpovědět |
  |   |   |   | Re: freedom | 14:06:25 25.11.2018 | No a jiní zase nechtějí koukat na to, jak se někde válí a kempují spáči. Přijedu ráno pod skálu a tam se různě válí ve spacácích lidé, smrad z vařených jídel, tam, kde má být klid a pohoda, jsou zaparkované dodávky... Chápu, že ty chceš "něco", ale jiní také chtějí "něco". A pokud to jde proti sobě, místní mají přednost. Lidí je moc, jejich činnost je potřeba regulovat. | | odpovědět |
  |   | Re: freedom | 19:11:31 17.11.2018 | no teda ty máš v hlavě dobrou bramboračku..chci vidět,jak klukoj,co spí ve vw california za 1,5mil kč,řekneš,že je socka.( jsi komplet v poutech systému a dosud jsi nepochopil, že ta tvoje tzv. svoboda je tvoje prokleté vězení) to si psal z vlastní zkušenosti ne?vždit vůbec nevíš s kým mluvíš.to že někdo mrdá systém neznamená,kolik má peněz..akorát si ukázal,jak si povrchní. | . | odpovědět |
  |   |   | Re: freedom | 19:48:13 17.11.2018 | no ty vole. tady je to samej partyzan.. | | odpovědět |
  |   |   | Re: freedom | 11:24:42 18.11.2018 | Dobrá, ty lezce v Californii z repertoáru líných socek vyjímám :-) Zbytek jsou nemytí paraziti, které budeme mít jednou "na krku" a kteří způsobí to, že si v parádních oblastech třeba taky už nezalezeme. | TS | odpovědět |
  |   |   |   | Re: freedom | 19:15:26 18.11.2018 | ty vago ty máš fakt dost.né ty o kom tu mluvíš,ale lidi,jako ty jsou zhoubou společnosti..lezci byli odjakživa trochu jiná sorta,než "normální" sportovci,ale to co tu píšeš jen jen obyčejná netolerance k způsobu života někoho jiného(samozřejmě,když ten někdo svým chováním neomezuje ostatní).jenom si ukázal,jak nevyspělej seš.tomu co ho komentuješ,třeba zase serou vyžehlený,troubové. | . | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: freedom | 01:23:57 20.11.2018 | No, musel jsem tvůj text trochu luštit, abych porozuměl tvému jazyku :-) Ještě se ztrácím, jakou přesně tu majoritní sortu lezců to myslíš? Za celou dobu, co se mezi nimi pohybuji vidím strašně moc rozdílů a ne a ne nějakou tu generální sortu v té rozmanitosti identifikovat. Ale za mně teda - tu opileckou, vyhulenou, bezcílně línou, sportovně i lezecky-kulturně bezvýznamnou, všeobecně nedisciplinovanou sortu bych nejradši zrušil... Podívej se napříč historií a všemi oblastmi na světě - jen tato sorta tropí problémy. A to se pak zastydím, když jsem s tímto v jednom pytli. Hawk baby! :-) | TS | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: freedom | 12:24:23 20.11.2018 | Do té kategorie patří mj. Sharma, Alex, M. Šmíd, lezci z camp4,...., tak se nestyď. | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: freedom | 12:38:22 20.11.2018 | Do té kategorie patří mj. Sharma, Alex, M. Šmíd, lezci z camp4,...., tak se nestyď. | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: freedom | 00:11:10 23.11.2018 | Přesně - zdroje problémů a špatných příkladů pro děti a mládež :-) Nechtějme filozofovat, bo bych to rozebral na součástky, jako že mám pravdu. | TS | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re: freedom | 16:26:20 23.11.2018 | Však už jste se uplně zbláznili? Jestli máš 1,5 M na VW C. tak snad pro Tebe nebude problém dát 10-15e za ubytko kdekoliv v okolí Ospu. Jestli chceš tu svou pohodu, s(r-p)aní na parkále, nebo v lese, tak jeď do oblastí, kde to lidi tolerují. A respektuj pravidlo, které je v Ospu nastaveno tak, že prostě na parkále se nespí. Ani v autě, ani venku. Však to není tak težké pochopit ne? | L. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re: freedom | 19:57:43 24.11.2018 | Že von ti jeden z těch zevlů přebral starou. | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | Re: freedom | 10:47:53 25.11.2018 | Jak jsi to uhodl? Máš pravdu, přebral. Neodolala zevlákovému krásnému pupku, kostičkovaným kalhotám, igelitce. Jasně, nesouďím podle vizáže. Myslím, že hlavní důvod byl ten, že jí nabídl loka z 1,5 l plastového starobrna. Nebyl jsi to ty? Jestli jo, tak vyřiď prosím, že pozdravuju. | L. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | Re: freedom | 13:15:22 25.11.2018 | Tak to byla jiná, pupek nemám, kostickovany kalhoty nenosím a pijí plzensky. Igelitka souhlasí, ale jenom když jdu boudrovat, když jdu lizt tak je to ta modrá taška z toho svedskyho gigantu. | | odpovědět |
. | 10:15:33 16.11.2018 | Nebo podnapilé osoby, hlasitá hudba, štěkot psů atd atd. | flek | odpovědět |
  | Re: . | 10:19:43 16.11.2018 | Mě nezbudí nic, ani ruka v prdeli : D | nejlezec | odpovědět |
  |   | Re: . | 10:21:12 16.11.2018 | nee? : D | Willhem | odpovědět |
  |   | Re: . | 12:04:12 16.11.2018 | pockej tu facku, co potom dostanes | v | odpovědět |
- | 14:10:38 16.11.2018 | Když čtu některé příspěvky,tak se nedivim,že vás tam fuckujou.🐖 | Michal | odpovědět |
zakaz kempovani | 14:17:34 16.11.2018 | pekna fotka, jen ta california zrovna je tam zrovinka v modu kempovani :-) | | odpovědět |
  | Re: zakaz kempovani | 14:29:57 16.11.2018 | Ano ano,je jasny, ze opatreni je na miste :-) a trefilo se uplne presne. | Michal | odpovědět |
  |   | Re: zakaz kempovani | 15:18:03 16.11.2018 | Treba jen vetra :) | T | odpovědět |
  |   |   | Re: zakaz kempovani | 17:20:15 16.11.2018 | Souhlasím s těmi opatřeními. Lezců přibylo za poslední léta šíleně moc. Když jsem viděl co se děje ve Španělsku v Chulille,Margalefu či Siuraně, tak si přeju aby to bylo i tam co nejdříve. Ten bordel kolem parkovišť je šílený. | Libor H. | odpovědět |
  | Re: zakaz kempovani | 19:58:25 16.11.2018 | no to je opravdu hrůza..auto které je vyrobeno na spaní,někdo používá na spaní.neuvěřitelné.. | fuck you | odpovědět |
  |   | Re: zakaz kempovani | 22:12:07 16.11.2018 | a si predstav ze to svoje auto na spanie mozes zaparkovat v kempe a mozes v nom aj spat | okl | odpovědět |
  |   |   | Re: zakaz kempovani | 18:58:03 17.11.2018 | to je tvůj pohled na věc.zakázat spát v autě na parkovišti ti nemůže nikdo zakázat..každému se nemusí chtít do kempu.to raději parkoviště někde u krámu..ještě bych v kempu narazil na partu křestanů z ůdolí. | . | odpovědět |
  |   |   |   | Re: zakaz kempovani | 21:23:15 17.11.2018 | Samozrejme, ze ti to muze nekdo zakazat. Treba majitel parkoviste, ty jedno "ůdolí".. | | odpovědět |
  |   | Re: zakaz kempovani | 09:03:30 17.11.2018 | Kadíš kde? | | odpovědět |
  |   |   | Re: zakaz kempovani | 09:08:46 17.11.2018 | Existuje přenosná toaleta | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: zakaz kempovani | 09:29:56 17.11.2018 | Existují aji kempy, takže pokud je na daném místě nějaká situace, tak se tím řiď nebo se nediv | | odpovědět |
  |   |   | Re: zakaz kempovani | 18:59:58 17.11.2018 | kde kadíš,tak ty jdeš rovnou k věci.většinou do stanu takovejm, jako si ty.)) | . | odpovědět |
  |   |   | Re: zakaz kempovani | 10:03:57 18.11.2018 | Ja treba v obytnaku. V dnesni dobe se pomerne rozmahaji venku obytne dodavky. A nevidim duvod proc to zakazovat. Podle me s takovym autem bordel nedelas a nicemu neskodis. Klidne at je to tak, ze za nocni parkovani se plati, jako na spouste jinych mist.... To, ze se lidi neumeji chovat a serou v lesich tak, ze jsou vsude toaletaky je vec jina. Nikomu neublizi to po sobe zahrabat. ALe lidi jsou prasata!!! spousty lezcu nevyjimaje... | Tom Vidlak | odpovědět |
  |   |   |   | Re: zakaz kempovani | 14:02:00 25.11.2018 | Ale ona je to částečně i otázka množství. Ty sice důvod nevidíš, ok, máš i pravdu s tím neškozením, ale to platí pro sem tam auto. Ale jakmile bys to někde oficiálně povolil, stane se z toho časem parkoviště a "kemp" s dopravní zátěží pro okolí. Tak je to bohužel se vším. Jeden dva lidi v přírodě nevadí, ale jakmile se toho chytí masy... Sice to je trochu mimo lezení, ale podívej se, jak nyní města řeší i koloběžky a kola. Pár cyklistů a koloběžkářů nevadí, ale když jsou jich pak v centrech tisíce, je problém. | | odpovědět |
  |   |   | Re: zakaz kempovani | 16:06:38 19.11.2018 | zasadne do dlani | horolezec zapadni | odpovědět |
Jugoslavci.. | 17:26:20 16.11.2018 | Jsou fakt trochu jebli. To co jim vadilo, jinde rozhodne nevadilo. Hlavne bacha, abysme si tam nedovezli konzervy a neprechrupli v aute. Uznavam slusnost prenocovani, nicmene vsude jinde je lip. Ja vim, chybet jim nebudeme :) | A. | odpovědět |
Škoda přeškoda | 22:04:09 16.11.2018 | Zažil jsem uřvané mladé němce v kempu v Ospu. A pak přespání v obytné dodávce pod skalami u Črni Kal, kdy jsme nebyli nikomu na obtíž, žádné vyřvávání, jen pár dalších tichých dodávek okolo, nikomu jsme na obtíž nebyli. Škoda, že pár nevychovanců ničí vztahy se starousedlíky. | bretacr | odpovědět |
respekt k místním pravidlům | 11:20:57 19.11.2018 | Držím místním - lezcům i obyvatelům - palce. Věřím že se jim podaří, byť za cenu vynaložených nákladů, obrovských "neviditelnách" časových investic, a viditelných zákazů, příkazů atp. "omezení" (oboustranných) udržet aspoň jakýsi konsenzus mezi množstvím/chováním hostujících lezců a životem místních lidí. Ona obecně existuje nepřímá úměra vzdálenosti od vlastního domova a schopnosti (ochoty) chovat se slušně k aktuálně fyzicky nejbližšímu okolí. Souvisí také s respektem každého z nás k zemi, ke krajině, k lidem. Chovat se "jako na návštěvě" kdysi mělo v češtine určitý význam. Uvědomme si prosím, že všem, a to bez jediné výjimky, omezením, a to nejen citovaným v tomto konkrétním článku, příkladů i v ČR jsou desítky, předchází problémové chování hostů. Až "díky" němu místní musejí po x bezvýsledných pokusech o dohodu vytáhnout oficiální nástroje, jejichž cílem není nic víc, něž chránit lidi, chránit prostředí, chránit zemi. | | odpovědět |
  | Re: respekt k místním pravidlům | 22:31:05 19.11.2018 | Dvakrát na mě mířily flintou,na začátku války v Paklenici a podruhé v Ospu u auta v roce 99.Jelikož mám respekt k místním pravidlům tak jezdím tam kde mě vidí rádi,třeba Skotsko Špáno nebo sever. | michal | odpovědět |
  |   | Re: respekt k místním pravidlům | 14:01:44 20.11.2018 | Ludia z bývalého výchdneho bloku su proste......ludia z bývalého vychodneho bloku...málokde v civiliyovanom svete ich vídia radi a ani sa nedivim ked sledujem chovanie poliakov, čechov alebo slovakov tam... | LC | odpovědět |
  |   |   | Re: respekt k místním pravidlům | 19:20:45 24.11.2018 | Máš bohužel pravdu. | Pavel | odpovědět |
|