LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Zakládej jenom tutový jištění, neser se s blbejma smyčkama a lez.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
11.Vopat 11234
12.Smetanová 11085
13.Gulášek 11057
Bouldry:
11.Šlapák 10053
12.Štípek 9956
13.Košťál 9900
Hory:
15.Y 5373
16.Louda 5220
17.Abt 5186

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140154 cest
Nové přelezy:
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a
Královna O 7C

Stěny
Umělá horolezecká stěna ZŠ Dr. Horáka - Prostějov
Lezecké centrum Jihlava - Jihlava
Provide Wall - není v provozu - Dolní Chřibská

Prodejny
HUDYsport - Ústí nad Labem
Outdoor Centrum Rock Point Futurum - Ostrava 1
BIVAK SPORT - BERKNER - KRNOV

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Síla mysli

První část

smallFree sólo lezení je ničím neomezený pohyb po skále. Nemusím se zabývat smyčkami nebo cvakáním kruhů. Stačí si jen užívat lezení, kde každý krok musí být perfektní.

Je nezbytné být v naprosté psychické pohodě – jen tak je zaručeno, že nezačne zbytečně natékat a tělo a mysl nezačne ochromovat strach a panika. Pokud si nejsem jist dalším krokem, neudělám ho. Musím si vše pečlivě promyslet a mít jistotu, že ten krok co se hodlám udělat je ten správný. Stoprocentně to vědět nemůžu, obzvláště u cest, které jsem nikdy nelezl nebo je lezl jen párkrát a už si je moc nepamatuji. Ale ve dvaceti metrech nad zemí se do kroku 50/50 rozhodně nepustím. A v tom je ta krása. Při sólu lezu vždycky lépe než s lanem. Techničtěji, promyšleněji, plynuleji. Absence sedáku a lana je také malé plus kvůli své váze. Sedák ověšený smyčkami, expreskami a karabinami něco váží – každý, když ho ze sebe sundá se hned cítí o něco lehčí. Volnější.

Bohužel jsem chabrus na slézání, proto si do cest, které vedou na věže, ze kterých vím, že bych neslezl, musím vzít sedák. Lano si smotám do panenky na záda. To je přesně opačný případ free sóla – smotané lano na zádech není peříčko a při lezení těžší cesty je znát každý gram navíc. Kladnou stránkou věci ovšem je, že pokud se dostanu do krizové situace, tak mám možnost se slanit a vykašlat se na to, nebo si "odsedávkou"  přicvaknout kruh při jeho oblézání (tím vznikne relativní bezpečí cca 1,5 m kolem kruhu – pak je nutné se zase odcvaknout). Také si můžu provázat případné hodiny a pohodlně si v nich odpočinout.
Moje free sola jsou většinou kompromisem mezi "holou prdelí" a lezeckým materiálem.. Velice rád si dám kolem ramen sešívanou 120 cm smyčku, která je taková poslední záchrana, když něco nejde úplně tak jak by mělo. V situacích, zejména u kruhu, kde je zpravidla těžší místo, pokud nevím jak dál (občas se to stává) a natéká mi, nebo znejistím, protáhnu smyčku (liščí smyčkou) kruhem a do vzniklého oka si vlezu a sednu. Opravdu to moc pomáhá. Smyce kolem ramen není téměř vidět, nic neváží, ale může neskutečně pomoci.

01

Modré džíny 

 


Sám pro sebe ovšem cestu, kterou jsem lezl solo a odsedl si v ní ať už do smyce nebo sedáku, nepovažuji za čistě sólo přelezenou a pokud se mi libí a myslím si, že za to stojí, snažím se do ní příště vrátit a vylézt jí čistě v kuse. Většinou nemám cesty nachozené tak, že bych je znal nazpaměť. Skoro vždy musím lézt pomalu, rozvážně a přemýšlet, jak udělat na jistotu další krok.

Zvedl jsem se od kruhu a pravačkou chytil dobrý, ale ne nijak velký "zoubek". Pak mě čekal úkrok doleva a nátah do sklopené poličky, přenesení váhy na levou nohu a přebrání. Poté mi zbývalo sáhnout levou rukou do již dobrých polic, které vedli ke druhému kruhu. Věděl jsem to, protože jsem cestu už 2x lezl. Také jsem věděl, že je důležité vybrat si správně místa pro nohy, protože pokud bych v klíčových krocích uklouznul, tak bych se neměl šanci udržet a spadnul bych. Byl jsem asi 6 m nad zemí nad velkou pískovcovou policí.

Kruh byl sice vpravo dole nedaleko špiček mých lezeček, ale chyběla mi k němu expreska, lano a bedlivý jistič. Namísto toho jsem měl kolem ramen přehozenou sešívanou 120 cm smyci. Lezl jsem Žížalí cestu (VIIIa) v Prachovských skalách na Východní Rektorskou věž. Tyto skály mám pár minut jízdy od domu  - opět tiše doufám, že mi budou, jako už tolikrát, přátelsky nakloněny.

Srovnal jsem si myšlenky a nohy a levačkou se natáhnul do klíčové poličky. Pustil jsem "zoubek", přesunul tělo doleva a začal jsem přebírat. Jelikož jsem měl ruce přímo před  očima, nemohl jsem si nevšimnout, že mi všech deset prstů z chytu pomalu ujíždí. Místo paniky a pocitu hrůzy mi hlavou blesklo: "Ty vole, teď nemůžeš spadnout. Z toho by byly minimálně zlomené nohy – to by nebylo dobrý." Lehce zneklidněn jsem se pravou rukou vrátil zpět do "zoubku". Trochu jsem se vydýchal. "No nic, prostě to přebereš rychle, nebudeš se s tím moc prcasit a bude to dobrý", promlouval jsem v duchu sám k sobě, abych si dodal jistoty a klidu. Párkrát jsem se zhluboka nedechnul a do přebíracího chytu se znova natáhnul. Co nejrychleji, ale ne zbrkle, jsem přebral, zabral (prsty teď už pravé ruky stále pomalinku ujížděly) a natáhl se do již dobrého chytu.

02

Prachov Skalní město - free soloing

 



Pak jsem ještě, ke svému překvapení, poměrně dlouho laškoval s převískem u druhého kruhu. Je to přece jen velký rozdíl, odlézat od něj bez jeho cvaknutí. Před závěrečným rajbasovým zdvihem pod vrškem jsem se musel vydýchat a pořádně uklidnit.
Tento poslední krok je morálový a nepříjemný i s lanem. Bylo mi jasné, že pád odtud by měl fatální následky. Několikrát jsem si odfouknul, dal levou nohu hodně nahoru k levé ruce a začal se na ní stavět. Problém je v tom, že při tomto kroku se není moc čeho držet, takže pokud by mi levá noha ustřelila, spadnul bych z asi 15m na zem. Zhluboka a nahlas jsem dýchal a tím držel emoce a srdeční tep na uzdě. Ze všeho nejdůležitější byla v tuhle chvíli jasná mysl. Na emoce a mysl omámenou adrenalinem bude čas na vrcholu. Noha neuklouzla a tak jsem si po chvíli mohl radostně zajásat na vrcholu věže a pokochat se západem slunce v Prachovském Skalním městě.Mé oči klouzaly po věžích a jejich strmých stěnách a já jsem přemýšlel, kterou cestu polezu příště...

Sóloing je velmi riskantní a tento článek nesmí být chápán jako nabádání k této aktivitě.

Ještěr   [úpravy] 10:26 28.03.2011Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 srdce pískařovo08:50:26 29.03.2011
...na tohle jsem měl chuť! Díky!!!
Ondřejodpovědět 

 wooow!!09:01:05 29.03.2011
Moc pekne napsano, klobocek dolu, ale myslim si ze je to nejlepsi cesta do drevenyho spacaku, nedavno jsem videl dokument o base jumperech a jeden z nich tam rikal ze prumerna zivotnost jednoho znich jsou 2 roky, tak by me zajimalo jaka je zivotnost freesolare???
ale jeste jednou hluboka poklona.......
strejdaodpovědět 
 Re: wooow!!10:06:48 29.03.2011
Pěkné, zatím nevím jestli mám hledat podobné články na propojení ohledně specifik pískařiny, nebo ohledně sólování, ale těším se na pokračování. Jiný zajímavý článek ohledně sóla s dalšími odkazy je zde "Podlahy pri solovani" www.lezec.cz/clanky.php?key=5339
 martanodpovědět 
 Re: wooow!!15:36:54 29.03.2011
Nevim, osobne mi prijde casto freesolo bezpecnejsi nez lezeni s lanem.
Ostatne zatim jedina vaznejsi podlaha se mi povedla, kdyz jsem byl navazan. A to dokonce na dvou lanech soucastne.
MYSSAKodpovědět 
 Re: wooow!!20:52:57 30.03.2011
Souhlasím s tebou. Kdysi jsem s kamarádem taky lezli sóla na Hrubici, vBetlémkách a v Prachově, ale jen doté doby než se zabil.Bohužel přede mnou. Pak už jen na laně.
honzaodpovědět 

 otava09:01:55 29.03.2011
jojo taky si rikam ze je to desna otrava cvakat kruhy...
R.odpovědět 

 odsedávka při oblézání kruhu09:02:02 29.03.2011
při vší úctě, člověče, radši bych si dal poctivýho vozemboucha z osmi metrů do písku s nějakou tou zlomenou nohou než pád natvrdu do odsedky s kruhem někde mezi kolenem kotníkem. ale nejpravděpodobněji bych se pokakal už na zemi před lezením.
Lukas B.odpovědět 
 Re: odsedávka při oblézání kruhu10:14:04 29.03.2011
jo a prosím webmajstra nebo autora o opravu "prsty ujíždělY"
Lukas B.odpovědět 
  Re: odsedávka při oblézání kruhu08:41:37 06.04.2011
tam má být ale trvdé, kámo
dodpovědět 
   Re: odsedávka při oblézání kruhu14:20:46 06.04.2011
kámo, to volání po opravě je víc než týden staré, takže už to asi někdo opravil
kodpovědět 
 Re: odsedávka při oblézání kruhu10:47:24 29.03.2011
Souhlasím s tebou, že odsedka do kruhu není ideál, ale osobně bych radši volil nejistý pád do odsedky než jistotu pod stěnou.
A třeba tam má lanovici. A třeba i brzdu. Víme prd a jen se zatajeným dechem čteme.. Osobně ani nezávidím, není co...

každopádně super čtení díky:)
BBodpovědět 
  Re: odsedávka při oblézání kruhu11:09:16 29.03.2011
dyť říkám, že bych se pokák už na zemi. taky si odsedku cvakám při slejzání ke slaňáku (a to je stejná situace). nejsme ve při.
odpovědět 

 :)09:38:44 29.03.2011
Krása. Druha fotka by si zaslouzila HiRes rozklik, vypada nadherne.
  Hodne klidu a koncentrace do dalsich cest.
Dannyodpovědět 

 Pane jo!09:43:26 29.03.2011
Klobouk dolů! Na tohle nemám, a asi nikdy mít nebudu, ale tak trochu závidím. Je to prostě jinej level. Jen si říkám, jestli to za to stojí, ale tuhle otázku si musí zodpovědět jen každý sám před sebou. Tak hlavně přeju, ať to nikdy nesmekne. Hore zdar!
Pólodpovědět 

 Nejsi vidět09:55:29 29.03.2011
Václave vůbec nejsi na těch fotkách vidět. Dalo mi dost práce než jsem tě našel. Příště u sebe udělej nějakou značku, nebo se zakroužkuj a nebo si kup červený tričko.
Kubasodpovědět 

 ruská ruleta10:12:10 29.03.2011
Text je to pěkně napsanej, ale jestli ti to při lezení opravdu takhle probíhá, tak pozdrav pámbu. Každýho věc, co kdo dělá, ale zdá se mi, že tady už jde víc o těžkej risk, než o výkon, kdy víš co děláš a máš nad tím kontrolu... Každopádně přeju dobrej dopad, kdyby na to došlo!
Pajaodpovědět 

 Drzim palce10:30:34 29.03.2011
a hodne vnitrni sily, ja si se solo vazne pohraval v 2000 - 2001 az jsem ve Weymothu v UK slitnul tak za 14m, lehce tecoval polici a pak dalsich 10m do more, vytahl me typek, co vencil nahore psa, ja se probral az kdyz sem vykaslaval vodu a od ty doby jsem s tim prastil. Jinak do te doby cca 10 solicek, vesmes kolem 6a, nejtezsi 6b, ale to sem mel nachozeny, ze bych ho dal poslepu. Obcas me to laka porad, naposledy v Ostrove takova ta skalka, co se kolem ni prijizdi ke koupaku, sem si tak bouldroval a najednou sem byl nahore :)

Chci tim hlavne rict, pekne s rozvahou, v klidu a kdyz mas blbej pocit, tak ho poslechni a nelez. Nelez pro ostatni, ale pro sebe, jinak se nechas hecnout a podelas to.
upmanodpovědět 
 Re: Drzim palce09:22:55 30.03.2011
ty seš prostě dokonalej, gumovej a omyvatelnej polobůh, proč mě vždycky tvoje komentáře svou ješitností a tryskajícím egoismem tak pobaví ... ?
downshitodpovědět 
  Re: Drzim palce10:59:29 30.03.2011
No jsem rad ze se pobavis a opetne ze jsi prispel do diskuze prispevkem, ktery ma skutecny edukativni prinos jak pro autora, tak ostatni. No a ego, ano to mam saaaakra velike
upmanodpovědět 
   Re: Drzim palce14:24:28 30.03.2011
Upmanuv prispevek byl prave dost dobry,alespon pro mne. Ten od downshita opravdu shit....Upman dal dobrou informaci, shit jen ze ma nejaky problem.
Martas.odpovědět 

 já vám nevim....10:58:26 29.03.2011
Nějak mi to připomíná týpka z jižního Německa (na jméno si nepamatuju), co lez v juře devítky a víc, je na pár obrázkách v průvodci. Teď ho občas potkám pod venkovní umělkou, sedí na vozejku, baští pizzu, kterou nese k puse třesoucí se rukou a kecá s lidma. A když se s nim dáte do řeči, tak rezignovaně řekne že "lezení neni moc sport na koukání". Nevim jak se mu to přesně stalo, ale byl to sportovní úraz. Asi si taky řiká že by spostu věcí udělal jinak, třeba by do toho rizika nešel, ale pozdě bycha honit.
odpovědět 

 asi budu za hňupa....11:57:33 29.03.2011
Článek zajímavej, ale asi nebudeš mít dlouhou životnost.Na písku osobně nepadám, ale stalo se mi jednou, že sem žuchnul ikdyž sem si myslel že držím tutovku, v tom je písek jedinečnej...a pak ten úžasnej pocit kdy mě chytlo lano..prostě k nezaplacení.Asi su srab, ale lezu jedině s lanem, na krchov času dost. Jinak Ti nic zlého nepřeju a nechci sejčkovat.čus mára
máraodpovědět 
 Re: asi budu za hňupa....12:51:22 29.03.2011
Nejsi za hňupa a pan Ještěr je pěknej magor...
petrodpovědět 

 free a cool jak vool14:18:55 29.03.2011
hele vole jestere, doufam ze solujes jen kdyz te nikdo nevidi, protoze az se s tebou neco ulomi , tak tem co pujdou kolem pripravis peknou pakarnu. Misto peknyho vyletu budou totiz zachranovat zakrvacenyho trotla co  byl prej free..
savecodpovědět 
 Re: free a cool jak vool16:03:19 29.03.2011
a kdo jinej by ho jako měl zachraňovat? instalatér spěchající do práce? řidič autobusu v práci ...? ne je to správně výletníci - ti totiž mají na zachraňování čas. Navíc si procvičí své znalosti z první pomoci a třeba je to i nakopne k tomu se něco doučit. A taky budou dbát na znalosti první pomoci u svých dětí.....
závodaodpovědět 
  Re: free a cool jak vool06:33:06 30.03.2011
no dobre, jako vycvik vyletniku to muze byt uzitecny, tak at se nezabijou vasnosto.
savec vyletnikodpovědět 
 Re: free a cool jak vool23:35:14 29.03.2011
:) :) :) Dobra odpoved :)
KubaneCodpovědět 
 Re: free a cool jak vool22:36:19 30.03.2011
Jsem si vždycky myslel, že turoši na krvavej pád čekaj. Furt zíraj až ten nahoře spadne, a když nespadne tak zhnuseně dojí svačinu a jdou dál :-D
odpovědět 
  Re: free a cool jak vool12:06:07 31.03.2011
Jednou na mě koukali jak bojuju s lanem...dobojoval jsem na zemi...možná to někdo i točil...pak se sebrali a odešli, nepomohli.
odpovědět 
   Re: free a cool jak vool11:37:37 01.04.2011
prece si o tebe neumazou ruce, este by chytli nejakou osklivou infekci. Cekat pomoc od bliznich..? ve stredni evrope..? to se nacekate...
odpovědět 

 no, jako disciplína14:43:14 29.03.2011
je to těžko obhajitelný. taky bych ani za nic nechtěl být v kůži kolemjdoucího turisty v případě nevydařeného pokusu. možná je lepší o tom jen psát povídky...
Martinodpovědět 

 Drsoň14:49:00 29.03.2011
Se mi pochcaly ruce a málem sem si nadělal.
odpovědět 

 Hmm15:26:28 29.03.2011
článek moc hezkej... Fandím Ti!!!
Vráťaodpovědět 
 Re: Hmm15:34:56 29.03.2011
Možná pěkný článek... Já osobně nechápu jen proč jsi ho napsal?
Martas.odpovědět 

 srovnat si to v hlavě16:03:38 29.03.2011
Taky nechápu proč to ten ještěr dělá. Solo je o překonání sebe sama a tu chvíli musíš vědět že to dáš. A nemělo by to být divadlo pro lidi, to je nejlepší cesta jak si rozbít hubu. A když do toho jdu, proč švindlovat před sebou - myslím jeho větu a ta smyce ani není vidět...Když free tak free a úplně sám. (A jen když je ten správnej den) Kdo zkusil ví...
Richardodpovědět 
 Re: srovnat si to v hlavě16:38:28 29.03.2011
smyce není vidět - to má znamenat, že je to opravdu nepatrná věc, která může strašně pomoci. Mám radši, když nikdo kolem není, ale někdy prostě nemůžu čekat, až budu ve skalách sám. Solo lezu pro sebe. Kdo to v sobě nemá, nepochopí. Myslím, že článek nezní vychloubačně - je to prostě podělení se o zážitky. Messner lez sólo somitisícovky a psal o tom knihy....
v.ještěrodpovědět 
  Re: srovnat si to v hlavě20:44:05 29.03.2011
Sólo je opravdu výjimečný prožitek, hraniční. Je to jen každého osobní věc, jestli je v optimální lezecké a psychické pohodě a pustí se do toho. Riziko je vysoké, zážitek je nesdělitelný, jde na dřeň vědomí. Adrenalin teče proudem.
Fakt je, že málokterý ze "sólistů z povolání" se dožil penze. Jenže je to jak s Fidorkou. Když musíš, tak musíš. Tak ať jseš ten první penzista sólista...
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: srovnat si to v hlavě22:57:58 29.03.2011
Zrovna nedavno jsem lezl cestu 4x po sobe, nez se mi ji podarilo spojit, rikal jsem si ze uz cestu znam a nemuze me nic prekvapit. Nestacil jsem ani zanadavat kdyz mi zustala "tutova" lista v ruce (bral jsem ji pokazde v predchozich pokusech), zrovna to bylo v kroku kde clovek stoji na jebkach, dalsi ruka taky na jebce, takze jsem se odporoucel, nastesti zrovna u jisteni. S piskem zatim zkusenosti nemam, ale pocitam, ze je to vic nevyzpytatelne nez zula, kazdopadne hodne stesti, pri solovani zejmena na mekkem pisku je potreba vic nez kde jinde...
Michalodpovědět 
   Re: srovnat si to v hlavě00:27:57 30.03.2011
Když se mi žena vrátila ze stáže kdesi tak trochu těhotná a ne se mnou, tak jsem se místo brekotu rovnal ve skalách s těmi, co maj v hlavě více než jen obvyklá pravidla. A jak si tak jeden den sedím mezi lezbou pod skalou, vstal jsem a zavlnil si solo jedné sedmy v Ostrově s jedním kruhem. Když jsem se za chvíli vrátil dolů nějakou lehkou normálkou za dvě nebo za kolik, moc se to ani neřešilo. Jo, lezl jsem zrovna max VIIb na druhým.
Vo tom to totiž je. A ty, kteří mi do toho nijak nekecali, protože prostě "vědí", tak ty považuji za nej, co mne mohlo kolikrát nejen ve skalách potkat.
Netřeba detailůodpovědět 
    Re: srovnat si to v hlavě08:46:56 30.03.2011
Presne, u lidi kteri touzi prehnane riskovat zivot a zdravi mam podezreni, ze si tim kompenzuji neco co jim v zivote chybi. Zda se to tvuj pripad to byl.
odpovědět 
     Re: srovnat si to v hlavě09:09:57 30.03.2011
To by byl naopak tvůj případ. Např. bouldrování je také jen zakuklené solo, industriál kolikrát nemluvě. Hranice mezi nezodpovědností a zodpovědností jsou pouze v hlavě. Prostě solo není (narozdíl od překližky) pro každého a není na tom nic špatného.
N. d.odpovědět 
 Re: srovnat si to v hlavě20:43:33 29.03.2011
Sólo je neodělitelná součást lezení. Potřebuješ jen silnou psychiku a rozum člověk -zkušený lezec, když leze hluboko pod svým maximem pak není důvod tomu říkat hazard a skutečné riziko je možná menší než jet po českých silnicích.
Steveodpovědět 
  Re: srovnat si to v hlavě21:39:30 29.03.2011
Zdá se, že máš pro strach uděláno. Jakou max klasu lezeš na písku? To by mě zajímalo o kolik stupnů je to vejš než VIIIa. Jinými slovy, jaká je ta rezerva na takové solo?
odpovědět 
   Re: srovnat si to v hlavě22:49:51 29.03.2011
Rezerva? To je asi individuální a na každé cestě je to jiné. Pro mě je rezerva pro sólo výstup jednoznačně dána obtížností, kterou dokážu i slézt.
Steveodpovědět 
    Re: srovnat si to v hlavě15:36:22 30.03.2011
To co slezu dolu, muzu lezt solo. To je logicky a vlastne zcela bezpecny: Akorat to odhadnout jestli to dam i dolu nemusi byt jednoduchy. Mozna si to shornim nejdriv vyzkouset, jak to vypada opacnym smerem z vrsku k nastupu (feetpointing :).
odpovědět 
     Re: srovnat si to v hlavě15:45:43 30.03.2011
To už říkal Paul Preuß. Ale penze se nedožil
Petr Jandíkodpovědět 

 ...19:03:37 29.03.2011
Pořiď si fenečku která tě bude mít ráda, ty ji budeš mít rád, časem si pořídíte štěňátka a takovýhle blbosti tě rychle přejdou
...odpovědět 
 Re: ...19:39:04 29.03.2011
Taky se přiklánim k názoru,že takové to články nepsat...
Radekodpovědět 
 Re: ...19:44:49 29.03.2011
I při velmi krátkém pádu do odsedávačky, např. půlmetrové tvrdší odsednutí při popolézání ke slaňáku, je pádový faktor = 2 a vzniknou síly, při kterých může i prasknout karabina! Odsedávka a karabina v ní by rozhodně neměly být poddimenzované. Je potřeba používat šité ploché smyčky a masivní karabiny se zámkem s pojistkou. Nadlézat nad kruhy při statickém zajištění pouze odsedávačkou by se vůbec nemělo. Tak si to přeberte.
pit schubertodpovědět 
  Re: ...20:03:08 29.03.2011
Ano a zde je příležitost pro "gumovou" odsedku, jakou dělá Beal, případně šklubací tlumič-odsedku na prácu.
Willhemodpovědět 
   Re: ...22:08:43 29.03.2011
obdivuju ty,kteri maji zmaklou svou mysl a emoce a to ty zrejme na skalach dokazes,bylo by jeste obdivuhodnejsi dokazat to za jakychkoliv podminek,je super,jestli se s nami chces podelit o zkusenost a radost,je ale blbe,jestli si tady jen honis ego...jen doufam ,ze nemas deti,to by totiz bylo vuci nim dost sobecke a nezodpovedne...se treba zabit pac vystrelila noha...viva la odvaha a smysl pro zodpovednost
saraodpovědět 
  Re: ...08:06:47 30.03.2011
Pádovej faktor při pádu do statiky (odsedky) je poněkud zavádějící vyjádření toho, jaká to bude šlupka. Bude to totiž šlupka daleko větší.
honzaodpovědět 

 Proc ?21:14:26 29.03.2011
No nevim, na me to cele pusobi, jako volani cloveka o pozornost, o pomoc. "Ano, bojime se o tebe synacku...." To by asi rad slysel.
Ze to leze, dokazu pochopit, ale tento clanek, tato egocentricka masturbace se snahou vzbudit pocit strachu o ci vzbudit obdiv nad..... .... nad cim vlastne ? Jo uz vim, dneska vlastne byt magor ma dost cenu....
No, hodne stesti, takovych jako ty uz tu par bylo...
Rantlodpovědět 
 Re: Proc ?22:43:51 29.03.2011
Proto, lezení jako takové je prostě riziková aktivita, některé jeho odvětví méně, některé více. Sólo je svébytné odvětví, tak to prostě bylo a je. Už třeba jen z toho prostého důvodu, že k tomu nepotřebuješ parťáka. Proto nechápu, proč by o tom nemohl být napsán článek. Tenhle je zajímavý i pro ty lezce, kteří sólo třeba nelezou.
Janodpovědět 
  Re: Proc ?00:28:43 30.03.2011
Každý horolezec asi má období, kdy to zkouší sólo. Ve své obtížnosti a ve svých cestách. Na tom není nic divného snad až na to, že divné je vůbec lézt po skalách a horách. Rád jsem si článek přečetl a moc se mi líbil.
Kuba Turekodpovědět 

 vzpominka 21:38:53 29.03.2011
jednou jsem videl chlapika, jak vylezl jen se sedackou* udolku na kapla. a slezl normalkou. a pak sel zase do hospody. bylo to, pokud mne pamet neplete, v roce 1975.

*sedacka byla vetsinou lanovice na dvojato. pouzivala se u kruhu. sedaky tehdy jeste nebyly. 
TCodpovědět 
 Re: vzpominka 12:10:20 31.03.2011
...Joščik, už je taky v nebi, ale nikoli kvůli sólu
lynnhillodpovědět 

 O odpovědnosti21:56:31 29.03.2011
Já jen doufám, že stejně furiantsky, jako kašleš na vlastní bezpečnost, taky bez zaváhání odmítneš invalidní důchod, až to jednou nevyjde. Jistě i Tobě nepřipadá správné, aby se odpovědní museli skládat na živobytí hazardérovi...
P.odpovědět 
 Re: O odpovědnosti01:45:40 30.03.2011
A co třeba paní, která onehdá úplně debilně přebíhala dálnici a sejmulo jí auto? Taky bys jí nechal zmrzačenou na ulici? A co ti, kdo nabourají vlastní chybou? Nebo všichni, kdo si ublíží na lyžích, kole, divoké vodě, nebo při jakémkoliv jiném sportu? I všichni ti, co lezou po skalách s lanem, se vystavují riziku. To řekneš, že to neměli dělat? A ať jdou do háje, ač si platili celý život sociální a zdravotní pojištění? Zaplať pánbů, že to v týhle části světa, kde jsme se narodili takhle nefunguje. Ale pokud bys měl zájem nepochybně najdeš nespočetně států, kde do tebe kopnou, když na tom budeš nejhůř, a tam s tebou budou určitě souhlasit.
taky P.odpovědět 
 Re: O odpovědnosti08:15:05 30.03.2011
Proč by měl odmítat inavalidní důchod? Od toho si mj. platí důchodový pojištění, ne?
honzaodpovědět 
  Re: O odpovědnosti10:54:59 30.03.2011
Nikoho nechci nechat umírat bez pomoci. Jen mi nepřipadá fér, když se někdo okázale vychloubá tím, jak kašle na bezpečnost a když to špatně dopadne (a nakonec to špatně dopadne skoro vždycky), tak nás to stojí třeba milion a ten pak chybí opravdu potřebným. Když už to těm hazardérům musím platit, tak snad aspoň můžu říct, že se mi to nelíbí.
P.odpovědět 
   Re: O odpovědnosti11:35:18 30.03.2011
Není zdaleka tak jednoznačný, že to těm hazardérům platíš. Zdravotní i důchodový pojitění je solidární, takže takovej typickej hazardér (mladej, pracující, zdravej, dravej) leze sólo a zabije se. Platil tedy státu na důchod, kterej si jako nebožtík neužije, jeho prachy tedy dostanou jiní. Platil tedy zdrav. pojišťovně na léčení, který si jako nebožtík neužije, neboť se nedožil věku, ve kterém by běhal vod jednoho felčara ke druhýmu. To jenom pro tvůj klid.
honzaodpovědět 
   Re: O odpovědnosti12:42:17 30.03.2011
Daleko víc stojí společnost léčení kuřáků a alkoholiků a následků bouraček na silnicích, než ten zanedbatelný počet sólistů.
Petr Jandíkodpovědět 
    Re: O odpovědnosti15:30:10 30.03.2011
Ano, hazardérů je víc, ale ve všech výše uvedených případech je tu snaha něco s tím dělat. Policie pokutuje sebevrahy na silnicích, za osvětu kuřáků se vydávají milióny. I našim sólolezcům je třeba opakovat, že jejich zdraví není jenom jejich soukromá věc, že na sebevraždě není nic obdivuhodného a tenhle server by měl být spíš o sportu než o pohrdání životem.
P.odpovědět 
     Re: O odpovědnosti16:09:46 30.03.2011
Já bych to s tím hazardováním neviděl tak šmahem. Ono co je pro jednoho vrcholný výkon, může být pro druhého zcela bezproblémové. Sólo chodíme na nástupy, sólo sestupujeme, jde jen o rozdíl mezi obtížností trasy a výkonnostní úrovní sólisty.
Schosterweg na Falkenstein si lajsnu sólo kdykoliv, pokud není zasněženej, je to trojka. Máš-li tři, čtyři stuopně navrch, máš rezervu i na to případné ulomení chytu. Lézt sólo na své maximální úrovni bych už považoval za neúnosné riziko.
Podívejme se na Alexe Hubera - lajsnul si Cimu Grande - týden to cvičil otloukl si volné lokry, a pak to dal jen v teplákách, helmě a s mágem. A napsal o tom bezvadnej článek, hledej Alex Huber Cima Grande. Nebo Üli Steck.
Při výškovém horolezectví se taky zcela běžně chodí sólo.
Petr Jandíkodpovědět 
     Re: O odpovědnosti21:25:17 30.03.2011
Jejich zdraví JE zcela a naprosto soukromá věc jejich a jim blízkých. Rozhodně to NENÍ nějaký veřejný statek, do něhož má právo jim kdekdo krafat.
honzaodpovědět 
      Re: O odpovědnosti23:27:32 30.03.2011
Velká většina lidí v rozvinutém světě nepovažuje vlastní zdraví a bezpečnost za zcela soukromou věc. Proto skoro všechny civilizované země trestají třeba jízdu bez pásů, i když tím řidič ohrožuje pouze sebe. Právo na pomoc ostatních, když jsem v nouzi a odpovědnost k vlastnímu zdraví, abych toto právo nezneužíval, jsou dvě strany téže mince.
P.odpovědět 
       Re: O odpovědnosti07:10:50 31.03.2011
To jsou kecy. Trestat jízdu bez pásů je typickým příkladem státní zvůle a barbarství, nikoliv civilizace. Právo na pomoc sice mám, ale druhá strana téže mince pro mě není odpovědnost k vlastnímu zdraví (pokud jsem odpovědný k vlastnímu zdraví, není to rozhodně kvůli nějakému §), ale ochota a připravenost poskytnout pomoc jinému stejnou nebo lepší, jakou bych mohl očekávat od něj.
Takže sólo - jakkoliv může být nezodpovědné - je imho přirozeně věc má a mých blízkých, pozitivně dokonce jenom má, určitě ne tvá ani nikoho jiného, přestože jsi ze zákona povinen poskytnout mi první pomoc. Já ti ji taky poskytnu (bez keců, bez ohledu na § a bez nároku na tvá přirozená práva).
honzaodpovědět 
        Re: O odpovědnosti08:46:35 31.03.2011
Tak proč to sem ten sólista psal. Když je to jen jeho věc, má s tim zveřejňovánim dát pokoj. Obvzlášť na webu jako je "Lezec". V tomhle výblitkově měli bejt diskuse, pod některými články, už dávno zaříznuté.
odpovědět 
         Re: O odpovědnosti11:14:30 31.03.2011
Anonyme, stačí nečíst, nekomentovat, neblít a budeš spokojen.
Kuba Turekodpovědět 
          Re: O odpovědnosti22:04:58 31.03.2011
No a ty, Turčíne využívej k exhibování své "Hromy blesky". Nebo "Hory plesky"?
odpovědět 
           Re: O odpovědnosti15:29:20 01.04.2011
Když dojdou argumenty zbabělému anonymovi, vyvřou hormony....
Kuba Turekodpovědět 
           Re: O odpovědnosti15:29:27 01.04.2011
Když dojdou argumenty zbabělému anonymovi, vyvřou hormony....
Kuba Turekodpovědět 
           Re: O odpovědnosti15:29:35 01.04.2011
Když dojdou argumenty zbabělému anonymovi, vyvřou hormony....
Kuba Turekodpovědět 
            Re: O odpovědnosti21:42:22 01.04.2011
Obvykle třikrát...
odpovědět 
             Re: O odpovědnosti13:11:17 06.04.2011
Ač s Kubou leckdy v lecčems nesouhlasím,tady se ho musím zastat,na rozdíl od spousty anonymů,Kuba Turek se za své jméno a za své názory nestydí a pokaždé se podepíše!A mimochodem,co myslíte,že by nám,na dané téma,řekl Pletan? ;o) Ještěrovi klobouk dolů,já si,sem tam,nějaké to solo taky dám,ale většinou radši na špagátě...
 Ollyodpovědět 
              Re: O odpovědnosti13:12:56 06.04.2011
Sakra,blbě jsem to napsal,myslel jsem před Ještěrovým výkonem i článkem,klobouk dolů,fakt nechci krást cizí pokrývky hlavy...
 Ollyodpovědět 
               Re: O odpovědnosti09:18:16 08.04.2011
No Pletan,ten ať radši zůstane vobrácenej k bohu. S timhle zvláštním ještěrem si můžou podat ruce. Taková vrána k vráně.
odpovědět 
 Re: O odpovědnosti12:26:41 31.03.2011
Péčko, Ty až spadneš při lezení, odmítneš důchod, protože jsi měl z odpovědnosti vůči společnosti lézt bezpečněji na rybu???
odpovědět 

 Až si dáte první sólo22:19:58 29.03.2011
Až si všichni ti, kteří nechápou, vylezou své první sólo, pak pochopí. Sám jsem dal pouze pár pětek, šestek na pevném šutru a moc dobře ti rozumím. "Žížalí cestu" nechápu, jednou jsem ji dal na OS, když jsem byl rozhebanej z Čihulovejch sokolů za rohem a asi dvakrát TR a nechápal jsem jak jsem to tenkrát (cca 98) mohl dát OS. Tak nejisté kroky... jsi magor:) PS: na Modráky mám letos opět políčeno (možná to bude už desetileté výročí), ale rozhodně ne sólo:)
Víťaodpovědět 
 Re: Až si dáte první sólo23:00:43 29.03.2011
Panove a damy - kazdemu, co jeho jest...!
Pro me je z mnoha prispevku citit zavist. Nemate na to psychicky ? Nevadi, asi Vas to proste netahne. Proc ale hned kecy o prvni pomoci, truhle, vozejku, duchodu, ...?? Nejak vubec nechapu.
Pro mne je zase nepochopitelny, ze Vy jste nikdy necitili potrebu vylezt neco sami. Bez matrose, jen v lezkach, v klidu a pohode ? Bez lidi, jen Vy, skala [kopec] a vzduch... Zadnej kamos, lano, nejty, kruhy, frendy a jina jisteni a falesna jistota .
A proc by se o svy dojmy a zazitky nemohl podelit ??
Psychicka slozka je neco, co se z dnesniho lezeni [casto] vytraci ["...stara skola"].
Pro mne je nekalikadenni ci dokonce delsi nacvicovani pohybu kousek u nytu taky uz dnes nepochopitelny...
Tak nas nechte zit, starejte se o svy denicky a pocty nacvicenych cest. A nam dejte moznost prijit si treba pod Kezmarak, vydejchat se a vylizt si neco, kde kazdej blbej krok muze skoncit divne. Mista je tady snad pro vsechny dost...
petr_plodpovědět 

 VIIIa22:45:19 29.03.2011
VIIIa solo s rajbasem a bez spar.. docela prehanka
A psat to verejne na foru jenz navstevuji lidi z preklizek co neumi ani jistit a jejich prvni lezeni venku je velke dobrodruzstvi se asi nehodi. Ale nevnucuju :)
odpovědět 
 Re: VIIIa00:33:48 30.03.2011
Rok 2012 se blíží a vstup do 5.dimenze není pro každého...;)
Darwin bez maglajzuodpovědět 
 Re: VIIIa09:37:52 30.03.2011
Na Pantaku uz je vysolovana i nejaka ta destika.
odpovědět 
  Re: VIIIa12:52:52 30.03.2011
Od koho prosím tě a jaká ..
OndraH.odpovědět 
   Re: VIIIa13:03:54 30.03.2011
Od Martina Zedka. Mrkni do jeho deníčku. A věř mi, že je to hodně přísná linie.
K.odpovědět 
    Re: Xb13:16:49 30.03.2011
jooo, pan starej, to bylo v devadesátym šestym docela haló :-)
sp.odpovědět 
     Re: Xb13:27:42 30.03.2011
Jo to je profláklý a i Čada svýho času dal myslím Aerobic Xa na solo a v Adru je víc borců co daly těžký cesty tímto stylem akorát se o tom nikde moc nepíše.
George-jpodpovědět 
 Re: VIIIa22:25:18 30.03.2011
No, jestli se neumí zajistit, tak pro ně je to vlastně určený. Nemusí u zakládání ztrácet čas a sílu a můžou to v klidu přeběhnout.
odpovědět 

 někteří lezci jsou upjatý páprdové :)00:54:30 30.03.2011
mě se článek líbí.. někteří rejpalové by si taky rádi honili ego ale nemůžou protože nic nedokázali a tak pruděj...
Já sola nelezu,protože se vybojim dost i s lanem ale narozdíl od některých lidí mám představivost a umím se vžít do solaře... Musí to být super zážitek.. a když si někdo myslí že hazarduje se životem??a kor kdyby měl děti?? To bych mohla říct skoro o každym kdo jezdí autem.. na silnicích umírá stokrát víc lidí než na skalách a taky jim nikdo neřiká že jsou sobci a hazardujou se životem...
janaodpovědět 
 Re: někteří lezci jsou upjatý páprdové :)01:06:52 30.03.2011
Právě proto platí na silnici přísná pravidla. Pravidla jsou i na skalách a jejich nedodržování vede k tragédiím nezodpovědných a nás ostatní stojí spoustu peněz. Máš právo na svůj názor a klidně obdivuj ty, kteří jezdí autem 250km/h bez pásů nebo třeba sebvrahy na Nuselském mostě. Můj názor je, že určitá míra rizika k životu patří, ale rozumný člověk se snaží riziko minimalizovat.
P.odpovědět 
  Re: někteří lezci jsou upjatý páprdové :)08:19:14 30.03.2011
To sice máš pravdu, ale jakejkoliv lezec do téhle rozumné skupiny ani náhodou nepatří.
honzaodpovědět 
  Re: někteří lezci jsou upjatý páprdové :)08:44:32 30.03.2011
Nemyslím si ,že by v pravidlech lezení na pískovcových skalách bylo napsáno ,že je zákaz lezení solo =) ale to je jedno.
Ještěr je magor, to ví všichni co ho znají =D Nemyslím si,že má zapotřebí si honit ego či něco jineho..vyhledejte si jeho články ..prostě pískařský poeta ,který není pochopen většihou honibrků co komentují na lezci.
Čistou hlavu a nepraskající skálu !
OndraH.odpovědět 
   Re: někteří lezci jsou upjatý páprdové :)10:05:52 30.03.2011
Články píše vetšinou čtivý a dobrý, ale magor je to nejen pro to množství sol, z nichž některé určitě nemá pod kontrolou, ale taky tím jak se občas ve skalách chová. Myslím tím, že tam řve na celý skály a chová se jako asociál a jako by mu to tam patřilo. To rozhodně nevypovídá o nějaký velký vyrovnanosti.
K článku, mě se to povídání o solování líbilo. Občas sem taky nějaký to solíčko dal, ale ne tak vážný cesty který má v deníku ještěr, tak trochu vím o čem to je. Ale rozhodně se tím nezabejvám často a ani mě to do budoucna nijak zvlášt neláká. Ale pokud ho to baví nic proti tomu.
George-jpodpovědět 
    Re: někteří lezci jsou upjatý páprdové :)12:44:50 30.03.2011
Pokud někdo prasí s maglajzem vše, na co se podívá, řvát na něj budu. A nemluvím o desítkách, ale VIIbéčkách, osmičkách, klasických devítkách (starých VIIc). To mě fakt s**re.
v.ještěrodpovědět 
     Re: někteří lezci jsou upjatý páprdové :)12:55:40 30.03.2011
Nezapomeň se odpoledne podívat do kalendáře na datum. :)
Kubasodpovědět 
     Re: někteří lezci jsou upjatý páprdové :)12:59:12 30.03.2011
To,že řve na lidi s pytlem na zádech když lezou něco lehkého di vadí? To ,že tito lidé ....debat o mágu bylo dost.Asi mu půjčim prak aby ti nevadilo když na tebe křičí !
OndraH.odpovědět 
      Re: někteří lezci jsou upjatý páprdové :)13:19:24 30.03.2011
Tady nešlo jen o mágo, řval tam i na jiný lidi. Já tu zas nechci debatovat o mágu, to byste museli zažít co tam předved. Příjde mi to zbytečný, se takhle rozčilovat.
George-jpodpovědět 
   Re: někteří lezci jsou upjatý páprdové :)10:08:14 03.04.2011
V pravidlech sice není přímo napsán zákaz sólo lezení, ale píše se tam toto " Každý lezec je povinen při výstupu a sestupu dbát o bezpečnost, dodržovat zásady jištění a chránit svoje zdraví i svých spolulezců.Proto sólo lezení do tohoto sportovního odvětví nepatří a není žádoucí." Čus
Brzikodpovědět 
 Re: někteří lezci jsou upjatý páprdové :)08:51:27 31.03.2011
Jano,tak si jednou nevezmi lano,a uvidíš jakej rozdíl je jet autem a jakej sóliko. Hlavně tu nic nemel o "egu" a "upjatejch páprdech". Obvzlášť když se bojíš i na tom laně.
odpovědět 

 ...08:33:02 30.03.2011
Sólo chápu. Jen možná trochu nechápu tu snahu sdělit nesdělitelné. Spíš nechci. Sólo beru jako tak niternou záležitost, že ji prostě  sdílet nelze. No ale koneckonců, zase proč ne. Aspoň trochu přiblížit se díky tomu textu někdo mohl. Ale jinak si to musí každý odžít sám. Tak ať vždycky poznáš, že je ten správnej den, Ještěre.
Kočkaodpovědět 
 Re: ...11:27:59 01.04.2011
jj. napsala si to hezky. Co si tak nejak vybavuju ze svych minulych zivotu, srovnaval bych zazitek treba s branim drog ci sexem (pochopitelne bez jisticich pomucek)... ale tusim ze o obojim se taky obcas pise, nekdy hur nekdy lip, kazdopadne si to dovede predstavit urcite o neco vic lidi:)
plachtovy dluznik;)odpovědět 

 Respect09:58:16 30.03.2011
Výborný článek!
Danodpovědět 

 Sólo lezení10:03:55 30.03.2011
Já když Tě vidím v Prachovských skalách, kde lezu poměrně často, tak mám vždy obavu z toho, že Tě budu muset sbírat pod skálou. Myslíš taky na ostatní?
Ivodpovědět 

 Sólo10:27:44 30.03.2011
je pro ty, kterým se nikdo (hodně blízký) ve skalách nezabil.
čusodpovědět 

 opravdu free solo? 12:30:45 30.03.2011
Nejsem si úplně jist, ale myslím si, že free solo se smycí nebo sedákem a myšlenkou, že se můžu občas cvaknout/ i když se necvakneš, ale je tu vědomí, že můžeš / neexistuje. To už je více solo lézt Dítě času s lanem. Když se mluví o free solo ve světě,vypadá to jinak- Bachar, Osman, Croft, Potter atd. Taky docela často lezu solo, tak jen, že tuším, co se v hlavě odehrává.
nesmrtelný blázenodpovědět 
 Re: opravdu free solo? 12:39:05 30.03.2011
Solo v provedení někoho kdo to umí může bejt bezpečnější než lezení s jištěním někoho kdo to neumí ! Vlastně je to tak že lidi s takovymhle rozvržením v hlavě lezou mnohem bezpečnějc než lidi co právě vyšli z překližky a rovnou do skal.
odpovědět 
 Re: opravdu free solo? 14:58:24 30.03.2011
Taky mi to přijde trochu uhozený, i když na lezení je krásný to, že si to může každej dělat, jak se mu chce, pokud neporušuje pravidla a neohrožuje jiný. Ale neumim si představit říct někomu v hospodě na koupáku "...tak jsem to dal sólo s dvěma odsednutíma..."
Zdeněkodpovědět 
  Re: opravdu free solo? 15:42:25 30.03.2011
jasne lezou bezpecnejc, az do chvile, kdy lizt prestanou.. ato na furt, jako bachar, osman.. ale croft a potter jsou v poho, este lezou :)) anebo padak misto odsedky, musis ale bejt trochu vejs, aby to zafungirovalo!
pjodpovědět 
   Re: opravdu free solo? 08:21:53 31.03.2011
Až se zabiješ tak Ti dobře tak ,neměl by tě nikdo litovat a určitě by se nato neměla vstahovat žádná pojistka a uklid tvého bordelu by měli tví blízcí platit ze svojí kapsy.uznávám lezce co lezou těžší cesty ,ale ty dáváš špatnej příklad a měli by tě zavřít.
Tomodpovědět 
    Mýlíš se 11:19:15 31.03.2011
Z těch čtyř minimálně dva zemřeli ne kvůli sólování, ale že něco zvorali s lanama. Bachar při slaňování a Osman při lanové opičárně. O těch druhých dvou přesnou příčinu smrti neznám.
Kuba Turekodpovědět 
     Re: Mýlíš se 12:12:15 31.03.2011
to bude tim, ze ty druhy dva jeste porad lezou :)
AdamPodpovědět 
      Re: Mýlíš se 13:45:04 31.03.2011
Šmarjá já o koze a druhý o voze. Jen mě zajímalo, jestli tohleto, co píše pan Ještěr je ještě vůbec free solo.
nesmrtelný blázenodpovědět 
      Re: Mýlíš se 14:38:05 31.03.2011
Dostal´s mne. Psal jsem rychleji, než mi bylo rozumět :-) Chtěl jsem napsat nepříliš vtipnou poznámku v tom smyslu, že na příčinu jejich smrti si teprve počkáme a zřejmě nebude sólolezecká. Naštěstí jsem to takhle blbě zašmodrchal.
Kuba Turekodpovědět 
     Re: Mýlíš se 13:36:12 31.03.2011
Odkud mas ze Bachar spadl pri slanovani? Z wikiny: "On July 5, 2009, John Bachar died in a free solo accident at Dike Wall near Mammoth Lakes, California. While the exact reasons for his fall may never be known, some have speculated he may possibly have been hit by a loose rock that fell from above." Myslim ze kdyby se jednalo o slanovani, tak nepadlo podezreni na free solo, protoze by se u neho naslo lano.
odpovědět 
      Re: Mýlíš se 14:19:08 31.03.2011
nahoře je odkaz...nějaký články o Bacharovi tady jsou
 martanodpovědět 
    Re: opravdu free solo? 08:50:05 01.04.2011
Milý Tome, co to tady meleš o zavírání? Né jeho, ale tebe by měli zavřít, resp. takový kriply nepouštět do skal ani jako turisty.
Pepardodpovědět 

 :)17:51:00 30.03.2011
Celkem hezky to shrnula moje dcerka při jednom z výstupů v Jizerkách...
http://www.youtube.com/watch?v=bGxU_MyHn8I
Dafe-Bobrodpovědět 
 Re: :)20:21:29 30.03.2011
Článek o ničem.
Patrik F.odpovědět 
 Re: :)23:00:18 30.03.2011
Bobre k tomu není co dodat.
George-jpodpovědět 
  Re: :)23:09:29 30.03.2011
Dík a tchuss celé smečce, to jsem potřeboval docela slyšet :-))
Gampodpovědět 

 Vpomínka21:02:37 30.03.2011
Kdysi jsem s kamarádem taky lezli sóla po vzoru našeho guru Prachtla na Hrubici, v Betlémkách a v Prachově, ale jen doté doby než se zabil.Bohužel přede mnou. Pak už jen na laně.
honzaodpovědět 

 však co22:41:15 30.03.2011
někdo se uchlastá někdo uleze a nějak se bavit musíme, ale život není nuda
jenaodpovědět 

 Super clanek12:20:46 31.03.2011
Autorovi: diky za super clanek, pocity jaky mas, ze freesola popsat asi ani nepujde, ale z tvyho popisu si clovek udela alespon vzdalenou predstavu co to pro tebe znamena

Kecalum,odporcum a jiny pochybny verbezi: nikdo vas to cist nenutil !
ze solo neni pro vas neznamena, ze je spatne; kdyz mohou ze svych dani (zdravotni "pojisteni" v cr neni pojisteni, ale jen jinak pojmenovana dan) dotovat hromady lidi s nadvahou a obezni prasata - nevim pro by tito naopak nemohli dotovat tech par solaru

Solidarita plati oboustrane.

Jinak nikdo nema co kecat do cinnosti dospeleho svepravneho jedince, pokud ji neohrozuje zdravi,majetek nebo zivot jine osoby.
Tot princip demokracie.
Pokud se vam to nelibi odstehujte se treba na Kubu.
odpovědět 
 Re: Super clanek13:33:27 31.03.2011
tim ze ze sebe uelas invalidu ve 20ti letech bezpochyby beres nasledne roky majetek jinym
odpovědět 
  Re: Super clanek15:31:24 31.03.2011
jenze kurak, silenec za volantem atd ohrozuje bezprostredne i JINE lidi a naklady vynalozene na tlusťochy a kuraky budou v dusledku i u jednotlivcu vetsi - lecba cukrovky, slinivky, jater, rakovina, obehovy system ...

odpovědět 
   Re: Super clanek20:15:47 31.03.2011
Hlavně si do toho nenech kecat.Dělej si lezení po svým a ať ti vydrží co nejdýl.Já už lezu 32 let a hubu jsem si rozbil mockrát,ale ještě mě to neodradilo.
dezoodpovědět 
  Re: Super clanek20:33:37 31.03.2011
Kdyz nekdo spadne pri solu, bude spis nez invalida mrtvej...
bebiodpovědět 
 Re: Super clanek17:35:10 01.04.2011
Proč hned tak zhurta a na Kubu? Kdyby se tu nějaké Tebou zmiňované "otylé prase" chlubilo, jak se krásně prasí, taky bych mu napsal něco o hazardu. Lidi s nádváhou si svůj problém většinou uvědomují, dělá se pro ně osvěta a spousta programů a diet, zatímco sólolezci, se kterými je Ty srovnáváš, se tu s tím vesele chlubí a spousta čtenářů je za to obdivuje. Proto moje reakce. Nechci nic zakazovat, jen připomínám rozdíl mezi odvahou a pohrdáním životem, říkám, že pokus o sebevraždu pro mě není sport - tak jako bych to řekl všem pirátům silnic, narkomanům a třeba i anorektikům, kdyby se tu chtěli chlubit. A že se někdo stará i o život toho, kdo říká, že o to nestojí? To je přece normální na celém světě - k sebevrahovi na římse v jedenáctém patře prostě pošlou psychologa nejen na Kubě, ale i všude jinde.
P.odpovědět 
  Re: Super clanek17:52:02 01.04.2011
Nevedel sem, ze solo = pokus o sebevrazdu.
Zrovna tak si nemyslim, ze velka vetsina sololezcu pohrda zivotem.

Jinak souhlasim, sololezeni je cinnost naprosto neopodtatnena a zbytecna. Stejne tak, jako jakykoliv druh vertikalniho pohybu po skalnim povrchu.
Jenomze zrovna tak nesmyslna je naprosta vetsina lidskeho chovani.

A kdyz uz tu padaji tak silna slova, jako "sebevrazda ci pohrdani", existuje vubec nejaka statistika, ktera by potvrdila, ze solo je nebezpecnejsi nez lezeni s lanem? Osobne si myslim, ze je tomu spise naopak.
MYSSAKodpovědět 

 druhá část20:34:42 31.03.2011
Václave, už se nemůžu dočkat na druhou část.
Kubasodpovědět 
 Re: druhá část21:15:00 31.03.2011
Heslo Míry Šmída - Lanče bylo, že nejlepší horolezec je starý horolezec. Jak výstižné. Ve 41 letech to při jednom sólku zabalil. Věčná ho škoda.
broněkodpovědět 

 Druhá část20:56:23 31.03.2011
Raději žádnou druhou část nepiš, to, co děláš není VŮBEC FREE soloing...to, co děláš je o ničem...buď na FREE solo máš, nebo ne. Nic mezi tím. Dle tohoto článku a způsobu, jakým to děláš na to NEMÁŠ, tak to prosím nedělej vůbec. Díky a ať se ti nic nestane. Martin
Martinodpovědět 
 Re: Druhá část21:09:51 31.03.2011
Kdyz si Dean Potter muze brat padak tak proc by si Jester nemoh vzit odsedku?
odpovědět 
  Re: Druhá část23:58:44 31.03.2011
Jester si muze do cest tahat třeba žebřík a bivakovací plošinu ale pak to není free solo, stejně jako když Dean Potter leze s padákem tak o tom netvrdí že leze free solo ale base solo.
odpovědět 
   Re: Druhá část00:17:53 01.04.2011
Takhle vypadá zblblost z deníčků :)))
odpovědět 

 Parada, Jestere21:09:10 31.03.2011
No tak mi to neda. Mam vyhodu, ze Jestera znam, prece jen jsme spolu tady byli parkrat lizt. Jester je blazen, ale v hlave to ma srovnane, to za prve. Za druhe si nemyslim, ze zrovna on ma potrebu si neco dokazovat, nebo se predvadet. Ostatne to, o tom predvadeni muze rict je clovek, ktery v zivote solo nelez. Kdo nekdy neco solo lez vi, ze sledovat, co se kolem nej pri lezeni deje, tak na to cas neni. Tam je clovek jen sam se sebou, se skalou, se svymi pocity a priliz zamestnan pohybem.
Taky lezu solo, je to paradni relaxace, ovsem velmi pod moji uroven, tedy rozdil mezi dosazenymi cisly na duhem, na prvnim a solo je velky, ale o cisla tu nejde.
Lezu solo i na ledu, kdybych naposled mohla lezt solo a nemusela se vlacet s lanem a s novackama, mozna bych pri slaneni neupadla, bud bych to slezla nebo obesla.
Uz se tesim na jaro, mam par solo rozlezenych cest. Jo a obcas si beru sedak, hlavne, kdyz vim, ze v ceste mam mentalni problem k prelezeni a nejde a nejde a ja ho zkousim a zkousim, a nakonec volam SOS a manzel me musi prijit sundat.
Ale riskuji kazdy den, opoustim byt, jezdim metrem, prechazim silnici, obcas jedu autem, jim sladke, piji vino(zrovna ted) a pasivne kourim.
Natalieodpovědět 
 Re: Parada, Jestere22:11:25 31.03.2011
"Ještěr je blázen, ale má to v hlavě srovnané" ?
Nepij toho vína tolik,nebo aspoň nepiš nakalená.Všechno má svůj čas. I psaní. Nedělej ze sebe pitomce Natalie,na to tady máme Turka.
odpovědět 
  Re: Parada, Jestere23:40:39 31.03.2011
Ty ..da.."mam par solo rozlezenych cest" to nechápu..jak jde mít rozlezené sólo? Jak jde lézt sólo a vědět že příjde manžel? Co to je? To je sportovní sólo s nacvičováním sóločástí které se pak spojí?:o) Moderní pojetí as nechápu, zato Ještěra jo a jsem rád, že to sem napsal. Alespoň vím, že tu nejsou jen umágovaní a přejištění sportovci.
odpovědět 
   Re: Parada, Jestere07:50:32 01.04.2011
Rozlezeny solo napr.= minule jsem dolez do pulky, necitil jsem se na dalsi krok, slezl jsem a priste to zkusim znova :) eh slozity na pochopeni. taky se daj cesty nacvicovat aby se pak prelezli solo, v anglii je hafo cest, v kterych neni jisteni a tak jinak nez solo prelezt nejdou.
Dost lidi by se tady mohlo zamyslet nad svou toleranci ;)

jinak co se tyce pojmenovani Jesterovych vystupu jako free solo - vzdy je rozdil jestli clovek jde jen v lezeckach a s pytlem, nebo jestli ma sedak, tu smycku, visi tam treba lano, manzel je na dosah, kameraman nad vami, matrace u nastupu, presky v ceste, vse pomuze a je na miste to uvest, presne jako to uvadi Jester, ktery pise ze to lez solo a miva s sebou smycku :)
Dannyodpovědět 
    Re: Parada, Jestere08:59:00 01.04.2011
Teda, jestli ta druhá část bude o Pompejích, to jsem na ty překližkáře pak zvědavej co tady na tebe Vašku vysypou :-D
Pepardodpovědět 
    Re: Parada, Jestere09:32:40 01.04.2011
Jester to leze sice se smyckou, ale bez maglajzu. A kdyz se rozplyvas nad cistotou prelezu, v Sharp Endu lezl Bernd Arnold VIIIb bez smyce, bez maglajzu i bez lezecek
odpovědět 
     Re: Parada, Jestere11:27:12 01.04.2011
Někdo výše naříkal že "to solování je důsledek deníčků". Pokud vím tak na Lezci nelze zadat způsob přelezu OS solo. Takže veškeré "body" za solo, které tady deníčkářům za OS solo přičtou odpovídají "obyčejnému" RP. Pokud by stejnou cestu deníčkář vylezl s lanem tak za ní má bodíků o dost více. Takže svalovat to na deníčky je mimo. Ti co se s "hrdinnou vehemencí" a samozřejmě bez podpisu pouští do Natalie jsou opravdu smutné postavičky. Občas lezu solo bezvýznamné trojky a pětky. Často jde spíš o high balls (6-12m) někde v zapadlé oblasti kam chodím na houby a borůvky. Odpovídá to většinou dobytí prvního kruhu v Ádru. Mám z toho několik veselých historek pro kamarády. Baví mě to. Mimochodem zná někdo nějaký pěkný český výraz pro high ball?
motákodpovědět 
      Re: Parada, Jestere14:09:14 01.04.2011
high balls cesky? odjakziva se tomu rikalo poradna tlama, o hubu a tak :)
Indyodpovědět 
       Re: Parada, Jestere15:05:14 01.04.2011
High balls jsou vysoky koule, asi jako ze se ti strachem tak stahnou.
odpovědět 
        Re: Parada, Jestere06:21:19 02.04.2011
to bylo dobrý :))))
Elementodpovědět 
 Re: Parada, Jestere11:23:42 01.04.2011
Nátálie, k tomu tvému pádu se rači vůbec nevracej, protože arugement jestli máš kolem sebe nováčky nebo ne je totálně mimo hru. A komentáře kolem sóla jsou taky dost out, asi bys měla ještě trochu něco polézt, s jištěním! a potom zkoušet sola.
M.odpovědět 
  Re: Parada, Jestere13:47:00 05.04.2011
Řekl bych že Natálie něco vylezeného má a příspěvek vyjadřuje její názor. Je hodně situací za kterých se člověk při lezení chová jinak, stejně jako mnoho pestrostí lezení. Ach ta tolerance:)
 martanodpovědět 

 Časy se opravdu mění11:47:47 01.04.2011
Časy se opravdu mění. Jen nevěřícně zírám na ty uvědomělé kecy o zodpovědnosti společnosti, o tom, že je to náš majetek, ze kterého se platí náhrady a invalidních důchody podobným nezodpovědným hovadům... Jsem rád, že jsem lezecky vyrůstal v jiných dobách. Každopádně autor má můj obdiv a přeju mu, ať mu to vždy vychází. Za mladých let jsem také na nějaký čas podlehl kouzlu sólo lezení, ale osmičkovou cestu s rajbasem - to bych fakt nedal :-) U článku jsem se malinko zapotil a tak pro mne jedinou otázkou zůstává, jestli je opravdu třeba o takovýchto věcech psát na lezce - protože já bych to nikde uvnitř cítil, jako jakési rouhání proti skalním božstvům, které mě zatím toleruje podobné kousky. Ale to jsou mé pocity a můj vztah k podobným věcem a každý si to musí porovnat jak to má on. Všechny snahy o nějaké soudy jsou opravdu jen trapnými řečmi.
Vacanodpovědět 
 Re: Časy se opravdu mění12:03:25 01.04.2011
Výborně shrnuto.
honzaodpovědět 
 Re: Časy se opravdu mění12:52:43 01.04.2011
Souhlasím, lezení je každého věc a pokud se jedná o sólo, určitě by si to lezec měl nechat spíš pro sebe.
Taky jsem si jednou takhle někam vylezl, ale blbec jsem to udělal před mámou a kamarády...to byla chyba. Zaprvé jsem jim zkazil den představou, že mě budou seškrabávat a zadruhé jsem měl ten úžasný a nepřekonatelný zážitek zkažený moralizováním od všech ostatních.
Takže sólo jo, ale jen sám pro sebe.
Toť můj názor.
Jurášodpovědět 
  Re: Časy se opravdu mění21:55:07 01.04.2011
Dovolím si polemizovat... Napsat článek o prožívání sola je pro autora stejně hodnotově postavené jako napsání jakéhokoliv jiného článku pro jiného lezce, který píše o horském výstupu, plotně v Hlubočepích nebo jako třeba Ležec.
Dobré víno zraje pomalu a v klidu. Článek je vyvážený a dobře uzrálý...
Paralela s obrazy a uměním obecně: autorem je C.G.Jung, který prohlásil něco jako toto: Umělec je umělcem k tomu, aby tvořil. Ostatní lidé jsou určeni zase k tomu, aby jeho dílo vnímali, případně hodnotili.
Kvalitně vytvořené dílo se pozná podle toho, že oslovuje, vyvolává emoce a každý si ze setkání s ním odnáší něco jiného.
Článek o solu hodnotím podobně a těším se na jeho pokračování.
Gampodpovědět 
   Re: Časy se opravdu mění22:59:04 01.04.2011
Tím že tento článek vyvolává emoce fakt nemusí znamenat kvalitu. Spíš mi tento článek přijde jako pěkná blbost a slátanina.Pokud by autor článku a dílo samé ( článek či solo) mělo být zralé a vyvážené tak to měl dát jako skutečné free solo a ne tu básnit o síle mysli... říznuté odsedkou. To je jak dát si nějaké super výběrové víno a mixnout to frankovkou-covkou...
Patrik F.odpovědět 
    Re: Časy se opravdu mění19:36:16 02.04.2011
Fakt je ten že to ojebáva,slučkou a načo o tom píše?Free solo?
odpovědět 

 dik09:56:57 02.04.2011
Dekuji za clanek.
jx zeroodpovědět 

 Pisek00:44:28 04.04.2011
Diky moc za piskove prispevky, kterych se tu moc nenajde a preci, nikde jinde na sve to neni. Hore zdar Piskari
Kynclikodpovědět 

 Síla mysli.08:03:57 04.04.2011
Tobě to asi moc nemyslí.Stačí jeden chybný krok nebo něco s tebou upadne a jseš dole natotata a ještě se tak hloupě chlubíš na nettu. Budiš ti zem lehká.
VZPodpovědět 
 Re: Síla mysli.12:51:13 04.04.2011
Díky za připomínku, Tvůj příspěvek mi otevřel oči. Zachránil jsi mi život. Mezi řádky jsem si v něm přečetl, že si mohu natlouci kokos i na laně, pročež končím s lezením.
honzaodpovědět 
  Re: Síla mysli.07:06:59 05.04.2011
Aspoň si uzavři dobrou životní pojistku. Až zůstaneš na vozejku ať ti to (sololezení) nemusej platit daňoví poplatníci.
VZPodpovědět 
   Re: Síla mysli.08:31:53 05.04.2011
Proč by mi mělo záležet na tom, abys na mě např. zrovna ty nemusel doplácet? Btw. sólo prakticky nelezu.
honzaodpovědět 
    Re: Síla mysli.13:27:51 05.04.2011
Tak by ti mělo záležet alespoň na svých blízkých aby tě pak nemuseli krmit a utírat prdel Vole.
VZPodpovědět 
     Re: Síla mysli.13:52:07 06.04.2011
Máš recht, začnu radši lézt sólo, abych šel rovnou do futrálu a nemusel mi nikdo utírat prdel (pro méně chápavé - což hrozí teď, když lezu na laně, a proto se v případě pádu pouze zmrzačím, ale nezabiju).
honzaodpovědět 
 Re: Síla mysli.13:35:01 04.04.2011
Ze stejneho soudku.
http://www.ukclimbing.com/news/item.php?id=61379
MYSSAKodpovědět 

 pěkný čtení12:55:39 04.04.2011
Čau, pěkný clánek. Akorát nevím, jestli ti to lezení "pro sebe" do budoucna trochu neznechutí komentáře pod ním. Tak ať to klape i dál.
 Piškotodpovědět 

 dobry, dobry15:53:01 05.04.2011
No ona ta Zizali cesta neni zadarmo ani s lanem, ten travers zavani kyvadlem do police a jistic by mel byt pripraveny skocit z police dolu aby rychle dobral. Pak tam je jeste cesta "Po zizalkach", ta je taky dobra...
Mareekodpovědět 

 pěkné09:58:45 07.04.2011
Zdravím,
říká se, že sport sbližuje lidi, že horolezectví je trošku jiný sport než třeba šachy. Říkáte o přehnaném riziku, důchodovém pojištění...
Co třeba atlet? Ví, že v důchodu nadosmrti bude mít problémy s klouby, freeruner to samé. Skoky do dálky na lyžích taky nejsou s jištěním, pokud vím, co lidé, kteří lítají letadlem? a těchto věcí je na světě spousta.
Mám takové přísloví nebo spíš vlastní radu do života, "nelez zbytečně tygrovi do tlami a nemačkej mu u toho ještě kulky", ale tendle článek a tento člověk nic takového podle mně nedělá, nechce umřít, chce jen něco vyjímečného zažít, pocítit...proč jsou zde lidé, kteří musí nutit svůj názor druhým stylem "proboha platím za tebe ... blabla ... důchod ... smrt ... rakev ...". Každý jednou umře a to kdy umřeme málokdy dokážeme ovlivnit, pokud by měl spadnout a zabít se, tak se může zabít při pádu ze schodů, jakože na něj může přistát letadlo ...
Každému, co je mu příjemné, rozhodné je to obdivuhodné a tu volnost, ne přímo závidím, ale obdivuji. Je to krasné a již při článku se mi rozbušilo srdce.
Moje výkony zatím končí na umělce někde u 6+-, ale je mi to jedno, nelezu pro druhé a ani pro statistiky, lezu pro radost a tu volnost cítím ve výšce 30ti metrů i na venkovním bouldru o 6m ... nechápu proč tu musí být pod tak příjemným a citama naplnéným článkem (hlavně pro ty co lezou) taková snůžka hádek a hovadin, lezeme proboha všichni a při každé cestě riskujeme ...
Přeji autorovi vše nejlepší a podobné články minimálné do 120ti let, jen na sebe chlape dávej bacha, k hoře musíš mít vždycky respekt, jinak ti většinou pak ukáže, žes ho mít měl...

/Prasopes
Radecek/Prasopesodpovědět 
 Re: pěkné11:56:30 09.04.2011
přesně tak.
alešodpovědět 

 Jen otázka času21:52:58 22.04.2011
To je jen otázka času než s ním něco uletí, chyt (stup) .... pak s tím nic neudělá....
... i když mu to nepřeji, s velkou pravdšpodobností se to jednou stane...


Honzaodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (48)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (17)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | 2X Simond Piranha |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 308 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 280 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 277 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 249 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.