LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Helé mami, horolezec. Jéé už tam neni!?
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140261 cest
Nové přelezy:
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+

Stěny
SAUNA - Plzeň
Rock 'n' Wall - Plzeň
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Rock Point OC Olympia - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Je pips nezbytný?

Loni bylo dost sněhu a tak jsme dost času místo lezení věnovali skialpům. Metr novýho, tak to je bomba a co na tom, že má svah k čtyřiceti stupňům. V lese laviná nepadá.
Tak nevím, jestli když potom Ricardo ležel připlesknutý na stromě a přejížděli přes něj náklaďáky myslel právě na tohle. Naštěstí se nic nestalo.

Tatry 1996
Do Velké Zmrzlé vyráží skupina Chomutovských horolezců, nad flaškou se s nimi uvolní lavina. Výsledek dva zranění, jedna mrtvá. Mnoho dalších lidí se ve snaze je najít a zachránit pohybuje delší čas ve velmi ohroženém terénu. Nešlo to hledání urychlit?

Tatry 2002
Karel Jakeš, první výlet na skialpech. Byl sám a druh laviny mu nedal šanci. Mohl něco udělat jinak?

Gross Glockner 2002

Dva kluci jsou strženi lavinou, třetí zůstal nezasažen, jeden nezasypán. Jeden zasypaný, nenalezen, mrtvý.
Mohli jej nalézt rychleji?

A mnohé další.

Poučení z cizích chyb bolí míň, než poučení z vlastních chyb. To je základní poučka.
Ve všech případech které jsem vyjmenoval neměli dotyční lavinový vyhledávač - PIPS.
V lavině zahyne 7% lidí okamžitě následkem úrazu, případ Karla Jakeše. Zbylých 93% podléhá lavině až po delším časovém úseku, kdy rozhodujících je prvních 10 minut.
V tak krátkém časovém intervalu je PIPS skutečně asi jedinou věcí, která naději na přežití několikanásobně zvyšuje.
Nechci se nikoho dotknout a ani nikoho zpětně poučovat, každý se rozhodujeme samostatně a ve velmi specifických situacích.
Několik lidí v mém okolí a já také jsme se už rozhodli. Prostě jsme si odepřeli jeden výjezd do Rakous a PIPSy koupili. Čím víc lidí, kteří se pohybují v horách bude tuto věc mít, tím větší pravděpodobnost bude, že budete moci někoho zachránit, stejně jako být zachráněni.
Našim kamarádům a známým to život nevrátí, ale zkusme si od nich vzít aspoň jejich poslední vzkaz.
Vím že je to smutné, ale vám všem přeji ať nemusíme v příštím roce vést debaty nad tím, kdo kde co udělal špatně, ale jen o tom kdo kde dal jakou dardu a jaký to vlastně bylo.
Takže vše nej do toho novýho járu 2003.
Radek

Zoban   [úpravy] 08:32 26.12.2002Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 lavinove vesty13:49:10 26.12.2002
no, tudle sem videl dokument o takovejch lavinovejch vestach v kterejch se da pod snehem vydrzet treba i 2 hodiny. Nevite jestli se neco takovyho skutecne prodava? nebo je to jen ve vyvoji? s pipakem a touhle vestou by vyrazne vzrostly sance na preziti...
Musadoodpovědět 
 Re: lavinove vesty18:57:57 26.12.2002
Ta vesta je od Black Diamondu a jmenuje se Avalung nyni se da koupit neco podobnyho i jako batoh. Ja osobne uprednostnuji byt nalezen jak rychle to jenom bude mozny a tak pips je moje volba.
Stepanodpovědět 
  Re: Re: lavinove vesty20:18:30 26.12.2002
Ale jo, ja nerikam ze pips neni dobra vecicka. Jenomze vetsinou clovek pod lavinou umre tak, ze se udusi a to at ma pipr nebo ne.
Musadoodpovědět 

 mobil14:30:00 26.12.2002
Zobane, díky za otevření tohohle tématu, na GG na tohle nebyla nálada, ale po poučeních to přímo volalo. Jedno z mých poučení třeba bylo (budu mluvit z vlastní zkušenosti): mobil s sebou! Jsou tací (takové;), kteří ho občas nechají pod horama, aby se jim nerozbil, a jsou tací (tj. já), mající mobila, který se vybije při příchodu první esemesky. S těma pipkama je to těžší: těžší v tom, že jde hodně hodně často o študáky mající hluboko do kapsy, tj. hodně hodně často si radši koupí nový matroš než věcičku, která se jim většinou může hodit jen jednou jedinkrát za život. Já pípáka taky nemám a i když na akce typu GG v zimě nemám, tak už se mi taky mohl párkrát hodit. Tj. teď otázka (možná blbá, ale budiž) na ČHS - snad se to k němu dostane: Nebylo by možné zřídit pod ČHS zřídit půjčovnu pípáků? A jestli už je, A hlavně - udělat jí (a dalším půjčovnám tohoto vybavení) náležitou reklamu - např. na Lezci?
tomashodpovědět 
 Re: mobil17:04:01 26.12.2002
Nedělejme zase z ČHS dojnou. Půjčovna píprů - to snad ani není parketa pro organizaci takovéhoto typu. A kde by to bylo? V Praze? Ač sám pražan, zastanu se regionů. To by jako z Budějovic lidi cestou do Alp se stavovali v Praze? Nebo Ostraváci cestou do Tater? Kdepak, to by nefungovalo.
Takový džob je už ze své podstaty určený pro komerční sféru. V každém městě je nějaký podnikatel se sportovním zbožím, ten ať se toho chopí. Ten to bude za prachy (půjčovné) dělat stokrát líp, než ČHS.
Jenom se ale musí těmhle podnikatelům dát najevo, že je o takovou službu zájem. Míněno zájem většího počtu lidí. Prostě do těch půjčoven sportovních potřeb chodit a furt prudit "Máte pípry do lavin?". Když takových lidí bude dost, to by bylo, aby obchodník nezačal kalkulovat, že se mu to možná vyplatí zavést.
Jenž už vidím další problém - typickou českou škudlivost. Je naivní si myslet, že půjčovné bude za dvacku na týden. Bude to drahé jak půjčení lyží, možná i víc. Mám neblahé tušení, že vychytralí Čecháčkové budou zase raději spoléhat na "šťastnou náhodu", která je zadarmo - ovšem jen když zrovna je na skladě.

Jinak v Praze prý pípry půjčují v Namche, a kdys jsem je viděl nabídnuté i v půjčovně, co byla u FTVS v ul. José Martího.

Tomas
Tomasodpovědět 
  CHS = pujcovna pipru20:16:51 26.12.2002
Nevim, nepripada mi to tak zcestny. Stejnou argumentaci bys mohl kritizovat, ze CHS funguje i jako knihovna. Myslel jsem, ze jde o to aby Pipry byly co nejpristupnejsi, proto mi to pripada jako docela dobrej napad
Musadoodpovědět 
   Re: CHS = pujcovna pipru22:14:35 26.12.2002
Knihy se sice mohou půjčit, ale to je tak asi jediné, co by to mělo společné s půjčováním píprů.
Proč? Protože z knihy jde kopírovat. Výpůjčka knihy tak není vázána na období, kdy se jede na akci. Můžeš se v Praze stavit někdy, když se ti to hodí, projíždíš jí, apod. Pořídíš si kopie z průvodce třeba v lednu, i když víš, že je použiješ až na letní výpravě v červenci. Půl roku ti mohou kopie v klidu ležet doma.
Ale pípry? Pro ně by jsi musel jet den, dva těsně před odjezdem na akci. No a jsme zase u těch Budějovičáků, co jedou do Alp, Ostraváků do Tater, kteří by se museli tahat do Prahy.
Nevím, nevím... mám tušení, že by to moc nefungovalo a lidi by dál jezdili spíš bez píprů.
Tomas.
Tomasodpovědět 
  Re: Re: mobil00:19:02 28.12.2002
např. půjčovna telamarkového vybavení Warmpeace, Slavíkova 5, Praha 2. 50Kč/den, záloha 4000Kč.
LeoNodpovědět 
  Re: Re: mobil13:14:56 31.12.2002
V Namche je maji urcite, viz http://www.namche.cz/pujcovna/
odpovědět 
 Re: mobil22:17:58 26.12.2002
No, teďka sem se vrátil z hospu, ale pořád dumám, s tím ČHS samozřejmě nevím, do financí svazu nevidím (i když by nemělo jít o prodělečnou záležitost). Ale fakt hledám cestu pro získání těchhle věcí pro ty, co vyrazí jednou dvakrát za rok, každopádně mě ještě napadla jedna věc: Co takhle zavést na Lezci rubriku Půjčím...? Mohly by tam být pípáky, GPSky, cepíny, mačky, matroš na skialpy, sněžnice Různé... Viděl bych tam zhruba tyto položky: Co půjčím (přesný typ matroše), Odkud jsem (region), Za kolik to půjčím a mejl. Každý kdo ty věci má je potřebuje jen párkrát za rok. Sám sebe bych už viděl, jak se tam jako půjčovatel zapisuju v položkách stan, cepín a mačky. Ale kdyby tahle služba nešla, tak aspoň bych bral seznam míst, kde lze příslušné věci půjčit. Každop. za mě osobně díky za první tipy, o kterých jsem nevěděl. Ale podstata mého návrhu je v tom: zavést na to právě na tomhle serveru (protože sem lezci asi zamíří nejčastěji) rubriku. To už se ale moc vrtám do Lezce, nevím, nakolik je to naivní návrh...

A nakonec mi to ještě nedá říct jednu věc: Budeme si pořád stěžovat na krvelačnost médií, na rakouský, francouzský, německý hyeny a tak. Jenže, my prostě Alpy u nás nemáme a oni, právě oni za nás občas v horách nasazují svoje vlastní životy nebo životy svých blízkých (tohle z našich skalek neznáme) - je až úděsné jak nám to často nedochází. V těchhle horách (už jsou hodně vysoké) nikdy nejde jen o nás, ale i o další lidi, ty co nás musejí zachraňovat. Měli bysme si zvyknout na to, že když uděláme chybu (joj, já jsem možná příští aktér, vůbec to nevylučuji), tak že budeme terčem kritiky a především poučení, a nevidět v tom tanec na mrtvolách. Ta známá fotka utržený nohy na svazích Marmolady taky není pro blízké oběti asi nic moc, ale obviňovat Pita Schuberta z hyenismu by asi nikoho nenapadlo.
tomashodpovědět 
  Re: Re: mobil08:34:14 27.12.2002
U nás se o tyto věci stará oddíl. Máme všechno vybavení, které si odsouhlasíme a můžeme dovolit. Bezplatně půjčujeme členům oddílu. Za peníz a proti záloze pro cizí. Máme cepíny, mačky, helmy, lana, sedáky, karabiny, ledovcový šrouby atd. atd. včetně téměř kompletních lezeckých průvodců Tatry, Dolomity atd. atd. docela to funguje. Myslím, že i proto jsou lidé v oddílech sdruženi.
Radimodpovědět 
   Re: Re: Re: mobil10:18:46 27.12.2002
God bless Tvůj oddíl! Takhle finančně silných subjektů asi moc nebude... Nicméně - snad právě tudy vede cesta, jak řešit třeba jen dočasný nedostatek chechtáků na "hardwear". Zdarec! Jiří
Jiříodpovědět 
    Re: Re: Re: Re: mobil11:56:21 27.12.2002
Finančně silných subjektů......?
Každý oddíl je finančně silnej především tak jak je velkej. Náš oddíl vybírá poměrně vysoké příspěvky (300,-) a utržené peníze jdou především na nákup oddílového materiálu na půjčování. A nakupujeme především takové věci, které se použijí jednou za uherskej rok a jsou tak drahé, že se do nich jednotlivci nechce.

Jinak jsem PROTI tomu aby podobné aktivity provozoval ČHS.
- Jednak důvod ekonomický.
My v oddíle z 300,-Kč (prakticky na nic jiného je nepotřebujeme) ročně na potřebných řekněme 6 píprů (vzhledem k počtu) našetříme. Zatímco by mně zajímalo, kde by se v rozpočtu ČHS vzalo nějakých 350-700kKč na zakoupení nějakých 50-100 píprů, což je tak minimální počet, který by měl ve vztahu k počtu členů vůbec smysl.
- Nerovnoměrný přístup ke službě. Z Prahy a stř. kraje je pouhých 25% členů. A například z Moravy je celých 33% členů.
- Vzhledem k ceně velmi složitá agenda. Vybírat zálohu v plné ceně? Nebo systém dvou průkazů, pak nějaké vymáhání, atd.

Jinak na někde výše položenou otázku, proč knihovna ano a půjčovna ne:
- Knihovna (obecná) nemá smysl jen ekonomický (nemusím kupovat), ale především archivační. Kniha=informace. Vyprodaná kniha=nedostupná informace. Zahraniční kniha=těžko dostupná inforamace.
- Žádná kniha nestojí tisíce a proto výběr dostatečně motivující zálohy není problém.
- Knihu je možno na rozdíl od materiálu kopírovat.
- Knihu je možno na rozdíl od materiálu na místě studovat.

Martin Mellan
mellounodpovědět 
     Melloun16:53:41 27.12.2002
Martine, každop. díky za odpověď! Můj návrh vycházel z toho, že ČHS by možná mohl půjčovat pípry za ceny na hranici rentability (tj. přijatelně pro študáky), což soukromé půjčovny těžko. Tvé argumenty zní logicky, tj. prosím Hopa či JirkuS: Co vy říkáte mému druhému (možná taky blbému) nápadu udělat tady rubriku Půjčím? Mám pocit že si pípáka koupím velmi rychle a fakt rád bych aby doma nezahálel skoro celý rok (o peníze za půjčování mi fakt jde až v druhé řadě). Když se taková nabídka dá do inzerce či do diskuse, tak za chvilku zapadne. Pořád si říkám, že tady přece jde o život a dokud budeme jezdit do Alp bez pípáků, tak to budeme od Rakušáků pořád schytávat. A odhlédněmež od nehody na GG, největšímu riziku jsou vystaveni ti, kteří v Alpách začínají a ti si prostě pípáka jako první věc určitě nekoupí. Na Lezci by umístění takové rubriky mělo velký smysl, si myslím. A druhý dotaz: nevíte někdo, kde všude ještě půjčují pípáky?
tomashodpovědět 
      pípáková diskuse19:16:02 27.12.2002
Podobná pípáková diskuse proběhla v H.O. Humanita před rokem. Dopadlo to (z pohledu obhájců oddílových pípáků) nevalně. Výsledkem je, že osm lidí z nějakých padesáti, kteří lezou a lyžují v zimních horách, si stroječky koupili sami. Některé z ostatních bohužel zřejmě čeká delší pobyt pod sněhem s nejistým koncem. Jen namátkou, na co si vzpomínám, co se stalo během deseti let lidem z oddílu a zatím to přežili: 1) zavalení v rumunském Tarcu při skialpu, 2) stržení lavinou při traverzu Slavkovské galerie v Tatrách během návratu z lezení, 3) částečné zavalení prašanem pod ledy do Malé Zmrzlé doliny v Tatrách během přístupu do lezeckých partií, 4) stržení lavinou při freeridingu v La Plagne a druhou v Méribelu, 5) zavalení sněhem ze svahu nad plesy při výcviku u Zbojnické chaty...
Záznam oddílové diskuse o pípácích je zde
http://web.archive.org/web/20011124054636/www.mujweb.cz/sport/humanita/pipak.htm
Kuba Turekodpovědět 
      Re: Melloun20:54:25 29.12.2002
Možná, že by tomohlo být jako pod kategorie inzerce, inzerci jsme totiž původně zamýšleli trocu jako kamarádskou výpomoc.
 JirkaSodpovědět 
       JirkaS22:33:49 29.12.2002
Joj, díky za reakci na nápad, jestli vám Lezcemasterům připadne zajímavý, tak držím palce, že to nějak vymyslíte. Zkusím aspoň seznam půjčoven shromažďovat i do svých stránek A nahoru!, které mají akorát ten problém, že na ně přijde pět lidí za uherský den;)
tomashodpovědět 

 Cena19:01:51 27.12.2002
A kolik vlastne tahle sranda stoji a kde se da koupit? Dik Rezzin
Rezzinodpovědět 
 Re: Cena21:17:26 27.12.2002
Od 6700 Kč do cca 12 000 Kč. V Praze je má například Hudy sport v Lidické.
Kuba Turekodpovědět 

 pipak17:29:17 28.12.2002
Jo jo pipak je faj něc, ale malo kdo si uvědomuje že ktomu jště patří  dobrá lopata a lavinová sond.
Času většinou není na zbyt. A nějak hrabkání rukama nebo lyžema určitě časovou strátu je.
Hoře zdar.
Česťaodpovědět 
 Re: pipak22:14:30 28.12.2002
V Praze jsou opravdu k půjčení snad v Namche a mám pocit, že i v Lidický. Osobně mám pocit, že půjčování si musí zvážit některá prodejna. Kalkulace nebude tak složitá, ale sám jako obchodník (s jiným artiklem) se obávám, že výsledek bude silně neatraktivní pro případné zájemce. Jeden ale doma máme a proto z vlastní zkušenosti vím, že pokud se pohybuji v lyžařských oblastech, vidím (díky informaci pípáku), že se kolem mne neustále pohybují lidí, kteří je mají zapnuté. Samozřejmě jsou to ti, co jedou mimo sjezdovky a skialpinisté. Skoro jsem mám pocit, že potkat někoho v Alpách, kdo jede vážnější "of pist" bez zapnutého pípáku je vysloveně výjimka. Takže, vstupujeme-li do Evropy, měli bychom se přestat odlišovat i v tomto.
Petrodpovědět 

 Rychlost versus bezpečnost19:14:19 30.12.2002
Především si myslím, že Píps, lopata a sonda jsou komplet a vytrhnout jen píps jako samospasitelný přístroj je zavádějící.Klasická publikace 3x3Lavinnen je pěkně česky vysvětlena v poslední Montaně + .
Zachraňování je dobré si vyzkoušet prakticky, protože v psychicky vypjaté situaci po nehodě se opravdu špatně vzpomíná na obrázky z učebnic-to platí obecně.
Osobně na skialpy mám tyto zajímavosti vždy s sebou a při zimním lezení to netahám, snad jen na přístupech nebo v hodně lavinézním terénu.Takže se klukům na GG nedivím.Vono totiž nést se dá kdeco, ale lézt s tím je jiný kino.Pralezci nám říkali, v horách je rychlost bezpečnost.

Johnodpovědět 
 Re: Rychlost versus bezpečnost21:05:31 30.12.2002
No, ještě k tomu dodejme lavinovou šňůru a je to snad komplet, je dobře že to tu zaznělo. Pips určitě není jediná dobrá věc do laviny, ale je bezkonkurenčně nejdražší (šňůra za pár stovek, sonda od cca 1500, lopatka se dá i svépomocí), v tom je ta potíž. A s lopatkou či sondou se dá váhat, zda si ji vzít při lezení kvůli váze, šňůru bych měl určitě do poslední chvíle někde na dně batohu, ale s pipsem? V tom to není, kdo má pips, tak si ho určitě vezme kamkoli, na rozdíl třeba od lopatky či sondy. A pips může mít kdekoli, efekt zůstane stejný.
tomashodpovědět 

 Dobrej rozjezd22:06:26 02.01.2003
Tak koukam, že zatím co jsem byl na Fatře a bloumal po ledech a okolních lokalitách beze sněhu, kde jsme si sem tam mimo jiné zkoušeli i pípáky, diskuse se docela rozjela.
Jen jednou jsem tady však zaznamenal něco co vyjadřuje můj názor. Pípak by se pro nás měl stát stejnou součástí výstroje, jako je například čelovka. Prostě i když jdu do terénu, který 100% znám tak ho prostě se zabouhnutím dveří chaty, nebo auta zapnu a nepřemýšlím. Půjčovna to řeší jen částečně, nestane se pro mně totiž samozřejmostí si pípák vzít vždy, ale jen půjčit, když se domnívám, že bych ho mohl potřebovat.
Jinak další věc - pípák bez lopaty, je fakt na nic a sonda ta se hodí, ale zatím ji nevozím - váha (i když možná taky pěkná blbost).
Jinak pro brňáky a další z Moravy, distributorem Ortovoxu je Sun Sport v Brně na Lidické, takže můžete zakoupit, třeba tam.
zobanodpovědět 
 Re: Pípák bez lopaty09:23:35 03.01.2003
Teď si Zobane trochu protiřečíš v kontextu s Tvou (správnou) poznámkou u článku "Jsou i šťastné zprávy".
I když postižený nemá k pípáku lopatu, má mnohem větší šance, když dorazí záchranci, kteří lopatu mají. Ať už to jsou profesionálové, nebo jiní lezci, kteří byli opodál. Nemusí běhat laviništěm 7 hodin, ale najdou ho za pár minut.

Jinak je správná Zobanova poznámka o tom, že vlastní pípák, který si automaticky zapínáš vždycky (třeba jako mobil), má úplně jiný efekt, než půjčený, pro který si jdeš, až když usoudíš, že to je vážná akce při které by něco mohlo spadnout.

A s lavinovou šňůrou je to totéž. Zatímco pípák si zapneš vždycky a hodíš do kapsy, tak lavinovku vyndáš ze dna batohu teprve až začneš mít "svrbění".

Martin Mellan
mellounodpovědět 
  Re: Re: Pípák bez lopaty11:08:59 03.01.2003
No protiřečím a neprotiřečím. Odpovím dvěmi otázkami.
Je skutečně vždy možné, aby záchranáři byli na místě okamžitě?
Mohu si lopatu z hlediska váhy vždy dovolit, myslím tak aby ji měl každý?
Vždycky bude pro, které současně bude i velkým proti. Budu těžký = budu pomalý = jsem déle v ohroženém terénu = průser je nasnadě.
Současně může být rovnice položena i jinak - jdu na lehko a něco mně zdrží = nemám věci které bych potřeboval = průser je nasnadě.
Tím se současně dotýkám i současných forem výuky řešení problému v naší metodice.
Učíme lidi na základě znalostí přemýšlet a být schopnými improvizace? Nebo je učíme modelové případy provádění a řešení s tím, že neexistuje jiná cesta? Ale to bylo trochu mimo.
Radek
zobanodpovědět 
   Re: Pípák bez lopaty12:53:47 03.01.2003
Jistě, máš pravdu. To byla jen malá polemika s tvrzením, že "pípák bez lopaty je k ničemu". Podle mého názoru zapnutý pípák v kapse zvyšuje pravděpodobnost úspěšné záchrany mnohonásobně. Vždy!
Je jistě chybou podlehnout dojmu, že zapnutý pípák v kapse=bezpečí, když k tomu "nepřibalíme" další záchranné pomůcky.

Když použiju jako modelový příklad příhodu z "Jsou i šťastné zprávy...", kdy zasypaný ležel jen pod povrchem laviny a díky tomu se ani po 7 hodinách neudusil, pomohl by pípák i amaterským záchranářům bez lopaty. Protože kdyby věděli kde, tak ho z té nevelké hloubky vyšťourají i lyží či hůlkou za podstatně kratší dobu, než ho profi záchranáři bez pípáku vůbec našli.

Mimochodem, malá metodicko-spekulativní úvaha. Nepředpokládám, že by se doporučovala lopata pro oba z lezeckého/lyžařského družstva. Potom jaká je pravděpodobnost, že ten nezasypaný bude právě ten, který nese lopatu na batohu?

Martin Mellan
mellounodpovědět 
    Re: Re: Pípák bez lopaty13:06:55 03.01.2003
To je prosté, 50 procent :-)
Petr Jandíkodpovědět 
     Re: Re: Re: Pípák bez lopaty16:33:23 03.01.2003
Omyl. Nepočítáš situaci kdy jsou zasypáni oba, dva ze tří etc. etc. a pak jsou tu ještě Murphyho zákony:-/
Joeodpovědět 
      Re: Re: Re: Re: Pípák bez lopaty16:56:16 03.01.2003
Zohledníme-li Murphyho zákony, je lopata zbytečná, protože ji má vždycky ten, který je zasypaný nejhnoub. Mají-li lopaty všichni, pak musí být také nutně všichni zasypáni.
Petr jandíkodpovědět 
       Re: Re: Re: Re: Re: Pípák bez lopaty17:05:06 03.01.2003
Tudiz z Murphyho zakonu jednoznacne vyplyva, ze nevlastnit zadnou lopatu je nejlepsi ochrana proti zasypani lavinou..:)
Ale jinak, pipak je urcite uzitecna vec, jenom ta cena. Driv je vyrabela take Tesla Liptovsky
Hradok, nevite nekdo jestli je jeste delaj ? Mam takove tuseni ze cena by byla tak polovicni
oproti Mamutum a podobnejm.
retezodpovědět 
        Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pípák bez lopaty18:41:53 04.01.2003
TESLA Liptovský Hrádok, a.s.
Pálenica 53/79
033 17 Liptovský Hrádok
Slovensko

tel: (0421 844) 5201111
fax: (0421 844) 5222062

Tady je adresa z netu Tesly, kde se pise ze je vyrabeji. Staci si tam jenom zavolat.
kulasekodpovědět 
    Re: Re: Pípák bez lopaty13:32:35 06.01.2003
Metodicky správně se doporučuje lopata pro každého člena družstva. Půjčovna pípáků je blbost už proto, že je to věc na které může záviset váš život a skákali byste s vypůjčeným padákem z půjčovny? Mimo to chce to docela dost cviku, aby hledání bylo efektivní.
Petr
Kruťasodpovědět 
     Re: Re: Re: Pípák bez lopaty16:26:26 18.02.2003
Naprosto souhlasím s tímto názorem.Vypůjčení je ale dobré na prozkoušení typů a stanovení"nejlepšího".Po absolvování lavinového kursu jsem byl překvapen,jak obrovské rozdíly v citlivosti jsem zaznamenal!Po cvičném zasypání bych už rozhodně bez zakoupeného pípáku do lavinového terénu nevlez.
tomiodpovědět 
    zasypanej s lopatou14:23:23 06.01.2003
sám skialpuju jen velice amatérsky, ale od svého kamaráda - nadšeného teoretika skialpinismu jsem zaslechl důmyslně propracovaný systém pořadí sjíždění svahu, jako kolikátý jede nejzkušenější, kolikátý jede člověk s lopatou atd.
Lukas B.odpovědět 
     Re: zasypanej s lopatou19:03:10 06.01.2003
Tož sem s ním! S tím systémem. Jestli to teda jde stručně popsat...
tomashodpovědět 

 Lavinové VYSÍLAČE17:23:48 04.01.2003
Mimochodem, mělo by se taky možná zmínit, že neexistují pouze lavinové vysílače/vyhledavače, ale i pouhé lavinové vysílače- např. v katalogu HudySportu str.125 dole, Powder peep za 1950,-. Jak bylo řečeno, pokud nemá KAŽDÝ s vyhledavačem i lopatu a sondu, tak stejně žádná sláva. Mít aspoň vysílač, aby vás rychleji našla HS, je rozhodně lepší než nemít nic. Otázka samozřejmě je, jestli neni lepší ještě chvíli šetřit.
Ostatně proč si neudělat vysílač na 457 kHz doma na koleně? :-)
LeoNodpovědět 
 Re: Lavinové VYSÍLAČE19:01:25 04.01.2003
No toto! To sem já laik ani nevěděl. Člověk se stále učí, díky za info... To dilema koupit si vysílačku či šetřit dál na ipřijímačku je dost blbé dilema... U mě už ovšem vyhrál pips i za cenu že půjdu hodně do mínusu.
tomashodpovědět 

 Anketa21:34:36 04.01.2003
Možná by mohlo bejt zajímavý vzhledem k probíhající diskusi zkusit jako další otázku do ankety něco jako: Používáte při pohybu v potenciálně lavinézním terénu pieps? Třeba nejsem sám koho by zajímal poměr jo a ne. Teď před zimou by to možná mohlo někoho nakopnout k tomu aby si hrdě vodkliknul ANO-včera sem si ho byl koupit
Kodlodpovědět 

 Pips není všemocný!!!15:32:55 05.01.2003
Asi budu některé závěry opakovat, citace Murphyho, a pod. Jenda věc je prostě neoddiskutovatelná, mám - li Pips, zvedá o určitou hodnotu procentuální šanci na přežití.
Bohužel jsou i situace, kdy nepomůže ani Pips, ani lopata a ani sebelepší lékárna.
Nevím jestli v Tatrách pod Pričnym sedlom se jednalo o turisty, nebo horolezce, jedno však je jisté. Vzhledem k současnému stavu sněhu, charakteru laviny a terénu dojezdu, je možné hovořit o velkém štěstí, že to přežil aspoň jeden ze tří.
Ono totiž to štěstí potřebujeme každý, ať jsme sebelíp připravení. Chybou by bylo se ne něj spoléhat a nesnažit se trochu pomoct.
Radek
zobanodpovědět 
 Re: Pips není všemocný!!!23:22:38 06.01.2003
Chlapci, chlapci ... když si vás tak čtu, tak fakt nevím, co si o tom myslet. Na světě se pár snaživejch a někdy i dost chytrejch lidí z celkem dost chytrejch organizací snaží vám všem podat, co nejlepší informace o týhle problematice a vy jako správní čecháčci zase špekulujete nad tím jestli pipsy jo nebo ne, jestli půl lopaty nebo ne ... Vždyť teď i v tý naší starý dobrý montaně bylo informací celkem dost {pozn. pro ZOBANA: když už chceš pohazovat ciframa a dalšíma odbornejma informacema, tak se aspoň jukni někam,kde jsou aktuální informace... V čhs je ale NEHLEDEJ! Vždyť i ten náš slavnej vrchní metodik blábolí. Kdyby si to tenkrát přeložili třeba ti rakušáci, z toho slavnýho "G. Glockneru", tak budeme všichni za trotly!).
S tímhle vaším přístupem jsou vám všechny pipsy /v kapse!/, lopaty, sondy, další se chystá motat do lavinovky, airbagy, avalungy, recco systémy na ... Jak na G.G. tak i teď ve Vysokejch ta chyba byla předvším v našem národním naturelu! Podcenění matičky přírody, podcenění tupejch domorodců a jejich divnejch informací, ...
Měl jsem možnost vidět stopu, kterou našlápl naš zkušený himalájista na podzim v Belankách... Měl jsem možnost slyšet jeho slova o tom, že do hor jedině bez mobilu, a bez pipsu ... Pak ho tam celou noc museli hledat jiný ...

Půjčovna nic nevyřeší. Stějně budeme zase ti mistři. Na nás jedině BIČ!
Co kdyby pojišťovny při těchto kouscích vyžadovali: na ferátách helmy a zypry, pří lezení kromě vercajku i nějaké vzdělání, na sněhu pipsy, lopaty, sondy a navíc ještě správně užité. Budeš mít = cálujou všechno oni, nebudeš mít = cáluješ ty!
Co vy na to,vy špekulanti?
O to by se měl ten náš svaz především zasadit, když už prdí na metodiku!!!
To bys jinak vyjížděl ven a jinak ke všemu přistupoval, když by ti v pojišťovně tohle oznámili...
Tak nad tím špekulujte dál, ale hlavně se nechovejte na horách jako pitomci ...
Já a Frenki
JA a FRENKIodpovědět 
  Re: Re: Pips není všemocný!!!07:36:44 07.01.2003
to s těma pojišťovnama je to taková miloučká utopie. reálně jsem se setkával při pokusech se pojistit (dřív než jsem zvolil OEAV) se zajímavým přístupem (zkušenost asi 6 let stará, snad už se to zlepšilo):
kdo je turista (pojištěnej) a horolezec nebo skialpinista (nepojištěnej) se rozhoduje podle vybavení:
kupříkladu stane-li se mi něco na ferátě a nebudu mít žádné vybavení, tak jsem turista a pojištění platí. stane se mi naopak něco cestou po značce od chalupy k chalupě a budu-li mít na nohou mačky a v ruce cep (protože nasněží a namrzne), jsem horolezec a pojištěnej nejsem. jsem-li bojácnej a lyžuju-li na sjezdovce s pípákem, jsem skialpinista a pojištění opět neplatí.
Lukas B.odpovědět 
  ČHS a pojišťovna09:46:55 07.01.2003
Protože vidím ČHS především jako servisní organizaci, od které chci zjednodušní své činnosti, pak budu vždy požadovat, aby se snažila o vyjednání co nejvýhodnějších podmínek. Rozhodně nepotřebuju, aby mně ještě pojišťovna "vychovávala". I když uznávám, že by nastíněný systém snížil nehodovost.
Ale to by systém "výjedních doložek" spojený se zkouškami způsobilosti přinesl také.

Děkuji nechci, ale kdo chce riskovat, tak ať riskuje.

Martin Mellan
mellounodpovědět 
  Re: Re: Pips není všemocný!!!11:57:49 13.01.2003
Slava! Konecne to niekto na plnu hubu povedal! Chyba je v Ceskoslovenskom natureli - odrbat vsetko co sa da, cim viac nieco podcenim tym lepsie to potom pri pive znie! Objektivne prusery sa mozu stat kazdemu, s tym nikto nic nenarobi, ale zvacsa tu kvitne nedostatok zdraveho strachu ci pokory k horam - jednoducho BLBOST LUDSKA.

O mrtvych len dobre,ale posledny priklad mame tento vikend - po tyzdni vydatneho snezenia sa 51rocny typek snazi zlyzovat z Kriznej vo VF smerom na dedinu Turecka. Bez pipsu. Desiatky zachranarov a 2 vrtulniky sa zahrali na slepu babu.

Natiska sa otazka, ci je v kontexte sialenych cien horolezeckeho ci skialpoveho vystroja investicia cca 6900,-Sk za slovensky pips BERDIN (pre Cechov este minus DPH!) az taka zavazna. Do steny bez prilby? Na ferratu bez Ziperu? Na ladovec bez istenia? Na skialp bez pipsu?

DA SA TENTO TYP SPRAVANIE NAZVAT INAK AKO POKUS O SAMOVRAZDU?
Tchurilloodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179371)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Uigi Uigi 6a+ Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Mussulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu | Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (26)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 358 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 254 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.