Frankenjura mapa a jiné novinky | Mapa Jury v. 1.0 |
V Juře se dějou věci. V březnu ještě ani neslezl sníh a již se v Juře lezecký život rozběhl naplno.
Do té chvíle nehybné portály, jako například nejznámější Frankenjura.com, začaly přinášet informace o nových cestách a vůbec novinkách o oblasti, která se již několik desítek let lezecky velmi rozvíjí.
Nejprve bych chtěl referovat o novinkách mezi průvodci.
Novinky na knižním trhu
Objevilo nové vydání (v poměrně krátké době již čtvrté) Schwertnerova dvoudílného průvodce, podle toho, kolik Němců si jím pod skalami listuje, se zdá, že velmi úspěšné vydání.
Přestože Thumův se stal již téměř beletrií trochu zaostal v aktualizaci a nedokázal reagovat na překotný vývoj a tvorbu nových cest. Dojem z něj má příchuť situace, kdy vydavatelé v domnění své jedinečnosti v dvouletých cyklech jen oprašovali stávající kdysi jedinečný zdroj s pěknými nákresy. A nyní je zde silná konkurenece, která si nezadá s předchozí co do přesnosti nákresů a t zdá se, že také orientace ve Schwertnerově průvodci je poněkud jednodušší, než v Thumovi.
Nové (4.) vydání průvodce Frankenjura band 1. a 2.
Co se však týče klasifikace dochází k výraznému zmatení, řekl bych až babylónskému.
Jen podotýkám, že Lezec.cz se v klasifikacích hodně orientuje na webové vydání (o němž ještě bude řeč) Frankenjura.com a to zejména z toho důvodu, že je lehce dostupné a velmi často aktualizované. Ke korekci klasifikací na Lezci.cz pak dochází přímo samotnými lezci zadavateli cest, kteří se mohou přiklonit k tomu či onomu zdroji a v poslední době je zde i vliv výše zmíněného Schwertnera, který je sám velmi aktivní i při přelezech a dělání cest, tak má docela přehled.
Ukázka průvodčíků H. Rocker
Již překonaný, ale stále dostačující Thum (7. vydání)
Pozn: Dříve to byl výhradně Thum.
Průvodce na netu
Frankenjura.com doposud free portál se díky své popularitě přesouvá do komerční sféry. Doufejme, že se nepřesune celý jeho zdroj a alespoň hlavní webová aplikace zůstane free.
Jinak si totiž nelze vysvětlit novinku, která se nedávno objevila na těchto stránkách.
Novinka přináší uživatelům novou funkčnost a to těm hodně mobilním uživatelům, kteří chtějí mít přístup na elektronický průvodce i v terénu přes svůj telefon, či Pocket PC.
Je ale placená služba skutečně to, do čeho je dobré investovat. Podívejme se však na ni trochu podrobněji.
Podle mých zkušeností, je problematická smysluplná manipulace s takovýmto rozhraním, v terénu. Mám na mysli on-line komunikaci, jako je zadávání třeba nových cest z terénu. Zatím si myslím, že současná technika, má daleko do využití tohoto interaktivního prvku.
Naopak s off line digitální verzí průvodců v mém Pocket PC mám je dobré zkušenosti.
Stranou by neměl zůstat ani fakt, že podobně jako Lezec.cz i Fr.com funguje na principu zadávání cest do db autory, či veřejností a tudíž je zvláštní jí tyto informace pak zpoplatňovat.
Ukázka mobilního elektronického průvodce
Jak to bude vypadat?
Thanks | 22:50:50 22.06.2006 | Super práce. Díky moc, už žhavim tiskárnu. Musim konstatovat, ze autori-webmastri lezce.cz delaji de facto nejlepsi průvodce na českém internetu.
Jen tak dal. Nerad se opakuji, ale jeste jednou -díky moc. | Miki | odpovědět |
skvělá práce hoši!!! | 23:00:31 22.06.2006 | konečně je podle čeho stopovat po juře, už se těšim | maťa | odpovědět |
mapa | 07:00:53 23.06.2006 | mě se ta mapa nechce zobrazit,nechcete mě ju někdo poslat? | celvinix | odpovědět |
  | Re: mapa | 07:05:34 23.06.2006 | Pravej klik myší a vyber Uložit jako pak by se ti mela normalne stahnout. Nevim proč se nezobrazuje, ale je to asi jen případ iExploreru.
Když by ti to nešlo, tak ji pošlu mailem.
J. | JirkaS | odpovědět |
skvělá práce | 08:06:36 23.06.2006 | Díky,je fakt super... musela dát hodně práce. Tiskla jsem jí na A2 na plotru a nebylo to úplně ono, takže jsem zkusila A1 a tak je přehlednější...ta je sice dost velká, ale to mi vůbec nevadí | Jiřina | odpovědět |
super | 08:09:57 23.06.2006 | Je to opravdu kvalitka... to se možná v Juře podívám i jinam než jen na Weisenstein a RW fels :-) Velké díky
| bejbs | odpovědět |
Tisk | 08:16:18 23.06.2006 | Sikofka, bomba !
Nemyslíš, že by se vyplatilo mapu v nějakém omezeném nákladu nechat profi vytisknout? Přeci jen né každý má tu možnost barevně plotřit. | Azbest | odpovědět |
  | Re: Tisk | 08:35:46 23.06.2006 | No kdyby byl zajem, proč ne?
Počkám na ohlasy a připomínky, ještě Michi z německa mi dodělává správné německé názvy (asi také najdeš nějaký chyby) takže během několika týdnů se objeví verse 1.1 nebo rovnou 2.0 :-) a ta uz bude snad důstojná a snad bez bugů. | JirkaS | odpovědět |
Super mapa | 08:51:17 23.06.2006 | Taky hlásím chválu za tuto mapu, vypadá opravdu dobře. Ještě malý podnět, hodilo by se zakreslit altánky:-) | Michal | odpovědět |
  | Re: Super mapa | 09:11:26 23.06.2006 | ve verzi 1.2 už budou i altánky,
zeleny bezproblémový a červený s polizei asistencí :-) | JirkaS | odpovědět |
  |   | Re: Super mapa | 09:26:03 23.06.2006 | Cus Jirko, super:-) ale ty cervene s policy asistenc bych vynechal - skodi to vsem... | BB | odpovědět |
  |   |   | Re: Super mapa | 10:55:00 23.06.2006 | Já bych klidně vynechal všechny... | Blátošlap | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Super mapa | 11:24:34 23.06.2006 | Vlastne asi tak... Oznacit verejne Kempy, misto kde se da nakoupit a sehnat voda. Ale to spani je na kazdem a zverejnovat relativne tolerovana mista znamena je likvidovat. | BB | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Super mapa | 21:23:04 23.06.2006 | Souhlasím s Břeťou, zveřejnit obvyklá spací místa rovná se likvidace. Známe se, my lezci jsme nekontrolovatelná hlučná prasata, stačí si trochu přihnout a mít sebou kytaru... Jura je a doufám, že i bude, ukázkou vzájemné tolerance místních obyvatel, ochranářů, turistů atd. a i lezců, ukázkou bez odznakové buzerace a vybírání vstupného. | Bída | odpovědět |
Monstrózní | 11:19:55 23.06.2006 | Nezbývá mi než se přidat s chválou. Moc pěkná práce. Jen pozor aby ty altány postupně nečervenaly :-) | Hanes | odpovědět |
  | Re: Monstrózní | 12:20:09 23.06.2006 | Jestli zčervenají, tak jedině dobře. Když neděláš bordel Policie tě nechá být (Dokonce i na populární "hasičárně", kde jasně porušíš zákz vjezdu). Červenání altánů by mohlo znamenat, že z nich postupně zmizí opilé bandy ukrajinských gastarbajtrů a helmutských mládežníků a nelze ho než přivítat. | Tom | odpovědět |
  | Re: Monstrózní | 12:20:59 23.06.2006 | Jestli zčervenají, tak jedině dobře. Když neděláš bordel Policie tě nechá být (Dokonce i na populární "hasičárně", kde jasně porušíš zákz vjezdu). Červenání altánů by mohlo znamenat, že z nich postupně zmizí opilé bandy ukrajinských gastarbajtrů a helmutských mládežníků a nelze ho než přivítat. | Tom | odpovědět |
Altanky | 13:38:17 23.06.2006 | Altanky zaznacit !!! byla by skoda, kdyby v mape chybely | M. | odpovědět |
  | Re: Altanky | 13:57:24 23.06.2006 | Altanky kazdopadne zaznacit abych vedel kam nejet | Mr.Skivo | odpovědět |
Mapa? | 14:12:10 23.06.2006 | Hezka prace, ale neni trochu otazne proc opakovat co je na franken.com, a ve vsech pruvodcich?? Uvedeni altanu a podobnejch jinejch veci bude mit uplne stejnej efekt jako kdyz se do Lonely Planet uvede nejaky pekny misto. Za par let je uplne v hajzlu, ve vsech ohledech. Sem zastance ustniho predani a samoobejvitelstvi, proc asi ty altany neuvadi zadnej z pruvodcu, stejne jako mista verejne tolerovanyho kempovani? asi to neni protoze by o nich autori nevedeli. Ve franken plati zakaz volnyho kempovani, pod kazdou druhou skalou v Jure to je napsany a dokonce v cestine, proc teda takhle otevrene propagovat neco co se vlastne nesmi. To, ze je to do jiste miry tolerovany je jina vec (ono se to taky razantne meni, zacatek 90 let byl kazdopdne jinej nez dnesek, kdo tam jezdi dyl, ten to vi).
Obsah takovyhle mapy ovlivni rozhodovani mnoha lidi, stejne jako napriklad sektory uvedeny tady na lezci, a mnoho lidi znamena vice bordelu. Onehda jsem se bavil s kamaradem kterej uvedl do Lonely Planet jednu himalajskou vesnici jako uchvatnou, do dnes si to vycita, jelikoz jeho par vet naprosto zdevastovalo to, co tam bylo krasny. I takovahle bohuliba vec muze mit svuj presah ... Hrrr na me, ale altany neuvadet v zadnym pripade. | Jakub S | odpovědět |
Nesouhlas s vyznačením altánů | 17:23:56 23.06.2006 | Móc hezká mapa. Vytisknu ji a dám si ji nad postel. Do Jury pojedu jen s průvodcem, protože bloudění a hledání nových oblastí k Juře tak trochu patří. ZÁSADNĚ VŠAK NESOUHLASÍM S VYZNAČENÍM ALTÁNŮ A NEOFICIÁLNÍCH NOCOVIŠŤ. Jirko, sám dobře víš co dovede partička lezců typu POMNĚPOTOPA. Zrovna minulý týden jsme spali ve.... Ráno se vzbudíš, místní se usmějou, pozdraví a jdou dál. Nevím jak dlouho jim to ale vydrží když vedle v přístřešku u lavic a stolů leží hromada větví a odpadků, před a vedle přístřešku dvě rozmrdaný ohniště. Nevím co k tomu ty takylezce vede. Možná jsou tam jen na dva dny v životě, možná vylezli 9- a patří jim svět. Třeba se jim to v hlavě časem srovná, třeba od někoho dostanou přes držku, ale proboha, nedávej jim do ruky mapu známých pohodových míst. Sami jsme ta místa léta hledali a bylo to fajn. Vždyť to hledání k lezení vlastně patří! | Jarda Loučím | odpovědět |
  | Re: Nesouhlas s vyznačením altánů | 18:06:41 23.06.2006 | Dobrá Járo. Podle mé mapy budeš bloudit, tak jako tak. Altány teda s největší pravděpodobností nebudou. | jirkas | odpovědět |
kemp | 23:41:13 24.06.2006 | Prosim nemate typ na nejaky extra laciny kemp v Jure?
Diky | Borik | odpovědět |
  |   | Re: kemp | 00:01:50 26.06.2006 | jj na tem sem ted koukal a maji tam pouze poplatek 5euro za osobu. Nevis, jestli tam uz dalsi poplatky nechteji(jako za auto,stan...)?
Dik | | odpovědět |
  |   |   | Re: kemp | 07:54:06 26.06.2006 | Nejsem si jistý, ale myslím, že těch pět je vše, co zaplatíš. Je to takový dost free lezecký kemp. Nic moc vybavení, což je fajn. | jirkas | odpovědět |
  | Re: kemp | 10:35:37 26.06.2006 | krome OmaEichler v Trubachthalu, jsou jeste prima ve stejny cenovy kategorii kempiky v Allersdorfu a v Morschroethu, vyhradne lezecky v cene je sprcha, cena myslim kolem 5 Euro | Jakub S | odpovědět |
Pochvala | 13:25:29 26.06.2006 | Ta mapa je fakt super!!!!!!! Moc díky. | Lepra | odpovědět |
Vlastňák... | 20:40:36 26.06.2006 | Minulý pátek mi tu pár komentářů, tak hnulo žlučí, že jsem raději čekal, až mi hlava zchladne, nezchladla..., lehce nakálím do vlastních řad.
Mapa musela dát dost práce, podle mě zbytečné, máte-li průvodce, zvláště Schwertnera a turistickou mapu nebo dobrý autoatlas, je k ničemu. Navíc je to Jirkova typická rychlá ruka, prohlédl jsem jen zlomek a hned našel 5 chyb. Hodí se akorát tak k mým bídným článkům, které po přečtení několika komentářů mám chuť přestat psát. Nevím, proč by lezec.cz za existence kvalitních a volně přístupných internetových zdrojů měl Juru průvodcovsky nějak zpracovávat, zvláště způsobem, jakým to děláme, že... Dále se mi nelíbí, jak je mapa prezentována. Je to už 3. případ, že pod zprávou o nějakém průvodci je něco ve smyslu - tady si můžete stáhnout z lezce ZADARMO našeho průvodce. Myslím, že by lezec.cz měl zvážit omluvu Petru Reschovi a Petru Obstovi, protože se to jsou ty předešlé 2 případy. Petrovi Obstovi to už může být jedno, Roviště je vyprodané, ale Rešíkovi to může odradit pár potencionálních kupců. Paradoxem je, že průvodce na lezci vznikly převážně podle podkladů od Rešíka a Algeny, díky čemuž mě ten odkaz sere ještě víc. Jirko, ber to jako varování, aby se z přihřívání vlastního kafíčka nestala nepoživatelná káva pro kámoše. U Němčíků je mi to vlastně fuk, ale v tomto případě je článek nad nabídkou mapy zbytečná omáčka, která má potvrdit, jak je lezec skvjelej. Takže ze slušnosti menší info k průvodčíkovi od Haryho a Uliho Rökera. Má 2 svazky, prakticky podobně zeměpisně rozdělené jako má Schwertner. Cena každého svazku je 24,80 Euro.
Plusy: pěkné nákresy - některé skály vypadají lépe než ve skutečnosti, hvězdičkové hodnocení oblastí, 2-jazyčný - Deutsch, English, poměrně vyrovnaná klasifikace cest, měkčí než u Schwertnera, uvedeni autoři a rok vzniku cest
Minusy: nejvyšší cena, horší mapy, nejsou označeny pěkné cesty - žádné půlitry a hvězdičky:-(, nejsou informace u cest (onsajtéři hurááá!), trochu menší přehlednost v záplavě informací na jedné straně. Celkově je to velmi povedené a prodávat se bude.
Bivaky v Juře
V Naturpark Fränkische Schweiz - Veldensteiner Forst je spaní ve volné přírodě oficiálně zakázáno, ale za vhodného chování a výběru místa dost tolerováno. Zveřejnění spacích míst je jednou z největších blbostí, co jsem na lezci četl. Skončilo by to podobně jako "pražská čtvrť" na jednom zde zmíněném fleku za zákazem vjezdu, na václavském Václaváku, tam je člověků... Je zajímavé, že sám Jiří se většinou v Juře zašije neznámo kam, zakreslí ty své skrýše také?
V seriálu o Juře musím bohužel pokračovat, abychom se tam pěkně rozptýlili. Vidím to jako lepší variantu, než článek od Kamínka v poslední Montaně. Musím uznat, že většinou jsme z Čech potkali samé sympatické lezce a i němečtí lezci byli naprosto v pohodě, místní obyvatelé též. Jediné výjimky byly skupinka z východu Německa, odkudsi od Pirny, a jistá partička z ČR, která způsobila incident, v minulosti řešený na lezci, jak "houkaly sovy a zlý dědek nás napadl". Zajímavé je, že zatím jediná výtka k mým článkům zazěla právě odtud, že prý zveřejňuji bivaky. Kdyby si to aspoň přečetli...
Opět opakuji: Jestli si v Juřem, a nejen tam, budem vegetit jako dosud, záleží jen na nás. Navrhuji jedno řešení, stanete-li se svědky, že někdo překračuje rozumné meze, zakročte, i kdyby to byl kámoš, i kdybyste měli jet domů stopem. Nepomohou-li slova, oheň se dá uhasit, kytara rozšlapat a chlast vylejt... Jestli mě uvidíte někde dělat bordel, tak mě taky zpacifikujte. Dík. | Bída | odpovědět |
  | Re: Vlastňák... | 20:49:10 27.06.2006 | Ahoj Bído, moc nechápu ty emoce a jsem překvapen zapšklým tónem, který v tvé kritce vůči Jirkovi zaznívá, navíc, když jste z jednoho týmu a společně popularizujete lezení (a tím všichni, kdo to děláme, více či méně přispíváme k zahušťování skal - ale pokud bych byl proti a nerad potkával v lese lidi, pak nebudu psát ani nikomu říkat nic - nicméně pokrok nezastavíme), a že mu to nedokážeš říct osobně a tyhle věci si vyříkat soukromě a přitom třeba zjistit, že Jirkovi vlastně křivdíš (viz např. v mapě nebyly bivaky).
Nechci zde veřejně ventilovat nějaké pseudorozpory v týmu a věřím, že si to ve skalách všichni vyjasníme. Jen bych rád oponoval názor, že si Jirka přihřívá vlastní kafíčko. Ne, je to naopak, je evidentní, že se Jirka snaží tvořit dle svých amatérských možností a ve svém volném čase vyvážené informační články a dbá na to, aby to nebyly píár články pouze inzerující vydání nového průvodce (to ale děláme často my ostatní, protože si nedáme práci s dohledáním dalších zdrojů, no nestíháme...). A proč to Jirka asi dělá? Přece čtenář spíš přivítá informaci, že krom toho, že vyšel nový průvodce, může najít podobné informace i někde jinde, a ať si sám vybere. A holt, když ten alternativní zdroj na Lezci Jirka tvoří, tak o něm ví a snadno na něj může také upozornit. Uvědomme si, že to, co tady s amatérským nadšením děláme, je primárně informační servis pro čtenáře, nikoli nástěnka pro skrytou inzerci. A pokud někdo chce komerčně uspět v prodeji své knihy, tak si koupí inzerát a tam může napsat, co chce, a samozřejmě si tam nemusí psát, že podobné informace lze najít i někde na Lezci zdarma. Do inzerátu mu to samozřejmě Jirka připisovat asi nebude :) | Standa | odpovědět |
  | Re: Vlastňák... | 10:45:09 28.06.2006 | Myslim, ze je spousta lidi, kteri kdyz jednou za cas vyrazi do jury, vyhlidnou si par oblasti, ktere si vytisknou z frankenjura.com a je pro ne zbytecne aby si kupovali drahyho knizniho pruvodce. Ja jsem to takhle resil celej minulej rok. Takze me by se treba ta mapa hodila a zbytecna prace to podle me nebyla. Teda byla, pokud se uz mapa nikde na lezci neobjevi. | klemi | odpovědět |
Mapa | 00:39:23 27.06.2006 | Altany jsem nehodlal v mapě uvádět. Naopak jsem plánoval zaznačit veřejné kempy.
Mapa měla sloužit pro rychlou orientaci, jak efektivne z A do B a vytvořit si takovy prehled, co kam patri. Jineho pruvodce nez Thuma nevlastnim a tam byla orientace priserna.
Bídy si vážím a proto stahuji prozatim mapu z Lezce a budu rád, když mi o chybách dáte vědět a pomůžete mi je opravit. Je tam 2700 objektů a 500 skal, tak chyby tam určitě budou. | jirkas | odpovědět |
  | Re: Mapa | 23:07:24 27.06.2006 | Nechapu, proc kvuli jedne vetsi kritice stahujete mapu z lezce.cz. Takove hrrrr reseni se mi nelibi. A ze tam jsou chybky ? Na tom preci neni nic spatneho, v tom je preci to kouzlo komentaru pod clankem.
A to kaficko ? Stejnak lezec, jenz se vyda do jury (a treba i na ten Petrac), si vetsinou sezene knizniho pruvodce, pac tisknout tech X stranek tiskarnou asi neni wončo.
Nevidel bych vse tak cerne.
| Miki | odpovědět |
  |   | Re: Mapa | 23:24:58 27.06.2006 | Je ale pravda, ze clanek nevyznel nejlepe (v tom ma Bida recht). Mapa Vami vytvorena se mela objevit v jinem clanku, ne po kritice deutschackych pruvodcu | Miki | odpovědět |
  | Re: Mapa | 13:13:41 28.06.2006 | Koukej to tam zase vrátit a nedělej Zagorku. | Azbest | odpovědět |
  | Re: Mapa | 23:08:12 28.06.2006 | No jasně, dej tu mapu zpátky. Nikdo neni dokonalej, i v knížkách jsou někdy chyby.
Ostatní ti je pomůžou najít a další vydaní bude lepší a další pak ještě lepší :-) | Jiřina | odpovědět |
mapa | 11:40:54 03.07.2006 | pošlete mi pleas někdo tu mapu. Sem to nějak nestih, sem nečekal takový radikální řešení.
Dík | blahy | odpovědět |
  | Re: mapa | 14:34:22 03.07.2006 | Napiš Bídovi. | | odpovědět |
Mapa Jury | 12:22:08 03.07.2006 | O víkendu jsem měl možnost otestovat mapu v praxi a je super. Je to jediný zdroj, který vám uceleně a okamžitě řekne jaké oblasti jsou v okolí místa kde se nacházíte. dávám 9 z 10 - ten desátej si nechávám pro další verze. | BB | odpovědět |
ok | 21:45:04 04.07.2006 | Naprostej souhlas, mapa naprosto výtečná a jurským nováčkům velmi pomáhající. Jirko,dík. | Honzáč | odpovědět |
  | Re: ok | 08:25:53 14.08.2006 | kde se dá mapa sosnout?? fox | fox | odpovědět |
|