2 Češi a Pákistánec z Rakapoši už jsou zachránění a v bezpečí
Vrtulník pákistánské armády dnes ráno dopravil do bezpečí dva české horolezce a jejich pákistánského kolegu, kteří uvízli na sedmitisícovce Rakapoši v Karákóram. Trojice, která v pátek uvízla v nadmořské výšce kolem 6900 metrů, je nyní v pořádku ve městě Gilgit.
Jestli myslíš ty blitky na novinách, tak tam Uniqua mele o zakázaný oblasti tj. celej pákistán a odmítla by plnit i za cokoli v základním táboře. Ale vybrat za akci pojistný s tim problém neměla, i když věděla kam jedou :D Navíc podle CZ verze naši zachraňovali pákistánce a sundavali ho dolu až k vrtuli..
Stejně jako s permitem? Dá se čekat pokuta za lezbu bez permitu.. Mmch. bez permitu lozil svýho času i Lanšmít (např. jak se plížil ke Kilimandžáru). Povolení že můžeš jít do hor je vůbec dobrej vejvar, prachy za nic, jak emistní povolenky...
No jasny..ale myslim, ze s povolenkou pak neplatis celou zachrannou akci. Ted ty vrtulniky, lidi atd...to bude palka. Ale nevim.
-
Na Aktualne byl rozhovor s horolezcem Pavlem Burdou a krom jinyho se tam pise:
Může hrát nějakou roli při záchranné operaci i to, že čeští horolezci podle místních úřadů neměli k výstupu na horu povolení od místní vlády? Nebo jde v tuhle chvíli byrokracie absolutně stranou?
Zatím to vypadá, že všichni dělají, co mohou, ale do tohohle asi nikdo z nás nevidí. Poměrně rychle se to zorganizovalo, poměrně rychle tam přispěchali, takže si myslím, že to roli nehraje. Ale samozřejmě se pak bude řešit, kdo to zaplatí. Pokud neměli permit, tak to patrně půjde za kluky a bude to majlant. Ale to je v tuhle chvíli druhotné, v banku je teď mnohem víc.
Hele to je blbost. Permit je pouze vstupenka na kopec. Nikoliv poukázka na slevu na záchrannou akci, tu zaplatíš ať permit máš nebo ne. Na druhou stranu, očekával bych, že např. Alpenverein v rámci připojištění nad 6000 m (pokud by už takovou výpravu výslovně odsouhlasil) bude plnit nezávisle na existenci nebo neexistenci permitu.
Pojištění od Horosvazu nemá na rozdíl od Alpevereinu žádné omezení nadmořskou vyškou a na permitu nezávisí ani jedno z nich. Do vysokých hor je Horosvaz - Uniqa výhodnější, skoro bych se vsadil, že se jejich záchranka bude platit z něj.
„My měli povolení od července, ale protože jsme měnili agenturu, muselo se žádat o povolení znovu. Povolení bylo rozjednané, jen se nestihlo dovyřídit. Prostě formalita. ‚Okno‘ pro výstup na vrchol bylo sotva deset dní a čekat třeba měsíc na vyřízení by znamenalo, že bychom ho už ani nepotřebovali. Šli jsme tedy, povolení bylo v procesu, Pákistánci by nám to měli uznat.“
tak uniqua uz se cuka, ze prej nekde na MZV je napsano ze neni doporucene jezdit do te oblasti... at je to jak je (dozvime se snad jednou vse) tak tyto tanecky pojistovny me teda dost odrazuji o jejich sluzbach uvazovat...
mozna by bylo dobry misto 3 clanku o hovne napsat o co doopravdy slo "uvizly", "potrebuji zachranu" "jsou zdravotne v poradku" pak pro ne kdosi jen tak dojde a da jim suchou bundu...proc nemohli/nezkusili slezt sami?
A to ještě málem sundal vrtuli kokot...
https://explorersweb.com/2021/09/15/rak aposhi-climbers-rescued-desp ite-close-call-at-6200m/?fbclid=IwAR08e U8HfJs1iCwHZcjzCTl9mnL-do7IGnf4pcO5vekbeVSd3rq7kYyXrYY
The high-risk maneuver required that only two climbers jump in, as that is the capacity limit at such an extreme altitude. The helicopter touched down allowing Wajidullah Nagri and Jakub Vlcek to enter. The pilots prepared to pull away from the mountain and told Peter Macek to wait for a second flight.
“First, he nodded, and the helicopter started to rise,” Karim said. But then Macek changed his mind.
In a panic, the Czech climber tried to jump aboard. He ended up hanging from the helicopter’s skid. “The helicopter unbalanced but the pilots somehow managed to stabilize and lower the machine down again,” Nizari said. “His mates in the cabin had to push him back down and then they took off again.”
“It’s the most stupid thing to do at 6,200m,” Nizari said. “He endangered everyone’s life, the pilots, and his mates.”
Fortunately, the story ends happily. Macek was airlifted off the mountain in a second flight, and the pilots are back on the ground, ready for their next mission.
Podle rozhovoru do českejch novin je vozili po jednom.. Někdo kecá ale kdo? Skákat jako třetí na vrtuli mi přijde total úlet, když už tak bacit spolulezce cepínem a letět místo něj :D Cliffhanger hadr...
no, to je fakt klika, ze na tu vrtuli nedoskocil, to by asi neustal ani cliffhanger ;))) ono asi stacilo zavesit se na pristavaci lizinu, aby se vrtulnik trochu nebezpecne zhoupnul, ale treba si to cely vymyslel pakistanec na palube , buhvi jak se to sebehlo..
The high-risk maneuver required that only two climbers jump in, as that is the capacity limit at such an extreme altitude. The helicopter touched down, allowing Wajidullah Nagri and Jakub Vlcek to enter. The pilots prepared to pull away from the mountain and told Peter Macek to wait for a second flight.
“First, he nodded, and the helicopter started to rise,” Karim said. But then Macek changed his mind.
In a panic, the Czech climber tried to jump aboard.
Ono těch rozdilnych info bude více. Vzhledem k tomu, ze byli bez povolení, tak se s nimi nikdo bavit nebude. Maximálně pojišťovna až bude vymáhat částku na záchranu. Na druhy straně je lepší si ten pruser vyžratt do dna, než být mrtvý. Takže to dobře dopadlo. Ostatní je jejich boj. A s rozdavaniˇ rozhovoru bych byl opatrný. Radši bych zalezl a zpytoval svědomí.
Podívej. Taky jsem se letos proletěl v Alpách vrtulí. A Úplně bych neřekl, že dobrodružství skončilo. Od klávesnice se to takto shazuje fakt jednoduše. Ale na kopci se rozhoduješ trochu jinak. A hrát si na hrdinu, říct si, že pomoc si nezavolám, když víš, že se možná dostaneš do ještě většího průseru, kde už tě nezachrání nic a nikdo... jako nevím, v tom žádné hrdinství nespatřuju. Věřím, že nejen já, ale i ostatní, kteří se kdy vrtulí proletěli, tam šli s tím, že sejdou po svých a do poslední chvíle se to snažili nějak vyřešit.
Je velký rozdíl když možnost vrtule je nebo když není. Asi jak sólo kdy nahoře čeká kámoš s lanem, ty máš sedák a víš že houkneš a sundá tě. Nebo když předem víš že buď to vylezeš, slezeš nebo spadněš a nic jinýho a nemáš ani kámoše anhoře ani ten sedák abys odsednul a volat help.
Jasné, nepolemizuju. Jen bych se vyhýbal tvrzení, že dobrodružství definitivně skončilo. Ono se taky může stát, že zrovna tam kde jsi, není signál, že zrovna když přilítá vrtule se počasí domrví tak, že ty jen slyšíš vzdalující se vrtulník. Jasně, nějaká pojistka to je, ale není to tak, že když se něco dosere, tak tam za půl hodiny máš pokaždý vrtuli.
No ano, ukazuje se, že k horolezectví dobrodružství patří, jako sladká chuť k cukru.
A jak ho prožít naplno? Bez permitu a bez pojištění, případně s pojištěním ale bez satelitu. Kde jsou ty časy Malloryho a Irvina....
No to bys pak kromě satelitu musel zahodit všechny funkční trika, lehký lana, mačky, cepíny, batohy, stany, hřejivý spacáky, vařiče ... pak by to bylo jako kdysi ;)
No, v časech Malloryho se dobrodružství dobývalo vojenským stylem expedicemi s neomezeným rozpočtem. Dnes kdo hledá dobrodružství, musí jít alpským stylem. Netřeba oplakávat.
Tak dle rozhovoru s klukem to bylo trošku jinak, že :-). Pákistánci si ty informace trošku překrucovali a posílali to do světa, jak se jim to hodilo.
Zajímalo by mě, jak se to bude řešit teď, když oni žádnou záchranu nepotřebovali a naopak zachraňovali toho místňáka..
Hmm to je otázka, nebo si borci teď něco přikrášlují aby nebyli v komunitě za kokoty... Pravdu znají jen oni. Pokud neměli permit tak si to vyžerou, na druhou stranu měli aspoň složenou zálohu na vrtuli.
myslim ze kdby nekdo napsal knihu o udalosti zalozenou na komentarich a moudrech na Lezci tak to bude mnohem ctivejsi a napinavejsi nez nezazivna realita.
to je dobrej džouk s těmi 3000 metry lana. to se vezme kalkulačka, a spočítá se, kolik kilo lan to zhruba tak je, a co s tím jako tříčlenná zachraňovaná skupina asi pořídí.
Hehe, to je docela zajímavý. Tvrzení obou stran jsou celkem zmatená. Zmatek vzniká už z kulturního rozdílu mezi Evropou a Asií. Akce Pákistánců věřím že byla dobře myšlená a že do toho šli po hlavě, ale zároveň si dokážu představit, že mohla být fakt zmatená. Další zmatek vzniká z komunikace mobilem. Pak je tady jazyková bariéra. A nakonec je tady zmatek, kterej každá ze stran ráda přiživí, protože to je voda na mlýn té které verze.
Proč s sebou borci vůbec měli liaison oficíra, když tam šli načerno? Vždyť hlavní výhoda postupu načerno (krom ušetřených peněz) je právě fakt, že s sebou člověk nemusí nikoho podobného tahat.
Podle všeho načerno nešli, jen jim chyběla závěrečná bumážka... Takovej platící černej pasažér, asi jako když ti automat sežere prachy a jedeš bez lístku protože to byl poslední spoj. A pak tě skásne revizor.
I když nevíme jak to šve bylo, tvrzení protichůdná, tek předpokládám, že měli pojištěn přes ČHS u Uniqa, není tam omezení výšky a pojištovny nehradí pouze pojištění v černě označených zemích, nikoliv tmavě červencýh, kde Pakistán je. Takže tvrzení o tom, že na tuto oblast neplatilo pojištění je zřejmě ooobr kravina ze strany pojištovny.
Je otázka, jestli na oblast Rakapoši není nějaká výjimka, že pojistit nejde. Jinak si myslím, že ten tyjátr je způsobenej taky tím, že něnili agenturu, a tím je naštvali. Tak jim to teď komplikujou.
Mi přijde, že je to typická smůla na výjimku z pojištění. Něco jako ježdění v autě s propadlou STK - dokud se nic nestane, tak vpoho. Ale také se lze ocitnout pěkně v minusu. Protože pojišťovna má právo plnění z povinného odmítnout (některé pojišťovny se platností TP nezabývají, některé ano, některé řeší skutečný stav vozidla). Aby se v tom jeden vyznal... to byl takový OT.
Ale no tak, Lukynku, měli propadlé víza, neměli permit, pojištění na danou situaci nebyli, nebyli hášení a pohybovali se tam nelegálně. Tak co to zlehčování?? Že by kámoši??
1. osobně je neznám, a nejsem v tom nijak osobně zaangažovanej
2. komunikaci všech zúčastněných, zejména pak pojišťovny a čhs považuji za velmi zvláštní
3. jestli jsme spolu husy pásli, to věru netuším, možná snad, kdybys vystoupil z tajnosnubnosti. do té doby si rádobyvtipně komol jméno svý babičce.