LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Zaber! A trochu výraz při tom!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)
SP obtížnost, rychlost Wujiang (CHN) (25.04)
SP obtížnost, rychlost Indonesie (02.05)

Žebříček
Cesty:
26. 10685
27.Duchoň 10637
28.Lachman 10620
Bouldry:
26.Klapal 9215
27. 9178
28.Břicháček 9156
Hory:
1.Groš 7855
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)

Deníčky
5678 lezců
1145431 cest
Nové přelezy:
Nemesis 8A
Feistus Re 7b+
Voldemort 8A
Zpěv Vánic 8A/8A+
Modliszka 7C
Enforico 7b+/7c
Out Of Thi 8A+
Devět Svět 8B+
Yggdrasil 7C+/8A
No Idea 7b

Stěny
Sokol Nymburk - Nymburk
Městská stěna Vyškov - Vyškov
Makak LBC - zrušena - Liberec

Prodejny
HUDYsport - Praha 7
Rock Point - Palác Flóra - Praha 3
HUDYsport - České Budějovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Kategorie:
 První přechod masívu Kanchenjungy
Třetí nejvyšší hora, dva kamarádi, jeden sen…

Část první
Od snu k realitě
Komentáře (0)21.11.2011... celý článek
 Ondřej Něvělík - The Dagger 8B+
Aktualizace - rozhovor
Sen se stal skutečností...napsal Ondra Nevělík k boulderu The Dagger 8B+, který vylezl 18.11 v Crescianu ve Švýcarsku.
Komentáře (0)21.11.2011... celý článek
 Valle dell’Orco
smallRuce mám orosené jako lahváče a srdce mi buší o 106. Sáhnu si instinktivně na zadek, ale mágo nikde. Kde to jsem? V trafice v Arcu listuju průvodcem oblasti, které se přezdívá „evropské Yosemity“. Valle dell'Orco. Ráj spárařů, kteří nevěří uzlíkům a raději založí důvěryhodný kus železa. Když vracím prodavači propocenou knihu, je mi jasné, že je na čase změnit iniciál často navštěvované oblasti.
Komentáře (0)21.11.2011... celý článek
 Test lavinových přístrojů
smallReakce na nedávno uveřejněný článek o Testech lavinových přístrojů.
Komentáře (0)20.11.2011... celý článek
 France Languedoc - Roussillon
Finální kniha RockFaxu z dlouho očekávané trilogie, zahrnující oblast Languedoc - Roussillon v jižní Francii je konečně k mání.
Komentáře (0)18.11.2011... celý článek
 EYC Pau (FRA) - obtížnost
smallPředposlední závod Evropského poháru mládeže byl úspěšný pro patnáctiletého Zdeňka Ustohala z Brna, vybojoval stříbrnou medaili.
Komentáře (1)16.11.2011... celý článek
 Test lavinových přístrojů II.
smallPokračování rozsáhlého článku o testování lavinových přístrojů.
Komentáře (0)15.11.2011... celý článek
 Adam Ondra
smallAdamovi, který nekompromisně vede světové žebříčky, jak v obtížnosti, tak v boulderech, se před víkendem podařilo posunout jeho boulderové maximum, když přelezl svůj vysněný projekt.
Komentáře (0)14.11.2011... celý článek
 Výstava Fotky z Lezce
Výstava Fotky z Lezce je nyní na podzim v Brně v Klubu cestovatelů. Včera se stala součástí Horolezecké party, kterou pro partnery uspořádal Český horolezecký svaz v den zahájení veletrhu Sport Life. Výstava bude v Brně do začátku prosince, pak se plánuje její převoz do Prahy.
Komentáře (0)11.11.2011... celý článek
 Antropo.ce.ne, Taghia
Lezecký příběh z dalekého Maroka, konkrétně z druhé nejznámější marocké oblasti z Taghia Valley, nám zaslal Michi Wohlleben z Německa.
Komentáře (0)08.11.2011... celý článek
<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739   740   741   742   743   744   745   746   747   748   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796   797   798   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838   839   840   841   842   843   844   845   846   847   848   849   850   851   852   853   854   855   856   857   858   859   860   861   862   863   864   865   866   867   868   869   870   871   872   873   874   875   876   877   878   879   880   881   882   883   884   885   886   887   888   889   890   891   892   893   894   895   896   897   898   899   900   901   902   903   904   905   906   907   908   909   910   911   912   913   914   915   916   917   918   919   920   921   922   923   924   925   926   927   928   929   930   931   932   933   934   935   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954   955   956   957   958   959   960   961   962   963   964   965   966   967   968   969   970   971   972   973   974   975   976   977   978   979   980   981   982   983   984   985   986   987   988   989   990   991   992   993   994   995   996   997   998   999   1000   1001   1002   1003   1004   1005   1006   1007   1008   1009   1010   1011   1012   1013   1014   1015   1016   1017   1018   1019   1020   1021   1022   1023   1024   1025   1026   1027   1028   1029   1030   1031   1032   1033   1034   1035   1036   1037   1038   1039   1040   1041   1042   1043   1044   1045   1046   1047   1048   1049   1050   1051   1052   1053   1054   1055   1056   1057   1058   1059   1060   1061   1062   1063   1064   1065   1066   1067   1068   1069   1070   1071   1072   1073   1074   1075   1076   1077   1078   1079   1080   1081   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104   1105   1106   1107   1108   1109   1110   1111   1112   1113   1114   1115   1116   1117   1118   1119   1120   1121   1122   1123   1124   1125   1126   1127   1128   1129   1130   1131   1132   1133   1134   1135   1136   1137   1138   1139   1140   1141   1142   1143   1144   1145   1146   1147   1148   1149   1150   1151   1152   1153   1154   1155   1156   1157   1158   1159   1160   1161   1162   1163   1164   1165   1166   1167   1168   1169   1170   1171   1172   1173   1174   1175   1176   1177   1178   1179   1180   1181   1182   1183   1184   1185   1186   1187   1188   1189   1190   1191   1192   1193   1194   1195   1196   1197   1198   1199   1200   1201   1202   1203   1204   1205   1206   1207   1208   1209   1210   1211   1212   1213   1214   1215   1216   1217   1218   1219   1220   1221   1222   1223   1224   1225   1226   1227   1228   1229   1230   1231   1232   1233   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245   1246   1247   1248   1249   1250   1251   1252   1253   1254   1255   1256   1257   1258   1259   1260   1261   1262   1263   1264   1265   1266   1267   1268   1269   1270   1271   1272   1273   1274   1275   1276   1277   1278   1279   1280   1281   1282   1283   1284   1285   1286   1287   1288   1289   1290   1291   1292   1293   1294   1295   1296   1297   1298   1299   1300   1301   1302   1303   1304   1305   1306   1307   1308   1309   1310   1311   1312   1313   1314   1315   1316   1317   1318   1319   1320   1321   1322   1323   1324   1325   1326   1327   1328   1329   1330   1331   1332   1333   1334   1335   1336   1337   1338   1339   1340   1341   1342   1343   1344   1345   1346   1347   1348   1349   1350   1351   1352   1353   1354   1355   1356   1357   1358   1359   1360   1361   1362   1363   1364   1365   1366   1367   1368   1369   1370   1371   1372   1373   1374   1375   1376   1377   1378   1379   1380   1381   1382   1383   1384   1385   1386   1387   1388   1389   1390   1391   1392   1393   1394   1395   1396   1397   1398   1399   1400   1401   1402   1403   1404   1405   1406   1407   1408   1409   1410   1411   1412   1413   1414   1415   1416   1417   1418   1419   1420   1421   1422   1423   1424   1425   1426   1427   1428   1429   1430   1431   1432   1433   1434   1435   1436   1437   1438   1439   1440   1441   1442   1443   1444   1445   1446   1447   1448   1449   1450   1451   1452   1453   1454   1455   1456   1457   1458   1459   1460   1461   1462   1463   1464   1465   1466   1467   1468   1469   1470   1471   1472   1473   1474   1475   1476   1477   1478   1479   >>>  
 

První přechod masívu Kanchenjungy

Třetí nejvyšší hora, dva kamarádi, jeden sen…

Část první
Od snu k realitě

Je už to rok, co jsem se vrátil z mého největšího dobrodružství v Himálajích. Do médií jsem pustil pouze kusé informace. Nedávno mne kamarádi z karvinského oddílu požádali, ať promítnu na jejich „diakárně“ (tradiční název zůstal, jen formát se změnil) fotky z tohoto výletu. Fotografie evokovaly vzpomínky. Tak jsem si řekl, proč se s nimi nepodělit. Tato část Himálají má obrovské kouzlo.




Za snem stála tato kniha. Peter Hillary v sedle Ratong La 5.100 m s ledovcem Yalung Glacier v pozadí.



Nedočtete se tady o výkonech obtížnosti M7, WI6, A2 v sedmi tisících metrech. Na takové výkony prostě nemám a pravděpodobně nikdy v těchto destinacích mít nebudu. Podniknout jakýkoliv podnik v odlehlém koutu Himálají není úplně prdel, pokud chce člověk uspět a ve zdraví se vrátit. Možnosti jsou nyní obrovské. Takové generace přede mnou neměla. Bohužel to však svádí k tomu, že do Himálají a obecně vysokých hor cestují jedinci, kterým by nějaká ta větší zkušenost z Tater nebo Alp neuškodila. Sny o dobrodružství v Himálajích mohu mít všelijaké, ale měly by však mít reálný základ. Náročnost výstupu alpským stylem na himálajský kopec v malém týmu, logistická a technická, je podnik s velkým „P“. Kdo nevyzkouší, nemůže pochopit. Proto výkony v tomto stylu jsou podle mého vlajkovou lodí moderního horolezectví.


Když není, tak není. I s defektem na hranice.

foto by Branko Gugleta



Následuj své sny. Každý má nějaké motto. To je mé. Sen o návštěvě oblasti Kanchenjunga nabral konkrétní obrysy po zjištění finanční nereálnosti horolezeckého podniku v severní části Sikkimu (nádherné dobře přístupné kopce, parádní treking), ale bez speciálních povolení s nutným doprovodem agenturních otrapů to tady prostě ošidit nejde. Opravdu to tady neojebete. Koukal jsem nejprve na mapu Nepálu a rozlehlost masívu Kanchenjungy na rozhraní Číny (Tibetu), Indie (Sikkimu) a právě Nepálu. Vzpomněl jsem si na knihu „Napříč střechou světa“ od Petera Hillaryho a Graeme Dingla a obrázek v něj, jak koukají z hraničního sedla do Nepálu. Tehdy se jim Kanchenjungu nepodařilo přejít. Tak mne napadlo, zda to někdo po nich zkusil. Pátral jsem, vyptával jsem se, ale nenašel jsem žádné informace o nějakém takovém podniku. Sen nabyl reálných obrysů. Pomyslel jsem si, sakra, to by mohl být parádní výlet! Ale kde začít? Kudy hory přejít? A s kým se na takový podnik vydat?


Hraniční most v Kakarbhittě.

foto by Branko Gugleta


To už jsem věděl, že touhu jet se mnou projevil kamarád Branko Gugleta. Znali jsme se v podstatě jen z lyžování, v horách jsme společně nikdy nelezli. Původně jsem preferoval někoho z parťáků, se kterými jsem něco polezl. Ale jak to bývá u takových akcí, zájemců je spousta, ale nakonec jede úplně někdo jiný. Spolehlivý parťák je alfa omega úspěchu. Kamarádi mi opakovaně potvrdili, že se na Branka mohu spolehnout. Stačí to? A on na mne. Nevím. Branko mi hned na začátku řekl, že veškeré plány jsou na mne. Jako bych měl méně práce ve špitále, zatímco on vymýšlel do noci smělé plány rozvoje v Telefonice. Jak skvělý parťák to bude, to mne samotného překvapilo.


Ilam a jeho obyvatelé.

foto by Branko Gugleta


Cíl byl na stole. Ale plán chyběl. Mapu nepálské části Kanchenjungy jsem již měl, jen jsem doobjednal mapu Sikkimu. Došlo v podstatě jen barevné schéma v měřítku 1.140 000 s popsanými body prosté vrstevnic. Bezva. Nic lepšího jsem nesehnal. Zakopaný pes byl v historii Sikkimu. Bývalo to království uzavřené západním turistům, následně nejmladší indická provincie. Po anexi Tibetu tento koridor byl velký lákadlem pro Čínu. A proto se Sikkim s povděkem dostal pod indická křídla. Časem se tato oblast otevřela západním návštěvníkům, ale obecně Vám na dvoutýdenní pohyb v jižní části stačí obyčejné lejstro, do severní části a hor obecně se bez agentury nedostanete. O individuálním pohybu v severní části nemluvě.


Phidim. Momo. Tradiční tibetská kuchyně.

foto by Branko Gugleta



Lístek do pekla. Ne, pouze pro masochisty z Čech a Moravy na bus do Taplejungu.

foto by Branko Gugleta


Jak přejít bez patřičných povolení indickou část byla otázka první a nejzásadnější. Odpověď byla snadná. Žádné povolení nebudou a ani se žádná povolení pokoušet vyřizovat nebudu. Na to mi někteří zkušenější cestovatelé s úsměvem na rtech sdělili, že to smrdí jistě romantickým indickým vězením. Jak z toho ven? Při pohledu na mapu jsem očekával tři týdny na nepálské straně a jeden týden na indické. Rozhodl jsem se tak začít přechod v Nepálu a poté přes hraniční hřeben proklouznout do Sikkimu. Kudy? Přes jaké sedlo? Klíčový bod, na kterém stál úspěch a neúspěch celé akce.


Proč se diví?

foto by Branko Gugleta



Peter s Graemem to otočili v sedle Ratong La 5.100 m mezi Ratongem 6.679 m a Kokthangem 6.147 m. Trochu jsem se obával bloudění po ledovci East Ratong Glacier na indické straně za špatného počasí. Další alternativy se nabízely tyto. Zcela na severu sedlo Jongsang La 6.145 m mezi Langpo 6.945 m a Jongsang 7.459 m, které svádělo nejenom k velkému dobrodružství ale i k potenciálně velkému průseru. Přístup je z Nepálu přes ledovec Kanchenjunga Glacier a West Langpo Glacier. Exit na druhé straně na ledovci Jongsang Glacier. Hodně jsem přemýšlel nad touto možností, ale každé dobrodružství má své hranice. Pokud bychom to zvládli, padli bychom přímo do náruče vojenské posádce v severním Sikkimu. Když jsem o několik týdnu později koukal z hřebene Drohma Peaku na přístupové ledovce do sedla, sevřel se mi žaludek. To by byla hodně velká divočina. Dále jsem na mapě koukal na dva exity v podobě sedel Khang La 5.060 m mezi masívem Kohthangu 6.147 m a Khangla Kang 5.561 m a na o něco jižnější Chongpa La 4.520 m. Do všech sedel byly na některé z map nějakým způsobem vytečkovány cesty. Nikde jsem se však o nich nedočetl. V centru pozornosti doufaje nejbezpečnějšího a orientačně nejsnadnějšího přechodu se ocitlo sedlo Khang La. Cesta do něj se dle mapy z Tseramu tvářila jednoznačně, malý ledovec na jeho vrcholu a z něj to na našem barevnému schématu vzdušnou čarou do výspy civilizace v Sikkimu vesnice Dzongri nevypadalo daleko. Vzdušnou čárou v Himálaji? To zní jako černý humor. Však na mapě byla červenou linkou naznačena cesta, tak v čem by měl být sakra problém? Jen křížila nějaké vodní toky. Dobře jsem věděl, že modrá čára na mapě je v reále údolí. A údolí v Himálaji je jaksi jiných měřítek jak to v Beskydech nebo Alpách. Plán byl v podstatě upečen.


Že by to bylo tím autobusem? Takový luxusní dopravní prostředek. Pan Jančura by zblednul závistí!

foto by Branko Gugleta


Pohyb v nepálské části Kanchenjungy (Kanchenjuga Conservativa Area) má svá jistá pravidla. Je to chráněná oblast, kde je pohyb turistů a horolezců omezen patřičnými povoleními. Jsou tři. Potřebujete tzv. TIMS kartu (Trekker´s Information Management System), kterou potřebujete i jinde v Nepále. Vystaví agentura (10 US), s tou problém není. Za druhé. Kanchenjunga Conservative Area Permit (2000 Rp/30 US). To taky snadno získáte. A do třetice potřebujete Trekking Permit pro oblast Kanchenjungy (10 US/týden, platili jsme týdny tři), zařizuje agentura a to se Vám již nemusí podařit získat. Agentury argumentují nutností skupinového trekingu a o žádném individuálním nechtějí slyšet. Přitom žádná taková podmínka pro Kanchenjungu neexistuje. Proto to chce mít dobrý kontakt ve spřátelené agentuře. Já od své první návštěvy Nepálu (toto byla moje třetí po oblastech Khumbu dvakrát, Lapchi Kang a Rholwalling) spolupracuji s agenturou Himalayan Guides. Solidní renomovaná agentura. Všechny tyto povolení nám bez problémů vystavila. A to jsme nebyli v Kathmandu! Ano, naplánoval jsem cestu tak, že jsme se využili daleko levnější letenky do Dilli a následně Bagdogry nedaleko Siliguri oproti cestě do Kathmandu. Povolení mi do republiky přivezl kamarád Petr Valchář, který se vracel z lyžovačky na Cho Oyu. Pro vaše krásné oči Vám v Nepálu neudělají zhola nic. Agentura si účtovala na hlavu za servis 50 US. Povolení mít vřele doporučuji, protože bez něj to máte s několikrát vyšší pokutou, jak se o tom přesvědčila dvojice a trojice z Izraele. Jediní cizinci bez servisu agentury, které jsme v oblasti potkali. Agentury v KTM jim povolení k individuálnímu trekingu odmítly vystavit a oni to zkusili bez nich. V Ghunse je policejním check post. Dále papíry kontrolují v Tapethoku.


Obávám se, že tady by se už posral strachem. Na dřívější stroj nebo spoj (autobus zní moc honosně) jsme nesehnali již lístky. Sráz pětiset metrů k řece nejde na fotografii vidět. Všichni himálajští bohové stáli při cestujících, protože nikdo při nehodě nezemřel.

foto by Tomáš Obtulovic ml.



Nepálská povolení byly v kapse. Sikkimská jsme neplánovali žádná vyjma tzv. Inner Line Permitu, který Vás opravňuje k pohybu v jižní části Sikkimu. V plánu bylo vyzvednout si jej v Siliguri a nechat si jej vystavit na pozdější datum. Tak se i stalo. Krátká pohádka a šlo to. Jinak obecně Vám lejstro vystaví na hranici při vstupu do Sikkimu. Bezplatně. Pro případné administrativní trable na indické straně jsme měli v hlavách jiné pohádky. Pohyb bez agentury a povolení, pohyb bez razítka v pase. V Kakarbhittě jsme jen tak na okraj dostali výstupní z Indie. Dost by se toho na nás našlo.


Jízda našeho autobusu skončila hned v další zatáčce. Upadla mu zadní osa. To moc opravit s taškou nářadí nelze.

foto by Branko Gugleta



Přístup do oblasti Kanchenjunga je v podstatě možný po zemi, používaný cizinci až na některé zoufalce téměř minimálně nebo letecky přímo z KTM do Suketaru nad Taplejungem nebo s nutnou zastávkou v hrozném Biratnagaru. A nebo? Mne napadlo doletět do Bagdogry a po zemi přes hraniční přechod Kakarbhitta se přesunout do Taplejungu, kde bychom za dva dny mohli být.

Z pozemní cesty jsem byl odrazován, Vašek Pátek mi ji přímo nedoporučil. V Lonely Planet k tomu napsali: „Masochists might consider travelling overland to Taplejung, though the 150 km road from Ilam is diabolical. This route is impossible after rain and not really recomended at any other time“. Překladu asi netřeba. V Nepálu jsem jel autobusem mnohokrát, ale to zcela předčilo mé očekávání. Opravdu pro masochisty. Po letošním zemětřesení v Sikkimu byla dopravní infrastruktura hodně poškozena. Zda to se to projevilo i na této cestě, nemám informace. Ale tvrdí hošci z Čech a Moravy, jak poznamenal Branko vydrží všechno, tak se i nám podařilo naše tělesné schránky dopravit do Taplejungu.

Údolí řeky Tamor Khola.

foto by Branko Gugleta



V plánu, jak by nám to nemělo stačit, bylo pokusit se i o výstup na některou z šestitisícovek v těsné blízkosti Kanchenjungy. Vyjma velmi seriózního kopce Boktoh (Mt. Bokta) 6.142 m nad Ramche ze seznamu Nepal Mountaineering Association (tzv. trekking peaks, ale o žádné trekové nebo turistické vrcholy se rozhodně nejedná!) jsou všechny ostatní otevřené vrcholy expediční kopce pod vládními nařízeními. A expediční kopec v Nepálu to je pěkný ranec dolárků. Chtěli jsme se pokusit o výstup na vrchol Tengkoma  (Tangkonama) Peak 6.210 m nad Lhonakem. K jeho fotce a letmému popisu výstupu na něj jsem se dostal na webu. Taky je to expediční kopec, ale podle mne vládní pravidla agentury v tomto případě neřeší. Nakonec byl vybrán cíl jiný. Kopec jsem na této akci bral jako třešničku na dortu.


Vzhůru do hor za našim snem! S třiceti kilogramy na zádech opouštíme Taplejung.

foto by Branko Gugleta



To vše bez průvodce nebo nosičů. Lehký materiál, abyste ušetřily váhu na jídlo, je naprostou nutností, k tomu umění se sbalit. To je treking v odlehlých oblastech bez zázemí. Zájemcům seznam pošlu. Když máte v plánu přejít ledovec nebo výstup na technicky nenáročný vrchol, připočtěte ke všem krámům lezecký materiál. V podstatě s sebou beru mačky (ideálně poloautomatické na pohorky bez žlábku vpředu, nejsou až tak tvrdé, chůze v nich je příjemná a dá se v nich pohodlně lézt), cepín (používám Petzl Atzarex nebo Snowracer), 30-metrové osmičkové lano, několik karabin (používám BD Oz) a smyček, dva dlouhé šrouby (BD), jistítko (kyblík BD Guide). Opravdu žádná materiálová hitparáda. Prostě další kila na víc. Suma sumárum batoh před odletem atakuje 30 kg. Nádherné vyhlídky.

„Kdy už tam budeme?“, nesčetněkrát se dotázal Branko. Hrozné horko v Bagdogře, taxík s defektem do Kakarbhitty, jako sardinky v Tata jeepu do Phidimu a masochismus v buse do Taplejungu. Konečně! Vzhůru do hor za našim snem!

Text: Tomáš Obtulovič ml.
Foto: Branko Gugleta a  Tomáš Obtulovič ml.

Tilak, Triop, www.horomedicina.cz, www.googli.dphoto.com



Tomáš Obtulovič ml.   [úpravy] 20:41 21.11.2011Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

Nový komentář 



 Vložení nového komentáře 
Název
Jméno
Email
Text

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

 Foto dne:
Falkenstein
Über Den Drachenrücken, IXa
 Databáze cest:
Všechny cesty (179986)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Kronos 6a San Vito Lo Capo
Leda 5c+ San Vito Lo Capo
Orange Beauty 7c+ Osoje - Čikola
Ibubel 5c Osoje - Čikola
Naklofen 6a+ Osoje - Čikola
Nově komentované:
Devět Světů 8B+ Skály V Údolí Černé
Trojzubec 6C Koryčanský Hřeben
Trojzubec 6C Koryčanský Hřeben
Nad Ohništěm C 5A Koryčanský Hřeben
Poslední Soud 6C Panský Les

 Nově v diskusi:
Stropy v ČR | Juraj Durifuk solo Himalaje | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: Bouldering Petrohrad | Re: foto dne vcera | Re: Turecko (Geyikbayiri) a půjčení auta | Re: foto dne vcera |

 Nové komentáře:
Re: nehorazne | Re: James | James | Re: smutná role JAMES | Re: vyvoj? | Re: uplakánci | Re: smutná role JAMES | Re: Stanovisko SHS James k neštěstí pod Langtang Lirung | Re: smutná role JAMES | průjem |

 Kde to vře:
Zkusíme to znova (165)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (62)
Video: Adam Ondra na jedné z nejvyšších umělých stěn na světě (21)
Trofeje z 1. lezecké stěnky Adama Ondry pro dětské závodníky (17)
Barbara Zangerl dala na flash cestu Freerider na El Capitana (15)
Křest knihy Perly východu (10)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (3)
Projekt Dandy Polmana „Velký Benátčan“ na YouTube (2)
Video: Will Bosi na bouldrech v Česku (2)
Jugal Base Camp Bouldering Guidebook (1)

 Nově v inzerci:
Cepíny SR Bandit | Directalpine Rebel 2.0 | Hledám děvče do skal | STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Prodám balknu | Různé lezečky | Spací pytel | Prodám skialp boty | Boty Lowa Locarno GTX LO |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 640 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 558 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 494 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 499 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 434 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.