LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Pískař dá 10 m do kolen.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
39.Pail 10437
40.Hronek 10385
41.Kohout 10322
Bouldry:
39.Kohout 8675
40.Radouchova 8656
41.Štambachr 8612
Hory:
23.Cibulka 4617
24.Novotný 3598
25.Čáp 3573

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140259 cest
Nové přelezy:
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+

Stěny
Boulder Bar - Praha 7
SAUNA - Plzeň
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
LANEX eshop - Bolatice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Film: Adam Ondra, Pete Whittaker a Will Bosi na spárách v Ádru

Podívejte se na nový film z návštěvy Adršpachu, kam pozval britské lezce, spárového specialistu Pete Whittakera a světového top boulderistu Williama Bosiho, ke společnému lezení zdejších klasických spár Adam Ondra.

Video má cca 38 minut:



Standa Holec   [úpravy] 13:40 03.10.2023Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 To je krása19:13:24 03.10.2023
Nádherný video, tohle může Adam dávat častěji. Neskutečný dardy, až Adam jednou uzavře svoji závodní kariéru tak tady to hřiště čeká na jeho umění.
Jarda P.odpovědět 

 Krásný, inspirativní20:54:17 03.10.2023
Díky
Petr Reschodpovědět 

 Úchvatné21:19:51 03.10.2023
...fascinující.

Dík Adamovi, Petemu, Willovi a ovšem autorům dvou z těch impozantních cest - Kokšovi a Špekovi, i nepřítomnému Cikánovi, za nádhernou podívanou.

PS. Pohled na Zub a Hubařskou cestu mě před mnoha lety přivedl k lezení (a po letech jsem pak spolu s Márou H., Dejvem Š. a Filipem Š. - a i díky nim - na Zub vylezl, dodnes mám někde doma smyčku z traverzu.) Velikánský respekt k autorovi.
ivošodpovědět 
 Re: Úchvatné21:24:45 03.10.2023
Moc pěkný video.je vidět že tomu Adamovi jdou i těžký sparový moralovy cesty.radost pokoukat.
gorbi odpovědět 

 Respekt07:18:30 04.10.2023
Adam ma zdrave jadro, jen ten "pijavicni bordel" kolem nej je smutny.
odpovědět 

 Tohle bych nedoporučoval..08:42:18 04.10.2023
Přijde mi docela vtipný jak Adam jistí zhora. Vidět to lze u dolezu "Husarského kousku".. Ale možná je to takový borec.. :-)
Petrodpovědět 
 Re: Tohle bych nedoporučoval..12:02:11 04.10.2023
Souhlas, kýbl takhle nebrzdí vůbec, je to jen ohlý přes karabinu. Druhá věc druholezec když by si sednul tak lano přes hranu dře skálu jak prase, o spouštění ani nemluvě.
Na druhou stranu Adam sílu má že udrží i volný lano a tenhle druholezec neni Mikymaus aby v tom seděl, takže problém je když to někdo převezme od elity jakože to dělaj dobře, pak budou drážky ve skále jak na Blatníku, jistič bude mít spálený pracky a druholezec se rozmrdá o předskalí.
Správně půlloďák a štand prodlouženej až na hranu.
Ten zábavnej koutek od Špeka, no tpč to chceš lízt :D A vyvádět to, to tpč ještě víc :D Klanim se až k zemi... Kokša Hubařskou naboso eeeeh, to je výkon z říše snů...
odpovědět 
  Re: Tohle bych nedoporučoval..21:37:31 05.10.2023
Ma to dobre, akorat obracene, podivej se pak kterou rukou dobira - ale taky jsem si myslel, ze to ma blbe.
odpovědět 
   Re: Tohle bych nedoporučoval..21:38:54 05.10.2023
Jo, sorry, tak to ma fakt blbe.
odpovědět 
    Re: Tohle bych nedoporučoval..09:02:19 06.10.2023
dá ruku nahoru - ohne lano přes hranu- vznikne tření - pohoda. To, že volný konec nemá u žlábku na lano? Obyčejné kýble taky žádný žlábek nemají a funguje to.
odpovědět 
     Re: Tohle bych nedoporučoval..12:04:23 06.10.2023
V tomhle případě obyč kýbl a kýbl s V drážkou brzdí naprosto stejně, lano je jen ohlý přes karabinu a o stěnu kýble ani o V drážku lano nebrzdí. Aby kýbl brzdil, tak se musí ruka s lanem za kýblem zvednout nahoru, pak V drážka brzdí výrazně líp než hladká plocha (zlepšovatelé kýble objevili řemenici ;). Si to zkus, klasika u nečekanýho pádu je že se to rozjede, jističi to spálí ruku a buď lano udrží tou spálenou rukou nebo to pustí úplně. Druholezec v lepším případě o 5m níž. Zvednout ruku nahoru bez připálení u nečekanýho pádu stihne možná tak hokejovej brankář nebo jezdec F1. Silák jako Adam to udrží v pohodě jen rukou za lano a ani to nemusí mít v jistítku...
Takhle umístěnej kýbl zásadně se samoblokem, když ho nemá tak 1/2 loďák.
odpovědět 
      Re: Tohle bych nedoporučoval..12:30:52 06.10.2023
Kouknul jsem ještě jednou. Lano jde ještě přes karabinu někde u kameramana a né přímo z kýblu k Petemu, takže úplně v pohodě.
odpovědět 
       Re: Tohle bych nedoporučoval..12:40:03 06.10.2023
Jo, to tam je hlavně aby lano pěkně dřelo o hranu. Výsledek k vidění obzvláště na Hrubici..
Problém neni že by to Adam neudržel, ale že to převezmou začátečníci jako správný. Pak tam ty spálený ruce a vydřenej zářez budou. Jen si představ když tam vleze jouda co si to chce vylízt na druhým a nemá na to. A jiný cesty nemusí být tak odstrašující jako tohle tak do nich prostě vleze a dojebe to. Hodinu tam bude mikymauzovat nahoru dolu a nakonec se nechá spustit, to tam bude vydřenej zářez jen z tý jedný akce..
odpovědět 
        Re: Tohle bych nedoporučoval..15:29:42 06.10.2023
3. jo a ještě má lano k druholezci hezky přes kotníčky ;)
odpovědět 
 Re: Tohle bych nedoporučoval..19:10:02 05.10.2023
Není zvyklý jistit, většinou leze a jisti někdo jiný. Ani s grigri neumí. Vůbec by ho neměli zabírat při jištění. :D
odpovědět 

 aaaaa09:46:51 04.10.2023
epesne nadherne. Diky!
judovanaodpovědět 
 Re: aaaaa10:28:10 04.10.2023
ono tu vubec bylo nejak zivo: https://www.you tube.com/wa tch?v=S8lH0GFLLUQ
joudaodpovědět 
 Re: aaaaa10:39:44 04.10.2023
Přesně tak, moc pěkný.
odpovědět 

 I <3 Crack10:39:11 04.10.2023
"I <3 Crack" hrnicek.. to chci de sveho nechutneho korporatniho prostredi :D
xp13odpovědět 
 Re: I &lt;3 Crack13:08:04 04.10.2023
jo on je to ofiko od widezboys :)) niiceee https://wideboyz.com/pr oduct/i-love-crack-mug/
joudaodpovědět 

 pantáta v pantoflích16:41:03 04.10.2023
Koukám, že ty komíny nahoře na Husarském kousku už Adam leze s lezečkami na pantoflu. To chválím, to je pohodlný, taky to někdy dělám, když už to nemůžu vydržet. Ale on možná jenom demonstruje převahu. Můžu teď říkat, že to dělám jako Adam Ondra. Ale už mi takhle jedna pantofle zůstala někde v Sasku uprostřed věže. Holt to nemám tak dobře zmáklý.
Pěkný filmík! Musím si někdy pustit zase tu adršpašskou trilogii se Seanem Villaneuvou. To by stálo za to prolinkovat, pokud by to teda nebylo něco proti obchodním právům AO teamu :)
P.odpovědět 

 proč nechtěj tahat 6a+ ?12:22:16 06.10.2023
Nerozumím té klase.. U těch Bílých myšek uváděli v přepočtu 6a+ a ti týpci na videu.. to jsou hádám nějací dobří lezci.. proč se ten brejlatej tak ošívá, že by to nechtěl tahat?
honzaodpovědět 
 Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?12:38:23 06.10.2023
Will je především boulderista, tak možná proto.
odpovědět 
  Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?12:46:37 06.10.2023
Klasifikace vytlačujícího spárokomínu je totiž mnohem tvrdší než Francouzská nebo i bouldrová :D
Moudro "z komína nevypadneš" ubírá dva stupně, takže 6a komín odpovídá tak 8A :D
odpovědět 
   Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?13:31:24 06.10.2023
skoro se domnívám, že v ádru by bylo lepší používat něco na způsob západoalpské stupnice a říci, že cesta je prostě (třeba) ED (čili staré VIIb).
Lukas B.odpovědět 
    Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?14:17:13 06.10.2023
Chápu, že Rusové dnes nejsou populární, ale dokonce bych řekl, jestli by nebylo lepší napsat, že je to cca za 5B - 6A.
honzaodpovědět 
     Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?17:43:13 06.10.2023
protože jsem vylezl několik málo (asi inflačních) TD a v bílých myškách bych se ani nehnul, respektive když jsem se pod ně byl ze zvědavosti podívat, tak jsem se málem poblil a ani mě nenapadlo se obouvat a navazovat, tak tuším, že to bude minimálně AD. něco aby to bylo aspoň trochu lezení a klasifikované v ruské stupnici jsem nikdy nelezl, a tak vůbec netuším, kolik by to v ní mělo být.
Lukas B.odpovědět 
      Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?17:44:02 06.10.2023
ED přirozeně.
Lukas B.odpovědět 
      Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?09:43:34 07.10.2023
Obecně jest řečená horolezecká klasifikace je zoufalý pokus pozitivistů (nezaměňovat prosím s "pozitivním myšlením") racionálně uchopit zcela iracionální subjekt (horo) lezecké cesty.
Bylo by nutna vytvořil klasifikaci na konkrétní oblast, skalu cestu v kombinaci s (horo)lezcem v ní v daný okamžik.
Existenciální klasifikace obtížnosti! To je ono!
Dagodpovědět 
       Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?08:29:29 09.10.2023
To je ta Svišťova, ne?
honzaodpovědět 
        Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?15:18:33 09.10.2023
To neznám! Povídej! :-)
Dagodpovědět 
         Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?17:53:23 09.10.2023
Popletl jsem to. Myslel jsem mauglího třístupňovou.
honzaodpovědět 
          Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?19:18:02 09.10.2023
Jo, tak tu samozřejmě znám. :-)
Dagodpovědět 
           Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?09:41:48 10.10.2023
ale i tahle stupnice se bohužel nevyhnula obvyklému nešvaru skoro všech stupnic a různí následníci se ji pokusili otevřít o další stupeň
Lukas B.odpovědět 
            Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?17:05:23 10.10.2023
Jistě 4) Nejde to a nepůjde to, posral jsem se předem.
Tento stupeň jest mi často údělem! ))))
Dagodpovědět 
             Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?17:16:01 10.10.2023
jsme jedné krve, Ty i já, touto (trapně rozšířeným) klasifikačním stupněm jsem ohodnotil drtivou většinu toho, co je ve skalách a horách popsáno.
Lukas B.odpovědět 
              Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?17:59:24 10.10.2023
Omluvte offtopic, ale tohle vlákno mi připadá jak mejdan z Fanánkovy písničky Pumpa.
honzaodpovědět 
               Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?18:20:30 10.10.2023
Jo!To by tak nějak odpovídalo!
Dagodpovědět 
  Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?15:14:51 06.10.2023
Především bouldrista jistě je, ale bouldrista, který má vylezeno mnoho cest za 9a a těžších (včetně 9b a jednoho 9b+) a jsou to přelezy čerstvé - z posledních tří let.
Tak mi zkuste vysvětlit, jak to, že ani na top rope nepřeleze cestu obtížnosti IXa (v přepočtu 6b až 6c). To mi hlava nebere - jak může někdo, kdo má přelezeno 12- a mraky 11 nepřelézt 7+/8- :-D
odhadce klasyodpovědět 
   Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?17:08:03 06.10.2023
tys nikdy nelezl v ádru, co?
odpovědět 
 Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?14:20:34 06.10.2023
1. specifické lezení, které asi není snadné univerzálně klasifikovat, 2. nesmyslný tabulkový přepočet klasifikace.
Ta pískovcová klasifikace, užitá v Ádru, je původně o hodně starší než ta sportovní francouzská, vyvinula se navíc trochu specificky ve spárách i v tom Ádru, a tabulkový přepočet saská/francouzská, který pak někdo vymyslel (určitě ne pro ten Adršpach, ale třeba pro nějaké stěny v Sasku) tady vyznívá jako docela absurdní komedie.
P.odpovědět 
  Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?21:58:09 06.10.2023
Adrovska klasa je dobrej úlet. Vždycky mě baví, jak v každým druhým průvodci na písek je uvedeno, že klasifikace je oproti jiným oblastech pritvrzena. Tak se tvrdí a tvrdí a nikdo už neví, jak je to správně.

Podle Sasů je VIIa=5+, v Labaku maj VII=7- a v Adru číslo neznamená vůbec nic a ještě se k tomu přidává psychická náročnost, kdy většina cest pod X je skutecný boj o holej.
Martinodpovědět 
   Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?11:12:24 07.10.2023
Ona ta myšlenka s alpskou nebo ruskou klasifikací pro strašidelný cesty na písku vůbec není špatná. Stěnovky jsou jasný, tam přepočet na fr nebo UIAA docela funguje, ale jak hodnotit "kónický komín" v pískovcové klase za VI ve fr., to vůbec netuším...
odpovědět 
    Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?08:34:23 09.10.2023
Možná by pomohlo aspoň to, kdyby existoval jeden přepočet klasifikací (písek - nepísek) na cesty, kde je klíčové místo stěnové a jiný, výrazně tvrdší přepočet, kde je klíčové místo nějaká svislá porucha, ať už je jak chce široká.
honzaodpovědět 
     Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?10:07:38 09.10.2023
ta porucha nemusí být vůbec svislá, může být i vodorovná a vůbec nemusí být na pískovci. třeba softmoversky oblíbená nordkante na predigstuhl v kaiseru má pasáž zvanou Oppelband, kde pro klasifikaci 3 plně sedí tabulkový přepočet do pískovcové klasifikace.
Lukas B.odpovědět 
      Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?18:06:30 09.10.2023
Nelezl jsem, ale dle fotek to vypadá jako nějaká klasická hlemzačka kam strčíš hnátu a pazouru; rozhodně to není stěnové lezení, takže ano, přiznávám že svislý to být nemusí a tedy jsi mne přistihl při marném pokusu. Ale tím bych to asi ukončil, protože myslím, že zde diskutují povolanější matadoři a ve světle toho si připadám trochu jako klávesnicový teoretik.
honzaodpovědět 
       Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?18:40:45 09.10.2023
Lezl. Je to hlemzačka. Fakt je to něco mezi trojkou a čtyřkou, ale holt se tam každý bojí. Tedy kromě mé ženy, které vůbec nedochází, která bije.
Kuba Turekodpovědět 
        Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?09:31:16 10.10.2023
ono to fakt odpovídá pískovcové trojce, třeba třetí délce schusterwegu na falkenstein, ale je tady taková blbá problematická věc, a tou je batoh, který při hlemzání sakra překáží, a mě nezbylo než vyvléknout levé rameno a batoh transportovat zavěšený na levém loktu (tuto zkušenost potvrzuje více softmoverů).
a zažije se tam spousta srandy.
jedna naše společná kamarádka tam při hlemzání řvala jako kdyby dabovala obzvlášť hambatý film, a rakušákovi co o patnáct metrů vedle na štandu v diretce dobíral způsobila takový záchvat smíchu, že mu spadla lezečka do steinerne rinne.
Lukas B.odpovědět 
         Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?09:32:07 10.10.2023
na pravém loktu. grrr.
Lukas B.odpovědět 
   Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?14:12:17 07.10.2023
1) většina cest pod X není v Adršpachu boj o holej, dokonce tam jsou i mezi sedmičkami vyšší desítky vyloženě bezpečných cest - pokud umíš aspoň trochu smyčkovat. Nebezpečné sedmy najdeš na Piskarich. Boj o holej častěji najdeš v pětce z šedesátých, a u Volhejnů

2) obtížnost je celkem srovnaná - VIIa mají podobnou obtížnost (samo jsou excesy jako všude, třeba Muchomůrky bílé atd.), VIIb taky, jen je těžší než A atd. Pouze VIIa nerovná se 6-

3) takže uznávám, že přepočítávat nejde - ale jak chceš přepočítávat? Dám konkrétní případ: Údolka na Hlásku v Teplicích je klasické VIIb, kterému v novém průvodci přidali čárku a je to teď za VIIIb. Jenže Pete Whittaker s Randallem to koštují ve svém videu na 5.12 což už je X a sorry, ale spárová desítka vypadá jinak! Ostatně tihle Angláni dvě takové zkoušeli a jednu doteď, co vím, vylezenu nemají

4) mohu jen doporušit, aby každý na písku - v Ádru zvlášť - začal od lehkého lezení (zvlášť v dnešní klasifikačně inflační době). Nebo aspoň od otevření www.piskari.cz
odpovědět 
    Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?22:35:46 07.10.2023
pro mě je boj o holej klidně i jinak pohodovej trojkovej komín zada-nohy, kdy jedine jištění je kruh v 25m, kterej tam stejně je jenom proto, že jim došlo lano.
Prostě mi to hlava nepustí a asi se shodneme, že v typickém komínu v Adru nezalozis. A pád v typicky rajbasovym vylezu konci rozmrdanim se v tom komíně.
odpovědět 
   Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?15:10:16 08.10.2023
prostě je to disciplína, kterou je potřeba se učit s pokorou, nefunguje to jak na sportovce, kde vezmeš průvodce a náhodou si ukážeš prstem s myšlenkou "tohle zkusim". A je to dobře.
odpovědět 
   Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?15:44:34 08.10.2023
Myslím, že ten pohled, že něco je „nějak správně“ a že klasifikace je oproti něčemu jinému „přitvrzena“ je v zásadě chybný. Je to takový svůdný klam současné perspektivy, která sama sebe považuje za univerzální a správnou perspektivu a nechce vidět, že je taky nějak limitovaná.
Ta klasifikace není většinou oproti něčemu přitvrzena, ale je prostě dejme tomu tvrdší. Což je něco jiného. To není tak, že v nestřežené chvíli přišel do Adršpachu (nebo jiné oblasti) nějakej škodolibec k nějaký „správný“ klasifikaci a z nějakýho podivnýho důvodu ji „přitvrdil“, takže už od tý chvíle není „správná“.
Ta klasifikace se vyvíjela od nějakých začátků, měla nějakou tendenci atd.
A po dlouhou dobu se vyvíjela v nějakém místním systému (který byl daný té konkrétní oblasti) a v rámci toho systému nějak zhruba fungovala. Představa, že všechny (pískovcové) oblasti mají mít srovnatelnou klasifikaci, není vůbec samozřejmá a už vůbec není nějak stará, dlouhodobá. Dost možná souvisí s moderním sportovním lezením, což je záležitost posledních pár desítek let. Stejně tak přepočtový tabulky jsou spíš věc novější (a důraz na ty tabulky určitě).
Neříkám, že nemá smysl klasifikaci nějak sjednocovat nebo přizpůsobovat, ale myslím, že rozčilovat se nad cestami padesát, osmdesát let starými, že jsou blbě klasifikovaný, je pitomost.
Na youtube je pod tímhle videem podle mě výbornej komentář, kterej leccos k tomuto problému vyhmátl - to, že klasifikace, jak ji vnímá současné sportovní lezení, a tradiční klasifikace, jsou věci, které mají trochu jiný smysl. Dovolil bych si ten komentář velmi volně přetlumočit (závorky doplňuju):
Cesta byla klasifikována v 60. letech, pravděpodobně v rámci místní klasifikace, takže pokud hodnocení nebylo později sníženo, myslím, že musíme spíše říci, že se změnilo vnímání klasifikace, než abychom to vysvětlovali jako shazování (snižování klasifikace) nebo přitvrzování. Moderní sportovní lezení nás pobízí k tomu, abychom říkali, že lezecké cesty jsou těžší, než skutečně jsou, protože klasifikace je statusový symbol. Klasifikace se dříve opravdu nepoužívala stejným způsobem a ke stejnému účelu, takže je velmi obtížné jednotlivá hodnocení porovnávat (například cesty ze 60. let a cesty ze současnosti, které vznikají a jsou klasifikované v jiném kontextu). Ano, možná cítili (tehdejší lezci) tlak, aby říkali, že nějaký výstup byl lehčí, než doopravdy byl, ale to nevysvětluje celý problém (s nesouměřitelnou klasifikací).
P.odpovědět 
    Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?15:52:45 08.10.2023
Nemá smysl chytat ten komentář za slovo v tom, že sportovní lezení přisuzuje cestám vyšší obtížnost, než jakou doopravdy mají. Ale myslím, že je správný ten postřeh, že sportovní lezení si zakládá na číslech, vysokých hodnoceních, chce ta čísla hnát pořád dál a výš, zatímco to klasické lezení dřív mělo tendenci klasifikaci spíš uzavírat a držet se v nějakém poměrně uzavřeném rozmezí. Nešlo o vyšší čísla, ale o relativní hodnocení v rámci nějaké skupiny výstupů, a nikdo neusiloval o vysokou přesnost. VIIc byla „vážná cesta“, a jestli je to o trošku, nebo o dvě trošky těžší než jiné VIIc, nebylo důležitý.
P.odpovědět 
     Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?09:58:14 09.10.2023
Samozřejmě že ty trošky byly důležité, jinak by přece nikdy nedošlo k otevření klasifikace. A zbytnělé ego nad vylezenými čísly měli lidé pochopitelně už tehdy, jen se o tom už dneska tolik nemluví.
odpovědět 
      Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?16:02:07 09.10.2023
Ale jo, měli, ale to nevysvětluje všechno.
Ego může za to, že se čísla držej dole, jindy ego může za to, že se čísla šponujou nahoru (viz třeba Pirmin Bertle, namátkou, pokud jsem to dobře pochopil před pár lety - ale případů bude mnoho). Stejně tak by se našly případy, kdy někdo naopak kvůli nedostatku sebevědomí radši nedá vysoký číslo (desítky já přece nelezu, to nemůže být X…), a možná i naopak, kdy z nedostatku ega dá radši vyšší číslo, než by vnitřně chtěl, protože si třeba nestojí za svým názorem v konfrontaci s někým jiným... Všechny varianty by se jistě daly doložit. Házet nízká čísla šmahem na ego lezců je podle mě celkem hloupý zjednodušení. Kdo ví, možná to vypovídá i o egu těch, kteří se toho zjednodušení dopouštějí. Samozřejmě je lákavý jednoduše udělat z nějakejch lidí egoisty a považovat problém za vyřešenej. Klasická zkratka internetovýho myšlení (taky se mi to daří, jistě). Ale přesně jak je to v tom citovaném komentáři - to ego asi nějakou roli hraje, ale ani náhodou nevysvětluje ani zdaleka všechno. Ten komentář se mi líbí právě proto, že nabourává hloupý zkratky a snaží se přemýšlet.
Situace, kdy nějaká víceméně uzavřená a ne moc velká skupina lidí trávila třeba 20, 30 let převážně v jedné oblasti, je o dost jiná, než situace dneska, kdy lezou stovky až tisíce lidí, jeden víkend jsi v Juře, další v Ádru, potom v Labáku a pak jdeš na stěnu v Praze, protože je hnusně nebo máš práci. A na prodloužený víkend jedeš do Arca. A vedeš si deníček a sleduješ, jak jsi na tom s výkonností, chceš srovnávat svoje výkony mezi sebou a svoje výkony s jinými…
Ta stará skupinka nepotřebovala rozšiřovat klasifikaci a řešit číselný nuance, protože cesty byly individuální. Vylezl Berušky, to je machr Zapytlil Leteckou. - A ne, vylezl 7c+, 8a na druhej pokus, VIIIb, nebo zkazil OS Xa… Prostě ta rámcová klasa byla v tý starý situaci dostatečně funkční, o novinkách a záludnostech se vědělo a nebylo moc důležitý, jestli se to posune o písmenko nahoru, nebo to zůstane VIII a bude se vědět, že ostrých VIII. Jako mladej zelenáč jsem sledoval rozhovory starejch machrů, co uměli lízt, o nějakejch právě třeba spárách od Volhejnů nebo jinejch, a číslo tam nepadlo, a byly to třeba šestky nebo VIIb, ale všichni u stolu (teda já třeba ne) věděli, o co asi jde.
Klasifikace je konvence a záleží na kontextu, jak se s ní pracuje, co se od ní vyžaduje a tak. Podle toho vypadá. A neplatí absolutní dobrá/špatná, jde o to, jestli je v daném kontextu funkční, dostačující. (V jiném už funkční být nemusí.)
Jasně, z dnešního pohledu dává smysl to nastavit trochu jinak a nabídnout nějaký srovnání s okolními oblastmi, ale to neznamená, že je nutný zdůrazňovat egoismus starých prvovýstupců a lezců víc, než je potřeba. On ten „statusovej symbol“, jímž je klasifikace bezpochyby dneska, taky asi vypovídá leccos o egu těch, kteří to tak berou a prezentujou (třeba si to ani neuvědomujou), a není potřeba z nich nutně dělat voly.
P.odpovědět 
       Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?19:27:44 09.10.2023
K tomu už jenom, že jsou cesty, které mají "jméno" a není potřeba číslo. Když jsem před xxxlety začal v Ádru, tak ti to řekli u Tošováka. Myslím, vylezl jsem Strč si prsty...tak půjdu na Minimum rozumu..."tak to máš minimum rozumu "
Piškot chápe, že?
Šafi odpovědět 
       Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?20:37:49 10.10.2023
Klasifikace je opravdu od toho, abys věděl, jak je cca cesta těžká v porovnání s ostatními. A je úplně jedno, jestli lezu pětky nebo desítky, ale chci vědět, jaké cesty jsou v mých silách a jaké ne. Rozhodně je špatně, když je šestka těžší než sedmička. Pokud má mít cesta zvučné jméno, tak je super ,když to je proto, jaká ta cesta opravdu je, a ne proto že je to osmička, která je psaná za 6.
xyodpovědět 
        Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?23:03:29 10.10.2023
A já bych chtěl hodinky s vodotryskem. :)
odpovědět 
        Re: proč nechtěj tahat 6a+ ?15:00:20 11.10.2023
Musíš to brát tak, že srovnání obtížnosti platí za předpokladu, že dobře ovládám daný materiál a charakter cesty. Tzn. neumím-li spáry, tak mi vždycky budou připadat těžší než tomu, kdo je umí. To samé platí pro typ skály (vápno, písek, žula...), střechy, rajbasy atd.
odpovědět 

 …22:15:22 07.10.2023
Nádhera!
bejbsodpovědět 

 Velký respekt všem09:22:49 09.10.2023
Místo boudermatky klestí, konopné lano je prý také dynamické, akorát vás vystřelí vzhůru. Pokud jde o morál, tam k žádné inovaci nedošlo. Tak velký obdiv  všem. Doufám, že na příští olympiádě postaví nějaký komín do V nebo lezení na medvěda.
Šlojířodpovědět 

 Krása12:54:59 10.10.2023
Koukám na to a úplně mimoděk mám hubu od ucha k uchu. Ne, že by to bylo směšný, prostě se mi sama od sebe nějak roztáhla.
Jarda Maršíkodpovědět 
 Re: Krása13:28:35 10.10.2023
Měl jsem to úplně stejně, naposledy se mi to stalo při paradnim koncertu.. proste videt/slyšet/cítit mistra při práci.. pri mistrovskem kousku.
bejbsodpovědět 

 K debatě o klase14:49:54 15.10.2023
Jak jsem pročítal debatu o klasifikaci, mě by teda nejvíce sedělo používat britskou. Od určité obtážnosti E: 1-tuším max 11 či 12. V tom Adru by E měly asi úplně všechny cesty, protože E znamená extrém a vyjadřuje nebezpečnost cesty. K tomu se užívá klasifikace lezeckých, technických obtíží. Takže z klasy lze vyčíst hodně. Příklad. E1 6a má jedno místo za 6a, které je dobře odjistitelné. Naopak E5 6a je buď solo nebo hodně morálové lezení. E6 6a solo je. Taky to bude technická obtížnost 6a celou dobu, ne jen jeden nebo dva kroky.
Neplést britské 6a a francouzké. Pro představu - největší prásky jsou za 7a, nevím zda 7b vůbec existuje. Viz Rhapsody E11 7A
v.ještěrodpovědět 
 Re: K debatě o klase17:09:17 15.10.2023
Aby to s tou tecnickou klasou nebylo jako v Labáku, kdy Xb třeba může být 7c až 8a+
odpovědět 
  Re: K debatě o klase22:40:54 15.10.2023
V Labáku už to moc E-čkové není.
odpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179370)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Uigi Uigi 6a+ Krraba
Natural Beauty 6a+ Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu | Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (26)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 358 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 283 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 254 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.