Tedy nevím jak vy mladší, ale mně (kategorie rakváčů), je chvílemi docela líto, že jsme se rozdělením republiky tolik vzdálili Slovensku. Tedy spíše Tatrám a konkrétním borcům se kterými jsme se pravidelně setkávali v tatranských stěnách, dolinách a na chatách. V sedmdesátých a osmdesátých letech jsem v zimě prakticky každý druhý týden odjížděl ve čtvrtek večer z hlaváku do Popradu. Rovnou z vlaku jsme nastupovali do stěny. Párkrát jsme sice kvůli počasí skončili v některé krčmě. Dokonce jednou jsme se hned ráno otočili na peróně v Popradě a mazali nazpátek do Prahy a v noci jsme se dobývali do hospody na Suškách .
Asi ty vlaky byli tenkrát nějak levnější ! Proč to vůbec ale píšu. Čím dál, tím víc je těžší sehnat v Čechách třeba Jamesáka. Čas od času se u mě ale objeví jeden chlapíček z Východu s obrovským těžkým kletrem. Dneska se z něj se vyvalila hromada videokazet, průvodců a knih. Vyložené poklady. Asi mi většina z vás, kteří jezdíte na fesťák do Ádru, dá za pravdu, že v Čechách není v současnosti takový filmař jako je Palo Barabáš. Filmy Tajomné Mamberano, Mustang, Expedícia Sibir (rafty), Budhismus na streche světa, Karakoram Highway, 118 dní …, Súhra atd. jsou opravdu super. Ovšem sehnat je v Čechách je problém. Totéž se týká slovenských knih o horách. Třeba Puškáše. Nevím jestli jste všichni zaregistrovali na www.jamesak.sk/infotats.htm, že Robo Gálfy a Šaňo Luczy vydali docela povedený výběr nejhezčích túr ve V.Tatrách (1.díl). Tak to, ale i spoustu dalšího mi dneska přivezl ten chlapíček z Čobolska .....
To bejvaly časy, byli jsme si tak nějak blíž. Přišel drotár, za polévku a pár grejcarů opravil hrnce, krajánek se s nůší na zádech prodíral závějemi, aby nám sdělil novinky zpoza hor a za kusy plátýnka, které jsme umotali na našem stavu přes celou sednici, jsme dostali šlabikár pro naše děti.
A pak najednou PRÁSK a v nohách nic.
Upekli to stylem o nás bez nás. Rozdělili nás. Kdo to chtěl? Kdo se nás, lidí, ptal? Žádné referendum, nic. Páni nahoře si to zařídili. Tfuj. Už je to DESET let, co spolunažívanie Čehúnou a Slovákou drhně.
Ale pozor: blýská se na časy a začíná se plnit předpověď Franty Ringo Čecha, kterej před deseti lety mluvil o tom, že za deset let budeme zase spolu. Napřed vstoupíme do struktur, pak si koupíme letadélka Káňata budeme hlídat naše společné nebe. Přetrhané svazky se zase obnoví a pak budeme až do smrti šťastni.
Těšíme se na to i tady v Sudetech
S rukou na srdci Papouš
Řekl bych, že víc než rozdělení republiky nás od Tater vzdálilo několikanásobné zdražení dráhy. A jezdit do Tater autem tak, jak jsme zvyklí jezdit do Alp, jsme se ještě nenaučili. Vždyť si vzpomeň, jaká to byla pohoda narvat se v Praze (my v Děčíně) do vlaku, dát si lahváče a ráno se probudit na horách. Pro mě jsou Tatry vždycky spojené s tou cestou vlakem. A teď, když člověk začne dávat dohromady dvojky do auta, pokaždé se vyloupne myšlenka, proč nejet za stejný peníz do Alp…
... nehlede na to, ze uz zacina byt pomalu levnejsi do Tater litat - viz. www.skyeurope.com, linka Praha -> Poprad za 1400 ,-. I kdyz na druhou stranu tatransky lezeni bez toho, aby clovek nejdriv stravil bezesnou noc v rychliku, kde se clovek snazi na poslintanym polstarku zaspat kocovinu, kdyz se clovek snazi zabarikadovat v kupe a zabranit tak necekane nocni navsteve, kdyz se snazi vydejchat to vedro (chytne-li nanestesti to proklety luzko uplne nahore u stropu) a pak taky to ranni mzourani do baterky pasove kontroly, romanticky zaplivane nadrazi v Popradu, ...
Tak jestli jsem pochopil Petrův text, tak mu ho ten "čobolák" přivezl celý baťoh. A když se Petr stydí dělat si sám sobě reklamu, udělám mu ji nenápadně já.
Na otázku KDE odpovídám "prozkoumej Petrův mail".
takže nalákán jsem se včera vypravil do kiwi pro nového průvodce (ten gálfy eště s někým). hledal jsem v regálech, nic jsem nenašel, a tak jsem se zeptal paní u pokladny a ta mi půjčila k prolistování něco, co mě teda moc nepotěšilo. takže průvodce vypadá takhle:
formát: A5 přeložený po délce, tj. zhruba 21x8 cm, vejde se do každé kapsy
počet stran: asi 65
kvalita papíru: křídový, trochu tužší, asi to bude trvanlivé a odolné proti umatlání
desky: žádné, listy sešité nějakou větší sešívačkou
obsahové členění: průvodčík představuje asi 15 "lahůdkových stěn", v každé stěně tak 3 až 5 cest. číslování je přehledné, třeba 11.6 je obrovský kůt v jižním kežmaráku, 11 znamená jižní kežmarák, 6 znamená přímo tato cesta. číslování bohužel nerespektuje ani neuvádí číslování kroutilovo nebo puškášovo. identifikace cest je pouze příjmením prvovýstupce, takže místo hokejka, plšek-zachoval, 194?, je zde uvedeno pouze lakonické "plšek". přitom jsou zde určité nejasnosti, skoro až chyby, například mám dojem že zrovna stará cesta jižním kežmarákem je puškáš (resp. levý puškáš), zde je to uvedeno jako birkenmajer. v průvodci je spousta schématických map, takže to v terénu asi i funguje.
pro koho je průvodčík určen: pro člověka, jehož absolutně nezajímá historie a souvislosti, nejlépe pro nějakého němce nebo frantíka, kterej si na tejden odskočí do tater bez potřeby vědět něco víc než jak najít cestu.
jazyky: úvod je tuším slovensky, německy a anglicky, popis cest je graficky pomocí takovejch rádobyroztomilejch symbolů, jako kolik je potřeba expresek, kolik hodin, jestli skoby s sebou, zdali sestup nebo slaňování apod.
grafická úprava: mě teda přijde hnusná. ovšem to je věc vkusu. jako třeba chaotické rozházení obrázků a textu po stránce, používání rádobyrukopisných fontů, ony schématické obrázky expresek mi přijdou také zbytečně mekdonaldovské.
cena: 249 kč. přijde mi to tak trojnásobek než by velely dobré mravy. jak to dopadne? zřejmě si někdo v praze koupí jeden výtisk a celá praha si to od něj ofotí. kdyby byl průvodčík za stovku, tak bych si ho koupil. takhle rozhodně ne.
Je to tezky - sehnat dneska Puskase nebo Kroutila je nadlidsky vykon, v knihach prvovystupu na chatach jsou vesmes (pochopitelne) novy prasky a na internetu tech par pokusu o vytvoreni pruvodce zatim ztroskotalo, pokud vim ... Takze bud jak bud, lepsi neco nez vubec nic (aneb do Kiwi jdu dneska ... ;)
Zatim se holt musime smirit s tim, ze je snazsi sehnat plno dobrych pruvodcu do Alp nez jednoho prumerneho pruvodce Tater.
Ted se rozjizdi dva(resp.jeden novy) projekty. Jeden jde pres James: http://www.ta3guide.sk/ a druhy (ten novy a rekl bych prehlednejsi): http://www.tatry.nfo.sk. S tim jak v nem pribyva cest to vidim, ze by mohl byt kompletni!!! za rok a pul.
Koncepce průvodce je samozřejmě věcí autora. Mě osobně nijak nepohoršila. Zřejmě spousta průvodců bude v budoucnu zpracována takto. Mě osobně dost vadí cena. Ta určitě neodpovídá. Tato várka byla přivezena dost nešikovně, slovenským podomním prodavačem (neplátcem DPH) a tak i když je u nás prakticky za nákupní cenu, tak je průvodce drahý. Už jsem domluven na řádné dodávce přes celnici a pak to bude cca o 30 Kč levnější. Na Slovensku je doporučená ale cena 289 Sk, takže nákupem na místě se ušetří 1 pivo :-).
Navic ja jsem cetl v nejakem Tatransem dvojtyzdenniku rozhovor s Galfym a v dostisku a dalsich dilech se chteji chyb vyvarovat - treba zmenit format atd. Takze to treba bude vypadat lepe. Je to alespon nejaky pruvodce, vzdycky, kdyz jsem v Tatrach a mluvim se "starejma pardalama" (Maros Sajnoha a lidi kolem nej), tak se dozvidam, ze maji pruvodce (vybery cest) doma v supliku pripraveny, ale ze pry jsou problemy to vydat. Snad se nekdy dockame :-)
Ten sprievodca je dost odveci. Drzal som ho v ruke. Brozurka tenka ako reklamne letaky, co mi chodia postou, cca 50 ciest - dost drahy spas za tri kila. Pre toho, co navstivi prvykrat Tatry, dost neprehladne, pretoze by zrejme danu cestu netrafil... Do vacsiny ciest su potrebne skoby???? Dat Staflovku 5 a Diesku na Ostrvu za 6 je dost skok medzi stupnami (Staflovka 4-, Dieska 7), pripadne traverz v Hokejke je klasifikovany ako 4. Zaujimave dost. Ak autor tvrdi, ze vacsinu ciest preliezol, je to dost scestne. Vyber ciest je taky, ze lepsi je naozaj Kroutil a tym padom som sa po prelistovani tej brozurky rozhodol, ze si ju naozaj nekupim... Zrejme som ocakaval od tolko reklamovanej veci viac.