LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Holčička na nástupu: "Mami pojďte, raději si stoupneme vedle, kdyby ten pán tady spadnul."
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
Vánoční závody Praha Ruzyně (24.12)
Novoroční Open (11.01)
Novoroční pohárek (25.01)

Žebříček
Cesty:
1.Šindel 12447
2.Votoček 12262
3.Trojan 12246
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11156
3.Volf 11006
Hory:
1.Groš 7855
2.Skopec 7324
3.Rojko 7286

Výsledky
Kontinentální pohár a MČR v ledolezení (07.12)
EP v ledolezení Žilina (23.11)
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)

Deníčky
5679 lezců
1146598 cest
Nové přelezy:
Mr. Freeze 8A
Rocinante 7c
Kopa Kaban 8b
Okrimono 9+
Skyline 9
Inner Smil 9-
Pusht Bush 9-
Fandango 8A+
Dar Z Nebe 8A+
Loneliness 7b

Stěny
Ultra Ant Club - Týnská - Praha 1
Horolezecká stěna Sobotka - Sobotka
Lezecká aréna - Jablonec nad Nisou

Prodejny
HOLAN SPORT - Praha 2
HUDYsport - Plzeň
Rock Point - Chodov - Praha 4

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

The Groove E10 7b

Britské tradiční extrémy

James Pearson využil mrazivého suchého počasí a v pondělí vylezl jeden z posledních "velkých problémů" na britském pískovci, cestu The Groove E10 7b v oblasti Cratcliffe Tor v Peak District.

Za poslední čtyři roky Pearson cestu zkoušel příležitostně, tak jako mnoho dalších výborných lezců. Jak už hodnocení E10 7b napovídá, jedná se o odvážné a technické lezení, kde by zaváhání  v posledním těžkém kroku znamenalo pád na zem. Naštěstí Pearson nemusel testovat rychlost svého jističe a po nacvičení Top rope, cestu na první ostrý pokus vylezl.

James Pearson

foto by Hot Aches Images - www.hotaches.blogspot.com



James Pearson při nácviku Top rope

foto by Hot Aches Images-www.hotaches.blogspot.com


Tento mladý Angličan (22let) má na svém kontě další přelezy významných tradičních britských cest- "Equilibrium" E10 7a v Burbage South, a první přelez "The Promise", 8 metrové hrany v Burbage North  E10 7a.  Kromě tradičního lezení se věnuje i boulderingu a i zde se mu daří posouvat pomyslnou laťku. V dubnu 2007 se mu podařil první flash na světě boulderu za 8B - "Ganymede Takeover" v Brione. O měsíc později přidal ve stejném stylu "The Great Shark Hunt" 8B v Chironicu, a v prosinci opět flash boulderu "Schule des Lebens" 8B ve švýcarském Ticinu.


Pravděpodobně nejtěžší tradiční cesta na světě se nachází ve Skotsku. V roce 2006 David McLeod  přelez přímou variantu cesty "Requiem" v oblasti Dumbarton Rock západně od Glasgow. Jeho pokusy se neobešly bez 15ti metrových pádů do vklíněnců. Po přelezení navrhl obtížnost E11 7a ( franc.8c+).

pozn.- První číslo britské stupnice udává morální aspekt výstupu, toto hodnocení se doposud  pohybovalo od E1 do E10, druhé číslo hodnotí obtížnost.

Zdroje:

Osobní stránky James Pearsona

Hot Aches Production

Simona   [úpravy] 10:33 07.02.2008Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 dodatek10:18:58 07.02.2008
No nic no!? Je to frajer...:-)
kocourodpovědět 

 Nemaj srdce v kalhotách10:54:31 07.02.2008
S uhranutím jsem sledoval film E11 právě o přelezu McLeoda na zmiňované tradiční 8c+ ce.
Neskutečný pády, několikrát si tam vyvrkne kotník, teče i krev.
Přitom se člověk nemůže zbavit pocitu, že to celé ztrácí logiku a že je velké úsilí věnováno, podle mého názoru, slepé cestě lezeckého vývoje.
Mám na mysli, lezení po vlastním jištění, avšak, toto je preinstalováno dopředu, cesta je mohutně nacvičena, protože padání do mikrostoperů se nedoporučuje. Ale třeba jen tomu nerozumím :-).
 jirkasodpovědět 
 Re: Nemaj srdce v kalhotách11:22:59 07.02.2008
to jsme dva. Ja to jednak nechapu a pak mi to taky vubec hlava nebere. Kluk je to ale desne sikovnej- 8B flash, fiiha. Holt mu ta fysicka stranka asi nestaci, mel by si raci ale treba koupit nejakou premejslivou knizku (jezis to bude zas pojeb:)
starej krabodpovědět 
  Re: Nemaj srdce v kalhotách11:30:18 07.02.2008
nahodou, to je sympaticky nazor. kazdy ctvrtek (dnes) novou knihu. a kazdou sobotu nebo nedeli tezkou cestu/boulder. vivat kalokagathia!
janisodpovědět 
 Re: Nemaj srdce v kalhotách11:38:51 07.02.2008
proste tradicionalismus tak jako v Adru
odpovědět 
 Re: Nemaj srdce v kalhotách15:09:25 07.02.2008
Nacvičování na TR proč ne, ale PP po vlastním mi přijde taky jako úlet, každopádně je to masér
odpovědět 
  Re: Nemaj srdce v kalhotách16:15:53 07.02.2008
Nebyl tu clanek, ja Stoupa prelezl PP po vlastnim predtim nacvicenou nejakou desitku v Tatrach? Jet stream - jestli se nepletu.
Tak proc by melo lezeni po vlastnim byt nesmyslne? Nesmyslne je vrtat nyty, zejmena tam, kde pohodlne zalozis. Holt jsme tady srackari a nekdo se s tim nedokaze smirit.
Ladaodpovědět 
   Re: Nemaj srdce v kalhotách16:23:49 07.02.2008
pohodlne zakladani asi neni pripad techto cest
odpovědět 
    Re: Nemaj srdce v kalhotách10:35:11 08.02.2008
Smichal jsem dve veci. Obdivny clanek o Stoupovi a Jet Stream byl jednou.
Druhou veci jsou nyty po 2 metrech hned vedle spary. Nebo i po vice, proste dojistovat spary mi prijde nesmyslne.
odpovědět 
   Re: Nemaj srdce v kalhotách22:53:22 07.02.2008
na jednej strane sa tu vyzdvihuje tradicionalisticke lezenie, na druhej strane PP. o com to je, mam sice vlastne istenie, ale zalozil som ho tam mozno z horneho lana bohviekedy predtym. nepopieram moralovu stranku takehoto stylu, ale ludovo povedane: ked si taky frajer, tak si to zaloz odspodu. mimochodom, ja by som sa strasne bal (okrem toho ze by som to nedal ani na hornom)
branoodpovědět 
 trad x headpointing17:01:25 07.02.2008
Asi by bylo spravne uvest, ze zde se nejedna o traditional climbing, ale o Headpointing - tedy nacviceni shora, pripravit jisteni a pak prelezt PP.
Shodou okolnosti jsem vcera cetl rozhovor s Johnem Bacharem a ten doslova rika, ze "Headpointing is not traditional ground-up climbing - it is a different game and it is fun"
O tradicnim lezeni pak Bachar rika, ze pro nej trad znamena delat prvni vystup ze zeme a onsight (bez predchozi prohlidky a nacvicovani). Trad lezeni pritom muze byt volne, technicke, mix atd, jedina podminka je odstartovat ze zeme.
jirkaodpovědět 
  Re: trad x headpointing17:13:40 07.02.2008
Máš pravdu, díky za připomínku.
Simonaodpovědět 

 Zamyšlení20:53:24 07.02.2008
Zřejmě je to bourák a uznání si zaslouží. Avšak takový styl lezení mi přijde malinko zvláštní. Spíš než absolutní vražda, kterou nikdo nepoleze bez toho, aniž by ji měl nakrokovanou do posledního detailu s horním lanem, mi přijde přirozenější dát do cesty třeba o pár jištění navíc, aby bylo možno ji lézt hned odspodu. Tímto nemyslím nýty co 4 metry, ale něco jako u nás na písku, tzn. morálové lezení, kde sice hrozí dlouhé a těžké pády, ale nejsou nutné stovky pokusů s horním. Tímto tu nechci moc mudrovat - klasické morálovky respektuju a určitě nejsem pro jejich dojišťování, ovšem u nás byly takové cesty udělané v absolutní většině odspodu, a to bez předchozího nacvičení, za což mají jejich autoři můj velký obdiv. To však neznamená, že chci někomu zpochybňovat jeho styl lezení, naopak - proti gustu... :))
Tatušodpovědět 

 gritstone21:24:30 07.02.2008
Obdivuhodné, myslím si že na výroku "...maximální lezecký výkon nastává tam, kde je mimo fyzické síly nutné i psychická..." něco je. Peak District má podobně jako naše písky skvělou atmosféru mezi lidmi (neháže se jenom čísly jako u nás v Krase:-)) A smekám před 50 letýmíi řízky co si tam chodí na pohodu sólovat pětkové cesty. Viděl jsem Jamese boulderovat v Burbage a byl to zážitek.
čajodpovědět 
 Re: gritstone23:32:52 07.02.2008
Tak az na to budes mit tak v Krasu je cesta za 7- jmenuje se Aleluja a pokud se nepletu ma akorat prvovystup za 6 A0 (Biba) a potom OS prelez za 7- (Cumpelik),jinak nic vic. A myslim, ze se daji najit i dalsi ktere stoji za to i bez cisel.
Stepan Ptacekodpovědět 
  Re: gritstone23:43:52 07.02.2008
Čajda by mohl vědět, že v Krase je parádní atmosféra a osobně se tam cítím roky jako doma :-), ale mladí už neví, že je tam dost cest udělaných Mauglím zespodu, kde psychická obtížnost převažuje nad tou fyzickou a to mnohdy dost výrazně :-)).
Jinak Štěpáne, Aleluja vylezl loni Stoupa jako myslím 6+A0 a po stránce emocionální jak on s oblibou říká Jasperově, to ohodnotil jako E6, což v podstatě znamená případný pád je smrt :-).
Poté se ptal Weissera, že by tam přidal nýty, což mu bylo zamítnuto.
Vlkodpovědět 
   Re: gritstone23:49:14 07.02.2008
Omlouvam se za zamenu autora uz jsem doma nebyl dost dlouho. Dolecim ruku a vyrazim na gritstone.
Stepan Ptacekodpovědět 
    Re: gritstone00:11:41 08.02.2008
Zdravím Tě, tak to jsme na tom s těma rukama stejně :-), jinak Maugloš tuhle cestu udělal v roce 1979 a na tu obtížnost, co má, tak nemá moc přelezů.:-).
Vlkodpovědět 
    Re: gritstone Stepanovi21:02:12 10.02.2008
Ale chodit v Peaku muzes prece i s nedolecenou rukou, nebo ty tam jeste jezdis i lizt? Ja myslela, ze uz tam jezdis jn ucit. Nebo tam jsi taky jeste neucil? Jakoo ve Swindonu, tuhle na Branika (sorry Braniku) to udelalo ohromny dojem.
NAatalieodpovědět 
   Re: gritstone01:14:23 08.02.2008
Neřekl jsem že je v Krase špatná atmosféra-to naopak, jen mi připadá, že né moc mladých lezců z Brna by třeba bylo schopných vylézt něco psychicky těžšího(vůbec nemluvím o pádu na zem)Ale třeba se mýlím. Děkuji za doporučení na cestu, ale na to opravdu nemám. Kdyby jsi měl třeba Vlku chuť a čas- mohl by jsi napsat nějaké tipy na tradiční cesty v Krase-nemyslím hned ty, kde se člověk přerazí. Kromě žlebů jich moc neznám. Dík
čajodpovědět 
    Re: gritstone10:18:34 08.02.2008
tyvoe, cajdo, delas, jak kdybys nikdy nelezl hustobouldry na fritu a netopoval az u stropu (sic!) nad mezerou mezi madrackama, kde krupnul uz nejeden kotnik a lecjaky tvrdak musel strnulym usmevem maskovat nastupujici slzicky po obrazeni prdele/lokte/kostrce apod. tak co budes povidat o brnenskym moralu!
janisodpovědět 
     Re: gritstone10:46:36 08.02.2008
Hihi.No to už je taky historie, nastěhovali jsme tam takové množství žíněnek,že je to jak u šejka v harému:-))
čajodpovědět 
      Re: gritstone10:56:08 08.02.2008
No to mas pravdu, ale aspon muzem pred novackama rikat: "jo za nas, to bylo jinsi lezeni, my sme nemeli takovou vybavu jako vy ted, to jeste byvalo lezeni nejaky dobrodruzstvi..." apod.
janisodpovědět 
   Re: gritstone05:11:31 08.02.2008
"to ohodnotil jako E6, což v podstatě znamená případný pád je smrt :-)."
To ano, ale pouze v pripade, ze nevis jak ty ruzny udelatka pouzivat, coz by jeden predpokladal, ze uz by vlk ve svem veku vedet mohl.....pokud ovsem nema za lubem vytvorit nejakou paralerni krasoanglickou stupnici, aby nam to zas kraslice ukazali jak jsou neuveritelne neuveritelni!!!!
jirkaodpovědět 
    Re: gritstone09:34:46 08.02.2008
Pleteš si anglickou stupnici(M-E11) s Jasperovou(E1-E6)- Stoupovi bych věřil-slyšel jsem o této cestě již dost. Vlku budeš odjišťovat Fidžiho projekt v Rudicích-na TR to vylezl kdekdo...nebo to necháš jako morálový výkřik v Krase?
odpovědět 
     Re: gritstone10:05:30 08.02.2008
Kras je fajn,bohužel od Práglu daleko. Jinak každý styl má svoje a Británie je důkazem toho,že vedle sebe může koexistovat několik odlišných stylů a nikdo nevnucuje jiným ten svůj.Prostě jsou oblasti,kde se leze tak a vedle onak.To u nás v kotlince bohužel nefunguje,tady je na obtíž dodržovat jakákoliv pravidla nebo ctít tradice,Britové s tím problém nemají.
Petrodpovědět 
      Re: gritstone10:30:57 08.02.2008
Mluvíš mi z duše. UK: nechceš lézt grit, OK. Lezeš sportovky. Tady holt ne. Nechceš lézt morálovky na písku, tak je dojistíš! O tom dalším co se týče etiky ani nemluvě.
Ladaodpovědět 
     Re: gritstone15:32:41 08.02.2008
Hovořím právě o té Jasperově a takových cest má Mauglí víc, problém v určitých pasážích Rorejsů a Policejní tkví v tom, že nevíš, kdy to s tebou uletí a kdy ne a to dojištění vlastními tam místy nejde moc použít a skobky taky nic moc, prostě tyto dvě stěny s výjimkou spodní části Rorejsů zůstanou tradičními.
Čajdo třeba na Holštejně najdeš cesty, kde se nezabiješ, ale pěkně můžeš proletět, třeba Testament na Vaňousech, Aerodrom na Holštejnské, Vítejte ve Starých časech tamtéž a dál třeba Naše Kaše od Mauglího.
Na Lidomorně spára vpravo od Charlese Darwina, Souhra náhod, ve Sloupu 50.den, na Rorejsech Okovy ...Je jich pěkných pár.
Vlkodpovědět 

 Foto dne:
Bibendum
Ceuse
 Databáze cest:
Všechny cesty (180164)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Extensión Nave Espacial 7B Arico Nuevo
Nave Espacial 7A+ Arico Nuevo
Rocinante 7c Cabeçó D’Or
? 7/7+ Frankenjura
PK-Kante 5+ Dahner Gebiet
Nově komentované:
There Is No Rich Man In ... 6b+ Leonidio
There Is No Rich Man In ... 6b+ Leonidio
Houpačka 8 Skály U Kutné Hory A Malešova
El Sarcofago De Nuremberg 8a Chulilla
Oběšencova 4+ Holý Vrch

 Nově v diskusi:
Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami | Re: nohavice s výstužami |

 Nové komentáře:
Re: ucta | Re: Vácman | Re: Vácman | ucta | Re: **** | Re: **** | Vácman | Re: Achttausend drüber ud drunter | Re: **** | Re: **** |

 Kde to vře:
Mára Holeček: porovnejte si můj pohled a prohlášení SHS JAMES (76)
Ondrova hvězda (69)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (38)
Video: Adam Ondra a Jakob Schubert zkouší DNA 9c od Seba Bouina (31)
Zkusíme to znova (30)
Salzburskou cestou na Watzmann, (21)
Berounské Vánoční OPEN 2024 (6)
EpicTV: Videomedailon o Pepovi Šindelovi (6)
Kontinentální pohár v ledolezení na obtížnost v Brně (5)

 Nově v inzerci:
Prodám skialp boty | Přilba PETZL SIROCCO | Wánachten na lyžích | Scarpa ALIEN RS | STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Praha Big-Wall | Ve dvou se to lépe leze | Rád poznám parťačku, která už ví, co chce | Pinguin Gelanots XP |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 798 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 717 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 599 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 637 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 533 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.