Pád na Rovišti - pohled postiženého | |
Měl jsem ji rád a vrátila mi to. Nedávno jsem svou lezeckou helmu Petzl Meteor III dostal od policie zpátky. Nechám si ji jako memento na den, kdy jsem se podruhé narodil, tedy 17. srpna 2019.
Jsou to už dva týdny od lezecké nehody, při které jsem na Rovišti při naší úplně první návštěvě v cestě Poslední kovboj (5+) na jističku utrhl blok skály o hmotnosti 300-500 kg (odhad hasičů). Po čtrnáctimetrovém pádu, přestože jsem měl cvaknutá tři fixní jištění, jak potvrdila policie, jsem skončil až na zemi. O vlastní život bojující jistička se naštěstí vyhla padajícímu kamení, můj pád zbrzdila a já dopadl na měkké místo pod nástupem.
Na místě lezli záchranáři a zdravotníci, kteří mi poskytli okamžitou první pomoc. Mezitím přijel doktor, který mě uspal a zajistil pneumotorax způsobený zlomením 8 žeber, hasiči mě lodí převezli na druhý břeh Vltavy a vrtulník dopravil do Motola. To vše během pouhé půl hodiny! Neuvěřitelné. Vděčnost za to vše nejde vyjádřit slovy. Přesto strašně moc děkuji ❤️
Tři dny mám úplně vygumované. Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty. Smontovali mi během nich rozlámanou pánev a sešili přetrhané vazy na pravé ruce, se kterou však budu muset na reoperaci. Po několika dnech na ARO jsem strávil týden na JIP a teď už ležím na běžném oddělení. Půjde-li vše podle plánu, v pondělí se poprvé postavím a udělám pár kroků s chodítkem. Rekonvalescence ale bude dlouhá a náročná. Všem proto děkuju za podporu. Je velká šance, že zůstanu bez vážnějších následků a možná budu zase lízt.
Chci tady vyvrátit několik kolujících bludů z diskuzí a článků o nehodě:
1. Nejsem žádný lezecký nováček - lezu 17 let cesty až do obtížnosti 7+ UIAA / 6c FR / 8c písek a mám zkušenosti ze všech druhů lezení (písek, žula, vápno, sportovky, po vlastním, vícedélky, bouldry, ledy, mixy, hory - i nad 6000 m n. m.)
2. Jistička jištění nikam nezahodila a jistila do poslední chvíle - pohla se mimo dráhu padajícího kamení, přitiskla ke skále a kryla pod helmou.
3. Ano, byl mezi námi váhový rozdíl přes 30 kilo, ale vždy jsme dělali opatření, aby ji můj pád nevytáhl do výšky. Jistila mě kýblem, na který byla zvyklá. Gri-Gri jí nevyhovovalo a navíc by ji dost pravděpodobně vytáhlo pod padající skálu.
"Měl jsem ji rád a vrátila mi to. Nedávno jsem svou lezeckou helmu Petzl Meteor III dostal od policie zpátky."
"Nechám si ji jako memento na den, kdy jsem se podruhé narodil, tedy 17. srpna 2019"
Původní zpráva o nehodě na Lezci s diskusí:
Pád na Rovišti - Vltavská žula
Jakub Macek [úpravy] | 12:22 31.08.2019 |
omluva!!!! | 12:45:20 31.08.2019 | Tak a teď by se měli všichni ti spekulující a pomlouvající omluvit!!!! Přeji brzké uzdravení a držím palce ať zas začneš brzy lézt. Ondra.
| Ondra | odpovědět |
  | Re: omluva!!!! | 16:28:51 31.08.2019 | vychladni. Omluva za co? Do debaty jsem se dříve nezapojoval, ale co je toto za svěděctví? Napsat, že si nic nepamatuji a pak rovnou obhajivat jitičku, že vše udělala tak jak má? | | odpovědět |
  |   | Re: omluva!!!! | 20:28:12 31.08.2019 | Otázka je co si pamatuje a jestli to tak bylo, když byla privazana, a proč ta podlaha vs délka úseku... Chtělo by to hlubší bezpocnosti rozbor... Takhle výpověď je de fakt zprostředkování, když byl limbo | | odpovědět |
  |   |   | Re: omluva!!!! | 20:28:56 31.08.2019 | Každopádně super že žije a ať se touží! A hodně trenuje | | odpovědět |
  | Re: omluva!!!! | 10:54:01 02.09.2019 | Počítej se mnou. Lezec ve 13m, cvaknuto preso dva metry bokem a o metr níž tj. ve 12m. Jistička má metr průvěs a je lehká tak jí vytáhne 2m nad zem. něco prokluz a protažení lana. Vychází mi to, že měl skončit ca 5 metrů nad zemí. A pokud byla jistička přivázaná k zemi tak by skončil 8m nad zemí. Tj jistička buď něco totálně posrala (pustila lano), nebo padal s šutrákem v náručí a vytáhl jí do půlky stěny. Příp. vůbec nehodil podlahu, ale domlátil ho ten šutrák nebo police. Mmch. měl okno = příběh je převyprávěná verze jističky příp. někoho kdo to přímo viděl. Vyvalenej šutr byla chyba lezce nebo prostě jen smůla, ale podlaha byla chyba jističe. Vzhledem k padajícím šutrům se to dá pochopit, ale chyba tam prostě byla (jističe netrefilo = nebyl důvod aby nejistil správně) | Já | odpovědět |
  |   | Re: omluva!!!! | 14:07:28 02.09.2019 | Ano souhlas, chyba tam nekde urcite byla. Jde o to jaka a kde? A myslim si, ze kdyz uz se postizeny sam ozval, mel by ji umet najit, priznat a popsat verejne. Protoze chybami se clovek uci, takze to muze pomoci v budoucnu nejen jemu, ale i ostatnim. Koneckoncu skoro cely Pit je o chybach, ktere se staly a jak se jim v budoucnu vyhnout. | jakubu | odpovědět |
Dík | 12:58:00 31.08.2019 | Preju rychlou rekonvalescenci... Dobre, že ses k tomu vyjadril... Ta diskuse expertu u první zpravy byla dost uboha | Vojta | odpovědět |
Kde se stala chyba? | 13:30:10 31.08.2019 | V prvni rade drzim palce, at vse rozchodis. Stale vsak neni jasne, kde se stala chyba, ze jsi skoncil az na zemi!? Tri procvakla jisteni a jistici jistic by tomu preci meli zabranit. | jakub | odpovědět |
  | Re: Kde se stala chyba? | 13:47:51 31.08.2019 | Podobný osud čeká zřejmě někoho na Bílé skále (1. cesta vlevo od komínu za IV).
Je tam takřka povinný chyt při výlezu z převisu, který se naprosto běžně chytá. Blok má délku 2-3 metry, 0,5 m na výšku a pruží.
Padat bude zřejmě bohužel přes lano mezi lezce a první expresku do míst kde stojí jistič. | Hadrburg | odpovědět |
  |   | Re: Kde se stala chyba? | 14:53:49 31.08.2019 | Bílá skála u Ztracenky? Tam to přece padá pořád, tak s tím každý snad počítá. | Kuba Turek | odpovědět |
  | Re: Kde se stala chyba? | 15:19:11 31.08.2019 | V ideálním světě by to dopadlo samozřejmě jinak, ale to bychom museli eliminovat lidský faktor. Neznám moc lidí, kteří by se tváří v tvář padající skále zachovali chladnokrevně jako lezeckém polygonu... | Jakub | odpovědět |
  | Re: Kde se stala chyba? | 15:26:19 31.08.2019 | V ideálním světě by to dopadlo samozřejmě jinak, ale to bychom museli eliminovat lidský faktor. Neznám moc lidí, kteří by se tváří v tvář padající skále zachovali chladnokrevně jako lezeckém polygonu... | Jakub | odpovědět |
  |   | Re: Kde se stala chyba? | 11:00:46 02.09.2019 | Normální reakce je přiskočit ke stěně příp. do strany mimo dráhu šutráku a držet lano obouma rukama pod jistítkem. Tam pro chybu jističe není moc prostor ani čas. Pokud se teda nechytne rukama za hlavu a nezavře voči (což je jen spekulace, ale podlě mně nejpravděpodobnější verze...) | Já | odpovědět |
Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 14:56:23 31.08.2019 | Jsem rad, ze je mu lepe a bude v poradku, ale "Tři dny mám úplně vygumované. Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty." vs. "Jistička jištění nikam nezahodila a jistila do poslední chvíle" a on presto skoncil na zemi s tezkym zranenim. Sorry jako, asi bych to radsi dal nerozmazaval. | Ton | odpovědět |
  | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 15:17:22 31.08.2019 | Tak to nerozmazávej. Popis nehody vychází z vyšetřování policie a ze svědectví jističky a dalších svědků. V ideálním světě by to dopadlo samozřejmě jinak, ale to bychom museli eliminovat lidský faktor. Neznám moc lidí, kteří by se tváří v tvář padající skále zachovali chladnokrevně jako na lezeckém polygonu. | Jakub | odpovědět |
  |   | Tím krm pojištovnu. | 15:32:00 31.08.2019 | Pokud by jistička jistila řádně, tak bys neskončil na zemi. | | odpovědět |
  |   |   | Re: Tím krm pojištovnu. | 15:53:06 31.08.2019 | Jo trochu rozporuplne tvrzeni | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Tím krm pojištovnu. | 16:26:19 31.08.2019 | ani bych neřekl. Jinak toto "svědectví" má někomu zavřít pusu? Vždyť je to směšný. Lezci přeji do budoucna pevné zdraví
| | odpovědět |
  |   |   | Re: Tím krm pojištovnu. | 10:44:26 01.09.2019 | Ahoj Jakube, preji Ti brzke uzdraveni.
Budes se muset smirit s tim, ze mez lezci je bohuzel par blbu, ze i kdys mas dobrou vuli se podelit o svuj pribeh v ramci toho, aby si i ostni z to vzali poceni a byli za to (vdecni), tak budou pomlouvat a delat jak onni by byli chytri.
Verim,ze ta diskuze Ti alespon ukrati cas Tveho uzdraveni a pro ty moudre bude plodna.
Pavel Malina | Pavell Malina | odpovědět |
  |   |   | Re: Tím krm pojištovnu. | 13:39:34 01.09.2019 | Nedovedes si predstavit cestu a okolnosti, kdy jistic jisti radne a presto lezec muze spadnout az na zem? Lezl si vubec nekdy venku? | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Tím krm pojištovnu. | 17:07:11 01.09.2019 | Jištění se nevytrhalo, lano se nerozvazalo ani nepretrhlo, takže ne. Ale pouc me. | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Tím krm pojištovnu. | 17:14:58 01.09.2019 | V hodně cestách spadnout z nějakýho důvodu s nabraným hrozí došlapem na podlahu | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Tím krm pojištovnu. | 09:11:26 02.09.2019 | Spatne umistene jisteni, nepredvidatelne vnejsi okolnosti ovlivnujici napr. polohu ci pozornost jistice, .... Je toho hromada. Staci vyrazit na skaly a otevrit oci. | | odpovědět |
  |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 16:37:14 31.08.2019 | Nebudu, jen proste nemam rad, kdyz se predhazuji polopravdy nebo ucelova tvrzeni. | Ton | odpovědět |
  |   |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 16:20:55 01.09.2019 | Pro pojišťovnu určitě bude zajímavější zpráva od policie, záchranářů či přímých svědků, než odborníků tady z lezce... | | odpovědět |
  | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 08:21:36 02.09.2019 | @Ton a to tě ani nenapadne jednoduchá věc, tedy že popis událostí nemůže mít Jakub ze své hlavy, když si tři dny nepamatuje? Vždyť to ani nebolí, občas použít mozek. | | odpovědět |
  |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 08:26:36 02.09.2019 | Ale pak je proste silne zavadejici cely ten clanek "pohled positzeneho", teda vlastne "jak mi to slozky a svedci zprostredkovali" | Ton | odpovědět |
  |   |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 11:02:57 02.09.2019 | Podle mě z článku víceméně vyplývá, co je vzpomínka postiženého a co zjistila policie. A i kdyby nevyplývalo, tak ok, nadpis by nebyl zvolen nejšťastněji, ten by byl zavádějící, ale snad nejde o vhodnost nadpisu, ne? nadpis by byl nevhodný, ale to ještě neznamená, že někdo "předhazuje polopravdy nebo účelová tvrzení". Prostě jsi to dost přeťáp, obvinit někoho ze lhaní na základě údajně nevhodného nadpisu je moc. | | odpovědět |
  |   |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 11:09:36 02.09.2019 | Vzhledem k tomu, že ti polopravdy zjevně vadí, vůbec by ses sám neměl pouštět do spekulování, jestli někdo druhý předkládá polopravdy nebo účelová tvrzení, pokud toto nevíš na 100%!!! A to ty nevíš. Pokud by ses držel sám svých principů, nikdy bys toto nemohl napsat. Sobě měříš jiným metrem.
A hlavně, jak už někdo napsal, někdy je lepší mlčet, než se vyjadřovat. Stala se vážná věc, všichni to přežili, buďme rádi. Člověk, kterému se to stalo, má hlavní slovo a ten napsal to, co napsal, takže není na místě dále spekulovat, jestli to bylo jinak. Chce to i trochu sociálního cítění člověče. Od tebe to hraničí s klasickým novinářský hyenismem. | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 11:17:07 02.09.2019 | Bohužel nesedí fakta s vyprávěním. Vyvracení bludů body 2 a 3 pokud jsou pravda, tj. jistička jistila správně a byla zajištěná proti vytažení nahoru, tak podlaha prostě není možná. Skončil by 9 a v nejhorším případě 5 metrů nad zemí... Podívej se odkud vypadl a kde měl cvaklý jištění. | Já | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 16:27:00 02.09.2019 | Fakta sedí. Je tam napsáno, že jistila zbrzdila pád a jistila do poslední chvíle, což bych si vykládal tak, že jistila tdo poslední chvíle, ve které neriskovala vlastní život.
Mimochodem - počítáš třeba s tím, kolik mohl mít nadlezeno? Víš, odkud přesně padal? Atp. | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | přiznání | 08:06:52 03.09.2019 | těžko říct, proč cítím potřebu se vyjadřovat k něčemu, co jsem neviděl a o čem si můžu vytvářet jen kupu dohadů. Možná si tim kompenzuju nějaký mindráky z dětství, možná si tim kompenzuju nedostatečnej sexuální život, možná něco jinýho. Každopádně si nedokážu pomoct a prostě musim komentovat něco o čem vim uplně kulový. Jsem holt takovej. Chtěl bych bejt jinej, ale nejde to. Ignorujte mě, politujte mě, mějte mě rádi. Mimochodem, mám strašně velkej *****! | Já | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: přiznání | 09:02:12 03.09.2019 | Protože verze co mu povyprávěli a vydává to jako fakt "lehce nesedí" s délkou pádu. V lezení je dúležitý pojmenovat chyby aby se to nestalo příště znova. Ale koukám, že dnes se už smí jen chválit že není mrtvola a přát veselé srůstání.
Mmch. podpis - jedna věc je anonymní nick, ale schválně se podepsat stejným je o dost vyšší level.
| Já první | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re: přiznání | 14:56:00 04.09.2019 | Jo, nebo se dokonce cilene podepsat jako nekdo jiny.
A mas pravdu, dneska se o chybach mluvit nesmi, bohuzel. | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | Re: přiznání | 21:49:56 04.09.2019 | nikdo vám nezakazuje se chovat jako sra*ky a to samý vypouštět. Stejně tak tu neni zakázaný si nad takovými dohady odplivnout, ať už vážně nebo s humorem. A vzhledem k tomu, že tu stojí vaše dohady proti policejnímu vyšetřování a výslechům lidí, co byli při tom, jsou opravdu úsměvnou ukázkou toho, jaký sra*ky se tomuhle sportu taky věnujou. Lezci nejsou homogenní skupina morálně, morálově ani jinak vyspělých jedinců, je fajn že nám to tu někdo názorně připomíná, dík za to. A k velkýmu ****** gratulujem. | | odpovědět |
  | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 10:06:11 02.09.2019 | TON - když na tebe poletí půl kubíku žuly, začne ti padat prvolezec, vyhodnocení celé situace + reakční doba může trvat třeba 2-3 vteřiny během kterých už může být lezec u země. nejsme stroje. holky mají silnější pud sebezáchovy a můžou reagovat jinak. takto prostě je.
už bys to mohl přestat rozmazávat a sluštně řečeno drž hubu | | odpovědět |
  |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 12:43:40 02.09.2019 | ehm, pul kubiku zuly vazi tak dve tri tuny. Jinak mas pravdu, ten inteligent co mu je jasny, ze za to muze ta holcina by mel jit tryskem do klozetu. A to i kdyby jakkoliv mohla, je dobry ze zije. | V. Kladivo | odpovědět |
  |   |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 15:22:43 02.09.2019 | Jestli lano nezastavis reflexem, tak jistis proste blbe nebo nekdy z vas jako 2-3 vteriny premysli jestli lano v jistitku zastavi? Ja teda ne. | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 00:40:33 03.09.2019 | Co to žvatlaš o zastavení lana reflexem magore? Kde jsi to četl takovou volovinu? | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 00:40:35 03.09.2019 | Co to žvatlaš o zastavení lana reflexem magore? Kde jsi to četl takovou volovinu? | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Nepamatuju si ani na výběr a nástup do lezecké cesty | 00:43:58 03.09.2019 | Někteří ho zastavují silou vůle v debatě na lezci ala Novinky. A to ani neví, jak to lano v reálu vypadá. Hodně zdaru a dobré uzdravení | | odpovědět |
lidskej fucktor | 17:28:02 31.08.2019 | Díky za vyjádření k události. Nicméně ve mě převládá pocit že život ti nezachránila jistička, ač by měla, ale právě ta helma. Přeji ti ať se co nejdříve uzdravíš bez následků, jak na těle tak i na duši.. | | odpovědět |
Zdraví | 17:58:37 31.08.2019 | Přeju co nejrychleší návrat do života. A bez následků, i psychyckých, a to i jističce.
A díky za článek. | | odpovědět |
ahoj | 10:33:31 01.09.2019 | Ahoj přeju rychlý uzdravení ať je rekonvalescence co nejkratší a s parťačkou třeba stihnete ještě nějaký podzimní skalky!
| Džejn | odpovědět |
Brzke uzdraveni a pevne nervy!! | 21:18:30 01.09.2019 | No to snad ani neni mozny. Dejte si vy mudrlanti facku a jdete regulerne do rite!!! To je neskutecny, to obvinovani a mudrovani!!! —- Zlom vaz v lecbe, at to rozchodis a das se brzo ddohromady!! A tvy spolulezkyni preju pevne nervy, at si z tech dementu tady nic nedela!! | Keepa | odpovědět |
! | 09:59:18 02.09.2019 | drž se a brzký uzdravení!!!
lidi si často nevidí do huby a potřebujou se vyjadřovat za každých okolností... | honza | odpovědět |
Štístko | 13:56:00 02.09.2019 | Ahoj chlape,
neboj, určitě zas polezeš a dokonce to uteče celkem rychle. Až budeš moct cvičit, dost to pomůže. Také máme podobný zážitek. Do budoucna zkus jističce pořídit Clic up nebo Mega jul, na rozdíl od Grigri to většinou holky umí ovládat dobře. Měj se a držím pěsti. | Hawk | odpovědět |
|