LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Z komína se nepadá.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
36.Kolomazník 10459
37.Drbohlav 10456
38.Kalvas 10438
Bouldry:
36.Svoboda 8759
37.Scheuerová 8703
38.Hapala 8678
Hory:
8.Černý 6591
9.Sukačová 6464
10. 6150

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5668 lezců
1140451 cest
Nové přelezy:
Sensa Nome 8a
Lokální Kv Xb
Orgi Nerou 8a
Nymfa 8A+
Seastar 7C
Ortofrutta 7c
Koma Xc
Mr. Morgen 7b
Ri Rock 7b+
Les Furtif 8b+

Stěny
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
V 16 - Plzeň
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5

Prodejny
Rock Point OC Olympia - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Udržitelné lezení

Úvaha

Nicolas Favresse přináší všem zamyšlení nad dopadem, který vzniká při působením lezců na přírodu, tedy hlavně na skály.

Nicolas Favresse (28), který se nedávno přestěhoval z rodné Belgie přímo do Mekky lezení - do Arca, je nejen vynikajícím lezcem, ale zdá se, že smutný fakt, který objevil v Arcu, ho tlačí i do role být aktivistou za udržitelný rozvoj lezení.

Tuto roli si patrně vynutila situace, když na svých cestách při prozkoumávání a hledání nových oblastí pro sportovní lezení, narazil na jednu z nich, která se mu zdála jako více než slibná, pro sportovní lezení. Pak ale zjistil, ještě dříve než on ji objevili vyznavači dry toolingu.


Objevená oblast

foto by © Nicolas Favresse


Nico k tomu říká:

Je nad slunce jasné, že jedním z nejkrásnějších aspektů, které nám nabízí lezení v přírodě je hra bez pravidel a rozhodčích. Stejně tak je jasné, že příroda nám nemůže nabídnout nekonečný zdroj zajímavých terénů pro naše hry.


Objevená oblast

foto by © Nicolas Favresse


A proto prý naše matka příroda potřebuje naší pomoc, proto Nico sestavil text otevřeného dopisu/apelu, který si můžete přečíst zde:




Jednoho dne jsem byl prozkoumávat stěny pro nové cesty, které by se daly volně přelézt a které by mohly opět posunout moji výkonnost. Zde je to, co jsem našel, nádherné stěny. Snad ty nejkrásnější, které jsem v této oblasti viděl a navíc s možností pro ultra těžké přirozené linie. Avšak celá stěna byla zjizvena děrami od ledovcových zbraní a poškrabaná od hrotů maček. Škrábance a záseky byly úplně po celé stěně, byl jsem z toho opravdu špatný, zvláště, když je kolem mnoho stěn s nepříliš kvalitním povrchem pro volné lezení.

Zatímco dry tooling je technika, která přináší do lezení v horách nové možnosti, zde se více a více zdá, že je to samostatná disciplína.

Zdá se, že je to v této disciplíně jakási forma přirozeného vývoje, ke kterému dochází i díky globálnímu oteplování.
Skutečně, rok od roku je možné pozorovat kratší sezónu pro lezení v ledu a skála, dříve zalitá ledem a krápníky bývá v tomto období holá.
Sport je ale už na scéně a současné ledovcové zbraně pak umožňují lézt s nimi i po materiálu, ke kterému nebyly stvořeny.
Je to zábava.

Mnoho vážených lezců je aktivních ve skupinách zbývajících se ochranou skal.
Tato ochrana je velmi důležitá, neboť dopady našich činností jsou místy masivní a mají široké spektrum. Od lezení s magnéziem, dělání tickmarks,  po stopy po lezečkách, osazování jištění, házení bouldermatek na zem pod bouldery......
Je jasné, že když bychom se chtěli vyhnout jakémukoliv dopadu na přírodu, museli bychom asi úplně přestat lézt, ale mám dojem, že aktivity jako je dry tooling, které nechávají takovýto nesmazatelný otisk na skále se zdají být už na samém okraji tohoto spektra.


Škrábance kolem lišty

foto by © Nicolas Favresse



Uměle udělaná díra

foto by © Nicolas Favresse



Povrch podloží poškrábán od maček

foto by © Nicolas Favresse


Přestože nejsou, díky bohu, v lezení striktní  pravidla, měl by každý z nás hrát naší hru s 
vědomím odpovědnosti a dospělosti.
Když se každý zamyslí nad sebou a přehodnotí svůj okamžitý požitek na skalách, pravděpodobně máme šanci nalézt dobré místo pro všechny aktivity.
Proč například neprovozovat dry tooling v místech jako jsou lomy nebo v oblastech, kde skála není vhodná pro volné lezení?

Mým cílem není definovat, co je a co není správné. Chtěl bych jen poukázat k čemu tady došlo, co se tady dále děje a společně se nad tím zamyslet.


Zdroj:

Zde je článek v originále Planet Mountain

Stránky Nicolase Nicolas Favresse - official website

přeložil JirkaS



Oficiální webové stránky Nicolase








Nicolas Favresse    [úpravy] 09:00 13.03.2008Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 hmm!?09:21:40 13.03.2008
Co na to drytooolisti a Kleboň, he? (Sem si nedávno dovolil kritizovat a hned jsem byl za vola..). A řekl bych, že to nebyl ňákej jouda co si to chtěl jen tak zkusit, ale někdo kdo je schopnej hejbat se v takovým dachu... :-/ Furt říkám, že drytool je dobrej do hor když chybí kus ledu a nemá cenu sundavat mačky... A teď mě můžete utlouct cepínama :-) Gl.
odpovědět 
 Re: hmm!?09:25:57 13.03.2008
Souhlasím s tebou...
Pavelodpovědět 
  Re: hmm!?09:38:50 13.03.2008
Drytooling je zpovykanost,nic jinýho.Ono vůbec lézt po skále za pomocí maček a cepínů,které jsou určené do ledu je debilita.A proto ten,kdo tak činí je......Dosaďte si sami.
koníkodpovědět 
   Re: hmm!?09:53:19 17.03.2008
Když jsem na blbost cepínů v suché skále několikrát poukazoval, byl jsem za neznalýho blba, odkazovanýho někam. Teď jsem rád za tento článeček. Nikdo mi totiž už nemůže tvrdit, že Arco je křída, která se stejně každej rok mění. Párkrát jsem v zimních horách také tuto metodu použil a přiznávám, že to bylo vždy proto, že mi došlo lezecké umění ve skeletech a přemrzlých prstech....
Matyodpovědět 
 Re: hmm!?09:41:13 13.03.2008
3tool neprovozuju, radsi sekam do ledu. V clanku jsou ukazane dva konkretni problemy: 1) vysekana dira 2) poskrabana skala. To prvni je podle me problem, ale netyka se vyhradne drytoolingu. Stavet vec tak, ze hnusni drajtulisti sekaj diry, je blbost - protoze sekaj i tzv. normalni lezci. Poskrabana skala je pseudoproblem na urovni hnusne vyblejskanejch stupu treba v Massone. Daleko vetsi neprijemnost je otravovani mistnich parkovanim kde se da, taborenim kde se da, hazenim odpadku kde se da... Kdyz ma lezec poskrabanou skalu, uz se tam hur chytne, nebo si tam hur stoupne?
Radek J.odpovědět 
  Re: hmm!?10:23:52 13.03.2008
S tim bych i souhlasil. Nejdriv je nutne se naucit dusledne dodrzovat poradek a klid pod skalama, pak muzeme resit cokoli jinyho.
sartoriodpovědět 
  Re: hmm!?10:26:15 13.03.2008
...Poskrabana skala je pseudoproblem na urovni hnusne vyblejskanejch stupu ... Kdyz ma lezec poskrabanou skalu, uz se tam hur chytne, nebo si tam hur stoupne?
Takže co takhle nějakej pěknej obrázek sprejem, když má lezec posprejovanou skálu, tak už se tam hůř chytne, nebo si tam hůř stoupne? Myslím, že tvůj názor je trochu mimo, kdo takhle zřídí skálu ( a nejen skálu), tak je prostě čuně, chovat se tak, aby bylo co nejméně poznat, že jsme někde lezli by měla být samozřejmost.
Pavel K.odpovědět 
   Re: hmm!?15:48:17 13.03.2008
to uz tu bylo a je. Staci se zajet podivat do Sloupu. V rakousku je taky spousta cest pocmarana spreyem jenom proto aby lezec videl, kudy lezt.

Narozdil od vylestenejch chytu, poskrabane skaly a umele udelanejch der, je sprey neskoda zalezitost, ktera casem vybledne az zmizi.

TomEeKodpovědět 
  Re: hmm!?10:29:20 13.03.2008
Tak to trošku plácáš... Protože mezi lezci se sice najdou trotli, co sekaj a tak podobně, ale narozdíl od drytoolistů je jich (aspoň doufám minimum). Problém je přeci v tom, že každej drytoolista zanechá naprosto viditelnou a neodstranitlnou stopu.
relicodpovědět 
  Re: hmm!?10:04:47 17.03.2008
castejsi lezeni v mackach by mozna pomohlo vyresit oklouzane stupy treba ve sloupu:-)
Modpovědět 
 Re: hmm!?11:20:46 13.03.2008
Tohle je samozřejmě zhovadilost...Ale předchozí článek o Majzlíkách byl absolutně o něčem jiném: drajtůl v oblastech k tomu určených, nebo oblastech, kde jiné volné lezení není možné kvůli kvalitě skály. Je třeba to rozlišovat. O Tvém přirovnávání drajtůlu k technickýmu lezení radši ani nemluvím:-)
Kleboňodpovědět 
  Re: hmm!?14:44:04 13.03.2008
Ber to s nadhledééém :-) (a stejně je pikl jen lepčí háček ;-) Gl.
odpovědět 

 Příroda10:24:15 13.03.2008
Můj názor a postoj je:
že příroda a vztah k ní a jejímu okolí by měl být přednější než osobní výkon!
Kdo to tak nemá, nepatří na skály, ale na stěnu.
Leze se teprve cca 100let a jak to někde vypadá rači nebudu komentovat. Myslím, že po nás bude mnoho generací, kteří by taky rádi lezli.
Ochrana přírody není več jen ochranářů, ale každého z  nás. :-D
Kubaodpovědět 

 zakazat10:24:17 13.03.2008
tak ako lezenie na piesku s mg tak by mali aj drytooling vymedzit do presne stanovenych oblasti pretože podla mna to na normalne skaly absolutne nepatri.
XYodpovědět 

 drytool je blbost10:58:19 13.03.2008
Naprostej souhlas .. drytool je naprostej nesmysl kterj nepatri na skalky. Jak uz se napsalo vyse tak to patri do hor kdyz chybi kousek ledu ale nicit tim skalu ktera nema s ledem nic spolecnyho ??? Sekejte si ty svoje zbrane do drevenejch spalku kdyz nejezdite do hor a nenicte skaly. Sposrtovni lezec skalu nenici .. drytoolista ano :-(
petrodpovědět 
 Re: drytool je blbost11:14:18 13.03.2008
hehe,asi zajedu na drajtak do adru, cepiny pudou dobre zasekavat do toho pisku ne??sak zakazane je jen madzo:)
odpovědět 
  Re: drytool je blbost11:18:56 13.03.2008
Přečti si pravidla pískovcového lezení a zjistíš že nejen mádžo ;) a nepruď, bo by tě někdo mohl v ádru stáhnout pod prvním :)
Broněcodpovědět 
  Re: drytool je blbost12:02:00 13.03.2008
heh :-D
kouzelnik žitoodpovědět 
   Re: drytool je blbost12:12:26 13.03.2008
...Poskrabana skala je pseudoproblem na urovni hnusne vyblejskanejch stupu ... Kdyz ma lezec poskrabanou skalu, uz se tam hur chytne, nebo si tam hur stoupne?---------------------------------------- tak ja ti nasprejujem na tvoj barak same kosoštvorce a bude se ti v ňom hur bydlet?? wole.
majoodpovědět 
    Re: drytool je blbost12:24:28 13.03.2008
Tak já ti párkrát voblezu omítku lezečkama a uvidíš taky pěkný černý šmouhy. Skoro tak umělecký jako grafiti. Takhle poškrábaných míst je třeba v Tatrách moc i na známých dvojkových hřebenech a myslím, že to nijak zásadně nevadí ani ochranářům. Jiná věc je samozřejmě sekání děr a chytů.
Kuba Turekodpovědět 
    Re: drytool je blbost12:26:19 13.03.2008
Furt lepsi, nez kdybys mi do steny navalil piskovcovy kruhy. Tema dirama by mi dovnitr tahlo. A nechtel bys mi nejdriv barak koupit, abys mel na co malovat?
Radek J.odpovědět 
 Re: drytool je blbost12:59:25 13.03.2008
Souhlas, fuck off drytooling!
Anonymodpovědět 
  Re: drytool je blbost15:32:05 15.03.2008
Měli by se k tomu určit ty nejhorší lezecké oblasti a přesná pravidla
ten kdo kurví pěknou skálu je ten největší ..... na světě !plně souhlasím s tím že patří maxis do hor, ale i tam kurevsky omezeně
ať si na to staví stěny a nekurví skály a když skály tak ty nejhorší...
z.w.codpovědět 

 ...přežitek13:03:55 13.03.2008
Drytool je pouze přežitek a naprostá zhovadilost vůči přírodě.Ti,kteří tento sport provozují by měli zůstat na umělém povrchu.Pokud je ta skála nepoužitelná k lezení,proč by měla být určena k ničení?A ještě jedna věc.Bylo by možné o tomto problému diskutovat spisovně?Některé výrazy z Čech jsou opravdu nesrozumitelné a odporné..
Ondraodpovědět 

 Vlku,Vlku13:07:06 13.03.2008
Jak říká Big Bulhar lezení v mačkách s cepíny na Bayerce je pěkná prasárna!!co na to řekneš??
Co mladí lezci polezou??jo tady je to dobrý,tady lezl ten šedivej s ocasem a poulámal co se dalo a taky je to tady hezky doškrábaný.SUPER...
někdo z krasuodpovědět 
 Re: Vlku,Vlku14:19:30 13.03.2008
Hele myslim ze si neco, nebo nekoho pletes, ale na Bajerce se nikdy Drytool nelezl, neleze a nepoleze.
Radek
zobanodpovědět 
  Re: Vlku,Vlku14:41:11 13.03.2008
Takže postupně, někdo z Krasu by se mohl umět podepsat a nebát se, já nekoušu:-).Nevím nic o tom, že by se na Bajerce lezlo s piklama a ani jsem si ničeho nevšiml a lét by tam mohl jen blázen. Zrovna Big Bulhar je ten pravý, kdo by se k tomuto mohl vyjadřovat, jeho podpis zůstane na Starých navždy :-)), kdo zná některé cesty ví o čem mluvím a taky důvod proč je Svišť rychle popřelézal, aby to nedopadlo ještě hůř a tím pádem byl od Bulhara klid.
Tak a teď k článku, většina z Vás ani neví, k čemu se vyjadřuje, byli jste se tam aspoň podívat, nebo mluvili s těmi, co si tuto oblast pro tréning vytvořili.Pokud si dobře pamatuji, tak tam trénoval i Bubu, to jen na okraj.
Podívejte se vážení, jiný kraj jiný mrav.Pokud se s tím ti co jsou místní ztotožnili a berou to jako tréningový sektor nic proti, je to jen jejich věc.
Na druhou stranu si autor článku může říct, že aspoň někde jeho článek vyvolal nějakou diskuzi, když na 8a.nu nemá ani jeden komentář :-)). Čím to asi bude, že by jiný pohled na věc, větší tolerance apod.:-)). Chce to více přemýšlet než rychle psát na klávesnici.
Vlkodpovědět 
   Re: Vlku,Vlku18:27:23 13.03.2008
Je možné,že to bylo jinde,ale každopádně je pravda,že jsi lezl s těma svýma piklama tam kde se nesmí a ničil panennskou skálu..čo?aspoň se přiznej ....mimochodem cestu Nemesis udělal celou Bulhar a tys tam dal jeden bh a je tvoje :)))))??s prvním rp di do...
Já koušu..odpovědět 
    Re: Vlku,Vlku19:24:55 13.03.2008
Panáčku víš s prominutím kulové, v Nemesis jsem tloukl pět posledních nýtů, zbytek dole Bulhar :-)), to jen tak, navíc o tom, že by to bylo dobré, přes tu plotnu jsem mu taktéž řekl, autoři jsou uvedeni oba, tehdy jsem mu řekl, že dám klasu a on ať si dá název :-), já dal 7+ a on Nemesis. Fakt asi bude en, že jsi v té době tahal kačera a h.. říkal koko, takže si napřed vše pořádně pozišťuj a pak mluv. :-)).
S tím lezením je to tak, že jsme se dohodli, že na vyzkoušení piklů si vyčleníme cca 20m2 vystřílené skály která je navíc rozbitá a všichni to až na jednoho dodrželi, i když je to obecně tam zakázané neb je to v NPR. Kdo chtěl si to vyzkoušel a pokud se tomu věnuje stejně jezdí jinam, protože tam to nestojí ani za pořádný trénink.
A s tím Bulharem, kdybych byl sviňa, tak si napíši, že Black Star je moje, protože jsem ji vylezl dřív než on i když jen o 15 minut. :-))).
Vlkodpovědět 
     Re: Vlku,Vlku01:07:05 14.03.2008
pokud jsi tloukl 5 nýtů od vrchu kolik jich tam zůstává na bulhara?? 2 ??:))))svýma lživýma poznámkama mě začínáš srát..bulhar mě říkal do očí pravdu a já mu věřím..nepatří k těm co si vymýšlí pičovinky a ty se už teď nemůžeš přiznat kvůli své stejně chabé reputaci na lezci takže zapírej až do konce srajdo.Lež se ti vrátí...řekl bych,že jsi adept na kecala 2008..jinak se nepodepíšu pravým jménem ,protože nebudu poslouchat tvoje blbý kecy--
musel bych tě ...ale si už starý...
já koušu...odpovědět 
      Re: Vlku,Vlku23:01:08 16.03.2008
Klidně můžeš panáčku :-), realitu znám a navíc si vše zapisuji, takže nemám problém to dohledat, třeba ti Bulhar řekl, jak se vztekal, když jsem v druhém pokusu ulomil tu malou lištu nahoře a místo ní zůstal ten bekhend :-), že už to nebude nějakých 8+ ale bude to lehké.
A jinak panáčku, kdo mě zná, ví že nelžu nevidím důvod, a věř si komu chceš, třeba své babičce:-)). Jištění je v Nemesis celkem devět, tak si to spočítej, jinak první OS má u této cesty Svišť.

Vlkodpovědět 
       Re: Vlku,Vlku13:04:39 19.03.2008
S babičkou opatrně...
Já koušuodpovědět 
      Re: Vlku,Vlku14:17:32 27.03.2008
Možná se známe, možná ne, ale Vlka znám dost dobře a
nemá důvod si vymýšlet. Docela na něj nevybíravě útočíš, ale kdyby jsi byl co k čemu, tak si s ním o tom promluvíš osobně a dá se tak daleko víc a v pohodě vyjasnit! Přes net se dá taky, ale nezveřejnit své jméno, to pak takhle drsně umí psát každý a myslím, že problém máš v sobě, tohle se přece nedělá, tedy mezi dospělími lidmi!

Michal Rožekodpovědět 
       Re: Vlku,Vlku20:02:59 27.03.2008
No já vím že je to neslušné se nepodepsat,ale jak bylo řečeno Vlk je v krasu furt a má taky furt dementní kecy a já se s ním hádat nebudu...ať se ten šedivej stará sám o sebe a nechá ostatní v klidu lézt.Úplně nejhorší varianta je,když se tam potká se Zobanem plus štěkot několika psů...a je vymalováno.To je pak na AK 47.Jinak průvodce stojí za velkou bačkoru a protože je Vlk oldschool musel se přisrat k co nejvíce autorům cest a ještě se drze napsat na první místo aby měl v krasu alespoň nějaké cesty.A to že je cynik mě fuckt nezajímá...svoboda Vlka končí tam,kde začíná svoboda ostatních tak ať se do nikoho nesere!!!
Jinak mu taky patří dík za přejišťování cest,umisťování slaňáků a celkovou údržbu...
Já koušu..odpovědět 
        Re: Vlku,Vlku20:43:12 27.03.2008
Ty jsi vážně kus debila. Sleduju tuto diskuzi už delší dobu a nechtěl jsem se do toho míchat, ale tohle už mě vážně pozvedlo ze židle. Kdyby se Vlk staral jen sám o sebe, tak takoví blbečci jako ty nemají kde lézt. Nikdo už nikdy nebude sponzorovat Kras tak jako on. Spousty peněz a volného času mu nikdo nezaplatí. Navíc Kras už dávno není jedinou oblastí, kterou by si Vlk vzal pod svá křídla. Ano, Vlk je ze staré školy, ale právě díku tomu zachovává staré lezecké hodnoty, které v dnešní době posranejch překližkářů pomalu ale jistě stejně umírají. Také není pravda, že by se Vlk u prvovýstupů automaticky psal na první místa autorů. Parádně jsi mě rozčílil, buď rád, že tu teď nejsi. Taky bys mohl dostat do držky, frajírku libovej....
Iljaodpovědět 
         Re: Vlku,Vlku16:16:16 28.03.2008
Abys nedostal do držky ty blbečku.
Domluvil sem.Na lezci to nemá co dělat.
odpovědět 
          Re: Vlku,Vlku18:25:26 28.03.2008
Poslouchej, kemo, když jsi tak namistrovanej, tak se můžeme někdy někde sejít a já ti vysvětlím řečí "smith and wesson". Navíc si vyhrazuju, aby mi nějakej ubohej kokotek, kterej má tak nasráno v kalhotech, že se ani neumí podepsat, cenzuroval můj výrok. Možná jsi zaspal dobu, ale cenzura byla zrušena, ty komunisto pobouchanej...
Iljaodpovědět 
           Re: Vlku,Vlku19:21:29 28.03.2008
:))))
odpovědět 
           Re: Vlku,Vlku12:54:27 07.04.2008
Ty si úbohý kokotek, začni sa konečne slušne vyjadrovať Ty zmrd agresívny.
odpovědět 
      Re: Vlku,Vlku19:51:03 28.03.2008
Někdo se mne ptal, jestli ten anonymní výpad na Vlka byl ode mne. Tak jen pro upřesnění nebyl. Snažím si podepisovat své názory. Zdarec
Čajodpovědět 
       Re: Vlku,Vlku19:54:30 28.03.2008
Ale když to tak čtu celou diskuzi, tak se docela bavím:-]
Čajodpovědět 
       Re: Vlku,Vlku20:57:38 28.03.2008
Pro vlka
Nech toho vola co se neumi podepsat nejak vyhnit, ztrapnil se tady sam. Vzdycky se vyskytne nejaky pomateny jedinec ktery si najde svuj cil a na ten pak utoci zcela iracionalne jen pro ukojeni sveho pokriveneho ega. Nemuzes s tim nic delat, cim vic se budes branit tim vic bude on na tebe utocit - i kdyby mel tvrdit ze jsi vydloubal odvracenou stranu mesice. Mnozstvi pitomcu ve spolecnosti je konstanta jdouci napric vsema vrstvama
Richardodpovědět 
      Re: Vlku,Vlku18:15:27 05.04.2008
Tak pozor - do paměti a pravdomluvnosti Vlka se nenavážej - dost dlouho jsem s ním lezla a v obou věcech dám za něho ruku do ohně :-)
Jitkaodpovědět 
      Re: Vlku,Vlku18:20:05 05.04.2008
Tak pozor - do paměti a pravdomluvnosti Vlka se nenavážej - dost dlouho jsem s ním lezla a v obou věcech dám za něho ruku do ohně :-)
Jitkaodpovědět 
      Re: Vlku,Vlku18:20:17 05.04.2008
Tak pozor - do paměti a pravdomluvnosti Vlka se nenavážej - dost dlouho jsem s ním lezla a v obou věcech dám za něho ruku do ohně :-)
Jitkaodpovědět 
       Re: Vlku,Vlku18:51:18 05.04.2008
Nechta Vlka žít!!! Měli by jsme mu umetat chodníček ke skalám, zavazovat lezečky, doplňovat MG pytlík a né mu anonymně nadávat!!! Jen ať si všichni uvědomí, kolik toho pro náš milovaný Kras udělal! Málo kde v ČR se vidí tak kvalitně odjištěné cesty a o řetězech s karabinou se ani nebavím! Co se vám vybaví, když slyšíte slovo Kras? Mně Vlk,Adam,kafe ve Sloupu a topinka na Holštejně ,+) Vlku, za mě a za Kras moc dík!!! Radmil
Radmilodpovědět 
        Re: Vlku,Vlku23:30:12 05.04.2008
podle me byl ten anonym janzen
radši se ale nepodepíšuodpovědět 
         Re: Vlku,Vlku09:18:26 06.04.2008
A nebyl to třeba Franta Plšek, co se ozval nasraně, že mu Vlk přejistil cestu a nezeptal se ho? :-))
odpovědět 

 ..13:40:10 13.03.2008
macky  a cepiny jsou myslim na to aby se mel ceho clovek drzet kdyz leze po kluzkym ledu. na skalu nepatri-nehlede na to ze ji nici! melo by se to zakazat...
honza k.odpovědět 

 hnus13:41:27 13.03.2008
v nekterejch oblastech by to melo bejt zakazany pod velkou pokutou...je to hnus
slotrodpovědět 

 O co jde ?13:41:40 13.03.2008
At jsou me nazory ohledne lezeni jakekoli, kdyz se na to podivam z pohledu ochrany prirody, nevidim v tom naprosto zadny vliv. Je to osklive, muzou se tim nicit prilezitosti pro volne lezce, ale to je tak asi vse - z hlediska prirody vec naprosto nepodstatna. Proto mi nejak nesedi, ze se Nicolas zastituje prave ochranou prirody.
Z objektivniho hlediska skaly nikomu nepatri, nikdo nemuze rict, co je dobre a co je spatne, a jestli lze na ni jen volne lezt nebo prasecit.
Bohuzel, je to smutne, ale je to tak - lezci nemaji pravo si skalu privlastnovat jen pro urcitou cinnost a druhou zakazovat.
Petrodpovědět 
 Re: O co jde ?14:45:17 13.03.2008
???
Skály sakra že někomu patří, jako každý pozemek v Evropě :-) Prostě buď soukromé, nebo obecní nebo státní.
Taky není pravda, že poškrábání nevadí. Jak kdy a jak komu. Planetě je to asi jedno. Ale lidem ne. Povrch skály je tvořen mikroreliéfem, který může dokumentovat zajímavé geologické pochody v minulosti, takové železité kyzy (inkrustace), nebo voštiny na pískovci mají z tohoto hlediska velkou hodnotu. A co teprve třeba krápníky v jeskyních!
Inu zkrátka nejde jen o surový ekosystém, ochrana přírody často chrání to, co má spíše kulturní a vědeckou hodnotu.
Co tady v Arcu přesně nevím, neznám to tam. Jen jsem si dovolil reagovat tak tak obecný a diplomaticky řečeno "poněkud nepřesný názor". :-)
odpovědět 
 Re: O co jde ?16:46:06 13.03.2008
Hoj, to už vás omrzela diskuse o máglu a výkonech na písku sním nebo bez nebo rozjíždíte paralelní křížové tažení za ochranu všehomíra? Přiznám se, že mám problém nereagovat na tolik jasně se negativně vymezujících příspěvků na (drajtuling) od lidí co se neumí ani podepsat nebo nevědí o čem a na čem se obvykle podobné věci dělají, taky sice s cepošema po skále nelezu (nemám na nový hroty:-) ale toleruji jako si přeji být tolerován, taky mě fascinuje kolik lidí se vždy když se jim to hodí ohání matičkou přírodou :-(. Copak je tak těžký si představit pohled někoho jiného z jeho pohledu na využití té samé skály? Ochránci přírody by zrušily lezce, ti by se mezi sebou taky občas nejraději vymlátili viz diskuse o MG a písku nebo viz tahle, turista by chtěl krásné výhledy, každém to sví důležitá je domluva a o tom je občanská společnost.
Gulasodpovědět 
  Re: O co jde ?09:14:04 14.03.2008
Ale dyď jóo. Jenom ale pár lidí chce, aby ta domluva byla že drytool jo na nějakém Oberwasserfall v Rakousku, a v Arcu ne.
odpovědět 

 !14:58:28 13.03.2008
kdo tohle dělá...je hovado. a ti kdo chrání ty,co tohle dělají jsou to stejné. a komu se to nelíbí,ať si políbí...hoj
George Bushodpovědět 
 Re: !16:47:33 13.03.2008
tak strč hlavu zpět do haj... kam patří :-)
Big Lebovskiodpovědět 
  Re: ! 19:31:15 13.03.2008
hele co to je tickmarks? dik
odpovědět 
   Re: ! 21:33:21 13.03.2008
Tickmarks jsou většinou bíle(z magnézia) udělané značky pod chyty, aby bylo vidět kam šáhnout.
 jirkasodpovědět 

  Pikl pikl pikl18:57:31 13.03.2008
Hele coje to ten tickmarks? A drytool je super.:-)
pepanodpovědět 

 u nas19:06:25 13.03.2008
Když se na to člověk dívá takle na tý fotce tak to zrovna dvakrát pěkný neni, ale zas nemužete pošpinit jména všech drajtulistu, myslim že se najdou i rozumní (nejsem drytolista). Mimochodem, u nás je to ve většině lezeckých oblastí zakázaný. Jestli ne vyveďte mne z omylu..
Ciliodpovědět 

 trapas19:13:36 13.03.2008
drytool po skale je totalni trapas ... nemuzete se te skaly udrzet a tak lezete se hackama s madlem .. omg. Traparna u ktere se tvarite jako desni drsnaci .. heh.
l.b.odpovědět 
 Re: trapas08:47:28 14.03.2008
Drytooling - původně vznikl jako trénink do hor,ono se totiž náramně v mixech hodí když máš jistotu v používání zbraní na skále, ono není vždycky čas na to abys byl 2x za týden v tatrách nebo alpách, proto se hledají vhodné terény (přes léto zpravidla mokré, lámavé kvaky pro sportovní lezení naprosto nevhodné!!!) nebo např. železniční mosty a jiné umělé terény. A proč že se to neleze v horách v zimě rukama? Že by to třeba při -20°C nebylo na omrzlé skále zrovna ono. Bohužel to není zrovna tento případ, což právě Nicolas zdůrazňuje! Myslím že zrovna u nás není s drytoolem vůbec žádný problém, asi právě proto že všichni co se jím zabývají lezou i beze zbraní a váží si našich skal. Tímto bych se chtěl taky zastát majzlíků, které jste tak krásně zkritizovali, by mě zajímalo kolik z vás tu skálu kdy vidělo. A taky absolutně nechápu tolik negativních ohlasů. Nejvíc o tom samozřejmě melou lidi co o tom povětšinou prd ví. Chtělo by to trošku více rozhled a více tolerance ;)
Broněcodpovědět 
  Re: trapas09:05:27 14.03.2008
JJ, Broňo, líp bych to nenapsal!!!
Kleboňodpovědět 
  Re: trapas16:05:05 14.03.2008
Hezky řečeno!
ondra1 odpovědět 

 drytooling19:23:25 13.03.2008
Vživotě jsem neviděl větší kokotinu než drytooling. Ledovcové zbraně bez ledu. Zkuste mi někdo objasnit proč se leze po holé skále kde není led se zbraněma do ledu?
pekiodpovědět 
 Re: drytooling21:04:15 13.03.2008
Protože je to jinak třeba nelezitelný! A pokud se tam drytool provozovat může tak proč ne?
ondra1odpovědět 
  Re: drytooling22:05:57 13.03.2008
..tak když to je asi nelezitelný tak do toho nelezu, ne?! ...proč by se měla takhle prasit skála, když by to někdo mohl za pár (5,10...15 let) přelézt pěkně sportovně "po svejch". když už teda vznikla potřeba lézt bez ledu za pomoci zbraní i jinde něž jen v horách nebo mixech (jak bylo napsáno výše...), tak ať se leze po něčem umělém, s těma umělýma pomůckama. můj názor, nikomu ho nevnucuju.
štěpánodpovědět 
   Re: drytooling15:49:24 14.03.2008
drytool vzniknul z mixového lezení to znamená že se většinou leze tam kde se lezly sportovní mixy, žel bohu ledu je méně a méně takže bude víc drytoolu a že si někdo vysekal cestu v Arcu to mě moc nepíchá. Taky s tím nesouhlasím ale doma máme svejch problémů dost. Takže zlinčujte toho itala co to udělal vedle navrtejte normální cestu"po rukách" pokud možno hezky nahusto, nejty tak mert od sebe pak příjdou ochranáři a budou říkat jak lezci ničí skály v zájmu ochrany přírody nás vyhoděj a sejdeme se všichni na překližce. Tam si budeme moci padnout do náruče a plakat si na rameni jak to tenkrát venku na skalách bylo fajn, ale to už bude POZDĚ!!!
ondra1odpovědět 
  Re: drytooling22:12:14 16.03.2008
Takze neo-technicke lezenie...
odpovědět 
  Re: drytooling01:53:40 18.03.2008
Tak natrénuj, a třeba to někdy bez těch pomůcek přelezeš!!!
Matyodpovědět 
   Re: drytooling20:46:21 19.03.2008
Mám pocit že většina stále nechápe že nelezitelný neznamená těžký. Já zas nechápu proč všichni zanícení ochránci nehulákaj když se leze v drylandu a proč si to nejedou vylézt rukama:)Dryland je o dost blížší než Arco a nikdo neprotestuje, divný.
ondra1odpovědět 
 Re: drytooling12:01:37 14.03.2008
tak to si asi nevidel ako k*k*ti trenovali drytooling na zivych stromoch... videl som z toho iba fotky, maju stastie ze sa mi nedostali do ruk :-/
jardodpovědět 
  Re: drytooling15:57:41 14.03.2008
Jestli myslíš ty fotky co byly tady na lezci? Tak to tě můžu uklidnit. To opravdu lezli po živích stromech, které se ale hned potom zkácely. Nakonec vyšlo najevo že chlapci to sem dali sami a pokoušeli překonat počet příspěvků v diskuzi za jeden den:) Fór to byl krutej ale poved se!!
ondra1odpovědět 
   Re: drytooling10:04:42 19.03.2008
Práckači podvratnej! Ale, jak je vidět, zanechalo to stopu:-)))
mstitelodpovědět 
    Re: drytooling20:33:32 19.03.2008
Promiň jsem netušil že je to tajemství. Ale jestli tě to potěší tak jsem vám tenkrát taky přispěl rozhořčeným komentářem:) protože jsem to nevěděl.
ondra1odpovědět 
     Re: drytooling01:46:26 21.03.2008
...:-)) to je dobře a tajemství přece prasklo!!!! To Magnusek prznil kmen a z hrotu jeho cepínu prýštila míza....!!!!
mstitel Matyodpovědět 

 drytool19:33:23 13.03.2008
jen si to představte,DRYTOOL na pískovci!!To by pak s mágem neměl bejt problém,ne?
 
Tomodpovědět 
 Re: drytool00:07:02 14.03.2008
jj hned zítra razím do Labáku...
dřikůlodpovědět 

 Nelezitelný09:46:48 15.03.2008
Četl jsem tu zajímavý názor, "drytooling" proto, že je to nelezitelný....atd. . Proboha vždyť je nadmíru jasné, že je to technika do hor, kde chybí kus ledu a do mixů. Plundrovat tím jakoukoliv skalku v Krasu, nebo v ČR je bezohlednost. Ať si každej uvědomí, že jestli nám dojdou linie, lezení u nás se zastaví, nebo si opravdu myslíte, že Adámek je TOP? .... není, přijdou další generace, třeba za 20-30 let /tímto uznání Adamovi/ a určitě se najde někdo lepší. V duchu této filozofie už moji otcové mohli totálně zprasit úseky, co bylo víc jak 6+, protože tehdy to byl TOP. Zaplaťpánbůh, že to tehdy skála odnesla jen zvýšený množstvím skob a nýtů, které pomalu s čistými přelezy mizí. Takže jakékoliv ničení skály i zdánlivě dnes "nepotřebné" za krátkodobým cílem je špatné. Howg.
Kema z Brnaodpovědět 
 Re: Nelezitelný02:01:27 18.03.2008
Neblbni, až neudržíš lištu, nenacpeš prsty do spárky, fakováka do dírky, co Ti zbyde? Motyka! A pak bicák, tricák, bicák, tricák.... Je potřeba rozmrdat ty vyvřeliny a usazeniny. Ego budiž největší a jediné!
Matyodpovědět 

 nejen drytooling19:18:15 15.03.2008
Myslím, že z otevřeného dopisu Nicolase bychom neměli mluvit jen o drytoolingu, který byl uveden jako konkrétní problém a příklad ne zrovná správného chování. Neodsuzuji drytooling, sám volně vylezu max 7-, když se zadaří, ale článek ve mně evokuje obrazy chování lezců na skalách, pod skalami a třeba i na cestách k nim. Bez křiku a mága to někdy nejde, ale bez odpadků a zbytečně navíc vyšlapaných cest to jde vždycky.
Jožkaodpovědět 
 Re: nejen drytooling - KOZINEC!!!20:45:18 15.03.2008
Dneska jsme byli lézt na Kozinci (pro přespolní krásná oblastička prokřemenělé břidlice poblíž Železného Brodu, najdete zde věže, převisy i plotny ve velmi pevné členité skále). Nějaký PRASE evidentně "trénovalo" v severní stěně Hlavní věže drytool. Šrámy se na hladké šedozelené břidlici NÁÁÁRAMĚ vyjímají a čas je jen tak nezahladí. Jestli někoho uvidím, zavolám policii, aby si ho sundali a poradím jim i zákon a paragraf, který mají použít. Pokud chcete trénovat drytooling na skále máte v oklí 3 prdele opuštěných břidlicových lomů vy ...
 motákodpovědět 
  Re: nejen drytooling - KOZINEC!!!22:49:21 15.03.2008
Policii nevolej, není co řešit, vyndej prak a kovové matky ;) Přeju přesnou mušku.
Broněcodpovědět 

 hahaha21:43:24 16.03.2008
Nedá mi to... evokuje mě názor zastánců používání všelijakých berliček ...  To je vývoj !!!
Prasata.
Olson.vsodpovědět 
 fotka dna - haha08:46:31 17.03.2008
To co je, lezecky a cepiny. Technicke pomocky?

http://www.lezec.cz/fotos/reference/fil_5049.jpg
odpovědět 
  Re: fotka dna - haha00:20:58 18.03.2008
Je velmi řekněme trapné, že na jednom serveru se najde "fotka dne", kde nějaký hovádko boží si hraje na drsného a seká do skal cepínem a pak takovýto článek, který dokládá, jak pokleslá a bezohledná aktivita tohle je...

Jak tu někdo řekl...
Horolezci a všichni návštěvníci skal by se měli chovat tak, aby kdokoli další nevěděl, že na tu skálu kdy někdo lezl...
Diabolussodpovědět 
   Re: fotka dna - haha01:57:13 18.03.2008
možná je to demokracie? Nebo by měl provozovatel tvrdě cenzurovat? Mně se ty protiklady líbí, alespoň je o čem krafat! Já osobně si myslím, že cepín by měl být používán ounly do ledu, ale nech tatíka Hopa spinket, zaslouží si to:-))) a hlavně to asi potřebuje!!!!:-)))
Matyodpovědět 

 Diskuze15:51:32 18.03.2008
Taková diskuze se opravdu poštěstí jen v Čechách:)
ondra1odpovědět 

 dopad na prirodu11:32:21 10.04.2008
Dopad na prirodu? Poskrabana skala a zniceny chyty, pouzivani maga k lezeni a delani znacek, nema nic spolecnyho s nicenim prirody! Odpadek pod skalou je niceni prirody. Jde jenom o to ze lezci skodi sami svym oblastem kde provozujou svoji zabavu. Nema cenu do toho zatahovat ochranu prirody, je to stejny jako kdyz si beachvoleybalista necha vys.at psy do pisku na hristi. Prirode je to fuk, ale...
jedlonodpovědět 

 dopad na prirodu11:42:01 10.04.2008
Dopad na prirodu? Poskrabana skala a zniceny chyty, pouzivani maga k lezeni a delani znacek, nema nic spolecnyho s nicenim prirody! Odpadek pod skalou je niceni prirody. Jde jenom o to ze lezci skodi sami svym oblastem kde provozujou svoji zabavu. Nema cenu do toho zatahovat ochranu prirody, je to stejny jako kdyz si beachvoleybalista necha vys.at psy do pisku na hristi. Prirode je to fuk, ale...
jedlonodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179404)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Talbac Ext. 7a Leonidio
Al Di La Del Fico 6b Ulassai
Al Di La Del Fico 6b Ulassai
Giugno Piovoso 6b+ Ulassai
Gemisto Kalamari L1 6c Manikia
Nově komentované:
Sensa Nome 8a Calvario
Pioggia Di Maggi 6c Ulassai
Banana Split 5c Paklenica
Zollamt 6A+ Bor
Hammer King 7c Brseč

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 361 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 285 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 288 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 257 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.