Margo Hayes vylezla 9a+ jako 1. žena na světě | |
Američanka Margo Hayes vylezla včera La Rambla 9a+ v Siuraně, a stala se tak první ženou na světě, která vylezla tuto obtížnost.
Informoval o tom Instagramu Matty Hong, který devatenáctiletou Margo z Boulderu, Colorado vyfotil šťastnou po úspěšném přelezu:
Před tím se ženám podařilo dosáhnout nejvíc 9a/9a+. V roce 2005 Josune Bereziartu vylezla cestu Bimbaluna za 9a/9a+ a také Ashima Shiraishi dvě cesty za 9a/9a+: Open Your Mind Direct a Ciudad de Dios.
Zprávu jako přelomovou událost ve sportovním lezení přebírají světová lezecká média jako např. 8a.nu, klettern.de, ukclimbing.com...
Zápis cesty, kterou roku 2003 vylezl jako první Ramon Julian Puigblanque, je v databázi na Lezci a má přelez od Adama Ondry z roku 2008: La Rambla Extension
gratulace | 08:40:33 27.02.2017 | tak to je super vykon, jen tak dal | wondris | odpovědět |
9a | 09:07:54 27.02.2017 | dravý mládí! laura rogora vylezla 9a v Oliane.to jí je 15 | gorbi | odpovědět |
  | Re: 9a | 09:12:43 27.02.2017 | Jo jo, původně jsem chtěl psát o Lauře, ale tohle to trochu zastínilo... | Standa | odpovědět |
  |   | Re: 9a | 09:22:55 27.02.2017 | Nechci být nějak apriori negativní a kritickej, moc oběma slečnám gratuluju k výkonům.
Zajímalo by mě ale, jak se díváte tady na tu fotku MH. Myslím ty obnažený emoce. Mě to trochu nutí dívat se vedle monitoru, je mi to trapné a hloupé, zastavit a zkoncentrovat právě tenhle moment a pověsit ho na weby po celém světě. To úplně chápu, když se pak říká, že fotografie bere lidem duši.
(Pevně doufám, že tím nerozjíždím nějakej flejm. Berte to tak, že jsem starej.) | P. | odpovědět |
  |   |   | Re: 9a | 10:13:53 27.02.2017 | Je to zajímavé se nad tím takhle zamyslet. Asi mám podobné pocity jako ty. A možná mám i nějakou zkušenost jako zapálený fotograf amatér, tak se teda ozvu.
To je záběr, po kterým každej fotograf jde. Dělá totiž tu fotku zajímavou. Viz která fotka Adama z Dawn Wallu vás nejvíc zaujala? No jasně, ta kde řve radostí do objektivu fotoaparátu.
Dovolím si stanovit, dvě kritéria, pro která je to ok.
První je, že asi by měl fotograf říci fotografovanému, ale takhle jsem tě vyfotil a má to asi silnej emoční náboj, nevadí když to zveřejním?
A druhé kritérium, který to posouvá do přijatelné roviny je, že je to dost pozitivní věc tenhle výkon, takže to není, jako že vylezla chudák po havárce ze zmuchlanýho auta.
Osobně bych bych takovouhle fotku určitě uveřejnit nechtěl, ale kdybych vylezl La Ramblu tak třeba i jo ;). | jirkas | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 11:17:04 27.02.2017 | +1 .... dobře napsáno.
Navíc já, se svým "pozitivním" vztahem těm všem pseoudosociálním sítím a podběrákům v tom mám zcela jasno. Může za to Lezec, protože jinak bych to neviděl:-))). | MM | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 11:33:51 27.02.2017 | no tak diky kluci, ted si kuli vam pripadam jako uchyl. | amatersky fotograf l. | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 13:15:01 27.02.2017 | Zas ona se tak normálně netváří :) | pbla4024 | odpovědět |
  |   |   | Re: 9a | 13:33:18 27.02.2017 | Soráč, asi mám nízký EQ či co, ale co je na tom špatnýho takovouhle fotku zveřejnit? Ptám se doopravdy. Holka poslala prásk, sluší jí to, nemá se za co stydět, fotka je dobrá. Chápal bych podobnou diskusi u některých klasických žánrových témat jako gatě + sedák na půl žerdi a hovno u prdele apod. To by se na titulce AAJ asi moc dobře nevyjímalo. | honza | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 14:33:16 27.02.2017 | No ani náhodou bych nechtěl mířit k nějaké cenzuře nebo k formulaci nějakého kodexu vhodnosti.
Je to teda asi můj osobní problém :)
Mi to, co se tu tak otevřeně ukazuje, přijde jednak hodně intimní, a proto se ošívám, a jednak trochu dryjáčnický. Ona ani na 8a, ani třeba tady nevisí žádná jiná fotka MH, třeba jak si zavazuje tkaničky, nebo MH jak leze... Jenom na sebe strhává pozornost tahleta, která útočí úplně jednoznačně na první signální.
To jenom na vysvětlenou, proč jsem se pozastavil. Ale už bych asi tu anketu stopnul. Pokud si l. teď připadá jako úchyl, jsem úplně uspokojenej, víc asi dosáhnout nechci, ani nemohu :) | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: 9a | 14:33:34 27.02.2017 | P. | P. | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: 9a | 14:54:43 27.02.2017 | Tohle byla první zveřejněná fotka
https://www.instagram.com/p/BQ8jq65AYir/ | pbla4024 | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: 9a | 15:15:51 27.02.2017 | No - tak díky za doplnění představy :)
| P. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: 9a | 16:23:58 27.02.2017 | na escalade 9, francouzkej web co celkem seriozně eviduje přlezy devítek a vejš, je celkem normální fotka z lezení. | dtx | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re: 9a | 17:14:04 27.02.2017 | Výkon v ženách "sportovkyních" je to ukrutný. | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: 9a | 21:58:27 27.02.2017 | Je to sportovní fotografie. Ty plný emocí bývají. Stačí se podívat na výběr toho nejlepšího z olympiád a mistrovství. Je to krásná fotka.
A Ty už magoříš, poslední komentáře jsou na Chocholouška... | nesmrtelný blázen | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 03:09:51 14.03.2017 | Mas na mysli IQ? | Honza | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 04:29:17 14.03.2017 | Mas na mysli IQ? | Honza | odpovědět |
  |   |   | Re: 9a | 16:53:13 27.02.2017 | to už jsi asi dlouho neviděl/nezažil když má holka opavdu radost vid? :) | | odpovědět |
  |   |   | Re: 9a | 17:17:44 27.02.2017 | Myslim že řešit tuhle fotku v době, kdy se na 3 kliknutí dostaneš k tisícům fotek hard core porna nebo mrtvol, je totálně mimo... | Karel Mňau | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 21:54:07 27.02.2017 | Určitě. Po tý druhý fotce mi došlo už tuplem, že první komentář byl naivní. Jsem holt vykopávka, a to, co bych celkem čekal v jiném kontextu, mě tady v tom lezeckém zarazilo. Teď bych možná řekl, že to s těma fotkama dělají (ona a její fotograf) dobře :) Rád bych napsal, že už to vůbec neřeším, ale stejně mě ta fotka, vždycky když přes ni přelítnu na titulní stránce lezce, zarazí. Takže jo, dělají to dost dobře. | P. | odpovědět |
  |   |   | Re: 9a | 22:02:57 27.02.2017 | Z asi trochu jinyho duvodu, ale jsem vlastne taky kritickej.
Zijeme ve svete tehletech internetu,facebooku, twiteru a jinejch priblblejch nahrazek normalni, evoluci dany komunikace. Sex si domlouvame pres Tinder (teda nektery) ... lezem taky vic na internetu nez na skalach.
Vsechno je instantni - tedy okamzity, urceny k okamzity spotrebe, ale taky zplostely nekonecnou kvantitou ...
Urcite ji to preju, velky talent, velka drina, velky nasazeni, ale co z toho zbyde? Uprimne, je ji 19, ma zivot pred sebou - urcite muze dokazat hodne smysluplnejch veci mimo lezeni, veci ktery pretrvaji ... jeji prelez lezeni nezmeni - to jsou kecy. Ono taky, k cemu je to dobry vubec resit, ze neco zmeni lezeni ...
Proc tohle pisu? Jsem vypruzel 40nik s podkoznim rosolem?
Jo jsem, ale nejak jsem si v posledni dobe vsimnul zaplavy "hipster" kecu o tom jak je lezeni inspirativni (k cemu proboha?), jaka je to zivotni cesta (pomalu snad do nitra Zeme), ze je to snad umeni a kdyz ne umeni tak urcite exaktni veda, ze lidi co stavej bouldery a cesty na umelejch stenach jsou novodobi Michelangelove a Einsteini (ne ze bych neocenil peknou cestu), ze lezeni je lepsi nez sex anebo snad dokonce kadeni ...
Myslim, ze dobry je stat nohama na zemi - jo jo lezeni je dobry, vetsinu z nas to bavi fakt hodne, ale na smrtelny posteli rozhodne nikdo neresi co, kdy, a kde prelez ... spis resi, zda jednou pridelenej zivot nepro...(lez). Chcete priklady? tak se mrknete deset let zpatky - kdo zna tehdejsi ikony a co jsou dneska? V 90. letech pulka cesky top sceny jezdila nacvicovat Fight Gravity (8+) ...
| J. Klada | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 23:26:12 27.02.2017 | Naprostý souhlas. Mně sice ještě nebylo ani třicet, ale taky už nedávám ty hipsterský demence... | Olaf | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 00:34:20 28.02.2017 | Ja bych vam ty fejsbuky zakazal soudruzi! | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 06:34:31 28.02.2017 | jo hochu, tak to si radši nečti nic o freedivu ... | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: 9a | 07:55:21 28.02.2017 | Nebo o slackline | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: 9a | 12:18:08 28.02.2017 | Slackline je hodně typickej hipsterskej "sport" :-( | Kobra | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: 9a | 17:21:26 28.02.2017 | ono když někdo něčemu propadne, tak je normální že to někdo takhle řeší, průser je když mu ani v 50 letech nedojde že je to všechno o jednom a tom samým - jedno jestli jde o frrediving, lezení, háčkování, řemeslo, nebo programování a furt tlačí tu svoji jedinou pravdu... | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: 9a | 08:47:22 28.02.2017 | Hluboký kecy o meditaci, cestě k nalezení sebe sama apod. v souvislosti s lezením a horama jsou podle mě podstatně starší než hipstři. A když to vememe trochu zeširoka tak patos se lepí na horolezecký počínání snad od samýho počátku. | honza | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: 9a | 11:46:00 28.02.2017 | To se jí to leze! Mládí, 45 kilo, pracky jako Velká ruka, cestou zhubla tak, že ji padá sedák...
Velká gratulace. | Fab. | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: 9a | 17:18:10 28.02.2017 | hluboký kecy vo meditaci a splynutí taky nemám rád. ovšem tahle fotka je dobrá, takový krátký úderný a bez keců, jako když alpinista nenapíše užvaněnou knížku, ale tiše utrousí že "si skous". | Lukas B. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: 9a | 19:13:39 28.02.2017 | To jo, nemyslel jsem to na tuhle fotku, spíš jen jako poznámku ke Kládově klasifikaci těch horo emo keců jako hipsterskejch. | honza | odpovědět |
Fotka OK | 13:47:27 27.02.2017 | Fotka dobrá.
Směs dojetí, radosti, úlevy, vyčerpání.
Jsou tam slzy i radostný úsměv.
Moc fajn! | VladaM | odpovědět |
Sorry jako za dotaz... | 17:14:58 27.02.2017 | ...jsem jen úplně blbej začátečník. Ale je bezpečný mít takhle sedák skoro na půl zadku? | Standa | odpovědět |
  | Re: Sorry jako za dotaz... | 17:22:10 27.02.2017 | Možná "jen" blbě vybraná velikost. Spousta lidí si kupuje sedák po netu, tahle buchta ho asi vyfasovala od sponzora, a pak to takhle vypadá... | venca | odpovědět |
  |   | Re: Sorry jako za dotaz... | 18:17:33 27.02.2017 | Sorry jako, už tě vidím ....kalhoty Rejoice a čelenka Hudy. Nechceš poslat fotku a tvoje přelezy?
| saša | odpovědět |
  |   | Re: Sorry jako za dotaz... | 19:55:09 27.02.2017 | Buchta to teda je, .... bych ju zleva z prava a po takovém výkonu rovnou 2x | Kytička | odpovědět |
  |   | Re: Sorry jako za dotaz... | 20:40:20 27.02.2017 | To je jasny Venco, ze buchta tomu urcite vubec nerozumi a ani ty jeji sponozori .. | | odpovědět |
  | Re: Sorry jako za dotaz... | 20:41:30 27.02.2017 | Tak pri tom ziskavani zkusenosti zopakni i kde lezi zadek, panev atd. :) | | odpovědět |
  |   | Re: Sorry jako za dotaz... | 15:21:25 07.03.2017 | Ono se u tý buchty trochu blbě poznává, kde má zadek a další ženský části. Má především ramena a zuby. :-) | | odpovědět |
  | Re: Sorry jako za dotaz... | 00:23:15 28.02.2017 | Nebezpečný asi úplně ne, ale taky mě to zatahalo za voči... | Eman | odpovědět |
... | 21:33:28 27.02.2017 | Udělat tuhle fotku jako fotograf, budu šťastnej. Být tím, kdo je takto vyfocenej, budu šťastnej 2x. Někteří tady řeší opravdu pořádný hovadiny... | 008 | odpovědět |
1.žena | 22:45:00 27.02.2017 | bomba.. nejčkin už by se ale měla spíš normálně nažrat a spokojit se třeba jen s devitkama ujaja (můj dojem ze zmíněného obrázku) | | odpovědět |
  | Re: 1.žena | 15:25:52 07.03.2017 | Naprostej souhlas, anorexie z ní jen čiší. Praštilo mě to přes oči při prvním pohledu. | | odpovědět |
jasná klasa | 23:03:50 27.02.2017 | Ve zprávě se ke klase objevují (obecně) tři údaje: 9a+, 9a/+, 9a/a+. Protože se normálně často v těchto klasách nevyskytuje – občas v létě, když jsem dobře rozlezenej a podobně na tom je asi většina čtenářů lezce, pro větší srozumitelnost používám onu Mauglího stupnici: jde to, jde to blbě, nejde to. Ale nechám si určitě vysvětlit ty jemné nuance rozdílu mezi 9a+ a 9a/+, případně ještě mezi 9a/a+. | | odpovědět |
  | Re: jasná klasa | 23:11:27 27.02.2017 | 9a/+ chápu jako zkrácený zápis 9a/9a+ (opravím to tedy na 9a/9a+), což by mělo být něco mezi 9a a 9a+. | Standa | odpovědět |
cesta | 00:11:43 28.02.2017 | nekterym komentarum fakt nerozumim.nebo spis jedincum co je zapisujou.dement hadr | gorbi | odpovědět |
  | Re: cesta | 00:24:40 28.02.2017 | ? Mi řijde že na poměry tohoto serveru je ta diskuze ješte celkem v klidu... | Eman | odpovědět |
Hmm.. | 00:25:28 28.02.2017 | ..chtěl bych tu slečnu vidět v kuchyni! | Švejk | odpovědět |
  | Re: Hmm.. | 00:36:49 28.02.2017 | Ja teda radeji nahou. | | odpovědět |
  |   | Re: Hmm.. | 09:02:40 28.02.2017 | Nahou v kuchyni | Martin | odpovědět |
  | Re: Hmm.. | 17:02:07 28.02.2017 | Já možná radši ani nee... | lk | odpovědět |
soft verze? | 08:44:01 28.02.2017 | Zdar,řešíte tady fakt blbosti. Nikdo se ale nepozastavil nad tím, jakou verzi dala. Vzpomínáte jak Adam nebral to odpocivaci "madlo"? Na Facebooku je fotka,kde právě tam restuje. Samozřejmě to neubírá na výkonu, ale možná to plus je tam právě za tohle.
| Saša | odpovědět |
  | Re: soft verze? | 17:30:52 28.02.2017 | Pravda, jsem rad, ze jsi toto veledulezite tema nakousl. S tim vetsim chytem je vyrazne tezsi. Fakt o dost. | | odpovědět |
pipi | 11:20:45 04.03.2017 | Mě ta fotka odpuzuje. Nejdřív jsem myslel, že jí někdo zlechtal až dostala orgáč, ale pak jsem pochopil, že něco vylezla a projevuje euforii tímhle divným femininním způsobem.
je to fakt pipinský foto.
jo a jinak gratulace ke zdravým zubům.
| Pepe | odpovědět |
  | Re: pipi | 07:48:34 06.03.2017 | Mě se fotka líbí.Výkon je exelentní(světový) a jsem strašně moc rád, že mezi lezci je tolik inteligentních lidí... | | odpovědět |
  | Re: pipi | 14:12:16 15.03.2017 | Mě odpuzuje zase tvůj komentář. To jak demonstruje tupost tímhle divným misogynním způsobem. | JArim | odpovědět |
Gratulace | 20:33:07 10.03.2017 | Ale na té fotce vypadá jak strašidlo. | Pán | odpovědět |
kritici | 13:11:50 22.03.2017 | Vy kritici výrazu tváře po takové cestě ! chtěl bych vidět vaše (ksichty :) kdyby vás tím protáhla :) To by byli orgasmy :) | helm | odpovědět |
|