LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Úrazový děj probíhal takto ...
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5670 lezců
1140851 cest
Nové přelezy:
Fialka SD 7C
Kozel 9
Dude Lebow 7C+
Fialka SD 7C
Anima 7b+
Walking On 7c
Mathilde E 7b
Hammer Kin 7c
Filtri 7b
Fratello S 7b

Stěny
ZŠ Komenského - Trutnov
gymnázium Orlová - Orlová-Lutyně
Areál LITES, Borovice u Mnichova Hradiště - Mnichovo Hradiště

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
LANEX eshop - Bolatice
Luna Rossa - lezecké chyty a stěny - Děčín

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Pád na Kružberku

smallNa cvičné horolezecké skále u Kružberku na Opavsku zahynul v úterý večer lezec.

Spadl asi z výšky 20 metrů. Údajně měl mít lezecké vybavení. Po pádu utrpěl těžká zranění, jimž na místě podlehl. Okolnosti a příčiny se vyšetřují.

Vrtulník záchrana


JirkaS   [úpravy] 15:32 15.07.2020Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Pád na Kružberku06:26:55 17.07.2020
Nido zatím neví jak se to mohlo stát? Mě napadá jen chyba jističe ale snad se mílím.. Mrzutá událost..
Michalodpovědět 
 Re: Pád na Kružberku09:56:13 17.07.2020
Teda tipuju chybu při slaňování
odpovědět 
  Re: Pád na Kružberku00:05:13 18.07.2020
Nojo. Ja zažil případ, kdy borec na dolezu vytáhnul borhák a ptal se co dál. No - byl náhodou šikmo a tak na něm pomalu slanil.. Tak se nedivím, že i takovýhle věci se dějí....
HONZAodpovědět 
 Re: Pád na Kružberku09:58:16 17.07.2020
A ví už někdo kde ty bylo? Oněch vysokých míst je na Kružberku dost (Nástup k zrcadlu ři nástup do 2 délky a či na Žabím koni).
HONZAodpovědět 
  Re: Pád na Kružberku10:25:05 17.07.2020
Je to tajny, woe.
odpovědět 
  Re: Pád na Kružberku12:23:27 17.07.2020
z nástupu k zrcadlu to není 20 metrů. Mohlo to být ledacos.. mohl zakalit při slaňovaní a nebo mu zůstal ruce šutr v některém výlezu těch cest vlevo na hlavním masivu - tam je to bez dojištění výlezu tutová podlaha(Malinový komín, Vchod do jeskyně). Nebo necvakl první a jediný kruh ve středu masivu, prostě víme prd
 JendaZBrnaodpovědět 

 co se stalo?12:12:50 17.07.2020
Rád bych věděl, co se stalo. Aby se člověk poučil, na co si dávat bacha. I když to mám daleko, tak tenhle rok se na Kružberk zrovna chystám.
odpovědět 
 Re: co se stalo?21:00:20 17.07.2020
Bacha si dávej na všechno, postupuj dle metodiky a zásad bezpečnosti a nic se ti nestane
odpovědět 
  Re: co se stalo?21:32:22 17.07.2020
Fakt? Tak to jsem nevěděl že existuje taková záruka bezpečnosti. Tak to potom všechny ty nehody a smrťáky za celou historii horolezectví, se staly jenom proto, že se nepostupovalo dle metodiky a zásad bezpečnosti.
Díky tobě to teď konečně celá světová horolezecká komunita má možnost konečně pochopit a díky tobě se už nikomu nikdy nic nestane.
odpovědět 
   Re: co se stalo?09:41:03 18.07.2020
Ano, lidé mohou zahynout i když dodržují metodiku....
odpovědět 

 .. 21:26:38 17.07.2020
zkušený lezec, co byl i v Himalájích... po těch letech dělá člověk věci automaticky a chybu udělá lehce... bohužel
odpovědět 

 Je mi ho líto07:36:19 19.07.2020
Je to úplně hrozné. Neštěstí. Radši nemyslet.
odpovědět 

 Kružberk13:38:57 21.07.2020
Dosud není známo co bylo příčinou pádu horolezce.
Jištění na Kružberku je vše v pořádku. ( kontrolovali jsme 19.8.2020)
Lenkaodpovědět 
 Re: Kružberk14:35:07 21.07.2020
je to znamo, pokud by to nekoho zajimalo...tak napisu.
odpovědět 
  Re: Kružberk14:39:03 21.07.2020
... dám ti mail na tel.737 382 855, tady ne.
Dík - Leoš
Leošodpovědět 
  Re: Kružberk14:42:14 21.07.2020
... dám ti mail na tel.737 382 855, tady ne.
Dík - Leoš
Leošodpovědět 
  Re: Kružberk18:26:34 21.07.2020
Mě by to třeba zajímalo. Jestli tušíš něco bližšího, tak mi prosím napiš na japapatramtara -zavinac- gmail.com
 JendaZBrnaodpovědět 
  Re: Kružberk19:49:56 21.07.2020
Mě to teda zajímá. Byl to rodinný přítel. :-(
Ivanodpovědět 
  Re: Kružberk21:43:21 21.07.2020
Můžeš napsat sem prosím tě? Alespoń základní fakta.
odpovědět 
  Re: Kružberk23:53:07 21.07.2020
Neznám dotyčného ani jeho rodinu, zato musím poděkovat a poblahopřát k rozumu lidem obeznámeným se situací, že mlčí...
Pokud se někdo chce poučit, může si přečís Pita Schuberta I-III. Těžko si představit, že se zde přihodilo něco naprosto originálního.
A e-mail japapatralala -- další hyena, či co?
Kdybych zhynul ve skalách, poslední, co bych si přál je, aby to zdejší experti hodnotili...
odpovědět 
   Re: Kružberk08:12:28 22.07.2020
Kde Schubert píše,že se o nehodách má mlčet???
odpovědět 
   Re: Kružberk08:14:02 22.07.2020
Chápu že se bojíš toho, že klasicky ala diskuze lezec.cz tady lidi budou dementně komentovat událost, která je velmi citlivá. To bych taky nerad viděl.
Jenže. Co se týče studií metodiky atd. I k té se došlo postupně často i po analýze vzniklých problému/tragédií. Takže analyzovat příčiny nehod a informovat o výsledku je v horo/lezení naprosto normální ba nutná věc z hlediska prevence nehod.
Dál. I když jsi dokonalý teoretický metodik tak za 1. musíš nabrat postupně zkušenosti. To prostě jinak nejde. Takže znalost úskalí lezení ze zkušeností/událostí druhých lezců je důležitá.
Za 2. i znalý metodik a zkušený lezec se může pořád poučit z reálných situací. Nebo si je dobré je alespoň připomínat. Klasika je slaňování. Každý zná metodiku, ale kolik průserů se stalo? Ono není vůbec špatné, když se něco stane kupř. při slanění si říct: prosím vás, nepodceňujete to, znovu se něco stalo, tak si nemyslete, že vám už se to stát nemůže a že si na to už bacha dávat nemusíte.
3. V horách a na skalách vznikají situace, které metodika, knihy a instruktoři nemají šanci pojmout. Příklad se mi stalo: Na jedné cestě někdo vylomil chyt, který byl klíčový při cvakání, které bylo nutné na jistotku, protože hrozila podlaha. Z metodiky si můžu být vědom tohoto rizika a počítat s tím, ale nevyčtu tam, že se to stalo na této konkrétní cestě. A ocenil bych, kdyby byla možnost to vědět napřed.
Těch příkladů může být stovky.
Zkrátka informovanost je při lezení na místě.


odpovědět 
    Re: Kružberk10:31:40 24.07.2020
Nic než souhlas. A ta spousta suverénních pánů borců to musí nějak strávit.
HonzaKodpovědět 
  Re: Kružberk09:09:50 22.07.2020
No to jste zase všichni tajemni jak hrad v karpatech. Vzhledem k tomu, že chyby mohou dělat všichni (vzpomenme treba jak zahynul Zdenda Hruby nebo Tom Roubal), je jistě poučne vědět příčinu i této tragedie. Ovšem pokud to někomu doda pocit vyjimečnosti určitě je to třeba tajit.... himalaje nehimalaje borec neco podcenil a diskuze na lezci s tim uplne nesouvisi. Skoda kazdeho mladeho zivota.
odpovědět 
   Re: Kružberk10:36:07 22.07.2020
U Toma bych to jako chybu neviděl. Vypadnout v takovém šrotu je prostě dané riziko, ne čistá chyba.
odpovědět 
    Re: Kružberk-jak to bylo.15:00:59 22.07.2020
tak to nevim, ale jak to asi bylo, to uz vim....jelikoz mam stejny nazor jako vetsina, ze nehody se musi analyzovat a zverejnit, uvedu co vim.
Pan byl udajane zkuseny lezec a nebyl mistni. Z nejakych duvodu v nejake ceste chtel bud dobrat, nebo zalozit lano do slaneni nebo podobne. Bylo to u borhaku cca v tech znamych 20 metrech. Vse uvadim i nadale pod slovem udajne:
-nemel odsedku a tak odsedl na pullodak do vlastniho lana
-lano pak potreboval dobrat a tak se zase odcvakl a zacal manipulovat s lanem/pravdepodobne mel jistic uz povel zrus splnen/
- pak prisel Black-out a z nejakych duvodu si znovu odsedl do jiz nezajisteneho lana a nasledoval volny pad
Ac ne zcela presne info, ale zaver je i tak zrejmy, jiz podle novinoveho popisku to tak vypadalo: chyba a vypadek kontroly pri rutinni cinnosti lezce...asi nejcastejsi duvod nehod ve sportovnim lezeni, kdy vlastni problem nastane pri praci na stanovisti/tedy spatne zalozene slaneni, odsednuti do niceho atd./ Sam znam techto konkretnich nehod nekolik. Pouceni je, ze je treba byt ostrazity pri kazde sebebanalnejsi cinnosti ve vysce,u jistice samo i na zemi, provadet opakovanou kontrolu, nepodcenovat ani lehky teren, zretelne a opakovane komunikovat, provadet Partner check nehlede na znechuceni zkusenejsiho lezce nebo jistice a vlastne cely Schubert jak bylo uvedeno vyse.
Franta.odpovědět 
     Re: Kružberk-jak to bylo.15:33:54 22.07.2020
Fundovaný závěr a "odsedl na půlloďák"... to jako vážně?
Fanoušek baletuodpovědět 
      Re: Kružberk-jak to bylo.16:03:17 22.07.2020
Ano, zkusenejsi to tak delaji, je to rychle a bezpecne, ale ne podle metodiky.
odpovědět 
       Re: Kružberk-jak to bylo.16:20:27 22.07.2020
já teda neznám zkušeného, který by na sebejištění používal půl loďák. To je spíš šotek původního příspěvku. Loďák se jednou rukou dělá úplně stejný čas, tak moc nevím, proč by někdo dělal zrovna poloviční. Ale jestli se to tak dělá, tak by mě i zajímalo proč zrovna ten a ne klasiku loďák. Jinak si na to dám majzla. Dělám to totiž stejně - dolezu, cvaknu, udělám jednou rukou loďák, a jestli jsem schopný rozumně stát, tak se odvážu a jdu provazovat svůj konec na slanění. Teď už nebudu lenivý a protáhnu první druhý konec a až pak zruším sebe
 JendaZBrnaodpovědět 
        Re: Kružberk-jak to bylo.20:22:07 22.07.2020
Jestli jsem do dobre pochopil, dobre stat znamena se normalne odvazat z lana a byt nejakou tu minutu nejisten nez si zalozis slanovatko do jiz protazeneho lana. Na vrcholu veze tomu rozumim. V nejake krkolomne stojici pozici bych se asi priposral...
odpovědět 
        Re: Kružberk-jak to bylo.11:08:59 23.07.2020
A nebo používat odsedku. Pokud se neslaňuje z jednoho jediného borháku či kruhu, tak ji je vždycky kam bezpečně cvaknout a nemusím řešit nějaké uzly na laně. Před 4 roky v horoškole jsem byl na odsedku naučen a vyjma pár zimních měsíců ji ze sedáku vůbec nesundávám...
Nemesis_NaRodpovědět 
         Re: Kružberk-jak to bylo.11:39:21 23.07.2020
Odsedka jde udělat z toho lana. Dolezeš, loďákem se cvakneš do štandu. Pak si vytáhneš druhej konec lana, protáhneš na slanění, založíš slaňovátko, přesedneš do něj a pak se odvážeš.
Jen nesmíš bejt línej tahat ten druhej konec lana. Takže buď to byla tahle lenost kdy se tam vědomě motal bez jištění, nebo klasickej blackout kdy mu nedošlo že si zrušil odsedku... Mmch. nevidim důvod proč by se zrovna tohle mělo tutlat s odkazem "přečti si Šubrta".. RIP
odpovědět 
          Re: Kružberk-jak to bylo.13:17:02 23.07.2020
Taky nechapu, zvlaste kdyz se tento typ nehody opakuje. Je potreba na to upozornovat!
odpovědět 
        Re: Kružberk-jak to bylo.10:41:16 24.07.2020
Ergo něco jako slanění bez převazu...
HonzaKodpovědět 
       Re: Kružberk-jak to bylo.12:23:25 24.07.2020
To jsem nikdy nevidel ani neslysel. Vzdy do (plneho) lodaku...
hurvinekodpovědět 
     Re: Kružberk-jak to bylo.10:38:26 24.07.2020
Podobných případů a zkušeností je víc. Proto od určité doby osobně v těhle případech kdy nevím, (nevidět lezce co dělá a pod.) na příkaz zrus proti metodice neruším, jen povolím dostatek lana pro převaz. Stále je lepší chytit lezce v 10 m pádu než vůbec nic...
HonzaKodpovědět 
      Re: Kružberk-jak to bylo.12:27:53 24.07.2020
Kdyz lezce nevidim tak si jeste jednou pro kontrolu potvrdim zrus a pak zrusim. Co to jako ma byt ze nezrusis. S tebou bych chtel lezt...
hurvinekodpovědět 
       Re: Kružberk-jak to bylo.12:14:54 30.07.2020
Tak, záleží co lezeš. Když štanduješ při vícedýlce, tak je jasný, že ten co tě jistil po tvým dolezu na štand ruší. Je dobrý mít dohodlej signál, podle kterýho usoudíš že dotyčnej dolezl na štand a chce zrušit. Např 2x zatahání za lano, atp. Když jde o jednodýlku, sportovku, tak tam neruším, když spouštím, nebo ruším, když slaňuje, což je dohodnuto předem. V případě vícedýlek předčasný zrušení nemusí mít fatální následky, když patřičně upravím dýlku lana zafixováním, kdyby náhodou rušit nechtěl..když nechtěl znovu založim do jistítka pod fixem, který následně zruším a jistím dál. U jednodýlek můžu udělat něco podobného, když si nejsem jist svým sluchem a zrakem...
Špejblodpovědět 
 Re: Kružberk16:50:39 29.07.2020
no myslim ze jste docela predbehli dobu i datum
p.kunderaodpovědět 

 ?12:38:21 24.07.2020
Tak co se vlastně přesně stalo?
odpovědět 
 Re: ?14:27:46 30.07.2020
Řešite same p---,co se stalo odkud spadl co porušil. a potom řešte dal .
K.Návratodpovědět 
  Re: ?15:38:13 30.07.2020
Jenže je informační tma. Přitom informace co se a jak se to stalo jsou pro dobro všech. Každý se z toho může nějak poučit.
odpovědět 

 Tragédie Kružberk 22:35:47 21.11.2020
Kde se to přesně stalo?
odpovědět 

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179455)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Objížďková 4 Skála U Nového Spolí
Bruska Umí Středověk 9- Skalný
Anima 7b+ Brseč
Walking On The Rain 7c Terre Alte
I Am Not A Carpet Muncher 8a Buzetski Kanjon
Nově komentované:
Krumlovská 7 Skála U Nového Spolí
Nech Mne Žít 5 Budčice
Dvoukruhová 5+ Skalný
Black Cobra 9a Baile Herculane
Kríza Stredného Veku 10- Porúbka

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: ††† | Re: Nějaká ta smutná fakta | Re: ††† | Re: Nějaká ta smutná fakta | Re: Nějaká ta smutná fakta | Zazrak | Re: bezcitnosť | Záchranáři | ††† | Re: Nějaká ta smutná fakta |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (119)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (42)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (11)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 366 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 319 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 289 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 290 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 263 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.