Další Valná hromada Českého horolezeckého svazu je naplánovaná na 25. března 2017, tradičně na Strahově. Valná hromada bude volební. Horosvaz o tom informuje ve svém zpravodaji, který rozeslal minulý týden.
Bude se volit podle stanov, schválených v roce 2015: pětičlenný výkonný výbor s mandátem na čtyři roky. Podle stanov budou vypsány i volby disciplinární a revizní komise.
Aktuální složení výkonného výboru ČHS je:
Jan Bloudek, předseda
Šimon Budský, 1. místopředseda
Petr Resch, 2. místopředseda
Karel Berndt, Radan Keil, Andrzej Kurowski - členové VV.
Současní členové disciplinární komise:
Tomáš Frank - předseda komise
Marek Holeček
Vladislav Rezek
náhradník - Miloslav Šramota
Aktuální složení revizní komise:
Martin Mašát - předseda
Jana Krtková
Michal Všetečka
A jak je to s tím návrhem na jednorázové prodloužení mandátu členů revizní a disciplinární
komise o jeden rok?
Uvedli jste to v posledním zápise jednání VV.
Budou se tedy volit noví členové DK a RK, nebo přijdete s návrhem, aby současní členové pokračovali?
Může chtít cokoli, je na VH aby argumenty posoudila a schválila nebo zamítla.
Důvod byl myslím systémový, že je lepší aby se neměnilo všechno funkcionářstvo v jednom termínu. Už se o tom někde veřejně mluvilo. Má to svou logiku. Senát se taky volí jindy, než parlament a senát navíc ani nikdy celej najedou. Aby nebyli najednou jen samí nováčci co mají mnoho ideálů a žádné zkušenosti.
Co je systemoveho na jednorazovem prodlouzeni mandatu?Spis je zajimave, ze se tak deje u tak malo vyznamych komisi
ktere jen dohlizeji na rozpocet, nebo resi disciplinarni prohresky treby clenu VV.
Revizní komise je hned třetí nejdůležitější orgán ČHS po Valné hromadě a Výkonném výboru. Proto se také volí zvlášť a je nezávislá právě na Výkonném výboru.
Snažil jsem se to najít, ale nepovedlo se mi to. Co RK dělá, to jsem našel. Ale jaké má pravomoci? Může VV něco nařídit? Je někdo povinnen se čímkoliv od RK řídit?
Pokud jsou RK a DK nezavisle na Výk. výboru, tak by o volbe do techto orgánů meli rozhodovat clenove a nikoli predseda, potazmo Výk. výbor. Tim ze VV navrhuje prodlouzeni mandatu komisi tak ma de facto vliv na jejich budouci slozeni.
To ale neodpovídá na moji otázku - psat jsem se, zda RK může jen kontrolovat, nebo zda má i nějaká pravomoce neco dělat, tedy zda když se RK něco nelíbí, zda je vedení povinno to repsektovat a sjednat nápravu.
Ty dokument jsem četl. A právě proto jsem se ptal. Není mi to jasné, RK podle mne nemůže vůbec nic. Podle popisu sice může vyhotovat zprávy a hlášení, ale nikde jsem nenašel, že by někdo byl povinnen pracovat na nápravě nebo se doporučením RK řídit. Takže pokud RK dojde k názoru, že je něco v nepořádku, tak co dál? Může to vedení vesele ignorovat a jet si podle svého dál?
Revizní komise ve spolcích je něco podobného jako dozorčí komise ve firmách. Nemá žádnou výkonnou moc (právě kvůli nezávislosti) a volí se nezávisle na exekutivní moci (u nás nezávisle na Výkonném výboru).
Její povinností je kontrolovat povinné záležitosti podle zákona (např. peníze, dodržování vnitřních směrnic) a také všechny záležitosti, které si sama určí. Všechny složky ČHS s ní musí spolupracovat.
Hlavním výstupem je výroční zpráva pro Valnou hromadu. Ta je totiž její jediná nadřízená. Jak s její zprávou pak naloží, je věcí právě Valné hromady.
Průběžně může revizní komise upozorňovat na závady anebo jiné problémy všechny složky ČHS, které kontrolovala, aby je mohly napravit co nejdřív. Ve slušných spolcích je totiž její hlavní funkcí předcházet větším problémům, než někoho perzekvovat.
Zároveň má revizní komise odpovědnost nejen vůči Valné hromadě (a tedy vůči členstvu) ČHS, ale také přes státními orgány. Pokud prokazatelně zjistí nějaké velké průšvihy, musí je hlásit přímo státu, policajtům, soudu, berňáku a já nevím komu ještě. Pokud to neudělá, je trestně odpovědná sama. Podobně jako výše zmíněná Dozorčí rada ve firmě.
No ale z toho by pak také vyplývaly další dvě něpříjemné věci. První by byla ta, že na řešení nebo rozsouzení by se mohlo čekat několik měsíců až rok, kdyby se některé věci přihodily hned po VH. A druhá by byla ta, že by se daly dělat věci proti stanovám nebo proti pravidlům, pokud by to RK dotáhla až na VH a tam se úspěšně hlasovalo proti RK. Takto mi zatím RK připadá jako poradní sbor bez pravomoci, na který nemusí být brán ohled :-(
Připadat Ti to může, ale faktem je, že je to důležitý orgán.
Pokud by nastal nějaký opravdu velký protizákonný průšvih, třeba i vinou Valné hromady, tak dokonce musí tu věc oznámit úřadům a ministerstvo spolek vymaže z rejstříku, neboli ho zruší.
Třeba jako když vídeňský Alpeneverein vydal svého času první antižidovské opatření - tehdy to prošlo. Dnes by to musela úřadům oznámit právě revizní komise a ty by nejspíš ČHS rozpustily. Tehdy v Rakousku to nikdo neudělala, starej Pichl nakonec nakazil všechny rakouské a německé alpenvereiny a jak to dopadlo...
Pokud bude zvolen zcela nový VV, mělo by to výhodu, že by mu stávající RK/DK mohla pomoct se zorientovat a nastartovat činnost. Další rok by se pak zvilila nová DK a RK a to už by měl být nový VV v obraze.
Navíc supervolební VH se pak táhne velmi dlouho a může to dopadnout tak, že by se nemuselo všechno stihnout než lidi ke konci utečou a schůze už nemusí být usnášeníschopná. Tak i proto je lepší ty volby dávkovat po menších porcích.
Jenomze dalsi rok uz nebude volebni VH, tak se da predpokladat, ze se na ni nedostavi takovy pocet ruznorodych clenu jako letos? Tak mi prijde divny, ze se volby tak dulezitych organu jako jsou tyhle zminovane komise, odsouvaji o rok na mene vyznamnou VH.
Každá VH je významná. Volební je ta, na které se někdo volí. To může nastat kdykoliv, když dojdou naplnění podmínky k volbám do nějaké funkce dané stanovami.
Ten argument, ze stara dk,rk pomuze novymu VV a predsedovi se zorientovat je divnej.
Proc to neudela odstupujici VV a predseda. Novej VV by to mel z prvni ruky.
Starej VV a předseda není povinen to dělat a pokud by výsledkem nové voby bylo naštvání či jiné nelibé pocity, asi to ani od nich nelze očekávat a rozhodně ne vyžadovat. RK a případně DK má v popisu práce upozorňovat na zjištěné nedostatky a navrhovat řešení a to se dá daleko spíš očekávat od zaběhnutých komisí.
Pokud starej VV může být po porážce na své nastupce naštvanej, tak jim přeci nebude umetat cestičku. Nechá je v tom vymáchat.
Spíš je to přesně naopak, očekává se, že nástupce bude ideově spřízněn se starým VV a ten mu proto umetá cestičku. Takže tvůj argument neobstojí.
Promiň ale tvoje argumenty nedávají smysl. RK a DK jsou nezávislé na VV. Takže naštvání nebo nenaštvání starého VV s nimi nesouvisí. Pokud by ti v RK, kdo chod ČHS znají, zůstali ve funkci ještě rok (pokud budou vůbec chtít, toť otázka), měli by z titulu své funkce novému VV pomáhat.
Pokud naopak VH vyhodí a naštve jak stávající VV, jak i ve stejnou chvíli RK i DK, tak to pak je opravu vymáchání. Nevím, zda sleduješ průběhy VH. Pak bys věděl, že vůbec obsadit RK byl vždycky hodně velký problém a teď má po dlouhých letech plný stav.
Reagoval jsem na prispevek , ktery v podstate tvrdil, ze prodlouzeni mandatu rk a dk muze eliminovat nastvani stareho VV na novy nastupujici VV. Tak jsem napsal ,ze je to nesmysl. Prave proto, ze stary rk a dk ma usnadnit nastup do fce novemu VV a predsedovi.
Problem ale je v to ze:
Papirove jsou clenove RK a DK nezavisli na VV a predsedovi, ale v realu je nesmysl, aby kamaradi z jednoho oddilu ( Maso, Hobl) byli schopni kritizovat a trestat prvni druheho, navic po 4 letech na jedne lodi ve fcich Horosvazu.
Proto kdyz VV navrhne prodlouzeni Masova a spol. mandatu v RK je jasne, ze i budouci slozeni teto komise je ovlivneno dlouhodobim kamaradstvim a 4 letou spolupraci ve Svazu.