Problém horské služby: plané poplachy z chytrých hodinek po pádu
Horská služba upozornila na problémy související s používáním moderních mobilů, chytrých hodinek či náramků disponujících bezpečnostní funkcí, která hlídá bezpečí uživatelů v případě pádu, kdy automaticky odešle nouzovou zprávu. Bohužel tato zařízení občas vyhodnotí ne zcela správně naléhavost situace a problém pro záchranáře všech složek IZS je na světě, uvedla horská služba v nedávné tiskové zprávě.
Více viz znění tiskové zprávy:
„Rozmáhá se nám tady takový nešvar!!!!“
Nejedná se o nešvar, ale o bezpečnostní funkce některých elektronických zařízení. Výrobci osobní elektroniky, (mobilní telefony, chytré náramky, chytré hodinky atd.) se předhánějí v poskytování bezpečnostních funkcí a aplikací pro svoje uživatele.
Již jsme si jako záchranáři zvykli na E-Call v autě, který automaticky odešle nouzovou zprávu v případě nehody, ale to, s čím jsme se setkali v poslední době je poněkud problematičtější.
Majitelé mnoha moderních zařízení známých a hojně užívaných výrobců mají k dispozici obdobnou funkci, která hlídá jejich bezpečí v případě pádu. Bohužel tato zařízení občas vyhodnotí ne zcela správně naléhavost situace a problém pro záchranáře všech složek IZS je na světě.
Jako příklad uvedu lehký pád bez následků a bez poranění lyžaře v Janských Lázních. Turista pokračoval, po oprášení od sněhu, dále ve svém lyžování a ani netušil, že se spustil řetězec záchranných činností. Bezpečnostní systém v jeho elektronickém zařízení vyhodnotil situaci jako nouzovou a odeslal záchranářům zprávu. Majitel zařízení nereagoval na zpětná volání a tudíž se rozběhla záchranná akce s popisem . „Dopravní nehoda nikdo nekomunikuje“. Další pikanterií v příběhu je okamžitá reakce novinářů. Nějaký všímavý turista okamžitě oslovil média, že se asi stalo něco strašného, protože záchranáři jezdí po sjezdovce tam a zpět. Ano jezdili a hledali „poraněnou“ osobu.
Majitelé a provozovatelé těchto zařízení, prosíme Vás o spolupráci. Správné nastavení parametrů v zařízení zamezí, nebo alespoň omezí, odesílání náhodných výzev.
Zároveň si dovolujeme požádat všechny oznamovatele nehod, aby reagovali na zpětná volání záchranářů. „ Záchranáři HS Vám volají zpět z dispečerských telefonů a tudíž se nezobrazují čísla jako tísňová a nebo přímo adresná od HS. Pokud jste nehodu, pohřešování, nebo úraz nahlašovali na číslo +4201210 nebo 155, prosím očekávejte příchozí hovor.“
Tipujem, ze sa jedna o zariadena od f. Apple, kde Apple tuto funkciu ma defaultne od vyroby zapnutu, co povazujem za zle riesenie, lebo takto si ludia neuvedomuju, ze nieco take maju zapnute.
Takato vec ma byt od vyroby vypnuta a clovek by si ju mal sam aktivovat v pripade, ze ju chce pouzivat. Aby si toho bol vedomy.
Takto to maju ine znacky/firmy.
Osobne tedy takhle chytrou elektroniku nemam, ale chapu ze nezvedal zpetne volani, kdyz nevedel, ze volal. Kdyz jsem na bezkach, tak taky nezvedam telefon, az kdyz chci.
laicky a bez znalosti softvéru a hardvéru - ono by stačilo málo. stačilo by, aby v případě volání štěnice začala odporně vřeštět - jako vřeští zvonek ve špitále, když si pacoš na lůžkovém oddělení chce přivolat sestřičku, aby mu donesla bažanta.
Apple vydal update a začal sbírat víc dat o falešných alertech.
Asi větším problémem než samotné zavolání je, že majitel hodinek o něm vůbec neví, a tak nikde na Horskou nečeká a ta potom pročesává sjezdovku a marně se ho snaží najít.
Horská pravděpodobně ví, že jde o volání z Apple hodinek a tak by mohla upravit svoje postupy a nešťastníka zas tak moc nehledat, ale má to i druhou stranu mince.
Škoda že Horská vydala jen takovéto velmi obecné upozornění. Konkrétní statistika, které zařízení a jak často vlastně volají zbytečně by byla určitě zajímavá. I v tom co si pořídit nebo naopak nepořizovat.
nihil novi - jak v tý pohádce o tom pasáčkovi. jak si děla ze sousedů srandu a volal "vlk, vlk, pomóc, vlk!". a když pak vlk přišel doopravdy, tak se všichni jen mračili, cože to ten vtipálek zas otravuje, a vlk pasáčka sežral.
a proroci provokovali, že povinné štěnice v autech a dobrovolně nainstalované štěnice v telefonech nám vezmou svobodu. a vony potvory navíc paralyzují i ty poslední zbytky funkčního státu.
by mě zajímalo, jestli třeba ještě vůbec integrovaný záchranný systém a potažmo horská vůbec reaguje na zoufalé esemesky odeslané v opravdickém průseru ze skoro vybitého telefonu z místa skoro bez signálu, nebo jestli se už musí posílat takové esemesky kamarádovi (co zůstal doma) aby volal horskou telefonem (ostatně, v jistém oddíle, jehož jsem býval členem a kde mě před rokem konečně vyškrtli pro naprostou neaktivitu, se takto podobně před několika málo lety záchranka kdesi na glockneru odehrála).
Emergency volání jsou brána v IZS (112, 15x) vždy velmi vážně. V nových autech je teď navíc povinná eCall systém, který volá po havarii, je celkem odladěný, víceméně je zpravidla aktivace airbagů, falešných poplachů na rozdíl od těch apple hodinek moc není. S SMS je to složitější, ty dřív vlastně nebyly plně podporovány, ale od loňska v ČR ano, je na ně speciální SMS brána k hasičům, kteří to pak případně distribuují na PČR a záchranku. Problém jsou SMS přímo na Horskou Službu - ty z technických důvodů nemůžou dojít na správný cíl, ledaže byste místo na 1210 posílali SMS přímo na geografické devítimístné číslo příslušné HS.
díky, to s těma esemeskama je velmi podstatná informace a jestli je pravdivá/relevantní*), tak by byla veliká škoda, kdyby zapadla.
zeptám se blbě ještě jednou: když pošlu sms na 150, tak se s ní bude spolehlivě vážně někdo zabývat?
a druhá otázka: jak je to v často navštěvovaných alpských zemích? je nějaké "doporučené nouzové číslo na esemesku"?
*) vypadá jako od insidera, který má přehled, ale bohužel nemá podpis, což ji dost sráží.