LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Když má horolezec kam založit, tak jištění nedá a když založit potřebuje, tak nemá kam.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
13.Gulášek 11057
14."Fido" 11056
15.Širůčková 10978
Bouldry:
13.Košťál 9900
14.Chejn 9900
15.Petrík 9800
Hory:
10. 6150
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5668 lezců
1140449 cest
Nové přelezy:
Lokální Kv Xb
Orgi Nerou 8a
Nymfa 8A+
Seastar 7C
Ortofrutta 7c
Koma Xc
Mr. Morgen 7b
Ri Rock 7b+
Les Furtif 8b+
Loose Cano 7b

Stěny
Hannah Outdoor Centrum - lezení v ledu - !stěna zbourána! - Tanvaldský Špičák II
Sokolovna TJ Sokol - Ledeč nad Sázavou
Lezecká stěna na ZŠ Wolkerova - Havlíčkův Brod

Prodejny
HUDYsport - Hřensko
ALPI SPORT CENTRUM - Příbor
Rock Point - OC Nisa - Liberec

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

BelayGlasses

Brýle na jištění

Když se mezi lezci objevily první brýle na jištění, působily celkem nezvykle a futuristicky.

Jednalo se tehdy o průkopnický typ, které výrobce nazval CU. Tyto brýle rozdělily lezeckou obec na dva tábory. Jedni je spíše odsuzovali jako nesmysl. Druzí, zejména ti, kteří kdy měli potíže s krční páteří, si je nemohli vynachválit.  Všichni pak dohromady poklesli v kolenou, když viděli cenovku za tuto titěrnou optickou vychytávku. Cena pohybující se kolem 100 Euro, jistě měla lví podíl na vlažném přijetí této novinky v našich zeměpisných šířkách.
Nyní již tyto speciální brýle, pro pohodlné a bezpečnější jištění, vyrábí řada výrobců z různých zemí. V naší recenzi jsme se zabývali brýlemi domácí provenience, avšak se světovým názvem BelayGlasses.
Tyto brýle, ač jsou poněkud jiné koncepce, nás velmi zaujaly a to jak precizním provedením, tak svojí dostupnou cenou.

Rozhodli jsme se, že je přijmeme do takového malého testu. Jak jsem již psal, brýle se poněkud liší od ostatních výrobků. Samozřejmě principiálně musí být stejné, do speciálního tvaru vybroušené hranoly lámou světlo stejně jako konkurenční, ale je zde poměrně velký rozdíl v uchycení, hranolů a konstrukci těla brýlí. Zatím co první modely těchto “jistících” brýlí, byly velmi subtilní konstrukce s hranoly usazenými v podstatě, jen na ocelovém pásku tenkých obrouček s dvěma tenkými pacičkami, tyto více připomínají klasické brýle. To znamená, hranoly jsou zasazeny do jakési zaoblené masky, která tvoří přední panel brýlí, k tomuto panelu jsou již, jako u normálních brýlí, připevněny pacičky.
Konstrukce se zdá být velmi dobře promyšlená. Hranoly mají dostatečnou velikost. Pacičky za uši jsou pohodlné a nepadají, i když jsem se hodně předkloníte. Pozorovací úhel se zdá být dobrý, možná bych volil mírně ostřejší. Ale ti, co lezou více v poklopených stěnách, by možná tvrdili opak.  V opravdu převislém terénu jsem však musel stále ještě trochu zaklánět hlavu.



foto by © archive BelayGlasses


Brýle jsou dodávány s úhledným malým oválným obalem, který jako pevná skořepina brání v poničení brýlí. V obalu je také místo na přiložený leštící hadřík a pro závěs na krk.
Z neprůhledného plastu vyrobený přední panel brýlí však, podle mého názoru, přináší jeden negativní prvek. A sice, že brýle značně kryjí periferní vidění, což při jištění ztěžuje prostorovou orientaci, pohyb a manipulaci s lanem. Konstruktér tohoto technického návrhu možná namítne, že jistič není alespoň ničím vyrušován a může se plně soustředit jen na jištění. Často může jen třeba mrknutím, obhlédnout situaci, kouknout se kolik lana je vymotáno, či zda nestojí na okraji nějakého srázu. Tuto drobnou nevýhodu lze určitými triky potlačit, ale zvyknout si na toto omezení, jde zpočátku obtížně. Jinak je přes hranoly vidět opravdu čistě, optika je fakt skvělá, na rozdíl od některých jiných typů, jsem ani trochu neměl pocit, že by se vzdálené objekty ztrácely v mlze. Naopak, sledovat každý pohyb nad vámi lezoucího parťáka lze s naprostou špionážní přesností, i když se vám jinak ztrácí někde u dalekého štandu.
Brýle, přestože váží více než klasické brýle (77 g), se nosí pohodlně a ve chvílích, kdy nejistíte, si je jednoduše pověsíte na krk.

Z výše uvedeného vyplývá, že lze, vzhledem k nízké ceně, tyto brýle BellayGlasses všem zájemcům doporučit.



foto by © archive BelayGlasses




foto by ©  archive BelayGlasses




foto by ©  archive BelayGlasses



Jistič vpravo má brýle na jištění

foto by ©  archive BelayGlasses


Všeobecné zásady při používání brýlí na jištění:
1. Před použitím se ujistěte, že hranoly pevně drží v rámečku a že šňůrka je řádně uchycena na pacičkách brýlí.
2. Vždy používejte šňůry na brýle; jistící brýle jsou poněkud těžší než normální a mohou vám lehce upadnout a dojít k poškození skleněných hranolů.
3. Nedívejte se s brýlemi přímo do slunce.
4. Pokud je ještě nemáte zažité, nebo ještě nejste zběhlý v jištění, je dobré začít používat jistící brýle jen na rovném terénu bez kamenů a jiných nerovností.
5. Končetiny, jistítko, lano to vše nebude tam, kde to "uvidíte"; ale brzy získáte chybějící prostorovou orientaci.
6. Hlavní výhodou jejich použití je možnost být a pohodlně jistit v pozici co nejblíže skály, což je většinou i zároveň správnější a bezpečnější (alespoň pro jištěného) :).
7. Obvykle (ne vždy) zjistíte, že jednodušší je si brýle nasadit, až když lezec bezpečně překoná přibližně první dva nýty, jelikož při kratší vzdálenosti vás nebude tolik limitovat fakt, že máte zúženější zorné pole.
8. Stále mějte pod kontrolou kolik máte nacuchaného lana při podávání.




foto by ©  JirkaS




Plus:
  • cena
  • kvalitní optika
  • solidní provedení, dobrý tvar brýle nepadají
  • robustní konstrukce
  • elegantní uchycení závěsu na krk
  • výběr ze čtyř barev


    Mínus:
  • blokování periferního vidění mimo hranoly
  • váha
  • nejdou dobře použít společně s dioptrickými (slunečními) brýlemi



    Zdroj:
    Zde, kromě dalších informací o funkčnosti, si můžete také brýle objednat BelayGlasses.com


    nebo si je také můžete zakoupit na shopu na Lezci BelayGlasses



    Některé z dalších variant hranolových brýlí na jištění od jiných výrobců:
    BelaySpecs
    Blicard
    Belāggles
    Y&Y Belay Glasses

  • JirkaS   [úpravy] 08:51 30.06.2014Tisk 

    Reklama:


    Související články:

    Komentáře

         
    ...nové příspěvkyNový komentář 

     Brejle10:19:45 30.06.2014
    Tyhle brejle jsou asi celkem ok, hlavně protože nejsou tak předražený, jako konkurence, tak když si to chce někdo zkusit, tak proč ne, ale jinak mi to přijde jako zbytečnost. Možná se mejlím.
    Steveodpovědět 
     Re: Brejle10:36:12 30.06.2014
    Zbytecnost to neni, pokud nekoho jistis delsi dobu a mel bys porad koukat nahoru, tak te muze pekne bolet za krkem. Ale lze to i bez bryli, o tom zadna
    odpovědět 

     Periferní vidění10:35:08 30.06.2014
    Mám BelaySpecs a za $80 (1600,- Kč) si myslím, že jsou naprosto super. Žádná mlha, jak popisuje autor článku, normální periferní vidění je zachováno a můžu si pod ně dát i sluneční brýle.
     onyodpovědět 
     Zamlženo11:10:18 30.06.2014
    Zamlžený obraz se dělá, když jsou brýle špinavé. I když vypadají čistě, stačí je přeleštit a zase je to v pohodě :-)
    odpovědět 

     Praxe s brýlemi CU a BG11:07:06 30.06.2014
    Už několik let používám brýle CU at the Wall, to jsou ty "předražené". Nosím je velmi často a upozorňuji na jednu důležitou věc. CU mají hranoly relativně malé a bez obrouček, jen hranol na plechu. Což je úplně super, protože vidíte skvěle, ale hlavně, když nekoukáte do hranolů, tak vidíte pod, nad a vedle hranolů i normální okolí. Takže když si na ně zvyknete, ani nevíte, že je máte protože je okolo dost místa na přirozený pohled a do hranolů koukáte jen občas. Já je třeba při výměně lezce nebo manipulaci s matrošem ani nesundavám, není to potřeba.

    Tyto "levné" jistící brýle fungují opticky stejně, ale masa okolo hranolů je dost velká a obroučka ve velké míře znemožňuje koukání okolo.

    Rozdíl a využití bych označil asi jako hobby a profi. Tyhle brýle jsou dobrá hračka, na občasné jištění v pohodě, ale na opravdové používání a dlouhodobé používá bych doporučil jen CU nebo jiné jen na plechu.

    Jinak nesouhlasím s některými body v doporučení, zejména s body 6 a 7. Být těsně u skály nebo u stěny nemůžete, naopak, budete chodit blíže či dále podle toho, jak vysoko se lezec nachází. Optimální úhel, pokud nechcete mít nepřirozeně zkroucenou hlavu, je jen jeden, a musíte se tedy přizpůsobit. A bod 7 souvisí s těmi obroučkami. S CU nic neřešíte, vidíte velmi dobře nad i pod brýlemi, takže lezce máte pod kontrolou i dole. S BelayGlasses přes tlusté obroučky asi dole lezce moc neuvidíte. A nasazovat brýle po odlezu lezce je dost pakárna, protože se musíte na chvíli přestat věnovat lezci. Je to chvilka, ale musíte vzít brýle, nasadit si je, srovnat a zorientovat se. Cca 3-5 sekund, kdy nejistíte.

    Jinak jedna poznámka k jistícím brýlím obecně - jsou spíše na jištění, když lezec leze na jistotu a nečeká se pád nebo komplikace. Brýle poněkud upravují vnímání reality, kolmice vypadají jako rajbas, převisy nevypadají jako převisy. A díky omezenému zornému úhlu vytrhávají okolí lezce z celkového prostředí, takže jakmile dojde na složitější terén, nácvik s pády nebo těžší převisy, bezpečně to s brýlemi moc nejde.
    odpovědět 
     Re: Praxe s brýlemi CU a BG11:29:14 30.06.2014
    Souhlasím, s tím, co píšeš. Brýle jsem si nezkoušel, jen mám zkušenost z těmi CU. Ale kvůli ceně jsem je nekoupil. Navíc, pochybuju, že by vydržely moje nešetrné zacházení, viz všechno narychlo hodit do báglu, pak si na něj pod skalama sednout. :-) Tahle mi přijdou nějaký pevnější, ale možná že by bylo řešení rámeček odlejt z průhlednýho plastu. Člověk by pak měl aspoň mlžnou :) představu, kolik lana, kde je na zemi nerovnost atd.
    Honzaodpovědět 
      Re: Praxe s brýlemi CU a BG11:42:53 30.06.2014
    A co hmotnost? Slyšela jsem, že si lidi stěžovali, že ty levnější jsou těžší a bolí je za krkem.
    odpovědět 
     Re: Praxe s brýlemi CU a BG07:42:32 01.07.2014
    .... jakmile dojde na složitější terén, nácvik s pády nebo těžší převisy, bezpečně to s brýlemi moc nejde. ....
    S tím jen souhlas, nehledě na to, že někdy člověk musí jistit i bez dohledu na lezce a pouze t.zv. s citem či signály. Jiná věc ovšem je, pokud člověk jistí pravidelně při treninku a 4 - 5x týdně. Se záklonem se údajně přiškrcují cévy,což nemusí být bez následků. Ono ne nadarmo se říká, že 100x nic umořilo vola....
    Honzaodpovědět 
     Re: Praxe s brýlemi CU a BG08:06:05 01.07.2014
    Ahoj, mám zkušenost s oběma typy jistících brýlí. Co jsem tu ještě neviděl napsáno, tak velká výhoda CU(ty relativně drahé) je, že se dají nasadit před sluneční nebo dioptrické brýle. Vyzkoušeno s obojím. BM na jištění fungují. Bohužel jsou „jen“ na jištění, ale vzhledem k ceně obou výrobků…. Jak tu už někdo napsal, profi a hoby zpracování. Osobně doporučuji, mám teď o dost menší problémy s krční páteří, teď ještě nepoužívat auto a PC…..
    Ota Hrubanodpovědět 
      Re: Praxe s brýlemi CU a BG08:37:30 01.07.2014
    Díky. Doplnil jsem tam tento poznatek. Předsazení dioptrickým brýlím není u tohoto modelu možné.
     jirkasodpovědět 
       Re: Praxe s brýlemi CU a BG14:37:11 01.07.2014
    Ahoj, nosím dioptrické brýle a při testování všech tří druhů - BG,CU i Spec jsem neměl jediný problém. Je pravda, že zde testované k tomu asi nejsou úplně navrženy, na druhou stranu mi nikdy nepoškrábou skla jako se mi stalo u CU.
    Vše je v plastu, stejně jako ostré hrany hranolů.
    Mám-li shrnout moje zkušenosti: 1)Belayglasses mají jednoznačně lepší obraz při sledování lezce díky větším hranolům, jsou těžší, periferní vidění je díky větším hranolům a okolnímu plastu více stíněné, to může někomu vadit při prvních metrech jištění a sledování, nevypadají super moderně.
    2)CU jsou moderní brýle, vyrobené z pružného jednokusového plechu a nalepený hranoly, designově promyšlené, hranoly resp. obraz je menší, periferní vidění je lepší ( oči ale neustále zaostřují mezi obrazem v hranolu a při pohledu přímo-někomu může vadit), hrozí snazší poškození hranolu při pádu a také poškrábání skel dioptrických brýlí.
    3)Specs - v podstatě kopie CU, vadilo mi uchycení na nose - po čase jsem měl otlačený nos, výhodou oproti CU je tvar obrouček - vytvarovaný oblouk může zachránit hranoly při pádu, nevzhledné řešení a uchycení šňůrky.
    Každé brýle mají svá pro a proti, účel dle mého názoru plní všechny +/- na 100%.
    Martin Novákodpovědět 

     .11:58:35 30.06.2014
    zaklonit(predklonit) hlavu je zakladni cvik pro protazeni krcni patere a svalu kolem patere. znam dost lidi co maji problem udelat zaklon, stezuji si na bolest, a to jsou mladi, jsem zvedavej, co budou delat, az zacnou opravdu tuhnout, nejspis si "zlomi" krk.
    za me jsou tyhle bryle zbytecnost, ale verim, ze dost lidi to vidi jinak.
    i.odpovědět 
     Re: .14:28:32 30.06.2014
    Pane bože, zaklonem si krk neprotahujete, to se učí už děti v malé školce ! dopředu, do stran, ale nikdy ne do zadu ! A když rotačně tak jen do pulkruhu nikdy ne cele kolečko... Prosím vás, nikde takový nesmysl nešiřte mužete tim jen ublížit ....
    Ten co se umí protahovatodpovědět 
      Re: .17:07:33 30.06.2014
    v joze se normalne krouzi hlavou kolecko, samozrejme dozadu s nadechem, dopredu s vydechem. take se kyve dopredu dozadu(se spravnym dychanim). nevim, kde vidite problem.
    i.odpovědět 

     Brýle23:39:06 30.06.2014
    100 € bych za ně nikdy nedala, tak jsem si udělala radost objednáním fialových :) uvidíme, co to udělá s krkem.
    Teď ať si tam visí klidně hodinu :)
    Lucaodpovědět 
     Re: Brýle06:37:47 01.07.2014
    Podle novych poznatku se hlava ma protahovat jen a pouze zaklonem dozadu.
    Martas.odpovědět 
     Re: Brýle08:58:45 01.07.2014
    Uvědom si, že neplatíš za brýle, ale za jejich užitnou hodnotu. A rozdíl v ceně odpovídá i tomu využití. CU jsou dražší, ale poskytují mnohonásobně vyšší komfort a širší využití (díky absenci rámečku). Pokud ti to stačí, tak samozřejmě vše v pořádku :-)

    Jinak není špatné oboje brýle vyzkoušet. CU se prodávají na Smíchově a jdou tam na lezení zapůjčit. A tyhle plasťáky jsem viděl prodávat na BW, asi by je také na chvíli půjčili.
    odpovědět 
      Re: Brýle09:05:33 01.07.2014
    Ano na BigWallu je možnost bezplatneho zapujceni brýlí BelayGlasses.
    Martinodpovědět 
      Re: Brýle11:18:41 01.07.2014
    Mám BG a jsou super. Zkoušel jsem si CU a mnohonásobně lepší mi nepřišly.
    Steveodpovědět 
       Re: Brýle17:22:32 01.07.2014
    A jak dlouho je vždy máš a co při tom děláš? Už jsi byl někdy na lezení třeba 4 hodiny a jen jistil dva lezce na střídačku? Nebo celý den jistil pod třicetimetrovou skálou? Nikdo o BG neříká, že jsou špatné, jen mají jinou cílovou skupinu :-) Je to jako rozdíl mezi kyblíkem Camp Shell za 180,- a ATC Guide za 750,- . Na stěně odjistíš oběma stejně, rozdíl se projeví až při pokročilém využívání. Na stěnu, kdy lezou dva a střídají se a ještě to používají jen občas, jsou BG v pohodě :-)
    odpovědět 
        Re: Brýle22:09:40 01.07.2014
    Ahoj,
    mohu Tě prosím požádat o bližší zpětnou vazbu, případně email pokud jde o tento komentář?
    Rád bych znal Tvůj názor na rozdíly, které u jednotlivých modelů vnímáš, pokud jsi oba zmíněné již zkoušel. Zda to je o váze, optice, designu nebo jen image...Nejsem jediný, kdo by ocenil Tvůj názor.
    Jirko, pěkně napsaná recenze. Oběma díky.
    Štěpán N.odpovědět 
         Re: Brýle09:41:44 02.07.2014
    Půlka z toho, co vypisuješ, jsou subjektivní záležitosti, a druhou si můžeš sám vyzkoušet. Zajdi na stěnu a půjč si je. Nejsi-li z Prahy, kup je na eshopu a když se ti nebudou zdát nebo nebudou vyhovovat, tak je za týden vrátíš, vrátí ti prachy i s poštovným. Lepší, než se spoléhat na můj neobjektivní komentář :-)
    odpovědět 

     A co padající kámen21:13:19 01.07.2014
    Brýle mi připadají jako skvělá věc. Nikdy jsem je ale nezkoušel. Jak s nimi dokáže jistič uskočit před padajícím kamenem? (Například když lezec ulomí chyt.) Neznemožňují trochu orientaci jističe?
    OSodpovědět 
     Re: A co padající kámen22:21:35 01.07.2014
    Je to o praxi, po čase získáš intuitivní vnímání prostoru a stranové taktéž. Ovšem zpočátku je člověrk dost orientačně vykolejený, tak si dokážu představit, že reakce na padanící kámen by nemusela být optimální. Na druhou stranu brýle obraz nepřevrací tak aspoň tak.;)
    Romanodpovědět 
      Re: A co padající kámen09:52:11 02.07.2014
    I když si po nějaké době zvykneš, zažité reflexy nepřekonáš. Takže až ti na hlavu bude padat šutr nebo prvolezec, ani si neškrtneš. Jo, když to čekáš nebo jsi připraven nebo máš možnost pár setinek sekundy k rozvaze, je to ok. Ale říkat a psát můžeme co chceme, ve skutečnosti, když se ti v omezeném zorném poli objeví náhlý a rychlý problém, zůstaneš zmateně stát, maximálně blokneš jistítko a čekáš, co se stane. Ono totiž ten šutr jen zahlédneš. Bez brýlí ho pozoruješ celou dobu, ale s brýlemi se ti jen mihne. Vstoupí do zorného pole a zase z něj vystoupí, s brýlemi vidíš jen malý výsek ze skály, co je pod nebo nad lezcem nevidíš. Takže reagovat vlastně ani nemůžeš. Jen víš, že někde něco padá, ale nemáš ani potuchu, kde to je.
    odpovědět 

     Brýle21:14:36 01.07.2014
    Mám dost problémy s krční páteří a jištění tomu moc nepřidá.Zkoušela jsem CU, nejsou špatné, hlavně ta nízká hmotnost, ale 100EUR?? To je fakt přehnané.Koupila jsem si BG a ty jsou sice těžší a musí se na ně zvyknout, ale za tu cenu jsou super a bez nich už vůbec nejistím (pokud teda nejistím někoho o dost těžšího v těžkým terénu).
    Petodpovědět 
     Re: Brýle09:43:34 02.07.2014
    A když jistíš někoho lehčího v těžkém terénu, tak je to ok? Promiň, ale ten tvůj příspěvěk je tak trochu blábol.
    odpovědět 
      Re: Brýle20:21:28 02.07.2014
    Nechtěla jsem vypisovat při jakých všech příležitostech je používám a při jakých ne, ale když ti to jinak připadá jako blábol...obecně v těžkém terénu (vysoké riziko pádu) je nepoužívám, tj.i když jistím lehčího člověka, ale když lezeme váhově nastejno rozlez cesty, kde je riziko pádu nižší, tak je používám stále.
    Petodpovědět 
       Re: Brýle09:03:27 04.07.2014
    Teď už jen prudím, takže jestli nechceš, neodpovídej :-) Ale nějak mi nesedí ty dva příspěvky.

    V prvním píšeš: bez nich už vůbec nejistím (pokud teda nejistím někoho o dost těžšího v těžkým terénu).

    A hned vzápětí napíšeš: obecně v těžkém terénu (vysoké riziko pádu) je nepoužívám, tj.i když jistím lehčího člověka.

    Takže promiň, ale podle mne si ty příspěvky odporují a kromě toho jsem u toho prvního nepochopil, proč při používání v těžkém terénu hraje roli lezcova váha :-)
    odpovědět 
        Re: Brýle22:28:21 05.07.2014
    Jj,prudíš a spíš než o podstatu jištění s brýlema se zajímáš o chytání o slovo :).
    Píšu,že bez nich už nejistím proto, že nejčastěji lezu s parťačkou lehčí cesty a když mi do toho spadne,tak mě to nekatapultuje k první presce. Tam je používám stále. Když vlezeme do těžšího terénu, tak záleží na konkrétní situaci, někdy je vezmu, někdy ne.
    Když ale jedu občas s klukama, který mají i o 15kg víc na skály, kde když mi do toho spadnou, tak letím a tam je samozřejmě nepoužívám.
    A jestli nechápeš, co se děje při jištění o dost těžšího lezce, když Ti do toho spadne a ty u toho nevidíš před sebe, tak tahle debata nemá smysl
    Petodpovědět 
         Re: Brýle08:58:20 06.07.2014
    No jelikož o brýlých bylo řečeno skoro vše, tak fakt už jen prudím a nezastírám to :-) I když na druhou stranu, když se nad tím zamyslíš, tak zase taková pruda to není. Ty tu vlastně píšeš, že brýle nepoužíváš kvůli sobě, ne větší bezpečnosti lezce.

    Totiž od zkušeného jističe bych čekal trochu jiné zdůvodnění. Třeba jako že v těžkém terénu potřebuješ mít větší přehled o situaci a větší zorné pole s celkovým pohledem na stěnu/skálu, abys věděla, jak moc natvrdo lezce chytat, zda ho třeba navtvrdo zaříznout kvůli polici nebo zda máš naopak povolit a tak. A ty napíšeš, že potřebuješ vidět před sebe, aby ses nepraštila:-(
    odpovědět 
          Re: Brýle21:50:41 06.07.2014
    Ne každý jistí s grigri a když se jistič s kyblíkem praští do hlavy, tak jde dost i bezpečnost lezce, nemyslíš???
    Polici a jiné nebezpečné věci vidím i v brýlích a taky si to pamatuju, když už to lezec přelezl...A taky si tu skálu prohlídnu, než se leze. A jestli natvrdo nebo povolit, tak na to snad brýle vliv nemají.
    odpovědět 
           Re: Brýle11:16:36 07.07.2014
    Tak na to mám jednu jedinou odpověď - buď jsi skvělá a dokonalá jistička s absolutním přehledem, nebo si řadu věcí neuvedomuješ. Jestli jsi schopná podle zkreslené skutečnosti a paměti schopna během pár milisekund vyhodnotit situaci a podle toho zareagovat, tak gratuluji. Já se přiznávám, že ani po mnoha letech jištění a dvou letech pravielného jištění s brýlemi na stěnách i na skalách na to nemám.

    A taky gratuluji ke schopnosti řídit let a místo, kde se praštíš, když ti padne lezec, a ty letíš nahoru. To taky nezvládám. Obvykle, když mne to zvedne, tak jednak hlídám lezce a jištění, jednak mne to zvedne a někam s sebou praštím bez ohledu na to, zda tam vidím, nebo ne. Na mne je to moc rychlé, abych si vybral, kde a jak se fláknu.
    odpovědět 
            Re: Brýle08:12:57 12.07.2014
    Nemáš to holt lehký...
    m.odpovědět 

     Už je mám doma21:50:23 03.07.2014
    Objednala jsem pro moji sestru žluté a už je mám doma. Ve skutečnosti vypadají lépe než na obrázku, tak snad je k narozeninám ocení. Lenka
    Lenkaodpovědět 
     Re: Už je mám doma09:56:35 07.07.2014
    Tak jen Lenko doufej, že tvoje sestra nečte lezce, jinak je po překvápku!
    tomodpovědět 

     Skla08:56:26 04.07.2014
    Tož mě napadá, kdybych si poškrábal skla, lze s tím něco dělat? Máte nějaké zkušenosti?
    odpovědět 
     Re: Skla08:54:05 06.07.2014
    Tož, tak asi jako s normálníma brýlama ;op
    Kubajzodpovědět 

     Foto dne:

    Agnes
     Databáze cest:
    Všechny cesty (179404)
    Top cesty v ČR
    Top bouldery v ČR
    Nejnovější cesty:
    Talbac Ext. 7a Leonidio
    Al Di La Del Fico 6b Ulassai
    Al Di La Del Fico 6b Ulassai
    Giugno Piovoso 6b+ Ulassai
    Gemisto Kalamari L1 6c Manikia
    Nově komentované:
    Pioggia Di Maggi 6c Ulassai
    Banana Split 5c Paklenica
    Zollamt 6A+ Bor
    Hammer King 7c Brseč
    Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla

     Nově v diskusi:
    Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

     Nové komentáře:
    Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

     Kde to vře:
    Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
    Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
    Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
    Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
    MČR v rychlolezení (16)
    Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
    Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
    MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
    Marjan (4)
    Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

     Nově v inzerci:
    Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko |

     Anketa:
    Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
     GPS a mapové aplikace 
     361 
     Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
     315 
     Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
     285 
     Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
     287 
     Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
     257 

     Návody:
    Jak psát na lezce ...
    Lezecké mapy

     Partneři:
    Treking.cz
    Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

     lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.