Non mra opt kodi

Jizersk Nos

Ji na Lezci probhlo nkolik hdek tkajcch se Jizerek a hlavn Nosu, proto povauji za nutn informovat lecouc veejnost o zmnch, kter probhly.
Ped dvmi lety se obvily dva borhky v SV hran a borhk a nt v doln cest. Rovn se ve stejn dob objevila vyvrtan dra na borhk ve Vtrn spe na Kazateln.
VK Jizersk hory schvalila pouze dva borhky, jako vmnu za star skoby. Zde si dovolim citovat zpis VK, aby bylo jasn o kter jitn lo.
"Jizerky Nos, doln cesta. V rovni Nosu provedena nhrada pvodnho jitn. Dal zlat borhk osazen neznmo km.
Nos - SV hrana. Chybjc jitn mezi nstupem  a prvnm kruhem uveden v prvodci. Jitn osazeno - zajistil S. ilhn."
O dalm jitn jsem shnl informace a jedin co se mi povedlo zjistit, byla skutenost, e druh borhk na SV hran byl osazen stejnm lovkem, kter osadil i dal dva lepen borhky Petzl na Nose. Z jeho jmna jsem rozlutil ve vrcholov knce pouze inicily V.P.
Te se dostavm k tomu podstatnmu. Dnes jsem odstranil druh borhk ze SV hrany a druh nt z doln cesty, rovn jsem zacementoval diru na Kazateln.
Dle si myslm, e borhk v doln cest, kter m nahrazovat skobu je dost patn umstn, protoe i po dvou letech je skoba na svm mst a nikdo ji neodstran, protoe se pod mus pouivat. Take prakticky dolo k dojitn.
Dle tak hodlm vytloukat vechny dal borhky a nty, ktermi budou klasick cesty dojitny.
To se samozejm netka vmn starho jitn, pokud bude provedeno rozumn a s citem.
Nakonec chci jen napsat, e pokud mi nkdo chce nadvat, tak si snad mue dt tu prci napsat mi to emailem. Na Lezci asi nen nikdo zvdavej na sprosrny.

Myk   [pravy] 20:46 15.06.2003

Komente

     
...nov pspvkyNov koment 

 dal nzor11:03:01 16.06.2003
Ten druh "zlat" borhk na Nose byl osazen po dohod s VK v bezprostedn blzkosti pvodnho jitn-skoby. Byl tam na pravm mst a nevidl jsem dvodu pro ho vytlouc. Prvn nt by mohl bt kousek jinde, to ma pravdu. "Star klasiky" bych urit nedojioval.
odpovdt 
 Re: dal nzor19:30:14 16.06.2003
Skoba vedle kter byl zlat nt osazen nebyla pvodn. Jednalo se o skobu kter byla pidna, protoe zjednoduovala zimn pelezy, navc to byla noovka zaraen 1,5 cm hluboko a ven koukala asi 4 cm, nevm kolik by toho snesla v ppad pdu. V lt ji cvakal pouze zoufalec, protoe byla dost stranou.
Dle nevm, jak mohl bt zmnn nt osazen po dohod s VK, kdy o nm pedseda VK vdl kulov jet rok potom co byl osazen.
Dle je zajmav, e jsem mohl sedt cvakl ve 4 kruhu a zmnn nt v klidu vyroubovat, jeho vzdlenost od kruhu nebyla vc ne metr dvacet.
Mykodpovdt 
 Re: dal nzor19:36:10 16.06.2003
Jet jsem zapoml, vechny prvodce, do kterch jsem se dval, uvd mezi tetm a tvrtm kruhem pouze jednu skobu. Nechpu pro by tam te mly bt dva nty.
Mykodpovdt 

  pan Hrdina12:40:04 16.06.2003
Tv hrdinstv budi po zsluze potrestno. Konen se nkdo chopil dla a vytloukl jitn. Pojme vytlume i Srbsko jak nkdo navrhuje v pspvku ne.

Jenom doufm, e tam ten borhk nkdo znova natlue a pak zas a zas, aby se ten zkurvenej Myk podn zapotil.
Plykodpovdt 
 Re: pan Hrdina18:22:42 16.06.2003
To Srbsko bych nechal, jak je, pro takov zmrdy, jako jsi ty, aby se mli kde klouzat a nekurvili oblasti, kde se opravdu leze!
Pepanodpovdt 
 Re: pan Hrdina19:32:40 16.06.2003
J doufm, e ne. Je mnohem snaz borhk i nt odstranit ne osadit. A odsr to jen skla.
Mykodpovdt 

 pochvaln mruen13:46:00 16.06.2003
mrrr, mrrrr, podek mus bejt.
piclodpovdt 

 Souhlas20:20:12 16.06.2003
Bravo Myku.Kdo m Jizerky rd,tak to pochop.
konkodpovdt 

 Uklime si Isergebirge23:49:54 16.06.2003
Te budou Jizerky pardn vyitn. Myk bude vytloukat bordel po nejtovach a Doudleba bude uklzet bordel po Mykovejch mejdanech pod skalama. Jen hou. Papou P.S. Prej je u v Jizerkch povolen magi. Nebo mgo. Nevim pesn.
Papouodpovdt 
 Re: Uklime si Isergebirge07:28:28 17.06.2003
Nu tedy vzhru,pestrobarevn vzlnai s pytlkem plnm magickho prku.Jaro u je dvno tady a je teba zroit hodiny a hodiny diny a odkn v posilovn a na uml stn.Tak trninkov denk vyzv k velkm objemm a motivuje k velkm vkonm.Tak tedy up up do Jizerek,maglajzov svoboda odtud konen vyhnala zakysl klasiky s brlemi na gumiku a ve vytahanch teplcch.Konen je to tady jak na Zpad,nebo ve Francii!
konkodpovdt 
 Pro Papouse20:01:25 17.06.2003
Uz mi prislo divny, ze ses neozval. Co ze to trvalo tak dlouho?
Mykodpovdt 

 Vem kladivounm11:16:34 18.06.2003
Pedstava, e nkdo vytlouk ji jednou osazen jitn, je opravdu dsiv. Stejn tak, e zvm "sportovn" hodnotu cesty, kdy odstranm jitn. Navc pravidla sportovnho lezen jsou jedna vc a veobecn etika vypovdajc o vztahu ke skle druh. Jestli nkdo bere do ruky kladivo, aby vytloukl to, co je funkn,tak je u m make. Stejn jako mn nevad, e v tk sportovn cest sed, tak Tob by mlo bt jedno zda-li si nkdo cvakne jitn navc, a ji osazen dodaten i z jin cesty. Je to toti vc tolerance a navc Ty se ke skle nechov ohledupln ani trochu.
ondrodpovdt 
 Re: Vem kladivounm11:44:35 18.06.2003
A ten kdo tam to dodaten neschvaleny elezo nabu se ke skle podle tebe chov ohledupln?
piclodpovdt 
 Je Ondr mimo?13:40:56 18.06.2003
Ondri, ty moc dlouho neleze vi?
A urit jsi zanal na peklice, na psku jsi teba dosud nikdy nebyl...
Ne zane nkomu nadvat, chtlo by to trochu vc studovat, nebo jakkoliv lezen nen pouze bezhlav postup vzhru, jak by se na 1. pohled mohlo zdt, ale je to pemlen a zejmna pokora...
V co kal "Chroust" Prochzka? "vstup je tm vc krsnj, m m eleza je ve skle"... Nebo jsi takov slaboch a potebuje mt na kadm metru skobu, kruh i nt? Jene to u neleze ty (a neme z toho mt pece radost), kdy to za tebe vylezly prv ty skoby, nty kruhy, osazen po metru... A hlavn mi nevyprvj stokrt omletou pohdku o bezpenm lezen... Viz SCHUBERT dl II., kde se prav: "lezen je hodn nebezpen sport a kad toto riziko s lezenm spojen na sebe vdom bere..." Jestli nesouhlas, tak doporuuji chovat vely nebo hrt achy...
Rybzodpovdt 
  Re: Je Ondr mimo?13:52:09 18.06.2003
neboli je toto skuten ta sprvn odpov? rybzi, v podstat s tebou souhlasm, ale toto je zpsob argumentace kterm rozhodn nepesvd ale pomrn spolehliv uraz. argumentovat "ekl to chroust a tak je to teda pravda" nen argument. je to jenom nzor lovka kter tomu docela rozuml. potom prohlsit o nositeli jinho nzoru to e "asi v ivot nebyl na psku" se velmi podob okdlenmu "kdy nelezete destky tak nm do etiky nemluvte".

take zvrem. doufm e myk provedl to uezn kulturn. doufm, e si to zatracen promyslel a e m pipraven scn pro ppad znovazatluen. doufm, e je to vjimen prostedek kterej nepovede k masivnmu vytloukn, zatloukn a optovnmu vytloukn, ale k odpovdnjmu pstupu k vmnm starch skob a kruh a nhradm prasklch hodin nebo vyvachtanch sprek.
Lukas B.odpovdt 
   Re: Je Ondr mimo?17:40:30 18.06.2003
K vytloukn jitn nelze ci vc, ne e to je nejlep ze vech patnch een. Skle to urit ukod a jestli je stejn zarputil i osazova a d to tam znova, tak to je cesta do pekel.

Ovem na druh stran to je JEDIN monost jak koditeli ci jasn NE. V naem sportu lze jen tko tohoto "zvodnka" za poruen pravidel diskvalifikovat.
Martin Mellanodpovdt 
    Re: Je Ondr mimo?18:24:17 18.06.2003
Ono by se s tm jak zatlouknm, tak vytlouknm, mlo zachzet velmi decentn a opatrn. Je to ji ada let, kdy jsme s Bankou osadili kruhy v ernolicch (po dohod s vrcholovou komis). Taky jsme dali dva dobrky na tu nejlezenj v. Nkdo, kdo s tm nesouhlasil, uezal kus dku, dal pry kruh, a ten pahl tam nechal tret, take se o nj d opavdu perfektn zakopnout a je to daleko hor, ne pedtm bez kruhu. Takhle by to dopadat nemlo.
Petr Jandkodpovdt 
  Re: Je Ondr mimo?17:27:37 18.06.2003
Nedlm si nrok, e jen mj nzor je ten sprvn a platn, ani nemm patent na rozum. Lezu ji 12let, zanal jsem na psku a v Jizerkch jsem lezl cesty do VIc starho Walzenbacha, bez maglaisu a vhradn zdola bez prohldky i nazkouen s hornm lanem. Mj pspvek asi vyznl jinak ne byl mnn - za to m omluva. Ml jsem nemysli to, e ten, kdo vytlouk se chov k prod hodn neohledupln, minimln stejn jako ten, co pidv, spe jet vc. Pidan jitn vtin vytlouka nevad z estetickch dvod, ale proto, e nechtj, aby si jej ppadn lezci cvakli. To je, dle mho nzoru, pli slab argument na vytloukn. To, e mi vad vytloukn, jet neznamen, e jsem pro dojiovn. Jen mi dal zsah pijde neohledupln a zbyten vi tomu po em lezem. Ondr P.S.: Jo a kdy lezu na vpn, tak necvakm zdaleka kad jitn a morlov cesty mm rd, vad mi jen fanatismus "jsem pipraven vytlouct vem vechno...." go
ondrodpovdt 
   Re: Je Ondr mimo?21:40:57 18.06.2003
Borhky na Nose byly pes dva roky, to e jsem je odstranil a te snad aspo troku vypovd o tom, e jsem to neuinil spontln. O tom, e nejsem zarputil fanatik snad sved fakt, e jsem odstranil pouze dva, i kdy m osobn vad i ty zbvajc. Ano mm pipraven reen, jen nevm co je lep, pemstit zbyl borhk v dolce tak, aby plnohodnotn nahradil, vyrezlou skobu? Nebo ho prodlouit smykou, aby se skoba mohla vytlouct? Nebo ho nechat, tak jak je? A nebo bez nhrady vytlouct? Podle mne jsou mon vechna een, tady se mus vyjadit lidi co to lezou. Kadopadn jakkoliv dal fixn jitn je naprosto zbyten. Dlouho jsem se rozmlel co stm, ne jsem to vytlouk, ale nemu pipustit, aby se takov jednn stalo bnm. O tom jak etrn jsem je odstranil, se mus vyjdit ti co tyto cesty polezou. J jen mu ct, e lp jsem to nedokzal.
Jinak m zara, e se nkte pozastavuj nad moj morlkou, jak jsem si nco mohl dovolit vytlouct. Jen by m zajmalo, jak by to dopadlo, kdyby nkdo natlouk dva borhky do dolky na Kapelnka. J osobn nemu pochopit dotynho (dotyn), kter tyto borhky osadil.
Jen doufm, e u nikdy nebudu muset pistupovat k podobnmu een.

Mykodpovdt 
    Re: Je Ondr mimo?22:57:23 18.06.2003
Docela by mne zajimalo, kolik procent lezcu se vyziva v provadeni tezkych kroku v situaci, kdy hrozi podlaha z vice metru. Podle meho nazoru to, ze to prvovystupce prebal bez jisteni neni duvod pro to, aby kazdy dalsi prvolezec riskoval pri prelezu holy zivot.
zdenekodpovdt 
     Re: Je Ondr mimo?19:57:22 19.06.2003
Nikdo t nenut to lzt.
Mykodpovdt 
     Re: Je Ondr mimo?21:13:31 20.06.2003
Kdy zajede na psek, najde tam tch lezc devadest procent, tam hroz podlaha opravdu "ji" z nkolika metr nad zem, anebo chce udlat ze skal blskav kovov vnon stromky jenom kvuli vlastn neschopnosti, nadmrnho strachu....kdyz na to morlov nem tak tak nelez, na vbr jsou tisce dalch cest, kter jsou taky krsn
Hiloodpovdt 
    MYSAKOVI18:26:39 25.06.2003
Myku, myku - znm pr jedinc, kter byly stejn - tyku s lanem leze jen zatenk, kdy na to nem tak to nelez atd.:
ppad prvn - lezl bn 7, 7+ (UIAA), jednoho dne lezl cestu s obtnost 3, samo e be lana hnul do spry, kde byla voda (4 dny po deti), probudil se za cca 15 minut
ppad druh - chtl si zkrtit cestu, stailo udlat krok bez jitn - kamnek se utrhnul - proraen plce, tk otes, tden bezvdom
ppad tet - Alpy - ferrata - "pouze mrn obtn", svah se zbytky snhu, jitn nen, mrn zavhn, zakolsn - hoina mizela 250 metr 70% svahem pmo ped oima svch rodi ...

Mohl bych pokraovat jet dlouho, ale pro, zeptej se hasi a sanik, nebo se zeptej horsk sluby. V echch se skly nestbej, nikdo nen takovej prach - ale jitn kadch 4-5 metr blbost nen, nikdy nev kdy se ti zato hlava, praskne lacha, zstane ti v ruce vstupek, kterej se pouv 20 let!! Lezen je nebezpen, ale nebezpe se d omezit rozumnm jitnm.
A se tam nkdo zrakv dky tomu, es to vytloukl, tak si nech projt hlavou jak to vysvtl jeho rodim, maelce, dtem ...
Treasodpovdt 
     Re: MYSAKOVI22:25:24 25.06.2003
Nemam zadny strach, ze se tam diky me nekdo zrakvi. V mistech kde jsem pridane jisteni vytloukal muzes zalozit spousty vlastniho a tutovyho, navic abys do tech mist dolezl, tak bud musis svoje zakladat nebo byt dost odvazny. Jo lezeni je nebezpecny sport, ale to si musi zodpovedet kazdy ,kdo s tim zacne sam. Pridavanim jisteni na tom nic nezmenis.
PS: Pokud vim, tak nejvic urazu a smrtaku v Cechach se stava v jedne z nejodjistenejsich oblasti.
Mykodpovdt 

 Myku dky20:08:13 20.06.2003
Dky e jsi uklidil na Nose, vdycky to pro ns byl vrchol lezen v Jizerkch, na kter se chodilo kdy byla dobr kondice a morl, jen njak ma to zaali petvet svm pidanm elezem na cvinou stnku, take je fajn, es to po nich uuklidil.
Pavel.J.odpovdt