Sonnie Trotter- prvn tradin pelez Prosthetics 5.13d (8b)

Mill Creek, Utah

Posledn  dobou je v USA stle populrnj lzt odjitn sportovn cesty v tradinm stylu.  Take nty pkn vynechat a pokud to jde, zaloit si vlastn jitn.

Vznikaj tm hodnotn tradin cesty, ve kterch stejn jako v Anglii, asto hroz pd ne vdy konc v lan. Jednu takovou sportovn jednodlkovou cestu s vlastnm jitnm vylezl v oblasti Mill Creek v Utahu Kanaan Sonnie Trotter. Cesta se jmenuje Prosthetics a m obtnost (5.13d) 8b. Na svch strnkch pe: Jedna z nejlepch "jednodlek" za 8b, kter jsem kdy lezl. Zvren  nezajitn sek je dlouh a pd shora by mohl znamenat patnou zprvu. 30 metrov cesta traverzuje sprou, kter se napoj do stnky s malmi litami. Cesta byla odjitna a vylezena v 90. letech Noahem Bigwoodem.
Druh pelez patil prv Trotterovi v roce 2006. S npadem vylzt cestu Prosthetics v tradinm stylu piel Tommy Caldwell, ale doposud ho neuskutenil.


Sonnie Trotter v cest Prosthetics 5.13d, Mill Creek, Utah

foto by Andrew Burr


Trotter je opravdov mistr v tradinm lezen. V roce 2006 vylezl jako prvn jednu z nejt잚ch spr svta  Cobra Crack 5.14b (8c/8c+) ve Squamish v Kanad. O rok pozdji se postaral o prvn tradin pelez u zapomenut cesty "The Path" 5.14 R (E10/E11) v Lake Louise v Albert v Kanad. V roce 2008 vylezl jako druh po Dave MacLeodovi  Rhapsody E11. Momentln se pipravuje na expedici do Patagonie.

Zdroje:

Planetmountain.com
Osobn strnky Sonnie Trottera

Simona    [pravy] 06:42 03.12.2009

Komente

     
...nov pspvkyNov koment 

 parda07:28:51 03.12.2009
Uf!
Davidodpovdt 

 moral08:21:06 03.12.2009
Sa mi tak zda, ze pripadny pad uz len z toho miesta, kde je teraz na fotke by znamenal zemovku. Dost drsne....
Ericodpovdt 
 Re: moral08:56:58 03.12.2009
A kdy by to nebylo na zem,vydrelo by to posledn jitn?:))fakt nez
odpovdt 
 Re: moral10:59:02 03.12.2009
Myslm, e tmto smrem smuje pikov lezen (a vdycky veobecn smovalo) - boj lovka se sklou, s co nejmenmi technickmi prostedky a s co nejmn zsahy do skly (nty, kruhy, doktoring...)
Kuba Turekodpovdt 
 Re: moral20:42:27 03.12.2009
Je to v pohod, kdyby skknul, pad do mkkho :))) ...jestli m zrak nel, je pod stnou kopice snhu?!
Dr.bnaodpovdt 

 Vyzva09:06:50 03.12.2009
Vyzva vsem remcalum kterym prijde pet metru mezi kruhy jako mala vzdalenost.
R.odpovdt 
 Re: Vyzva09:27:47 03.12.2009
mal?
b.odpovdt 
  Re: Vyzva09:43:55 03.12.2009
i taci sou mezi nami
R.odpovdt 
   Re: Vyzva10:24:07 03.12.2009
e borec um, o tom nepochybuju, ale nepiloval to teba prvn s nejtkama a pak, a se ctil jist, to naplil bez nich, co? Jestli je 5 metr moc nebo mlo, je na del debatu...
Willhemodpovdt 

 proc ?09:09:12 03.12.2009
Misto nekritickeho obdivu se spis ptam proc ? Samozrejme si kazdy muze delat co chce ale pro mne to je zbytecny hazard se zivotem. Je mi jasne ze jde o nacvicenou a dobre nachozenou cestu, ale i tak se mi to zda vzhledem k tomu riziku zbytecne drsnactvi na nespravnem miste.
Kdyz ho omrzel zivot tak at jde lezt d hor, kde se kolikrat jinak lezt neda. Awe proc hazardovat na zajistene ceste ? Lezeni prece neni o tom kdo zvlade podstoupit vetsi mnozstvi rizika a toto riziko pak nesmyslne / bezduvodne jeste zvysovat ..
pepaodpovdt 
 Re: proc ?09:14:27 03.12.2009
Ja to chapu docela dobre. Je to urcity stav mysli a pozitek ve vyplavenych chem. latkach do mozku. I kdyz pisu ze to chapu tak uplne to nepocopim. Jen vim ze jsou na to jine logicke pohledy.
Filosofodpovdt 
  Re: proc ?09:15:02 03.12.2009
A pokud to dela z frajeriny tak je to debil:-)
Filosofodpovdt 
   Re: proc ?11:42:23 03.12.2009
...debil ne, je to Trottel
Papouodpovdt 
    Re: proc ?10:31:20 04.12.2009
teba e to je nejist pelez co se te jitn?:)))
kubaodpovdt 

 Magorina09:13:23 03.12.2009
Teda za me - hazardovani se zivotem uz mi fakt neprijde jako zabava. Osobne se mi na lezeni libi uplne jiny veci nez moznost se zabit ...
Tonyodpovdt 
 Re: Magorina09:28:30 03.12.2009
e je to troku kokotina m napadlo u kdy sem v Sharp endu koukal na podobn pelezy, kde si dvali frendy msto nejt )). Pak pijeli do Adru a stejn jen umli. Urit je to dobrej lezec, ale m osobn tento styl neoslovuje, pipadal bych si divn necvakat teba kruh nebo bh, to u je lep to dt solo.
George-jpodpovdt 

 rozum a srdce09:45:25 03.12.2009
Lezen nen rozumn. Je to nesmysl odporujc rozumu (co z toho se nkam  spat?). Tedy snet rozumn argumenty pro jitn a nejitn je trochu mimo.
Nkdo m radost z pekobnn obti, Nkdo z pekonn strachu. Vylzt cestu je vzva, vylzt ji njakm zpsobem (obtnjm) je tak vzva.
Euforie z pekonn morlovky je obrovsk.

I pi lezen odjitnch  cest vznikaj razy a smrky, mudrovnm "pro" skonme u toho, e lzt je blbost. Je, ale ty zitky, e? A thle se intenzifikuj.
Dagodpovdt 
 Re: rozum a srdce10:22:46 03.12.2009
Lezen je blbost?!
Vbec T nechci urazit, ale hlsit takov "mylenky" je trochu mimo! Nebudu to tady rozepisovat j, ale vsadm se, e existuje nejedna knka, diplomka, kde se lezen (bez svch extrmnch podob) vyzdvihuje jako supr prostedek fyzickho rozvoje (prava dren tla teba), socializace (budovn dvry), osobnostnho rozvoje atd. atd. Pijde mi tedy koda lezen odepisovat obecn...
Tom Krulodpovdt 
  Re: rozum a srdce10:33:27 03.12.2009
Pipad mi, e jsi ten koment neetl cel. Jinak bys z toho nemohl mt pocit, e je lezen odepisovno, protoe je to prv naopak.
Kokaodpovdt 
  Re: rozum a srdce10:34:31 03.12.2009
:-))) k prava dren tla? To jsi m teda pobavil. Zajdi na bouldrovku, tam je to samej nahrbenec. V horch, ne se dostane k samotnmu lezen, taky ohb hbet pod bglem plnm krm atd.. Pravda, takov potn blesk ve stn lovka nau pokoe, to jo. Prost si jenom nco dokazujeme a kdy je kolem hezky, tm lp.
Willhemodpovdt 
  Re: rozum a srdce10:34:37 03.12.2009
Vzhledem k tomu, e jsem horolezen a lezen vnoval velikou st svho ivota a zail pi nm mon nejkrsnj chvle v ivot, tak to blbost je lep brt jako sebeironii, asi...
Jasn, lze vykonstruovat co vechno lezen rozvj. Dokonce o njakch pozitivnch vlivech jsem pesvden. Ale v zsad je to innost nelogick, nesmysln. Vdycky, kdy jsem lezl nkam cestou, kterou to nejde, a na stejn msto vedla cest, kterou to jde, pilo mi to komick. A krsn. :-)
Ale tohle byl koment ke komentm, pohorujcch se nad "nesmyslnost" takovho poinu.
Dagodpovdt 
   Re: rozum a srdce15:48:18 03.12.2009
Hele Dagu, doba, kdy j nebo jist i jin, etli se zaujetm tv zajmav literrn pspvky, je pry. Komunita na LEZCI se jaksi petvoila v nco, co j u nechp :-))
Rakinodpovdt 
 Re: rozum a srdce12:08:36 03.12.2009
lezeni je krasny kdyz je bezpecny. nepotrebuju zbytecne hazardovat...sportovni lezeni me bavi kuli pohybu. nelezu cesty kde hrozi zem...

za dob jeskynich lidi, byl adrenalin pro lidi pomocnik k prekonani nebezpecnych situaci, pri lovu a podobne...
neska kdyz maji lidi o obzivu postarano a jsou zajisteni, hledaji adrenalin jinde (viz blazni co tahle lezou, solujou, basejump...a podobny srakoroviny...)

taze pro me je ten clovek blazen co si nevazi vlastniho zdravi a rodiny
honza k.odpovdt 
  Re: rozum a srdce12:55:37 03.12.2009
Jsem v jedny knizce (Horolezecka abeceda) cetl docela peknej nazor, ze kdyz nekdo neco vyleze solo (a tohle k tomu ma blizko), tak je obecne povazovan za hrdinu. Kdyz tu stejnou cestu solo "nevyleze" (spadne), tak je to magor, co hazarduje se zivotem a dobre mu tak.

Ja treba jsem velky obdivovatel Osmana - ani nevim proc :-)

Jinak souhlas, ze to mohl Trotter dat rovnou solo - bo v te horni casti uz to jisteni bylo jenom tak na oko :-)
Tonyodpovdt 
   Re: rozum a srdce08:00:29 04.12.2009
Potvrzeno vce lidmi. Lezu-li s lanem a jsem v mst, kde by byl pd a na zem, je to jin (bezpenj) pocit, ne kdy jsem bez lana. e je to blbost, to je jasn, ale s pocity nic nenadl :-).
Morlov cesta je pro mne vzva, nebo sp pokuen. Snad proto mm svj nzor na rozumn dvody, protoe sm kdy se moc bojm, tak si vdycky najdu tisce dvod, pro to nelzt (pro o to dokonce ani nestojm :-)). Pak to vylezu a je ta euforie, fek dostal dvku endorfin. :-)
Ale nkdy je v tom opravdu rozum, dokonce bych hodn chtl to zkusit, ale je teba obdob, kdy se nesmm ani zranit, neb jsem poteba zdrav... a nejdu.
Slo je pak u naprost svoboda, naprost soustedn. Naprost nezodpovdnost? Pak doufm, e zodpovdn nejezdte v aut vc ne 60, nepijete alkohol...
U mlm, jsou to jen kecy. Pocit z pekonn svho strachu, manifestovanho zde cestou, ten je obrovsk a nepopsateln. Kdo neriskuje, mon m vt nadji, e zeme na proleeniny v devadesti. je-li to clem (a pro ne?), pak je opravdu lep nelzt radji na nic.
Lezn ma oproti jinm hazardm jednu vhodu. Ohrouje vtinou je hazardra, nebo ty, kte si spoluhazard vybrali. V pmm ohroen. idi sejme lovka, kter je pozorn a opatrn a kter o jeho adrenaln nestoj. Je sice mon, e tenhle nebo podobn spadne na hlavu njakmu vyznavai bezpenho lezen, ale moc pravdpodobn to nen. :-)
Dagodpovdt 
  Re: rozum a srdce13:58:20 03.12.2009
Honziku, tak tymto si u mna tak trochu klesol... :/
tah-sha-tungaodpovdt 
   Re: rozum a srdce10:33:59 04.12.2009
je to blazen, a vsichni podobni co podstupujou riziko vlasni smrti
honza k.odpovdt 
    Re: rozum a srdce15:33:22 04.12.2009
Ty jo, jene v tom jsme namoen vichni u od narozen :)
Pikotodpovdt 
    Re: rozum a srdce15:55:03 04.12.2009
a preto stale jazdis na Skode 105, ze? :}
tah-sha-tungaodpovdt 
   Re: rozum a srdce10:34:34 04.12.2009
vdom
odpovdt 
  Re: rozum a srdce14:16:09 03.12.2009
Taky nelezu cesty kvli adrenalinu, ale i na sportovce i kdy nejsi magor a ve dl sprvn se d zemt.
Martinodpovdt 
  Re: rozum a srdce15:26:32 03.12.2009
J si teda myslim, e von blzen urit nen a naopak v naprosto pesn co dl a hlavn pro to dl. Lid, kte lezou "tradin" cesty anebo teba slujou, to myslm docela dobe chpou. A lid, co lezou jen po nejtkch (piem na tom rozhodn nevidm nic patnho) - od tch bych se sluelo ct: tomu nerozumm - a n hned e je nkdo blzen. Jinak vyjaduju souhlas s Dagem.
ondra ho.odpovdt 
  srdce jo? normalni chemie18:22:27 03.12.2009
jo spravne, je terba to rici naplno, je to adrenalinova fetka co si de jenom pro svoji davku:). Fyzicky vykon poda jen s vidinou chemickeho strikance co se dostavi na vrsku. Na druhou stranu proc ne, treba je vopustenej sirotek a ani jeste nema vlastni rodinu, takze kdyz mu ujedou kopyta, tak jedina opustena matka bude ta na bouldrovani.
Mno ovsem zase pak nejni jeste reprodukovanej, ze jo... coz je zasadni zanedbani zakladniho podvedomeho cile kazdeho spravneho mladeho muze:). Proste zda se ze oboji je spatne...
Pripustme tedy ze je mozna i magor. No kurna tak to je tu preci spravne na www.lezec.cz! Podle me je uplne normalne docela dost hustej!:)
lacoodpovdt 
   Re: srdce jo? normalni chemie11:31:03 04.12.2009
:))))
Thumbs up!
odpovdt 

 Tommy Caldwell rulez!14:47:04 03.12.2009
Nejvetsi borec je ten Tommy Caldwell, ktery "prisel s napadem vylezt cestu tradicne, ale dosud ho neuskutecnil":-)
odpovdt 

 Free solo s lanem?15:22:37 03.12.2009
Free solo s lanem? Nebo na opravdov free solo cel cesty nem, tak si 3/4 odjist a pesluje jen kousek? Hmm, tak holt asi "bez nt, a p to nejde podn odjistit, tak holt st cesty free" tj. klasick vrada... V.
odpovdt 

 :-)))16:38:05 03.12.2009
Od zatku a do konce jsem se pobavil :-))) Dkuji mnohokrte, dnes jsem to poteboval :-)))
Jraodpovdt 
 Re: :-)))00:08:28 04.12.2009
Vbornej smr. Pesn to zapad do cyklickho vvoje lezen. Nejdve se sekaly stupy, potom se lezlo sportovn (= bez dlta a sekery). Nsledn se zaaly zatloukat skoby a pouvat karabiny, aby dolo v dalm vvoji k jejich zavrhovn. Potom zapoala ra ntovch ebk a technickho lezen, aby ji potkem 80tch let nahradil styl RP, OS... V horch byl expedin styl nahrazen stylem alpskm. U ped jistou dobou to zaalo hnutm za ochranu spr ped nesmyslnm ntovnm (a j tomu tleskm). No a te, kdy sportovn cesty u troku nud, nastv osven v podob opakovn thle cest bez nt a borhk s vklnnci bez kladiva. Prost jenom ist hra v podob dal gradace obt. Souhlasm s Dagem, e lezen je innost nesmysln a nelogick, ale asi prv proto m tolik bav. Pochopiteln moje zbava se odehrv pevn v podstatn nich stupnch klasifikace a za takovho stavu jitn kter odpovd mm schopnostem.
motkodpovdt 
  Re: :-)))08:45:16 04.12.2009
Kdy riskuje upln vechno maximln t to uvoln a vechny nesmysly a starosti kter se ti doted honili hlavou jsou ve srovnn s monost smrti naprost nic a na uritej as mizej m v sob najednou klid a jsi tastnej nejni to jenom chemie m to troku hlub vznam at u si to uvdomujeme nebo ne ve srovnn s vpodstat "atletikou" v nejtovakch je to nesrovnateln. Mlokdo na to m a je ochotnej vechno riskovat kdo neel nikdy dobrovoln na den ten by to neml komentovat neb nev vo co de.
Tonyodpovdt 
  Re: :-)))12:34:44 04.12.2009
Motku,
nesmysln nejtovn...mysl jako na ivanov skle :-).
Brendyodpovdt 
   Re: :-)))17:18:18 06.12.2009
Ivanov skle?
motkodpovdt 
    Re: :-)))17:33:36 06.12.2009
Jestli mysl Ivanskou sklu v dol Javornickho potoka tak tam jsem ped 15 lety umstil jednen nt (mj prvn v ivot). Lezl jsem tehdy asi rok... Nt rozhodn nebyl ve spe a nkdo (?) ho spolu asi se 3 skobami po pr tdnech ukradl. Vrcholov komise tehdy asi nezasedla, aby mi tu cestu neuznala...

Abychom si rozumnli, osadil jsem v ivot docela dost kruh, nt i borhk a nejsem a priori proti ntovn. Jenom ty nty a kruhy (po uritm vvoji) osazuju tak abych nechal njak prostor pro psychickou strnku lezen. Nedvno jsem lezl v polskch Sokolikach spru za 6- s nty po 1,5 metru. Nechtl bych takovch spr potkat vc.
motkodpovdt 

 co kdyby12:02:41 04.12.2009
Co kdyby mu dolo magi nebo se necejtil na dal krok? No tak si cvakne nejt nebo borhk kterch m cestou dost. Ml to dt solo, to bi mlo tu sprvnou vhu.
jojoodpovdt 
 Re: co kdyby16:52:40 04.12.2009
Co bY chtl, co bY chtl...
Zdenkodpovdt 
  Re: co kdyby09:42:19 05.12.2009
Proste to nem v hlav v podku.
jojoodpovdt 

 nechpu12:05:55 07.12.2009
Jedin koho nechpu, je jisti. Jako kdy si nkdo chce slovat a zabije se u toho, je to jeho boj, jeho rozhodnut. Ale co chudk jisti, kdy se ped nm kamo rozsek? U jenom ten pocit, ufff. Jako jasn, e do toho jisti el s vlastn vle, ale stejn....
Zuzuodpovdt 

 Teim se ...11:09:38 08.12.2009
... a se na lezci dotu "Posledn  dobou je v USA stle populrnj lzt bez blho prku na rukou...". Pskovcov klasici budou moci v hrobech klidn spoinout a ti co v nich ji jsou, nebudou se muset obracet...
TCodpovdt