Solvayovy lomy | nov lezeck oblast |
 Najt v dnen dob dal pkn skly nen snadn, ale jet rostou.
Dv vpencov stny koutem rozdlen, lehce poloen, msty dokonce kolm a hladk, s cestami skoro 30 metr dlouhmi, sportovn odjitnmi. Skoro tictka cest obtnosti cca 5-8 UIAA, pstup 20 minut po rovin. To je vsledek 5 msc lezen a "prce" i zbavy s kamardama, co si udlali as jt ven. Jet se tu ale pracuje.
vypad to dobe, jdeme do toho! (2/2014)
foto Martin Tuka
Trochu omky, mono peskoit:
By se tyto skly nachzej v CHKO esk kras a souasn v NPR Karltejn, jedn se o bval lomy, kter postupn zarstaj nletovmi devinami. Vude v okol rozstlen vyten skla v nkolika etch, s jednou kompaktn plotnou a jednou kamenitj a policovatj stnou. Vedou tady turistick znaky, naun stezka, nedaleko je Svat Jan pod Skalou nebo lom Velk Amerika, nad stnami tra mstn muzejn eleznice, v okol je spousta jeskyn a vbec sem chod u tak spousta lid, proto e i tak je tu kolem stle krsn. Lom se jinak nazv tak Paraple, st u skal je nkdy pezdvna jako olkrna (vtinu roku jsou tu podeov jezrka a louka je podmen).
na vlet do skanzenu (5/2014)
foto Frantiek Mezera
Patm mezi spoustu lid, kte na tyhle stny koukali dlouho, p sem kadou zimu jezdm i s jeskyema, kte tu ji kdysi cviili jednolanov techniky a zchranu. Rozhodn ale nebt Holajze, kter se podlil o tenhle tip . 1 na svm seznamu (navc s pvodn odhadovanou vkou 40 m) a nebt zkuenost s povolovnm dalho lezen na Srbsku a pomrn dobrch vztah s mstnmi ochrani, prost by m vbec nenapadlo, zajt na horoelzeck svaz za Boenkou, aby nejprve oficiln podala CHKO o povolen lezen, prost to zkusit. V zim jsem to vyrazil omrknout, nafotit a na jae jsme s Boenkou ze sekretaritu a Karlem z vrcholov komise vyrazili na mstn eten s ochranema. Natst jsme (v turisticky frekventovanch) lomech, take sklu meme oistit od volnho kamen i nletovch devin.
mstn eten: Vojen Loek, Boena Valentov a Karel Berndt (3/2014)
foto Martin Tuka
mstn eten: Karel Berndt, Boena Valentov a Vojen Loek (3/2014)
foto Martin Tuka
Povolen lezen je pravomocn od kvtna 2014 (vyznaeno na skle znakou) a my u jsme tady i s ostatnma blznama, dobrodruhama a lezcema. Obhlme kudy to pust a kde to skla kresl, vymlme jak to cel co nejlp zrealizovat, pojmout a cesty pibvaj postupn, jedna vedle druh, po prci se sname si taky ve pelzt a porovnat. S pestvkami tu trvme kad msc nkolik dn nebo odpoledn a postupn sem nakukuj i kolemjdouc zvdavci. Pravideln jsem si ve fotil, kreslil a zapisoval, letos jsem tu zatm o vkendech i v tdnu strvil pes 30 dn nebo odpoledn a se mnou astji i pr nejvrnjch spolumak a parta kolem Pbramskho oddlu. Snaili jsme se to udlat co nejlp, aby se to lezlo, protoe i my to mme pobl a chceme tu lzt. Ne vechno se povedlo, nco jet nen hotov, ale rozhodn je to (nov) lezeck oblast, na kterou u u ns nenarazte kad den. D se ekat, e se to i tady brzy okloue a zase to nen oblast tak velik, take nkdy bude mon i pecpan. Vhodou je, e do okol mete vzt na vlet celou rodinu, jen pozor dole pod sklou, kdyby nco spadlo.
Algena a Maran tu maj na svdom vtinu cest (9/2014)
foto Petra Krlov
Podkovn pat:
"Hlavnmu panu Lorencovi" - Petru Holkovi, kter si tu bohuel kvli zrann letos zatm moc nezalezl, ale pispl nejen cennmi radami, jeskym ze skupiny Geospeleos za informace i spolen strven chvle, Boen Valentov za administrativu kolem, ochranm za vstcnost, Karlovi Berndtovi, kter se star o nae vrcholov komise i sprvce a materil, firm Singing Rock za leton sponzorsk dar - nemalou st materilu na jitn pro OVK Prahu a Stedn echy, Michalovi atavovi a Petru Melicharovi, kte mi pomhali s kultivac okol nejen prvn vkend, Frantikovi Mezerovi a pbramskm horolezcm, kte zde odjistili a pelezli pkn cesty, manelm Vankovm a Koaovm z Plzn, kte dorazili pomhat i lzt, nejvtm pajcrm Petrovi Markovi a Martinovi Petraovskmu z Domalic, kte dorazili pomhat, za dal itn, lezen a cesty Jakubovi Rumlerovi, Petrovi Slamkovi, Lukovi ermkovi, Romanovi Blahnkovi, Martinovi Kulajtovi Martinovi Vlkovi a Michalovi Mestkovi, dky i "mainkm" za pivo a pste a Jirkovi Sikovi za pomoc s prvodcem, ostatnm za dal fotografie. I doma dky za trplivost a podporu.
Fotogalerie z prvnch prac a prvnho lezen:
Petr Uzla Melichar a Michal atava ist prvn smry (5/2014)
foto Martin Tuka
Petr Holajz Holk a Zdenk Vank v BC uctiv vzdlenm od stny (5/2014)
foto Martin Tuka
prvn cesta v oblasti - Horolezeck vpno 6+, no nebudou to tady zase takov choky (5/2014)
foto Martin Tuka
Algena u m tak navrtno (5/2014)
foto Martin Tuka
Algena si um vybrat ist a pkn smr... , prvn RP cesty Vactko 7- (5/2014)
foto Martin Tuka
Prvn ti cesty v sektoru Panoptikum (Orchestrion 5+, Pnika a Paraplko 7, Vactko 7-), Algenu jist Holajz (5/2014)
foto Martin Tuka
cestou dom obdivujeme nedalek lomy Velk Ameriky
foto Martin Tuka
Michal atava a Maran, Algena a Slamk ist a vrtaj dal cesty
foto archiv Martin Tuka
Slamk, prvn RP cesty Sedm let na Borech (5/2014)
foto Martin Tuka
Algena, prvn RP cesty Hn lid (5/2014)
foto Martin Tuka
dal den pi prci, jsou tu i Uzla, Algena a Vanci (5/2014)
foto Martin Tuka
Zdenk Vank, prvn RP cesty Mrzek a pes 3 (6/2014)
foto Martin Tuka
Jakub Rumler vrt jitn v cest Jchym jede na przdniny (6/2014)
foto Martin Tuka
vrn ptel olek z jezrka (6/2014)
foto Martin Tuka
Rmus, prvn RP troku pskasky odjitn plotny lgr 8- (6/2014)
foto Martin Tuka
Algena lep borhky v nov cest (6/2014)
foto Martin Tuka
Algena, prvn RP cesty Brdsk Galrka 7+, msty rajbas a nehky, msty no-hand (6/2014)
foto Martin Tuka
zas rno na mst, vci si nechvme dl od skly, pvodn jsme vjimen pili lzt, ale d隝 ns pemluvil k drobnm dodlvkm
foto Martin Tuka
Symbolick otevrn skal probhlo prvn zijov vkend a zastnili se ho stdav ve dvou dnech horolezci z Bubovic a okol, Domalic, Kladna, Plzn, Prahy, Pbrami, Rakovnka i st nad Labem. Sice bylo sluneno, ale vichni si zalezli a bylo to fajn. Dky vem.
Fotogalerie z otevrn skal a lezen:
nkte u tu a lezou (8/2014)
foto Petra Krlov
jet spousta prce na lan, detiv poas a do otvraky tk nesthaka (9/2014)
foto Martin Tuka
prvn dorazili Lda a Zdenk Vankovi, lezeme cestu Mordyj 5+ (9/2014)
foto Martin Tuka
pijel se podvat i Mkus, OS cesty Sedm let na Borech (9/2014)
foto Michal Vanek
dorazila posila: Bahno u se t, a Maran dodl nstup k nejt잚 cest (9/2104)
foto Michal Vanek
Algena, speleozchrani ekaj ped zatkem ukzky pro veejnost (9/2014)
foto Michal Vanek
sely se nm tu dv akce, ale umme se domluvit a vejt, speleozchranka vyprouje figuranta (9/2014)
foto Michal Vanek
divci sleduj ukzku zchrany i lezeck pokusy v nejt잚 cest v oblasti, vetn odbornch koment zchranky (megafon) a naich nepublikovatelnch koment (megafon neteba) (9/2014)
foto Michal Vanek
Roman Blahnk si okartoval nejt잚 chyty a dlouho pokusuje prvn pelez (prej 8-), take zapisuju Belaz 8 a jdeme se s Algenou navzat, uf (9/2014)
foto Michal Vanek
vt jezrka nevysychaj vbec, v okol je vude krsn (9/2014)
foto Michal Vanek
U Kos zapjme ty nae skly i s vrchnm a tme se, kdo za nmi doraz lzt v nedli, Standa Holec, Frantiek Mezera, Martin Tuka, Petr Holk a Eva Holkov (9/2014)
foto pan hospodsk U Kos
Elika z Domalic leze za takou tkovouhle dlouhou cestu, Mrzek a pes 3 (9/2014)
foto Petr Marek
tk nedln rno, nalevo nco kut Algena s Maranem, nejve zdvojen Keson jitn Standou Holcem, rka a Adam z Dobe, vpravo lad Ivo Semrd se Standou Ratajem (9/2014)
foto Petr Marek
Milan, Maran a Standa, prvn pten prvodce u je v sobotu zastaral, o vkendu pibyly dal 4 cesty (9/2014)
foto Petra Krlov
Petr Marek, Vactko 7-, jist Algena a vedle Petra Krlov (9/2014)
foto Petr Marek
cel sobota i veer byl tak nron, e si vybrme k odjitn nov kamenolom a i kdy nm na oitn nezbvaj sly, Algena mi pedvedl, e m pru v cest Retro, 7? (9/2014)
foto Petra Krlov
e to pr rozhodn musme zdokumentovat, Maran a jeho nad (9/2014)
foto Petra Krlov
i dti dorazily v hojnm potu a za odmnu se ly podvat ke vchodu opravdov jeskyn
foto Petr Marek
Solvayovy lomy
Pjezd:
Autem po dlnici D5 (Praha-Plze) do Lodnice (exit 10) a do Bubovic. Na kole, nebo autobusem do Bubovic (Zlin, Beroun, Lodnice). Vlakem do Vre. Ze Sv. Jana je to do kopce.
Tip:
Odpoledne v tdnu bus ze Zlina 15:45 nebo 16:45, zpt 20:30 z Bubovic, tj. 2-3 hodiny lezen (17/18-20 hod) za 2x24,- K, ppadn irk v okol a rann bus.
od kku doprava vede pod zvoru zkratka irokou lesn cestou
foto Martin Tuka
Pstup:
Pky do 20 minut skoro po rovin. Auto zaparkujte slun nkde v Bubovicch nebo okol, jet ped zkazem vjezdu do CHKO a vydejte se P̊KY po nkter z cest do skanzenu Solvayovy lomy. Orientanm bodem jsou dv zvory u vstupu do arelu skanzenu, kde se vydte vlevo dol po terkov cest, kter se postupn st doprava a do ete pod zkokolejnou muzejn drhou (cestou minete odboku k jeskyni Arnika vlevo a jet jeden jalov lom po prav stran). Skla je vpravo, koleje jsou nahoe, jin stezky sut a trnm jsou pouze pro lesn zv. Tak se d pijt ze Sv. Jana pod Skalou (placen parkovn) nebo od Hostimi nejlpe pes jeskyni Arnika.
GPS: 4958'20.572"N,148'40.686"E
Poas:
Skly jsou orientovan na zpad, svt sem odpoledne a v lt nen tm nikde stn. Po deti se d lzt velmi brzy, ale pstupov cesta je zablcen. Ideln podmnka je pokud je teplo ale zataeno. (Pokud jste tu v lt cel den, namote si hlavu nebo tek a mezi 14-16 hodinou se radji skote oberstvit do stnu ve skanzenu, naveer se d opt pkn zalzt.)
Lezen:
Dve zde trnovali jen jeskyi a speleozchranka, ppadn nco lezli TR, ve skle je nkolik nt bez plaket. Nov vstupy byly udlan zhora.
Panoptikum - prav hladk kompaktn trojhelnkov plotna, rajbas, lity, obliny, vlevo vrazn trhlina a v pravo hrana. Cesty jsou rovnobn linie, kter se nahoe mrn sbhaj, tandy cest v prav sti byly vyuit pi lezen pravho hebene. Nejt잚 pas vtiny cest je za polovinou, kde je skla nkolik metr kolm. Cel stna je pomrn pehledn a "vyuit", nkter cesty si lze ztit i zlehit, u vlastn sousedn cesty jsou tu variantami a tak nkdo obas zahne vedle s pmho smru.
Paraple - mstn nzev jsme ponechali lev stn, kter za koutem navazuje na plotnu. Nejt잚 pase jsou ve spodn sti, kde je skla vce kolm a hladk, sp s bonmi chyty, uprosted je vrazn irok police, pot je skla leh, vce rozlman a s menmi policemi, ale stoj za dolezen (k pevnmu tandu). Vpenec je na omak rozdln, takov horsk, nechytovat, ale kapsy ani drky ani tady nenajdete. Aktuln se sname celou stnu jet jednou zamst zhora dol, lzt se d, ale nen to zatm hitparda.
Jet se vm bohuel v ptch mscch me stt, e si sem pijedete zalzt v dob, kdy budeme jet njakou st skly zametat a nen pjemn stt pi tom pod sklou - to, e zveejuji informace v dob, kdy zvlt lev stna nen zdaleka jet oitn, je zpsobeno mnostvm prachu a kamnk na policch lenit stny (je to takov plocha, e oistit j prost trv dlouho) i (spchem) hladem veejnosti po informacch o zdejm lezen. V tto lokalit se lezen navc utajit ned. I vm se tedy me hodit jemn kartek nebo dokonce kotko.
tandy na konci cest, jen 2 borhky s maillonou (9/2104)
foto Martin Tuka
hor pklad procvaknut lana pro sputn ze tandu a jitn spolulezce TR, zde radji (del spojen) nap. s expreskou nebo dvmi karabinami HMS
foto Martin Tuka
Jitn:
Kad cesta m samostatn jitn lepenmi borhky, mete to v nejhorm kdykoliv zabalit a slanit. Je jich akort, najdou se i odlezy (pro nkoho morlov), kad cesta je jin lezenm i jitnm. Doufali jsme, e pm linie budou jasn a usnadn vm orientaci, no chce to trochu se rozkoukat. V podstat nov modern oblast, dn dojiovn starch cest, vlastn jitn nen teba.
V souladu s povolenm jsou cesty postupn ozanen pouze ernmi ipkami a piblinou klasifikac, bez npis.
Slann maj cesty tak samostatn, pod horn hranou stny, vdy 2 borhky a v jendom je zalepen maillona (take to tolik nesvt jako etzy). Jako ideln se jev odsednout si do druhho jitn, provzat po vylezen lano maillonou a pro druholece mete jet posychrovat jitn (pomoc smyc, karabin, nebo expresek v hornm borhku tandu, nebo expreskou v poslednm jitn pod tandem), kter posledn po dolezen cesty vynd. Rozhodn ani tady nejistt jenom pes borhky a cvaknte si lano do vlastnch karabin, kdy u. Dky. Cesty, kter nejsou hotov, jsou ozanen smykou v prvnm jitn jako i jinde. Klasifikace by mla z vtiny odpovdat, tvrd nen, del tu kupodivu maj vhodu.
Doporuen vybaven:
- pilby (kamen na policch, okoln lezci, vysok stna)
- lano 60 m (s 50m to jde taky, ale bacha na konce!)
- 10 expresek, karabiny a smyce do tandu
- plachta pod lano, kobereek na lezeky
Horolezeck PRVODCE:
barevn dokument pdf, 3 strnky: Solvayovy lomy - prvodce
prvodce na Lezci
Pozor:
Na louce ped sklou vm me natct do bot, bvaj tam loue.
Dlka cest je piblin, asto mus stt jisti jet pod nstupem, opravdu pozor na konce lan.
Pod sklou je hor mobiln signl, muste jt dl.
Oberstven:
studna s vodou je u cesty ze skanzenu do vesnice
skanzen Solvayovy lomy (jen v sezn) - klobsy, pivo, limo
Lodnice - pizzerie, potraviny
Bubovice - dv hospody (jedna nalevo trochu nbl, Svijany, oteveno 10-22, p-so do 22, druh "U Kos" asi vc horolezeck, Staropramen, va se vude)
Hostim - dal vyhlen hospoda "U Grobina"
Prosba a varovn:
! Rozhodn nejezdte auty pes zkazy na poln a lesn cesty, nestojme o problmy s ochrani, lesky a zemdlci, obc, polici, ani s kluby nadenc ze skanzenu nebo jeskyn, kter tu maj nemovitosti a jezd sem pracovn. Pi parkovn neblokujte vjezdy (navc v posledn dob je v Bubovicch policie asto).
! V ppad, e dorazte ve vt skupin, rozhodn neblokujte (ani zde) lezeck cesty deseti lanama rozvenma ve tandech a podobn, myslete na to, e tu nejste sami.
! Pokud mte zjem navtvit nkter z (uzavench) jeskyn v okol, kontaktujte mstn jeskyskou skupinu, nen teba se nikam dobvat.
! Kdyby nhodou nkdo na skalch chtl podat jaksi zvody, nebo cvien zchran, krom toho e dte o povolen akce ochranu prody, zkuste dt vdt i pslunm sprvcm skal, a potom nejsou lidi nasran, kdy si jdou zalzt.
Dk!
Odkazy:
esk horolezeck svaz: povolen lezen v NPR
Skanzen Solvayovy lomy
SS ZO 1-05 Geospeleos
Dopravn info - mapa (aktuln uzavrka evnice-Lety)
Poas v Bubovicch - yr.no
Komente | | ... | nov pspvky | Komentovat mohou pouze zaregistrovan |
| Velk dky | 15:24:20 10.09.2014 | | Super prce a skvl popis ;-) | blacks | |
| Super! | 15:45:26 10.09.2014 | | I j se pidvm s velkmi dky! ...se tam budu muset nkdy podvat, vypad to vborn. | Pavel | |
| Skvl | 16:11:04 10.09.2014 | | Skvl vechno, lnek, foto, stny. Byl jsem se tam podvat a je to hezk msto pro climbery. Dky vem, co dali ruku k dlu. | jirkas | |
|   | Re: Skvl | 14:53:54 11.09.2014 | | Fakt pardn zpracovan projekt od prvnho kopnut a k popularizaci. V lnku m ve potebn. Jsi fakt velkotovrnk! | Artie | |
| naprosto hnusn oblast | 16:53:52 10.09.2014 | s uklouzanejma cestama plnejma lokr, je tam hluk od eleznice, kl횝ata to jak vztekl, a po lezcch stlej trampov, kytiki hou po lezcch utry a voral jeskyi blijou pod nstupy. ale povedla se. dky!
| Lukas B. | |
| Dky | 20:01:28 10.09.2014 | za kadou novou oblast!
Pkn lezen, pkn venue :-)
Hodn vykonan prce.
A hospoda u Kos to jist.
| ivo | |
|   | Re: Dky | 18:14:14 11.09.2014 | | Za bolevika nebyly pekliky ale trnovat jsme chtli .... tak jsme tesali cesty v lomech / v mm ppad a dalch cca pti lidech lom Stelnice Svojkov a dle v nkterch malch lomech na pskovec v okol / Dnes jsou pekliky a z lom se dlaj oblasti... to by ns tehdy nikdy nenapadlo jak to dnes dopadlo ... Nicmn si vm nemal prce zastnnch a pro dti a zatenky by ta oblast mohla bt fajn. | | Zdendy | |
| Z mapy | 07:33:36 11.09.2014 | | Jen tak z mapy - nen lep pstup z opan strany? | HonzaK | |
|   | Re: Z mapy | 08:54:18 11.09.2014 | | Pokud se reln dostane na druhou stranu teba autem rychleji, je to do kopce o fous krat. Nahoe jsou monosti popsan. | martan | |
|   | Re: Z mapy | 11:46:50 11.09.2014 | | Ja myslel tm Svatojanskm okruhem..... | HonzaK | |
|   | Re: Z mapy | 12:48:29 11.09.2014 | Pardon. Dlouho jsem zdola neel, pouze ke ki a to by bylo stejn peven (asi 120 vkovch metr rozdl). Zmen as zdola nemm (odpov 1). Autem i autobusem jsou pro mn ze vech stran dostupnj Bubovice. A a u zaparkuje kdekoliv v okol, je to podobn daleko (odpov 2). Zrovna v Jnu se to parkovn navc plat (nevhoda 1). Od Kaku je to do kopce (nevhoda 2), ale nkdo piel lzt i z thle strany. Turistick mapa je dostupn a kad me jt dle svho uven. Ve je napsno u pstupu toto: ...Tak se d pijt ze Sv. Jana pod Skalou (placen parkovn) nebo od Hostimi nejlpe pes jeskyni Arnika.
Pozn.: Do lomu se d (rozumn mimo suov svahy a kee) pijt jedin od vchodu, ili od zvor u vstupu do skanzenu, nebo od jeskyn Arnika. Snad toto posta. | | martan | |
|   | Re: Z mapy | 15:28:53 11.09.2014 | | My jsme minule li prv ze svatho jna...Pohodov prochzka do mrnho kopce se zvrenm finiem. Nejlep je jt z parkovit a hned za kostelem doprava - jakoby se obela skla s kem zprava. Pak je to pod dolkem do mrnho kopce. Prvn mmonost: po krtk prochzce (les se vlevo prosvtl) doleva pmo do kopce a pijde se na louku z jihu. Druh monost: dojt dolkem a k altnu, pak do kopce doleva a na cestu a znova doleva - pijde se na louku od vchodu. Nevhoda: na parkai ve sv. janu se plat (30K/den - nutno mt pesn 10+20K). Vhoda: pilo mi to bl, ne jt z vesnice z Bubovic. | sara | |
| super | 09:34:18 11.09.2014 | | Vypad to na velkopardn oblast. Tak moc dky za objeven, povolen, oitn, ojitn a zveejnn.. :) | Bejbs | |
| Taky dky | 09:41:14 11.09.2014 | U jsem na to koukal ped lety, e by to mohl byt krsn plcek. Supr, e se toho nkdo ujal. U se tm a se tam zas podvm, tentokrt s lanem....
Dky
Super prce! | imon | |
| Co Amerika? | 14:50:37 11.09.2014 | Zdar, dobr prce. Je tam krom t jedn trojky nco pro dti (II - III)?
Co Amerika? Ta by nestla za hch? | honza | |
|   | Re: Co Amerika? | 15:09:14 11.09.2014 | | Pro njak vnj lezen dt jsou sp vhodn jin skly. V Americe, tam je blaze, tam se dobe ije, tam s to petrolej,... Nastuduj dln zkon a ujmi se toho, njak lezen u tam bylo ;) | | martan | |
|   | Re: Co Amerika? | 16:04:30 11.09.2014 | | Pro dti a lezce jejich top je 6 ta oblast nen. Hladk plotny, hlad ne v Hluboepech. V kad cest je minimln jedno krkolomnj msto, kter "dl" klasu. Nutn dobr technika nohou. Pipoti k tomu dlku 30 metr a objektivn riziko viz. fotky "kamnk" u paty stny. Dobe si zalezou plotnov sedmiki, kte u v Hluboepech vyerpali potencionl. Rd bych celkov podal, aby mn vkonn lezce neoklouzvali zdej plotnov "nechyty" a "nestupy" marnmi pokusy. | Uzlar | |
|   | Re: Co Amerika? | 16:14:29 11.09.2014 | | Uzlaova reakce se mi vbec nelb, pokud je oblast oteven veejnosti pro lezen, tak pro vechny - nezvisle na vkonnosti. Nikdy nev, kdy ten pokus u nebude marnej a kdy to d. Pokud leze jen pokusy, u kterejch v, e to pjde, nezlepuje se. Navc je v lnku psno, e jsou na cestch bh, aby se to dalo kdykoli zapytlit. Co k pokusovn vyloen vybz. | Pavel | |
|   | Re: Co Amerika? | 16:28:50 11.09.2014 | pesn a proto vytlouct :)
| d. | |
|   | Re: Co Amerika? | 16:44:59 11.09.2014 | | Nen to aby se pytlilo, ale ta monost tam je a neteba j tajit. J bych to taky nehrotil, stejn tam nen moc "prsk", kter by mlo smysl nacviovat. A vpenec se vdycky asem okloue, na co se mnoz t u te. Pro m je teba lezn taky o t lanov dvojce. Bu si cestu dme na prvnm oba, nebo to vythne ten lep, pokud na njakou cestu jeden z ns dnes vrazn nem, jde radji na jinou, pohoda. Nebo t dobrej park doke hecnout. Leze ve tech, dobr, prost jsme vdycky lezli cestu, kterou nkdo dokzal vythnout, take i v, do eho jdou ostatn. Osobn mi pijde let teba nahzet si lana do slak a potom hovoit o "lezen". | martan | |
|   | Re: Co Amerika? | 16:45:07 11.09.2014 | | Pak by se to rozhodn oklouzalo podstatn pomaleji. :-) | p. | |
|   | Re: Co Amerika? | 21:25:59 11.09.2014 | | nco pro dti tam je, teba ta ptka tou trhlinou je pro dti velmi vhodn, p je tam ta trhlina, co je chyt odzdola nahoru a tlesn vka nehraje roli (dceruce se to moc lbilo, 6 let). oproti tomu ta trojka je pro dti diun, p na nstupu jim chyb plmetr vky. no a tm kdekoli vpravo dolezou tak k druhmu-tetmu voku. | Lukas B. | |
|   |   | Re: Co Amerika? | 21:26:21 11.09.2014 | | grr, jen jednou! | Lukas B. | |
|   | Re: Co Amerika? | 23:43:12 11.09.2014 | Pavelll: Ano, sprvn. Je to pro lidi. Proto by ml kad mt maximln anci na pelez cesty v dobrm stavu a nikoliv na cestu s vyletnmi chyty a stupy. My tu oblast nedlali proto, aby za rok z toho byl Alkazr. Jasn, e kdy nkdo leze 7- OS, tak si v rmci zlepovn d pokus cesty za 7. Bohuel vak jsou jedinci, co jsou schopni nacviovat na rybu a vypadnout z jednoho msta xy krt. To potom nen o zlepovn, to je ke. Od toho je Jura, kde jet Nmci jaksi nepochopili, kam tm prasem stylem to dovedou.
Marane: Chtlo by to exkurzi pro veden DAV do lev sti Alkazru :-)
Lukas: take sis sm odpovdl. Jedna ptka ve spe, kterou ale leze kad, take si vystoj frontu a potom trojka po hran. | | Uzlar | |
|   | Re: Co Amerika? | 10:15:09 12.09.2014 | | Opatrn s tm slovem my. | martan | |
|   | Re: Co Amerika? | 10:28:03 12.09.2014 | Uzlai, ty jsi trochu mimo. Jednou tedy navrtte cesty, pak to tu prezentujete a pak apeluje na lidi, aby tu kterou cestu vcekrt nezkoueli, e proto jste to nedlali... Tak co chce? Jednou a dost? Trochu mi to pipomn hospodskho na mtince, co chtl hospodu, ale neml rd lidi.
Tak jste tam mli dt o polovic mn jitn a ta nevyhnuteln oklouzanost by se dostavila pozdji.
| Fbera | |
|   | Re: Co Amerika? | 11:28:37 12.09.2014 | | Opatrn s tm slovem my. Ani bych snioval zsluhy kadho jednoho z ruce piloivch i veselou spolenost tvocch, hovo fotografie a jmna u cest v prvodci. | martan | |
|   | Re: Co Amerika? | 12:25:56 12.09.2014 | Fbera: J sem s prezentac ve form lnku nesouhlasil. Prvodce by stail, u takhle o t oblasti vdlo destky lid. Maran si to vak dl po svm. Hele a co je mimoskho na dobe odjitn cest, kde se nezabije a zrove poadovak trochu ohleduplnosti vi ostatnm? Chpu to tak, e namsto prosby o ohleduplnost bude lep mt v . krasu takovto cesty http://www.lezec.cz/cesta.php?key=716? , ta fakt olezen nen.
Maran: ano pestaneme pouvat slovo my, protoe pemisovat m borhk m nasralo dost. Pestaneme pouvat slovo my, protoe se mi nelb, kdy jsou cesty narvan metr od sebe a pestaneme pouvat slovo my, protoe zejm nesouhlas s mojm nzorem, e by se lidi mli ke skle a sami k sob chovat ohledupln.
OK nasrali ste m. Take ten projekt nechm dlouho zavenej a jet zvm jestli neuznout pr borhk. | Uzlar | |
|   | Re: Co Amerika? | 14:15:54 12.09.2014 | Jo jo, pokazde kdyz jsem sel kolem Ameriky (ci jineho lomu v okoli), tak jsem slintal:) To by bylo sakra dobry lezeni!!!
Ale obavam se, ze se to nikdy nestane. Kdysi se do tech lomu celkem mohlo. Velkou Ameriku tak trochu hlidali, ale ne moc. Pristup do Male Ameriky byl uplne v pohode (nadherny koupani) a dalo se i do ostatnich lomu, kdyz jeden vedel kudy:)
Dnes je vsechno oplocene, na kazdem rohu cedule se zakazem ... holt aby si nejakej pitomec neudelal vlastni vinou bebi a nebyla z toho zaloba. Bohuzel vlastniky tech lomu celkem chapu.
V nejake jine, mene frekventovane, lokalite by snad bylo mozne dojednat povoleni vstupu pro registrovane horolezce. Ale tady ... bude tam jedna lezecka dvojice a hned se tam nahrnou trempici a rodinky na prochazce ... kdyz muzou oni, tak my taky ... | lupa | |
|   | Re: Co Amerika? | 14:52:09 12.09.2014 | Uzle, reaguje jako potrefen husa. Mimosk je to, e pros lidi s hor vkonost, aby to v tch cestch mockrt nezkoueli. Zajmalo by mne, od kterho vkonnostnho stupn, tam mohu jt lzt? Je nad slunce jasn, e kdy se navrt takovto oblast blzko Prahy a takto odjitn, s pomrn lehkma cestama, nezabrn njezdm nebo zjezdm?. Vdy je tento lom takov outdor tlocvina.
Pravm vrtam pat dk. | Fbera | |
|   | Re: Co Amerika? | 16:06:11 12.09.2014 | | Ale houbeles. Fbera u druh pehozen vejhybky :) Tady nejde o prav vrtae nebo nevrtae, kdo chtl, dostal monost si vyzkouet jak se to dl, i j obas nco udlm na skalch blb. Uzla je svj a kad m na sv "nzory" prvo. Jen jsem se taktn snail naznait, e snad nen plnej debil, i um zvednout prdel a jt nco dlat. My se tkalo nzor na lezen, kter mm v tomto ppad nejen j opavdu jin. Nehodil jsem ho pes palubu, jen pt cestuju s nkm jinm. ...nepsat o lezen je kravina, obas se s tm d chvli pokat, ale lep je lidem alespo teba dt informace kam nejezdit autama a podobn. Vak on by to rd napsal i nkdo jin a skly jsou od toho, aby se na n lezlo. Vole eme kraviny :) | | martan | |
|   | Re: Co Amerika? | 21:32:02 12.09.2014 | Se teda musim Uzlare trochu zastat. Podle mne jste martane venovali neuveritelnych 30 dni casu na vybudovani kletergartnu 20 minut od Prahy, na vapne. Takze sami musite vedet, co to znamena. Takze vyzva k ohleduplnosti, aby to nebylo hned za rok vyhozenejch tricet dni casu, protoze se z toho stane akorat hnusna voklouzana klettergartn mi neprijde zas tak uplne mimo.
Ja myslim, ze ta Uzlarova prosba nebyla o tom, aby petkovej lezec nezkousel sestky. Ale spis o tom, ze borec to vyleze s prstem v nose, a pak tam vytahne autobus kamaradu, co jsou poprve na skale. Ono v tehle obtiznosti, to za vydatneho dobirani da tak nejak kde kdo. Jestli se tam pak jeste presunou otdoorovky z Alkazaru, tak pristi rok to bude jeste OK, a pak muzete postupne zacit po pulstupinkach zvedat klasu. | geo | |
|   | Re: Co Amerika? | 00:22:38 13.09.2014 | | Geo a pro do toho zase cpe mn? Vim jak to Uzla mysl, nemyslm si, e je to reln a v kdy bude st, jsem tak psal, e nemusm autobusy. Jen se distancuju od zakazovn lidem aby lezli tu a tu cestu a od uren jurskch a dalch lezc, viz n moje komente, e je asi Uzla mimo. Dv jsem ho asto obhajoval a lze to dohledat, ale jaksi u na to nemm sil, ned se to :) Jinak tohle nen klettergarden pro dti, ale spe jaksi dnes i dve bn jitnm podoba oblast v cizin, za ktermi nai lezci jezd ven, protoe tady nejsou. Pochopiteln vpenec je materil kter se "okloue" a je to jen otzka asu, ale leze se na ojetm vpn i tak dl nap. na Srbsku, v Moravskm Krasu, v Nagu i jinde v cizin. | martan | |
|   | Re: Co Amerika? | 14:53:03 13.09.2014 | Geo je jeden z mla, co mj koment pochopil. Dk. Taky Hanina pochopila, e borhk si tam dovolil bez mho vdom a v mm projektu fiknout jen a jen Martin Tuka. Jeho zdvodnn: byl 50 cm horizontln od msta, kter pro to uril on. Co na tom, e cestu nelezl a je mu jedno, e to lezecky vychz h. Co na tom, e hk byl v naprosto pevn skle, zatmco Maran ho pesunul k rozpraskan spe. Prej sem moc ouzkostlivej a "njac" zkuen provolezci by ho dali jinam. Kdo? Pro? Ne, nikdo. Jen Maran, tch jinch opravdu zkuench, kdy sem to vrtal tam bylo dost a nikdo nic nenamtal.
Zhdal jsem se s Maranem u milionkrt kvli jeho cestm v rznch oblastech, kdy nehled na kvalitu, ale na kvantitu. Kdo sleduje jeho prci, tak snad v.
Take slva, vtejte v Solvaykch. Borhky jsou tady v linich podle pravtka. Podobnost s Brankem ist nhodn. Namsto vyvench a logicky vedench cest vyrovnan obtnosti vs ek jednoduch cesta, kde je jen pr zapeklitch krok, kter dlaj obtnost. Ale co chtt od pravtkovch lini. A pro si vbec dovolit mrmlat, e na 30ti metech by mlo jt o vc ne o pr krok. Holt prost vysvtlit Maranovi, e hvzdikov cesty nevznikaj tm, e si na pat skly udlte rky 1,5 metru od sebe a potom tam nabouchte rovn linie, je mimo schopnosti kohokoliv. A pokud mu to i eknete, tak jste zapuzen, protoe ON je sprvce jmenovan svazem. To jmenovn sprvcem je tak sranda. De facto je to jen o "honem, honem, rychle, rychle, a tam hlavn nepijde nkdo ciz a nevrtne si njakou vlastn linii, jet by mi zkazil MJ (Maranv) zamr". No, jo, kdy ste sprvce, sakra co je to vlastn za prvn definici, povolit i borhky v Divok rce do msta, kde se vdycky tandovalo ve vlastnm.
Je mi lto, e jsem se toho astnil. J chtl dt lidem oblast z neolezenm vpencem a kvalitnma cestama. O penze nejde, o zviditeln nejde. Nepotebuju lnky o pacch, co lidem dali oblast. Bohuel jsem se a nyn dozvdl, e to je vlastn jeden 150m irok a 30m vysok pomnk. Pomnk, kter je vlastn podobn zmiovanmu Branku s 20ti trojkama vedle sebe, jen rzn dlouhma. Pomnk jako je Radotn, kde u se zase do Maranem odlesnn stny ten les vrac. Dal pomnky ve form oblast i cest i dohledejte sami. Zatm tady jen pou negativa kecalov, kte m neznaj a Solvayovy lomy st najdou na map.
Take zvazek: konec spoluprce s Maranem v oblastech, zrove nikdy vce na lezec.cz koment ode m. Tohle je finle. I kdy, vimli ste si, e u tch brusi borhk je m? Jo prej teli lnek o nebrouen borhk od Uzlae. I tch hoven je v lese m, ale to nepsal Uzla. To psal jinej veejnej neptel. Nebo ste v Jue u skly taky slyeli reptat vc lid, e ty Nmci v t cest sed jako pytel hoven cel den? Sakra, Uzla pece neme bejt vude? A co nzory na srabi mouku? Na strnkch Prachovk a Hruboskalk maj nstnky hanby s fotkama tch co lezou se srabi moukou nebo dlaj jin prasrny. Sakra. Uzla pln vude. Sakra vona je to mon schza. Sakra, my ale potebujeme veejnho neptele, kterho principieln nechceme pochopit!
Tak papa a sbohem. Snad se pid i Lukas B. a dal. Tady to nem naprosto smysl. Tady je Maranovo. | | Uzlar | |
|   | Re: Co Amerika? | 23:44:20 14.09.2014 | | Obvykle je normln, e jitn v cestch jakousi lini tvo, pedevm aby nethlo lano a naprosto bn kolem nj lezci svmi pohyby klikuj, navc jet kad jinak. Nejde o jedin jitn, kter jsme v oblasti ladili, protoe chybu me udlat kdokoliv, rozdl je ten, e nkdo si nenech poradit ani ped tm, ne nco udl, ani potom. Jinak "pomnk" z toho dlme u dlouho a hlavn si z toho "dln" dlme legraci, viz napklad humorn npis na pravm nkresu "Maran s druhy", co je vesel narka na bjn oznaen prvovstupc jako "Blina s druhy". Zbytek bez komente, snad jen, e bych tam nezakazoval lezen tm, co lezou ptky a estky, to mi pijde pehnan. | martan | |
|   | Re: Co Amerika? | 15:47:58 15.09.2014 | | Ovem npis "Maran s druhy" mi pijde humornej tehdy, pokud je kadmu jasn, e to je nadszka, a pestv mi pipadat humornej tehdy, kdy se tomu sice nkdo zasmje, ale jinej si naopak ekne kurva kdo si to tady buduje kult osobnosti;) | honza | |
| lezen pro vechny | 07:32:13 12.09.2014 | Myslm, e dobr prce, gratulace k nov oblasti.
Uzlare a ty si vythni hlavu z prdele ! | George-JP | |
| Trapn komente | 08:14:34 12.09.2014 | | Pete Uzlai, tvoje dva posledni pspvky jsou tak moc mimo ze to snad ani neme myslet vn. Jsi si jist e jsi se nezblznil? | jan2 | |
| Dky | 08:25:44 12.09.2014 | | Dky!!!! Nejlep cesta tam je ze Srbska, pes Alkazr, ppadn Pak do Hostimi, pak Duikovou nahoru, do Jna hebenovkou a Kovou cestou ke ki a te jet k tomu pibyli Solvayovy, super tra u se tm. :-) | Radim | |
|   | Re: Dky | 08:28:56 12.09.2014 | | ty lomy pibyly sorry | Radim | |
| Uzla | 16:54:50 12.09.2014 | | Omlouvm se, e vstupuji jako patn nedenkov lezec do diskuze, ale mm potebu se zastat Uzlae. V davu je sla a tenhle rdoby latentn veejn lyn mi tedy nepijde pln fr. Uzla nen dn lezeck pako, ovld teorii a jde mu to dobe i v praxi. Solv. lomy si Martin lehce pisvojil jako sv mimino, udlal tam kus prce, dal tlocvina je na svt, radujte se (j jsem ta menina, co se z rozvrtn kadho dosud nedotenho utru neraduje, piznvm). Uzla krapet neikovn vyjdil s ohledem na bezpenost lezen, co by tomu tak mohlo napomoci, ale nemyslm, e tm chtl njak diskriminovat pokustny, teba. Navrhuji ze zbytkovho, odrolenho a jinak k lezen vce nepotebnho materilu udlat Martinovi sochu (bude mt radost), HS by mu mohla vnovat lnek v roence, sn se tenze mezi bojovnky a bude klid (na lezen). A hlavn se z toho nepo... Pkn den vem. | hanina | |
|   | Re: Uzla | 20:21:20 12.09.2014 | | Uzlar : ty ma panicky strach z uklouzanych stupu a nekde sis bral do pusy Srbac coz mne dost pobavilo a hodilo moje vzpominky o cca tricet let zpatky. Taky mi vadily uz tehda oklouzane stupy.... le to jsem zanal. Po pr letech jsem se tem vymluvam v duchu i jinak smal a smju se dodnes. Chce po druhych aby ti neuklouzali stupy. Zacni u sebe je to poctivejsi. | | Zdendy | |
|   |   | Re: Uzla | 10:32:59 13.09.2014 | Uzla....ty vole nco vybuduje pome a u je ve n tam me jen ty a nikdo jinej.Leze ptky tak b jinam, tady nm to neoklouze, neoleze je to moje a j tomu rozumm i Hannina to potvrdila, e jsem dobrej a zkuenej lezec.Tak prosm nejezdte se lozit a hlavn ne s dtmy, dchodci a nelezci.Skly jsou moje a ne Vae.J taky nikdy nic neolezeu, nikdy nic nenacviuji, jsem superman a jak u jsem kel tohle je moje.
Prosm dejte tam njakou ceduly se zkazem kdo tam me a kdo ne.
Jinak doufm, e mistr nad mistry Uzla u nebude jezdit jinam, aby teba neniil vpno jinm lezcm co vybudovali i jinou oblast ne je tato. | | |
|   |   |   | Re: Uzla | 10:55:42 13.09.2014 | Ona u diskuze pod tmto lnkem nen jen pro registrovan diskutry? To je zvltn.
Vyvolenm se smrem k oblasti nect Uzla, to jsi anonyme patn pojmenoval. Uzla nikomu hk v cest v SL neufiknul, p v, e se to nedl... teba.
Ne, nejsem obhjce dn strany. | hanina | |
|   | Re: Uzla | 12:10:34 13.09.2014 | | Nen to zvltn, pi jedn oprav lnku se formul resetoval a zapomnl jsem pekontrolovat vechny kolonky. Jet njak paranoia? :) | martan | |
| Na top-ropka... | 18:11:19 12.09.2014 | Vtejte v dalm dle satirickho poadu Na top-ropka. Pichz notorick prudi, pius B.:
"Poloenej humr, fuj, j silov typ pece nepojedu klouzat se po njakej plotn, to fakt nemm zapoteb. Technika nohou, nepotebuju, mm ruce, njakej zasranej lom, velkej plcek, tam bude lid jako sraek, dal Polnko, brrr, instatn jitn, instatn cesty, instatn vechno, dn prsky, osmiky? koho to dnes zajm, samej prak namachrovanej, namistrovanej, urit pln chytrej z kurzu a z uml stny, ned se pod to dojet autem, musel bych pky, a nohy maj atrofovat..., jet mi tam hod utr na palici njakej jeskyka, nebo njakej prak jeden namistrovanej pemoudelej z kurzu a z umliny...., dole budou vt dti a bhat psi, v hovnech a blitkch se budou vlet alkoholici, bleeee, fakt nechutn oblast, navc pln top-ropk..., nahnat zptky do Alkatrazu (vy tupj chpejte do Alkazaru), oplotit, zavt, obnovit tbu, spoustu lezc hostm v lomech Hostm... Dozorci Hagen, Uzla a L.Bludsk, nenechaj udlat z Ameriky cirkus ludsk. Po pevchov ve vrob, proputni budete ke sv rob... Ale hlavn e ns to lezen bav, co? :-D | Bda | |
|   | Re: Na top-ropka... | 14:07:23 15.09.2014 | si berte do huby nkoho jinho, milkov, voba dva.
fakt nemm potebu se exponovat v etickch debatch o cestch na lomov stn, kde se muselo nejdv fest slaovat s pajcrem aby nelo vo ivot. hele, chpu etick debaty ohledn pizdn sousednch klasickch cest, chpu etick debaty shora/zdola, i ty maglajzov debaty chpu (by u nemm potebu se jich k dramaticky astnit), chpu etick diskuse ohledn stylu u posunovn hranice lidskch monost, ale nechpu etick diskuse ohledn plcku pro rodinnou rekreaci pod lomovou stnou ku pohodovmu lezen. | Lukas B. | |
|   | Re: Na ropka... | 14:32:35 15.09.2014 | | super oblast, colci , motylci , pejsci, deti... toz uz zbyva jen doodstrelit spodni pulku aby to bylo aspon kolmy... to date kluci! :) | Lacusak | |
|   | Re: Na top-ropka... | 13:00:10 14.10.2014 | | Drazn hlasuji, aby zde na lezci byly zavedeny LIKE ke komentm. Dvm 1000. Tento koment by se ml zaadit k povinnmu ten v kurzech lezen.. | BB | |
| Pochvala | 21:05:54 13.09.2014 | Nadherna oblast, pro me jedna z nejkrasnejsich u nas!
Moc nerozumim komentarum o nelogickejch cestach a spatne danejch jistenich, vsechny cesty co jsme lezli a videli (jen prava stena) byly udelany s citem, borhaky akorat a treba v ty 8- je to odjisteny uplne krasne, jak by melo bejt! Ze se tady udajne hledelo na kvantitu a ne na kvalitu je nesmyslnej komentar, cesty jsou od sebe rozumne, nevadej si a vsechny sedmy jsou logicky vyrovnany linie, kde se leze celou dobu.
Srovnani s Branikem a levou casti Radotina je uplne mimo. Lezli jsme 6 cest a vsechny byly nadherny a vicemene vyrovnany. Nemam chut se zapojovat do tyhle diskuze, jenom nechapu, jak muze nekdo takovouhle oblast kritizovat.
Velka pochvala pro Martana a pro vsechny, kdo to vsechno vytvorili, je videt, jaky prace to muselo dat! | Thingol | |
| gut | 19:32:43 15.09.2014 | | cenks | Papou | |
| Bez helmy ani rnu ! | 11:54:48 14.10.2014 | Vem tm chytrkm co si mysl, e helmu nepotebuj bych rd ekl a sem radji ani nejezd !
Tuto nedli jsem byl svdkem neho co jen velkou nhodou neskonilo smrt nkterho z lezc.
Ve se stalo asi takto:
Na a pod stnou Paraple bylo +- 7 lezc. Jeden z lezc dolzal cestu : Kad noha dobr (ale ruku do ohn za to nedm, mon to byla jedna z vedlejch cest), vzal za utr a vytrhl + s nm lo x dalch. Skoro z vrcholku skly padalo kolem 3 kamen velikostn jako krabice od mlka a x dalch co byly men. Jednomu z lezc ve stn proltl ten z vtch kamen pr sel od hlavy a to sam se stalo i jednomu z lid pod stnou. Ostatn kameny dopadly okolo lezc u skly (ve vzdlenosti kolem 1-3m) krom jednoho menho kter zashl jednoho jistie do hlavy (natst ml jako jedin helmu).
Jak obrovsk tst, e jedin zasaen z tch vech lid co tam byli ml helmu.
Take pokud tady chcete lzt bez helmy radji sem nejezdte a nechte se dlaebn kostkou pratit do hlavy. Vyjde to pro vs lpe ! Vsledek bude stejn/podobn a to v pobyt v nemocnici/mrnici a navc uette za jzdenku/benzn. | tuffgong1 | |
|   | Re: Bez helmy ani rnu ! | 13:03:43 14.10.2014 | Souhlas, urit helmu. Podle kluk co lezli vedle tam njak lezec nalezl mimo cestu do suti a vbec od nho ji ped tm ltalo dol ve i z jinch cest.
Jinak v lev sti stny Paraple pibyly njak krat i del sedmiky, pdf prvodec si mete aktualizovat podle online prvodce na Lezci. | martan | |
|   | Re: Bez helmy ani rnu ! | 13:57:36 14.10.2014 | Helmu zcela jiste, ale chtelo by to i vice soudnosti pri vyberu mista/cesty.
Zrovna ta leva plotna je, uz od pohledu, v horni casti dost lamava. Navic bylo opakovane zmineno, tez v pruvodci, ze to tam pada. A pres to vsechno se sesly v leve casti leve plotny snad 3 nebo 4 dvojice lezcu. Jak sardinky. Koukal jsem na to a rikal si ze padajici lezec nebo kamen to bude srazet jak kuzelky. Vzhledem k tomu kolik toho pak letelo dolu, byl vazne zazrak, ze se nikomu nic nestalo!
| lupa | |
|   | Re: Bez helmy ani rnu ! | 14:01:02 14.10.2014 | Aby to nevyzeralo, e tam nemte jezdit vbec, tak musm ct, e je to krsn msto kam se urit budu vracet !
Jen to chce helmu a dvat si pozor, za co beru (hlavn v sti Paraple). :-) | tuffgong1 | |
|