LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jmno

 heslo 

 Registrace   |   Horolezci, horolezkyn, horolezata, nelezte na sklu, co je hodn piat...
Hledn cesty

Hledn na Lezci

 Metodika
 Trnink
 Oblasti
 Reporte
Knihy
Slovensk prvodce
Vyla nejnovj kniha Reinholda Messnera Symboly
Prvodce Elbtal 1 a 2

Zvody
SP ledy Kanada (26.02)
EP v ledolezen Finsko (07.03)
MR v lezen na obtnost (07.03)

ebek
Cesty:
1.indel 12953
2.Votoek 12850
3.Stribrny 11950
Bouldry:
1.Ondra 11434
2.Volf 11356
3.Trojan 11225
Hory:
1.Sejbal 8201
2.ern 8160
3.Gro 7240

Vsledky
Zimn olympida (06.02)
Vrsk cepn (04.02)
P v bouldru Praha (24.01)

Denky
5850 lezc
1198611 cest
Nov pelezy:
Estrata Ge 7c
Look Up He 8b+
Ztopoen 9/9+
Severus 7C+
Teamwork 8A
Pepite D 7C
La Pluma 7b
LUltimo V 7b
Daos Cola 7b+
The Rabbit 8A

Stny
Boulder Bar - Praha 7
Stna Holeov - Holeov
Lezeck stna SKP Policie - esk Budjovice

Prodejny
HUDYsport - Liberec
Outdoor Centrum Rock Point Pertn - Praha 1
Keen Concept Store - Futurum Ostrava - Ostrava 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
FREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Po pdu laviny v Jesenkch zahynul skialpinista

Po pdu laviny v Jesenkch zahynul dnes skialpinista. Lavina sjela zatm z nezjitnch pin kolem jedn hodiny odpoledne v oblasti Velkho Kotle. Zasypala jednoho ze t skialpinist, kte se tam pohybovali. Po vyhrabn se ho nepodailo oivit.

O netst informovala Horsk sluba.

Vce viz jej zprva:

Zchrani Horsk sluby se na msto dostali ze stanice Karlov a Ovrna bhem dvaceti minut. Zavalen se na mst pohyboval s kamardy. Tm se ho podailo jet ped nam pjezdem lokalizovat a vyhrabat. Mladk byl ale v bezvdom a nedchal, take jsme okamit pikroili k pokusm obnovit ivotn funkce, informoval Ondej kovrnek, zasahujc len Horsk sluby Jesenky.

K nehod zamil i vrtulnk Leteck zchrann sluby z Ostravy a zrove i sanitka Rychl zdravotnick pomoci, kter se ale nemla anci na msto dostat. Vrtulnk ovem klesl a v nzk vce nad svahem vysadil pmo u ns lkae LZS. Ten si bezvldnho skialpinistu pevzal a pokraoval v resuscitaci. Vechny pokusy se ale ukzaly jako marn a lka byl nakonec nucen konstatovat smrt, popsal dn u nehody Ji Hejtmnek, dal ptomn len HS.

Horsk sluba nechce spekulovat, z jakch dvod a  zavinnm byla lavina strena. Jene je fakt, e v Jesenkch nyn plat druh stupe lavinovho nebezpe, ovem dnes pes den nai specialist namili hodnoty, kter jsou bl stupni 3. To znamen, e pravdpodobnost samovolnho pdu, nebo skluzu vlivem klimatickch okolnost je vt. I men vrstvu snhu na lavinovch svazch ovem za takovch okolnost me strhnout i mal skupinka turist, nebo lya, komentoval dnen tragickou udlost Vtzslav Kaller, nelnk Horsk sluby Jesenky.

Pohyb v lavinovch katastrech, zejmna na lych, je ovem pi druhm stupni zakzan. Vechna tato msto msta jsou mimo znaen cesty a nikdo na nich nem co dlat. Je to nesmrn riskantn. Pedem varuji nvtvnky hor, aby se v nsledujcch dnech nepokoueli podvat na msto nehody. Riskuj ohroen zdrav, a jak se dnes ukzalo, i ivota, drazn apeloval na nvtvnky Jesenk nelnk Kaller.


Zdroj:

www.horskasluzba.cz

(vodn ilustran foto: archv Lezce)

Standa Holec   [pravy] 18:37 15.01.2021Tisk 

Reklama:


Souvisejc lnky:

Komente

     
...nov pspvkyNov koment 

 Lavina19:55:45 15.01.2021
est jeho pamtce - I pi 50 cm snhu je to nejvc nebezpen pefoukan msto na laviny na Morav. Hlavn pm Direct Velkho Kotle. Pro tam na postrann U ebro(i kdy pomrn bezpen) , dotyn  tahal 2 sleny,tko ci. Kamo s mstnm dobrm lyaem,co to dve sjeli po druhm bezpenm ebru zaslechli to voln pes cel kotel od bezradnch 2 sleen, jej dotynho  lokalizovali a vykopali. Podle krve z st a jinde to vypadala, e si zlmal vaz o skalky bhem pdu, Je mon, e v 30 cm byla nestabiln vrtva s dal 30 cm vrstou nahoe.Zejm ho lavina strhla nahoe do prav sti skalek. 
Thomasodpovdt 
 Re: Lavina20:59:34 15.01.2021
Kmo s mstnm dobrm lyaem, co to dve sjeli - tam nemli taky co pohledvat a to bez ohledu jak byla lavinovka, ale proto, e to je uzaven z dvod ochrany prody. 2 sleny maj asi nezapomenuteln zitek a jet jim hroz pestupkov zen.
Lyaodpovdt 
  Re: Lavina21:25:49 15.01.2021
Nemyslm to ironicky, ale tlak medi na hory je nerosn. Stane se z toho potem sjet a tm i provzn s podkladem jen bezpen dokonale staen lyemi nvtvnk sjezdovka stedn tdy ,to REALITA potu nvtvnk Jesenk. Taky mm rd klid a nikoho kolem sebe. Po zaven skiarel to vude a bude!!! vypadat, e ,kdo z lezc nen skialpinista, nen ech. Hop,hop,hop. A pibudou i turisti bkai a maminy lyai a skai,kdo nen skialpinista.... hop hop:))
Thomasodpovdt 
  Re: Lavina13:00:09 16.01.2021
Z dvodu ochrany prody jsou zakzan vechny reln skialpov terny v esku.

Z dvodu korone jsou prakticky nedostupn hory v okolnch zemch, kde skialpinismus nen postaven defacto mimo zkon.

Jak to asi me dopadnout ?
Martinodpovdt 
  Re: Lavina18:58:48 16.01.2021
ty jsi kokot. Prv ochrnai jsou mor veho. Vechno jen pro sebe, zbytek nic a nikam nesm.
Hlavn e top ohnky kde nemaj, do parku i CHKO jezd svmi auty, atd.
Nadlidi.
Petrodpovdt 
  Re: Lavina07:14:36 17.01.2021
To, e se tam nemli co dlat, je bez diskuze. Na druhou stranu, vichni vme, e zakzan ovoce nejvce chutn a proto se do tchto mst poutme. A si shne kad so svho svdom.
Jen vznm otaznk, pro na strnkch Horsk sluby Jesenky je posledn udlan profil Velkho Kotle 8.1. a pak a 15.1. v ase, kdy u ho tahali ven ... mon, e kdyby byla rno lavinovka 3, odradilo by to, ale jsou to kdyby ...
Upmnou soustrast rodin a jeho nejblimu okol.
odpovdt 
   Re: Lavina08:55:36 17.01.2021
Hele ty otaznku, odlehl msto, zkaz vstupu, njak stupe ochrany, fakt neme potat s on-line penosem.
odpovdt 
    Re: Lavina10:21:13 17.01.2021
Nikdo nechce online prenos, ale tydenni prodleva s profilem v Kotli, kdyz se predtim delal skoro kazdy den, kdyz tam bylo 40cm snehu
odpovdt 
     Re: Lavina11:52:41 17.01.2021
Je to tak, na co tam kurva v hzs jsou, kdyz kriticka lokalita nema pravidelne aktualizovane info, nehlede na posledni periody snezeni. Ale tak dotycny asi nebyl nesvepravny. Zakaz nezakaz, vsichni vi, ze se tam lyzuje, uz to je dukazem jeho nesmyslnosti.
Michalodpovdt 
    Re: Lavina21:44:36 17.01.2021
Odlehl msto to fakt nen je to 20minut chze z Ovrny centrla HS. A v okamiku kdy je 2 tak nevidm dvod eit stop or go. A pemlm kdy naposled spadla lavina v Jesenkch pi 3. A si u se nevrt asy kdy jsme si s kluka z horsk dvali v kotly spolen aj a eili kudy jet a kam nejt.
Pemetodpovdt 
     Re: Lavina22:58:03 17.01.2021
Je a fascinujc kam v tto spolenosti dospla lidsk nabubelost, pcha, nepokora, nadustost, sebestednost... a tak bych mohl pokraovat, naprosto se naopak vytratila pokora, cta k horm dodrovn pravidel...Ale jak k klasik, vykldej volovi o sobot, kdy jde v ptek na porku... jestli m nebo nem horsk aktualizovan stupn je naprosto podrun, za m by to v Jesenkch nemusela vydvat vbec, protoe pokud by lid nechodili tam, kde je zkaz, tak by takovto situace nenastala. Bohuel si za to me jen dotyn sm, dky ve uvedenm vlastnostem a bohuel to dopadlo tak, e nem monost sloit repart, jeho vn nevsta mu ho neposkytla, rovnou si ho vzala, ale to je ivot. Jedin pouen, kter z toho a podobnch situac plyne je, e pokud by dotyn hrl podle pravidel, byl by naivu, ale to je kadho volba. A plat, e ze svch chyb a jejich nsledk mohu vinit tak akort sebe a ne ty okolo. Take Horskou bych z toho v tomto ppad naprosto vynechal.
Vlkodpovdt 
      Re: Lavina23:44:47 17.01.2021
Pesn.
Kuba Turekodpovdt 
       Re: Lavina00:28:13 18.01.2021
Ne vyhlaovat lavinov stupn patn, je lep je nevyhlasovat vbec. Jet ve ctvrtek byla vyhlena 1, co s ohledem na historii poas prost byl patn vyhlenej stupe, mla bt dvojka. V ptek to najednou zvedli na 2 (podle zprv na R+ a po nehod) s komentem, e je to vlastn skoro 3. Pro se zrovna v ptek snh tak skokov zhoril, to v asi jen HS Jesenky.
honzaodpovdt 
        Re: Lavina07:39:28 18.01.2021
A kdy pi snen skonm s autem v mezi, mou za to silnii, e jo. Proberte se, kokoti...
odpovdt 
         Re: Lavina15:15:03 18.01.2021
Ne, pro by za to proboha mli moct silnii? Kde ije?
honzaodpovdt 
        Re: Lavina09:47:47 18.01.2021
Lavinovy stupen je jen prvotni informace. Co takhle vykopat si vlastni profil dole pod svahem, udelat si zatezovy test? Moc slozite a zdlouhave pro lidi, co zijou naplno a ted hned co?
Martinodpovdt 
         Re: Lavina13:59:43 18.01.2021
ivot je smrtelnej. Tak to prost je. No a Vlk m pravdu. Lidi jsou ultra hovada a na zkazy kalou. Klasick pleten si demokracie s mpak asi. Obas pi tom umou.
Smtodpovdt 
         Re: Lavina17:06:53 19.01.2021
Tak samozejm, e stupe lavinovho nebezpe je prvotn informace. A to znamen, e je sprvn vyhlaovat jej patn?

Mm za to, e se to ulomilo nahoe a jestli se to tam ukld na konkvnm svahu kdy fouk od zpadu, tak by zesnulmu sonda vykopan pod svahem zejm mnoho nepomohla + navc tam asi najel seshora, ani by tedy ml pleitost kopat pod svahem sondu.
honzaodpovdt 
          Re: Lavina18:18:03 19.01.2021
to je tk tohleto. on ten stupe lavinovho nebezpe je takov obecn slo, kter se hod do skutench hor s bezpotem lavinovch svah, a kde si petnej lya me vybrat ze stovek a sovek monost dle stupn a expozice svahu, a specifik konkrtnch svah. ve vysokch Sudetech, kde je skuten lavinovch svah jen pr, je stupe informace dosti irelevantn, a dal by se nahradit empirickou pedpovd pro konkrtn svah (tch asi deset v Krkonoch a jeden v jesenkch, nop). kdy si ale pedstavm, e by se oficiln uveejnila (pravdiv) zprva, e je konkrtn svah v jesenkch bezpen a v optimln podmnce, najely by tam vichni majitel skialp a snnic/snowboard ze ty kraj, a nebylo by kam plivnout. co s tm? kupte si bky.
Lukas B.odpovdt 
           Re: Lavina22:41:06 19.01.2021
Vdy nikdo nechce, aby nkdo vytruboval, e je kotel v podmnce. Stailo by nevytrubovat nic, aby nevznikl dojem, e je kotel v podmnce ve chvli, kdy v podmnce nen.

Pilo by mi, e m men a "jednodu" hory, tm vy ance, e vyhlen lavinov stupe bude odpovdat opravdovmu nebezpe na nhodn vybranm lavinovm svahu, tedy e za mn prce s vyhlaovnm lze zskat pesnj popis lavinov situace. V extrmnm ppad - pro nevyhlsit lavinov stupe i v hypotetickch horch s jednm lavinovm svahem?
honzaodpovdt 
        Re: Lavina05:28:58 19.01.2021
Kvalitn HS.
Petrodpovdt 
      Re: Lavina14:17:15 19.01.2021
Chtl bych vidt Vlkovu morlku, kdyby se zakzalo lezen plon v celm Krasu. A se stejnou morlkou by bylo dobr kouknout se na sv ble ruce v Teplicch a Adrpachu. Cizm se holt vdy m snadnji.
Jenkodpovdt 
       Re: Lavina16:28:49 19.01.2021
S tvoj "logikou" by to znamenalo, e kdybych v tom zavenm Krasu spadl a nco si udlal, tak bych to ml svdt prv na toho Vlka nebo Pavla. Uznej sm, e si trochu kokot...
odpovdt 
       Re: Lavina17:56:11 19.01.2021
To je jednoduch, budu jezdit jinam. Je tolik skal na svt, e by mi na to nestailo ani 100 lezeckch ivot:-).
Vlkodpovdt 
    Re: Lavina20:44:22 18.01.2021
Pokud se nemlm (nejsem tam doma), jedn se o jedin lavinov svah v Jesenkch, tud je logick prezentovat AKTULN lavinov stupe a nebo ho vbec neprezentovat.
kokodpovdt 
     Re: Lavina07:13:27 19.01.2021
Nejedn se o jedin, ale o nejznmj. Paradoxn nkter nejnebezpenj msta dokonce nejsou vbec jakkoliv evidovna
zobanodpovdt 
 Re: Lavina14:03:12 22.01.2021
nemli co dlat, to je spekulativn, stt si ty hory pivlastnil a vydv sv omezen na pdu o kter k "ta je moje". Ve skutenosti je ns vech, prody. Je podle m kadho na uven, kam pjde, co bude dlat. Dleit ovem je, jak se tam bude chovat a dodrovat nepsan pravidla etiky. Vm, e lidi jsou uata a dlaj vude bordel, tak to bohuel je, ale tyhle restrikce u m zanaj sr..t. Zakzali tu vechno a kdy zakou chozen po horch, to jako budete sedt doma? Kluka je mi lto, ale kdo z Vs nkdy neel mimo stezku, nebo tam, kde "neml co dlat"? No nic, vidm e se tu ani po letech nic nezmnilo, tak j zase na pr let mizm s tchto strnek,... do prody mimo stezky, a mi kad polb.
Hermiodpovdt 
  Re: Lavina14:40:12 22.01.2021
Trochu jsi se spletl, socializmus u ns skonil ped vce ne 30ti lety, to platilo tehdy, e ve pat vem a vichni mme ve dohromady a kadmu podle jeho poteb atd.:-).
Vlkodpovdt 

 Kdo06:22:41 16.01.2021
Kdo to byl, odkud byl?
Michalodpovdt 

 RIP18:14:43 16.01.2021
Romane, odpovej v pokoji, spoust lidem bude chybt.
JiBodpovdt 

 Kdo za to me????09:22:52 17.01.2021
Myslm, e v tuto chvli se dohadovat kdo, co kde ml i neml z hlediska statutu ochrany prody je vedlej, kdo co kde a jak ml vyvovat a vyhlaovat je tak vedlej. jdu do volnho ternu, nesu za sebe a sv rozhodnut odpovdnost .
Kluina udlal chybu a zaplatil za ni.
Zkusme se z tt nehody sp pouit a to podle priorit
1) vdl kudy chce jet, ml mylenku a vdl co dl a s jakm rizikem?
2) dokzal v prbhu sjezdu dret realitu se svm plnem? Orientoval se podle vlastnho sudku nebo starch stop?
3) rozhodoval se pouze na zklad veejnch informac (lavinova predpoved, predpoved, tipy a diskuse na verejnych forech) nebo si vyhodnocoval jednotlive faktory v prubehu tury?

Hory jsou svobodny prostor, pokud se v nich chovme tak, e je nepokozujeme, pak nem nikdo prvo nm zamezovat ve vstupu do nich, doporuuji si pest nap dokument "Tyrolsk deklarace" https://1url.cz/Qzcvb a takt nastudovat na co, kdy a kde m napklad str AOPK prvo a na co u ne, s velkou oblibou sv pravomoci toti pekrauj.

veejn diskuse hled vinky, chce vinky. Pro? Klukovi to ivot nevrt a pro ns je mnohem prospnj se z jeho chyby pouit.
Nejsem ani zastncem anarchie, ale ani tup stdovosti - je to psno zkonem. Myslm, e ada autor nkterch zkon by se divila, jak jsou jejich pvodn mylenky interpretovny...
Pouvejme zdrav rozum, chovejme se jako zodpovdn a sv rozhodnut zvaujc lid. To vak  neznamen e jsme neomyln nebo mme vdy pravdu.
Bezpenou a hezk zitka nejen v horch, ale v ivot vbec.
Radek
zobanodpovdt 
 Re: Kdo za to me????10:09:41 17.01.2021
Zobane, celkem by se dalo souhlasit s tebou a na to osoovn "s velkou oblibou sv pravomoci toti pekrauj". Jak tohle me napsat. Ty zn vechny strce? Nebo soud po njak jednotliv zkuenosti? Zame si taky ped vlastnm prahem.
Strceodpovdt 
  Re: Kdo za to me????05:35:58 19.01.2021
A nen to pravda? Ze vzneench idel se stal ad a raztko me / neme. Co si mu myslet o ochranch, co jsou ln chodit pky a na sv msto jezd na umav auty? Buzerace, kam se sm a kam nesm, piem sami mte postaven chatky na tch nejcenjch mstech, chlast, dvky :-) Tak tu nementoruj :-)
odpovdt 
 Re: Kdo za to me????10:34:41 17.01.2021
Zobane sm jsi znm jako notorick poruovatel, vzpome si na to co jsi dlal letos 1. ledna, ve tvm ppad by m velmi potilo splnn novoronho pn, kter jsem ti tam ekl:-).
Vlkodpovdt 
  Re: Kdo za to me????17:31:13 17.01.2021
Tak tomuhle se, mile deti,rika ARGUMENT AD HOMINEM a povazuje se to za jeden z klasickych faulu v diskusi. Opravdu krasny priklad, dalo by se rici ucebnicovy.
odpovdt 
   Re: Kdo za to me????10:35:52 20.01.2021
v tomto ppad je ovem argument ad hominem naprosto v podku, neb Zoban ve svm pspvku nabd k poruovn pravidel odkazem na vy principy aby legitimizoval sv vlastn proheky, take zde je na mst tento argument a nen to faul, zoban by zaslouil i njak sprost slova k tomu.
odpovdt 
  Re: Kdo za to me????09:35:11 19.01.2021
heben je 1.1. zavenej pro lidi? nebo jen elmy psovit tkaj a karavana jede dl...
bobanodpovdt 
   Re: Kdo za to me????17:59:16 19.01.2021
Nen zakzn 1.1., avak je zakzno dolzat na vrchol stejn jako na vtin skal v Krase.
Vlkodpovdt 
    Re: Kdo za to me????18:14:04 19.01.2021
Umel lovk v lavin. Asi ti uteklo, o em byl tento lnek.
mjodpovdt 
    Re: Kdo za to me????19:31:37 19.01.2021
Checht, kdyby byly zakzan vechny skly v esku tak jako jsou zakzan vechny skialpov terny, musel by jsi emigrovat. Vono jezdit 600 km pokad, kdy by jsi ml potebu si zalzt by ti taky vadilo.

Jako chpu e dneska je tch lid na horch mnohem vce ne ped 20 nebo 90 lety, ale pod jsem nepiel na to, jak lya me pokodit produ v mst, kde nakonec na jae spadne podn zkladov lavina, kter bere celej svah s hlnou a kamenm.
M.odpovdt 
     Re: Kdo za to me????10:33:55 20.01.2021
Urit je tam tetvek, ne? Nebo njak jin zve...
odpovdt 
      Re: Kdo za to me????11:12:00 20.01.2021
na heben na vrchol dolzali lid ji ped temi sty lty, mon i dv. Dokonce vrcholovka bvala a nahoe, nevm zda tam stle jet je. Nejezdm do krasu kad den jako Vlk, ale pesto docela asto. Urit kad tden, nejen lzt. Na vrcholu hebene jsem hnzda sokola nebo potolky zatm nezaznamenal. Obas bvaj a vyvd ve Sloupu i mlata, ale jinde, ne na hebeni. Ani skladba rostlin na vrcholovm platu hebene nen nijak zsadn uniktn, aby bylo mon v zimnm obdob pokodit. Mm V vzdln v oboru Ochrany ivotnho prosted, ale nemohu pochopit, m je prod nebezpen dolzn na vrchol. Nediskutuji nap. leby, kde je jin situace. Ptm se na Heben a na to pro Vlk veejn za toto nkoho jmenovit napad. Pokud tam nen konrtn riziko, pro to tedy vad? Podle m heben lze bez problmu tolerovat a dolzat na vrchol. Pokud je to jinak prosm o vysvtlen. dk
Vikodpovdt 
       Re: Kdo za to me????22:33:28 20.01.2021
Vrcholovka tam dvno nen, no a pro je to zakzan se mus ptt nkde jinde, tedy u tch, co zkaz vydali, my mme povoleno lzt s tm, e jej budeme respektovat. Nemusm s nm souhlasit, nemus se mi to lbit, mm na to jin nzor, ale pokud je to zakzan, tak to respektuji, nebo mm druhou monost, lobovat za zmnu.
Vlkodpovdt 
        Re: Kdo za to me????13:53:11 21.01.2021
Dik za odpov
Vikodpovdt 
       Re: Kdo za to me????15:51:13 25.01.2021
Ahoj, nevm, ale tipuji, e Heben je chrnn prodn tvar (pochybuji, e nen).
Tud je chrnn i ta skla jako takov, a slaovn pes hranu = odrn (lbky vznikaj i na ule ...) = pokozovn.
Honzaodpovdt 
 Re: Kdo za to me????10:44:48 17.01.2021
Se Zobanem souhlasim, bohuzel kluk to tam neznal (oblasti kotle jel dolu myslim podruhe), nevedel co je nad a pod nim... k tomu nebylo moc videt. Dostal se do oblasti nad skalky a pak to ruplo...
Pres den se tam motala kupa lidi - nechapu ze to neletelo uz driv, kdyz by KAZDY skialpos mel vedet po jakem snehu chodi (viz snih o tyden driv).

Holt knowhow si s materialem nekoupis.

POZN: jakakoliv zachrana pod kotlem je ted (po te mega lavine 2 r.zpet) obtizna. HS nedokaze prijet az pod kotel, takze bud vrtulnik (jako ted) a nebo manualni transport nositek...coz trva tak lidi kur.. premyslejte co delate

K ochrane (a ochrancum) prirody se nebudu vyjadrovat, protoze bych byl MOC sprosty. Letos stahovali ze hrebenu VRTULNIKEM a TRAKTORAMA kosovku,co tam vykaceli, boruvky rubou krovinorezama... Ochranar proste prirode naridi co kde ma rust...
Igorodpovdt 
  Re: Kdo za to me????10:48:31 17.01.2021
Jo a dnes tam (nad 1100mnm) pripadlo dalsich 40-50cm a nahore do toho rano foukalo (tenka krusta) a ted tam sviti...
tak si to preberte

Igorodpovdt 
  Re: Kdo za to me????15:11:55 17.01.2021
K ochran prody se opravdu radji nevyjaduj, dokud si k tomu nco nenate. Pro zatek, kdy u ti tak le na srdci transport vyezan kosodeviny, posta njak botanick prce o tto lokalit - zcela uniktn, nco o botanice nhornch parti poho, celkem urit nco o historii vysazovn kosodeviny v Jesenkch - jedn se zde o nepvodn devinu. A to bude st, pokud tomu porozum, najde tam dost odpovd i na otzky typu pro se vyezv kosodevina a likviduje borvka. Do t doby ti schvaluji se o ochran prody nevyjadovat - a je jedno, zda korektn, nebo MOC sprost.
Kalousek - ten za vechno meodpovdt 
   Re: Kdo za to me????19:13:41 17.01.2021
pravdu m igor. mlad ochran si nco nate, mysl si e je chytrou stodoln, a napravuje chyby ochran pedchoz generace. pak pijde nov generace a zane napravovat chyby chytroue stodolnho... a tak se jednou sz kosaka, pak se kc kosaka, jednou se chrn borv ped njezdem sbra, po ase se chrn pvodn proda ped borvm. proda by se mla chrnit hlavn ped ochrani.
stary pesodpovdt 
    Re: Kdo za to me????12:50:53 19.01.2021
Nikomu nepslu soudit druh, pokud se sm nechov zodpovdn. Taky mi pijde zbyten vyjadovat se v tomto smru k emukoli jen na zklad svch domnnek, tedy ani bych znal vechna fakta a souvislosti. Mylenku, e by se proda mla chrnit ped ochrani, bych rozvedl obecnji. Mla by se chrnit ped nezodpovdnmi lidmi.
jchodpovdt 
   Re: Kdo za to me????21:36:51 17.01.2021
No anonyme... kalousku co za vsechno muzes...

Svet se meni (ano lidi mu davaj pekne na prd.l), priroda se meni a prizpusobuje se... A ochranari si reknou, tak to ne... vykacime a na odvoz vezmem MI8 vrtuli, ktera spali cca 700-1000 L kerosinu za hodinu a tohle svinstvo vyflusne nad CHKO jeseniky, k tomu kyble CO2... jo pchranari jdete s timhle pristupem nekam
Igorodpovdt 
    Re: Kdo za to me????22:42:32 17.01.2021
A ty si spoti svoji uhlkovou stopu, a nebude mt dnou me mudrovat.
Vlkodpovdt 
     Re: Kdo za to me????19:07:08 18.01.2021
Co do mry demagogie jsi te Igora podle m trumfnul.
P.odpovdt 
    Re: Kdo za to me????10:48:10 20.01.2021
Evidentn nem moc pehled, ano ochrani chrn nco, co je vzcn a ohroen, asto mimodk udrovan lidskou, i zvec innost, kter se ji nekon a proto je nutno ji suplovat. Bohuel vlivem hospodaen a jeho zmn v ase, by se vtina na krajiny stala uniformn dungl sestvajc se z pr omnipotentnch rostlin. Prci ochran je mono mnoha zpsoby relativizovat, viz. Sdlo, Pokorn a spousta pspvk nap. v Biol. tvrtcch, ppadn doporuuji knihu Krajina a revoluce, ale tato innost nepslu hloupm laikm, jako je Igor, ale akademikm, kte maj njak znalosti a pesah. I j jako pouen laik, vidm, e pspvek Igora je na rovni nevzdlance z 4. cenov a je intelektuln toxick.
odpovdt 
     Re: Kdo za to me????13:01:29 21.01.2021
jasny ... prirodu je potreba udrzovat tak, jak si my ochranari myslime ze je to spravne.
Ze se priroda chce prizpusobit teplejsimu klimatu? kulovy my ochranari ji naucime jak to bude... a i kdyby se tady usidlila Panda velka, tak vystrilime
Igorodpovdt 
    Re: Kdo za to me????15:59:33 25.01.2021
Pedpokldm, e nejlep je nechat vechny louky zarst nletovmi devinami, nechat rybnky a pehrady zarst abincem (v lepm ppad) ...
Honzaodpovdt 
 Re: Kdo za to me????10:31:50 20.01.2021
Zobane, jsi arogantn hovado.
V podstat nabd lidi, aby si to pt lpe promysleli, aby se jim toto nestalo, ale e na na OP mou srt, jeliko pece nic nedlaj, e nop...
Bohuel v dnen dob m spousta lid penze a as vnovat se "konkm", el doba chlubtkov nezdrav podporuje egoismus a narcismus a pak se astji ne dve lidi chovaj jako hovada.
Ergo tvj postoj je morln zvadn a kluk zaslou i posmrtn odsoudit jednak dlal nco nkde, kde to dlat neml a hlavn s sebou mohl vzt dv holky a do lavinovho ternu kvli nmu museli i zchrani.
odpovdt 
  Re: Kdo za to me????13:06:33 20.01.2021
Jak muzes nekoho soudit, kdyz vubec nevis jak to bylo?!.. radsi se zdrz svych komentaru..
odpovdt 
   Re: Kdo za to me????10:40:52 26.01.2021
Jak to tedy bylo?
Byl v NPR, byl? Co vc bych ml vdt?
odpovdt 
   Re: Kdo za to me????10:49:23 26.01.2021
https://www.idnes.cz/ olomouc/zpravy/skialpiniste-nici-chranenu-prirodu-chko- jeseniky.A170413_2319148_olomouc-zpravy_stk
odpovdt 

 Velk Kotel15:16:34 17.01.2021
Velk kotel je specifick tm, e se z horn pln zpadnm vtrem pen na jeho hranu velik mnostv snhu. Sm jsem tam kdysi po tdnu jasnho poas bez jedin nov vloky utrhnul njezd do centrlu a v lavin sjel a na spodn plato. Zastavil jsem natst s hlavou nad snhem, park tehdy naprosto selhal.
Do toho jsou astj kontroly ze strany CHKO pod kopcem (1000~2000k pokuty ve sprvnm zen, t osobn zkouenost). Lyovn na souasn chab pokrvce a sdlen kad fotky na frech typu FB Skialp Jesenky situaci jen hrot. Uvidme, jak bude budoucnost skialpu v Jesenkch. Kdy u tak minimln trplivost, opatrnost a bezhlunost jsou na mst.
L.odpovdt 
 Re: Velk Kotel17:47:13 17.01.2021
Budoucnost skialpu v Jesenikach nebude zadna, protoze to z podstaty neni skialpove pohori. Takze, pokud se bavime o lidech co slapou bezkove trasy na skialpech tak neni co resit.. Je vlastne s podivem, ze tam je doslova par skiturovych sjezdu a ty si pravidepne vybiraji dan na zivotech. Jeste zajimavejsi je fakt, ze mistni hzs tomu nevenuje pozornost.
Michalodpovdt 
  Re: Velk Kotel18:45:34 17.01.2021
Horsk sluba tomu vnuje pozornost. Pokou se ty neastnky zachraovat. Nic vc nen jej prce.
Kuba Turekodpovdt 
   Re: Velk Kotel20:33:16 17.01.2021
No, myslm, e valn st prce HZS by mla bt prevence...o to snad m prce pi zchranch.
A pokud napadne v kuse 70 sel, tak si opt myslm, e mla bt vyhlena 3 a mon by to zachrnilo ivot, kdy tu situaci sm dotyn neodhadl. RIP
Ptk ohnvkodpovdt 
    Re: Velk Kotel20:48:38 17.01.2021
Jak psal Zoban ve, za sebe m zodpovdnost kad sm. V inkriminovan ptek jsem byl na bkch pod malm kotlem, a bylo novho tak 20cm. 80cm mon nahoe pefoukno, ale to pece nejde HS vytat, to by museli dt pro kad svah jin stupe.
L.odpovdt 
     Re: Velk Kotel21:30:00 17.01.2021
HZS se tomu venuje... pro koho sakra prezentuje schneeprofil? Pro bezkare a lyzare na Koprivne? Nekdo psal o tom ze u nas nejsou skialpove hory... S tim lze i souhlasit, ale prv tchto pr mst, jako kotel, kam chod skialpinisti (a ti co si mysl ze jsou skialpinisti) vyzaduje lavinove posouzeni dle aktualniho stavu... a take chovani, ktere odpovida horam...
Igorodpovdt 
    Re: Velk Kotel21:32:16 17.01.2021
tak tahle reakce je mimo... neni to tak ze stupne 1,2 jsou ok a od 3 pozor...

podivej se na specifikaci 2st, vezmi si kde byl a je jasne ze oboje sedi (sklon, schneeprofil... st2..)
Igorodpovdt 
     Re: Velk Kotel21:57:43 17.01.2021
Vidm e stupnici nezn tak Ti ji pelom:
1- nizk ne. - je snch - podi si lye
2- mrn neb - mme snih a nco napadlo snh (drtv st zimy) - mlo by to v pohod pokud se nic nepos.re
3- znan neb. - napadlo vce erstvho snhu - dejte si sakra bacha a pemlej
4- vysok neb. napadlo hooodn snhu a nebo hroz deskov - radi nikam necho
5- velmi vysok - nejezdi na hory
Pemetodpovdt 
      Re: Velk Kotel02:18:34 18.01.2021
Jen obecn vyjaden mimo tuto kauzu: Buzerujcm ochranm nechme schvln velkou tiku v rybnce, to jest stle nepovolen od ochrany prody stavebn stroje na Krliku a dote nepokutovateln.... asi dobe podplacen???,tam jsou piposran krtk a nejsou schopni dt pokutu tice v rybnce. Tak si l komplexy jinde, na skial-prybikch, co nic neni, v zasnenm Kotli. Chtj mt neporuen praan jen a jen pro sebe pro ty s ochranskm odznakem, o tom to cel je. cl pokut: Neprojete mi moji praanovou ochranskou lokalitu.
Mimochodem nejlep lyovn je za 4, ale mus se to studovat tden dopedu, a vdt na jak na jakou stranu, mu jet, o tom to je. K vci, no ten den pedtm jednika, co ci? Je to o volb svahu a schopnosti lyae. Na jedn stran je 4*+ bezben prv bezvtm a thou jarnho snhu s provznm oscilujcm kolem nuly, kdy spadne teba 7 lavin bhem hodiny na patn orientovanm svahu a pitom ve vtrem chrnnlokalit se sklonem vtm ne v direct centrlu kotle je to naprosto bezpen. Kdo se pohybuje v horch v, kdo ne remc vlastn neznalost snhovch struktur.Kad svah je jin. A kad nechrnn st svahu od vtru je jin. Tady vyhlen veobecn sla na poho velikosti ptiny nap. Severn Moravy nic neznamenaj. Tady si myslm, e panika z prudkho svahu je cestou k ezn svahu lyemi patnch lya, a to je kurva velmi nebezpen patn siln ohrujc ostatn.. Co dl 90% patnch zanajcch lya a tim znutm dostanou do prseru vechny pod nimi. A totln ohroz cel svah pod nimi. Vplv z toho : Nebrat zatenky na lavinov svah, a se nau lyovat, to zkladn pouka. Dobr jezdec zvol dle zkuenost zpravidla dobrou lajnu. Otzka je , e i ir a teba o 10 cm del lye jsou schopny penet i v extrmn prudkm men zaten na cm2, ne uzk ultralicht skialpbky,a taky viditelnost hraje roli, kam ns dostane do jak situace, ale to je otzka pro jin experty. Thomas
odpovdt 
       Re: Velk Kotel06:23:47 18.01.2021
Rozhledna se buduje v Polsku, povolen na to je.
Nen to dobr, ale je za tm politika.
Vymhn zkona nen buzerace.
Nevhodn msto pro dal diskusi je pod touto tragickou nehodou!
Strceodpovdt 
        Re: Velk Kotel08:09:24 18.01.2021
Omyl pane strce, vymhn zkona zpsobem, e to udlm jen tam kde se mi to lb (a sm jej pitom poruuji, e si teba po horch jezdm autem) a to jet nepimenm zpsobem JE buzerace a papalstv. A budete vymhat vude stejn a tak na sebe tyto zkazy uplatovat, pak to nebude buzerace. Paklie pjdete pkladem se vemi dsledky a morlkou.
odpovdt 
         Re: Velk Kotel09:39:53 18.01.2021
Pokud jezdm autem, kde se nesm, mm na to povolen. Kdy t chytnu v aut, kde nem bejt, nen dnej argument, e nkde, nco, jinde, nkdo poruuje. Pijmi osobn zodpovdnost a nevymlouvej se na jin !
Strceodpovdt 
          Re: Velk Kotel18:18:41 18.01.2021
Bu s Bohem. Netst se v horch dj, nevyhb se zatenkm ani zkuenm.

Na zkazy z dvodu ochrany prody mm prost nzor;

A bude demontovna posledn lanovka, vlek, snn dlo, osvtlovac reflektor, zbourn posledn apartmnov komplex a ukonen cel turistick cirkus, a bude zruena posledn vyjmka na provoz motorovch dopravnch prostedk, pak teprve pichz na adu omezen pro lyae pohybujc se vlastnmi silami. Do t doby to povauji za nemravnost.
Martinodpovdt 
          Re: Velk Kotel05:41:07 19.01.2021
Zde je vidt, jac jsou ochrani hlupci.
odpovdt 
          Re: Velk Kotel07:07:44 19.01.2021
OK, bagr je politika a blb zaparkovan auto je vymhn zkona. Cejtim tu jistou neproporcionalitu. Jeden takovho kokota s cedul Str prody sem potkal loni v ervnu v lese za DC Snnkem. Vozil si i po lese v aut, co pamatovalo krle Klacka a cviil m, e stojim 5 m za njakou cedul, kde se bn stv. No, pln slunej jsem nebyl, piznvm.
Papouodpovdt 
          Re: Velk Kotel19:14:10 19.01.2021
A proc bys tam mel jezdit na nejake povoleni, protoze mas rad pohodli a tloustnes? A kdo Ti dal povoleni, kolega od vedlejsiho stolu co jej orazitkoval platkem lovecaku? To si snad delas srandu. Byt Tebou vubec se tady nazapojuji.
Michalodpovdt 
          Re: Velk Kotel19:05:11 21.01.2021
Na pohyb na lych v lese nemaj ochrani vyjmku. ili tam maj bt taky jen pky.
odpovdt 
   Re: Velk Kotel07:06:54 18.01.2021
Ale houbelec, tvl vzdyt dneska si kupuje skialpy kazde jelito, je jasny, ze ti lide nemaji potrebne znalosti. To, ze to Zoban rekne je mozna jedna vec, ale nemeni to nic na te realite, obzvlast kdyz sam provozuje obchod jednoho nejmenovaneho retezce a je mu to dobre znamo, musim se tomu smat. Takze k veci, kdyz horska sluzba o tom vi (ze se jim tam hybe o 200 % vice lidi) a vi o teto nebezpecne lokalite, tak snad na to vyclenim cloveka co tam bude pravidelne chodit a davat obzvlast do zprav o situaci upozorneni, jelita nejezdete tam. A je to sakra. Proto pisu, ze to je v Jesenikach kde je v podstate par techto lokalit relativne lehce uhlidatelne. A pokud jelita neuposlechnou, pak ano je to vylucne jejich blbost. To, ze tam je zakaz snad meni neco na tom, ze Ti lide tam REALNE nejezdi? Nemeni.
Michalodpovdt 
    Re: Velk Kotel07:37:48 18.01.2021
Ve ctvrtek fucelo a bylo hnusne + se zacinala delat deska. V ptek tm ddto, kluci delaji profil na pri pohledu zespoda prave strane Kotle v prostoru, ktery napovi, ale je soucasne jeste bezpecny. Proc by meli riskovat a delat profil svahu, ktery neohrozuje znacene trasy ani infrastrukturu. chces tam jit, ok. Tve rozhodnuti, ale pak proste musis byt schopen vyhodnotit situaci, nebo jit s nekym kdo to za tebe na zaklade sve znalosti a zkusenosti rozhodne a vezme na sebe tuto zodpovednost. Vsim dalsim vcetne reakci na "Strce" a jine nereaguji, protoe bych to pokladal za pleveleni diskuse. Dotycni na mne primy kontakt maji takze tak. Hezky den Radek
zobanodpovdt 
     Re: Velk Kotel08:16:52 18.01.2021
Ja ti rozumim, ale myslim, ze by stacilo napsat neco jako. Jelita, vystraha plati obzvlast pro tyto a tyto lokality, pokud to situace jen trochu umoznuje zajet tam a udelat profil. Nebo se tam podivat a vidim, je tam mraky nafoukaneho noveho snehu, pozor musime dat vystrahu pro zacatecniky. Za mne na tom nic neni, selsky rozum + lidske chovani. Pri takovem naporu novych lidi se i ty instituce musi nekam hnout. Jit jim naproti, konec koncu plati je lide z dani, kdyz uz jsme u toho.
odpovdt 
      Re: Velk Kotel09:37:31 18.01.2021
Mn troku chyb zptn vazba - vyhodnocen netst zptn od HS, jakoto nejpovolanjch. To si myslm, e maj teba na Slovensku zmknut lp. U ns jen "nemte tam co dlat" a konec.
Pedelo by se spekulacm typu kamard kamarda zn nkoho, atd.
mjodpovdt 
       Re: Velk Kotel10:12:12 18.01.2021
Ale i kdyby HS vyhlasila 3-4, obehnala vrsek i spodek paskou Zakaz vstupu - nebezpeci lavin, tak se tam bude chodit. Protoze ego, baby, instac, fejs...navic mam nej matros a skialp kurz k tomu.
Martinodpovdt 
        Re: Velk Kotel11:08:37 18.01.2021
No, a kam na lye dnes asi me zajet, kdy jsou Alpy "zaven". Nehled na to , e tam laviny padaj taky. A ekat, e lidi zmn ivotn styl tak rychle, jen po cca ronm omezen, je naivn. To by musel bt lockdown pes jednu generaci, aby ta nsledujc vidla smysl ivot v jinch poitcch.
poitkodpovdt 
         Re: Velk Kotel11:15:49 18.01.2021
Mou jt lapat na sjezdovku. Do zkaz se lezlo i ped tm "lockdownem" a do Alp taky me, jen je to sloitj se spanm.
odpovdt 
        Re: Velk Kotel13:10:29 18.01.2021
Souhlasm s tebou, e by tam stejn nkte lezli, o tom nen pochyb.
Na druhou stranu teba ta vy lavinovka by nkterm pomohla s rozhodovnm.
odpovdt 
       Re: Velk Kotel18:42:02 18.01.2021
Rozbor takto ze dne na den? Bo na SVK to maj jisotjist do hodiny!!! Ouj, dal mimo, jen nco plcnout.
odpovdt 
        Re: Velk Kotel11:35:04 19.01.2021
Nemaji to z hodiny na hodinu, ale Stredisko lavinovej prevencie a potazmo HZS, dava aktualni podminky na socialni site, dokonce do pribehu na FB (instagram) tzn. presne tam, kde se ty nejvetsi jelita kumuluji a za posledni leta udelali svetelne kroky kupredu, zpusobem komunikace s verejnosti, zverejnovanim informaci a podobne. Vydavaji pravidelne zpravy ve forme blogu kazdy mesic a na konci kazde sezony, snehove profily atd.... Ta prevence je uplne na jinem levelu a vsadim se, ze maji z rozpoctu mnohem mensi pridel penez. V celem Stredisku lavinovej prevencie v Jasnej pracuje 6 lidi!! na full time. A to se bavime o horach uplne jine rozlohy, vcetne lavinovych lokalit, ne jak v Jesenikach kde jsem za hodinu od auta prakticky kdekoliv. O nejake odlehlosti nemuze byt ani rec.
Michalodpovdt 
         Re: Velk Kotel17:49:00 19.01.2021
reagoval jsem na "mj", ktery vyzadoval briskni zverejneni rozboru nehody a vztahoval to ke SVK kolegum.
odpovdt 
        Re: Velk Kotel18:18:01 19.01.2021
Rozbor se dl hned na mst, jestlie je to mon. Pozdji to nem smysl, protoe podmnky se mn, v ?
mimoodpovdt 
         Re: Velk Kotel22:32:29 20.01.2021
Zde slo o ZVEREJNENI rozboru, bohajeho. Na miste sesbiras fakta a do skladacky si je v klidu napasujes v kanclu, pracovne, v dalsich souvislostech o kterych na miste nevis. Nez to pak uceses pro media (coz FAKT nespecha, coz je pro nektery yntelygenty odkojeny internetovejma senzacema teeezko skousnutelny), holt to trosku trva... "Jelita si daly sraz..."
DXodpovdt 
    Re: Velk Kotel13:58:51 18.01.2021
Michale Michale, jelito jsi i ty. Kuva kde tohle skonci???
odpovdt 
     Re: Velk Kotel11:41:38 19.01.2021
Ale to vis, ze jo...
Michalodpovdt 

 tady je zas chytraku23:16:33 18.01.2021
Kluka je mi lto, upmnou soustrast jeho rodin.

A Vm chytrkm co tady vante kraviny.. Tyhle vsty nikomu nepomohou. Stalo se, u se to ned vrtit. Jasn pouit se teba nkdo me, ale tko ct, zda tohle netst nkoho zachrn.
Na cel situaci m osobn udivuje jen jedna vc a to, e byla lavinovka dvojka. Podle poas, kter panovalo bych oekval sp trojku. Ale j nejsem lavinov preventista a nedlm na horsk, take o tom vlastn vm prd.
Hanzodpovdt 
 Re: tady je zas chytraku01:14:13 19.01.2021
Ve dvojce hyne v Evrop nejvc alpinist.
Kuba Turekodpovdt 
  Re: tady je zas chytraku09:39:58 19.01.2021
to ale nemn nic na faktu, e HS je docela elitsk partika uzaven modernm trendm, mladm lidem a veobecn zlepovn se po vech strnkch. Kdyby byli Jesenky fakt velk hory, u by to asi neobhjili, takto se pohodln vezou dl. esk pota hadr ... a ochrani v Jesenkch jsou pomrn korumpovateln hovada, kte sice asi maj formln vzdln v oboru a prod vce kod ne ji ochrauj. prost typische tchechische Dorf, ja.
PModpovdt 
   Re: tady je zas chytraku15:53:30 19.01.2021
Sp Vaterland pod Altvater.
Kuba Turekodpovdt 
   Re: tady je zas chytraku11:11:05 20.01.2021
njak pklady, prosm. Tak njak si nic nedovedu pedstavit...
odpovdt 
    Re: tady je zas chytraku11:22:51 20.01.2021
HZS a prevence ... lavinovka ... tricet let za sousedy
ochrana prody ... kralizky sneznik, ovcarna, ....jeste neco si neumis predstavit ... zajed se podivat na kralicak a pochopis
odpovdt 
     Re: tady je zas chytraku17:34:15 21.01.2021
Tam to stav Polci, ne?
odpovdt 
 Re: tady je zas chytraku16:58:01 19.01.2021
Co dvojka, mm za to, e kdyby borec kontroloval v ptek rno vyhlenej stupe, dozvdl by se e je jednika.
honzaodpovdt 

 Lezec22:48:48 19.01.2021
Lezec.cz by se ml zamyslet nad tm kdy nco dv na svoje strnky. Aspo by mohl mt tu ctu a nedvat pspvek s monm komentem
Bern odpovdt 
 Re: Lezec11:16:20 20.01.2021
Soryjako, ale tady jsou pspvky na mst. Takovto: "Zemel lovk, jen v dobrm" zde opravdu nen na mst. Borec tam vzal dv holky, museli tam zchrani a stalo se to jenom proto, e lezl nkam, kde nml co dlat. Diskuze a nlichotiv komente jsou na mst.
odpovdt 

 budnocnost skiaplinismu11:23:40 20.01.2021
Tak njak si km, hlavn na zklad pspvk, e skialpinismus v ech a na Morav nem minulost, ptomnost ani budoucnost. U n se d st lyovat, nae zem jsou prost bkask. Nemme Alpy, ani Tatry. Pijde mi to stejn smvn, jako horolezci v Nizozem. Opravdu je nutn dokazovat si nco, prudit ochrane, hnt tam zchrane na tch pr ternech u ns? Nebylo by lep si piznat, e halt se mus za hranice, nebo jenom trnovat lapnm sjezdovek a vysrat se na to?
Nakolik za tento problm me uml tlak projdec a instruktor, jako je teba Zoban, e to m smysl tady dlat? Pak to takhle dopad...
Kolik znte slavnch eskch serfa?
lyaodpovdt 
 Re: budnocnost skiaplinismu13:22:09 20.01.2021
Ne.
Geoodpovdt 
 Re: budnocnost skiaplinismu19:18:56 20.01.2021
To m celkem inspirovalo, podval jsem se na historick fotografie z Maiskirennen a kouknul na film ze Zvodu osvobozen. No Drahn by si z toho musel hodit mali.

No a pak jsem si jet peetl o plnovan vstavb novho apartmnovho komplexu v Peci, pipomnl si novou lanovku na Snku, to byla dobr pleitost ji nepostavit a snit poet lid v nejcenjch partich Krkono. Dostat se na kopec lanovkou fakt nen zkladn lidsk prvo.
Notabene stavbou lanovky zneuctt nejvy horu v zemi.

Tuhle bitvu KRNAP zase pedem vzdal, tak snad pome tch 8 policajt se skialpama, co budou nahnt lyae v Kotelnch jmch.

A pak jsem se vrtil zpt do reality - penze znamenaj vechno.
M.odpovdt 

 Fakta13:19:18 20.01.2021
Ahoj,
koho spe ne dojmy zajmaj fakta, mon tento lnek shled zajmavm. Vyhnu se jakmukoliv hodnocen, kad a si udl nzor sm. V prvn ad peji upmnou soustrast rodin a pozstalm- je to tragdie.

Co se te vvoje lavinov pedpovdi (vechno je dohledateln v archivu lavinov pedpovdi na strnkch HS):
- HS Mila profil 4.1 a 8.1- mezi tmito dny, tedy 5,6, a 7 napadlo kumulovan 6 cm snhu (prmr. teplota: -5 stup ) - dv jedniku v obou ppadech
- 9. a 14. 1 napadlo dle infa kumulovan 12 cm (prm. teplota: -8,4 stup + vt nrazov vtr -> zhoren podmnek a faktor pro mon vznik lavin)- HS nem, m a 15. 1, tedy v den nehody (nen zcela jasn kdy- vc pedpovd v dan den, viz . ne)
-kad den, do 14. 1. je lavinovka na stupni 1. s tm, e v rmci kadho, jednoho dne je jen jedna lavinov pedpov a to s komentem, kter, jak se zd neodpovd prstku snhu a vvoji od 4. do 14. 1, ale je pouze zkoprovn ze dn pedchozch
-15. 1. jsou na strnkch v rmci jednoho dne 5 pedpovd a to s asy:
- 8:40 stupe pod 1 - stle stejn zkoprovan koment z minulch dn
-11:04 stupe 2 - koment nen
-11:14 stupe 2 - koment nen
-13:47 stupe 2 - koment nen
-18:40 stupe 2 - nov koment- nejezdte nad svahy 30 stup
- snhov profil zveejnn u prvnho asu, tedy 8:40, v den pdu laviny (oznaen psmenem F) je jeden z nejhorch a neodpovd ani stupni 2, podotkm e rno byla pod 1, ale stupni 3- to nen dojem to je fakt z profilu testu a z vsledku ECTP11.
Pokud se mladk dval ve t nebo i ptek rno na strnky HS, vidl 1. Dle popisu nehody z medi zejm nelo o skupinu, kter by nemla dn zkuenosti- byly dobe vybaveni a sleny dokzali tlo lokalizovat a vyhrabat- to njak zkuenosti vyaduje. Pokud tedy tru plnovali s pihldnutm na vyhlen stupe- 1, nen k tomu moc co dodat.

Co se te argumentu- neml tam co dlat:
-vstup nebudu eit, kdyby vichni eili zkaz v rmci CHKO, dnho skialpinistu bychom nemohli vidt ani v Kotli, ale ani ve Sviku, ve lokalit smrem na Sokol atd., tedy i na svazch, kter lavinov nejsou- tuto problematiku nech e policie, CHKO, atd. Navc by se HS v takovmto ppad njakou lavinovou prevenc vbec nemusela zabvat
-nen zodpovdnost HS eit zda tam lovk ml co dlat, i ne. HS m funkci zchranou, informan a preventivn- odpovzte si sami, zda dv posledn udlala sprvn.
odpovdt 
 Re: Fakta15:14:44 20.01.2021
Dky, mrknul jsem na to.
Jen pro upesnn:
9-14.1. jsou lavinov informace velmi podobn, ale ne stejn (teplota, oblanost, nov snh).
14.1. na nsledujc den tam je prognza 2.stupn!!
15.1. tam je trochu zmatek: v 8.40 hod. hls jet 1.stupe, informace o poas jsou oproti pedchozmu dni aktualizovan. Dal informace je v 11.40 hod - ji stupe 2. Dal informace tento stupe dr.
Snhov profil F byl dln v 10 hod. (daj uveden ve formuli), na strnky HS byl poven v 12.54.

Pedstavuji si to tak, e podle mnostv novho snhu (jen 2 cm) jet v ptek rno napsali 1.stupe, vyrazili do ternu, po zhotoven profilu to zmnili na 2. stupe.
Mon to mohli udlat dve, ale byl to ptek, ne sobota, kdy u do hor vyraz vichni.

Dlen mezi lavinovmi stupni je dost subjektivn. V sob mm takovouto stupnici: V 1.stupni, pokud nejde do evidentn zafoukanho strmho labu, tak to nespadne. 2.stupe - ve strmm si dvej pozor. 3.stupe - u padaj i samovoln laviny.
Samovoln laviny jet o vkendu jet asi nehrozily, tak tam dali stupe 2 a ne 3.
J.odpovdt 
  Re: Fakta18:45:30 20.01.2021
Samovoln laviny odpovdaj tvrtmu stupni, ve tetm stupni se laviny uvoluj pi mrnm zaten
odpovdt 
   Re: Fakta19:14:23 20.01.2021
https://www.horskasl uzba.cz/cz/horska-sluzba/laviny/infor mace-o-lavinach/stupne-lavinoveho-nebez peci-eaws-matice (3 mezery)

... v nkterch ppadech je monost samovolnho uvolnn lavin velkch a ve vjimench ppadech i velmi velkch rozmr, kter se obvykle zastav a v doln sti svahu.



J.odpovdt 
    Re: Fakta20:14:35 20.01.2021
Klov jsou ovem slova "v nkterch ppadech", ty jsi vak absenci samovolnch lavin prezentoval jako dvod toho, pro dle tebe nedali trojku ...

Neznm Jesenky tak dobe abych mohl rezolutn tvrdit, ale pesto se domnvm, e takov profily, na kterch by padaly samovoln laviny pi tetm stupni, nejsou (bavme se o lavinch a ne splazech).
Pd masivn samovoln laviny je prost typick pznak tverky.
odpovdt 
     Re: Fakta21:10:42 20.01.2021
Jasn. Samovoln laviny pi trojce jsou asi spe vjimkou ne standardem. Kadopdn plat, e i druh stupe nen sranda.
Napsal jsem, jak to mm v sob nastaveno j. Druhmu to nevnucuji.
P.S. nen dleit, co si o stupnch myslme my, ale ti, kdo je vyhlauj. Je dobr si podn pest charakteristiky jednotlivch stup a neignorovat slova: vjimen, je mon apod.
J.odpovdt 
  Re: Fakta22:58:37 20.01.2021
No pokud je ten lab zafoukanej, pak to IMHO vyluuje jedniku.
honzaodpovdt 
   Re: Fakta05:55:55 21.01.2021
Lavinov stupe se vyhlauje vdy pro vt oblast: poho nebo jeho st (vysok Tatry, nzk Tatry, Krkonoe, Jesenky). Je to spe veobecn daj. Lokln podmnky mohou bt jin.
J.odpovdt 
   Re: Fakta09:21:17 23.01.2021
Tak to je teda hodne "IMHO"...;))))
odpovdt 
 Re: Fakta19:47:43 22.01.2021
Dt ohe a lvu na HS. Zkus se podepsat. Pokud si za svm nzorem stoj, tak by to bylo vhodn.
vachtaodpovdt 
 Re: Fakta19:48:52 22.01.2021
Dt ohe a lvu na HS. Zkus se podepsat. Pokud si za svm nzorem stoj, tak by to bylo vhodn.
vachtaodpovdt 
 Re: Fakta09:17:37 23.01.2021
"...Navc by se HS v takovmto ppad njakou lavinovou prevenc vbec nemusela zabvat..." Mas to dlouhy ale jses mimo, zcela evidentne nevis jak to chodi. Nojo, ostre jit za prevenci, varovanim, udelali jstehosi malo, mohlo to byt lepsi, kecy kecy kecy poplatny tyhle dementni slunickarsky dobe.
odpovdt 

 Je to trochu jinak12:47:50 22.01.2021
tu tady ty komente a nestam se divit. Njak z toho nabvm dojem, e ada diskutujcch si mysl, e lavinov problematika je jen o slech 1 a 5, a e tam ml nkdo napsat 3 msto 2 a podobn nesmysly. Pro ty, kter to zajm, si to dovolm vysvtlit, s hejtrama se hdat nebudu. Ani tmto nechci jakkoliv mit proti tm, kterch se toto netst pmo dotklo. Tm upmnou soustrast ...

1) Lavinov prevence ve form stup lavinovho nebezpe vznikla v Alpch a primrn je tam stle pouvna za elem ochrany staveb, cest apod. Jist znte z alp situace, kdy je njak dol nebo cesta z dvodu lavinovho nebezpe uzavena. Toto je primrn kol tto klasifikace.

2) Lavinov klasifikace a vyhlaovn lavinovch stup m ustlen mezinrodn charakter, opt zdraznm hlavnm dvodem je ochrnit vesnice, stavby, cesty (tm mohou bt i horsk chodnky)

3) Z tchto dvod se nkdy me stt, e je to za 2, i kdy zmen hodnoty samy o sob kaj e by to sp mohlo bt 3 ( z pohledu lyae)

4) To, e lavinovou prevenci vyuvaj skialpinist a freeridei je jaksi nadstavba a tady je ten hlavn problm, kter je teba mt neustle na pamti. A u je stupe 1 nebo 5, vdy je teba myslet na to, e zatenm od lyae, chodce, kamzka, se me uvolnit lavina. Li se pouze podmnky nutn pro to, aby se lavina utrhla. Take myslet si, e pi stupni 1 dn lavinov nebezpe nehroz je fatln omyl. Nehroz mon tak domku nebo cest dole v dol.

5) A u je stupe 1 nebo 5 vdy je proto nutn vdt, co je za problm ve snhov pokrvce a jak se tento problm tk mst, ktermi chci jt nahoru nebo jet dol. Stejn tak je nutn umt pmo na mst vyst konkrtn podmnky. Nechat se uvst v omyl, kdy rno na chat petu, e je dvojka, take mi absolutn nikde nic nehroz, je ten nejvt omyl, kter me bt i tm poslednm omylem v ivot.
6) dn lavinov stupe a ani men v nm uveden nikdy nepope podmnky tak, aby byly 100% platn pro kad svah v lokalit. Me se s klidem stt, e na danm svahu nebo i jen mst konkrtnho svahu vlivem podkladu, orografie ternu jinak foukal vtr, kvli mraku na nj jinak svtilo nebo nesvtilo slunko. Take zatm co zbytek dr, to jedno konkrtn msto se me urvat.
odpovdt 
 Re: Je to trochu jinak13:02:05 22.01.2021
Konkrtn k t 6). Nap. vrstva starho snhu = nestabiln. Vtina svahu bude mt nad touto vrstvu takov mnostv snhu, e se zaten od lyae roznese a vrstvu nezashne. Pak ale lokln me bt snhu mn, zaten pejde a na nestabiln vrstvu, ta ztrat soudrnost, kolaps se roznese do irok plochy a cel to ujede. I tam, kde by to jinak drelo, kdyby pes to nkdo pejel.
odpovdt 
 Re: Je to trochu jinak17:08:35 25.01.2021
..pokud by si chtl nkdo udlat vlastn nzor na to, k emu dnes slou lavinov pedpov a v jak podrobnosti jsou jednotliv stupn vyhlaovny + textov koment k tomu vemu, doporuuju podvat se na web tyrolsk nebo vcarsk lavinov sluby. Tolik k tomu jak je to v Alpch.

Diskutovan situace se zafoukanmi strmmi laby "za jedniky" je obvykle v lavinov pedpovdi popsna tak, e je v njakm sektoru (obvykle sever, zpad - sever - vchod apod.) + od (ale nkdy i do) njak nadmosk vky vyhlen vy lavinov stupe, teba dvojka, piem jednika je v tom zbytku.

A k tomu jak je to u ns: zvame fakt, e v Jesenkch se m snhov profil ve Velkm kotli a pemlejme, co to z hlediska elu zpracovvn lavinov pedpovdi (a vyhlaovn lavinovho stupn) znamen.

To ve samozejm plat i s pihldnutm k faktu, e vyhlen lavinov stupe je pouze orientan atd.., co je formulace, kterou sice lze nco uchlcholit, le zesnulmu lyai to bohuel ivot nevrt.
honzaodpovdt 

 Lavina23:14:07 25.01.2021
Medzicasom v skutocnych horach: https://youtu.be/mbgv7ntfRUQ
OhMyGooododpovdt 

 a nedaj si pokoj10:51:31 26.01.2021
https://olomoucky.denik.cz/
zpravy_region/skialpinismus -jeseniky-porusovani-
zakazu-160121.html

ti mezery
odpovdt 
 Re: a nedaj si pokoj10:02:24 27.01.2021
vzhledem k tomu, e je tam trojka, tak veker diskuze na lezci byla zbyten. M je jedno jestli nkdo zaho v lavin, je to jeho rozhodnut. Ale at se pak nediv a nemaj kecy o svobod...
odpovdt 
  Re: a nedaj si pokoj13:38:39 27.01.2021
Diskuse na lezci nebyla o stupni, kterej tam je vyhlenej te, ale o stupni, kterej tam byl vyhlenej v dob pedchozho netst. Pedpokldm, e si nikdo nemysl, e vyhlaovn stp lavinovho nebezpe je samospsn metoda jak zabrnit lavinovm nehodm.
honzaodpovdt 
   Re: a nedaj si pokoj15:22:42 27.01.2021
To mas asi pravdu, protoe pi trojce je tam jako na Vclavaku. Take ty stupn se nemus vyhlaovat.
odpovdt 
    Re: a nedaj si pokoj17:45:21 27.01.2021
Ty stupn nemaj smysl hlavn proto, e v NPR nesm mimo znaen cesty a tam, kde padaj laviny, dn nevedou, pokud se nepletu...
odpovdt 

 Foto dne:
Trebenna East
Kap horn, 9-
 Databze cest:
Vechny cesty (189329)
Top cesty v R
Top bouldery v R
Nejnovj cesty:
Look Up Here 8b+ Olba
Konec Konc 5B Malomice
Pan lajn 6A Malomice
Adalpreto 7a Sarche
Katorga 6a+ Leonidio
Nov komentovan:
Kamardm Za Velkou Lou 5+ Srbsko
Hanina 7+ Mengusovsk Dolina
Follaje Campestre 7a+ Chulilla
Velk Grc 7C+ Labsk dol - Prav Beh
Schnittstelle 7B+ Chironico

 Nov v diskusi:
Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Beruky foto dne | Re: Beruky foto dne | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Beruky foto dne | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Rusci zpt na zvodech |

 Nov komente:
Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Hanba | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas |

 Kde to ve:
Podmnka 5 msc za to, e mu umela paraka na Grossglockneru (1)

 Nov v inzerci:
Goretexov bunda | Ppk BCA Tracker DTS | Garmin Fenix 5X Sapphire Gray Optic, Black band | Scarpa Maestrale RS skialp boty | Maky Petzl Lynx | Spack Nanok | Hilleberg Jannu | Bky Atomic skate 192 nov | Dtsk uvazek | Pik Pobdy |

 Anketa:
Sledovali jste dnes Honnolda v Taipei?
 Ano, iv! 
 1473 
 Ne, z vek se mi to hlava. 
 1567 
 Ne, uniklo mi to. 
 1341 
 Sleduji jen Adama. 
 1395 

 Nvody:
Jak pst na lezce ...
Lezeck mapy

 Partnei:
Treking.cz
Hledte si pkn ubytovn v R na V vlet i dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz vsekci chaty a chalupy pronjem. Pokud plnujete cestovat na Slovensko a potebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlep ubytovac zazen, chaty, chalupy, roubenky naleznete na strnce chaty na prenjom.
Na webu NaVylet.cz objevte pestrou paletu turistickch cl a tip na vlet nap celou eskou republikou. Nechyb ani oblben lezeck oblasti jako esk rj s pohdkovmi skalnmi vemi i dramatick Labsk pskovce, kter lkaj dobrodruhy i horolezce z cel Evropy.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  prvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobnch daj       cenk reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.