LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jmno

 heslo 

 Registrace   |   Scribo ergo sum. Zapisuj si cesty!
Hledn cesty

Hledn na Lezci

 Metodika
 Trnink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Slovensk prvodce
Vyla nejnovj kniha Reinholda Messnera Symboly
Prvodce Elbtal 1 a 2

Zvody
SP ledy Kanada (26.02)
EP v ledolezen Finsko (07.03)
MR v lezen na obtnost (07.03)

ebek
Cesty:
1.indel 12953
2.Votoek 12850
3.Stribrny 11950
Bouldry:
1.Ondra 11434
2.Volf 11356
3.Trojan 11225
Hory:
1.Sejbal 8201
2.ern 8160
3.Gro 7240

Vsledky
Zimn olympida (06.02)
Vrsk cepn (04.02)
P v bouldru Praha (24.01)

Denky
5850 lezc
1198611 cest
Nov pelezy:
Estrata Ge 7c
Look Up He 8b+
Ztopoen 9/9+
Severus 7C+
Teamwork 8A
Pepite D 7C
La Pluma 7b
LUltimo V 7b
Daos Cola 7b+
The Rabbit 8A

Stny
Boulder Bar - Praha 7
Rock 'n' Wall - Plze
Lezeck stna Kbely - Praha 9 Kbely

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Po - Praha 1
LANEX eshop - Bolatice
Lezec-shop.cz - tchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
FREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Jsou Tatry nebezpen?

T. FrankJen za prvn pololet 2004 zahynulo v Tatrch devt ech

Koncem minulho msce utrpl smrteln raz dal ech v horch. Z hlediska dlouhodobjch statistik vlastn nic neobvyklho. Za rok zahyne v rznch svtovch velehorch pomrn hodn eskch oban. Pozoruhodn je msto. Tatry. Jedn se toti letos ji o devt ppad tragickho mrt ve Vysokch nebo Zpadnch Tatrch. O devt ppad za prvn pololet. Za stejn obdob nezaznamenala Bezpenostn komise HS v cizin dn dal smrteln raz. Pozoruhodn nhoda?

Nezastnn pozorovatel by mohl, spolu s autorem komente v diskusi pod zpravodajskm lnkem v internetov verzi jistho slovenskho denku, s nadszkou prohlsit, e ei snad te jezd do Tater umrat. ern humor vak nen na mst, v Tatrch mnohm z ns letos zahynuli ptel a blzc.

Dal souvisejc informace naleznete v pedchzejcm lnku autora
Nebezpen sport?

Na druh stran se ovem objevuj i seriozn mnn dotazy, zda se opravdu nejedn o nco vc ne o pouhou nhodu. Myslm si, e akoli je ponkud dsiv srie smrtelnch raz v tto lokalit dosud velmi erstv, zatm nic nenasvduje tomu, e by se mlo jednat o njak nov zapoat dlouhodob trend.

Smrteln razy ech v Tatrch z hlediska statistiky
Pochopiteln, ei v Tatrch z hlediska statistiky nehodovosti obsazuj velmi vysok msto. Je tomu tak dlouhodob (snadno sledovateln to je od rozdlen republiky, do t doby zde nehody mli nerozliovan oban eskoslovenskho sttu). Dokonce bych byl se nebl pipustit, e je mon, e eskch horolezc zde umr minimln stejn, jako slovenskch. V absolutnch slech tomu tak pochopiteln nebude, ale v ppad horolezectv a v ppad Vysokch a Zpadnch Tater tomu tak bt me.

Stlo by asi za vahu pokusit se zskat podrobnj statistiky nehodovosti ech na Slovensku a jejich srovnn s razovost pslunk jinch nrodnost. Pot by bylo zapoteb srovnat absolutn sla vyjadujc nvtvnost v horch. Bohuel nejsou k dispozici statistiky srovnvaj poet osob provozujcch v tchto oblastech horolezectv, dokonce ani hodnovrn statistiky nvtvnosti podle nrodnostn pslunosti. Tato sla bohuel k dispozici nemme, proto veker podobn tvrzen lze odkzat do oblasti spekulac. Podle mho nzoru vak toto tvrzen me platit pro uritou, svm zpsobem specifickou, skupinu nvtvnk hor. A zde by bylo nejenom zajmav, ale i prospn hledat piny. 
Jen pro zajmavost. Zprva Horskej zchrannej sluby SR uvd, e z celkovho potu zsah horskch zchran byli postienmi ei v 358 ppadech, zatmco Slovci v 908 ppadech, a oban R se tak zaadili na druh msto se znanm pedstihem ped Polky (248) a Maary (131). Pitom tato statistika zahrnuje i ppady zsah na sjezdovkch (kde, podle m, pravdpodobn a zcela logicky dominovali domc). A zde prv bychom potebovali konkrtnj sla. Tedy kolik z tchto absolutnch pot zsah byli horolezci rozdlen podle nrodnosti atd. Posledn statistiky cestovnho ruchu zamen na Tatry uvd, e se ei do Tater masivn vrac. Tk se to vech turist a horolezci pravdpodobn nejsou vjimkou. Dokonce bych si troufl odhadnout, e je jich v Tatrch vc, ne horolezc slovenskch. Vdy v prbhu poslednch desetilet bylo na horskch chatch ubytovno vce eskch host ne jinch nrodnost. Tento odhad se v dnm ppad nebude vztahovat na skialpinisty. Vzhledem k dobrm podmnkm pro rozvoj tto disciplny prv na Slovensku se j zde vnuje nepochybn vc lid. Jene opt narazme na nemonost seriznho posouzen sel. I kdybychom nap. spolehliv vdli, e eskch horolezc je v Tatrch vc ne slovenskch, i e eskch a slovenskch skialpinist je v Tatrch stejn, potebovali bychom jet alespo orientan sla nap. o prmrnm potu hodin strvench pi urit discipln v horskm ternu. Vrame se vak k slm. Vynechme-li razy (resp. zsahy HZS) na sjezdovkch, kterch je vce ne polovina ze vech zsah, pak nejvce zsah pipad na voln lyask tern (209 zsah v r. 2003) a na zsahy na znaench chodncch (201 zsah). Na horsk chodeck tern a vechny lezeck terny pipad souhrnn jen 141 zsah. Tato absolutn sla opt spe vypovdaj o potu hodin strvench jednotlivmi osobami v uritm ternu. i jet spe o oblbenosti uritch aktivit v horch.

T. Frank


Vrtulnk u Zbojandy: na Slovensku, podobn jako nap. v alpskch zemch bvaj zrann obvykle z hor transportovni letecky. Pokud je poas jen trochu pzniv, samotn transport bv rychl a pohodln.

Piny smrtelnch raz obecn, leton ppady v Tatrch zvl᚝
Obecn se piny smrtelnch raz stle opakuj. Nejastji (piblin v polovin vech ppad smrtelnch raz) se jedn o nsledky zrann po pdu (z vce  ne dvou tetin pdu nejitnho, tj. takovho, ktermu nepedchzela chyba v jitn, vylomen tandu apod.). Druhm, opravdu vznamnm initelem jsou laviny. Teprve za nimi nsleduj zsahy padajcmi kameny, smrt zpsoben nsledky celkovho podchlazen, a nhl srden selhn. Dal mon piny mrt, jako zsahy bleskem, uduen i utonut, smrteln zrann divokmi zvaty apod. jsou v horch spe okrajov.
Nejastji dojde k mrt v horch pi provozovn vysokohorsk turistiky (VHT). V ppad eskch oban druh msto zaujmaj horolezci, skialpinist jsou a za nimi. Celoevropsk statistiky jsou obdobn, jen s tm rozdlem, e skialpinist zaujmaj druh msto. Lze pedpokldat, e s dalm rozvojem a zvyujc se popularitou tto, donedvna dosti okrajov horolezeck disciplny, bude ppad vnch i dokonce smrtelnch raz skialpinist pibvat.
Zkusme se z blzka podvat na onch letonch devt smrtelnch raz ve Vysokch a Zpadnch Tatrch. Krom lokality lze jen obtn najt spolenho jmenovatele. Snad jen, e obti s jednou vjimkou byli ve vku do ticeti let. Oproti dajm z pedchozch let je jin poad pin i discipln.

T. Frank


Padajc lavina: i mal, prachov, lavina me bt pinou znanch pot. Lavinznm sekm je lep se vyhnout. K zkladnm bezpenostnm opatenm v obdob kdy je zven pravdpodobnost vskytu lavin pat nevstupovat do leb, sledovat s pedstihem msta monho pdu a zdaleka se jim vyhbat. Je-li vyhlen tet a vy stupe lavinovho nebezpe, je nejvhodnj strvit den v tuln chat a na hory se dvat z okna.
   
Z uvedench devti ppad byla neastj pinou lavina (5 ppad); pdy se objevuj na mst druhm (3 ppady) a zbvajc mrt bylo na celkov podchlazen. Z discipln jsou opt na prvnm mst vysokohort turist (4 ppady), ti ppady pipadaj na skialpinisty a pouze ke dvma smrtelnm razm dolo pi horolezectv.
Na mst je podotknout, e prvn pololet bylo pejcn z hlediska snhovch podmnek (ale bohuel i lavin). Zmnn pomr skialpinist vi horolezcm lze tedy vysvtlit zejmna dobrmi podmnkami pro lyask try.

Bylo by ovem pkn, kdybychom mohli ct, e postien mli jen smlu. e zkrtka statistika je neprosn a k jitmu potu smrtelnch raz v horch kadoron dojde. Bohuel, za vtinu (zahranin statistiky uvdj obvykle vce ne 80%) raz v horolezectv stoj n chyba. raz, kterm se zabrnit nedalo je pomrn mlo. Je tedy zejm, e vce ne 80% nehod bylo mon zabrnit. Neudlat chybu. Je to pochopiteln tk, lid jsou omyln. Bylo by hezk, kdyby bylo mon vylouit alespo chyby z nevdomosti.
Bohuel, je to nutn vzthnout i na tyto ppady. Nap. ke vem pti ppadm mrt, kdy postien byli streni nebo zasypni lavinou, dolo v dob, kdy byl vyhlen 3. stupe lavinovho nebezpe. Minimln ve tech z tchto ppad strhla lavina i dal partnery postiench, kte vak mli to tst, e se dokzali sami z lavinit vyhrabat. Resp. lavina je vzala svm okrajem apod. Tragick bylo, e na ppadnou lavinu nebyli pipraveni. Nebyli vybaveni lavinovmi vyhledvai, sondami ani lopatami, i kdy nap. u skialpinist jsou prv tyto bezpenostn prostedky vude v civilizovanm svt ji povaovny za standard. Z lavinovch nehod byly skialpinistick dv, zahynuli pi nich ti lid. V obou tchto ppadech je zcela zjevn, e lyai patn odhadli lavinov nebezpe v konkrtnm mst. A je to o to tragitj, e v obou ppadech byli astnky try lenov horolezeckho svazu, kte v rmci tto organizace proli dnm kolenm zamenm na skialpinismus (a tedy i laviny). O me zavinn nehody samotnmi astnky try, lze asto jen spekulovat. Mnoh chyby, i patn rozhodnut o dalm postupu, se jako takov jev a pi vdom nsledk. Vtinou se rovn nejedn o jednu chybu, ale o sled drobnch chyb, opomenut a patnch rozhodnut, kter by jednotliv, samy o sob pravdpodobn nevedly k dnm nsledkm, avak ve svm souhrnu nakonec vyst v tragedii. Prv takovm byl i jedin horolezeck ppad z cel tto srie. Jednalo se o tru ty horolezc na Mal Ledov tt, vedenou dvma instruktory. Zpotku to byl pomal postup, pidalo se pli pozdn rozhodnut o nvratu. Nsledovala ztrta orientace v nepehlednm seku. Teprve potom dolo k pdu a zrann jednoho z astnk. A od t chvle dolo k nkolika zvanjm chybm. Zbvajc horolezci jednali ve stresu, kter nebv moudrm rdcem. Vsledkem byli dva mrtv a zbyl dva vn zrann.

T. Frank


Cedule lavnov nebezpeenstvo: podobn skldac cedule m HZS umstny na pstupovch cestch do horskho ternu. Takto varovn oteven signalizuj zven riziko.

Hodnotit mru zavinn jednotlivch aktr kad nehody je velmi tk. Stejn tk, jako hodnotit, kter nehoda pat do kategorie nehod jim nelo zabrnit. Sem by mly patit takov ppady jako prodn katastrofy typu zemtesen i neoekvanch dletrvajcch zmn poas (ovem i s tmi by v rozumn me ml kad potat) selhn lezeckho materilu i kdy byl sprvn pouit (i kdy je otzkou, nakolik mohlo razu zabrnit zlohovn v jistcm etzci, lep vbr materilu apod.), i nap. zcen cel horolezeck cesty i s lezci, vyvalen pile se tandem atd. (zde lze spekulovat, zda by nkdo jin, s vtmi znalostmi geotechniky nevedl cestu jinak, netandoval jinde i cestu nevzdal a neodslaoval vas z poslednho bezpenho msta).     

T. Frank


Lavinit v Rohch: tato lavinka vyjela a na znaenou cestu, kter je zrove pstupovkou k celoron provozovan chat. Zpadn Tatry jsou povaovny za nejlavinznj poho SR.


Bourn mt o malch bezpench horch
Poet smrtelnch raz ech v Tatrch je zcela nepochybn nepmo ovlivovn nktermi mty. Napklad mtem o malch horch. To e jsou Vysok Tatry nejmen velehory, jet neznamen, e to vlastn nejsou velehory. Jsou. A mal, maj vechny charakteristiky velehor a jet pr specifik navc. Jsou znm svmi nhlmi zvraty poas, pomrn nzkm potem dn s idelnm poasm pro try (a to v lt i v zim, zatmco jaro i podzim zde z hlediska povtrnostnch podmnek u skuten nestoj za nic). Zdn blzkosti a dostupnosti civilizace a bezpenho pste zde bv opravdu klamn. Vysok Tatry jsou opravdu nebezpenmi horami navzdory tomu, e mnoho jejich nvtvnk m tendenci je podceovat.
Zpadn Tatry a Rohe jsou jet men ne Tatry Vysok. Ovem ty vty o poas zde plat rovn. A v zimnm obdob se k tomu pidv jet statut nejlavinznjch hor na Slovensku (a to je u sttu, kter vlastn cca tisc lavinovch svah pro srovnn, R jich m jen asi ticet, co ct!). Mtus o tom, e pechod letnch i zimnch Roh je idelnm mstem pro rodinn vlet, je doopravdy nebezpen. Rohe jsou sice mal ale pravdpodobnost, e zde lovk v zim potk lavinu je vrazn vy ne ve Vysokch Tatrch, a pravdpodobnost, e v lt pjde dlouh etapy za det, bouky, v kluzkm ternu, na mokrch etzech, ohroovn blesky (a stresem) je tady jist vy ne v Krkonoch.


T. Frank


Samolepka HSZ: telefonn slo uveden na tomto obrzku je hodn zapamatovn. Jedn se o centrln dispeink Horsk zchrann sluby SR. Na toto slo by mla bt smovna vechna tsov voln a dosti o pomoc z horskho ternu na Slovensku.

Tatry, Zpadn i Vysok jsou neobyejn krsn a malebn. ei jejich kouzlu propadli u dvno. Bez vhledu na inverzi ze kter na horizontu vystupuj nejvy vrcholy Nzkch Tater si mnoh z ns nedoke pedstavit zimu. A zd se, e jejich kouzlu propadaj i dal generace. V Tatrch se mloco mn (i kdy pro pedh to neplat to jde s dobou, zachvacuje jej shon na kter jsme zvykl ze vech horskch stedisek). Tch pr chat ve vych polohch ije svm poklidnm ivotem, jako by se tu zastavil as. Do jist mry zastavil. Nejsou elektrifikovan, napojen na internetovou s, nedisponuj denn pedpovd poas. To by tolik nevadilo. Vlastn by to vbec nevadilo, kdyby nastupujc generace nebyla na vdobytky informanho vku tak zvykl. V Tatrch se informace nenastrkuj ped nos. lovk si je mus pracn zajistit. A nezajist-li si je, je opravdu moc dobe, ovld-li zklady meteorologie, v alespo nco o pochodech ve snhu a um odhadnout, kde a za jakch podmnek bude alespo pijateln bezpeno. Mnohdy by stail prost pohled z okna a vaha, e nepjdeme-li ven, svt se nezhrout. Tatry jsou mal a krsn. A vyaduj pokoru.

Dal aktuln informace naleznete v Aktualitch na strnkch 
Horosvazu:


Text a fota: Tom Frank; BK HS

Tom Frank   [pravy] 14:49 07.07.2004Tisk 

Reklama:


Souvisejc lnky:

Komente

     
...nov pspvkyNov koment 

 Telefon09:15:02 08.07.2004
Mu jen otzku k tmatu, jak volat z mobilnho telefonu eskho opertora na horskou slubu? Sta vytoit tohle slo nebo mus bt pedvolba jako na voln do ech? Myslm, e by tahle informace byla upesujc. Dky.
Michalodpovdt 
 Re: Telefon11:28:51 08.07.2004
Tak to teda opravdu nevm. U sel uloench v mobilu (kde mm i tsov na HZS, slo na HZS VT atd.) mm vude pedvolby. tedy u eskch +240, u slovenskch +421. A volm-li ze svho mobilu na mobil na Slovensku, funguje to. Je-li tomu tak i u tsovho voln nevm, otzku polom :-)

A jet poznmka:
Dal aktuln informace (viz text ve) budou na www.horosvaz.cz vyveny potkem ptho tdne. Budou to
1. informace k pivoln pomoci na slovenskch horch (vetn dalch telefon)
2. Pedbn rozbor vech devti letonch ppad smrtelnch raz ech v Tatrch
Tom F.odpovdt 
  Re: Telefon15:19:31 08.07.2004
Mlo by fungovat slo 112 (bez pedvolby):
"Na zklad rozhodnut Evropskho parlamentu, linka 112 mus platit ve vech sttech Evropskho spoleenstv.
ebroodpovdt 
  Re: Telefon17:25:29 08.07.2004
Tiesov telefnne slo pre horsk neastia 18 300 funguje na akomkovek mobilnom telefne ktor je v SR aktvny bez predvoby. Taktie aj s pevnej telefnnej siete na zem SR.
HZS VTodpovdt 
   Re: Telefon21:22:17 08.07.2004
Take problm vyeen. Do Smokovce zaslm dk za promtn zodpovzen :-)
Tom F.odpovdt 
    Re: Telefon08:31:02 09.07.2004
Taky se pidvm k dkm za info.
Michalodpovdt 
 Re: Telefon18:31:38 26.07.2004
na vacsine mobilnych telefonov ide vytocit cislo 112 aj bez vlozenej sim karty, pripadne ak namiesto pin kodu zadate 112 a stlacite yes automaticky tocite tiesnove volanie, pokial ste na polsko slovenskej hranici a dovalate sa do polska nepanikarte pokial ste na slovenskej strane, tak automaticky hovor operator prepoji na HZS Slovensko
marekodpovdt 

 Tatry19:11:16 08.07.2004
Tome, dky tob a BK za tradin kvalitn materil. Koukm, e t bedliv te i HZS :-)
Petr Jandkodpovdt 
 Re: Tatry22:49:57 08.07.2004
Zravm, Pete. Dkuju. No, j poslal mejl s dotazem sammu nelnkovi :-) A musm spoluprci ze strany HSZ opravdu pochvlit. Nejen v ppad tohoto dotazu. Ostatn, jak mysl, e bych bez jejich koment dokzal dt dohromady v tak ibeninm termnu po skonen pololet alespo pedbn rozbor raz. Vtinou se nejednalo o nae leny, hlen nemme a zprvy z tisku jsou ponkud zkreslen.
Tom F.odpovdt 
 Re: Tatry23:41:03 18.07.2004
Slibovan texty BK HS k tomuto tmatu najdete na www.horosvaz.cz, nebo pmo na uvedench odkazech

Bezpenost a pivoln pomoci na horch v SR:
http://www.horosvaz.cz/ metodika/index.phtml?id=776

Pedbn rozbor smrtelnch raz v Tatrch v 1. pol. 2004
http://www.horosvaz.cz/ metodika/index.phtml?id=777
odpovdt 

 no neviem21:23:25 08.07.2004
akoze neviem co chcel autor dokazat tym ze stale porovnaval ceske obete z nasimi dost ma to nastvalo teraz to neberte akoze som na ceskych lezcov stahovacni sam z mnohymi leziem
ale minuli rok o niecom svedcil a tento rok je pre vas este tragickejsi bohu zial ako ja poznam cechov v tarach tak mnohi z vas tam vbiehate  hura systemom ...kdyz uz sme tady...
trunokodpovdt 
 Re: no neviem22:38:55 08.07.2004
OK, nemus bt k echm vztahovan jen bych rd vdl, co pedvedli v loskm roce. Pokud je mi znmo, loni se po dlouh dob poet eskch oban, kte utrpli smrteln raz na horch v SR vraznji snil. Dokonce se Slovensko, jako msto mrt na horch, posunulo ze standardnho prvnho na tet (za Rakousko a Rusko) msto.
A kdy u su u toho slen; pokud je mi znmo, jen ve Vysokch Tatrch zahynulo za poslednch padest ron v prmru asi 16 nvtvnk (jo, ei asi vedou, jen to dv byli oban stejnho sttu, take to nikdo nedlil) take a na to koukm z jakkoli strany, rok 2004 jet pod nikterak nevybouje. Jen tam umr vc (7) ech, ne jinch nrodnost. Z dalch nrodnost tam, pokud je mi znmo, zahynul letos jeden lovk. Zato vak BK dosud neeviduje dn smrteln raz jinde v zahrani (resp. pr ppad v R).
J opravdu nevm, jestli to nco znamen. Prv roto zde uvdm urit sle, abych se to pokusil uvst do jistho celkovho obrazu. Sp si myslm, e to vlastn nic novho neznamen, ale prv avzovanm pedbnm rozborem smrtelnch raz, i textem o bezpenosti prv na horch v SR se sname, alespo v mezch monost, pedejt ppadnm dalm problmm.
Tom F.odpovdt 
  Z vlastn zkuenosti13:40:03 10.07.2004
Kdo z vs lozil v Tatrch, tak v, e ve stn potk tak 70% ech, 20% slovk a 10% polk. U jenom z toho dvodu tch ehn tam mus zahuet zkonit vc.
Dali dleit faktor je ten: "Kdy u su tady, tak musm aspo nco vylzt. Pece nepojedu dom kvli tomu e je 3 lavinovka a e sn..."
A v neposledn ad faktor "Turista z eskho rje" - trajd si po horch v lehkch teniskch/sandlkch v uskovch gatch a s trikem. V ruce igelitku s rohlkem a igelitovou pltnkou. Ten si koleduje...
Honzaodpovdt 
   Re: Z vlastn zkuenosti11:22:52 14.07.2004
tak s tymto na 100% suhlasim...
tooodpovdt 

 Len tak21:58:24 08.07.2004
Neviem ako autor lnku, ale ja som bola v zime asto v Tatrch, tch echov tam a tak vea nebolo (v porovnan so Slovkmi). Argument o ubytovan na chatch je zvdzajci, ja to mm do Smokovca asi hodinu mimo piky, je vea ud, ktor bvaj ovea bliie...
Dankaodpovdt 
 Re: Len tak22:42:47 08.07.2004
Ahoj Danka, j tam byl letos v zim celkem jen 14 dn. Byl jsem na chat... Z vlastnho pozorovn proto hovom vhradn o horolezcch. U vbec bych si neodvil srovnvat se skialpinisty i vyskohorskmi turisty. Tch tam, podle mho, nepodloenho nzoru, bude utit vc.
Tom F.odpovdt 
  Re: Len tak09:57:47 09.07.2004
Vcelku obshl a pomrn smutn statistika. Do Tater jedu za tden po dlouhch 7 letech co jsem jezdil spe do Dolomit atd....Pokud pozoruji dn u ns v oddle, kter jezd do Tater nkolikrt za rok, je to obas opravdu tak trochu hur systm ( asto pomrn zastaral vybaven- maky + cepn. Bez GPS, lavinov sondy, ppku atd... )Dost je to podceovno - troku je to chybou starch len a instruktor, kte raz teorii, e lezli desetilet ve flanelov koili, bez mobil, sond....atd..take na co ty modern krmy jako goratex, rmovky, GPS, ppk atd....
Ten kdo leze bez modernch vymoenost je povaovn za hrdinu msto za blbce. Na druhou stranu by nebyl od vci vt tlak ze strany metodik, propagtor a koneckonc i vrobc vybaven do velehor. Nad zdravm rozumem obas pevldne ekonomick tlak. Chudk studentk et na Tatry....zaplat za vlak, chatu atd...a pak je hnusn. Co s tm....stlo m to 5000, tak vylezu alespo nco...peci nepijedu dom po tdnu, e jsem se vlel na chat a nevylezl nic.....Tak hur na kopec - a bohuel to n vdy dobe dopadne. Dalm faktem je to, e dn novek kter proel naim oddlem nejede napoprv do Dolomit, i Rakouskch Alp - a to me bt teba pro mne i jihoechy bl. Kad jede na horokolu i na vlastn pst do Tater ( levn sluby, levn doprava, syndrom z minulosti ). Samozejm nevm kolik smrk i rz pipad na novky, ale sten to me vysvtlit to, pro v jinch evropskch velehorch ei nepadaj i nekon pod lavinou. Z mho okol byl skoro kad v zimnch tatrch, ale nikdo v zim na Marmold, Triglavu, Grosglockneru, Dachsteinu. Monte Perdidu atd....kde konec konc v zim vtinou chaty ani nefunguj ....
Radim Bzuraodpovdt 
   Re: Len tak10:48:38 09.07.2004
Jo, Radime, m dost pravdu. Je to ten pitomej mtus o malejch horch...
Tom F.odpovdt 
   Re: Len tak11:24:54 09.07.2004
Dv se nedostatek modernch cajk, jako je GPS, kompenzoval teba tm, e na vkonnostn tdu a cviitele jsi musel umt zpamti celej heben vysokch Tater - vechna sedla a vrcholy, plesa a doliny. Dstatn se to i hodilo, kdy se na chvilku roztrhla mlha, hned jsi vidl, e sestupuje po blbm hebeni :-)
Pokud se raz ns ech tk, tak mme nezanedbateln podl i v Rakousku - ostatn ten Glockner byl vloni djitm dvou smrk (Ajdam a spol- lavina) - mon jsi zapomnl. Vm, e v Alpenvereinu mme na poet len velmi vysokou razovost, mon nejvy v Evrop. Take to nebudou jen ty Tatry.
Petr Jandkodpovdt 
    Re: Len tak11:44:15 09.07.2004
Promi, e T opravuju, ppad o kterm pe, se neodehrl loni. Bylo to 16. prosince 2002. Tm ovem nechci ct, e by loni tch prvih v Rakousku bylo mlo...
Tom F.odpovdt 
     Re: Len tak12:13:32 09.07.2004
Aha, unikl mi letopoet.. Dky za opravu.
Petr Jandkodpovdt 
      Re: Len tak20:16:23 09.07.2004
Tak, tak. Opoutm Vs, povdejte si tady sami. Mizm na tejden do Rakous na hory a pak na tejden na Slovensko do jeskyn :-) Pa.
Tom F.odpovdt 
       Re: Len tak15:45:10 26.07.2004
No jen tady chvli nejsem, u zase prser. ei se na Slovensku opt vyznamenali.
Naped dva ve Vysokch Tatrch, co se jim sekne lano, protoe slaovali jinam ne chtli. A hned, prce pro HZS. Pak zas jeden v Zpadnch Tatrch co se pro nj mus nahoru a na jsem stail pejet z Rakouska na slovensko, tak jet jeden, co ho slovensk HZS zachrauje protoe spadl z hradu. No, natst vichni ijou.
A aby toho nebylo mlo, co jsem se skrval ve Slovenskm krasu, let do Tater pro eskho turistu vrtulnk LZS ATE. A eskou turistku najdou mrtvou na jakmsi kopci v Chorvatsku a jet nkdo spadne do Velk Ameriky. Mimochodem, nevte nkdo o tom poslednm ppadu trochu vc? V novinch jednou psali, e to byl horolezec (nojo, naerno udlanejch pr cest tam je), podruh e se el koupat a slaoval (?), potet e to byl trampk a spadnul ze svn (?).
Tom F.odpovdt 
        Re: Len tak21:57:39 26.07.2004
Vtm T v domovin. Je fakt, e to tu bez Tebe lo bdn.:) Ale jak jsem koukal na HS Tatry, tak echm jin nrody konkuruj vce neli zdatn. Z eho ovem radost mt nedoku:(( Owem web HS se mi zd m dl lep.
jan puodpovdt 
        Re: Len tak10:50:51 02.08.2004
Ve Vysokch Tatrch se zranil esk horolezec
VYSOK TATRY - esk horolezec z Prahy utrpl v sobotu odpoledne stedn tk zrann ve Vysokch Tatrch. Jak sdlil mluv Leteck zchrann sluby Pavol Sveto, padestilet mu si pi pdu zlomil patn a kln kost a byl vrtulnkem pepraven do nemocnice v Popradu.
Podle mluvho horolezec "vypadl" z Velick stny ve Velick dolin. Na neastnou udlost upozornili horskou slubu jeho dva kolegov. Pot byla okamit kontaktovna leteck zchrann sluba, kter vyslal na msto vrtulnk. Za pomoci jebu pak lenov zchranskho tmu dostali zrannho ze stny a dopravili do nemocnice.
et turist a horolezci pat spolu s Polky k nejastjm obtem slovenskch hor. Jen od zatku letonho roku v nich zemelo 15 lid, z nich devt pochzelo z R.
Autor: TK.
odpovdt 
         Re: Len tak - Nejenom v Tatrch10:51:58 02.08.2004
esk turista zahynul v tyrolskch Alpch
INNSBRUCK (Rakousko) - Tlo 65letho eskho turisty z Mostu bylo v sobotu veer nalezeno v tyrolskch Alpch v Rakousku. Mu, kter v uplynulch dnech podnikal bez doprovodu horsk try v oblasti Zillertal, se podle policie s nejvt pravdpodobnost ztil z horskho bo.
Batoh neastnka nael jin turista a odevzdal jej na mstn etnick stanici. Protoe nlez nasvdoval tomu, e dolo k nehod, byl zorganizovn ptrac let, pi nm bylo ve vce 2570 metr nad moem objeveno ji jen muovo mrtv tlo.
Autor: TK.

odpovdt 
          Re: Len tak - Zase v Tatrch11:09:46 02.08.2004
01.08.2004

O 19:50 hod. bolo dispeingu oblastnho strediska HZS vo Vysokch Tatrch oznmen, e v Krmrovom abe vo Velickej doline uviazli traja 25 ron esk horolezci (M.K., P.K, J.J.) a iadaj o pomoc. Nsledne na to bola zorganizovan skupina zchranrov HZS VT v sinnosti s DZ THS a o 20:30 hod. odili k postihnutm.
O 23:05 hod. prili na miesto a zaali s vyprosovanm neastnkov, ktor u druh de bldili po Gerlachovskom tte a hadali zostupov cestu.

www.hzs.sk
odpovdt 
    Re: Len tak01:09:18 11.07.2004
Pokud jsme na tom se statistikou v Alpenferajnu tak patn, nabzm vahu (mon zcela milnou), e u ns si lenstv poizuj pevn lidi, kter nikdo dal nepojist nebo s problmy, zatm co u nich jde o docela levnou prkazku na slevy na chatch a m j tam (podle mch sten zkuenost a trochu pedstav) i dost chodi, kte procentuln nejsou k azm tak nchyln.

A u raz v Tatrch bych pokal na slben rozbor. Pokud jde o laviny, u se o nich napsalo opravdu hodn.

pln na zvr - rd opakuji stle dokola - rove akceptovanho rizika (akceptujeme kad den a nejen v horch) je podle m otzkou kad jednotlivce. Jen tak pro pedstavu - v paraleln realit se Hubr zabil po vylomen chytu pi free solo pelezu Velk imy a tud ho m kde kdo za vola. Rozdl od tto reality s hrdinskmi fotografiemi nen v niem jinm, ne kvalit kamene. Jen tak pro zamylen.
Lawodgeodpovdt 
   GPS11:05:16 11.07.2004
GPS je v Tatrch v dolinch nahovno. Nic nechyt.
Honzaodpovdt 
    Re: GPS00:20:57 12.07.2004
Tak to nevm jak s tou GPS zarb, nebo njak star technika?
M GPS funguje v tatranskch dolinch dobe, oznait si chatu, teba Zbojniku, a pak v mlze a vichru pmo trefit na chatu? nen problm, GPS v pohod.
Jestli njak vtky, tak:
- ve velk stn, teba Mal Kemark, tak to u na signl docela ekm, a pak to i pochopiteln hz nepesn daje
- odolnost chladu, v zim ve vtru musm mt pod bundou, vdycky na krtko vyndat, kouknout na daje, a up sptky pod bundu
Prost celkov na 98% spokojenost!
TomasKodpovdt 
     Re: GPS14:00:03 12.07.2004
Nu je pravda, e to GPS bylo asi u krapet star. Sem ho pouval asi ped 3 lety a v 3/4 Bielovodsk doliny sem byl nespn. Tak sem ho zavrhl...
Honzaodpovdt 
   Re: Len tak10:10:28 13.07.2004
Souhlasm. U ns je njak zakoenno, e mezistupe mezi skalkami a horami jsou Tatry. Ty jsou vak mnohem nronj ne lecjak alpsk skupiny i stny. Dalm lkadlem je cenov dostupnost a blzkost od vchodn sti republiky.
Myslm, e kdyby existovala statistika vech raz na vech mstech svta, kde by byla zahrnuta i zkuenost zrannch, nemuseli bychom se niemu divit...
Matyodpovdt 
    Re: Len tak15:53:59 26.07.2004
No, jak si tady ty komente tu, musm konstatovat, e na vtin z nich je kus pravdy. Je to tak. V Tatrch se asi vc riskuje. Je to tak, vichni maj zakoenn, e Tatry jsou mezistupnm mezi skalkami a horami (to ovem platilo v dobch, kdy jsme mli Alpy uzaven a za hory jsme povaovali Kavkaz a Pamr). Prost tady hraje roli ten mtus malch hor, co jsou pece bezpen. Osobn mm pocit, e Tatry nejsou nijak zvl᚝ nebezpen. Jen e je kdekdo podceuje.
Tom F.odpovdt 
  Re: Len tak15:31:47 27.07.2004
Voni ty esc tam sice jsou, ale msto lezen hulkaj na chatch a lezou tedy spe v barech. Domc myslm lezou opravdu po horch a maj skuten nco vylezen. Bude to tedy spe v tom, e esc to njak moc neum, teda nemaj opravdu potebn zkuenosti.
Rajda Copat
rajada copatodpovdt 

 Tatry10:47:25 09.07.2004
Myslm si, e mrtnost echov je preto tak vysok, e Tatry s pre nich alej a ke u s tam a brali si preto dovolenku, tak predsa to riskn a mono to poasie nebude tak zl, mono ten lavnozny stupe nebude ete tak zl, ve nao sa vraca a nao ma nejak sondy a vyhadvae, ke ich pouijeme len pr krt do roka?!Tak riskujte a zvyujte statistiky!!!
alenaodpovdt 
 Re: Tatry19:20:50 09.07.2004
Jednalo se prakticky o skialpy, ne o horolezce (s vjimkou Mci a spol.). Byl jsem hore v obdob vtiny ppad. Vtinou byla 3 a 3+. lo o to nebt za blbce tm, e se nic ned. Risk si mlokdo pipout. ili zvr, smrky v lavinch byly 100% zpsobeny nezkuenost s pohybem v lavinznm ternu - postien si nepipoutli njak prser (neztotonili se s podmnkami, ale s vlastn iluz neohroenho pohybu v erstvm jiskivm snhu, nic je nevarovalo, byla to pohodaaa). Mca a spol. byla klasick tragdie zpsoben zvratem poas a nezvldnutm stresu sestupu ve zhorujc se srace. Prost je to nepustilo vechny. esk arogance byla oslavena spoustou mrtvch. Slovci maj vt cit a vt ctu k horm, souasn jsou podstatn lep horolezci ne skalkai z polab i povltav.
Sebevdom nesta, pokora a cta nen dnen hodnota mnoha mladch eh. Vem peji ctu k horm, k lidem v nich, mezi sebou dvru a vzjemnou podporu a uznn rozdlu ve vkonu. Respekt ke kamzkm, skutenm domovskm obyvatelm dolin, vnost a ptelstv chatrom i horskej a obdiv lezeckm skutenm pnm Tater od Pala Jackovie a po ji neijc legendy. Hore zdar a i vem v nebi nad horou. Vichni tam sed u vaie a s smvem si povdaj.....
Karpet
karpet karas koberecodpovdt 
  Re: Tatry07:05:01 12.07.2004
Ty bude tum HRDINA co vude byl, vechno zn a vemu rozum, co??
Pavel Urbnekodpovdt 
   Re: Tatry11:29:27 15.07.2004
Rozhodn nejsem hrdina a nikde krom Tater jsem nebyl. Moc toho nevm a zapomnm (byl jsem 35 hodin pod lavinou a odnesl to mozek - nebyl kyslk), ale jedno vm jist, e .....
karpetekarpete
Karasodpovdt 
   Re: Tatry11:37:55 15.07.2004
Promi Pavle Urbnku, e jsem T al tak zle. Tm se, e se potkme v hore. Pozn mne podle toho, e mm velkou bouli na hlav a na n koberec. Bume kamardi nikolivk ve pi. U mi taky jde na edest zatmcotobzejmtakasidvacetlet. No nic, jet jednou promi, mrz mne Tvj dopalpodpalaodpal gudbaj bajbajobajo jo jo j...
karpetekddkoed
PS nener to tak vn a vzpom si nkdy: "Kad m svj problm".
karpet karas koberecodpovdt 
  Re: Tatry10:45:49 12.07.2004
Za 3 se toho d s dostatem znalost plno, stupe "3+" neexistuje, nejvc nehod je za stupn 2.

"Sebevdom nesta, pokora a cta nen dnen hodnota mnoha mladch eh." Tak j jsem "mladm eh", a nevm, pro m potebu m uret, o tom, jakou m pokoru ped horami, neme zhola nic vdt.

Takovhle mudrlandstv nad nehodami, zkuen Slovci vs. arogantn ei, mi pijde dost nechutn. Podobn jedovat kecy o "oslav arogance" by se daly napsat i o smrti mnoha tatranskch legend. V rozdlu ei versus Slovci to opravdu nen.
jkodpovdt 
   Re: Tatry09:46:16 15.07.2004
Omlouvm se Ti mladku, ale myslel jsem, e nzor na rozdl v cz a sk pstupu k lezen v Tatrch byl mottem vodn sti diskuse. J si myslm, e ten rozdl tu je a i ty mi to potvrzuje svm vytoenm se. J jsem brousil tatransk chodnky ji ped 30ti lety a te je situace takov, e zkuenost je nahrazovna sebevdomm, chybjc informace ctidost a pokora k horm aroganc smovanou ke vem kolem. Nenech se, prosm, mnou vytoit, ale nech se spe vyprovokovat k pemlen o ostatnch a k souznn s promnlivm chovnm tch velmi ivch hor.
Hore zdar
karpetek
karpetodpovdt 
   Re: Tatry10:03:30 15.07.2004
Byl jsem ln napsat 3 a vzestupn tendence, 3+ se ukzalo jako problm, kter jsi nepijal. Im very sorry. Vid te sm, e nic neoid a vem se nikdy nezavd. Uvej se hor a pi 3+ si dvej pozor tam, kde je 2. Nenech se pekvapit jako j. Leel jsem 34 hodin pod lavinou bez kyslku a odumel mi skoro cel mozek. To je idvod, pro jsem se dal na psan na lezci. Ale vn. Jsem pesvden, e plat jen jedna pravda: "Kad m svj problm".
Drm Ti palce a hore zdar a neber to ve tak vn...karpetekarpete
karpetodpovdt 

 Prachy, prachy, prachy...09:32:36 12.07.2004
Cau. Myslm, e ti hlavn piny nehodovosti jsou penze (vybaven), penze (cesta) a penze (bydlen), velk vzdlenost/mal dostupnost (oproti slovkm) a mal vzdlenost/velk dostupnost (oproti alpm) a nezkuenost (kde jinde zskat (nejen!!) prvn zkuenosti z velkch hor). A samozejm vechno se vm...
W
Wodouchodpovdt 

 Pravdpodobn piny tto nevesel statistiky:19:26:02 12.07.2004
Pravdpodobn piny tto nevesel statistiky:
Domnvm se e od veho trochu. ekl bych, e kad z ji zmnnch argument bude mt svj podl, jen kad jinak velk.

To, e ns ech leze v Tatrch vce ne Slovk se zd i mn a z toho plynouc pomr naich a Slovenskch obt je vcelku logick. Tento subjektivn dojem by se dal, i kdy pracn, provit statisticky z potu ubytovanch na horskch chatch (Pece jen vichni slovent horolezci nebydl hodinu jzdy autem od Tater jako Danka a i ta nkde na noc slo hlavu.).

Argument, kter k, e nejrizikovj skupinou jsou svobodn a bezdtn borci do 30-ti let bude mt asi tak svou vhu. Soud dle sebe, tak dokud jsem neml dti a enu na matesk, tak jsem byl ochoten jt do rizika a na hranu ost, zato dnes si tak rd zalezu v Tatrch, ale riziko se snam snit na minimum.

Svj dl bude mt podle mne tak ddictv minulosti. Za dob ji stokrt prokletho pana Skandery se krom tunelovn v HS prakticky nic nedlo. Za Roba Teplho se jen pelapovalo na mst no a souasn metodick komise se sice sna, ale pracuje teprve nco pes rok a ne se dostav njak vsledky, tak to bude jet njak as trvat (Dokolen vech instruktor, njak as tak zabere ne si zskaj respekt a lensk zkladna zjist, e jim maj co sdlit ). Dostupnost metodick materil je vcelku komplikovan, ono je sice nco na internetu k mni, Schubrtovy knihy jsou bezesporu tak pnosn, ale podle mne chyb ucelen dlo jako byly Zklady horolezectv od Prochzky v dob, kdy jsem zanal j (Samozejm dlo z pohledu dnench poznatk.). Jsem tomto ohledu zvdav, s m se vytas MK HS?

To, e dnes lze zskat horolezeck prkaz opravujc ke vstupu do ternu mimo turistick chodnk jen zaplacenm lenskho pspvku a dotyn nemus bt ani lenem horolezeckho oddlu, kde by jej nkdo nauil nco vc ne jen jak se navzat na sedk a jistit pomoc osmy m podle mne tak svj vliv. I kdy uznvm, e nejlpe zskan znalosti jsou ty, kter si lovk osvoj protoe chce a ne protoe mus.

V neposledn ad bych vidl problm tak v dostupnosti nkterho materilu.
Kvalitn sedk sice podte za ptistovku, ale na funkn lavinovou lopatu se sondou si muste nachystat dva a pl litru a to si myslm, e vrobn nklady pro ob budou zhruba stejn. No a takov ppk  tebas jen analogov pod est litr nejde. Pitom se nejedn o nic jinho ne o trochu jednoduch elektroniky a trochy plastu. A tady se kad studentk rozhoduje co si koup dve, jestli maky, kter bude v zim cel den potebovat a nebo ppk, kter mu sice me zachrnit ivot, ale kter zrovna nemus vbec pout?! Tak dokud nebudou mt vichni instruktoi toto vybaven, tak nebudou schopni pesvdovat ostatn o uitenosti tchto vc a to vetn sondy a lopaty.( Samotnm ppakem sice urte piblinou polohu zasypanho, ale bez sondy a lopaty ho do patncti minut s cepnem a holma rukama nevykopete!

No a dostupnost aktulnch informac o pedpovdi poas a lavinov situaci je na horskch chatch alostn. V dnen dob bezdrtovho pipojen na internet nechpu pro nejsou schopni chatai, zvlt pak na Popradskm, Slezku a na Brnlce, kde maj pevn linky, zdit malou nstnku, kde by kad veer vytiskli aktuln pedpov na dal den vetn akutnho stupn lavinovho nebezpe?
Ji Babaaodpovdt 
 Re: Pravdpodobn piny tto nevesel statistiky:10:39:53 13.07.2004
Prv jsem se odtud (z Tater) vrtil. Jet bych si mon dovolil doplnit:
Je tu tlak na mlad borce velkch leznch schopnost, ale malch zkuenost. Dokud nezaij (a peij!) podn zvrat poas, tak si neum pedstavit o co jde. Ty hory vypadaj za slunka tak nevinn. A lzt njak ptky je pod rove ambicioznho lezce i kdy bude v Tatrch poprv. Jak by to vypadalo?!! A tak hur do Hokejky, Weberovky...a podobnch zvanch cest. Co na tom, e me pret. Slyeli a etli peci o tom, e jsou tam tandy a tak peci v nejhorm klidn slan. Jene z takov cesty me bt vodopd pknm fofrem.
Tak n kad, kdo um lzt osmy se um s jistotou pohybovat po dvojkovm hebnku. A v euforii nad vkonem si pi nvratu v "choku" pestatne dvat pozor.
Samozejm, kdy je smla, tak je smla. Ale obas si j pkn nadbhme.
jan puodpovdt 
  Re: Pravdpodobn piny tto nevesel statistiky:12:30:05 13.07.2004
...i kdy zrovna tentokrt jsem tam dn sprintery smrem k prseru nevidl. Mm pocit, e magor je sp m, neli bylo v pedchozch letech. Divn. Pitom malr pibv. Teba se andl strn u unavili a odnese to nakonec nkdo petnej. (?)
jan puodpovdt 
  RE:13:18:06 13.07.2004
Prave ze bych si tu prvni hnusnou, necekanou zmenu pocasi rad vybral v Tatrach a ne rovnou v alpach, kde to byva vys a dal (do bezpeci) (domu, do Prahy, do podoli, do lekarny, do pr...e to je tu zima ((-: ) jenze zkusenosti potrebuju a prece pro ne nepojedu ... ... Jenom doufam, ze ke me budou hory privetive a ze me nechaj cerpat zkusenosti co mozna nejdele. Hory zdar ((-:
W
//apropo. ted jsem si vzpomnel... zkusenosti zkusenosti... na Popradskym jsem potkal skupinku s instruktorem - typek na tom ocividne nestal poprve ...ale co je to platny kdyz mel sebou 15 lidi? ten posledni byl 200 metru daleko, co se muzou v takovyhle skupine naucit? takovej kurz je tak maximalne pro teoreticky znalosti (ne ze by nebyly dulezity) ale jak cist snih a kterej svah/zlab si vybrat se v takovyhle skupine asi nikdo nenauci. Mohli byste mi poradid jak nejlepe zacit se Skialpy? kdyz mam tu smulu ze se nemuzu chytit nikoho zkuseneho z meho okoli.
Wodouchodpovdt 
   Re: RE:18:31:27 13.07.2004
Vybrat si na zatek lezen ve velehorch Tatry a nikoliv Alpy je urit uvliv. Je to tak. Z Baranch roh (teba) se ustupuje urit podstatn snz, neli teba z pile Mont Blancu. Ale i z tch Baran to me bt dl, neli je zdrvo. Ty to minimln tu, ale najdou se borci, kte tomu nev. J u i leccos zail, ale stejn se musm pemlouvat. Lezu lehk vci a v asnm odpoledni jsem na chat. V batohu furt pek njak elovka, utkac smyky, tepl obleen... Ono je to poteba vtinou opravdu jen jednou za as. Ovm potom je to poteba opravdu dost zsadn.

Skialpy? Hmm, o tom vm jen to, e se to dl na lych:)) Ale pi souasn popularit urit instruktoi budou. Jen jet nalzt toho dobrho...
jan puodpovdt 
    Kontra Pu23:49:13 13.07.2004
Pane Pu Ty furt jenom pe kraviny a mysl , e v vechno.Jene jsi chytrk co leze akort dvojky a pak pouuje. Utekla ti doba a touhle psac lezco mni to u asi nedoene. Nevm kolik ti je, ale znm edestnky co lezou sask devtky a tch si vm!Do stny chodm bez tch tvch kravin a teba to taky nkdy nedopadne pln nej, ale alespo skoro vdy nco vylezu.A ty co tluou skoby ve trojkch tam pak ve svch gorch bivakujou! No.
Lezecodpovdt 
    Kontra Pu23:52:29 13.07.2004
Pane Pu Ty furt jenom pe kraviny a mysl , e v vechno.Jene jsi chytrk co leze akort dvojky a pak pouuje. Utekla ti doba a touhle psac lezco mni to u asi nedoene. Nevm kolik ti je, ale znm edestnky co lezou sask devtky a tch si vm!Do stny chodm bez tch tvch kravin a teba to taky nkdy nedopadne pln nej, ale alespo skoro vdy nco vylezu.A ty co tluou skoby ve trojkch tam pak ve svch gorch bivakujou! No.
Lezecodpovdt 
    Kontra Pu23:52:41 13.07.2004
Pane Pu Ty furt jenom pe kraviny a mysl , e v vechno.Jene jsi chytrk co leze akort dvojky a pak pouuje. Utekla ti doba a touhle psac lezco mni to u asi nedoene. Nevm kolik ti je, ale znm edestnky co lezou sask devtky a tch si vm!Do stny chodm bez tch tvch kravin a teba to taky nkdy nedopadne pln nej, ale alespo skoro vdy nco vylezu.A ty co tluou skoby ve trojkch tam pak ve svch gorch bivakujou! No.
Lezecodpovdt 
     Re: Hoj!07:12:24 14.07.2004
Pane Lezec! Blahopeji k lezn form a peji aby Ti (Vm) dlouh vydrela. Ppadn abys(te) byl spmen se svoj leznou a inteligenn nedostatenost tak, jako i j jsem. Doba mi utekla, ale j j honit nebudu.
T blahopeji k vstin charakteristice m osoby, kterto vkon svd o nebval empatii, hrani s jasnozivost! V neposledn ad pak dkuji za pobaven! Hoj Leze!!! V ct j.
jan puodpovdt 
      Kontra Kontra Pu08:43:14 15.07.2004
Ahoj! V podstat m pravdu i pan Lawoodge.Promi za vpady, asi jsem zrovna neml nladu.Byl to samozejm vtip, tentokrte vak dost blbej.Co se te toho lezen v Tatrch, tak zachovm svou cestu/bez batohu bos,nenatlouk si nos/, resp. pltnku 20gr. beru do pertexky sebou. Ahj.
Lezecodpovdt 
       Re: Kontra Kontra Pu09:04:40 15.07.2004
OK. O toho jsou diskuse. (J to dole psal, kdy tam jet Tv reakce nebyla). Mimochodem. M zatky v Tatrch byli takov, e jsem vystoupil z vlaku a sm s vybavenm Boty, svetr, bunda jsem si to mastil kam mne nohy po hebnkch a stnkch nesly.(zptn jsem zjistil, e to bvaly i tyky). Njakm omylem jsem tuhle svoj stupidn pitomost peil a vybaven podstatn rozil.:)). Tak jsem nkolikrt lezl opravdu bos, nebo to m rozjiten pubertln mysli pilo jako to prav "souznn s prodou"! No, pako...
Hore zdar!!!
jan puodpovdt 
     Re: Kontra Pu22:55:34 14.07.2004
Tak m asi doba neutekla, protoe na rozdl od Honzy jsem pro maglajs :-) (psek nelezu), ale stojm za tm, e nouzov vybaven - lkrna, prchaka, elovka, flie a njak kus h promokavho hadru jet nikoho nezabily a pokud, tak v podstatn mn ppadech, ne nkoho zachrnily. Take jsem sp pro tu Honzovu cestu.
Lawodgeodpovdt 
      Re: Kontra Pu08:47:08 15.07.2004
No, po pravd eeno, j se prv do t zodpovdnosti musm dost nutit. V tch Tatrch lezeme vtinu cest tak dv, maximln ti hodiny i s kochnm se okolm (hkovaky nelezu a sedmiku bych asi ani nevylezl)a tak to nkdy, zejmna u cest, kter u hodn doe znm, troku oidm. Zvit co si vzt a co nechat doma je samozejm otzka, kterou si kad mus zodpovdt nakonec sm. Tahat na krtkou III.(teba Koz kpka) s borhkama na tandech pytel skob, bivakovac vak a spack je nejsp nesmysl. Na druh stran, nastoupit do Kemarku v triku a s deseti expreskama a nic vc mi pijde mlo. (To ob jsem prkrt vidl, to druh astji)
Pro zvdav: je mi 46let(ale biologicky jsem bohuel star), skoby nepouvm a bivakoval jsem naposled asi ped 20 lety. nejt잚 cesty v horch lezu V. - VI.
jan puodpovdt 

 Rozbor letonch nehod16:04:17 13.07.2004
V lnku slben rozbor u je na webu
http://www.horosvaz.cz/download/BK/tatry04.htm
jkodpovdt 
 Re: Rozbor letonch nehod09:51:21 19.07.2004
Zajimavy clanek na idnes:

http://zpravy.idnes.cz/
domaci.asp?r=domaci &c=A040715_223530_ domaci_pol
odpovdt 

 Glosa k telefonovn17:25:00 13.07.2004
Je pravda, e se lze na Slovensku dovolat na tsov linky i bez pedsl +421, ale asto se mi stv, e i ve slovensk sti objev polsk opertor. A proto bych ek, e pedsl nic nepokaz.
V nkterch mstech se mi stv, e mvm signl tak akort na SMS, ale u se po telefonu nedovolm. Zajmalo ba mne, zda jsou Slovci na tsovch linkch schopni pijmat i SMSky???
Dle by mne zajmalo, zada se na slo 18 300 dovolm pmo do Smokovce, nebo zda mn tam teprve pepoj? Pak bych toti vidl za rozumnj volat pmo na slo, kter je uren pro oblast Vysokch Tater.

Osvdila se mi jedna zdnliv drobnost a to vypnni telefonu pi lezen, nebo v nkterch stech nen vbec dn signl a telefon se pak rychleji vybije neustlm vyhledvnm signlu.
Tak se mi osvdily obyejn alkalick baterky v telefonu msto dobjec bat., kdy mi telefon ukazoval posledn reku na baterich a pesto jsem s tmto stavem absolvoval jet nkolik pomrn dlouhch telefont.

Ji Babaaodpovdt 

 Odkazy TATRY23:43:49 18.07.2004
Slibovan texty BK HS k tomuto tmatu najdete na www.horosvaz.cz, nebo pmo na uvedench odkazech

Bezpenost a pivoln pomoci na horch v SR:
http://www.horosvaz.cz/ metodika/index.phtml?id=776

Pedbn rozbor smrtelnch raz v Tatrch v 1. pol. 2004
http://www.horosvaz.cz/ metodika/index.phtml?id=777

V pmch odkazech je nutn vymazat mezeru! Komente neberou odkazy cel.
odpovdt 

 Tak u je to deset12:22:00 09.08.2004
Ponkud smutn bilance se zvila na destho mrtvho v Tarch. Jedn se o dalho horolezce, dnho lena HS. A o pd ji z nstupu:

esk horolezec nepeil pd ve Vysokch Tatrch
BRATISLAVA/VYSOK TATRY - Ve slovenskch Tatrch dnes piel o ivot dal esk horolezec. Zahynul po zhruba desetimetrovm pdu v oblasti vysokotatranskho Ostrho ttu ve Velk studen dolin. TK to ekl nelnk tamn horsk sluby Martin Kulanga. Mu, jeho totonost ani vk ady nesdlily, zemel na mst. Podle slovenskch sdlovacch prostedk lo o tiaticetiletho Praana.
"K nehod dolo v oblasti Ostrho ttu krtce ped obdem. Na mst byli dva horolezci, z nich jeden spadl a zabil se. Druhmu se nic nestalo," uvedl Kulanga. Hlen o pdu dostali zchrani v 11:25 SEL a na msto ihned odletli vrtulnkem. Podle Kulangy dolo k nehod krtce pot, co et horolezci zaali s vstupem.

"Lezl jako prvn a po asi desetimetrovm pdu dopadl do sut pod stnou. Utrpl zrann, kterm na mst podlehl," popsal situaci f zchran. Horsk sluba se po pletu na msto jet snaila mue oivit, avak pokusy byly marn. Tlo zemelho zchrani pevezli do Novho Smokovce.

Tatransk horsk sluba odpoledne za pomoci vrtulnku zachraovala tak eskou turistku. Nedaleko ttu Kriv si zlomila nohu a vrtulnk ji pevezl do nemocnice v Popradu.

esk turisty a horolezce letos provz ve slovenskch horch smla. Pat toti spolu s Polky k nejastjm obtem a jen letos v Tatrch pilo o ivot deset eskch oban. Ve slovenskch nejvych horch naposledy zemel ticetilet Opavan, jen 28. ervna nepeil pd v Zpadnch Tatrch.

Autor: TK.
8.8.2004
:-(odpovdt 

 Mozno niet pomoci01:11:56 23.03.2005
Apelujem na vas clanok.Stal som sa ocitym svedkom smrtelneho urazu vo Vysokych Tatrach presnejsie - Priecne sedlo.
Skupina ceskych turistov sla sutovym zlabom do priecneho,hore kde je to uz kolme sa cheli napojit na znackovany chodnik na ,ktorom v tom case bolo asi sto ludi. Kto tam bol ten vie  ak chce prejst cez priecne na Zbojnicku tak to musi stihnut do deviatej byt v na krizovatke Priecne a Sedielko,aby tam nebol taky naval.Tyto turisti sli mimo znackovaneho chodnika a boli nedockavy .Nasledky - jeden vyhasnuty zivot.
o rok nekor som bol v Zapadnych Tatrach - Volovec .Bolo take zle pocasie ,ze nebolo vidiet ani na krok.Upozornil som Skupinu turistou na nebezpecenstvo ist v takom pocasi na Rohac a Paclivo vsak to nema zmysel.Oni len Jo Jo .Ked som ich stretol na druhy den , Rikali ze prelezli a taky nic nevideli .
Naozaj to vteedy nemalo zmysel.Adrealin za kazdu cenu?,alebo ked som si zaplatil tento pobyt tak nech aj za to nieco mam?
Romanodpovdt 
 Re: Mozno niet pomoci10:31:00 23.03.2005
Jo, nkterm jedincm opravdu asi nen rady, ani pomoci. Chtl bych vak vit, e se jedn o meninu.
Tom F.odpovdt 

 Foto dne:
Trebenna East
Kap horn, 9-
 Databze cest:
Vechny cesty (189329)
Top cesty v R
Top bouldery v R
Nejnovj cesty:
Look Up Here 8b+ Olba
Konec Konc 5B Malomice
Pan lajn 6A Malomice
Adalpreto 7a Sarche
Katorga 6a+ Leonidio
Nov komentovan:
Kamardm Za Velkou Lou 5+ Srbsko
Hanina 7+ Mengusovsk Dolina
Follaje Campestre 7a+ Chulilla
Velk Grc 7C+ Labsk dol - Prav Beh
Schnittstelle 7B+ Chironico

 Nov v diskusi:
Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Beruky foto dne | Re: Beruky foto dne | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Beruky foto dne | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Rusci zpt na zvodech | Re: Rusci zpt na zvodech |

 Nov komente:
Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Hanba | Re: Mamlas | Re: Mamlas | Re: Mamlas |

 Kde to ve:
Podmnka 5 msc za to, e mu umela paraka na Grossglockneru (1)

 Nov v inzerci:
Goretexov bunda | Ppk BCA Tracker DTS | Garmin Fenix 5X Sapphire Gray Optic, Black band | Scarpa Maestrale RS skialp boty | Maky Petzl Lynx | Spack Nanok | Hilleberg Jannu | Bky Atomic skate 192 nov | Dtsk uvazek | Pik Pobdy |

 Anketa:
Sledovali jste dnes Honnolda v Taipei?
 Ano, iv! 
 1473 
 Ne, z vek se mi to hlava. 
 1567 
 Ne, uniklo mi to. 
 1341 
 Sleduji jen Adama. 
 1395 

 Nvody:
Jak pst na lezce ...
Lezeck mapy

 Partnei:
Treking.cz
Hledte si pkn ubytovn v R na V vlet i dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz vsekci chaty a chalupy pronjem. Pokud plnujete cestovat na Slovensko a potebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlep ubytovac zazen, chaty, chalupy, roubenky naleznete na strnce chaty na prenjom.
Na webu NaVylet.cz objevte pestrou paletu turistickch cl a tip na vlet nap celou eskou republikou. Nechyb ani oblben lezeck oblasti jako esk rj s pohdkovmi skalnmi vemi i dramatick Labsk pskovce, kter lkaj dobrodruhy i horolezce z cel Evropy.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  prvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobnch daj       cenk reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.