LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Já slabě písknu, ty silně táhni.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
16.Klapal 10927
17.Churavý 10918
18.Melen 10848
Bouldry:
16.Kučera 9800
17.Nespoutaný 9631
18.Obal 9550
Hory:
26.Kaván 3148
27.Verner 3138
28.Malý 2920

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5668 lezců
1140437 cest
Nové přelezy:
Orgi Nerou 8a
Nymfa 8A+
Seastar 7C
Ortofrutta 7c
Koma Xc
Mr. Morgen 7b
Ri Rock 7b+
Les Furtif 8b+
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C

Stěny
321 Boulder Club - Brno
Škoda Sport Park - Plzeň
SOU technického - Frýdek-Místek

Prodejny
PROVIDE + YETTI Havlík - Děčín
HUDYsport - Ostrava
Luna Rossa - lezecké chyty a stěny - Děčín

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Satanský report

Až se oko utrhne ...

Konečně zas po dlouhý době vypadá jeden víkend použitelně na lezení v Tatrách. Pomalu končí únor a od vánoc nic, ani podřený lyže. I přes vyšší lavinovku a předpověď silnýho nárazovýho větru nasedáme s Peťem na noční  autobus (never more!), plný ne zrovna nejstřízlivějších gast arbajtrů z východního Slovenska, a hurá směr Poprad a dalším busem na Štrbské.

Předpověď se nemýlila. Venku kosa, že nám padaj rampouchy od nosu a fičí jak na kazašský stepi. Navíc jdeme na Popradský fikaně po modrý, takže Peťo si to bez lyží v nafoukaným sněhu patřičně užívá.

Kvůli bezpečnosti jsme vybrali galerii Satana, kde jednak přiliš nehrozí laviny a jednak není dlouhý nástup. Cestu jsme vybranou neměli. Chtěli jsme to udělat až pod stěnou porovnáním průvodce a reality, jenže jelikož jsem od přírody pitomec, nechal jsem precizně vytištěnýho průvodce galerie doma. Naštěstí jsme se s Peťem jednomyslně shodli na nádherný logický lince vpravo od žlabu, která nám kápla do oka. Posléze jsme zjistili, že je to „Magická línia“.
Nekonečnou kupou absolutně „nespolupracujícího“ sněhu jsme se dohrabali téměř k nástupu, když v tom nad námi hrozivě luplo. Nebylo pochyb o tom, že se na nás valí obsah žlabu nad skalním prahem. Stačil jsem jen zařvat: „Lavina!!“, na Peťa, který byl ještě uprostřed žlabu, udělat dva kroky výš a už se nad námi rozprskly baldachýny prachového sněhu – úžasný zážitek. O zlomek sekundy později nás zahalila bílá tma. Lavina naštěstí nebyla nijak veliká, takže jsme ji bez větších problémů ustáli a nemuseli se znova hrabat umeteným žlabem.

Sedák v celkovém pohledu

Sedák s utrženým okem


Jak se ukázalo, výběr cesty byl „epesní“. Krásnou dýlku střídala ještě krásnější, takže jsme si lezení fakt užili. Nakonec i ten vítr ustal, takže jsme se na štandu ani moc neklepali. Poslední dýlka se ukázala jako nádherná hákovačka v mělké trhlině. K naší smůle jsem neměl dost tenkých a krátkých skob a přirozená lenost a Peťovo drkotání zubů mě hnali ke štandu, takže jsem se na vybírání potřebných skob pod sebou vyprdnul. Nakonec došlo i na žiletku a nejkratší zlomenej šíp, který jsme s sebou měli, protože už nic jinýho zatlouct nešlo. Sice jsem věděl, že moc nedrží, ale z ní už by to dalo do perfektního drnu a lepší spárky, kde by dužnik stanovil novou úroveň podlahy. Lenost se tentokrát nevyplatila a i když skobka na test držela, druhý zatížení už nevydržela.

Myslím, že jsem ani nehlesnul a začal bezplatný kurz létání. Cestou jsem míjel pofiderně zatlučený plíšky, které mě za moji blbost po sotva citelném cuknutí mlátili zaslouženě do hlavy. Počítal jsem škubnutí a po šestém jsem se vnitřně smířil s tím, že je po nás, protože jsem zatloukl jenom pět skob. Peťo sice neseděl v nepohodlném štandu, ale skobka u který stál na poličce pár metrů pod štandem se škubnutím taky nějakým záhadným způsobem téměř poroučela ze stěny. Proletěl jsem kolem Peti, jako zázrakem ho nevzal mačkou ani cepínem přes záda a pokračoval zvesela stěnou dál.

Přetržené oko a nohavička

Utržené oko s nohavičkou


Najednou se něco změnilo a škublo to definitivně, ale já z nějakýho důvodu pokračoval dál hlavou dolů. Zastavil jsem se v úplně nepřirozený poloze, rukou se opíral o římsu a v první chvíli nechápal, co se vlastně stalo. Po chvilce mi došlo, že visím pouze za kolena v nohavičkách. Musel jsem se zasmát svojí blbosti, protože do hor a na hákování nosím vždycky prsák. Dneska jsem ho ale neměl. Zato jsme však měli magickou kliku.

Detail přetrženého oka

Detail utrženého oka


Mimochodem to šestý škubnutí byla jedna ze dvou smyček na štandu. (S)mějte se hezky.

Info k sedáku:
Výrobce – Singing rock
Model – Sfinga
Rok výroby – 2001
Používání – jednou až několikrát týdně, hory, skálky, písek, technické lezení
Opotřebení – silné
Zachycené pády – odhadem v řádu kilometrů

P.S. Popis cesty viz.: Tatry.nfo.sk

Berny a Peťo   [úpravy] 10:46 30.03.2009Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 já nevím...10:32:43 30.03.2009
"vyšší stupeň lavinového nebezpečí", bez prsáku, lenost...mládenci, máte VELKOU kliku, že tuhle zprávu nepsal někdo z Horské služby! (možná by byla i bez tolika hrubek)..a rozepisovat model HODNĚ opotřebeného sedáku, to už je fakt moc...
Jardaodpovědět 
 Re: já nevím...21:22:25 30.03.2009
na první přečtení mě koply jen dvě...ty hrupky:-)
odpovědět 
  Re: já nevím...16:13:40 31.03.2009
Ano, když píšu na klávesnici, jsem ještě větší češtinské prase než když píšu rukou a nejsem na to nijak hrdý :-/
bernyodpovědět 
 Re: já nevím...23:53:19 05.04.2009
Co rieka,to potok, co Cehun, to kok*t.. a to nie je nazot Slovakov, ale celeho sveta..mate plnu hubu kecov, ale co chytite, to poserete.. a horam , az na par vynimiek,nikto z vas nerozumie..lebo ziadne nemate...a nikdy mat nebudete(aspon najblizsich par milionov rokov..pre cechov, =let)
Blbeckoviaodpovědět 
  Re: já nevím...11:27:41 15.05.2009
skap idiot, robis len hanbu.
karciodpovědět 
 Re: já nevím...23:55:02 05.04.2009
Co rieka,to potok, co Cehun, to kok*t.. a to nie je nazot Slovakov, ale celeho sveta..mate plnu hubu kecov, ale co chytite, to poserete.. a horam , az na par vynimiek,nikto z vas nerozumie..lebo ziadne nemate...a nikdy mat nebudete(aspon najblizsich par milionov rokov..pre cechov, =let)
odpovědět 
  Re: já nevím...08:28:25 07.04.2009
Nojo, Slováci mají zase nezanedbatelný podíl na počtu znásilnění v ČR, no ... tak copak bychom si vymysleli za rýmovačku ...
DaBodpovědět 

 Teda měls kliku10:39:25 30.03.2009
No ale oni výrobci u lan a sedáků píšou pri castem pouzivani vyradte nejpozdeji po 3 letech, pri mene frekventovanem po pěti.
odpovědět 
 Re: Teda měls kliku13:18:29 30.03.2009
petzl doporučuje měnit sedák každé 2 roky, pokud hodiš brutal tlamu, tak ihned! singing rock to má podle me stejné!!!!!
Bobodpovědět 
  Re: Teda měls kliku21:23:51 30.03.2009
To je jasný, Škoda Auto taky doporučuje koupit nový vůz hned jak odřete nárazník:-))
odpovědět 
 Re: Teda měls kliku22:11:10 31.03.2009
Zrovna včera mi přišel novej Singing rock Balance II a v navodu stoji, že "při šetrném zacházení ho lze používat až 10 let, ale po tvrdém pádu anebo viditelném opotřebení raději okamžitě vyřadit." Ovšem pochybuju, že nějakému lezci tech 10 let vydrží. Snad jen kdyby lezl tak 4x do roka a ani jednou nespadl.
 Cempaodpovědět 

 :-)10:39:51 30.03.2009
už se těším na ty hordy metodiků, co se vás pokusí stáhnout zaživa z kůže :-)
zajímavé počtení a pěkné fotky (k zamyšlení nad mým sedákem :-)
pepeodpovědět 

 asi si kup novy sedak10:53:09 30.03.2009
byt tebou kupim si novy sedak a tento uz by som nepouzival :DDD
M.odpovědět 
 Re: asi si kup novy sedak18:22:10 30.03.2009
Vzdyt se to da zastupovat a jako novy. Ale co, alespon mas narozky dvakrat v roce.
Ondraodpovědět 
  Re: asi si kup novy sedak16:10:54 31.03.2009
teď protahuju pásek přímo nosným okem a funguje to supert :-)))
bernyodpovědět 

 Dobrá story!10:59:15 30.03.2009
Gratuluji k přežití.
Kuba Turekodpovědět 

 Slusna prace.11:12:39 30.03.2009
Diky za pribeh. Preju spoustu dalsich hezkych vystupu a hodne stesti.
Maxodpovědět 

 Ty krávo.11:29:50 30.03.2009
Gratulacéé. A ta smyčka na štandu jako taky rupla nebo vyletěla?!
tulakodpovědět 
 Re: Ty krávo.16:12:35 31.03.2009
... smyce praskla, zmrzlá 8mm, vypadala celkem nově, ještě měla barvu.
bernyodpovědět 

 Mein Gott...11:58:29 30.03.2009
Čekám na nějakého přecitlivělého metodika a nic:D.Přeju hodně "šťastných přistání"!Lezli jste s mágem?hihi
Kurdodpovědět 
 Re: Mein Gott...12:09:26 30.03.2009
:-D
pepeodpovědět 

 Dobry duvod12:03:52 30.03.2009
Slavit narozeniny dvakrat rocne, ne?
Radek J.odpovědět 

 úvazek12:14:28 30.03.2009
Obdivuju tvůj morál. Já měl dva úvazky od Singing rocku. U prvního se po čtrnácti dnech začaly třepit nohavičky u spojů tak, že jsem ho musel vyřadit. U druhého se třepil "jen" konec pásku za přezkou. K tomu mě totálně obarvil kalhoty. Do hor bych opravdu volil jinou značku a stáří...... 
Carlosodpovědět 
 Re: úvazek12:41:04 30.03.2009
Carlos to ze se pri lezeni barvi kalhoty jsem slysel, ale si prvni co to svadi na sedak :-))))))
Stepan Ptacekodpovědět 
  Re: úvazek13:05:47 30.03.2009
Hezky jsi nám ukázal obsah své duše... Já už se lekl, že tahle stupidní odpověď nepřijde. Ale publikum na Lezci se stále vyvíjí!
Carlosodpovědět 
   Re: úvazek14:02:49 30.03.2009
nemáš smysl pro humor kámo :-D to je celej problém :) a ty barvy bych taky na sedák nesváděl :D:D:D
malej bejkodpovědět 
   Re: úvazek14:11:37 30.03.2009
Tak kdyz dokazes napsat takovy blaf tak se nediv :P
KUKUlinodpovědět 
 Re: úvazek16:17:00 31.03.2009
hele, značku a stav sedáku jsem uvedl jen pro úplnost informace. Já jinak na ten sedák nedám dopustit, protože je/byl super, pohodlnej, odolnej, "tolerantní" (odpouštěl i chyby né příliš dobrých jističů) a nerad bych, aby to tu někdo stavěl tak, že tahle konkrétní značka za nic nestojí ...
bernyodpovědět 

 dolezli jste to?12:15:03 30.03.2009
Hlavně respect, že jste i po takovéto držce pokračovali a dolezli to (aspoň to usuzuji z toho, že sis to zapsal do deníčku)!
švihyodpovědět 
 Re: dolezli jste to?12:35:48 30.03.2009

no neviem, ked mal roztrhnute hlavne oko...

inak aj mna by zaujimalo ci ta slingna co prdla bola na stande pavuk, alebo nejaka postranna..
vela zdaru
matoodpovědět 

 Klika jak prase12:43:36 30.03.2009
Gratuluju k výrazné pohotovosti andělů strážných. To bylo vo fous.
Petr Jandíkodpovědět 

 štěstí13:02:13 30.03.2009
Opožděná gratulace k narozkám.
jíraodpovědět 

 hm hm13:26:41 30.03.2009
tak to je drsný... obdivuji smysl pro humor
ThomasKaodpovědět 
 Re: hm hm14:54:39 30.03.2009
pekny, muhehe ;o)
yakuzaodpovědět 
  Re: hm hm15:42:34 30.03.2009
Este z toho vyjdu ako hrdinovia. 4 lavinovka, ale ved no a co, prva lavina, strasna sranda, v ceste na sracky a este k tomu z rozprdenym sedakom. Super hrdina, hlavne ze sa s tym pochvalil...
odpovědět 
   Re: hm hm15:56:51 30.03.2009
Presne to samy me taky napadlo. Nevim sice jaka byla lavinovka - v clanku se pise ze zvysena, ale asi sis to dohledal kdyz pises ze ctvrta - ale pak se clovek nemuze divit ze maji cesi v zahranici povest takovou jakou maji... "Jo cesi, to zname. To jsou ti co je musi odevsad zachranovat, protoze vzdycky prijedou jenom na par dni a proste si TO MUSI UZIT ZA KAZDOU CENU, a vubec nevadi ze na to nejsou podminky, nebo na to zrovna nemaji!"
itchyodpovědět 
    Re: hm hm16:18:32 30.03.2009
Myslim ze lavinovka byla spis trojka. Podminky v Tatrach letos fakt vetsinou staly za houby.
sp.odpovědět 
    Re: hm hm08:00:38 31.03.2009
ale nie vy taki vobec nie ste ...
si asi prvy cech co to priznal..ste nezodpovedni machri ktori vsade boli vsetko videli vsetko skusili a vsetko vedia najlepsie...a nikdy sa vam nemoze nic stat
MTodpovědět 
   Re: hm hm16:04:17 30.03.2009
By me zajimalo, jak presne vis, kdy se nehoda stala a odkud sis vytahnul stare lavinovky.
R.odpovědět 
    Re: hm hm16:27:10 30.03.2009
Neviem kedy sa im to stalo ale ak to bolo teraz niekedy, v tatrach je uz vyse tyzdna 4 z 5.
odpovědět 
     Re: hm hm16:39:12 30.03.2009
Zupa, dalsi jasnovidec. Doporucuji pomalu a pozorne precist prvni dve vety clanku, mozna si je i preslabikovat.
R.odpovědět 
    Re: hm hm16:30:07 30.03.2009
Neviem kedy sa im to stalo ale ak to bolo teraz niekedy, v tatrach je uz vyse tyzdna 4 z 5.
odpovědět 
     Re: hm hm16:30:56 30.03.2009
hops, sa to pridalo viac krat, pardon
odpovědět 
     Re: hm hm20:48:51 31.03.2009
Jestli to bylo na konci února-tak to byla v tatrách lavinovka trojka a navíc jen na některých svazích. Taky jsme tam v tu dobu byli a šlo to-samozřejmě ne všude, ale někde jo.
Kuba Novákodpovědět 
   Re: hm hm09:29:05 31.03.2009
Lavinova 4 neni nikdy vsude plosne, to bys mel vedet. Ale ty to jiste vis, vzhledem k tomu, ze (a nekteri dalsi) vite jake bylo pocasi, proc tam lezli, co si mysleli, jak vypadal sedak pred padem... vsechno.
Budte radi, ze se nekdo podeli o takovou zkusenost, ktera muze poucit a zachranit jiny.
Nad vsim co se komu nepovede se sletnou mistri, co radi hodnoti a soudi, asi aby si vyspravili mindraky a vlastni strach. Do toho vzdy pilny slovensky narodovec - groteska kasparu.
Autoru blahopreji k preziti.
Dagodpovědět 
    Re: hm hm10:02:21 31.03.2009
Nemyslim ze v tom co napisal hra nejaku rolu narodovectvo ci ako to nazyvas. U nas fakt mate taku povest, a ze nie neopravnene o tom svedci aj tento clanok - kde nechal dotycny rozum, liezt v 8rocnom ZODRATOM sedaku? A aj ten styl, ako to tu opisal aky je strasny hrdina... dalo sa to aj strucne vecne, stalo sa to a to, ale by to nebolo take efektne. Kazdy sme iny (nastastie)
M.odpovědět 
     Re: hm hm12:51:45 31.03.2009
Ve skutečnosti je to naopak - Češi mají pověst Švejků a simulantů, ale přitom jsou to mimořádně STATEČNI lidi, kteří jdou i s nasazením života za svým cílem. Odvážně čelí nebezpečí, zatímco přechytralí Slováci dokážou tak akorát kritizovat zpoza kamen z krčmy.
K.odpovědět 
      Re: hm hm13:11:43 31.03.2009
Tak to jo. To pak promin :o))
M.odpovědět 
      Re: hm hm15:13:08 31.03.2009
Ty si cisty truhlik to je jasne...K :)) hahahaha
cisty magor
MTodpovědět 
     Re: hm hm15:34:30 31.03.2009
Slaboduchou debatu na téma. Který národ má víc kokotů, na tu se už nechytám. Jezdím do Tater už třicet let a za tu dobu jsem viděl tolik nesoudných lidí (včetně sebe v době mládí)... a tolik z nich bylo slováků. Joj! :-)
Pověst Čechů na Slovensku je spíš problém Slováků. Stejně jako pověst Němců v Čechách - mají na sebe národy pifku a hledají šťourají, čeho se chytnout. Je to stejné, jako když ujede lavina do doliny se zkušeným horolezcem, je to hrdina. Když stejná s neznámým, je to debil. Když s Čechem v Tatrách - vidíte čehůny! :-))))
V uznávných metodikách se píše, že sedák se stářím neničí. Ukazuje se že ne. Ale sorry, deset let starý sedák, to není žádný hazard. To si fakt kupujete každý rok novej? Já ne.
Dagodpovědět 
      Re: hm hm16:51:36 31.03.2009
pekny clanok, aj pekne napisany ;)
muoj sedak je stary,nepohodlny a tazky a aspon som nasiel vyhovorku preco si kupit novy ;))

co sa viacerych(cital som americke a nemecke) metodik tyka tak tvrdia ze sedak teoreticky vydzi dlho. to co ma najazdene vie len majitel, co sa opotrebovania tyka je v hre aj vyrobca(ako kvalitne to vyrobil). o vlastnom isteni vie tiez len ten kto ho vlozil.

od starych(a tym padom aj dobrych) lezcov clovek pocuva ze liezt v tatroch sa da skoro vzdy(aj v 5tom stupni lavinoveho nebezpecenstva muozes najst cestu(a nastup k nej) ktora je relativne bezpecna.

co sa tyka nazoru velkeho mnozstva(bol som sklamany aj zo svojho okolia) slovakov na ceske obete v tatrach a vo svete je pravda ze na cesku obet reaguju "vidíte čehůny!" mislim ze to vyplyva z nevedomosti a nestkusenosti(male promile slovakov sa vyzna v situacii, a ty co sa nevyznaju zhltnu veci z medii, ktore podavaju informacie velmi agresivne a vzdy vedia okamzite najst vinnika ale to uz je ina otazka(fakt je smutne ze sa neda najst spravy kde len oznamia fakty a nemiesaju do toho vlastne nazory))

.. a tak ;)
strickoodpovědět 
       Re: hm hm22:30:38 31.03.2009
Článek je psaný v klasické černohumorném duchu. Tak i přesnost vedlejších údajů bych bral s rezervou. :-)
Že našinci občas vyvedou ozajstnou p...píp, no to zase jo, při tom poměrně velkém množství Čehúnou - no jéje! Mohu ale zavzpomínat i na solidní kousky domácích. Z některých mých počinů je mi mdlo i po letech, to je také fakt. :-)
Měnit často sedák zatím nabádají snad jen výrobci. A tam je jasné, že se za a) sichrujou, za b) myšlenka, že si koupíme každý rok nový se jim líbí, aby ne. :-) Já jsem na tom byl nedávno jako ty, měl jsem cosi starého, těžkého. Že by měl popruh praskat mi nenapadlo. Ale při navazování se vážu stejně ještě za pásek, strkám lano až za ten hlavní, nevim proč, nedá mi to.
Od jednoho zasloužilého Slovenského horolezce jsem slyšel, že s lavinovými stupni je to tak: 1, 2 klídek. 3 - rychlejší sestup do doliny. 4 - padají Čehůni, 5 - to už je nozaji pičou ku můru. Nebrat vážně!!! To byl fakt vtip! :-)
Dagodpovědět 
      Re: hm hm09:59:36 01.04.2009
Nemalo sa to vyvinut v ten typ debaty (resp skor urazania), skoda. Kazdy rok novy sedak nie, ale aspon ked vidim ze je opotrebovany tak ho hadam vymenim. Mam jeden asi 6rocny, ale nepadam a navazujem sa cez slucku ktora spaja sedak a hrudak, tak na sedaku to navazovacie miesto tak netrpi, pretoze ked na skalke lezies ako prvy len na sedaku, zatazene lano sa posunie z visu pod lezcom do polohy kde lezec visi v lane, cize sa trie textil o textil a je jasne ze tam dochadza k opotrebeniu. Ked je tam slucka tak sa viac derie ta v mieste kde o nu zabera lano, a nie samotny sedak. Aj ked ma prekvapilo ze sa roztrhol v mieste okolo pasa a nie spoj nohaviciek... myslel som ze tam sa opotrebuje skor. To je asi jedno.
M.odpovědět 
     Re: hm hm22:28:45 31.03.2009
No Slováci mají u nás zase pověst vypitejch robošů,používajících nejčastěji slovo pičo nebo kokot.Bejt tebou bych si teda až tolik nefandil.
odpovědět 
      Re: hm hm22:35:26 31.03.2009
O tom nevim? Možná si je pleteš se mnou, Já slova kokot a pičo používám hodně často. "A sem z prahýýý, woééé!" :-)
Dagodpovědět 
       Re: hm hm23:58:30 31.03.2009
že by bratr ostravak :-)
pepeodpovědět 
      Re: hm hm07:55:54 01.04.2009
ano robosi (nielen nasi) su zvacsa taki. Lenze asi nie vsetci Slovaci su robosi.
M.odpovědět 
       Re: hm hm08:22:30 01.04.2009
Jeb na nich su to hrdinovia a hotovo...ja na novy sedak mam tak si ho kludne kupim kazde tri roky aj lano..zivot mi je cenejsi a nestoji mi za tych 3000 Sk ani nahodou..naco pokusat osud ??
stat sa moze kazdemu ale ja sa snazim v horach aj na skalach znizit to riziko na minimum..
MTodpovědět 

 Klika15:45:12 30.03.2009
Džus, jednak přeji ke štěstí, ale jednak bych se chtěl zeptat na tu smyčku ve štandu.Jak pls byla stará, jaká to byla,jak ukotvená a jak vysoko jsi spadl?Prosím napiš, dost mě to zajímá...dík
Poldaodpovědět 
 Re: Klika15:46:54 30.03.2009
Jo a dolezli jste to teda? :D:D:D
Poldaodpovědět 
  Re: Klika17:56:36 30.03.2009
tak to je otazka za všechny prachy :D

jinak tebe dobří sebevrazi, to bude jednou učebnicovej příklad proč, kde a kdy nelézet na horách :D
.odpovědět 
   Re: Klika13:14:13 31.03.2009
Pit Schubert by bol vdacny za takuto story. Rozmyslam ako by sa volala kapitola kde by sa to spomenulo... nieco o dzbane a ulomenom uchu maju v nemcine? :o)))
M.odpovědět 
    Re: Klika15:14:09 31.03.2009
suhlas
MTodpovědět 

 Éééééé18:12:13 30.03.2009
Tak tohleby se stát nemělo, respektive se to nemůže stát. Nicméně se to asi stalo. jakkoliv (tedy spíš do cca 30 let) starý sedák, sešlý jen věkem a nikoliv prodřením, sežráním kyselinou, naříznutím... by měl vydržet.
Nevydržel? špatní správa.
Dagodpovědět 
 Re: Éééééé18:17:01 30.03.2009
BTW, Stáří by nemělo hrát roli, Nejedná se o lano, ztrácející své absorbční vlastnosti (stejně dle měření to není takovek fofr). Ale popruh. Únava materiálu by měla být zanedbatelná, UV záření eliminované ošetřením,,,,
Dagodpovědět 
  Re: Éééééé18:42:54 30.03.2009
Dagu, vzpomeň si na toho amíka, Todda Skinnera před časem. Taky mu prdlo oko sedáku. Ošoupanost je asi nebezpečná.
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: Éééééé20:37:59 30.03.2009
Pravda. Velký Pit S. bude asi muset svůj názor přehodnotit, ten to považoval za vyloučené.
Nicměně mi to přijde fakt divný. pokud ovšem nebyl sedák vláčený spárami, prošoupaný. Nebo něčím sežraný.
Dagodpovědět 
 Re: Éééééé09:33:03 31.03.2009
Take znam jednoho, kteremu ruplo oko sedaku. Pri odsedu do slaneni. Jeste se stacil chytit slanaku. Slo o sedak znacne opotrebovany, dlouho pouzivany, ale na oku nebyly okem patrne zadne velke nekalosti. Z toho plyne pouceni, ze castejsi vymena sedaku je opravdu nutna.
Klaraodpovědět 
  Re: pouceni11:02:18 31.03.2009
Naprosty souhlas. Diky Bernymu za uverejneni sve chyby, musim si korigovat nazor na bezpecnost casti vyzbroje, kterou jsem povazoval za "neznicitelnou"
Radek J.odpovědět 
   Re: pouceni14:10:38 31.03.2009
Taky jsem zatím neznala nikoho, komu to prdlo. Ale že se oko ošoupe, to můžu potvrdit. Proto se čas od času koukněte, jak oko vypadá z vnitřní strany, není to na škodu. Nikdy nevíte, kdy skočíte největší polet svého života. Ono když si uvědomíte, kolikrát za den se při lezení na skalkách navážete na lano a kolikrát si do něj skočíte, tak to není zas tak zanedbatelný.
Kočkaodpovědět 

 parada18:59:05 30.03.2009
skvelej clanek, tohle by se hodilo i do cliffhangera nebo podobnyho ujetyho filmu, radim sepast a vydat:-D
aTomodpovědět 

 Hazardér20:34:46 30.03.2009
Nevím kde přesně leží rozdíl mezi odvahou a hazardem, ale myslím si, že v případě Bernyho jde často o blbej hazard a hec do kterýho dokáže natáhnou i další lidi. Narážím například na  himalájskou expedici Changabang 2008 s pár předchozími alpskými zkušenostmi. Nevím proč si například vybrali jednu z nejtěžších stěn, když naprosté většině účastníků chyběly i jakékoli zkušenosti z pouhého pohybu v těchto výškách. Pokud má Berny snahu udělat díru do lezeckého světa, měl by si uvědomovat i jistou odpovědnost za lidi, který do těchto hazardů zatahuje.
Nemyslím to ve zlém, ale rychlokvaška přístup se v horách moc nevyplácí a štěstí přeje připraveným.Však ony ty hory neutečou.
S pozdravem Pekič.
Pekičodpovědět 
 Re: Hazardér08:38:35 31.03.2009
Ahoj. Neznam autora clanku a je mi to vlastne jedno jen me napada ze mozna az moc zbytecne lyncujete. Nemyslim ze meli lavinovku 4, no ono i za lavinovky 3 na (ne)spravnem svahu to je velmi nebezpecne, to se vi. Lezli skalni cestu, ktera by nemela byt ve spadnici laviny. To, ze nekdo spadne a vytrhne jisteni prece neni nemozne, to se stane i mnohem lepsim bouchacum. Oko na sedaku by se takto roztrhnou nemelo, ja dekuju za informaci, co k tomu vedlo a jak se to stalo. U 90% clanku o horach, ktere nenapise nejake ESO, tak kazdeho strhate. Ani se nedivim ze tu o horach je tak malo clanku. Kdo by si chtel nechat porad *** na hlavu. Nerikam nejake fatalni riskovani, to si zaslouzi napomenuti. Ale toto podle mne neni ten pripad. Tak. Ahoj. A at se vam vsem dari!
janodpovědět 
  Re: Hazardér12:04:03 31.03.2009
Zdravíčko, Berny.Nelez furt ty komíny, panč se ti to oko zase prošoupe:-)Kup si novy sedak a za pár víkendů čau v Ádru:-)Jedeme dál, ne?
Mikyodpovědět 
   Re: Hazardér13:26:57 31.03.2009
Ze Berny hodne riskuje o tom zadna, budiz mu to k dobru :-) - Hlavní prinos tohoto clanku vidim v tom, ze si jdu pristi tyden vymenit svuj osm let stary znacne opadany sedak za novy, i kdyz jsem si do nedavna myslel ze mi vydrzi alespon dalsich osm let...treba si i nekdo dalsi zamysli nad starim sve vystroje..
Gggodpovědět 
    Re: Hazardér13:58:16 31.03.2009
Pani len tak dalej, vobec sa necudujem ze mate v Tatrach taku skvelu statistiku....
Jozoodpovědět 
     Re: Hazardér14:09:15 31.03.2009
Priste Berny napis, ze se Ti to stalo v Alpach a ne v Hornich Uhrach, jinak si tu zase banda ko.otu bude honit triko.
R.odpovědět 
      Re: Hazardér16:32:41 31.03.2009
... a proč bych měl, článek byl napsán hlavně jako varování, někteří to tak pobrali, pro jiné je to záminka k horolezeckému nacionalismu. Těm, kteří jsou schopni a ochotni se poučit z cizích chyb článek pomohl a ostatní ať s ním naloží jak umí. A co se týče míry snášenýho rizika... je to věc individuální. Počítám, že nikdo z těch, kteří tu na mě v tomto směru nakládají se mnou v horách nikdy nelezl, takže nebudu jejich vyjádření komentovat. Ale každopádně děkuju za spětnou vazbu.
bernyodpovědět 
       Re: Hazardér17:39:21 01.04.2009
Fiiiha, aka diskusia :). Bola miestami 3.lavinovka. Za cely den padli dve male prachove lavinky na vychod a druhy den, ked sa oteplilo, padla jedna mala na zapad. Vsetky by sa dali ustat.

Kazdopadne lavinka prekvapila. Sedak na pohlad nevyzeral zle, smola. Spolulezec bol Slovak :). Istenie bolo dostacujuce. V noci svietili hviezdy a bola to krasna cesta.
Petoodpovědět 
       Re: Hazardér10:09:42 05.04.2009
Ale tak v určitých ohledech se vaše konání dá nazvat masochismem... Ovšem mě se článek ohromně líbí a pobavil a poučil - doufám, že i vy jste poučeni :-))
Bláňaodpovědět 
     Re: Hazardér14:32:29 31.03.2009
A to odkial mas? Osobne si myslim, ze ta statistika vychadza z celkoveho poctu horolezcov danom regione. Ked je napriklad v juli v Tatrach 500 cechov, 200 poliakov a 25 slovakov, asi je dost pravdepodobne, ze taky podiel bude aj na urazoch nie? Chodim do Tatier kazdy rok, turistikujem a leziem aj s cechmi a vzdy su to uplne v pohode ludia, ktori nemaju v pazi bezpecnost. Takze neviem co furt mame s tymi statistikami.
Ericodpovědět 
      Re: Hazardér14:45:32 31.03.2009
Akoze zas neprehanaj, pomer 25 Cechov na 1 Slovaka to asi nebude. Aj ked uznavam ze su casto v normale (resp aspon Moravakov poznam par vyslovene prijemnych ludi), najdu sa medzi nimi takito ignoranti co sa mi medzi nasimi nezda take caste. Stat sa toto mne tak som krotky ako baranok a vdacny vsetkym svatym, a tento nie, tento tusim nadobudol dojem ze predsa len je nesmrtelny. Uz ten sedak ani vobec mozno potrebovat nebude :D
M.odpovědět 
       Re: Hazardér15:17:03 31.03.2009
sulas...a kazdopadne je to frajer ako svina...to by si ty alebo ja len tak lahko nedokazal
MTodpovědět 
        Re: Hazardér15:26:16 31.03.2009
aj ja som sa zjebal 20m v tatrach. prdla mi skoba standovka pri zlanovani v uplne rozbitom mixovom terene. Nedalo sa to odistit. Ako vidite, som Slovak hehehe...to iste by sa asi stalo rumunovi, cechovi aj americanovi. Cesi su v pohode, tak ako vsade su dobri aj zly. Len je pravda, ze ich chodi do ta3 viac a najdu sa prave take particky chujov ktori idu bivakovat na tri dni do lavinoveho zlabu ked je petka a podobne. Asi fakt preto, ze maju tie tatry daleko a chcu to za kazdu cenu. Mne co byvam 50km je lahke sa otocit a prist zajtra.
zodpovědět 
       Re: Hazardér17:05:28 31.03.2009
tusim ani matika ti moc nejde ;)
strickoodpovědět 
        Re: Hazardér07:58:03 01.04.2009
no prehana tak aj ja mosim, ne? :D
M.odpovědět 
         Re: Hazardér10:41:37 01.04.2009
skvela statistika to je akoze zle?, ja som o statistike umrtnosti vobec nepisal, ale ked to chcete vidiet takto tak nech sa paci...
Ten clanok je literarne dobry, vykon vyborny,
ale chlapi spamatajte sa! co chybalo a bolo by po Vas,
priprava nahovno, vystroj nahovno, podmienky takmer na hovno, z clanku my vyplyva ze ani netusili do coho naliezli a zistili to az dodatocne,
netusili ci maju vsetko potrebne na bezpecne prelezenie. Podla mna je to hazard jak svina, svojim diletantskym pristupom ohrozuje svoj zivot aj zivot spolulezca.
naprik tomu Vam prajem aby ste mali same uspesne navraty.
Jozoodpovědět 
         Re: Hazardér13:44:05 03.04.2009
vpoho, mne nejde gramatika ;(
strickoodpovědět 

 lavinovka19:11:11 31.03.2009
Podle bernyho deníčku jsem si zjistil, že cestu lezli 28.2. a to byla jisto jistě lavinová 3. Vím to, protože den po tom (1.3.) jsme lezli cestu Rambo na Malý Kežmarák. Navíc například Nemecký rebrík byl na sestup v pohodě, šli jsme po něm (pro Slováky: štandovali jsme si to)!
Ale pořád berny neodkryl roušku tajemství: podle tvého deníčku jste to dolezli a v tom případě by to bylo první zimní opakování, což je docela podstatné! jak to tedy bylo?
švihyodpovědět 
 Re: lavinovka08:32:25 01.04.2009
Čus Švihy, ja myslim že některy věci se daj vyřešit i mezi čtyřma očima....mezi kamošema. Přide mi, že se tu snažiš Bernyho trošku veřejně zhodit v rámci určité soutěživosti v horách. Ale to je vaše věc, a mám na to možná zkreslenej názor protože nelezu na deníček, ale na imidž:)) Ale, o tom mužem pokecat i v sobotu na Babách:)
Leošákodpovědět 
 Re: lavinovka19:43:03 03.04.2009
Pro Švihyho-jestli myslíš první zimní opakování Magické linie(tak jsem to z tvého textu pochopil),tak já to lezl asi před 16 lety a za tu dobu to přelezlo v zimě co vím min. 50 lidí.
Ale možná jsem to špatně pochopil.
Libor Holýodpovědět 

 zima19:54:54 31.03.2009
je zajimavé, že zrovna dva dny předtím sme se s místňáky na brnčale bavili o tom, že zrovna tato cesta čeká na svou první zimu...co sem o ni slyšel tak především ona klíčová délka je hodně náročné hákování, taže z mé strany osobně respekt! škoda jen, že ona "lenost" mohla mít fatalnější následky....a souhlasím s tím, že tou dobou byly sněhové podmínky na hraně ale pořád se to dálo zvládat (my sme aspoň v severce Kežmaráku nic nestrhli)....lezbě zdar!
asuodpovědět 
 Re: zima20:34:14 31.03.2009
Z mlceni - zlata, chapu, ze to nedolezli a ani nemohli. Ja mu ten 1 metr chybejici v pohode odpoustim, asi bych si to ja ale nezapsal.
M.odpovědět 
 Re: zima20:34:19 31.03.2009
Z mlceni - zlata, chapu, ze to nedolezli a ani nemohli. Ja mu ten 1 metr chybejici v pohode odpoustim, asi bych si to ja ale nezapsal.
M.odpovědět 
  Re: zima14:00:41 01.04.2009
Oko na sedáku muselo bejt určitě skoro prodřený mě se to taky stalo ale spad sem jenom 4 m a jinak se mi ten přístup líbí spousta připosraženců pořád jenom přemejšlí a nikdy se do ničeho nepustěj
ondraodpovědět 
  Re: zima17:24:12 01.04.2009
Takže je to tak, cestu jsme nedolezly, neboť na to už nebyla nálada. Jinak do deníčku jsem si ji napsal pro úplnost (jinej si nevedu) a pokud se dobře pamatuju, tak do poznámky jsem si napsal, že jsme přelezli jen volnou část, ale nemůžu to tu vydolovat.
bernyodpovědět 
   Re: zima19:11:32 01.04.2009
Jo Berny, zapoměl jsem vyjádřit svůj obdiv... vostřácky ste do toho naburáceli!!:)Jinak souhlas s Ondrou...každej umi jen kritizovat. Ať se daří, a těšim se na promitačku:)
Leošákodpovědět 
    Re: zima21:09:56 01.04.2009
OK, jen jsem to chtěl vědět. O nějaké shazování kámošů mně nešlo, to jsem doufal, že mě líp znáte. Jen by měl být v určitých věcech pořádek, nemyslel jsem to zle. Nic to nemění na pěkným výkonu podpořeným pěknou odvahou!
švihyodpovědět 
     Re: zima01:19:06 02.04.2009
Nebylo to nic ve zlým, jen to na mě tak působilo, a su rád že to tak nebylo myšleno....a my dva se až tak moc neznáme:)
Leošákodpovědět 
      Re: zima03:13:38 02.04.2009
you must be wery hapy.you are liwe
pawelodpovědět 
       Re: zima07:44:22 02.04.2009
to je po mongolsky??
predtym nez nieco napises si najprv over ci to nie je kravina
MTodpovědět 
        Re: zima17:27:47 02.04.2009
to byla Polgličtina, tak mluví polští instalatéři a elektrikáři, když se vrátí z 1 a víceročního pracovního pobytu v Anglii ;-)
aTomodpovědět 

 Fajne a pěkne10:36:52 02.04.2009
Díky za počteníčko, jako bych tam byl. Jak říkala moje babička " Zážitek nemusí být pěkný, stačí když je silný"
Alešodpovědět 
 Re: Fajne a pěkne22:19:07 03.04.2009
I am not czech.my englisch is terible but I try
:-]
odpovědět 
  Re: Fajne a pěkne19:05:08 04.04.2009
roger that
aTomodpovědět 

 pochvala21:05:44 05.04.2009
Je moc dobře že se autor veřejně podělil o tuto zkušenost, ze které se můžeme všichni poučit. Chyby děláme všichni a je na svědomí každého z nás, jestli se z nich poučíme ...
Šádeodpovědět 

 Respekt08:38:42 07.04.2009
Tedy, chce to kus odvahy jít s takovouhle historkou na net :)
Tak gratuluju k narozeninám :)
DaBodpovědět 
 Re: Respekt11:25:52 18.04.2009
Berny, to jste měli opravdu podepsanou smlouvu se štěstím. To bylo vostrý. Letošní podmínky ve VT staly za hovno, drny nedržely, všechno volný, vůbec to nebylo přimrzlé a proto jsme s kámošem zatroubili k ústupu z JV stěny Lomničáku. Jinak já si provazuju lano zásadně za pás sedáku, nikdy né za oko.Čau a bacha na tu smlouvu.
broněkodpovědět 

 Sedáky14:44:23 14.05.2009
Podla mna singačy všetko opičia po petzl. Na skaly a do hor odporučam Petzl Alebo Edelrid(mam maximus a som spokojny)
Beno S.R.O.odpovědět 

 Ceskovia12:01:07 17.07.2010
Neviem co maju moji spoluobcania(spoluobcan)proti Cechom ...Je pravda ze ste svojsky ale nemozem na Vas povedat ani krive slovko pretoze jak vidim ze prisli cesi bude o zabavu postarane...A to ze horam nerozumiete nieje pravda kolky by sa od Vas mohli ucit a hlavne moralu :)..Ale aby som Vas zas neprechvalil :D Skaratka sme bratia tak sa nehadajme
Mato odpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179403)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Al Di La Del Fico 6b Ulassai
Al Di La Del Fico 6b Ulassai
Giugno Piovoso 6b+ Ulassai
Gemisto Kalamari L1 6c Manikia
AW III Bielatal
Nově komentované:
Pioggia Di Maggi 6c Ulassai
Banana Split 5c Paklenica
Zollamt 6A+ Bor
Hammer King 7c Brseč
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 361 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 285 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 287 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 256 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.