LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Brr to je zima. Tak na tohle, na tohle jsme se těšili, kvůli tomu jsme trénovali, strádali a šetřili, kvůli týhle cestě jsme tady!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
36.Kolomazník 10459
37.Drbohlav 10456
38.Kalvas 10438
Bouldry:
36.Svoboda 8759
37.Scheuerová 8703
38.Hapala 8678
Hory:
8.Černý 6591
9.Sukačová 6464
10. 6150

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5668 lezců
1140451 cest
Nové přelezy:
Sensa Nome 8a
Lokální Kv Xb
Orgi Nerou 8a
Nymfa 8A+
Seastar 7C
Ortofrutta 7c
Koma Xc
Mr. Morgen 7b
Ri Rock 7b+
Les Furtif 8b+

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Síla mysli

Třetí část

smallProč lezu sólo? Protože miluji lezení. Nejvíce lezu v Českém ráji, kde je nádherná příroda a úžasné pískovcové věže.

Někdy lezu sám, protože se mi nepodařilo sehnat spolulezce. Jindy proto, že na "to" dostanu chuť. Je těžké popsat, kdy a jak se ve mně probudí touha tu či onu cestu vylézt sólo, i když už jsem ji třeba lezl s lanem. Cesta mi musí sedět a natolik se mi líbit, abych do ní šel. Také musí být ten správný den. Jak se říká – dobrá konstelace hvězd.


Vítek "Lachtan" Lachman, Žákovská knížka VIIIa, Prachovské skály

foto by © Václav "Ještěr" Novotný



Pokud lezu sám, tak vím, že jakákoliv chyba může mít tragické následky. Nezáleží na obtížnosti – V nebo VIIIa – pokaždé se musím stoprocentně soustředit. Vybírat ty správné chyty a stupy. Ne každému z nich věřím. Na písku musí být člověk opatrný, při sólu to platí stokrát tolik. Podezřelé chyty, které s lanem s klidným svědomím vezmu, při sólu vynechám. Někdy k některým z nich zničehonic pojmu podezření. Stalo se mi, že jsem stup ušlápl – přesně v okamžiku, kdy jsem se na něm postavil a pořádně se chytil. Byla to moje chyba, špatně jsem si vybral. O klíčových krocích přemýšlím dvakrát tolik než s lanem.

Pokud při sólu vypluje na povrch adrenalin, vzrušení, strach nebo pochyby, je to špatně. Toto je spjato s nervozitou a nejistotou, na kterou je čas před cestou nebo po ní. Těchto pocitů je nutné se zbavit – vydýchat, uklidnit. Pokud to nejde – slézt a zkusit to jindy. Hlava musí být naprosto vyrovnaná. Nic nesmí lezce rozptylovat.

Není důležitá obtížnost lezené cesty. Co hraje největší roli je lezcovo maximum s lanem a to, jak moc se k němu dokáže přiblížit bez lana. Když jsem začínal lézt, tak jsem funěl a seděl v pětkách – sólo jsem se sápal na kdejakou nejištěnou trojku.  Pak se trápil v osmičkách a sólo lezl  sedmičky. Nyní se pokouším přelézat devítky a sólo občas vylezu osmičku. Pokud někdo leze s přehledem desítky, tak podle mě potřebuje stejnou koncentraci k přelezení devítky sólo jako sedmičkový lezec k přelezu pětky nebo šestky.
Částí mojí motivace ke zlepšení svého lezení na písku obecně je časté a nesmyslné používání maglajzu. Pokud jsem schopný nějakou "IX" vylézt bez Mg já, průměrný lezec, může to bez něj vylézt každý. A pokud často bílenou cestu (prý je to těžký), vylezu sólo, jsou mi maglajzisti v ní upřímně k smíchu. Z níže uvedených cest jsem maglajz neviděl pouze v "Čihuláčích" a Sokolí stěně. Zbytek cest je velice často a nesmyslně "bílen".

K sólo přelezení cest mě pokaždé něco motivuje. Většinou jsou ty linie pro mě z nějakého důvodu významné a obdivuji se jim.

Pompeje VIIIc, Hendrychova věž, Prachovské skály
Zatím nejtěžší cesta, kterou jsem sólo vylezl. Úžasná cesta v na první pohled hladké stěně. Když jsem ji lezl poprvé a seděl v ní, musel jsem myslet na Vacanovo sólo před lety. Hodně ulítlá představa. Nějak se mi uhnízdila v hlavě. Chtěl jsem se zlepšit, abych si ji mohl dát sám. Mé rozhodnutí padlo dřív, než jsem čekal. A byla to naprostá paráda. Ani mi nenateklo.


Václav "Ještěr" Novotný, Pompeje VIIIc, Prachovské skály

foto by © P. Labašta



Čihulovy sokolíky VII (b-c), Rektorka – východní, Prachovské skály
Nádherná linie, ve které jsem se pokaždé vybál a nateklo mi. Klíčové kroky pod 1. a 2. kruhem – případný pád by byl pravděpodobně na zem. Rozhodnutí tuto cestu vylézt sólo se ve mně probudilo jednou na jaře, kdy jsem málem pod prvním kruhem spadl a zbytek cesty jsem se trápil s ukrutnými bandaskami. Neměl jsem den. Za 14 dní po tom jsem si ráno přivstal a vylezl ji jen v lezečkách. Ani trochu mi nenateklo a parádně jsem si to užil.

Žížalí cesta VIIIa, Rektorka – východní, Prachovské skály
Ve svých lezeckých začátcích jsem se na cestu obdivně díval. Při Bárnyho barvitém líčení odlezu od prvního kruhu jsem si myslel, že na to asi nikdy nebudu mít. Po prvním přelezu s lanem mi to přišlo obtížné. Když jsem cestu lezl podruhé, sedla mi a krásně jsem se v ní prošel. Také se k ní váže historka, že dva typové měli rozdělanou cestu, ale nahoře se báli rajbákového výlezu. Proto řekli své kamarádce Lence Žížale Benešové, že udělali novou cestu a že by si ji měla vylézt. Ona cestu vylezla, čímž dokončila prvovýstup, a tak mohla vzniknout Žížalí cesta.

Sokolí stěna VIIIa, Sokolí věž, Suché skály
Asi první těžší cesta, kterou jsem na Suškách s lanem lezl. Je to úžasná linie, jedna z nejdelších cest na Suchých skalách. Začíná Velkou plotnou VII(b). Druhá část cesty je v nádherné expozici nad Plotnou. Klíčový je oblez 1. kruhu ve vrchní stěně - po lištách, kde je důležité dobře stát na malých stupech. Pro mě velice významná cesta kvůli boji a nezapomenutelným pocitům při mém prvním přelezu před pár lety.



Václav "Ještěr" Novotný, Sokolí stěna VIIIa, Suché skály

foto by © Radek Jedlička



Jižní cesta přímo VIIc, Vlajková věž, Suché skály
Rozhodnutí bylo spontánní. V téhle cestě mi vždycky krutě natékalo. Bez sedáku a lana jsem se cítil lehčí a v pohodě a klidu jsem si cestu vylezl. Krásné převislé lezení po dobrých chytech.

Major VIIc, Střední věž, Suché skály
Nádherná 30 m linie nad velkou nástupovou policí, která je asi 20 m nad zemí. Lezl jsem ji mnohokrát před sólem. Pokaždé jsem měl dva problémy – u prvního a posledního borháku. Pokus o sólo číslo jedna – nechal jsem se rozhodit a k oblezu prvního borháku jsem ho použil místo chytu. Hlavou mi blesklo, že to pak jindy budu muset lézt znova a čistě. S prstem  v borháku jsem se vrátil dolů, vydýchal se, popřemýšlel o krocích a pak je vylezl úplně jinak než jsem měl v plánu.

Severní přímá cesta VIIIb, Čertova věž, Prachovské skály
Podle mě nejtěžší pod 1. kruhem. Při pohledu na datum prvovýstupu (1957) – absolutní respekt. Často z nepochopitelných důvodů lezena s maglajzem. Poprvé jsem ji lezl na druhém a nechápal jsem dolez na vršek. Až Havrdič mi jednou řekl, že klíčový chyt k výlezu je trochu jinde, než ho všichni hledají. Při sólu mi docela natékalo, ale byla to naprostá paráda.

Výše zmíněné cesty jsem vylezl poměrně nedávno – mám na ně čerstvou vzpomínku. Před tím jsem si ale sám prošel mnoha prachovskými klasikami, jako je například:
Východní cesta (VII), Obelisk
Východní cesta (VII), Táborská věž
Elegantní Varianta (VII), Prachovská čapka
Jižní cesta (VIIc-VIIIa), Jihovýchodní cesta (VII), Prachovská jehla
Jižní cesta (VII), Velký Kapucín
Modré džíny (VII), Krakonoš


OS free sólo je nevypočitatelné. Pokud lezec o cestě opravdu nic neví ani ji neviděl nikoho lézt, může to být "dost zajímavé". Věřím tomu, že každý, kdo se pro OS free solo rozhodne, musí být přesvědčen, že cestu dané obtížnosti lezecky naprosto převyšuje. Ale jelikož se jedná o OS, tak naprosto jistý si být nemůže. V některých pětkách nebo sedmičkách lze narazit na pěkně zákeřná a vypečená místa. Pak jde jen o rozhodnutí – udělat nejistý nevratný krok, nebo slézt. Já z 99% slezu.



Vítek "Lachtan" Lachman, Nocturno direct VIIc, Prachovské skály

foto by © Radek Jedlička



Free sólo cesty, kterou jsem již lezl nebo která mi naprosto sedne, je spjato s těžko popsatelnými pocity naprosté nevázanosti a svobody. Vlastně si můžu lézt, kudy chci. Nejsem vázán tím, že když cvaknu tady a pak tam, tak mě bude otravovat tření lana. Cesta vede pořád rovně? Pokud cítím, že udělat kličku je pro mě lepší, bez zaváhání to udělám. Že jsem tímto cestu "ojebal"? Mně to nevadí, mám radost z nespoutaného lezeckého pohybu po skále.

Sólo lezení se sedákem a lanem na zádech je podle mě pořád poctivý sólo výstup. A to i v případě, že si odsednutím odpočinu v kruhu, hodinách nebo smyčce. Už jen to, že si při sólu potřebuji odsednout je jistá známka toho, že pro mě není cesta lehká. Pokud to někdo považuje za "ojebávání" tak věřte tomu, že při odcvakávání přicvaknutého kruhu se dají prožít nezapomenutelné okamžiky. Takto často lezu cesty, které jsem ještě nelezl. Většinou nemám v úmyslu si odsedávat nebo přicvakávat kruh, ale lezu pro radost a ne proto, abych se zabil, takže odsednutí a odpočinutí rukou a mysli pro mě osobně sólo výstup  nedegraduje. Pokud se mi cesta opravdu líbila, rád se vrátím příště a vylezu si ji na tzv. RP sólo.

Pár příkladů cest, které jsem takto zdolal.
Zmíněné cesty byly pokusem o OS solo, ale odsednul jsem si v nich:
Bílá stěna VII, Prostřední rohová věž, Ostrov
Železnobrodská VII, Hlavní věž, Suché skály
Macháňova cesta VII, Zlatá vyhlídka, Hrubá skála
Normální cesta VIIb, Únorová věž, Hrubá skála
Česká hrana VIIb, Dračí zub, Hrubá skála
(k přelezu jsem musel chytit a stoupnout si na poslední kruh)
Jarní cesta – var. JV Hrana VII, Krkavčí skály – západní věž, Prachov

Je sólo lezení bláznovství a hazardování se životem? To je věc názoru. Pro mnohé ryze sportovní lezce je hazardem lezení klasických cest na písku, pro mnohé pískaře zimní lezení v horách. Nelezec v tom všem nevidí rozdíl – všichni co lezou "jsou prostě blázni".

Je jasné, že bez lana byly přelezeny mnohem obtížnější a nebezpečnější cesty. Cesty, o kterých si můžu nechat jen zdát. Přelezy borců, kteří byli nebo jsou lezeckými "démony". Jsou ale také lidé, o jejichž výkonech nikdo kromě pár přátel neví, protože to jednoduše nikde neroztrubovali.



Václav "Ještěr" Novotný, Modré džíny VII, Prachovské skály

foto by © P. Labašta



Já si rád přečtu nebo poslechnu o výkonech druhých – uctivě pokyvuji hlavou a snažím si představit, jaké to asi muselo být. Mé přelezy mají význam pouze pro mě samého, protože ve srovnání s jinými je to jen plácání báboviček. Spousta lidí říká, že sólo lezení je osobní věc – to je pravda. A že by se o něm nemělo mluvit – ptám se proč? Všechno, co člověk dělá a neobtěžuje tím ostatní, je jeho osobní věc – jako lezení samo o sobě. Nebudu lhát – pokud mi někdo řekne:- "Hezky, to byl teda mazec" – polechtá to moji ješitnost. To ale snad každému. Na druhou stranu si nedokážu představit, že by někdo lezl sólo jen kvůli tomu, aby tato slova slyšel. Pokud sám přelezu cestu, která pro mě není lehká, mám z toho samozřejmě větší radost než z cesty, která je pro mě procházkou.

Na otázku proč o tom všem vlastně píšu už kdysi v jednom článku odpověděl Houmy (možná jen někoho citoval, ale sedí to). Osobně jsem ho vlastně neznal. Jen jsem o něm slyšel a s vykulenýma očima četl jeho články o lezení – když jsem já začínal, on bohužel skončil. Občas si na něj po sólo přelezu cesty, o které vím, že taky sám vylezl, vzpomenu.

Takže Houmyho odpověď na otázku – proč o tom všem psát? Protože RADOST SDÍLENÁ JE RADOST DVOJNÁSOBNÁ.

FOTOGALERIE


sólo lezení - Pompeje VIIIc, Prachovské skály




Radek Jedlička, Údolní cesta (V), Blatník, Hrubá skála



Pohled na přelez cesty sólo přes čočku objektivu od mého kamaráda Radka Jedličky:
Když jsem jednou jel s Ještěrem na Sušky, tak mě požádal, ať vezmu foťák.. Vylezli jsme pár cest a pak se mě zeptal, jestli bych nenafotil jak leze "Sokolí stěnu (VIIIa)" – řek jsem si proč ne. Vylezli jsme "Maškovým komínem (IV)" na malou věžičku na hřebeni nad "Levitací". On pak slanil s tím, že ho mám fotit z vršku.
Při pohledu na tu stěnu jsem si říkal, že je to dost vzdušný. Po chvilce byl Ještěr v koutě pod stěnou. Bohužel jsem neviděl, jak leze Velkou plotnu – mohlo být víc fotek. Když začal vlézat do stěny, pomalu jsem přestával dýchat a myslel na to, co mi říkal: ,,Ať se bude dít cokoliv, tak na mě nemluv.“ Snažil jsem se a se zatajeným dechem pozoroval, jak klidně leze. Foťák tiše cvakal. Hlavou se mi začaly honit myšlenky, co by bylo, kdyby spadl. V jednu chvíli se tam objevili nějací turisté – měl jsem strach, aby na něj nezačali halekat. Měli rozum, takže jsem dál skrze foťák pozoroval jeho soustředěné hlasité dýchání a klidné lezení. Když byl s úsměvem na obličeji nahoře, mohl jsem si konečně oddechnout.


Ještěr   [úpravy] 21:00 18.12.2011Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Fotky ze sokolí stěny22:01:03 18.12.2011
http://www.climbing-paradise.cz/ cs/galerie/category/7-sokoli-sten- viiia-solo-suche-skaly
(dvě mezery)
v.ještěrodpovědět 

 Dotaz07:01:31 19.12.2011
Lezeni Cihulovych sokoliku jen v lezeckach bylo opravdu jen v lezeckach? To jsi nemel ani nejaky trenyrky, nebo tak neco?  :o))))))
Funtomasodpovědět 
 Re: Dotaz09:27:47 19.12.2011
nedivil bych se, kdyby ne:) Ach jo, kdo se má na ty chlupatý prdele furt ve skalách dívat.. :-) Pěknej článek Vašku, působivý zamyšleníčko...
Pepardodpovědět 
  Re: Dotaz16:43:05 19.12.2011
ano, vybor pro estetickou stranku lezeni by mel chlapum s chlupatou prdeli lezeni naostro zakazat. Naopak devcata ..atd.
odpovědět 
   Re: Dotaz22:11:29 19.12.2011
Děvčata s chlupatou prdelí můžou. Všechno.
DTXodpovědět 

 Obdiv,respekt!09:42:33 19.12.2011
Hlava mi to nebere,ale obdivuju Tvůj morál.Přeji hodně štěstí!
Michalodpovědět 
 Re: Obdiv,respekt!15:34:07 19.12.2011
Morál nebo nezodpovědnost? Jedině snad že by to byl bezdětný sirotek bez partnerky. Nevyhýbat se úmyslně tomu, že zůstanu rodičům či rodině na starost na vozíčku, nebo nechám děti bez táty kvůli tomu, že se cítím svobodně, no já nevím ... Někdo to má za hrdinství, já to třeba považuji za nezodpovědnost. Nebo se obecně považuje za hrdinství to, že neriskuji život jen svůj, ale i blízkých? Lezci nezávidím, asi to musí být super pocit, občas také lezu bez jištění. Ale i když jdu třeba jen někomu pověsit lano po jednoduché cestě, tak nějak doufám, že mne nikdo neuvidí :-) Ale jinak přeji ještě hodně zážitků a podobných cest bez nehody.
odpovědět 
  Re: Obdiv,respekt!16:29:47 19.12.2011
Nejnebezpečnější je sám život - vždycky skončí smrtí.
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Obdiv,respekt!22:15:19 19.12.2011
To jo, ale lepší je přecejenom umřít v posteli a starej. Sololezení je jenom odkládaná sebevražda. A čím víc pokusů, tím větší šance, že jednou vyjde. Přeju chlapcům, aby jim to vyšlo, aby je to moc nebolelo. Nejhorší je dožítvat na kapačkách v LDN.
DTXodpovědět 
    Re: Obdiv,respekt!23:28:10 19.12.2011
Hele, já teď byl na kapačce týden. Zase tak nepříjemný to není. To takhle ráno nastavíš ruku, hodinu nebo dvě Ti lejou do žíly nějakou drogu a pak spokojeně spíš do večera. K večeři dostaneš oblbovák v prášku a zase spokojeně se dočkáš rána... Stáří je blbý, bolí tě kosti, nefunguje mozek...
Kuba Turekodpovědět 
     Re: Obdiv,respekt!13:59:37 20.12.2011
Kubo, LDN je léčebna douhodobě nemocných. nemluvil jse o týdnu, ale o věčných časech, které trvají jeden furt, jak známo. a o tu kapačku ani tak nejde, že, jde o to, že lepší už to nebude. a i když bude, tak třeba jenom na vozejku... ale dyť víš.
DTXodpovědět 
      Re: Obdiv,respekt!19:50:09 20.12.2011
Ale samozřejmě vím. Ale Ty samozřejmě taky víš, jako jsi použil demagogii, že jo?
Kuba Turekodpovědět 
       Re: Obdiv,respekt!20:44:33 20.12.2011
Jo jo, představme si třeba rozhovor rodičů: Ten náš kluk, to je frajer. Sice je na vozíku a musíme mu i utírat zadek, ale ty stěny před tím přelezl úplně bez jištění.
Nebo to chceš z jiného soudku? Co třeba v páté třídě na základce: Hele kluci, na mýho tátu nikdo nemá. Jo, je pravda, že se zabil, když mi bylo šest a že jsme jen s mámou, ale kdybyste prý viděli, jak lezl na písku ...
odpovědět 
        Re: Obdiv,respekt!23:20:58 20.12.2011
Ta scena ze zakladky je uplne OK.
odpovědět 
       Re: Žádný obdiv, žádný respekt!21:11:29 20.12.2011
Jaká demagogie? Normální statistická aproximace - čím dýl lezeš sólo, tim je větší pravděpodobnost, že se při tom zabiješ nebo těžce zraníš s doživotníma náledkama. Jako zkušený demagog bys mohl poznat, že zrovna v tom moc demagogie není.
DTXodpovědět 
        Re: Žádný obdiv, žádný respekt!21:31:54 20.12.2011
No a jestli máš pravdu ,a on jestli bude mít pak trochu štěstí ,třeba o tom napíše článek. Potom se dozvíme jak výborný to solo je.
odpovědět 
    Re: Obdiv,respekt!23:23:19 20.12.2011
A jakýkoliv jiný lezení není odkládaná sebevražda? Podle řady objektivních (=nezaujatých) názorů z venku jo.
Tak v čem je rozdíl? :)
odpovědět 
   Re: Obdiv,respekt!23:23:38 19.12.2011
nojo aby ty ses tady nevybli
guru leduodpovědět 

 To je k veci10:39:43 19.12.2011
"Částí mojí motivace ke zlepšení svého lezení na písku obecně je časté a nesmyslné používání maglajzu. Pokud jsem schopný nějakou "IX" vylézt bez Mg já, průměrný lezec, může to bez něj vylézt každý. A pokud často bílenou cestu (prý je to těžký), vylezu sólo, jsou mi maglajzisti v ní upřímně k smíchu."
Do kamene tesat!
odpovědět 
 Re: To je k veci10:45:50 19.12.2011
nebo vyskrabat do piskovce :)
odpovědět 
  Re: To je k veci13:37:51 19.12.2011
v klidu - to už tam je X - v nejlepším duchu tradice je celá hrubice dojebaná lanama od dobírání a slaňování

proč nedat kruh a hrazdičku tak aby to nevadilo, když můžu dát dobírak na druhou stranu skály a slaňák tak abych se u něj zabil ...
odpovědět 
 Re: To je k veci12:52:23 19.12.2011
tak to zase pr ... serad si do rady 100 prumernych borců a pak je prumerne vyber a nech solovat v Prachove .nadprumerne se ti jich pozabiji . to nebude k smichu. mago do toho netahej .
odpovědět 
  Re: To je k veci13:31:18 19.12.2011
A to by nějak vadilo?
odpovědět 
 Re: To je k veci15:04:25 20.12.2011
Pokud jsem schopný nějakou "IX" vylézt bez Mg já, průměrný lezec, může to bez něj vylézt každý.

Toto bohuzel neni vubec pravda a navic to zni trochu arogantne (zvlast kdyz jde o to ukazat ostatnim, ze vy na to mate a oni ne), ale mozna si to neuvedomujete. Kazdy clovek se od jineho dost zasadne lisi, coz si bohuzel odpurci magnezia pravdepodobne vubec neuvedomuji. Maji pocit, ze kdyz oni mohou na pisku lezt bez maga, mohou tak lezt vsichni, toto je vsak dost velky omyl, viz odkaz http://www.youtube.com/watch?v=plfefuGI2lU

Toto je extremni pripad, ale je to ukazka toho jak se mohou nekomu potit ruce v extremnim pripadu. Napriklad Spekovi se ruce nepoti vubec a je z nej idealni piskar http://www.youtube.com/watch?v=GG6c_DPCBuA namaguje trochou pisku a hliny a je pripraven na cokoliv, proste se tak narodil. Cast lezcu takove stesti bohuzel nemela...

Bohuzel se touto genetickou dispozici rozdeluji lide na ty, kteri na pisku lezt podle pravidel mohou a ty kteri nemohou. Nekteri se rozhodnou ze budou pravidla porusovat.

Ti ostatni, kteri pravidla dodrzuji se musi smirit s tim ze na pisku nic tezsiho nez VI proste nevylezou (obtiznost dosadte podle toho jak je hiperhidroza spatna).

Ja osobne se radim k tem kteri se ridi pravidly a nemaguju. Pisek me vsak kvuli tomu uz prestal bavit (mockrat jsem to nezkousel), drzet kazdou oblinu 2xvetsi silou nez je potreba kvuli poceni rukou neni po chvili zadna sranda, otreni rukou do kalhot po kazdem chytu, poceni na dalsim chytu zacne behem 2s a clovek musi opet drtit silou aby nesklouzaval. S magem vylezu UIAA 8, na pisku mam problemy s sestkou.

Kdyz lezu na normalnim sutru, tak staci magovat kazde 3-4 chyty a alespon 10s na obline jakztakz vydrzim i kdyz me to taky omezuje. Kazdopadne bych chtel timto pogratulovat te stastnejsi casti populace, ze se jim ruce nepoti a mohou na pisku lezt bez problemu. Pak mohou tem mene stastnym rikat jak jsou moralne na vysi, ze kdyz oni mohou lezt bez maga, tak ostatni mohou take. Dalsi co maji v oblibe je rikat, ze je to jen psychicka berlicka, popripade ze to jsou proste "sracky" a meli by se naucit lezt. Samozrejme jsou vyjimky kdyz nejake prase opravdu maguje zbytecne v nejake ctyrce, ale snad vam toto alespon trochu mohlo otevrit oci.
Buriodpovědět 
  Re: To je k veci15:50:45 20.12.2011
Pokud má někdo vrozené závratě nebo poruchy rovnováhy (což je jistě nepříjemný a není to žádná legrace), tak se bohužel musí smířit s tím, že nemůže lézt. Anebo leze, ale velmi lehké cesty, s malou expozicí, jištěný shora a tak. Prostě přírodu neošidíš. Jaký je rozdíl mezi tímhle zdravotním problémem a extrémní potivostí rukou? Principiálně žádný. Prostě je to nějaké objektivní omezení, které dotyčný má - takže se musí vyrovnat s tím, že něco prostě dělat nemůže. (Sám bych si třeba rád někdy vyzkoušel řízení lokomotivy. Nemůžu - typ mojí zrakové vady mi to prostě nedovoluje. A někomu se třeba potí ruce tak, že by se neudržel ani na madlech ve čtyřce.) Takže ta tebou kritizovaná věta by měla znít "Pokud jsem schopný nějakou "IX" vylézt bez Mg já, průměrný lezec, může to bez něj vylézt každý - kdo může na písku lézt, a obecně má na lezení takovéhle obtížnosti.
Robertodpovědět 
   Re: To je k veci16:13:36 20.12.2011
Pěkně řečeno a Burimu doporučuju shlédnout film Stopy v písku, kde Špek jasně vysvětluje, jak je to ve skutečnosti s jeho údajným nepocením.
s.odpovědět 
    Re: To je k veci16:52:10 20.12.2011
Zkusim sehnat a shlednout, kdyby se mi ho nepodarilo sehnat, da se nejak shrnout o cem tam Spek mluvi? Diky
Buriodpovědět 
    Re: To je k veci16:54:35 20.12.2011
Pár let nazpět sem lezl Petra a Pavla bez mádža, jak mě to učil jeden z mých dvou pískovcových guru. I jsem se divil, jak to šlo. Cesta omádžovaná a já si říkal, k čemu to. Byli tam i místňáci, co si s mádžem zrovna hlavu nedělali a jenom poznamenali: "jasně že to jde, ale kdyby tak lezl každej, divil by ses, jak by ty chyty vypadaly". A měli pravdu. No a je to tam, kde to vždy skončí, mádžovat jo/ne, případně od jakýho čísla, aby to nebyly úplný prasečiny, sólo normální/nenormální, případně proč se s tím chlubit, borhákový žebříky, zamešený pomníky... Aspoň se něco děje, ne?;-)
Willhemodpovědět 
   Re: To je k veci16:50:40 20.12.2011
Ja jsem nekritizoval vetu ktera tam mohla byt, ale ktera tam je: Pokud jsem schopný nějakou "IX" vylézt bez Mg já, průměrný lezec, může to bez něj vylézt každý.

Obecne se mi jeste vice nelibi nasledujici veta: A pokud často bílenou cestu (prý je to těžký), vylezu sólo, jsou mi maglajzisti v ní upřímně k smíchu.

Taky se nekomu nesmeju protoze spatne vidi nebo se narodil s ochrnutyma nohama nebo ma nejake jine zdravotni omezeni...

Ja se s tim nejak tak smiril, proste zatim na pisku nelezu, ale nelibi se mi kdyz nekde porad slysim nebo ctu, ze je to jen berlicka pro chudaky, ze bych se mel naucit lezt, jsem sracka nebo jsem k smichu kdyz na to bez maga nemam.

V posledni dobe jsem se o problem hyperhidrozy zajimal vice a nasel jedno mozne reseni http://www.youtube.com/watch?v=Cc0pj2tf6_4&feature=related Je to alternativa k pristroji za 10000 Kc, ale funkcnost by mela byt stejna. Momentalne to sestavuji a vyzkousim, snad to pomuze, protoze me to opravdu uz nebavi. Krome problemy s udrzenim chytu nejsou potive nohy o moc lepsi, po hodine v lezkach nohy cvachtaj tak ze se neda ustat vubec nic. Treba tento odkaz pomuze nekomu dalsimu s podobnym problemem a da mu alespon nadeji na reseni. Dam vedet v pristi diskuzi o maglajzu jak to zafungovalo :)
Buriodpovědět 
    Re: To je k veci12:07:03 21.12.2011
Nic si z toho nedělej, stéle lezeš líp než většina lidí kterejm se potěj ruce normálně.
honzaodpovědět 
  Re: To je k veci11:02:58 21.12.2011
ty vole špek se potí a dost a tyhle fámy že ne sou jen vymluva vás že na to nemáte :D
plagátodpovědět 

 Za každou cenu13:42:42 19.12.2011
Autor článku má asi komplex z toho, že nedokáže vylézt nějakou opravdu těžkou cestu na písku, tak se zviditelňuje lezením relativně lehkých cest sólo.
Richardodpovědět 
 Re: Za každou cenu14:17:41 19.12.2011
Co třeba Míra Šmíd a další. Ti se také potřebovali zviditelnit? Plácáš:)
odpovědět 
  Re: Za každou cenu14:34:29 19.12.2011
Docela si za tím stojím, podívej se na Ještěrův deníček co vylez na písku. Leda snad, že by ty těžký cesty tam nepsal. A srovnávat jeho výkony s M. Šmídem mi přijde úplně mimo mísu.
Richardodpovědět 
   Re: Za každou cenu16:45:24 19.12.2011
Nebylo to srovnání, jen příklad. Každý z nás si v horách nebo na skalách leze to svoje. Trénink a koncentrace patří ke každému výstupu. Rozhodování jestli na cestu už mám nebo ne. Sólo i RP.
odpovědět 
   Re: Za každou cenu17:22:14 19.12.2011
Deníček Ještěra obsahuje opravdu (relativně) lehké cesty. stálo by opravdu za zvážení zda se v jeho případě nejedná o excesivní hazard.
ten kdo se divíodpovědět 
   Re: Za každou cenu20:12:03 19.12.2011
Hele, každej to má srovnaný jinak, někdo leze těžký, ale odjištěný cesty, jinej zas relativně lehký, ale blbě odjištěný. A přijdou si oba na svý a ani jeden nemá (nebo nemusí mít) komplexy.
Prostě chce lízt cesty na solo, tak je leze. Je možný, že za dva, tři roky to bude jinak. Ale komplexy v tom asi nebudou mít roli.
Otázka je, jestli nemáš trochu komplexy ze svýho lezení ty.
odpovědět 
  Re: Za každou cenu14:34:49 19.12.2011
Pro mě osobně moc hezkej článek. Lezu úplný prd, ale rád si přečtu přes takovýhle články. Glorifikující články Adama jsou taky fajn, ale z mého pohledu nereálné. Tohle je taky mimo mě, ale přijde mi to bližší. Díky, hezky se četlo.
Michal Dvořákodpovědět 
  Re: Za každou cenu-čistě teoreticky16:39:53 19.12.2011
Mě se počtení taky líbilo, samozřejmě drobný výhrady bych měl - školení ohledně mága a pár dalších. Nicméně jaké jsou pak požadavky na článek? Jednou se někdo vytahuje, pak zviditelňuje, jedná se o reklamu, článek nepatří na lezce ale jinam atd. Na Lezci platí axiom " žádnej článek - nejlepší článek"
Knížka " Ze života horolezce " se mi vryla do paměti - zrovnan jeho šílený sola, seskoky na paraglajdu, připravený nožík v pustině pro nejhorší případ atd. Knížka není zviditelnění se a článek na netu jo? Byla jiná doba, Šmíd asi nedělal u netu. Bohužel musim přiznat, že na tohle nemam vlastní názor:)
le big zloba macodpovědět 
 Re: Za každou cenu16:07:26 19.12.2011
Jo, Ríšo, dokázal jsi, že o tom vůbec nic nevíš.. Zkus sám a uvidíš, že se osobně omluvíš :-)
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
  Re: Za každou cenu16:15:39 19.12.2011
A co když ví? A co když ty víš taky jenom něco?
Ten, co možná taky něco tušíodpovědět 
 Re: Za každou cenu17:30:42 19.12.2011
a ty máš solo těžší cesty?? jestli ne tak šoupej nohama a snaž se.
plagatodpovědět 
  Re: Za každou cenu22:25:07 19.12.2011
milej zlatej, každý úspěšný sólo je jenom neúspěšnej pokus o sebevraždu nebo přinejmenším o těžkej úraz. na to, aby člověk mohl něco kritizovat, nemusí to nutně praktikovat. taky nejsi jistě pedofil, ale kdyby ti nějakej chlap ošahával pětiletou dceru, nebude se ti to líbit, ačkoli s tim sám nemáš žádný zkušenosti. nicméně podle mě je tohle vystavování na odiv sólolezení na písku vynikající způsob jak snížit přemnožený stavy práskačů na našich věžích. tak rychle chlapci, vzhůru do toho!!!
DTXodpovědět 
   Re: Za každou cenu10:33:28 20.12.2011
"neúspěšný pokus o sebevraždu" - ty jsi ALE hloupý a jednoduchý... Co třeba "POSUNUTÍ HRANIC ČLOVĚK NA EXTRÉMNÍ MOŽNOU MEZ"????

Ten kdo o tom něco víodpovědět 
    Re: Za každou cenu13:57:16 20.12.2011
chlapče, chlapče, přečti si něco třeba o lidech co přežili osvětim a pak mluv o přežití extrému nejvyšší možné meze. sólování na písku, a to cest, který vylezu s přehledem, je chvilkový vzrušení z vysokýho rizika, který po pár minutách, nebodesítkách minut skončí a člověk si dál vesele pohodlně vegetí a bije se do prsou, jaký že je hrdina. a nebo se mu přihodí nepředvídatelnej problém, a skončí a je po hdrinovi. co je na tom za překračování nějakejch krajních mezí?
DTXodpovědět 
     Re: Za každou cenu14:48:21 20.12.2011
A lidé v Osvětimi DOBROVOLNĚ sami od sebe posouvali hranice lidí na samou mez? Jak konkrétně? Tak to je dobrý příměr (lezení x osvětim).
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
      Re: Za každou cenu15:19:01 20.12.2011
to byl jen historickej příklad, co jsou to meze lidských možností. kdo se pouští dobrovolně na takové meze, není zcela svéprávný. což platí i o lezení jako takovém, s jištěním atd., to vim a vztahuju to do jistý míry i na sebe. a taky svejm učedníkum řikám, že kdo chce lízt na písku těžký (starší) cesty, musí uměl lízt v úrovni tak o dva tři stupně lehčí jako by lez sólo, protože prostě v klasickejch cestách na písku který jsou řekněme za VIII se úseky za V a za VI a lehčí nejistěj. ale jednak je třeba znát míru, a jednak je třeba si neplást hranice schopností (který posouvá třeba adam ondra, ale určitě né sólolezci z prachova) a hranice lidskejch možností, který bych rači nepokoušel.
DTXodpovědět 
 Re: Za každou cenu18:24:41 19.12.2011
V tomhle případě bych se fakt taky zeptal, kolik toho máš vysólovaného ty. Tady asi vskutku platí, že tohle se "zvenku" hodnotit nedá. (Abych předešel ev. dotazům, tak pár vysólovaných cest za sebou mám. Pod svým maximem a asi tak v polovině případů to bylo nezamýšlené sólo - nešlo to zajistit nebo nebylo čím.)
Robertodpovědět 
 Re: Za každou cenu07:45:59 21.12.2011
Taky bych chtěl dopadnout tak, že budu zakomplexovanej z toho, že v deníčku na lezci nemám X-áčka, tak bych si ten mindrák šel léčit VIII-céčkama na sóliko...:) Myslim, že tim to asi nebude!Je dobře, že si každej v lezení nachází to, co ho baví a v čem se realizuje. Od boulderisty po vysokohorského turistu. Možností tento sport nabízí spousty a to je dobře...
Háčekodpovědět 

 Body v deníčku15:26:32 19.12.2011
Je dobře, že jsou lidi se vztahem k lezení jako Ty. Solo má své místo v jakémkoliv oboru - posouvá nás dál.
V lezeckém deníčku je "solo" hodnoceno méně body než RP, tak doporučuji psát to RP příp. OS. Už sem si to kdysi psal s adminem, že by to chtělo upravit hodnocení deníčku - přidat zaškrtávací políčka "FS" - pouze u volby OS či RP. A dále přidat "bez Mg".
Za body navíc "bez Mg" by určitě spousta obtížnostně-bodových deníčkářů konvertovala na čistou víru, nebo by se divili jak je dotahují "průměrní lezci" jako Ty.
Díky za článek a hodně štěstí.
Uzlarodpovědět 
 Re: Body v deníčku16:48:10 19.12.2011
vůbec to není o deníčku - to je jen pouhý záznam historie
odpovědět 
 Re: Body v deníčku19:47:20 19.12.2011
V deníčku je možné si cestu zapsat jako -solo-.
Bodově má tuším stejnou hodnotu jako RP.
Solo je jaksi mimo sportovní lezení proto body za solo jsou jaksi mimo. Kolik by se mělo jako přidat?

Co třeba sólo s pádem v cruxu s pravděpodobností odřenin a zhmožděnin: + 5 bodů
Sólo s pádem v cruxu s možností zlomenin: + 10 bodů
Sólo s pádem v cruxu s možností trvalých následků: + 100 bodů
Sólo s pádem v cruxu s možností smrti: + 500 bodů
Sólo s pádem v cruxu s jistotou smrti: + 10000 bodů
:)
 jirkasodpovědět 
  Re: Body v deníčku21:37:11 19.12.2011
Zarejpu..neni to snad z Tvy strany sebeobrana?Aby Te bodove nedotahnul nekdo,kdo neleze cisla,spis sola?Proc konecne nepriznat,ze ten nas svet je sirsi nez se zda,a o zazitcich si spis nepokecat,nez si je-byt usmevne-kritizovat?
Autorovi clanku dik,hezky pocteni..
Macaodpovědět 
   Re: Body v deníčku22:56:49 19.12.2011
No, sólo disciplínu plně respektuji a fascinuje mě.

Ovšem, lézt sólo pro obdiv okolí či body je pokřivená motivace, proto se tomu směju.
 jirkasodpovědět 
    Re: Body v deníčku00:11:47 20.12.2011
jirka s. SUPPORT!! :)
.A. odpovědět 
    Re: Body v deníčku01:34:24 21.12.2011
Body za FS bych opravdu nepřidával, podporovat neúměrné riziko je nevhodné.
Já ty body navíc hlavně zmiňuji v případě "bez Mg". Dal bych to u cest v pískovcových oblastech. Takových 200 bodíků (tj. 1 stupeň) dolů v případě použití Mg by začalo míchat žebříčkem a donutilo mnohé k zamyšlení. A to nezmiňuji, že mimo výjimky jako část Křížáku a část Labáku by se v případě použití Mg takové cesty neměly uznat. To by byl teprve žebříčkový šrumec.
Kdo by mohl co říct, když by Lezec.cz jako mediální parnter ČHS vlastně jen tímto podpořil dodržování pravidel. Co Ty na to?
 Uzlarodpovědět 
     Re: Body v deníčku06:01:53 21.12.2011
Buďto by se přestalo mádžovat:-D nebo zapisovat... a nebo by se (kdo zapisuje teď) zapisovalo dál, mádžovalo taky tak a bylo by to ok. Stejně kdo trochu víc na písku leze v tom má docela jasno, nemyslíš?;-)
Willhemodpovědět 
      Re: Body v deníčku14:56:55 21.12.2011
Myslíš Willhelme, že "Klasici a skály zvítězí nad brusiči a mágem"? :-)
 Uzlarodpovědět 

 Jseš dobrej Vašku!15:37:40 19.12.2011
Když jsem byl trochu mladší, taky jsem sóloval (obtížnost 3-7, od 5 do 40 m výšky ve smyslu free solo) Takže osobně vím, "vo co de..".

Když se ale koukám na ty pískovcový pecky, ten nářez co drtíš bez lana, tak říkám: KURVA, JSEŠ FAKT DOBREJ! Smekám a doufám, že to i nadále bude bez chybky!
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
 Re: Jseš dobrej Vašku!17:14:40 19.12.2011
To sis napsal sám ještěre ? :D:D:D:D:D:D:D:D
Honzaodpovědět 
  Re: Jseš dobrej Vašku!17:45:56 19.12.2011
to si určitě nenapsal.. Přemýšlím, jak ti to dokázat??
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
   Re: Jseš dobrej Vašku!18:32:18 19.12.2011
Já to dokážu tím když řeknu že jsem byl s Vašíkem a tam kde jsme byli internet rozhodne nemaji :)
Lachtanodpovědět 
    Re: Jseš dobrej Vašku!19:11:30 19.12.2011
Diskuse jako s 3 letými dětmi.. Prostě nejsem Ještěr, to co leze sólo je obdivuhodné (jiná dimenze lezení, a to vím, o čem je řeč) a tobě holt nezbyde, než věřit.

Jinak není problém se v Praze sejít, a vyříkat si to osobně. Pak uvěříš :-)
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
   Re: Jseš dobrej Vašku!09:09:01 21.12.2011
Na to je docela jednoduchej návod. Stačí se přihlásit a přispívat do diskuzí pod reálnýn jménem namísto používání zoufalých nicků.
 rosťa štefánekodpovědět 
    Re: Jseš dobrej Vašku!09:48:30 21.12.2011
Takže stačí mít vytvořeno několik účtů a celý tvůj nápad najednou tak nějak padá..
Mysím si, že by člověk (lezec-diskutér) neměl být paranoidní s tím, že si tu někdo píše pochvalné články, a ještě v diskusích pod různými nicky navíc píše oslavné komentáře.
Prostě nejsem Ještěr, jeho sóla obdoivuju (jsem si též zkusil, takže vím, o čem je řeč), ve svém příspěvku jsem jej jen pochválil za počin, který bere dech. Tak co Rosťo, co jsem udělal špatně???
p.s, každého svobodná volba, jestli se přihlásí nebo přispěje anonymně. Respektuj to..
Ten kdo o tom něco víodpovědět 

 Unorova16:00:34 19.12.2011
Mas muj obdiv, tu N.C. na Unorovou si neumim predstavit solo a uz vubec ne OS solo. Lezl jsem to a u 2.kruhu slapnout na treni do plotynky a pak se tim rajbakem dostat az na vrchol mi trvalo nekolik odsedu. Pak jsem stejne slapnul na kruh a nakonec spadl pri vylezu na hlavu.
Cendaodpovědět 

 Mimo mísu.16:45:29 19.12.2011
Tak tohle je jednoznačně nejtrapnější článek co jsem kdy četl.Samochvála smrdí až z toho pálej oči a ještě to kázání o maglajzu.Chce se mi zvracet.
Ptíodpovědět 
 Re: Mimo mísu.18:06:16 19.12.2011
trošku súhlasím stou samochválou mne osobne to strašne srší z toho článku ale tak rešpektujem každého nech každý píše čo chce...
ďuroodpovědět 
  Re: Mimo mísu.18:35:10 19.12.2011
Může to tak působit, ale text má určitě vazbu i na předešlé články a komentáře. Jistota je nepsat o ničem.
odpovědět 

 Pro (mo) Ještěra18:38:36 19.12.2011
Vrátil jsi mě o dvacet let zpět,... děkuju Ti za to!
Držím Ti pěsti a co víc - přeju Ti tolik milosti co uneseš*
Drť nejní o statečnosti, ale podstatě věci...
- nechci ti gratulovat v řadě, ani tě oslavovat,
chci ti říct -
Drť a nerozdrť.
V podstatě,..*
Hore Zdar
Přeje
Iv
Ivodpovědět 

 dik18:57:29 19.12.2011
Dekuji za clanek.
jx zeroodpovědět 

 Sokolí stěna19:11:41 19.12.2011
Koukal jsem na fotky a zíral jsem, jak si se dostal až na hranu. Sokolí stěna se leze od prvního kruhu přímo vzhůru podél spáry. Jinak hezký výkon, já se tam bál i s lanem.

Jardaodpovědět 

 ???19:46:39 19.12.2011
Při zakousnutí se do prvních vět se mi udělalo mírně nevolno a zb(li)ytek tedy už jen přeletěl. O nediskutabilní hodnotě tohoto typu lezení, jež obdivuji, nemluvím. Jde mi o způsob projevu pisatele. Typického sólaře bych tipoval na skromného, tichého týpka s nadhledem. Autor článku mi přijde jako mentorující egocentrik, který sóluje jen proto, aby dokázal, že ostatní jsou šunky a maglajzující prasata. O nadhledu nemluvě. Nevím, asi jsem článek jen nepochopil.
Vencaodpovědět 
 Re: ???20:49:18 19.12.2011
Myslím, žes toho nepochopil víc. Ale to už tak někdy bejvá.
Robertodpovědět 
  Re: ???21:22:59 19.12.2011
Ty volééé do je zase diskuze o h...ě od h...n. Jinak si to vysvětlit neumím.To chlapi hrajete kuličky a nebo lezete, že tady plácáte takový hovadiny? A argumen podívej se do deníčku co vylezl no ten mě dostal nejvíce...
ten co se bál a bojí se pořádodpovědět 
  Re: ???21:25:07 19.12.2011
Asi. Tak to se omlouvám. "Promiň, jsem pitomec."
Vencaodpovědět 
   Re: ???21:27:53 19.12.2011
Venco ty jseš rychlejší než smrt při solu.To tahle sedíš u PC pořád ??? No to se pak blbě chápou články o lezení :-)
ten co má pořád srachodpovědět 
    Re: ???21:37:26 19.12.2011
Jo ty vole, piju čaj s rumem a dychtivě čekám na každý příspěvek :-). A o lezení vím úplné hovno.
Vencaodpovědět 
 Re: ???20:14:32 20.12.2011
Souhlas - podle me solar je clovek, ktery to dela pro sebe, nikoliv pro ostatni (teda krome pripadu, kdy mu za to plati). Proste vychvalovanim se, jaky jsem borec, pac lezu sola, no nevim, prijde mi to jako PR a zjevne se podle poctu prispevku dari.
upmanodpovědět 

 pěkný22:03:31 19.12.2011
Z toho čtení mám čoveče pěkně upocený prsty:)
kubaodpovědět 

 Pročpak asi sólo v děníčcích není?22:19:08 19.12.2011
Pročpak asi styl sólo v deníčcích není?

Nic proti výkonům, čtivosti článku ani fotkám. Ale propagace lezení OS je hovadina.
Prudičodpovědět 
 Re: Pročpak asi sólo v děníčcích není?22:39:55 19.12.2011
Co máš proti lezení na OS?
Willhemodpovědět 
  Re: Pročpak asi sólo v děníčcích není?22:45:32 19.12.2011
únava matariálu,
propagace SÓLO je hovadina.
omluva sportovcům lezoucím OS.
Prudičodpovědět 

 ...až se ucho utrhne . 23:05:28 19.12.2011
Hezká poplácaná se na prsa. Myslím, že není problém vylézt cestu solo, taky jsem jich takto spoustu vylez např. Vzdušná, Levitace atd. na  Suškách a jiných cca VII-VIIIc, až jednou , když jsem neměl parťáka jsem si dal blbou 6  solo a v 15metrech ulomil chyt. Bylo z toho 12 fraktur obratlů a na hovno rok . Pokud lezeš solo , tak ať, ale tahle mediální prezentace může akorát nějakému nadšenci z tvého článku zatraceně ublížit!
Filousodpovědět 
 Re: ...až se ucho utrhne . 06:21:48 21.12.2011
Jasny Fido, cekal jsem, kdy se tady objevi reakce od jednoho z nejpovolanejsich. Jedes do Skalaku? Hokej?
Cartmanodpovědět 

 obhajoba...23:19:03 19.12.2011
Trochu bych se autora zastal, prestoze ho neznam, lizt solo jsem ho nevidel a asi ani videt nechci (byl bych nervozni a navic bych zavidel).

Pri soucasnem pomerne vysokem poctu lidi, kteri lezou, je malo tech, kteri lezou moralovky na pisku. A jeste mene tech, kteri lezou na pisku solo. A jeste mene tech, co o tom napisou. Ja k tem lidem nepatrim, ale rad si to prectu. Mnohem radsi nez spoustu jinych clanku zde na Lezci. Ale rozhodne to neznamena, ze bych jej hodlal nasledovat (v tezkych solech).

A trochu off-topic: Radan Kuchar v knizce "Deset velkych sten" psal neco o tom, ze do vystupu by se mel clovek pustit az tehdy, kdyz vi, ze na to ma a treba i za cenu toho, ze jeho vystup zustane utajen pred verejnosti. Proste: (1) lezt pokud mozno na jistotu a (2) ne kvuli slave. Pokud to Jester ma taky tak a jeho clanky jsou jenom jako zajimave zpetreni pro ctenare Lezce, tak s tim vubec nemam problem.
jx zeroodpovědět 

 O nepochopitelném23:34:48 19.12.2011
pan václavještěrnovotný nemůže pochopit, proč někteří lidé lezou některé cesty s magnéziem. asi není dostatečně informován. potěj se jim ruce. aby si je osušili, používají k tomu všeobecně rozšířený, naprosto běžný prostředek. pro někoho jiného může být nepochopitelné, proč místo toho, aby zvyšoval svou výkonnost a obtížnost přelezených cest, motivuje ho k lezení spíš zvyšování nebezpečí, hazardu, rizika. leze to, co si je jist, že "bezpečně" zvládne, a doufá, že všechny nepředvídatelné okolnosti včas eliminuje (smyčka, sedák atd.). a neuspokojuje ho tato činnost sama o sobě, ale jde mu i o ocenění druhých, tak ji vystavuje na odiv. tady se to trochu vysvětluje - hazard přitahuje pozornost lépe než obtížnost, navíc nevalná. holt, de gustibus non est disputandum. snad mu za čas nad hrobem alespoň štěkne nějaký ten pes.
DTXodpovědět 
 Re: O nepochopitelném01:38:09 20.12.2011
Hele, milovníci maglajzu na písku v klasických oblastech, hoďte sem taky nějakej článek o tom, jak lezete sola a jaká a s maglajzem... Takto je to vo ničem a vypadá to, že umíte akorát prudit a serete strachy si dát totéž i s tím vaším práškem.
To se bude hned lépe porovnávat...;)
Gampodpovědět 
  Re: O nepochopitelném19:24:19 20.12.2011
Kdysi byl článek o Zedově soliku jedný věci na Panťáku, tuším že v Montaně? Vyhledej a porovnej,jen tak pro pořádek. Ruce jeho bílé? Že by mouka? :)
odpovědět 

 Sily nemyslí ...03:50:51 20.12.2011
Ach jo. jsou veci, ktere pochopit nelze, kdyz se to to zase objevilo znovu, tak bohuzel musim znovu napsat. Text stylisticky problematicke urovne. Celkove skryta reklama na komercne provozovane aktivity.
odstavec zduvodnujici motivaci autora - oxymoron (protimluv) v mnoha zbytecnych vetach.
Mam-li byt uprimny, kdyby autor napsal: "myslym ze jsem dobrej ..." asi bych se pousmal, ale ocenil bych uprimnost, takhle - bohuuzel spise parafraze nazvu - sila nemysli ... 
ten co to visi z Bronxuodpovědět 
 Re: Sily nemyslí ...08:11:26 20.12.2011
Podle sebe soudím tebe? V Čechách je vždy třeba vidět vše jen černě?
odpovědět 
  Re: Sily nemyslí ...02:36:15 21.12.2011
No pravdou je, ze z Bronxu to vidim skutecne cerne. Podle sebe soudim Tebe? At jsem jakykoliv narcis, mam jeste co dohanet, doporucil bych autorovo predchozi dilko o umrzlejch prstech, straslivy odvaze a solovani na ledovcema pokrytejch Suskach, jak rikaji mistni bratri - masterpiece, telling you brother, f...g masterpiece
ten co to visi z Bronxuodpovědět 

 I like MG07:05:44 20.12.2011
Ještěr je tak trochu mimo stím MG. On prudi pořad. Nestara se o sebe, a furt reší Špeka, že on leze  taky bez Mg atp.
njnodpovědět 
 I don´t like MG09:50:57 20.12.2011
Možná proto, že Špek je pískovcová lezecká špička, a tak se chce srovnávat s těmi nejlepšími.
odpovědět 

 dotaz???10:25:44 20.12.2011
Kolik je průměrný věk freesolo lezce?
kwjetodpovědět 
 Re: dotaz???10:46:17 20.12.2011
Já se svejma 37 se považuju za podprůměr.
A mimochodem, Ty máš tak co mluvit.. hihi
Čus :)
Dafe-Bobrodpovědět 
 Re: dotaz???11:57:12 20.12.2011
Zkus se zeptat Kajocha :)
Dafe-Bobrodpovědět 

 Vyborne cteni, Jestere10:32:02 20.12.2011
Parada Jestere, tvoje clanky jsou cim dal tim lepsi. Tvuj clanek pekne shrnul, co se clovekovi honi hlavou pri solo lezeni a jak se rozhoduje, zda to jit nebo nejit. Parada. A libi se mi, jak jsi popsal to odsedavani, kdyz je treba, a co to pro tebe znamena. Navic me to preneslo zpet do skal, tech je tu kolem nas malo.

Mrzi me ovsem, ze mnoho lidi si mysli, ze Jester se chvasta nebo ma portrebu si zvysovat sebevedomi. Prijde mi, ze tito lide mluvi spise o sobe. Ja si myslim ze tento clanek je proste jen velmi dobre napsany, udrzel moji pozornost od zacatku do konce, prenesl me par tisic kilometru do skal. Navic mi pripomel par vlastnich pocitu ze sololezeni ovsem v nizsi a lehci kategorii nez se tady uvadi.

A nejvic mi prijdou k smichu ti, kteri se ohaneji sebevrazdou, dozivotnim postizenim a podobne. Toto se opravdu muze stat komukoliv a kdekoliv, i pri padu z gauce. Prece se neda hodnotit, co je a co neni nebezpecne, u lezeni uz vubec, vzdyt i pri lezeni na druhem je mozne se zabit, staci, kdyz se neco utrhe nebo pretrhne nebo zrovna selze lidsky faktor.

Jestere pis dal. Ti, kteri jeste nenapsali nic krome hromady komentaru, taky nejaky clanek napiste. A ja uz se tesim na dalsi pekny clanek.
NAtalieodpovědět 
 Re: Vyborne cteni, Jestere10:37:48 20.12.2011
jj, Ještěra jsme nikdy neviděl, ale tyhle fotky ze sól, ty berou dech. Podle mě "posouvání fyzických i psychických hranic člověka na jeho extrémní mez".. Až se jednou polezou sólo desítky, to bude nářez :-) !!!!!
p.s. koukám jen na ty fotky a adrenalinu v těle, jako kdybych tam stál sám... Jenže já bych se už po.... i když jsem si jednu dobu sóla také vyhledával (3-7 UIAA, 6-40 m výšky, takž ese z Ještěrem plně ztotožňuji, holt ten adrealin tam lítá v dávkách, o kterých se lanolezcům ani nesní - to nemyslím zle, ani nesnižuji každého výkon, myslím to jen pro porovnání)
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
 Re: Vyborne cteni, Jestere10:37:53 20.12.2011
jj, Ještěra jsme nikdy neviděl, ale tyhle fotky ze sól, ty berou dech. Podle mě "posouvání fyzických i psychických hranic člověka na jeho extrémní mez".. Až se jednou polezou sólo desítky, to bude nářez :-) !!!!!
p.s. koukám jen na ty fotky a adrenalinu v těle, jako kdybych tam stál sám... Jenže já bych se už po.... i když jsem si jednu dobu sóla také vyhledával (3-7 UIAA, 6-40 m výšky, takž ese z Ještěrem plně ztotožňuji, holt ten adrealin tam lítá v dávkách, o kterých se lanolezcům ani nesní - to nemyslím zle, ani nesnižuji každého výkon, myslím to jen pro porovnání)
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
  Re: Vyborne cteni, Jestere12:58:27 20.12.2011
Sólo desítky už se taky lezli a to dost let zpátky, aspoň teda co vím tak z doslechu. Na Panťáku se určitě lezla Pantha Rei. Pěkný odstaveček je v kapitole od Čady v pískařích. Májová veselice IXb, Den trifidů IXa tuším že Luftwaffe na Chrámovkách. Zajímavé je jeho shrnutí doby kdy ho bavilo sólování - naštěstí jsem toto období přežil...:)
Míraodpovědět 
   Re: Vyborne cteni, Jestere14:49:44 20.12.2011
Juknu na to :-) MASAKR od Thomase... :-)
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
    Re: Vyborne cteni, Jestere14:53:35 20.12.2011
Těma desítkama jsem myslel např. Petra a Pavla na Prachově :-) To by byla PECKA!!!!!!!!!!!
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
  Re: Vyborne cteni, Jestere21:23:24 24.12.2011
http://www.youtube.com/watch?v=JMCofBKTZlM
odpovědět 
 Re: Vyborne cteni, Jestere16:14:47 20.12.2011
Prece se neda hodnotit, co je a co neni nebezpecne, u lezeni uz vubec... :D :D :D
NAtálko díky za pobavení. To se fakt posoudit nedá :D :D
 TujboPefaodpovědět 
  Re: Vyborne cteni, Jestere06:34:15 21.12.2011
Myslím že kdo u lezení nehodnotí, co je a co není nebezpečné, je na nejlepší cestě podnikat to nebezpečné a tedy se časem zabít.
honzaodpovědět 

 prispevok10:51:43 20.12.2011
Realne mu hrozi, ze dopadne ako John Bachar.
Karelodpovědět 
 Re: prispevok11:59:54 20.12.2011
Myslíš jako, že Ještěrovo jméno bude celosvětově uznávaným lezeckým pojmem?
Dafe-Bobrodpovědět 
  Re: prispevok21:27:36 20.12.2011
to záleží na tom, za jak dlouho se u něj naplní osud většiny programních sólolezců.
Petr Jandíkodpovědět 

 Kritika11:51:46 20.12.2011
Někdo napíše článek, kterej se mně zdá moc povedenej, rád jsem si ho přečetl a děkuji za něj. A tak nechápu polovinu z Vás, který se k tomu musíte kriticky vyjadřovat a hledat v tom nějakou samochválu atd. Chlapi, vy jste pro mě frustrovaný hlupáci. Buď vám to neleze, nebo Vás to netěší, nebo máte nedostatek sexu, nebo jste asi celkově nešťastný...
Romanodpovědět 
 Re: Kritika14:33:42 21.12.2011
Takže podle tebe by se sem měly psát jen souhlasné a pochvalné komentáře? Je jedno, jaké k tomu má kdo důvody, ale opravdu bys považoval za správné, kdyby se směla vyjadřovat jen jedna strana? Jako "Mě se to líbí" se sem napsat může, "Mě se to nelíbí" se sem napsat nemůže?
odpovědět 

 trapnost a reklama17:19:54 20.12.2011
Znáte takový ten pocit, když sledujete bláznivou komedii a vtipy jsou postaveny na donebebijící hlouposti postav? Nevím jak vy, ale já se na to koukat nemůžu, vždycky se u toho cítím trapně, i když jsem sám.
a přesně stejný pocit jsem měl po přečtení pár vět tohoto článku, ani jsem ho nedočetl, jak mi to bylo nepříjemné.

Výkony dobré o tom žádná, ale ta sebeprezentace, ty strojené a banální teze o tom, že to může být životu nebezpečné(něco jako tohle sami nezkoušejte). Prostě na tom něco srmdí.
Nebudu se vyjadřovat k sololezení, neb je to podle mne specifická disciplína a někoho může opravdu hluboce uspokojovat, tady jde opravdu o něco jiného.
Já kdybych takhle lezl, tak o tom určitě nebudu psát článek a už vůbec ne na lezce. Přesně tohle je činnost o které lze psát pouze s velkou pokorou a nadhledem. Výše citovaní jsou horolezci, kteří opravdu posouvali hranice lezení u nás a pokud jsem si všiml, tak se o sololezení vyjadřují málo, krátce, skromně a s NADHLEDEM. To u ještěra postrádám.
Dále tento článek je na webu climbing paradise, což je ryze komerční záležitost(je tento článek skrytá reklama, PR?), kdy ještěr a jeho spolupracovníci tahají "KLIENTY"(eště mi řekněte, že jim vykají:) po měkkých českých pískovcích a ti se za nimi škrábou(všichni víme jak leze člověk, co to moc neumí)na vrcholy. Což značně delegitimizuje ještěrovo kázání o mágu. To co dělá za peníze je daleko horší, daleko. Jednak ničí skály jednak si myslím, že takto by se lezení opravdu vyvíjet nemělo-s takovou to komercionalizací opravdu nesouhlasím. To je podle mne antiklasičtější než všechno mágo světa.
Nedokáži to přesně vyjádřit, ale lezení je svébytná disciplína, kam komerce a spotřeba nepatří ve smyslu výchovy dalších generací.
Toto je v podstatě hrubá zkratka berou je tam, kam by se sami buď nedostaly vůbec, nebo až po jistém lezeckém vývoji. Prostě hnus velebnosti.

A všimněte si, že podobně patetickým stylem(opět pocity trapnosti) jsou psány ony komerční stránky.

Podtrženo sečteno: Trapnost nade vše, komerce, banalní patetismus, egoismus, morálně značně pochybné.

PS: pusu do bronxu
k.odpovědět 
 Re: trapnost a reklama18:07:47 20.12.2011
Howgh...
Vencaodpovědět 
  Re: trapnost a reklama18:22:19 20.12.2011
Howgh, Howgh....
/Myslim, ze ta tva veta..."si nedokážu představit, že by někdo lezl sólo jen kvůli tomu, aby tato slova slyšel" mysleno slova obdivu, je prave presne to proc to ty delas.Mam ten dojem, nic vic/.
Martas.odpovědět 
   Re: trapnost a reklama20:40:17 20.12.2011
Taky občas lezu bez jištění. Když mám sám natáhnout lano, jinak to nejde. Ale vždy doufám, že mne nikdo nevidí, že si toho lidi ne úplně všimnou a že mne nebudou mít za úplného hlupáka. Nebudu říkat, že se ve mě neperou protichůdné pocity. Každý se rád pochlubí a předvede. Ale to, že mě budou považovat za nezodpovědného blba, převažuje :-(
odpovědět 
    Re: trapnost a reklama00:41:20 21.12.2011
Co je komu do toho jak lezeš? Každý je jen tím co si myslí že je...
odpovědět 
     Re: trapnost a reklama07:31:45 21.12.2011
Breivik si mysí, že je hrdina. Co myslíš, je?
odpovědět 
      Re: trapnost a reklama14:55:31 21.12.2011
záporný hrdina
odpovědět 
   Re: trapnost a reklama15:42:10 21.12.2011
to jsem měl napsat já?
nebo to někde výše psal Lacerta?
to byla reakce na co?
k.odpovědět 
 Re: trapnost a reklama02:43:03 21.12.2011
ano, znam ten pocit, kdyz je neco tak vtipne az je to trapne ...
V souvislosti s timhle dilem jsem si vzpomenul na slavnou diskuzi Jose vs. Solickar aneb v Plzni jsou cesti bratri Huberove, a hlavne Praha udava smer ...
ten co dostal pusuodpovědět 
 Re: trapnost a reklama11:28:04 21.12.2011
dobře shrnuto.. jak tu může někdo blít moralistický kecy o mágu a přitom tahat cepry na písek ? nesereš si tak trochu do huby ještěre ?
malej bejkodpovědět 
  Re: trapnost a reklama13:55:44 21.12.2011
... souhlas!
odpovědět 
 Re: trapnost a reklama14:01:25 21.12.2011
Kritika je fajn věc, jinak by to byla hrozná nuda, ale proč se autoři nepodepisují to nechápu. Nestojí si snad za svým názorem...i negatvní kritika je reklama! Odvaze zdar a lezení obzvášť.
Makiodpovědět 
  Re: trapnost a reklama15:37:43 21.12.2011
a ty jsi se jako podepsala, jo?

na internet se osobní informace prostě nedávají...
k.odpovědět 
 Re: trapnost a reklama15:48:22 21.12.2011
ocenil bych, kdyby se velevážený průvodce klientů Ještěr vyjádřil a vysvětlil, jak si morálně ospravedlňuje, že dělá to co dělá, tedy tahání klientů po skalách?
přijde mu to morálně v pořádku?
fakt to není horší než mágo z důvodů výše zmíněných???

děkuju za odpověď.
k.odpovědět 
 Re: trapnost a reklama19:17:36 21.12.2011
Zlatá slova,konečně někdo popsal i moje pocity.Děkuji za komentář.
Ptíodpovědět 

 mnam!22:05:27 20.12.2011
Pan Vaclav Jester se asi za kazdou cenu chce stat hvezdou serveru jako je ogrish a podobne...
Svejk odpovědět 

 Díky za článek09:21:28 21.12.2011
Občas je daleko větší odvaha napsat sem svoje názory a pocity z lezení. Přeju hodně štěstí a zážitků!
 martanodpovědět 
 Re: Díky za článek13:29:03 21.12.2011
Taky se připojím k poděkování za článek. I přesto, že mám odlišný názor než autor článku Veleještěr jak na jeho sólolezení tak na tento způsob sebeprezentace. Je vidět, že odvaha (na rozdíl od jiných vlastností) mu rozhodně nechybí. To dokázal svými sóly na hranici svých lezeckých schopností i tímhle článkem. Díky a přeju víc rozumu a hodně štěstí.
 richardmullerodpovědět 
  Re:Si vůl14:12:06 21.12.2011
jen tak mezi řádky autor : ten kdo o tom něco ví je asi pěknej idiot prej posunutí na extrémní hranici vždyť leze 7-8 to je teda extrém spíš by ses měl podespisovat ten kdo o tom nemá ani šajn ...
Martinodpovědět 
   Re:Trochu k smíhu.08:16:55 22.12.2011
Vlastně je to pro mě docela k smíchu, určitě od Ještěra výkon, já sám sem pár cest vysoloval,ale ani mě nenapadlo o tom někde psát, prostě pokora hoši. Tohle mě přijde jako reklama na slávu a navíc zase ta trapná debata o mágu.
escaladoresodpovědět 
    Re:Trochu k smíhu.16:07:04 24.12.2011
To já jsem rád, že o tom někdo napíše!!Jsem třeba nevěděl, že se na písku takový věci dějou...solíčka sedmiček O.K., ale VIIIc na Prachově....to nechápu....si to zkuste...Háček
Háčekodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179404)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Talbac Ext. 7a Leonidio
Al Di La Del Fico 6b Ulassai
Al Di La Del Fico 6b Ulassai
Giugno Piovoso 6b+ Ulassai
Gemisto Kalamari L1 6c Manikia
Nově komentované:
Sensa Nome 8a Calvario
Pioggia Di Maggi 6c Ulassai
Banana Split 5c Paklenica
Zollamt 6A+ Bor
Hammer King 7c Brseč

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 361 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 285 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 288 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 257 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.