Úroveň vzdělávacího procesu je velmi často vnímána jako lakmusový papírek společnosti. Důraz na kvalitu, úsilí a finanční prostředky vynaložené na systém vzdělávacího procesu velmi vypovídají o nastavení priorit v daném společenství (stát, organizace, firmy, sportovní svaz, klub apod.).
Nastavení jasných priorit, profesionalita a dostupnost vzdělávání jsou základními kameny úspěšné společnosti, její udržitelnosti a pozitivních trendů do budoucnosti. Státy, firmy, potažmo organizace, které se rozhodly do svých občanů (členů) dlouhodobě investovat nějakou formu vzdělávání, patří vždy k těm nejúspěšnějším. Mezi negativa pochopitelně patří délka procesu, personální a finanční náročnost. Ale pozitivní výsledky v jakémkoliv odvětví nejsou zadarmo a je potřeba na nich pracovat a budovat je dlouhodobě.
ČHS představil nový systém vzdělávání a reakce na něj přišly od členů svazu prakticky okamžitě. Nutno říci, že vzdělávání ČHS je velmi ojedinělé v souběhu instruktorské a trenérské činnosti. Instruktor poskytuje metodickou přípravu, trenér se zaměřuje na výkonnostní stránku svěřenců. Podobně nastavené činnosti má např. Český svaz lyžařů.
Oba vzdělávací směry (instruktorský i trenérský) jsou pro fungování zapojených oddílů velmi důležité a principiálně bez nich nelze fungovat. Lezecké oddíly na všech úrovních se nutně musí věnovat metodice lezení a výkonnostní hledisko se řeší prakticky u každého jedince. Orientace oddílů je různorodá (závodní lezení, skalní lezení, outdoorová činnost apod.), ale výchova a vzdělávání svěřenců je jednotícím prvkem. Také postup talentovaných a ambiciózních jedinců od zájmové činnosti až např. do reprezentačního výběru je logicky svázaný s kvalitou instruktorů a trenérů.
Současné problémy vzdělávacího systému ČHS lze prezentovat na několika bodech, které trápí předsedy oddílů. Číslování bodů neznačí priority (ty jsou individuální):
1) Chaotičnost webových stránek ČHS. Dohledatelnost a prezentace jednotlivých kurzů, termínů a cen je poměrně nepřehledná. Návrh řešení: Nabízí se lépe strukturovat nabídku, s delším výhledem do budoucna plánovat kurzy (frekventanti také musí plánovat, klidně i roční předstih vypsání kurzů značí profesionální přístup), lépe a transparentně strukturovat cenové podmínky.
2) Komunikace s oddíly. Tvorba současného systému nebyla nijak dopředu komunikována se zástupci oddílů. Proto může stěží reagovat na požadavky oddílů na vzdělávání, časovou dotaci, finanční realitu, počty instruktorů a trenérů, které je potřeba vyškolit atd. Celý systém nebudí důvěru, protože informace jsou uvolňovány postupně, spíše jako reakce na kritiku. Návrh řešení: K prvotnímu zlepšení komunikace s oddíly by stačilo lépe komunikovat navenek. Provedení základní analýzy požadavků oddílů a její sumarizace není nutně komplikovaný proces, který by vyžadoval náročné technické a personální řešení. Moderní nástroje (el. dotazníky, on-line komunikace apod.), toto umožňují ve velmi snadném a pro všechny dostupném formátu. Celý systém je nutné prezentovat včetně všech konotací s dostatečným časovým předstihem.
3) Cenové nastavení kurzů je postaveno na chybných základech. Businessové nastavení cen ukazuje na nepochopení vzdělávacích principů a priorit, které jsou zmíněny v úvodu článku. Nikdo nevolá po kurzech zadarmo, ale ceny musí být přijatelné, dostupné a srovnatelné s konkurencí. Argumentace vysokou kvalitou kurzů ČHS oproti jiným subjektům se jeví jako nepodložená a neměřitelná. Návrh řešení: Srovnání cen s konkurencí. „Komerční“ subjekty poskytující shodný výstup (Kurz Instruktora lezení na umělé stěně ukončený profesní zkouškou 6500,-Kč), jistě činnost nedotují, ba naopak, potřebují na ní vydělat. Proto je nepochopitelné, že svaz, který by se měl starat o vlastní členy a podporovat jejich vzdělávání, nabízí dražší služby než ostatní subjekty (minimální cena CWI 9500,- Kč, plný rozsah kurzu 12500,- Kč).
4) Argumentace vedení ČHS – zisk na licencích. Článek obhajující cenové nastavení kurzů na webu ČHS uvádí, že dlouholetá zkušenost ukazuje, že mnoho dosavadních účastníků instruktorských kurzů využívá nabyté znalosti jen pro sebe, bez činnosti ve prospěch oddílu. Jak byla získána data pro toto tvrzení? Žádné plošné dotazování mezi oddíly neproběhlo. Návrh řešení: Nezasahovat do autonomního rozhodování oddílů. Je čistě na předsedovi oddílu, koho na kurz vyšle. Zhodnocení prospěchu pro oddíl je čistě na jeho uvážení. Valná většina instruktorů a trenérů v ČR nevykonává tuto činnost jako full time job (to je spíše výjimečné). Naopak, často se jedná o dobrovolnickou činnost, nebo minimální úplatu. Pokud oddílový vedoucí získává další zkušenosti „komerčním“ trénováním, je možné toto vnímat jako pozitivum, které přinese zkušeností do činnosti oddílu. V jiných svazech (např. tenis) je naprosto běžné, že trenéři vykazují komerční činnost. 5) Argumentace vedení ČHS – srovnávání s ostatními svazy. Při komunikaci o cenovém nastavení kurzů zaznívají argumenty, o profesionálním přístupu, a že ČHS nelze srovnávat s jinými svazy. Ale ono lze. I ostatní sportovní svazy se pochopitelně snaží o kvalitní vzdělávání svých členů. Lezení snese srovnání s individuálními sporty (např. tenis, triatlon, golf atd.) ale i s kolektivními sporty (florbal atd.). Instruktor, nebo trenér se často pohybuje ve skupině svěřenců (oddílová činnost), ale působí i individuálně (osobní intervence). Návrh řešení: Cenová inspirace u jiných sportovních svazů. Níže uvedené ceny jsou získané od sekretariátů jednotlivých sportovních svazů. U všech svazů je kladen důraz na kvalitu vzdělávání, cenovou dostupnost, maximální snahu o zapojení členů svazu do vzdělávání. Úmyslně byly vybrány výkonnostně „úspěšné“ svazy. Příkladů je jistě více. Trenér „B“ u ČHS – 36.000,- Kč. Trenér „B“ Florbal – 20.000,-Kč. Trenér II. třídy (srovnatelné s „B“) Tenis – 20.000,-Kč. Trenér II. třídy (srovnatelné s „B“) Triatlon – 10.000,-Kč.
6) Finanční příspěvek (sleva). Článek obhajující cenové nastavení kurzů na webu ČHS uvádí, Kromě toho počítáme se zavedením finančních příspěvků (slev), které budou moci využít oddíly posílající své členy do kurzů. Nebude se ale jednat o plošnou podporu vztahující se na veškeré vzdělávací aktivity a všechny oddíly, ale pouze o finanční příspěvky týkající se vybraných vzdělávacích akcí a aktivních oddílů tam, kde bude získaná kvalifikace využívána při výchově nebo vzdělávání dalších členů oddílu. Systém pobídek připravujeme a počítáme s jeho zavedením v průběhu 1. pololetí letošního roku, částečně i se zpětnou platností; zdroje jsou pro tento účel v návrhu rozpočtu již alokovány. Takto dopředu popsaná netransparentnost nebudí dobrý dojem. Návrh řešení: Uvést kolik je plánovaná alokace a jakým způsobem bude o poskytnutí slev rozhodováno. Spravedlivým a transparentním systémem podporovat všechny zájemce o vzdělávání. Informace uveřejnit před zahájením vzdělávacích cyklů s dostatečným časovým předstihem.
7) Počet instruktorů a trenérů. Na webu ČHS nelze dohledat seznam instruktorů a trenérů, které ČHS vyškolil. To lze považovat na velký nedostatek vzhledem k profesionalitě vedení kurzů. Návrh řešení: Pravidelně aktualizovat a zveřejňovat seznam instruktorů (stupeň licence) a trenérů (stupeň licence) na webu ČHS. Vhodné by bylo uvést i seznam lektorů, kteří budou školit trenéry/instruktory.
8) Metodické karty. Metodické karty vytvořené dřívější Metodickou komisí ČHS jsou velmi podstatným informačním a výukovým materiálem, který současně funguje jako doporučený postup pro dané situace. Současná Komise vzdělávání nikterak nerozvíjí tuto oblast. To se může projevit jako velmi kritická záležitost. Z metodických doporučení ČHS vychází činnost a vzdělávání zapojených oddílů. Stejně tak je ČHS vnímán jako hlavní arbitr metodických postupů v případě soudních rozhodnutí ohledně nešťastných událostí, které se staly při provozování lezeckých aktivit. Návrh řešení: Znovu kladení důrazu na vytváření a zveřejňování metodických postupů s ohledem na nejnovější doporučení odborných společností. Nutnost pravidelné aktualizace v návaznosti na trendy a vývoj ve vzdělávacích oblastech.
9) Vzdělávací akce na objednávku. ČHS poskytuje pozitivní model vzdělávání pro oddíly na objednávku. Bohužel nejsou stanoveny parametry pro vzdělávací prostory (výška a plocha stěny, obtížnost cest apod.). Dále není vysvětlen pojmový a cenový rozdíl mezi vlastní a komerční stěnou. Návrh řešení: Lépe definovat požadavky na vzdělávací prostory. Vysvětlit pojmové a cenové rozdíly v lezeckých stěnách. Umožnit oddílům pronájem „komerčních“ stěn ve vlastní režii.
Závěrem se sluší i pochválit. Modulový systém vzdělávání dává smysl. Ostatní uvedené kritizované body by zasloužily nápravu či revizi. Změny systému vždy bývají bolestivé, ale skoro nikdy není potřeba starý systém úplně vyzmizíkovat a začít znovu. Mnohem efektivnější bývá cizelace systému a oprava chyb. Také inspirace z vnějšku a otevřená komunikace, která vyslyší potřeby a možnosti zapojených subjektů (oddílů), prospěje celému nastavení systému. Protože ten celý systém je zde pro ně a pro budoucí rozvoj a prosperitu celé organizace.
Tady nejde o volby :)
Nevím jak ostatní, já rozhodně nemám ambice se cpát do nějakých voleb.
Jen mě současný systém, který je nastaven tak jak je, vadí
jestliže jsme měli v plánu od nás z oddílu poslat 3 mlaďochy, které jsme si vychovali, na CWI a u svazu za to chtějí dohromady 28.500 a u komerčního subjektu 19.500 není zde něco špatně?
Břeťa Brodský, který je za vzdělávání zodpovědný tvrdí že ne.
Jirka Šumperk
jo a ta cena u ČHS je nejlevnější varianta.
Plná cena za všechny části je 37.500 pro 3 osoby
Za tuto cenu pak máš ale k dispozici i online výukový materiál. No neber to.
Jasně můžeš jít jen na zkoušku, která pro jednu osobu vyjde na 4.000
a nechci zabředávat do diskuze, že on-line výukový materiál by měl mít k dispozici každý člen ČHS
I ve svých stanovách má svaz toto ukotveno čl.2 odst.2 bod c)
"provádět vzdělávací a metodickou činnost"
tamtéž bod d)
podporovat a vzdělávat mládež se zájmem o horolezectví,
Jasně, není zde definováno to, že by si za to nemohl svaz nechat řádně zaplatit
Pokud je to stejné, proč tak trváte na školení od ČHS? To je nějaká umanutost, nebo posedlost? Když něco chci, tak se podívám na nabídky a věc/službu koupím tam, kde je to nejvýhodnější. Tohle asi nepochopím.
jasně jdu tam kde to je pro mě vhodnější
Ale nemělo by to ČHS podporovat vzdělávání svých instruktorů kteří dále vzdělávají jejich členy?
On mi ten svazový přístup přijde ve smyslu
Nemá rád lidi, tak si otevřel hospodu
Tak to bych jako problém neviděl, kdyby ty peníze z dotací byly následně dobře využity. Neměli by se tedy členové ČHS dožadovat spíše informací, co s těmi všemi penězi svaz dělá? Třeba je ta cena za kurz opravdu opodstatněná, i to může být pravda. To však nyní ale nikdo nemůže posoudit, protože chybí informace. Proč místo snížení ceny kurzu nepožadujete informace, jak se získanými penězi svaz nakládá? Proč nechcete vědět jaké příjmy z čeho jsou a na co kolik svaz vynakládá?
Nemohu, já už se tím jen bavím, ale osobně se na tomhle nadále nepodílím, tohle krmit nebudu. Vás je kolik? 30 000? Kolik je oddílů? Taky hodně. Čí je svaz? Členů a oddílů. A co děláte? Necháváte si srát na hlavu pár jedinci... :-) Ne ne, už fakt jen jako zábavu.
Mohl bys mi poradit, jak ve zprávě z hospodaření zjistím, jaké byly přímé náklady na kurzy, kolik bylo vyplaceno lektorům a na co byl použit zbytek peněz?
Uz ted lituju, ze jsem si tu ustepacnou poznamku nenchal od cesty. Protoze rozhodne nemam ambice se zastavat VV, ani nejak krafat do cinnosti CHS, natoz se trefovat do lidi co jsou cinni v oddilech. Nicmene...
Az vas na VH postavi VV nekam na hanbu do kouta (to je takovy mily trik), a vy tam prednesete tuhle predstavu o fungovani vzdelavani, tak budete od VV konfrontovani se stavajicim fungovanim, s tim, proc to stoji co to stoji, a proc to konkretni lide delaji, tak jak to delaji. To tak nejak bude implikovat i to, ze pokud mate nejak predstavu o jinem fungovani, tak se v tom bude treba i angazovat personalne. Pokud teda netrpite predstavou, ze vy nejak zapiskate, a ostatni podle toho budou skakat. Na to je IMHO v rozpoctu tech kurev, chlastu a chlebicku malo (ackoliv anonymove tady s oblibou vytvari trochu jinou atmosferu).
Tohle si pak jeste zopakujete 5x v jinych oblastech, a az dojde na to skutecne podstatne. Tedy na stanovy. Coz je IMHO to jedinne podstatne, co by VH mela resit (bohuzel ten vselidovy snem pusobi desne demokraticky, ale z hlediska toho, jakou umoznuje realne participaci na rizeni, je ve skutecnosti dost na hovno), tak uz na vas bohuzel nikdo nebude mit naladu.
V ponekud jine forme uz vam to napsal Vlk v komentarich o clanek driv.
Hele, to jste tak omezení a neschopní, že si neumíte spočítat náklady na podobnou akci? To není tak těžké. K tomu započítej přiměřenou odměnu pro lektora a zbytek je zlodějina, co jde do ČHS. A hned víte, nakolik je cena oprávněná.
Kvalita s dopadem do ceny měřitelná je a Břéťa ji na on-linu s oddíly vysvětloval. Zatímco u komerčních kurzů je klidně až 20-25 účastníků na jednoho lektora, kurzy ČHS vycházejí ze zásady, že na každých 8 účastníků musí být jeden lektor, což je u praktického nácviku podstatný rozdíl.
Návrh na zveřejnění částky pro podporu vzdělávání oddílů je zbytečný, stačí si přečíst rozpočet. V podkladech pro VH je v návrhu rozpočtu 2024 už 3 týdny uvedená v části vzdělávání částka 200 tis na tento účel s jasným popisem.
Martine,
ano, na online setkání před Velikonocemi zaznělo oněch 200.000,-
Tato částka ale padla ze strany ČHS až po té, co se vznesla kritika.
Nezaznělo ovšem komu a jak budou rozdělovány, ani jsem to na stránkách nenašel. Jediné co bylo řečeno, že podpora bude směřována horoškolám a případně těm, kteří vychovávají lidi pro ČHS.
To se snad děje ve většině oddílů ne? Můžu začít Atlasem Opava, přes Beskyd Karviná, nový oddíl který vznikl v Zábřeze na Moravě, nebo třeba Lezci .com Lierec, lezčata Kuřim a mnoho dalších
Břeťova argumentace že většina lidí si dělala instruktoráky pro své osobní potřeby je víc než mimo mísu. Ze všech kurzů a doškolováků jsem si vědom jen 1 takového člověka. Takže ze strany Břeti to je sprosté tvrzení.
Nemůžu posoudit komerční kurzy, na žádném jsem nebyl. Mám jen doporučení od Jardy Kupra a nevěřím že by tam bylo 20-25 účastníků na instruktora jak uvádíš. Jardy si tyto kurzy pochvaluje a své instruktory tam posílá dlouhodobě.
Osobně jsem na jednom kurz – část RCI zažil že nás na jediného instruktora bylo 10 nebo 12. nepamatuji si přesně. Vím že jsme za ten prodoužený víkend neprobraly to co bylo náplní. To co se probralo, bylo jen hodně letecky.
Ano většinou jsem z kurzů a doškolováků odjížděl spokojen.
Takže možná je to z mé strany jen zbytečný výkřik který čeří vodu.‘Ale pokud by svaz jednal transparentně, informace zděloval a snažil se jo objasnit, nedošlo by třeba na tento článek, tuto iniciativu.
Jirko,
ta částka “Podpora vzdělávání oddílů 200.000 Kč” je v rozpočtu zveřejněném v bulletinu 13.3. a připraveném ještě dříve. Podle mě to není reakce na vaši kritiku, ale předem připravená součást celkového záměru, kterou budou muset ještě upřesnit a uvést do provozu.
Mrtine,
16.2. byl zveřejněn na stránkách a zaslán do oddílů nový systém vzdělávání
19.2. jsem reagoval dotazem na svaz - bez reakce, následně jsem psal rozlícený dopis. Pak se mi ozval Břeťa, kterému jsem následně volala
O alokaci 200.000,- nepadlo ani slovo
Takže my z toho plyne, že oni něco vypustila, vznesla se kritika, ani na ni reagovaly zmíněnou částkou kterou zatím neobjasnili jak hodlají použít.
Přijde ti to ze strany svazu transparentní ferové jednání?
Davide - půjdeš pro to pracovat a realizovat svoje návrhy? Bohužel většinově hlasití jsou jen hlasití. Věnoval by ses tomu rok a více zadarmo a přes analýzu souvislostí bys dospěl kdoví k čemu. Profesionalizaci rozjeď a sebe zaplať z cen kurzů. Ukecej svoji rodinu ať pro to dělá za stovku na hodku, aby něco zbylo pro tebe, a oddíly to budou mít levnější.
Vytrháváš věci z kontextu, lezení má svoje specifické prostředí, stejně tak florbal a další. I proto ceny nejsou srovnatelné. Specifika prostředí jsou i další finanční toky - co třeba několika set tisícové startovné florbalového klubu do ligy?? Úroveň sponzoringu a mnohé další.
Lezení je asi nejspecifičtějším sportem, zároveň tím ale získává obří potenciál.
Svaz padne, když demagogové jako ty budou přesvědčovat ve svůj neznalý názor. A nebo se přihlas o aktivitu, lidi pořád chybí. Nikdo z hlasité deklarace se nepřihlásil.
Nevím, který Petr jsi, ale kecáš. Pokusů, kdy lidé chtěli jít do ČHS něco dělat a pomáhat, klidně i zdarma, jsem zažil několik, a pokaždé jste s nimi vyběhli. Takže ne, výzvy jít něco dělat pro ČHS jsou jen populismus a vějička pro neznalé, ve skutečnosti mezi sebe nikoho nepustíte.
Zajímavé. Břéťa obhajoval vysokou cenu vysokou kvalitou, ty píšeš " Profesionalizaci rozjeď a sebe zaplať z cen kurzů. ". Takže je to tak, že ceny jsou tak vysoké ne kvůli kvalitě, ale protože z nich potřebujete peníze na profi aparát? Nejdřív tu perlil Oliváč, teď ty... Pak se nediv, že si tolik lidí myslí, že jste lháři a nevěří vám.
Realita je, že roste odtržení svazu od potřeb oddílů a to zásadně. To opravdu někdo dlouhodobě odpracoval. Nebýt AO na OH = top 30 NSA, rosteš plynule s členskou základnou, ta roste díky popularitě lezení, na které ČHS nemá vliv. Na to mají vliv komerční stěny a bouldrovky. Chlubíš se cizím peřím.
Žij si svůj sen. Realita tě míjí. Ber to, že se bavím. Diskutovat zde seriózně nejde. Muzu napsat jakoukoliv věc a rozjede se flame. Je to vážně k popukani. Lidi, kteří jsou spoko sem nepíšou. Je jich spousta, ale tomu prostě neuvěříš. Překroutíš všechno, vždy a všude. Užij si to.
Poněkud se mýlíš Petře, svaz padne na hubu pokud se vesel budou zoufale držet lidé, kteří mu již nemají co dát, avšak ve svém sebeklamu si myslí jak jsou pro svaz se svými názory důležití a nepostradatelní. Každý máme svůj Rubikon, který nepřekročíme i kdybychom chtěli sebevíc, někdo si to uvědomuje a někdo nikoliv.Dá se tomu říkat i sebereflexe. Nikdy se nelze zavděčit všem, nicméně pokud by se z vedení lépe a transparentněji komunikovalo a vysvětlovalo ubyla by polovina problémů. A to je největší problém stávajícího dlouholetého nejužšího vedení již dlouhou dobu. Jasně bere to čas i energii, ale mnohonásobně se to vrátí. Zahalování jen nahrává nejrůznějším v uvozovkám konspiracím:-).
S věcnou podstatou komentáře souhlas, ale s tím Rubikonem jsi to řádně zmastil. Nepřekračují se stíny, řeka Rubikon po jejímž překročení není cesta zpět naopak ano.