LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Poslední slova před smrtí: Cvaknu si tu erárku...
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
32.Svoboda 10522
33.Havlík 10510
34.Jeliga 10493
Bouldry:
32.Chytil 9034
33.Hronek 9028
34.Oliva 8953
Hory:
20.Petr 4680
21.Najman 4632
22.Ludrovský 4626

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1142099 cest
Nové přelezy:
Polární Zá 8A+
Ztracenec 7C+
Panychida 9+/10-
Exitus 9/9+
Pipeline 7b+
Red Alert 7c+
Odcházení XIb
Odcházení Xb
Ouranos 7c+
Filotimo 7b

Stěny
Boulder bar Točna - Jihlava
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Hala TSC - Turnov

Prodejny
HUDYsport - Praha 6
Horolezecké vybavení - VK-SHOP.CZ - Plzeň
Rock Point - Chodov - Praha 4

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Češi v nesnázích

Dvojice českých horolezců uvízla v severní stěně Rumanova štítu

Muže a ženu v severní stěně Rumanovského štítu ve Vysokých Tatrách překvapilo počasí, které jim znemožnilo sestup, proto požádali o pomoc Horskou službu. Vše se obešlo bez zranění.

Horolezec s kolegyní lezli na severní stěně Rumanova štítu (2428 metrů nad mořem), který je v západní části Vysokých Tater. Pro mrznoucí déšť a souvislou ledovou vrstvu oba uvízli ve výšce 2360 metrů a nedokázali se pohnout z místa. Na slanění do žlebu neměli dost horolezeckého vybavení. Požádali proto o pomoc záchranáře.

Slovenská Horská služba požádala o spolupráci polské kolegy s vrtulníkem. Ten přistál ve Starém Smokovci a na palubu nabral čtyři horské záchranáře s potřebným materiálem. Pro silný nárazový vítr musel vrtulník přistát u Popradského plesa a záchranáři pokračovali pěšky ve velmi komplikovaných podmínkách. Zledovatělé skály střídaly sněhová pole se souvislou ledovou kůrou.

Záchranáři nakonec dosáhli vrcholu Romanova štítu, uvízlou dvojici lokalizovali a spustili k nim na laně jednoho záchranáře. Ten pomohl českým horolezcům dostat se k lanu, pomocí něhož se dostali na vrchol. Následně společně všichni sestoupili Zlomiskovou dolinou k Popradskému plesu. Tam se čeští horolezci ubytovali na chatě. Záchranná akce byla ukončena v neděli ve dvě hodiny nad ránem.

Výstup zahájili na Silvestra
Igor Trgiňa, který se zúčastnil záchranné akce, potvrdil, že čeští horolezci se na výstup vydali už na Silvestra. Podle této informace tak strávili v horách za krajně nepříznivých podmínek čtyři dny.

„Na výstup byli dobře připraveni. Měli stan, spacáky i jídlo. Počítali s tím, že tam stráví několik dnů. Zaskočilo je však, že z pátku na sobotu i ve výškách nad 2000 metrů pršelo a padal takový lepkavý sníh. To způsobilo, že celá severovýchodní stěna byla jakoby oblepena asi třícentimetrovou vrstvou ledu,“ cituje Trgiňu server aktuality.sk.

„Kluk, který výstup vedl, zkoušel alternativně nalézat doleva nebo doprava, ale vše by to bylo na hranici ohromného nebezpečí. Neměl totiž šanci udělat si žádné jištění,“ dodal Trgiňa.

Převzato ze serveru novinky.cz (http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/357783-ctyrdenni-vystup-ceskych-horolezcu-v-tatrach-ukoncili-zachranari.html)

Tak hlavně, že vše dobře dopadlo. Pokud máte někdo podrobnější info, sem s ním.


Rygar   [úpravy] 21:13 04.01.2015Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 ?22:52:33 04.01.2015
a co chces jako vedet vic? proste se posralo pocasi vic nez predpokladali a protoze si netroufnuli sami dostat se dolu tak si zavolali o pomoc. fakt nechapu na co tady prepisujes clanek z novinek... mozna doufas ze tu zase bude nablito a dale se dozvime ze ty by ses do pruseru nikdy dostat nemohl. ach jo...
jjodpovědět 
 Re: ?08:39:25 05.01.2015
nač taková alergie? Normální článek, rád jsem si přečetl...
nechápuodpovědět 
 Re: ?12:01:54 05.01.2015
Já jsem se do průseru taky už dostal, letěl jsem z hor vrtulníkem, to je ale věc úplně jiná. Ale nechápu, proč na mě takhle házíš špínu. Nejsem žádnej špičkovej horolezec, ale ani se tak nikde neprezentuju. Tak tady neplácej nesmysly. Jen jsem dal info.
Rygarodpovědět 
  Re: ?13:08:15 05.01.2015
nehazim na tebe spinu... nikde ji nevidim. pokud tady ale takhle "copypastujes" clanek z novinek tak co cekas? jen jsem alergicky na tyhle "hura" zpravy. jak psano nize, zachrana v horach je v alpach bezna vec a to hledani senzace za kazdou cenu mi vadi.
jjodpovědět 
   Re: ?18:15:04 05.01.2015
Za mě: Díky za článek.
PS: Je to k věci a stručně.
mjodpovědět 

 Kdo to může být?01:06:02 05.01.2015
Horolezec s horolezkyní a prvovýstup s vícečetným bivakováním v Rumaňáku... No není moc takových dvojic, které by lezli podobné bláznoviny v Tatrách. A kdo ví, o koho jde, tak určitě uzná, že tihle dva rozhodně nejsou žádní amatéři, kteří by něco podceňovali a volali si horskou místo lanovky dolů. Takže bohužel smůla na počasí a hlavně, že jsou ve zdraví doma ;-)
Martinodpovědět 

 Rysy08:34:30 05.01.2015
Nejsou to čirou náhodou ty dva co loni vylezli severkou na Rysy? Byl to stejnej termín.
Martinodpovědět 
 Re: Rysy09:10:22 05.01.2015
Ve Francii v Alpách ( ..a myslím si , že i jinde) je úplně běžné, že když se dostaneš do ouzkých, tak si zavoláš pomoc. My na to tady ještě nejsme nějak zvyklí, tak se vždycky najde pár lidí co to nechápou a hledají za tím něco senzačního k diskusi.
Prostě se sekli kvůli počasí, tak si zavolali pomoc. Lepší než se někde následně zrakvit. Vybaveni byli, očividně měli zbytek věci ( krom počasí) pod kontrolou. Prostě pech.
Aldoodpovědět 
  Re: Rysy12:20:26 05.01.2015
Asi jsem se špatně vyjádřil. Nemyslel sem to jako hejt. Jenom mě to zajímalo, protože sme na ně loni čuměli od českýho plesa s čelistma u kolen :)
Martinodpovědět 
 Re: Rysy11:36:30 05.01.2015
Maš pravdu bil to Bača
Pavelodpovědět 
 Re: Rysy11:45:29 05.01.2015
Ale s jinou babou :-D
odpovědět 

 proč tolik hejtů?11:58:06 05.01.2015
Tak info o nehodách/záchranách se tu celkem pravidelně objevuje, tak nevím, co je na tom špatného, že jsem postnul tématickou zprávičku, které prolétla médii.
Rygarodpovědět 
 Re: proč tolik hejtů?12:32:51 05.01.2015
Ale nič si s toho nerob. Vždy a všade sa nájde blbec... to je život. Chvála bohu sú v poriadku aj vďaka chlapcom z hzs. V minulosti by takéto zhoršenie počasia v takej odľahlej doline znamenalo istú smrť. Pravdepodobne tým že boli pripravení na bivak a predsa Bača je špička si zachránili život. Skoré zotavenie a treba to čím skôr dokončiť.
Horám zdar
tatranecodpovědět 
  Re: proč tolik hejtů?08:52:55 06.01.2015
Je na škodu,že ako špička ,nebol schopný posúdiť podmienky už prvý deň výstupu,nakoľko je známe,že tohtoročné podmienky až na výnimky sú mizerné.Liezť Koryto Rumaňáku ,štyri dni a tri noci je pri túre v podmienkach ,trvajúcej pár hodin dosť amatérsky počin.Pravdewpodobne sa snáď z toho aspoň poučí,hoci doteraz sa mu darilo a predviedol super výstupy,je na zváženie či by poisťovňa mala takýto zásah preplácať,nakoľko sa jedná o hrubé podcenenie podmienok.
HSodpovědět 
   Re: proč tolik hejtů?09:51:45 06.01.2015
oni liezli koryto??? niekde som čítal že robili nejaký prvovýstup... Koryto som liezol tiež nie v ideálnych podmienkach a trvalo nám to 7 hodín preto ma to udivuje :-O
tatranecodpovědět 
   Re: proč tolik hejtů?22:47:55 06.01.2015
A co by mel podle tebe proplacet?
Kde zijes?
Pokud nebyl na tuto situaci pojisten (napriklad alenverein, ci jina komercni pojistovna), tak zasah HS stejne zaplati, tak o co ti jde?
Pokud pojisteni byli, tak neni co resit.
Pokud neporusili pravidla stanovena pojistovnou, tak pojistovna pojistnou udalost proplati.
Viz napr. povinne a havarijni pojisteni auta.
Kdyz nabouras na snehu, tak platis skodu z vlastni kapsy, nebo z pojistky? jiste uznas, ze za sucha bourat nebudes, to ale neznamena, ze v zime nebudes kvuli snehu jezdit autem.

A predpoved podminek ve stene? Vzdy lezes za azura, -5 a idealnich podminek? Vsichni se o to snazime, ale nekdy to proste nevyjde.

A pokud to byl opravdu Baca, tak je to, aniz bych ho znal, jeden z poslednich, kdo by na vyse uvedene kaslal.
p.odpovědět 
  Re: proč tolik hejtů?09:27:21 06.01.2015
V minulosti,strávil v tejto stene 5 dní Bimbo a spol.počas robenia novej cesty nie koryta.Extrémne sa zhoršilo počasie,napadlo metr snehu.Bez podrobnej predpovede počasia,bez mobilných telefónov.Bez možnosti akejkoľvek záchrany.Pre porovnanie.
odpovědět 
   Re: proč tolik hejtů?00:50:43 07.01.2015
A co z toho porovnání plyne?
Díky za dovysvětlení.
P(iškot).odpovědět 
    Re: proč tolik hejtů?21:32:55 07.01.2015
Z toho plyne,že špičkovej lezec se musí z toho dostat svépomocne.Jiná věc je zranení.I když. Takovej Demján slanil v Alpách se zraněnejm Piačkem DAngle.
odpovědět 
     Re: proč tolik hejtů?10:23:52 08.01.2015
Promiň, ale větší blbost už jsem dlouho nečetl. Přesně tohle heslovité uvažování vede k často k eskalaci průšvihů do tragických konců.
Je zapotřebí hodně zkušeností a schopnosti stát oběma nohama na zemi k tomu vědet, kdy je na čase si zavolat záchranu.
MModpovědět 
     Re: proč tolik hejtů?10:29:21 08.01.2015
Ešte mi povedz ako si mal Demján zavolať pomoc??? poštovým holubom??? Trošku používaj rozum keď chceš niečo napísať do diskusie... Ver že aj Demján aj Bimbo ak by mali možnosť v tej dobe volať pomoc tak by to spravili. Nieje hanba si zavolať pomoc keď to človek potrebuje a obzvlášť v horách. Cintoríny si plné hrdinov!!!
tatranecodpovědět 
      Re: proč tolik hejtů?10:36:47 08.01.2015
MM, tatranec, mluvíte mi oba z duše
Jirkaodpovědět 
     Re: proč tolik hejtů?11:12:36 08.01.2015
Ešte mi povedz ako si mal Demján zavolať pomoc??? poštovým holubom??? Trošku používaj rozum keď chceš niečo napísať do diskusie... Ver že aj Demján aj Bimbo ak by mali možnosť v tej dobe volať pomoc tak by to spravili. Nieje hanba si zavolať pomoc keď to človek potrebuje a obzvlášť v horách. Cintoríny si plné hrdinov!!!
tatranecodpovědět 
   Re: proč tolik hejtů?09:09:55 08.01.2015
Promiň, ale tohle srovnání je hloupost.
Jirkaodpovědět 
 Re: proč tolik hejtů?13:26:06 05.01.2015
Dík za to, žes to sem postnul. Kde jinde by ta zpráva měla být.
Liborodpovědět 
 Re: proč tolik hejtů?14:19:59 05.01.2015
Obsah zprávy dobrý. Akorát jsi tím zadělal na problém provozovateli Lezce :-) Krást se nemá a kopírování je proti zákonu. Souhlas Lukačoviče a Porybného předpokládám nemáš.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: proč tolik hejtů?15:17:20 05.01.2015
no, podle me se nejdna o kradez, uvedl zdroj, tak co?
pepekodpovědět 
   Re: proč tolik hejtů?15:18:22 05.01.2015
vlaste se jedna o reklamu na novinky :-)
pepekodpovědět 
   Re: proč tolik hejtů?19:24:13 05.01.2015
To nestačí.
Kuba Turekodpovědět 
    Re: proč tolik hejtů?02:07:17 06.01.2015
Ale bačkoru. Samozřejmě, že to stačí. Novinky.cz používají klasický copyright a takovéhle využití copyrightovaného materiálu za účelem zpravodajství je zcela v souladu s pravidly „fair use“. Ani není potřeba hledat judikáty, stačí se podívat do definice copyrightu a fair use.
odpovědět 
     Re: proč tolik hejtů?13:34:03 06.01.2015
:-) Hele, tohle je prkotina, ale zároveň pěkná ukázka. Tak odpovídám.

Copyrigt (neboli v Česku autorský zákon) říká, že nesmíš bez svolení autora díla nic kopírovat s nějakými drobnými výjimkami. Autor si ve zpravodajství nemůže nárokovat jako autorské dílo podstatu zprávy (že něco zjistí a pak to uveřejní), ale zpracování je autorské dílo (můžeš tedy popsat jeho zprávu svými slovy, ale nemůžeš ji zkopírovat).

Fair use (neboli slušné chování podle zaběhnutých zvyklostí) říká, že je slušné citovat jen nezbytné části zprávy a uvádět zdroj s aktivním odkazem na původní zprávu.

Samozřejmě pokud někdo jede pod jinou licencí než copyrigt, tak je to většinou daleko volnější. HD třeba uvolňují veškerý obsah pod licencí Creative Commons, vlastní licenci má Wikipedie i Wikimedie, poněkud jiné je to zase na Vimeo a YouTube...
Kuba Turekodpovědět 
      Re: proč tolik hejtů?07:28:44 07.01.2015
Ale tohle řada lidí nechápe. Také se s tím setkávám. Obvykle pomáhá až exekutor, který po prohraném soudu přijde obstavit majetek. Přesně tohle mi totiž tvrdila jedna kopírovačka a práskla mi telefonem. Stálo ji to cca 100 000. Rozsah zkopírovaného textu byl asi 10 normostran, takže 30.000, byl to odborný text (počítá se dvojnásobek běžné ceny, tedy 1500 za stránku). No a zbytek byly náklady na dva prohrané soudy a toho exekutora. Jenže to je jako se vším tady. Lidem to nevysvětlíš, každý má vlastní hlavu...
odpovědět 
       Re: proč tolik hejtů?00:44:20 08.01.2015
O kopírování odborného textu tady řeč nebyla a není. Existují (a používají se) i licence, které to umožňují (nejčastěji asi CC BY-SA), nicméně pokud to byl text pod copyrightem, tak to v zásadě nelze. (Jsou tam výjimky např. pro vědu/výzkum, kritiku, recenze, ale to nejspíš nebyl tenhle případ a sem to nepatří).
odpovědět 
        Re: proč tolik hejtů?10:44:15 08.01.2015
Je jedno, zda je text odborný, nebo jestli je to blábol. To má vliv pouze na vyčíslení škody. Místo 1500 by se za základní částku bralo třeba 200 za NS.

A ten zbytek? Ano, v zásadě máš pravdu. Ale pouze v případě, že někdo poskytuje text s nějakou licencí. Pokud mám na svém webu unikátní obsah a nechci, aby byl i jinde, jsou řeči o nějakých CC licencích a podobně irelevantní. Rozhoduje pouze mé přání a uvážení.
odpovědět 
      Re: proč tolik hejtů?00:40:06 08.01.2015
Ach jo. Je mi fuk, co víš nebo nevíš, ale matení lidí moc rád nemám. Už první věta tvého druhého odstavce („Copyrigt (neboli v Česku autorský zákon“) dokazuje, že netušíš, která bije. Jen pro osvětlení, tzv. autorský zákon, neboli zák. 121/2000 Sb. je součást právního řádu České republiky. Mimo jiné se v něm pracuje s pojmem licence, což je soubor podmínek, za kterých autor dovoluje jiným, aby jeho dílo používali (dílo samo nelze prodat nebo jinak převést, lze ho jen „nechat používat“). Copyright (nikoli Copyrigt, milý Kubo) je jedna z mnoha různých licencí, má anglosaský původ. Takže jde o něco úplně jiného.
Ostatní je zbytečné komentovat. Ilustrativní je, že nejsi ani s to říct, jakou licenci používáš ty sám (něco jako „licence Creative Commons“ neexistuje, Creative Commons představuje množinu několika různých licencí, které se dost výrazně liší).
odpovědět 
       Re: proč tolik hejtů?01:11:18 08.01.2015
P.S. Tedy, aby mne nějaký jiný právník ev. nechytal za slovo: Řeč je o platné právní úpravě této země a o současném významu slova copyright, ne o 17. století a dílem se myslí slovesné dílo, ne obraz nebo stavba, tam by to bylo trošku jinak.
odpovědět 
       Re: proč tolik hejtů?04:39:00 08.01.2015
Milý anonymní poloprávníku, jistě máš pravdu. Pokud bych psal závazné stanovisko, případně nějakou případovou studii, napsal bych to nějak podobně jako Ty. Pro hrubé vysvětlení člověku, který je tímto úsekem práva očividně nepolíbený, myslím zcela stačí mé předchozí řádky. Jinak řečeno se vracím na začátek: Krást se nesmí.
Kuba Turekodpovědět 
        Re: proč tolik hejtů?11:57:21 08.01.2015
..a pomlouvat nemá..ach, zas nám to tady kejhá..:-)
odpovědět 

 Dobrý článek14:48:59 05.01.2015
Je fajn číst, že se v Tatrách dělají vážné projekty, zvlášť v místech jako je severní Rumaňák. Dík za článek!
Petrodpovědět 

 Počasí18:27:13 05.01.2015
ty dny jsem byl nedaleko: déšť+mráz=ledovka jak prase. Sotva šlo "chodit" po rovině, těžko si představit, jak se po tom pohybovat ve stěně...
odpovědět 

 Report!20:10:19 05.01.2015
Chceme článek o tripu! B, tvé čl. jsou vždy super, pojď nás ovlažit literárním útvarem o akci, sím :-)
Pavelodpovědět 

 rozhodnutí09:09:26 06.01.2015
Podle mě je to dobrý to sem napsat minimálně kvůli tomu, aby každej viděl, že někdy není žádná ostuda říct si o pomoc, namísto zbytečnýho rizika. Prostě to v tu chvíli Bača správně vyhodnotil. Jak to vyhodnotil předtím, než se na tůru vydal, je otázka, to bez znalosti podrobností těžko posoudíme. Ale ve stěně to bylo určitě dobrý rozhodnutí. Howgh.
Jirkaodpovědět 
 Re: rozhodnutí07:56:50 07.01.2015
Sorry, vím, že to sem nepatří, ale nemohu si pomoci. Je srandovní pozorovat, jak sami chodící sportovci a turisté nevědí, že túra se píše s čárkou, ne s kroužkem.

Ale příspěvek jinak v pohodě.
odpovědět 
  Re: rozhodnutí08:43:09 08.01.2015
túra s čárkou můra s kroužkem :D
honza k.odpovědět 

 Foto dne:

Alprosli
 Databáze cest:
Všechny cesty (179620)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Drill 6b+ Kalymnos
Port 5c+ Kalymnos
Efharistone 7b+ Manikia
Filotimo 7b Manikia
Rastapopoulos 6c Manikia
Nově komentované:
Polární Záře 8A+ Bor
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn
Poslední Hrana 3 Holštejn
Blue Elefant 3+ Holštejn

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty | Re: prsty prsty | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Milí komentátoři, | Milí komentátoři, | Není se čemu divit | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: RIP Ondro | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (193)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (46)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (37)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)

 Nově v inzerci:
Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? | Brigáda v Krkonoších | Sacrpa Maestrale | STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Pátek sobota | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 405 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 343 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 317 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 312 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 287 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.