LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Kdo mělce zakládá, hluboko padá.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5668 lezců
1140389 cest
Nové přelezy:
Ortofrutta 7c
Koma Xc
Mr. Morgen 7b
Ri Rock 7b+
Les Furtif 8b+
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c

Stěny
Hala TSC - Turnov
Boulder bar Točna - Jihlava
K2 - stěna už neexistuje - Plzeň

Prodejny
Rock Point Liberec - Liberec 1
HUDYsport - České Budějovice
Rock Point - Chodov - Praha 4

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Omezení lezecké činnosti v oblasti Chřibů

Omezení lezecké činnosti v oblasti Chřibů

Oblastní vrcholová komise Moravské pískovce vydává na doporučení regionální subkomise Chřiby následující omezení pro lezení na Chřibských skalách

Preambule
Vzhledem ke stále se zvyšující zátěži Chřibských skal lezeckou činností se Oblastní vrcholová komise Moravské pískovce rozhodla vydat toto omezení jako snahu o minimalizaci poškození skal vlivem lezení po skále namáhané značnými teplotními změnami během zimních a brzkých jarních období. Oblastní vrcholová komise Moravské pískovce doufá, že toto omezení přispěje k zachování Chřibských skal a osazeného jištění dalším generacím lezců i ostatním návštěvníkům Chřibů.
Čl. 1
Místní působnost
Toto omezení se vztahuje na všechny skály v oblasti Chřiby.
Čl. 2
Lezecká omezení
Zakazuje se lezecká činnost v období od 1.1.2007 do 31.3.2007.
Zakazuje se tvorba nových cest v období od 1.1.2007 do 31.3.2007. Tvorbou nových cest se rozumí čištění skály, slaňování zamýšlenou linií, zkoušení kroků, vrtání děr na jištění, osazování jištění apod.
Čl. 3
Závěrečná ustanovení
Toto omezení je závazné pro členy ČHS a pro horolezce organizované v UIAA.
Toto omezení nabývá účinnosti dnem 1.1.2007.
Schváleno Oblastní vrcholovou komisí Moravské pískovce dne 30. listopadu 2006.












Vážení přátelé, milé lezkyně, drazí lezci,
předkládáme Vám k prostudování a především dodržování jedno malé lezecké omezení ve Chřibech (Moravské pískovce). Protože je nám jasné, že toto omezení se nebude každému líbit a zřejmě vyvolá více, či méně bouřlivou diskuzi v lezeckých kruzích, pokusíme se Vás alespoň stručně seznámit s motivací, která nás k vydání tohoto omezení vedla.

Chřiby jsou v současné době masivně zatěžovány lezeckou činností, která logicky vede k poškozování jednotlivých skal. Dochází k uvolňování celých bloků, vylamování chytů, erozi chodníků kolem skal a poškozování osazených jištění. Poškození skal lezením je dobře vidět např. v cestách Skotská (Barborka) – uvolněný blok, Loupání perníku (Kozel) – uvolněný velký lupen v horní části, v cestách na Kozlovi kolem Gorilího samce – vylámané chyty a stupy včetně velkých madel v převisu, v některých cestách na Břestku – vylámané chyty v Tonsai a Miniepitě, na Komínkách - vylomený celý blok v cestě …………  K poškození jsou skály nejvíce náchylné v zimních a brzkých jarních obdobích, a to především mimořádnými změnami teplot a vlhkem. Během března pak obvykle dochází k oteplení, kdy skála nasaje roztátý sníh a následně na slunci prudce vyschne. Skála potom mnohdy působí zcela suchým dojmem, nicméně pod povrchem zůstává vlhká a snadno poškoditelná. Obvyklé nájezdy lezců ze širokého okolí, těšících se na pěkné lezení po dlouhé zimě, většinou skále moc neprospěje …

Je nám jasné, že proti sobě budou stát ambice sportovních lezců, kteří si v zimních měsících minulých letech zvykli na lezení těžkých cest a bouldering ve Chřibech na jedné straně a zájmy na ochraně skal a přírody vůbec na straně druhé. Domníváme se však, že je mnohem důležitější zachovat křehké Chřibské skály v provozuschopném stavu co nejdéle, nežli je bez ohledu na klimatické podmínky celoročně zatěžovat.

Věříme, že náš postoj pochopí každý, kdo má rád Chřibskou přírodu a doufáme, že budete předložené omezení respektovat. Nebuďme egoisty a nechejme Chřiby do dalších let příštím generacím lezců alespoň v takovém stavu, v jakém jsou teď.

Vrcholová komise Moravské pískovce, regionální subkomise Chřiby
Marek Zavřel, Jaroslav Blatný, Michal Rožek

Marek Zavřel   [úpravy] 13:15 21.12.2006Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 to nepotěší13:26:23 21.12.2006
tak to není vyloženě potěšující zpráva, i když jde pochopit, že autoři to mysleli dobře...a asi mají i pravdu.
odpovědět 

 14:03:32 21.12.2006
no jo pisek je pisek, i ten morafskej se asi drobi
odpovědět 
 Re:14:45:29 21.12.2006
Omg ...
Kuzmicodpovědět 
  Re:15:20:32 21.12.2006
Ještě, že na tom našem moravským betónu nezakazujou mágo.
Konradodpovědět 

 ????15:34:22 21.12.2006
,,zavazny pro cleny CHS a UIAA" to kdyz vystoupim z chs lezu dal?:-)
rejpalodpovědět 
 Re: ????15:56:47 21.12.2006
kdyz nevstoupis nemas na skalach v NP, CHKO ani jinych chranenych oblastech co delat.
Láďaodpovědět 
  Re: ????16:47:10 21.12.2006
V NP možná, v CHKO stěží, pokud si to greenové nenadekretujou. Čili tady to je asi dohoda mezi členy ČHS, nečlenů se netýká.
Papoušodpovědět 
   Re: ????17:36:38 21.12.2006
takze tenhle zakaz plati jen pro cleny CHS? cili tohle je jen dohoda "aby se nenicili" skaly mezi lezci a nic oficialniho se soudnim postihem?
dance 4 lifeodpovědět 
    Re: ????17:57:38 21.12.2006
Vzhledem k tomu, že to neupravuje žádný zákon, je to asi těžko soudně vymahatelné :-)),jinak vzhledem k tomu, že to vydává OVK, která je součástí ČHS, které je sdružením, tak je to v podstatě postižitelné dle disciplinárního řádu ČHS a ten se na nečleny opravdu nevztahuje. Ovšem může se stát, že tě kluci přistihnou a pak můžeš dostat pěkný "podrb". Je to potřeba brát i jako apel, aby opravdu ty skály vydržely, co nejdéle. V Chřibech se pohybuji pomalu 25 let a vím jak cesty vypadaly tehdy, kolik tam jezdilo lidí a jaké to je dnes. Osobně jsem byl pro omezení, i když to na druhou stanu omezuje i mě, ale platí, že tam kde končí svoboda moje, začíná těch druhých. :-))).
Vlkodpovědět 
     Re: ????18:31:30 21.12.2006
Kazdopadne, ale tak presne vymezeni, kdyz uz teda jde o ochranu, tak je stejne divne... Prosincove mrazy nevadi, jarni s jeste vetsi morfologickou silou - s vlhkosti z tajiciho snehu na zacatku dubna taky ne... ale co, hlavne at podobnou starostlivost neprevezmou i ve vychodni casti Moravskych pisku....:) Taky sem zvedavy, kolik zachrancu Chribskych skal bude houfne lozit v druhe casti Moravskych pisku...:)
Marekodpovědět 
     Re: ????18:34:29 21.12.2006
Kazdopadne, ale tak presne vymezeni, kdyz uz teda jde o ochranu, tak je stejne divne... Prosincove mrazy nevadi, jarni s jeste vetsi morfologickou silou - s vlhkosti z tajiciho snehu na zacatku dubna taky ne... ale co, hlavne at podobnou starostlivost neprevezmou i ve vychodni casti Moravskych pisku....:) Taky sem zvedavy, kolik zachrancu Chribskych skal bude houfne lozit v druhe casti Moravskych pisku...:)
Marekodpovědět 
   Re: ????17:54:30 21.12.2006
Chřiby ale CHKO nejsou... Sice už mi bylo nekdy tvrdeno, ze jsou, ale na internetu a zdrojich jako web ministerstva zivotniho prostredi sem nic nenasel a to ani takove informace, jako kde bych mel hleda spravu CHKO - kdybych si tam chtel treba stavit barak a potreboval od nich razitko...:)))
Marekodpovědět 
    Re: ????18:03:52 21.12.2006
Nejsou sice v CHKO, ale na druhou stranu mají do projektu Natura 2000 navrženo nejvíce ploch ze všech oblastí celé republiky mimo CHKO. Je otázkou času, kdy budou tato území do Natury začleněna a pak se klidně může stát, že se tam nepoleze vůbec. :-))).
Vlkodpovědět 
     Re: ????18:33:31 21.12.2006
Noa do té doby sere pes na příslušníky ČHS. viva la resistance! :)
párekodpovědět 
      Re: ????19:46:31 21.12.2006
Až tedy ty chytráku polezeš třeba ve Chřibech, tak si uvědom, že lezeš po jištění, které zaplatila ČHS a osadili členové ČHS. Chtěl bych vědět po čem by jsi ty a tobě podobní zanedlouho na těch skalách lezli. Princip ono se to nějak udělá jaksi nefunguje,:-)). Osobně si říkám, že třeba v Krase jsme měli nechat jištění tak, jak bylo a neměnit a měli bychom od podobných pokoj, lezlo by tam pár lidí a vše by bylo v klidu.:-)). Ve Chřibech to kluci taky nedělali pro sebe, ti by si tam v pohodě zalezli i na původních, akorát pár "inteligentů" by si brzy polámalo kosti. :-))).
Vlkodpovědět 
       Re: ????21:01:32 21.12.2006
Běžný argument zastánců nařízené organizovanosti v lezení - Jištění je za peníze, ty dává ČHS- taknějak Chápu. Nicméně to, že jištění osadili členové ČHS mě v podstaté udivuje když princip "ono se to nějak udělá" prý nefunguje, copak jsou za to placeni? dostávájí náhradu za vynaložený čas? Sám nejlíp víš Vlku, že to tak není a přesto to funguje.
K věci samotné: zákaz vydaný ČHS (resp. OVK) se vztahuje pouze na členy ČHS a s mylými pochybnostmi i na členy UIAA. Že se na Chřibech něco chystá (Natura 200) je vedlejší. Nebudou-li nečlenové zákaz dodržovat, nebude a nesmí to mít žádné právní následky. Nebudou-li ho dodržovat členové, může to mít následky pouze uvnitř ČHS (vztah člen-sdružení).
Syselodpovědět 
        Re: ????21:54:25 21.12.2006
Omyl, pokud vím tak jsou stanoveny odměny za vyměněné jištění, takže až zas tak zadarmo to není,záleží jen na tom jestli si to budou ti lidé nárokovat, zadarmo ti dnes bude dělat čím dál tím méně lidí. Je to jednoduché, čas jsou peníze a jen opravdu ti nejskalnější nadšenci to budou dělat bezúplatně, obzvlášť když vidí, jak si mnozí jejich práce neváží a chovají se k jištění s prominutím jako hovada a že jich není málo.
Jinak různá omezení platí v každé společnosti i v určitých skupinách lidí, i lezci jsou odrazem společnosti a pokud v ní je nedodržování zákonů bráno téměř jako hrdinství, je asi něco špatně a pokud je doma v mládí dobře nevychovali, v dospělosti se to již velmi těžko napravuje, neboť ani tvrdé represe nezaručují úspěch.
Vlkodpovědět 
         Re: ????22:11:53 21.12.2006
K dodržování zákonů:
Zaprvé zákaz vydaný OVK není zákon.
Zadruhé slepé dodržování zákonů je nesmysl. Z pohledu morálky je pro mě porušování neústavního zákona únosné a v některých případech dokonce žádoucí. Souvisí to s novodobou koncepcí právního státu- nerozhoduje zákonnost nýbrrž zákonnost + ústavnost. Zákon totiž může stanovit COKOLIV (třeba, že se vůbec nemí lézt), ale to může být neústavní/protiústavní (v tomhle případě by to bylo proti svobotě pohybu stanovené v Listině).
Syselodpovědět 
         Re: ????22:17:02 21.12.2006
K dodržování zákonů:
Zaprvé zákaz vydaný OVK není zákon.
Zadruhé slepé dodržování zákonů je nesmysl. Z pohledu morálky je pro mě porušování neústavního zákona únosné a v některých případech dokonce žádoucí. Souvisí to s novodobou koncepcí právního státu- nerozhoduje zákonnost nýbrrž zákonnost + ústavnost. Zákon totiž může stanovit COKOLIV (třeba, že se vůbec nemí lézt), ale to může být neústavní/protiústavní (v tomhle případě by to bylo proti svobotě pohybu stanovené v Listině).
Syselodpovědět 
          Re: ????22:38:37 21.12.2006
Nehovořil jsem o tom, co vydalo OVK, ale o dodržování zákonů obecně, neboť to ukazuje na kvalitu společnosti. Nedodržování zákonů není principem demokracie, ale anarchie, existuje přece legitimní možnost pokusit se o změnu:-)), pokud se ti zdá nějaký zákon protiústavní, tak tu máme ústavní soud a ten rozhodne zda to tak je či není, nebo se pletu :-)).??
Vlkodpovědět 
           Re: ????08:46:45 22.12.2006
V tomhle nepravnim state muze dodrzovat zakony jen debil.
cernyodpovědět 
           Re: ????09:02:20 22.12.2006
Vlku jak vidis, tak se stale najde spousta "lezcu" debilu. Obdivuju te nekdy, jak jeste porad muzes pro ty skaly a pro ostatni venovat tolik casu, kdyz kolem sebe a casto hlavne tady na Lezci vidime takove picusy. Jinak ti preju hodne stesti v novem roce a snad se uvidime brzo na ledech nekde za Vidni.
Milanoodpovědět 
           Re: ????15:34:40 22.12.2006
Jenom upozorňuju, že většinou musíš zákon porušit abys ho mohl dovléct k ústavnímu soudu. Jinak ti totiž chybí právní zájem a máš smůlu. Zákonnost sama o sobě je cesta do pekel (viz třetí říše). K ostatním komentářům se netřeba vyjadřovat. Líbí se mi, že jsi nadále věcný Vlku.
Syselodpovědět 
            Re: ????17:33:23 22.12.2006
Uznávám, že ta legitimní cesta je často velmi klopotná a komplikovaná a že spravedlnosti se člověk u nás dovolá pokud vůbec tak za velmi dlouho. Stav dodržování práva u nás odráží i poměr vyhraných či prohraných arbitráží a mezinárodních soudů. Ale přece se tomu nelze přizpůsobit, to by bylo přiznání prohry. A já nerad prohrávám.:-))).
Vlkodpovědět 
          Re: ????09:58:31 22.12.2006
Spousta lidí má plnou hubu svobody, ale jaksi si neuvedomujou ze svoboda je spojena s odpovednosti:( Tot vse.
Usádloodpovědět 
   Re: ????12:59:00 03.01.2007
Větěšina skal je maloplošným CHÚ a v něm je ze zákona horolezecká činnost zakázána bez ohledu na komise. A platí to třeba i pro Kozla, ale všichni lezeme svižně dál. Však co, že? Ale se zákazem v zásadě nesouhlasím.
Démonodpovědět 
  Re: ????20:30:30 21.12.2006
A co ty další a další trapné pomníčky ty nevadí..
Radekodpovědět 
  Re: ????23:20:54 21.12.2006
Co je to za blbost? Nejsem členem žádného "spolku" a vesele si lozím kde chci. Nevidím v tom žádný problém. Teda apopň jsem se s žádným nesetkal.
mirek.klimesodpovědět 
   Re: ????07:58:17 22.12.2006
Znám jedno místo, kde si bez ČHS nebo ČSS zcela jistě nezalezeš :-)).
Vlkodpovědět 
   Re: ????09:23:39 22.12.2006
Pokud vím tak na cokoli chráněného má lezení povolené jen organizovaný lezec. Tedy nejen ty zmiňované NP a CHKO, ale i chráněná rezervace (plošné území), nebo chráněný přírodní výtvor a jak se to vše ještě jmenuje. To že lezeš po všem a nikde nejsi tě nic nestálo (zatím) jen kvůli tomu, že policajti jsou líní jak vši.
A navíc vyžadovat po jiných, aby dodržovali zákony ve chvíli, kdy sami kradou, sem tam znásilní, sem tam zavraždí a policejní prezident pravidelně jezdí 170 a na STOPce nestaví ... to jaksi nejde.
Láďaodpovědět 
    Re: ????12:00:35 22.12.2006
Sakra lidi! Než začnete postopadesáté diskutovat o omezeních kvůli ochraně přírody, přečtěte si základní právní předpisy jo! Alespoň z. 114/1992 Sb. Právní pojem chráněná rezervace u nás neexistoval nikdy, termín chráněný přírodní výtvor do 31.12.1992. Přečtěte si něco o základních a bližších ochranných podmínkách CHÚ, o obecné ochraně atd. Co nám zakazuje zákon, co podzákonné normy a co si zakazujeme sami jako členové ČHS...Co je Natura 2000 a předběžná ochrana lokalit uvedených v Nařízeních vlády. Atd atd...A nebo si to nečtěte, ale pak o tom aspoň nediskutujte na webu...
Martinodpovědět 
     Re: ????15:29:18 22.12.2006
Když už jsme až u té předběžné ochrany evropsky významných lokalit a tzv. sporných lokalit: Je zakázáno jejich poškozování. Rozsah ochrany se tedy zdaleka liší od zmiňovaných NP, kde se prostě určité činosti zakazují ať mají jakýkoliv dopad na lokalitu. V předchozím komentáři jsem to nezmiňoval kvůli jednoduchosti.
Syselodpovědět 
      Re: ????22:30:37 22.12.2006
Sysle , to viz ze mas formalne pravdu, ale uvedom si ze si na Lezci! Vlk tuhle disputaci sice asi chape, ale nekteri treba ne... mel bys sis nekdy dat pet piv a popovidat si v lezecky knajpe s horolezci:) ( tehle rozhovor pochopi ouplne jinak tak 50 procent lidu lezeckeho a nejspis si bude myslet ze chces treba omluvit sve obvykle unorove lezeni na Moravskych kvakopiscich, coz jak se domnivam je blbost... no aj kdyby ne, treba se pletu:)
cus do epoxidovych holesovic,
laco po peti kouscich
l.odpovědět 
       Re: ????22:34:28 22.12.2006
ouplne jinak pochopi .... 5 p co bys chtel:))
lacoodpovědět 
        Re: ????22:38:29 22.12.2006
ono to sloveso nehybi! ja sem asi na kasi
odpovědět 
         Re: ????23:38:33 22.12.2006
Máš úplnou pravdu. Já su ale naivní mladík.
Syselodpovědět 

 lezení a zákazy08:27:27 22.12.2006
Myslím, že to krátké období nikoho nezabije, pokud jo, tak je to magor, co není schopen lezení kompezovat nečím jiným, nebo treba lezením na překližce.Dodržovat či nedodržovat, asi jde o životní styl těchto ,,lezců,,
Stenlyodpovědět 
 Re: lezení a zákazy09:46:37 22.12.2006
Chlapi, vy nadrzenci, ja to chapu ale ro r*t*, nemuzete dat tem skalam sanci proschnout? Dyt ten leden-duben je stejne vetsinou hnusne a je to tak dorvat si slachy...

Je zajimavy jak pomalu kazdy koj(k)ot vyje jaky ma prava, ale ze tomu mokrymu matrosu proste muzete uskodit o tom nic?

Se mi libi jak najednou maji vsichni plnou hubu moralky a prav a jak na ne nic a nikdo nema, proc se taky omezovat, ze?

Ja kruci nejsem zadny zeleny nacek ale trochu respektu nekterych prirodnich veci by neskodilo.

Takze nez zacnete drzkovat a hledat ceske kozi vratka v legislative, polozte si otazku - dobrz budho, co kdyz je to na miste? co kdyz je to opravdu devastace, ha?

Ale mam pocit ze to moc lidi neresi.

Kdyz jsem zacinal lezt tak jsem snadno nasel spolecnou rec s vetsinou lezecke verejnosti, ovsem kdyz se ted divam na ten bordel po skalach tak se par veci zmenilo.
Indyodpovědět 
 Re: lezení a zákazy10:24:30 22.12.2006
Chlapi, vy nadrzenci, ja to chapu ale ro r*t*, nemuzete dat tem skalam sanci proschnout? Dyt ten leden-duben je stejne vetsinou hnusne a je to tak dorvat si slachy...

Je zajimavy jak pomalu kazdy koj(k)ot vyje jaky ma prava, ale ze tomu mokrymu matrosu proste muzete uskodit o tom nic?

Se mi libi jak najednou maji vsichni plnou hubu moralky a prav a jak na ne nic a nikdo nema, proc se taky omezovat, ze?

Ja kruci nejsem zadny zeleny nacek ale trochu respektu nekterych prirodnich veci by neskodilo.

Takze nez zacnete drzkovat a hledat ceske kozi vratka v legislative, polozte si otazku - dobrz budho, co kdyz je to na miste? co kdyz je to opravdu devastace, ha?

Ale mam pocit ze to moc lidi neresi.

Kdyz jsem zacinal lezt tak jsem snadno nasel spolecnou rec s vetsinou lezecke verejnosti, ovsem kdyz se ted divam na ten bordel po skalach tak se par veci zmenilo.
Indyodpovědět 
  Re: lezení a zákazy11:07:50 22.12.2006
Pánové, je tu ještě Lukov a další,kde je lezení o třídu dál a nechte jim ty kamínky.Tam má lezení tradici a v Chřibech si jen hrají na pískaře a pořádají si hnědáky.Možna vám zakáží i lezení po dešti a pak otlučou komínky ,tm jezdí jen skautí.
Jarekodpovědět 
   Re: lezení a zákazy12:29:06 22.12.2006
Aby vás to nepotkalo omezení lezení i na Lukově panáčku.
grogodpovědět 
   Re: lezení a zákazy12:30:23 22.12.2006
Lezení po dešti se podle mě časem zakáží po celých kompletních Moravských pískovcích. Je to jen otázka času. :-)). Chtěl bych tě po dešti vidět třeba Budačině či Osvětimankách, když pořádně zaprší, tak to tam nemá cenu klidně i tři dny, když je skála v lese pod stromy tak jen tak snadno nevyschne. :-)).
Vlkodpovědět 
   Re: lezení a zákazy12:37:57 22.12.2006
Hochu, hochu, ty seš asi pěknej chudák ...
Ivoodpovědět 
    Re: lezení a zákazy12:39:17 22.12.2006
Tím chudákem je samozřejmě myšlen ten Jarek o pár komentářů vejš.
Ivoodpovědět 

 Ochrana cest13:14:27 22.12.2006
Tady nejde ani tolik o ochranu přírody, jako o ochranu skal a lezeckých cest na ně. I kydyby nám nakrásně nějaký zákon v daném místě a čase lézt přikazoval (což samozřejmě nemůže), tak ho nebudeme respektovat a uposlechneme výše uvedené (i když v praxi asi nevynutitelné) omezení OVK. Proč? Protože jinak si člen/nečlen budeme ničit ty cesty sami sobě.
Vašekodpovědět 

 Chřiby17:54:38 22.12.2006
Dvacet let se profesionálně zabývám kvalitou a technickými parametry hornin. Ve Chřibech lezu 35 let. Zimní zákaz lezení bych nazval špatným krokem správným směrem.. Správný směr proto, že ochrana chřibských skal je v dnešní době určitě potřeba a špatný krok z toho důvodu, že zákazy a příkazy nikdy nevyřeší tolik jako pochopení věci. Vždyť i autoři zákazu zde ještě minulou zimu běžně lezli. Na oddílovém webu mají z toho pěkné fotky.
Za nešťastné považuji časové vymezení . Jsou roky kdy se dá únoru v jižních expozicích (např. Barbora) lézt bez problémů. Naopak za deštivého jara je to pro kočku. Spíš si myslím, že je potřeba vysvětlovat to , že se leze jen po suché skále. Rozdíl v pohodě lezení je značný, na to přijde každý sám. Zákazy a příkazy, vyřeší většinou míň než výchova.
Autoři zákazu uvádí, že v zimě se díky nasákavosti horniny a vlivu střídání teplot uvolňují bloky. To je přeci běžná eroze. Pokud se něco mrazem utrhne, tak to upadne ať zákaz platí do března nebo až do června. Nebo si někdo myslí , že to samo přiroste?
V souvislosti s degradací hran a chytů je potřeba mluvit o nasákavosti a s tím související mrazuvzdorností horniny. S tím úzce souvisí problematika magnesia. Magnesium totiž díky svým hydroskopickým vlastnostem do sebe vlastně“vtahuje“ vodu. To co se jeví jako výhodné pro lezení, má negativní vliv na horninu, a to zvláště u  vysoce nasákavé horniny jako je pískovec. Magnesium , které zde zůstává po lezení, totiž drží v podpovrchové vrstvě horniny vodu a tím podstatně zpomaluje její vysychání. V Chřibech se dnes používá magnesium běžně už trojkových cestách. Stálo by za zamyšlení, minimálně omezení magnesia.  Když to šlo lézt bez maglajzu dřív, proč to nejde dnes?
Osobně si myslím, že tento zákaz Chřibským skalám neuškodí , ale v postatě nic nevyřeší. Zákazy leckdo poslechne, ale málokoho přesvědčí.
Nápor na skály ve Chřibech je totiž někdy až neúměrný , ale to se jedná spíš o letní měsíce  . Takže dle mého názoru, to co je psáno výše – jen přesvědčování a osvěta.
Tak a teď čekám kdo mě vynadá za to magnesium.
Palo Č.odpovědět 
 Re: Chřiby19:11:30 22.12.2006
Proč by Ti měl někdo nadávat, je to tvůj názor a máš na něj právo. Vzhledem k tomu, že vývoj ve Chřibech kopíroval vývoj na nepískovcových skalách, tak magnézium sem začalo pronikat postupně v polovině osmdesátých se s ním už často lezlo a nikomu to nepřišlo divné a nikdy nebyly nějaké zvláštní rozpory mezi lezci bez a s. Dnes je používání masivní a hlavně nikdo ho po sobě, když doleze cestu, ze skály neočistí a tak vznikají silnější nánosy a oč jsou silnější a vlhčí o to víc se zase maglajzuje. Osobně jsem zažil ve Francii někdy v roce 1991 jak kamarád dostal od místních pěkný podrb za to, že cestu po přelezu ihned nevyčistil a to bylo na vápně.
Mně osobně na písku daleko víc vadí používání lezaček, což jednoznačně dle mě není bota vhodná k použití na písku a vyšlapané lavóry v často lezených cestách, zejména na českých píscích, mě o tom jen utvrzují. Na druhou stranu si už dnes nedokáži představit návrat třeba k bačkorám podlepeným mechovkou. Sám samozřejmě v lezačkách lezu - to pro hnidopichy a ani to nehodlám měnit.
Vlkodpovědět 
 Re: Chřiby19:36:39 22.12.2006
Nejlepší názor v diskuzi, není co dodat...
Marekodpovědět 

 Plně souhlasím.19:33:43 22.12.2006
Plně souhlasím.. jen bych dal ke každé skále jště ceduli s jasně definovanými pravidly a podmínkami za kterých se může/nemuže lést. Jedná se o nejkrásnější lezeckou oblast na Moravě a je třeba ji uchovat!
RL
Radomír Ludvaodpovědět 

 basen o Chribech06:11:45 23.12.2006
Kdyz nebudou Chriby, bud aspon rad, ze porostou hriby.
borhakodpovědět 
 Re: basen o Chribech15:30:29 23.12.2006
Souhlasím s Palo č.čím je zákaz radikálnější,tím je větší pravděpodobnost,že se bude porušovat,obcházet.I v mém zájmu je chránit si přírodu kolem.Zákazy k tomu,ale nepotřebuju.Sám posoudím,jestli je zrovna vhodná,či nevhodná doba k lezení a věřím,že správně, protože jsem byl v mládí veden k úctě ke skalám a k přírodě vůbec.Všechno zakázat je moc pohodlná forma ochrany.Předávejme mladým naše skušenosti a veďme je rovněž k tomu,aby sami byli scopni posoudit,jesli teť lézt,nebo nelézt.Rozdávat zákazy není zrovna šikovná osvěta.Nebudme farizejové a "zákon ctěme srdcem".
kuba tattooodpovědět 
  Re: basen o Chribech18:33:39 23.12.2006
Tak to Ti Kubo přeji kýbl pevných nervů, já mám radikálnější návrh: tlouct jim ty zásady do hlavy kyjem, někteří možná i pochopí a pak jim teprve povolit lezení :-)).Jsou lidé, kterým i když něco vysvětlíš slušně tak tě pošlou někam a těch je většina, takže moje zásada zní, čím méně k nim slušný budu tím lépe :-))).Hovořím z každoroční zkušenosti z Krasu a to tady jsou ty zásady celkem neměnné. :-)). Jinak Ti přeji hezké svátky a zítra hurá na skály. :-)).
Vlkodpovědět 
   Re: basen o Chribech11:16:09 24.12.2006
chápu vaše snažení,ale proč by tímto radikálním krokem měli strádat i ti,kteří se ke skalám chovají opravdu citlivě? Co můžu urvat např. v cestě "barborka"? Navíc jestli to polezu,tak jen samozřejmě za sucha,protože za vlhka to smysl nemá. A paradoxně to nejlepčí sucho může nastat zrovna v lednu.Dobrá tedy.Jestli chcete omezení,tak ať je funkční.Co tak si s tím dát trochu práce a posoudit lokality chřibů jednotlivě?nebo zakažme lezení za vlhka a hotovo.Je to výstižné a ukazuje to i začínajícím podstatu věci.Osobně respektuju zákaz lezení např.kvůli hnízdění ptáků.To má logiku.Ale vámi podaný zákaz furt jaksi nechápu.Co tak skusit to jinak? Pohodové svátky.
kubatattooodpovědět 
    Re: basen o Chribech11:29:51 24.12.2006
Pardon.Teť sem si uvědomil,že ty v té komisi Vlku vlastně nejsi,takže promiń.Ale oni kluci si to už nějak přeberou.
kuba tattooodpovědět 

 Veselé Vánoce18:20:23 24.12.2006
Veselé Vánoce a šťastný nový rok Vám přeje Giovanni
Giovanniodpovědět 

 omezení v Chřibech22:11:26 27.12.2006
Paľo to zde formuloval skutečně dobře. Problém není v zákazu, ale ve zkušenostech a ochotě říct si, "skály budou asi vlhké, budu se muset s lezením venku pro tento víkend rozloučit". Pokud to bude lezecká obec (členská či nečlenská) chápat jako jistý Marek, jehož si dovolím citovat
-  Já to respektovat budu a těch pár víkednů pojedu na Čertovky, ale stejně musím doufat, že se to nedostane i tam -
nic nepochopila. A bude úplně jedno, že bude zákaz od do nebo tady i tam. Ze skal se stalo tělocvičné nářadí, které by mělo vydržet všechno. Jenže polámané žebřiny jdou spravit, ulomený chyt je navždy ulomený. A těm, co se cítí být omezeni, chybí úcta ke skalám.
Jinak mnohé ze skal v Chřibech jsou minimálně chráněné přírodní výtvory, u kterých je jejich poškozování, tedy např. i lezením v nevhodných podmínkách, zakázáno. A bylo by samozřejmě z tohoto titulu i postižitelné bez ohledu na členství/nečlenství v ČHS.

P.S. Vzhledem k předpokládané reakci mě také dost překvapil způsob a čas zveřejnění v podstatě hotového omezení.
Koldaodpovědět 
 Re: omezení v Chřibech18:05:52 28.12.2006
Ale takhle se dá Koldo přetočit jakákoliv věta, každá citace... To už bysme pod tím všichni museli psát desítky možných hvězdiček a podbodů, ve kterých něco vylučujeme a upresnujeme. Promiň, blbost! Ono se to moje mohlo chápat, kdyz by sis to precetl vsechno, ze na ty Certovky pojedu v období, kdy lezení sice ve Chřibech zakázané bude, ale skály nebudou vykazovat známky vlhkosti (treba holomrazy, ze) a tak v tom pripade pojedu na ony Certovky, které vystaveny slunci a orientovány na jih mají k suchosti nejlepší předpoklady a budou mozná výrazne sušší než v povolené Chřiby někdy 1.4.2007 :)

Čau
Marekodpovědět 
  Re: omezení v Chřibech20:24:19 28.12.2006
OK. Bereš-li to Marku takhle, je to super. Až to tak budem brát takhle všichni (nebo aspoň většina) nebudem potřebovat zákazy. A o to jde.
Samou suchou skálu všem lezcům i horolezcům v novém roce nejen v Chřibech.
Koldaodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179394)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Talkante IV Bielatal
Pokvareni Ritam 7c+ Vintjan
Chimaera 8- Beycik
Yandance 6 Beycik
Zikkim 5+ Beycik
Nově komentované:
Banana Split 5c Paklenica
Zollamt 6A+ Bor
Hammer King 7c Brseč
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 361 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 286 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 256 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.