LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Scribo ergo sum. Zapisuj si cesty!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
37.Drbohlav 10456
38.Kalvas 10438
39.Pail 10437
Bouldry:
37.Scheuerová 8703
38.Hapala 8678
39.Kohout 8675
Hory:
10. 6150
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1142090 cest
Nové přelezy:
Ztracenec 7C+
Panychida 9+/10-
Exitus 9/9+
Pipeline 7b+
Red Alert 7c+
Odcházení XIb
Odcházení Xb
Ouranos 7c+
Filotimo 7b
100 Patate 8b

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Rock 'n' Wall - Plzeň
Big Wall - Praha 9 - Vysočany

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Varování Bezpečnostní komise ČHS – přetržené lano na umělé stěně

Bezpečnostní komise ČHS varuje návštěvníky a provozovatele umělých horolezeckých stěn před nebezpečím přeseknutí lana v karabině postupového jištění.

Na umělých horolezeckých stěnách je běžnou praxí ponechávat expresky s karabinami připnuté na stěně. Jejich trvalé osazení zde však vede k tomu, že karabiny jsou často intenzivně opotřebovávány. Především při spouštění lezců přes karabiny dochází časem k výraznému zbroušení těla karabiny v místě ohybu lana. Z logiky věci to nejvíce postihuje poslední karabinu na horním konci výstupové cesty (tzv. vratný bod), ale nedávný incident ukázal, že nebezpečí je také někde jinde.

Druhou nejvíce obroušenou karabinou je zpravidla karabina prvního postupového jištění. A zde se skrývá nebezpečí, že obroušená karabina může způsobit přeseknutí lana. Jistič ve většině případů stojí od stěny poodstoupen cca 1 až 2 metry. Lano tak do karabiny vstupuje pod určitým úhlem a tahem napíná expresku od stěny. Při spouštění zde zatížené lano na karabinu tlačí a obrušuje ji. Ovšem oproti vratnému bodu zde lano není okolo těla karabiny obtočeno o 180°, ale je přiloženo k tělu karabiny příčně, což vede k tomu, že tělo karabiny je obrušováno do roviny tvořící kolmou hranu s boční stranou těla karabiny. Vzniká tak ostrá hrana, na které se lano v případě zachycení pádu dokáže přeseknout (oproti tomu v karabině vratného bodu se ostrá hrana téměř neutvoří, protože lano při posunu a zatížení zde sice tělo karabiny obrušuje, ale v ohybu 180° ji obrušuje opět do zaobleného tvaru).

Obrázek 1



Při spouštění lano vstupuje do karabiny pod mírným úhlem, a při horním okraji karabiny lano vedoucí dál svisle nahoru obrušuje tělo karabiny do roviny kolmo položené k podélné ose karabiny. Vzniká tak ostrá hrana – viz. Obrázek 2 níže v textu.

Popis události: Pád prvolezce do prvního postupového jištění, došlo k přeseknutí lana, pád na zem, naštěstí z malé výšky, bez následků na zdraví. Délka pádu 1,6 m. Pádový faktor 0,57.
Hmotnost padajícího prvolezce 80 kg. Jištěno bez prokluzu (staticky). Použito jednoduché
dynamické horolezecké lano o průměru 11 mm.



Obrázek 2 a 3



Karabina dlouhodobě používaná na pozici prvního postupového jištění.

Obrázek 4 a 5
Lano přeseknuté na ostré hraně obroušené karabiny.





Obrázek 6 a 7
Detail přeseknutého lana, charakteristické střižení vláken do jedné roviny.





Závěr: Provozovatelé umělých horolezeckých stěn by měli průběžně kontrolovat karabiny
postupového jištění, a karabiny, které jeví známky poškození obroušením lanem, včas vyřadit
a nahradit novými karabinami. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat karabinám prvního
postupového jištění, a vůbec všem karabinám, které jsou v místech změny směru vedení lana
(např. pod převisy, na začátku nebo konci traverzu, v traverzu napříč koutem, apod.).
V případě, že na obroušenou karabinu postupového jištění narazí návštěvník umělé stěny, měl
by na tuto skutečnost neprodleně upozornit provozovatele stěny.




Zdroj (se svolením autora):

www.horosvaz.cz

Tom Kublák   [úpravy] 18:22 02.04.2008Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

  18:48:22 02.04.2008
No ja popravdě sám nevim. Prijde mi to divné. Dyt tam je rádius ne? A nerikejte mi, že je ta karabina tak ostrá aby přetrhla lano? Copak je to ostří nože? A ježtě při tak maličkém pádu. Takovích spíše odsednutí mám za sebou stovky a nikdy jsem se nebál a zdraví. Tak jak to bylo možné?
odpovědět 
 Re: jak je to možné...18:58:21 02.04.2008
Buď jsi ten článek nečet, nebo ses nepodíval na ty fotky... Při dostatečně dklouhém broušení lanem tam prostě vznikne ostrá hrana :-)
Na jiném místě tady na Lezci je uvedeno, že se jednalo o ztcela nové lano renomované firmy.
Tomáš F.odpovědět 
  Re: jak je to možné...19:51:00 02.04.2008
Vsechno chapu, ale take se mi to nejak nezda. Verim, ze se to stalo, ale nemohl byt take problem v lane?
Todpovědět 
   Re: jak je to možné...12:07:04 03.04.2008
pad do prvniho ma blbej faktor
odpovědět 
 Re: 14:20:06 03.04.2008
http://www.vsk.vutbr.cz/vertical/skaly/sivridag.html lana praskaj posledni dobou nejak casto...
Modpovědět 
  Re: 18:42:36 06.04.2008
mazec clanek...
Fakodpovědět 

 ocel je ocel19:23:19 02.04.2008
My to řešíme ocelí vydrží to mnohem déle.
ondraodpovědět 
 Re: ocel je ocel19:58:09 02.04.2008
Singingrock dělá speciální presa s ocelovou karabinou pro umělky,ale to by 135 Kč platící lidičkové asi chtěli po Holmancentru moc.Třeba tam špagát rupne příště majiteli a budou tam natošup.
Rodpovědět 
  Re: ocel je ocel20:13:58 02.04.2008
Byl jsem u toho takže se jednalo dle kluků o 14 dní starého mamuta.Chyba byla jednoznačně v karabině !! Šlo o ocůn a ihned po události lidi ze stěny začali karáble kontrolovat a měnit.našli ješte cca 5 stejná značka stejný problém takže spíš chyba materiálu u karabiny.
David Peterka
odpovědět 
   Re: ocel je ocel20:57:39 02.04.2008
Ocelí to nespravíte, akorát prodloužíte dobu broušení, ovšem potom to ostří bude ještě lepší a pevnější. Jedinně pravidelná kontrola a výměna je řešení.
Kema z Brnaodpovědět 
    Re: ocel je ocel22:20:40 02.04.2008
taky se mi jednou na stene stahlo lano z opletu jak had z kuze...vnitrek ale zustal nedotcen...presne jak rika clanek v zmene smeru lana
jirkaodpovědět 
    Re: ocel je ocel17:34:39 04.04.2008
jo to máš pravdu, ale prostě na stěně vydrží déle. Jinak pravidelná kontrola je vždy nutná a to ne jen stavu obroušení ale taky jestli se zámek úplně dovírá. To taky může být příčina epesního nebo spíš expresního průseru.
ondraodpovědět 

 tak málo...20:38:20 02.04.2008
Docela mě překvapuje, že stačí tak málo. Jen metrový pád a tak čistě přeřízlé lano bych nikdy nečekal.
Jirkaodpovědět 

 Jistič21:14:40 02.04.2008
Ok, prvotní příčina je zmiňované hranové ostří, ale hned v závěsu je jistič a efekt zvaný "střih materiálu". Podle fota a koneckonců i v článku je to uváděno - prokluz 0. Při prokluzu cca. 10-30 cm se domnívám, že by k přetržení u tak malého pádu nedošlo. Lano by bylo třeba už nepoužitelné, ale vydrželo by. Lidi, vidím to na stěnách denně ty pády s nulovým prokluzem, brrr.... vždyť páteř máte jenom jednu:))!
Kema z Brnaodpovědět 
 Re: Jistič22:19:11 02.04.2008
U spousty lidí jsem viděl používat grigri s kterým prokluz nejde dát...ale jinak nulový prokluz, pokud není jistič přivázanej, snad ani nejde dát..
crosbyodpovědět 
  Re: Jistič22:35:37 02.04.2008
tro co říkáš není pravda. prokluz s Gri-Gri dát de a jakej... kámoš mě s ním jistí a chytá mě jako do peřinky. já osobně s ním jistím ejn druholezce, ale je to fakt paráda.
maťaodpovědět 
   Re: Jistič13:03:06 04.04.2008
Doporucuji precist si navod, ktery k Gri-Gri od Petzla je...Gri-Gri nei urceno vubec pro jisteni prvolezce...a nejake podrzeni a nadskakovani? Jestli jde o to zmrzacit nebo zabit spolulezce, tak vrele do toho. Mozna by bylo prima zacit pouzivat mozek a vhodne pomucky pro jisteni, nez vymyslet hlouposti jako blokovani zachytneho mechanismu u Gri-Gri, stejne tak nadskakovani...Proc jen Cesi nemohou delat neco tak, jak se ma, a musi stale vymyslet nesmysly?
Jakubodpovědět 
    Re: Jistič13:05:26 04.04.2008
z mnoziny cechu jen podmnozina modrookych blondaku, drahy soukmenovce.
odpovědět 
    Re: Jistič14:01:42 04.04.2008
Poslal by jsi mi prosim link na kterem je uvedeno ze GriGri neni urceno pro jisteni prvolezce? Stejne jako napr.Cinch od Tranga.
Radek
zobanodpovědět 
    Re: Jistič16:21:08 07.04.2008
Z Katalogu Petzl:
GRIGRI Samoblokující slaňovací brzda.
Vhodná pro jištění a zachycení pádu prvolezce,
jištění pracovních cest i pro lezení s horním
jištěním.
Self-braking belay device.
Works equally well for lead climbing and toproping.
Pažoutodpovědět 
 Re: Jistič22:24:44 02.04.2008
nevím nevím s tím prokluzem zrovna tomhle konkrétním případě kdyby ho udělal jak říkáš tak z těch údajů co jsou napsaný tak by nazemi skončil stejně skuste si to taky spočítat
mišelodpovědět 
  Re: Jistič22:33:47 02.04.2008
No jasně,s gri-gri se dá řešit prokluz stiskem zařízení a nadskočením, ale to už jsou zbytečné detaily. Jinak při vhodném rozložení vah /těžší jistič a lehčí lezec/, zvlášť když už máš nacvakáno ve více expreskách, které nejsou v přímé linii, tak není problém dát 0 prokluz i pro fyz. slabšího jedince, který to většinou udělá ze strachu, že mu lezec spadne na zem. Doufám, že mi teď nebudeš psát o obec. prodloužení lana při pádu.
Kema z Brnaodpovědět 
 Re: Jistič12:18:57 03.04.2008
Nechci se nikoho zastavat, ale pad do prvniho + prokluz = pravdepodobne podlaha
P.odpovědět 
 Re: Jistič13:11:13 03.04.2008
Pochybuju, že u zmiňovaného "odsednutí" by někdo reálně uvažoval o prokluzu...
Marvodpovědět 

 Poucne ...22:31:50 02.04.2008
Nezapomente to poslat Schubertovi ci jeho nastupci z DAV Sicherheitskreis, urcite ho to potesi, neb pretrzeni modernich lan je extremne ojedinela udalost.

A postizeny se tak aspon neomlatil uplne nadarmo.

Hore zdar,

    Lenka K.
Lenka K.odpovědět 
 Re: Poucne ...22:40:56 02.04.2008
Pokud vím, tak ráz se zatížením přes opravdu ostrou hranu obvykle nevydrží žádné, ani moderní lano - jak píše právě citovaný Schubert. A tohle byla sakra ostrá hrana, a to kovová, podle těch fotek.
Robertodpovědět 
 Re: Poucne ...14:28:56 03.04.2008
Ahojda Lenko... hele, nebydli on náhodou také v Mnichově? Že bys z toho udělala hrubej překlad a zanesla mu to :-))))
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Poucne ...16:26:44 03.04.2008
Schubert bydlí v Rakousích - taky jsem na něj myslel.
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: Poucne ...17:05:21 03.04.2008
... a ty na něj ještě pořád máš určitě mejla...
Tož to nějak zařídíme :-)
Tomáš F.odpovědět 

 Prevence22:45:24 02.04.2008
Všichni si povinně projeďte expresky s pilníkem /šábrem/ v ruce a odstraňte ostré hrany. 
Kema z Brnaodpovědět 

 ...08:21:27 03.04.2008
Kdybyste si někteří sem tam něco přečetli, tak by jste se nedivili přetrženému lanu na takové hraně jako prase!
Zrovna tak je asi těžko chyba ve výrobci karabiny.
Chyba je jednoznačně na provozovateli stěny, kontrola a výměna karabin je jen na něm.
Vláďaodpovědět 

 Prevence08:32:25 03.04.2008
Doporučuji odstranit všechny prvé expresky a ať si každej cvakne svoji!!!Máme to na stěně již drahno let a v pohodě!
colorodpovědět 
 Re: Prevence21:37:53 03.04.2008
To me taky napadlo. Ale nejdriv trocha kupeckych poctu. V clanku je zminena delka padu 1,6 m, padovy faktor 0,57, takze pad chytalo 2,8 m lana. K delce padu diky nulovemu prokluzu jeste predpokladam, ze pulka z tech 1,6 m byla nad expreskou a pulka pod expreskou. Takze padajici byl 0,8 m nad expreskou a zbyvaji 2 m od expresky k jistitku. Z toho mi vychazi prvni expreska maximalne 3 m od zeme, spis min (pruves, jistic dal od steny). Je to hodne nebo malo?

Je pravda, ze treba v Chocni prvni expreska vzdycky chybi, nekdy i dve. Kdo chce, ten si cvakne svoje, kdo si veri, cvaka az ty dalsi.

Jeste me napadla myslenka, ze prvni expreska se pri spousteni brousi tim vice, cim dale stoji jistic od steny. Rozklad sil, akce, reakce. (Pokud stoji jistic primo u steny, tak se nebrousi skoro vubec.)
jx voidodpovědět 
  Re: Prevence17:42:52 04.04.2008
No v chocni je první expresa už taky dost nízko a dlouho jsem neviděl si někoho přidávat vlastní, ale máš pravdu dřív(tak rok, dva spátky) tam ta první byla celkem vysoko a první svoji si dával skoro každej. Ale my je tam kontrolujem pravidelně.
ondraodpovědět 

 Díky09:47:01 03.04.2008
Díky Tomášům za zpracování tohodle článku, protože je docela dobrej a vše dobře vysvětluje a jak to bývá nejlepší učení je z chyb. Jak už všichni píšou výše, taky bych nikdy neřekl, že by se to mohlo stát, ale když to vidím a věřím autorům článku, tak se je potřeba si dávat pozor.
Michaelodpovědět 

 :-)10:29:41 03.04.2008
a já už myslel ze rajce Brno tam než něco vymění tak to má 4x protočenej tachometr  a ono ne . fakt je ten že tam jsou ty lana tak tuhý že by se spíš zlomila ta karáble :-D
tomodpovědět 
 Re: :-)11:24:09 03.04.2008
Na jaké se to stalo stěně mohu li se ptát....?
tajciodpovědět 

 Tak tohle vysvětlete!11:50:18 03.04.2008
Určitě taková karáble nemá nic společného s bezpečností. Už p.Procházka píše, aby se každý rýpanec na karabině přebrousil šmirgl papírem. Takže  si správce stěny může sypat maglajz na hlavu. A taky by mě zajímala výška a úhel lana směřující na karabinu. Pokud to mělo být první jištění, cca 2.5 m nad zemí, pak jistič stál asi 4m před stěnou, aby bylo vůbec možné mluvit o střihu lana.
PS: Jestli to někomu neshrnulo oplet již dříve, tak  si z nás nškdo dělá blbce.
Igorodpovědět 
 Re: Tak tohle vysvětlete!12:15:15 03.04.2008
spočítej si to z pádovýho faktoru a délky pádu. z toho si můžes udělat představu jak bylo první jištění vysoko. pro jednoduchost v cm 160/0,57=280cm to je délka lana zbytek už zvládneš :-) a kde je chyba
mickyodpovědět 
 Re: Tak tohle vysvětlete!12:20:49 03.04.2008
asi jsi prehledl, ze spadl primo do prvni
odpovědět 
  Re: Tak tohle vysvětlete!12:29:41 03.04.2008
pokud je to na mne tak by mne zajímalo podle čeho soudíš že jsem to přehlédl. délku lana si snad umíš spočítat a po dosazení do obrázku zjistíš i jak bylo to první jištění vysoko(vše je modelový případ) koumáku
mickyodpovědět 
   Re: Tak tohle vysvětlete!12:47:47 03.04.2008
micky, to nebyla reakce na tebe, ale o uroven nize, koukni na to, koumaku :-)
odpovědět 

 Je to spíš lanem a snad ani ne ne nabroušenou karabinou17:13:10 03.04.2008
Nějak se mi to celé nezdá. Já přesně tohle lano roca měl a vyřadil jsem je, protože se jako úplně nové lízlo o hranu (při odsednutí druholezce (ta ani nebyla nijak extra ostrá) a oplět šel neskutečně hrubě do háje. Já bych asi nechal přezkoušet to prasklé lano. Chyba je myslím v tom laně. Ta karabina je OK. Nemá totiž nabroušenou hranu, ale má dvě nabroušené hrany a tak je radius OK. Síla se rozloží do poloměru cca 1 cm a nic se dobrému lanu nestane. Ale to se snad asi musí odzkoušet.
Jenda
Jendaodpovědět 
 Re: Je to spíš lanem a snad ani ne ne nabroušenou karabinou17:25:06 03.04.2008
S tímto lanem mám úplně stejnou zkušenost - na druhým trochu přes hranu a do půlky jádra v řiti
Michalodpovědět 
 Re: Je to spíš lanem a snad ani ne ne nabroušenou karabinou17:25:09 03.04.2008
Jendo,
nejedna se o zminenou karabinu, tu jsme druhy den vyhodili spolecne s par dalsima, kde hrozila brzka tvorba ostri, aby je nahodou nekdo nevzal a nepouzil a nebylo dokonano.....
tomas holmanodpovědět 
  Re: Je to spíš lanem a snad ani ne ne nabroušenou karabinou17:28:20 03.04.2008
S tim lanem me to ale taky napadlo, nebot nariznout se mohla jen cca 1/3 opletu a zbytek musel prasknout, nebot duse se prefikla az o radny kus dal. Ale to by musel rict odbornik na lana.
tomas holmanodpovědět 
 Re: Je to spíš lanem a snad ani ne ne nabroušenou karabinou13:04:07 06.04.2008
To lano nevypada jako Rocca, spis je to nejakej Lanex, ne ?
r.odpovědět 

 Karabina na stěně17:41:39 03.04.2008
Ahoj,kdo nechal karabinu v tomhle stavu na stěně je blázen,to si musí přece každý kdo už chvilku leze všimnout,že je to error,nebo je to jen výmysl aby bylo o čem psát.
Zdendaodpovědět 
 Re: Karabina na stěně23:33:00 03.04.2008
Není to blázen, je to pouze provozovatel stěny SmíchoFF.
odpovědět 

 Karabina na stěně17:43:27 03.04.2008
Ahoj,kdo nechal karabinu v tomhle stavu na stěně je blázen,to si musí přece každý kdo už chvilku leze všimnout,že je to error,nebo je to jen výmysl aby bylo o čem psát.
Zdendaodpovědět 

 Lano09:28:49 04.04.2008
Bych se možná taky kouknul na to lano. Karable je sice zralá na průser ale takovou škodu, to nevím. Lana se testujou na mnohem větších dardách a ostřejších hranách než je tato. Testoval jsem jednou lano které mělo už jen jádro obalené lepící páskou a  vydrželo  regulérní pád a tohle takový pád rozhodně nebyl.
Alešodpovědět 
 Re: Lano10:28:43 04.04.2008
"Lana se testujou na mnohem větších dardách a ostřejších hranách" - to první je pravda, to druhé ne. Podívej se (třeba do Procházky, do Schuberta, v Horolezecké abecedě to je nejspíš taky, ale tam si to nepamatuju přesně), jak vypadá pádová zkouška podle normy. Tzv. Granit test (což byla zkouška pádem přes ostrou hranu, viz Procházka) se už masově nedělá, nejspíš právě proto, že to skoro žádné lano nevydrželo.
Prostě možnosti materiálů jsou omezené. To, že na skále je rozumné lézt na půlkách nebo na dvojčatech, je velmi opodstatněná zásada.
Robertodpovědět 
  Re: Lano10:31:21 04.04.2008
P.S. Výše napsaným jsem nechtěl říct, že by se u Mammuta na to lano třeba rádi nepodívali :) Jen, že primárně bych chybu u lana rozhodně nehledal.
Robertodpovědět 
   Re: Lano12:05:46 04.04.2008
Roberte, mám takový nejasný pocit, že ten Aleš je zaměstnanec Lanexu a lana různě testuje...
odpovědět 
  Re: Lano12:02:31 04.04.2008
Silně pochybuju, že ta karable měla i po probroušeni nějaký ostrý průměr menší než 0,75 mm , což je klasická testovací hrana a ještě zrovinka na tom ostrém rádiusu se to kouslo.
Domluv si v Lanexu nebo u SR, ať tě pustí se kouknout na testování lana.
Tím samozřejmně nesnižuji problém té karable, ta byla opravdu hin a pravděpodobně dílo skázy dokonala.
Bylo by zajímavé to lano poslat výše zmíněným firmám, ať ho nechají opadat.
Alešodpovědět 
   Re: Lano12:31:11 05.04.2008
Aleši,
1) Obecně nejsme zcela jistě ve při, ani jednomu se nám nelíbí karabina a oba bychom rádi viděli dotyčné lano na padostroji :)
2) Máš pravdu, že nevím, jak se v posledních letech testují lana v Lanexu nebo v SR. Mé znalosti jsou už staršího data (a spíš z Německa). Chceš říct, že aktuálně se lana testují na hraně 0,75 mm a vydrží to? (Platné normy EN 892, ani trochu tvrdší UIAA 101 to nepožadují.) Podle jaké metodiky? UIAA 108 (zrušené v roce 2004 pro nespolehlivost)? Starého Granit testu (který skoro nic nevydrželo)? Něčeho jako T-edge (nedokončená metodika, pokud vím; a taky to skoro žádné lano nepřežilo)? Opravdu by mne to zajímalo. (Nemám nic společného s žádnou lanařskou firmou, jsem jen lezoucí šťoura, kterého docela zajímá, jakou má při nějaké skalní tlamě vyhlídku dát podlahu :)))
/Když tak můžeš na mail, chceš-li./

Robertodpovědět 
    Re: Lano18:02:42 06.04.2008
Roberte, já už taky pro žádnou lanařskou firmu nedělám. Jen si tak pamatuju co vše ty lana vydrží a je mi celkem jedno podle jaké normy. Prostě se mi zdá nepravděpodobné, že to kousla jen ta jedna karable. Jistilo se sice do GRI-GRI ale tvrdý pád to prostě nebyl. Lidské tělo absorbuje obrovské množství té pádové energie a hodně si taky vezme lano samotné, pokud je v pořádku. U statiky bych se nedivil. Pokud nebylo lano špatné, což si myslím já, tak se to mohlo ještě přeříznout, ale i tak je nepravděpodobné, že se to řízlo sakumprásk celé. Ta zbroušená plocha nebyla tak dlouhá aby to fiklo celé lano. Prostě mi to nesedí. Můžu se samozřejmě mýlit, ale nesedí mi to jen na tu karabli. Toť vše. Budu z netrpělivosti čekat na výsledky nějakých testů co určitě si myslím budou.
Alešodpovědět 
     Re: Lano09:29:31 07.04.2008
O pár komentářů níž píše Téša, že fotka karáble je ilustrativní a není na ní ta konkrétní karabina, o kterou se lano v tomhle případě přeřízlo...
Z.odpovědět 
      Re: Lano09:32:01 07.04.2008
A nebo sem to možná blbě pochopila.
Z.odpovědět 
     Re: Lano09:57:53 07.04.2008
Pokud to byla stejná karabina jako na fotce, tak při probroušení ještě o cca 1mm hlouběji vznikne opravdu ostrá hrana s úhlem ostří cca 70-80°, a o takovou hranu se řízne každé lano...
Je hodně divné, že ta konkrétní karabina zmizla - za tim bych tipnul uklizení důkazů a vyhnutí se náhradě škody??
odpovědět 
      Re: Lano10:38:58 07.04.2008
Druhou půlku příspěvku beru zpět.. Lano prý zaplatili - díky :-)
Co ale ta karáble, zmizela nebo ne? Zajímala by mě její fotka... Gl.
odpovědět 
     Re: Lano13:26:17 07.04.2008
OK, jak už jsem psal, nejsme ve při. Máme prostě jen různá podezření. Krajně pravděpodobně jsi na vlastní oči viděl víc lan, než já, který má pocit, že o opravdu ostrou hranu se řízne skoro cokoliv. A uznávám, že tahle hrana byla kovová, což je podle mne pro lano lepší než skalní hrana (kvůli odvodu tepla). Taky bych byl zvědavý na testy...
Robertodpovědět 
     Re: Lano15:20:06 07.04.2008
Aleši, mám dotaz: kolikrát jsi viděl zkoušku lana na opravdu ostré hraně (tj. 90° bez zaoblení?) a kolik lan jí přežilo? Poloměr hrany 0,75mm a ostrá hrana je obrovský rozdíl..
Ta karabina na fotce vypadá spíš na to ostří (přesněji cca 120° ostrá hrana), pokud ta "akční" byla probroušená jen o kousek víc, tak ten úhel se změní na 90 nebo i jen 70° - a to se už hodně podobá noži. Navíc od broušení lanem na té hraně mohl být i otřep... Gl.
odpovědět 
      Re: Lano20:38:22 07.04.2008
Nesčetněkrát. Jo, ta hrana byla asi jistě ostrá, ale ten kluk padal z malé výšky a jeho tělo absorbovalo hodně pádové energie. Několikanásobně více než železné závaží a pádostroji. :o) Hele já se nehádám, že to nemohla způsobit ta karable, ale zdá se mi to krajně nepravděpodobé. Je tu hodně ale co by chtělo osvětlit.
No, otřep tam asi nebyl, pokud to neudělal někdo pilníkem. Nedovedu si představit, že lano byť sebevíce tlačené na podložku vybrousí otřep. To už je silná spekulace. :o))
Lano se klidně mohlo kyvadlem přeříznout, ale je tady zase to malé ale. Jak dlouhá byla ta vybroušena plocha aby to fiklo celý průměr dobrého lana? Asi zůstane u spekulací bo karabli už nemáme. Snad jestli otestujou to lano tak se uvidí.
Alešodpovědět 
       Re: Lano20:45:17 07.04.2008
Jo ještě kolik lan ji přežilo. Za dob mého působení v dané firmě a existence dané normy jsme chtěli všechny lana mít s pádem přes hranu a některé měly i dva ale zastavili jsme se až u tehdy VIPERA který byl fakt už moc tenký na tuhle dardu. Teď nevím jak to je bo už tam nedělám ale vím, že se pracovalo na tom aby i VIPER tu "hranu" měl i když se to necertifikovalo. Nikdo totiž neví kdy se zase něco podobného zavede že?
Alešodpovědět 
       Re: Lano21:49:12 07.04.2008
Já se taky nehádám :-) Ale jako strojař cítím, že problém byl v ostré hraně a lano bylo v pořádku.. Co vim, tak "normová hrana" má malé zkosení 0,75mm (nebo zaoblení, prostě není úplně ostrá..). Tak mě zajímá jestli jste to zkoušeli jen na té normové nebo i na ostré..
Lano funguje jako pásová bruska a ten otřep tam klidně být mohl - na to bych ale potřeboval vidět tu karabinu..
Kdysi jsem zkoušel jak jde lano přefiknout nožem - stačilo lehce přiložit a seděl jsem na zemi ;-) Taky mi jednou lano šlo lehce přes ostrou hranu na břidlici, druholezec si jen odsednul a lano bylo řízlý do půlky.. Takže věřim, že ostrá hrana v karábli přefikne lano i při malým pádu... Gl.
odpovědět 
        Re: Lano21:55:10 07.04.2008
Jo a ještě ta hrana na karábli byla do U - oproti rovné hraně tam určitě bude zatížení probíhat trochu jinak..
odpovědět 

 do prvního se nepadá11:40:28 04.04.2008
vybrali si asi cestu nad svoje možnosti, tyhle ocasy co se klepou v 6kách a pak vlezou do 9tek nechápu...
radekodpovědět 
 Re: do prvního se nepadá12:04:39 04.04.2008
Prosím tě: přečti si článek, pochop jádro věci a nepiš sem takovýhle kraviny.
Z.odpovědět 
  Re: do prvního se nepadá15:36:16 04.04.2008
To je fakt padat by se vubec nemelo...
Modpovědět 
   Re: do prvního se nepadá15:56:40 04.04.2008
Jasně že je lepší nepadat. O tom nikdo nepochybuje. Ale tenhle článek není o tom, že někdo lezl cestu nad svý možnosti a tím pádem se dostal do problémů, jak naznačuje komentář výše...
Z.odpovědět 
    Re: do prvního se nepadá10:05:15 06.04.2008
a jak to tedy je, já tvrdím že kdyby nespadl do prvního tak to lano nerupne- takže cesta nad jeho možnosti...
radekodpovědět 
     Re: do prvního se nepadá12:10:08 06.04.2008
podla tvojej logiky ("pad do prveho=cesta nad jeho moznosti") mi vychadza, ze keby padol do druheho tak na tu cestu s prehladom ma...hmmm...interesantne..
odpovědět 
      Re: do prvního se nepadá08:42:05 07.04.2008
90% cest na stěně a na Smichově 99% jsou cesty vyvážené a nebo co gradujou, takže do toho neměl lízt...maximálku mohl trénovat na boulderu
radekodpovědět 
      Re: do prvního se nepadá08:58:24 07.04.2008
90% cest na stěně a na Smichově 99% jsou cesty vyvážené a nebo co gradujou, takže do toho neměl lízt...maximálku mohl trénovat na boulderu
radekodpovědět 
       Re: do prvního se nepadá09:09:08 07.04.2008
Aha, takze tu prvni radsi necvakat? Ja se klepu v 8+ a kdyz nalezu do 9- a spadnu do prvni tak jsem teda vocas, plís forgív mí. Hele kamo, mluvi se o umelce, ne o pisku.prober se
nesmrtelný blázenodpovědět 
        Re: do prvního se nepadá09:20:19 07.04.2008
to je jasny,kde jinde natrenovat,nez na umelce,kde sou jisteni kousek od sebe a clovek tak muze zkouset i tezsi cesty?a co je cesta nad moje moznosti?ta,kterou nedam s jistotou na OS?dycky me prece muze ustrelit noha,protocit/urvat se stup,spadnu u prvniho v bouldru a ne kvuli vytrvalosti apod.,ne?
odpovědět 
         Re: do prvního se nepadá09:51:47 07.04.2008
supermanovi radekovi sa to stat nikdy, pamataj si to: NIKDY!! stat nemoze ;-))
odpovědět 
       Re: do prvního se nepadá09:19:21 07.04.2008
O kousek výš sem psala, proč si myslím, že je tvůj komentář mimo mísu. No a k tomu, co napsal Nesmrtelný blázen, není co dodat. Jinak já bych zas mohla napsat, že fakt nechápu chytráky, co dělaj rychlý soudy a komentujou na Lezci něco, o čem nejspíš nic neví. Nebo si u toho snad byl? Víš jakou konkrétní cestu lezli? Byla to devítka? Znáš je? Víš, že se klepou v šestkách? Ani se nechci ptát, co na to Jan Tleskač...
Z.odpovědět 
        Re: do prvního se nepadá09:21:35 07.04.2008
ale no! ved ho nechajte zit ;-)) keby nebolo blbcov ako radek tak by sme nevedeli ocenit svoju vynimocnost :-D
odpovědět 
 Re: do prvního se nepadá09:38:50 07.04.2008
Radku, ty si blbej, viď :)
A.odpovědět 
  Re: do prvního se nepadá21:08:00 09.04.2008
Jak řikám maximálku trénujte na boulderu...
radekodpovědět 
   Re: do prvního se nepadá17:36:57 17.07.2008
Umělý stěny sou pro děcka!
Prudaodpovědět 

 Prasklé Lano14:12:33 04.04.2008
Tenhle článek je vydanej jako varování před tím, co se může stát kdekoli, nejen na umělý stěně. Bohužel se nám nepotařilo získat tu konkrétní karabinu. Znova: Může se to stát kdekoli, tak není důležitý kde se to skutečně stalo. Důležitý je, aby si provozovatelé karabiny zkontrolovali, ale taky když něco takovýho uvidíte, abyste na to upozornili. Lano máme slíbený, tak necháme udělat zkoušku. Pak upozorníme výrobce. Nakonec výzva: Kdekoli narazíte na porušený jištění, podejte zprávu místnímu správci skal. Pokud ho neznáte, tak přímo mě, nebo na ČHS.
Ťéšaodpovědět 
 Re: Prasklé Lano14:17:14 04.04.2008
Ještě mě napadlo doplnit: Podobná porucha jistícího prostředku se může stát kdekoli, pokud se při lezení na rybu provlíkne lano přímo kruhem. Nedělejte to, může to být nebezpečné pro ostatní, používejte vždycky vlastní karabiny!
Ťéšaodpovědět 
 Re: Prasklé Lano14:17:38 04.04.2008
Ještě mě napadlo doplnit: Podobná porucha jistícího prostředku se může stát kdekoli, pokud se při lezení na rybu provlíkne lano přímo kruhem. Nedělejte to, může to být nebezpečné pro ostatní, používejte vždycky vlastní karabiny!
Ťéšaodpovědět 
  Re: Prasklé Lano07:53:42 05.04.2008
Ťéšo, při lezení "na rybu" se to stát nemůže, protže dochází k pravidelnému opotřebení celé třičtvrtiny těla kruhu a úhel náběhu je velmi malý, takže nikdy nevybrousíš ostrou hranu. Leda že bys provlíkal první postupový kruh. Tím neobhajuji lezení "na rybu", když s horním, tak přes svoji expresku ve slaňáku, to je jasné.
Kema z Brnaodpovědět 
   Re: Prasklé Lano20:31:58 05.04.2008
přes expresku ve slaňáku? snad hms ne, a se smicí hezky až do volnýho pod hranu aby se to nebrousilo.
marťanodpovědět 
    Re: Prasklé Lano20:32:37 05.04.2008
sory smycí
marťanodpovědět 
     Re: Prasklé Lano21:46:57 05.04.2008
Ok, máš pravdu, kdybych byl hnidopich, tak ti řeknu, že jsem měl na mysli expresku se šroubovačkama, ale je to jedno, voba vím vo co go a merito problému je přece někde jinde.
Kema z Brnaodpovědět 
  Re: Prasklé Lano10:37:14 07.04.2008
Vratný bod se ojíždí do poloměru = lano se nemá o co říznout. "Jenom" se slaňák ničí a časem se zničí úplně - proto při spouštění neprotahovat přímo kruhem, ale použít svoje karabiny..
odpovědět 

 Náhrada škody 16:54:22 05.04.2008
Provozovatel lezecké stěny je povinnen nahradit všechny škody (lano) a pokuď by se chtěli inkriminovaní soudit za újmu na zdraví (i psychickou) mají zkrátka velkou naději..
Bohužel, je to odraz dnešní doby: brát a nedávat (rozuměj vybírat vysoké vstupné a již neinvestovat). Nejlepším řašením je však takovou stěnu příště "vynechat".


Ten kdo o tom něco víodpovědět 

 diky za varovani18:20:20 05.04.2008
hned zitra zkontrolujeme karable na stene. Jednou jsem na stejne vybrousenou kdesi narazil a normalne bych se vsadil, ze to nekdo vzal kulatym pilnikem.
zastancum gri-gri bych odporucil jine jistitko. Hlavne tem co s nim dokonce dokazou davat prokluzy. Normalni lidska reakce je pri nahlem leknuti vsechny svaly stahnout, zatnout, sevrit. Staci se trochu mene soustredit na prvolezce ( kouknes vedle, kecas s kamosem) a pri jeho nahlem padu paku sevres namisto toho, abys ji pustil. Zkuseny jistic - co tvrdil jak gri-gri ovlada synovi privodil tezky vyron. Mne syn spoustel z cesty, u toho trochu couval dozadu, zakopl o sutr a samozrejme v leknuti sevrel paku. Odnesla to o predskali rozbita kolena. Nejvic se mi libilo v Sperlonge v jeskyni - duta rana, Japonka sténa v prachu a vedle Polak suse konstatuje:  ,,Zase trimal gri-gri´´.
Gri-gri patri do rukou jen malym detem a velmi slabym zenam. Tam je predpoklad, ze se jim pri padu vyrve z ruky a o prokluz mate postarano nizkou vahou jistice.
V Imste na stene pouzivani gri-gri zakazali uplne.
Podlah pro obracene zalozene lano sem uz taky par videl.
caballoodpovědět 

 náhrada?21:28:16 06.04.2008
No, náhoda je blbec a buďme rádi, že to bylo kousíček nad zemí a dotyčným se nic nestalo a hlavně, že jsme všichni moudřejší, tedy víme na co, si máme dávat pozor, ale měl bych dvě zlé otázečky:
1)Když připustíme, že lano bylo v pořádku, je majitel/zprávce stěny povinnen nahradit zničené lano??? Chce to po něm někdo? Jak se k tomu postavil? Sic je teď kratší o pouhé tři metry, ale přece, pricip je pricip, tak ať koupí nové a zbylé X-3m si nechá? Mě osobně by přišlo líto, zničené nové lano kvůli expresce, která tam nemá být.
2)Jak jsem pochopil stalo se to na Smíchofě, asi nejdražší stěně v této republice. Pokud vím, tak je tam všude betonová podlaha žíňenky tenké a jen někde, mají/máte tam v plánu dát žíněnek vícero, či tlustších, či vícero tlustších pro případ nehody? Nebo nějak pokrýt celou podlahu(-je tam zima na nohy...)? Protože na stěnách, kde jsou kupříkladu parkety to prý lidé přežíjí i při pádu od stropu(11m). Ale ten beton značně snižuje šance na přežití a zvyšuje závažnost poranění při přežítí, řekl bych. Náhoda je blbec a lidský život za žíňenky stojí, ne? Byť jeden a byť blbce, co něco neudělal správně a blbci jsme občas všichni.
Evženodpovědět 
 Re: náhrada?21:29:28 06.04.2008
správce samozřejmě...
evženodpovědět 
 Re: náhrada?14:12:46 08.04.2008
kdybys cetle, evzene, poradne, tak by ses o par prispevku dozvedel, ze spravce steny nahradil okamzite ponicene lano novym.
odpovědět 
  Re: náhrada?08:14:02 09.04.2008
Hm, to by musel bejt věštec - tady o tom info nejni ;-) Objevilo se to v diskuzi, a to myslim až po Evženovo příspěvku ;-)
odpovědět 
  Re: náhrada?16:11:50 09.04.2008
a kdyby jsi ty uměl kromě písmenek i číslíčka, tak se dozvíš, to, co je níže psáno a to, že informace o zaplacení lana byla přidána až další den.
evženodpovědět 

 Foto dne:

Alprosli
 Databáze cest:
Všechny cesty (179620)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Drill 6b+ Kalymnos
Port 5c+ Kalymnos
Efharistone 7b+ Manikia
Filotimo 7b Manikia
Rastapopoulos 6c Manikia
Nově komentované:
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn
Poslední Hrana 3 Holštejn
Blue Elefant 3+ Holštejn
Dude Lebowski 7C+ Kozel

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty | Re: prsty prsty | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty |

 Nové komentáře:
Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Jen houšť...!!! |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (192)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (42)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (42)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)

 Nově v inzerci:
Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? | Brigáda v Krkonoších | Sacrpa Maestrale | STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Pátek sobota | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 405 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 342 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 316 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 312 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 287 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.