LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Lezec který nepadá, leze pod své možnosti.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)
SP obtížnost, rychlost Wujiang (CHN) (25.04)
SP obtížnost, rychlost Indonesie (02.05)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)

Deníčky
5672 lezců
1142649 cest
Nové přelezy:
Dvanáct Op Xa/Xb
Kostěj 7C
Sněžné Jar 7B+
Red Hot To 8A
Stropník 8A
Schambala Xb
Malý Drak 7C
Umění Boje 7C
Miami Stea 7C+/8A
Dopamin 7A+

Stěny
Hotel Impuls - Havířov
Nová venkovní lezecká stěna Cibulka - Praha 5
Boulder club Kotelna Brno - Brno

Prodejny
HUDYsport - Ostrava
2D chyty - Praha 6
Outdoor Centrum Rock Point Poštovní - Ostrava 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Kategorie:
 Trable s boulderovou klasifikaci
Vetsina boulderovych oblasti v USA ohodnocuje problemy ve V systemu, vyvinutem v Hueco Tanks koncem 80tych let.
Komentáře (24)24.01.2001... celý článek
 Druhy zensky prelez Midnight Lightning
Lisa Rands se stala druhou divkou, ktera zdolala Midnight Lightning (V8/9) v Yosemite Valley, ( prvni byla Lynn Hill v 1998).
Komentáře (7)23.01.2001... celý článek
 Vystupy
Pokud vas zajima co se tak vylezlo za tezke cesty do roku 2000.Tak se muzete podivat na tabulku od Björn Pohla vice se dozvite na 8a.nu
Komentáře (6)19.01.2001... celý článek
 Tezke cesty
Pri kratke navsteve v Castillonu ( Francie)se predvedl Christian Brenna ve skvele forme,
Komentáře (0)18.01.2001... celý článek
 Gorges de la Jonte
Tak se blizi Vanoce a tim padem i konec lezecke sezony 2000. Nekteri lezci budou v zime cist o lidech, kteri lezou 9a, aby neztratili motivaci k lezeni, nekteri se pokusi vylecit sve bolave lokty a prsty, a ti ostatni preckaji zimu v posilovnach a na umelych stenach, aby mohli v budoucnu lezt jeste tezsi cesty. Mnoho lezcu jede uz v zime lezt na jih Evropy a ostatni jako ja, cekaji az zamrznou vodopady, aby se na nich mohli poradne vybat a
Komentáře (9)15.01.2001... celý článek
 Boulder Kolotoč 2001
Že umí Jarda Maršík nejen psát pěkné články o pískovcích v Sasku, ale i pořádat závody, se můžete přesvědčit v následujícím příspěvku.
Komentáře (2)12.01.2001... celý článek
 Praha Mont Blanc za 36 hodin
Na konci loňského června jsem doprovázel své čtyři kamarády dříve klienty při opravném pokusu o výstup na Mt. Blanc 4810 m n.m. klasickou cestou přes Dom du Gouter a Ref du Valot. Na vrcholu jsme stanuli 27.6.2000 ve 12 hodin středoevropského času, přesně 36 hodin poté co jsme autem opouštěli spící matičku Prahu.

Tento článek rozhodně nemá být návod k řekonávání rychlostních rekordů při výstupu na Mt. Blanc, ale chci se s vámi pouze podělit o zkušenosti z vystupování na střechu Ev
Komentáře (48)08.01.2001... celý článek
 Lezení v Sasku
Dnes trochu zeměpisu.Oblastí je zde mnoho a vyznat se v nich není zase až tak složité. Základním dělítkem je Labe. I v Německu má Labe dva břehy, jenom jim neříkají pravý a levý, ale nějak jinak, německy.
Komentáře (2)05.01.2001... celý článek
 Ice adventure 2001
Od 12.1.2001 až 13.1.2001 se koná v rakouském Pitztalu Světový šampionát lezení v ledu pořádaný firmou Salomon.
Komentáře (0)01.01.2001... celý článek
 Bohatýho Jéžiška
Přejeme všem pravidelným návštěvníkům Lezce a přispěvatelům extra Veselé Vánoce, bohatýho Jéžiška, kloudnou pařbu na Silvestra a prima Novoroční zalezení. A´t máte po stromkem, maglajz, cepín nebo obojí; a´t Vám to slouží a ať nespadnete na kokos.
Komentáře (1)23.12.2000... celý článek
<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739   740   741   742   743   744   745   746   747   748   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796   797   798   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838   839   840   841   842   843   844   845   846   847   848   849   850   851   852   853   854   855   856   857   858   859   860   861   862   863   864   865   866   867   868   869   870   871   872   873   874   875   876   877   878   879   880   881   882   883   884   885   886   887   888   889   890   891   892   893   894   895   896   897   898   899   900   901   902   903   904   905   906   907   908   909   910   911   912   913   914   915   916   917   918   919   920   921   922   923   924   925   926   927   928   929   930   931   932   933   934   935   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954   955   956   957   958   959   960   961   962   963   964   965   966   967   968   969   970   971   972   973   974   975   976   977   978   979   980   981   982   983   984   985   986   987   988   989   990   991   992   993   994   995   996   997   998   999   1000   1001   1002   1003   1004   1005   1006   1007   1008   1009   1010   1011   1012   1013   1014   1015   1016   1017   1018   1019   1020   1021   1022   1023   1024   1025   1026   1027   1028   1029   1030   1031   1032   1033   1034   1035   1036   1037   1038   1039   1040   1041   1042   1043   1044   1045   1046   1047   1048   1049   1050   1051   1052   1053   1054   1055   1056   1057   1058   1059   1060   1061   1062   1063   1064   1065   1066   1067   1068   1069   1070   1071   1072   1073   1074   1075   1076   1077   1078   1079   1080   1081   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104   1105   1106   1107   1108   1109   1110   1111   1112   1113   1114   1115   1116   1117   1118   1119   1120   1121   1122   1123   1124   1125   1126   1127   1128   1129   1130   1131   1132   1133   1134   1135   1136   1137   1138   1139   1140   1141   1142   1143   1144   1145   1146   1147   1148   1149   1150   1151   1152   1153   1154   1155   1156   1157   1158   1159   1160   1161   1162   1163   1164   1165   1166   1167   1168   1169   1170   1171   1172   1173   1174   1175   1176   1177   1178   1179   1180   1181   1182   1183   1184   1185   1186   1187   1188   1189   1190   1191   1192   1193   1194   1195   1196   1197   1198   1199   1200   1201   1202   1203   1204   1205   1206   1207   1208   1209   1210   1211   1212   1213   1214   1215   1216   1217   1218   1219   1220   1221   1222   1223   1224   1225   1226   1227   1228   1229   1230   1231   1232   1233   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245   1246   1247   1248   1249   1250   1251   1252   1253   1254   1255   1256   1257   1258   1259   1260   1261   1262   1263   1264   1265   1266   1267   1268   1269   1270   1271   1272   1273   1274   1275   1276   1277   1278   1279   1280   1281   1282   1283   1284   1285   1286   1287   1288   1289   1290   1291   1292   1293   1294   1295   1296   1297   1298   1299   1300   1301   1302   1303   1304   1305   1306   1307   1308   1309   1310   1311   1312   1313   1314   1315   1316   1317   1318   1319   1320   1321   1322   1323   1324   1325   1326   1327   1328   1329   1330   1331   1332   1333   1334   1335   1336   1337   1338   1339   1340   1341   1342   1343   1344   1345   1346   1347   1348   1349   1350   1351   1352   1353   1354   1355   1356   1357   1358   1359   1360   1361   1362   1363   1364   1365   1366   1367   1368   1369   1370   1371   1372   1373   1374   1375   1376   1377   1378   1379   1380   1381   1382   1383   1384   1385   1386   1387   1388   1389   1390   1391   1392   1393   1394   1395   1396   1397   1398   1399   1400   1401   1402   1403   1404   1405   1406   1407   1408   1409   1410   1411   1412   1413   1414   1415   1416   1417   1418   1419   1420   1421   1422   1423   1424   1425   1426   1427   1428   1429   1430   1431   1432   1433   1434   1435   1436   1437   1438   1439   1440   1441   1442   1443   1444   1445   1446   1447   1448   1449   1450   1451   1452   1453   1454   1455   1456   1457   1458   1459   1460   1461   1462   1463   1464   1465   1466   1467   1468   1469   1470   1471   1472   1473   1474   1475   1476   >>>  
 

Trable s boulderovou klasifikaci

Uvaha a pokus o odpoved

Vetsina boulderovych oblasti v USA ohodnocuje problemy ve V systemu, vyvinutem v Hueco Tanks koncem 80tych let.

V system je otevreny - v soucasne dobe se leze od V0- do V14, ale V15 a V16 je uz za rohem. Uspech na vetsine bolderu je zavisly predevsim na sile. U cest s lanem je tomu naopak, proto bylo nutne rozdelit tuto klasifikaci. Prevod tedy vzdy nemusi fungovat.
Chtel jsem jiz davno otevrit diskuzi na tema klasifikace a jeji smysl v boulderingu. Myslim, ze by bylo zajimave ji rozproudit. Podle meho nazoru je problematicke bouldery hodnotit a jiz vubec nema cenu jejich stupnice prevadet do lezecke a jine bolderove. Jiz bylo mnoho pokusu o toto srovnani provedeno, ale posudte sami. V1 je pry tak  5.10+/5.11-[ 7- az 7+] V10 by melo odpovidat 5.14-[10/10+].
Protoze boulder problem se sklada obvykle jen z relativne malo pohybu, muze obtiznost byt velmi ruzna pro ruzne lezce, s ruznou velikosti tela. (tloustka prstu , delka tela). Napriklad lezec s malymi prsty si muze myslet, ze dany problem po dvouprstovych dirkach je jen V5 zatimco pro toho s tlustymi prsty je to V8.
Tento V system zastinil drive pouzivany E+cislo (kolikaty lezec na svete tento problem jiz prelezlo) Melo to vyznam v lezeckych oblastech verejnosti znamych a jen na problemech lezci atakovanych. ( Lisa na Midnight Lighting by tedy prelezla zenskou klasifikaci E2. Jinak v muzske by to bylo jiste vetsi nez E 20 ( je jasne, ze cim vetsi cislice tim horsi)
A po Evrope? Tam se rozsirila klasifikace, odkud jinud nez z Francie. Pricestovala k nam z Fontainebleau a uziva se nyni prakticky po cele Evrope.

Po vsech tech peripetiich a vytahovani se mych kamaradu, ze vylezli 7c+ Fb tr ( prelozeno: nejaka obtiznost malokdo ma predstavu jaka, Fb - Fontainebleau a tr - traverz) Navrhoval bych tedy nastoleni celoplosne nebo spise celo kontinentalni, v Cechach velmi popularni, kazdemu dobre vyhovujici tristupnove klasifikace.

1. stupen jdeto/possible
2. stupen jdetoblbe/hardly possible
3. stupen nejdeto/impossible

Melo by to tu vyhodu, ze se bude hodit na kazdeho a oklasifikujete s ni kazdy problem. Nebude se moci nikam prevadet a porovnavat, nebot to, co pro vas bude treti stupen to muze byt pro nekoho jineho jasna jednicka. Vy si konecne zacnete boulderovat pro radost na skalkach, ktere jsou krasne a zacnete lezt bouldery, ktere vas oslovi svou krasou a ne ty, ktere maji jmeno. 

JirkaS   [úpravy] 14:10 24.01.2001Tisk 

Reklama:

Komentáře

Nový komentář 

 že by ?
Že by existoval někdo komu je číslo za názvem cesty absolutně putna? Hmmm... Tomu říkám formát! Otázkou, ovšem je nakolik se takové vznešené proklamace o lezení bez honby za číslem snoubí s tvou realitou osobního přístupu. Opravdu si nepíšeš do notýsku číslíčka, malá písmenka a plusy a mínusy ? Opravdu u piva něříkáš že to nebylo béčkový ,a když tak ale plus. A jak vybíráš? To musíš mít dost pytlů, když nastoupíš do všeho co vypadá odspodu nádherně, nebo si cestu místo rozjímání nad číslem proslaníš a uděláš si svůj názor? NECHCI PRUDIT, SAMOTNÝHO MĚ HONBA ZA ČÍSLY TAKY ŠTVE, ALE JDE TO BEZ NICH VŮBEC? RESPEKTIVE UMÍME TO BEZ NICH VŮBEC?
Zapsal: zvědavec, 19:29:36 24.01.2001
 Otaznik mi stale zustal.
Nejsem z tech pro nez klasifikace nic neznamena. Rad citim pocit vykonu a ten mi klasifikace da zazit. Je i veci ciste praktickou. ( je zbytecne se poustet do cesty, ktera vypada jako 7a a pak v druhe polovine ztezkne na osmy stupen) Tam mi klasifikace usetri slanovani z nytu. To vse, ale plati pro skaly.
Zamyslel jsem se nad smyslem boulderove klasifikace a narazel na lezce a boulderisty, kteri povysili klasifikaci nade vse. U boulderu prece presna klasifikace neni nutna. Boulder si muze zkusit kazdy, hned vidi jestli je hladky a bez chytu. Hned pozna, ze neudela ani prvni krok. Nezridka, kdy si muzes vsechny chyty zkusit ze zeme. Boulder ma sve kouzlo, kdyz se meris sam ze sebou. Casto jsem boulderoval na Petrohrade, kde jsou nadherne bouldery a nadherne moznosti, ale vzdy jsem se meril tak, ze jsem mel bouldery rozdelene na ty, co vylezu a na ty, co nevylezu. Nedokazal bych je zaradit do nejake klasifikace, mozna bych v dane oblasti ci na jednom valounu dokazal sestavit list problemu od nejtezssiho k nejlehcimu. Ovsem pro me ! Jiz to tak nefungovalo u mych kamaradu a uz vubec jsem si nedokazal predstavit, jak bych to zafixoval v pameti a prenesl to v podobe klasifikace do uplne jine oblasti , na jiny material.
Verim, ze nastolit nejakou klasifikaci bylo nutne, firmy typu Prana prece nebudou davat penize nekomu, kdo vyleze neco pekelne tezkeho, ale bez cisla. Nebo je to jinak ?
Zapsal: Jirka, 20:49:26 24.01.2001
 Souhlasím ale, je tu ale...
Souhlasím s tím že skály jsou trochu jiné téma. Klasifikace tam slouží všem výše popisovaným účelům a možná ještě dalším. Souhlasím i s tím, že když se prostě vydáváme bouldrovat někam pravidelně, pak každý v dané oblasti časem dospěje ke klasifikaci: 1.Tohle mi jde. 2. Tohle mi jde blbě. 3. Tohle mi fakt nejde ( Ti ctižádostivější z nás používají ještě mezistupeň - Tohle mi zatím nejde...) Všechny zmiňované důvody proč je jiná (kompletní skalní číselná) klasifikace u boulderingu zbytečná znějí logicky: mohu si to zbízka okouknout, osahat chyty, zkusit nástup, zkusit klíčovej krok, atd. Ovšem je tu jedno ale! Co budeme dělat, když přijedeme třeba do takové oblasti jako je Fontainebleau, kde jsou tisíce, ne-li desetitisíce pěkných boulderů? Abudeme tam chtít strávit 3-4 dny parádní lezby. Přestože hezká je bezpochyby většina, bez rozdílu zda jde o stupeň 4 či 5 nebo 8b či 8c. Takové množství nám při omezeném počtu dní dává tušit, že některé pro nás opravdu nemá cenu ani okukovat (je to časově neefektivní) Co potom? Moc se mi líbí traily (okruhy, nebo jak to maj ti frantíci pojmenovaný) kde je v určitých skupinkách shromážděno pod určitou barvou několik obtížnostně stejných, nebo podobných kousků. Zde taky vidím možnost uspokojivého řešení pro celoplošnou (slovo"celosvětovou" zní poněkud chvástavě) bouldrovou klasifikaci: Prostě tři až pět skupin (úrovní,označení,levels) kde se u každé určí rozsah skalní klasifikace např. Trojka (nazvat to ale můžeme jakkoli - Céčko, modrej) znamená obtížnost od 5- do 6+ UIAA. Dále bych to nerozpitvával, právě proto, že při dvou třech krocích je hodnocení 6b+/c- fakt relativní (z důvodů uváděných v předchozích příspěvcích) Jenže problém je že lezci (lidi) mají neutuchající touhu měřit vše co nejpřesněji - například dva kotrmelce v gymnastice udělá jeden gymnasta za 9.885 bodů a druhý jen za 9.880 bodů.Cha chááá ! Kdo vidí rozdíl pěti tisícin bodu? ...Asi s tím těžko něco uděláme. Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co proti tomu můžeme dělat. Takže vítejte u dvoumetrového kamínku, na kterým je barvou napsáno VIIIc ( 7-/7+ UIAA) 6c Fb - a to tak, že nápis zabírá třetinu kamene... (to jsem prosím viděl) Ptám se ještě jednou, opravdu by nestačil barevnej puntík, nebo jedno písmenko říkající: čau, já jsem něco mezi pětkou a sedmou, zkus mě! ???
Zapsal: zvědavec, 20:13:24 26.01.2001
 Souhlas
Temer ve vsem s tebou souhlasim Zvedavce.
Oponoval bych snad jedine v tom, ze kdyz si boulder zkusis, tak vetsinou opravdu vidis jestli je to realne a kdyz je papirove lehky a ty se presto v nem ani nehnes, tak te nizke cislo jen frustruje. Zhruba barevne oznacene bouldery bych videl jako reseni elegantne uvolneny. Asi by se boulderovalo vic a vic pro radost.
Chtel bych nadhodit jeste jedno tema. A sice ocarkovane, oznacene chyty carami z magnezia. Na tezsich cestach a hlavne boulderech je to videt hodne casto a nektere jsou primo ztyrany desitkami techto znacek.
Nechci nikoho omezovat, kdyz potrebuje takhle nekompromisni a dokonalou navigaci, at si ji naznaci, ale nemelo by pak byt vzitym a vyzadovanym pravidlem, ze si to opet nejak vycisti? Pro opakovatele to nemusi byt vzdy prijemne a casto to byva zavadejici.
Zapsal: Jirka, 23:58:52 26.01.2001
 Šproch do mlýna
Chlapi, vy jste se do toho klábosení nějak položili. Jen by mě zajímalo, kdo že je ten zvědavec.
V Bleau se okruhům říká cirquits a hodně lidí je opravdu využívá. Někteří dokonce vzdálenosti mezi bouldry překonávají sprintem a tak anaerobní lezení střídají s anaerobním během. A používají kalafunu a ne maglajz. Zkoušel jsem si udělat kalafunou značku a nebylo to k ničemu, není vidět.
S těmi obtížnostmi je to nádhera. Ta naše snaha mít všecno dokonalé, nám nedává spát. Klasifikace relativně nejobjektivnější může být jen u cest jejichž obtížnost spočívá v silovém vytrvalostním lezení bez tzv. cruxů, čili nejtěžších bouldrových míst. Ano to jsou ty, které vám při RP pokusu straší v hlavě už od nástupu a když se k nim dostanete, většinou spadnete. Jakmile se takové místo objeví, začne při posuzování obtížnosti hrát roli mnoho jiných faktorů, než jen síla a vytrvalost. Od tělesných dispozic přes sílu maximalní až po cit pro skálu a pro styl lezení v dané oblesti. Vždy bude možné jen přibližně rozpoznat co se za jakou cestou skrývá. Jedna vlaštovka jaro nedělá. Ani v pozitivním, ani v negativním slova smyslu. Chci říct, že kdo třeba ve Fontainebleau vyleze jedno 7b, i když jich zkoušel víc, se vší pravděpodobností není sedmbéčkař. A obráceně, když někdo těch 7b vyleze mraky a nějaké ho ne a ne pustit se vší pravděpodobností je sedmbéčkař. A abych to zašmodrchal ještě víc, množina cest dané obtížnosti (ať už ji vymyslel autor nebo se časem usadila) bude u každého z nás složena z jiných prvků. Co budu mít já, nebude mít kamarád a obráceně. Kdo z nás je lepší se nepozná z jedné cesty, nýbrž z celého lezeckého počínání. Všichni to přeci cítíte, že po jednom úspěchu vás to žene za dalším. Klasifikaci potřebujeme k rozpoznávání, ale nemůžeme po ní chtít aby nám vyzradila, že jsme krásnější, než Sněhurka hned po prvním použití. Inu, jedna vlaštovka jaro nedělá.
A na závěr jen pár příkladů z praxe. Francois Legrand se přiznal, že v Bleau vyleze 7b a kdyby se moc snažil možná 7c. Rosťa Tomanec se pochlubil tím, že mu v Bleau dělaly problémy pětky a že snad udolal nějaké 6a. To vše před Rosťou Štefánkem, kterému přiznal trapné 8b a vpodstatě popřel všechno ostatní, protože objektivně usoudil, že když někdo tak hrozně řídí automobil, nevyleze nic než to jedno umolousané 8b. No a já jsem se pravidelně po těch 10c v Labáku v Bleau zmohl jen na 7a+.
Zapsal: JardaM, 17:28:01 27.01.2001
 Jardo jen klidne
mel v mlyne s nama. Asi se nam tak trochu podarilo najit ten Gral boulderoveho pocinani. Vice cest v danem stupni mi da presnejsi predstavu o tom, jak lezu. Kdyz ty cesty budou treba jeste v Bleau ci jine svetove oblasti, tim lepe si mohu byt jist, ze se na teto urovni lezeni pohybuji.
Je to asi nejlepsi klasifikaci nechat tak, jak je a radsi si nechat overit sve kvality vetsim mnozstvim cest od dane obtiznosti. Take by asi bylo dobre, nez si zacnu masirovat sebevedomi tim, ze jsem u nas u reky vylezl 7b+ Fb tak trochu vahat s tvrzenim o klasifikace, prestoze mi ji jasne potvrdil Karel a ten uz jedno 7b+ na vlastni oci videl.

K caram : Cary na boulderech jsem videl na fotkach i z Bleau , ale je prijemnejsi skutecnost, jak tvrdi Jarda, ze to neni v takove mire, jako na nekterych boulderech v Jure ci jinde.
Zapsal: Jirka, 10:51:21 28.01.2001
 Se přidám
Můj názor je, že klasifikace bouldrů je potřebná, a to pokud možno co nejpřesnější. Že je jeden kratší než druhej je prostě smůla, ale nejsou přeci všechno natahováky a těžko někde bude uvedeno u bouldru "s tenkejma prstama o stupeň lehčí. A ohodnotím-li bouldr tak to neznamená že moje klasifikace musí být ta pravá viz. kras a cesty tam, přijde někdo a přeleze to v pohodě,tak to schodí na stupeň který uzná za úměrný a zase záleží na dalších lezcích jestli to tak je nebo ne. Co Papiloni v Buoxu? jsou za 8a? - těžko. Záleží na oblasti a jednotlivejch cestach, bouldrech a taky, když řeknu, vylezl jsem 7b bouldr tak se hned každej zptá kde? V Juře jsem jeden dal, ale v Bleau bych si v ňakym za 7b asi ani neuprdl, je to jiný lezení. Nejlepší klasifikace mi připadá Francouzká tak jak je a žádný další šílenosti bych nezaváděl.
A k těm čarám, tak v Ceuse jsem viděl borce co po sobě cesty čistil když vybíral presa, myslím že je na svědomí každýho jak po sobě cestu "uklidí", a uklízet by se mělo. Jenže vím jak to je se mnou, kolikrat jsem rád že to vůbec vyberu natož něco čistit.A když už skoušim něco těžkýho tak si ty dezorientační čáry smažu, na OS to stejně nevylezu a když, tak se mi ještě nestalo že by mě náká čára navedla špatně nebo jinam. Rozhodně mi přijde maglajz lepší než jak jsem mohl vidět, že Švýcar lepil svý roštěnce tejpkou značky pod chyty (i když se dá líp odstranit), aby to snad dala Flash. To mužu zůstat doma na stěně a lézt po barvách.
Zapsal: Jirous, 13:29:32 29.01.2001
 Nazor
Muj nazor na klasifikaci je takovej: Klasifikace je potrebna a bez ni to nejde.Proste motivacni faktor jak ma bejt. Ale!!!! lide kteri u nas zacali klasifikovat bouldry dle stupnice co je v Bleau, tak podle me Bleau videli asi jen ve snu.Mozna tedka se nekoho dotknu,ale ja to takhle citim.Jo a v Bleau sem byl uz dvakrat! :o)
Cus
Zapsal: Pavliß, 16:16:54 29.01.2001
 Bleau a jinde
Hele Jirousi, ja s tebou souhlasim v te klasifikaci, ze nelze zohlednit nekoho kdo ma tlusty prsty.
Cary z maglajzu mi vadi dost, je to jak navigace pro letadla, kdyz se to prehani, ale to je jen muj nazor. Co ale je na tom boulderovani a jejich cislech zvlastni je, ze 7b v Jure bys mozna jeste dal, tak dejme tomu, ze 7a ci 7a+ bys mel vylezt vsude a proc si teda ve stejne klasifikaci Fb v Bleau ani neprdnes. To je podle me prave ten rozpor a nechce se mi to smest ze stolu jen tim, ze je to proste jiny lezeni. Vzdyt tam je boulderu tisice (previsy i poklopence)a to jsou vsechny tak specificke ? Proto si myslim ze hon na presnou a prenosnou klasifikaci je trochu utopie.
Zapsal: JirkaS, 16:28:37 29.01.2001
 Jura taky
Pavlis ! Ja si to myslim taky a myslim si to i o Jure.
Zapsal: JirkaS, 16:31:51 29.01.2001
 Další šproch
V Bleau se fakt dějí věci. Stane se, že dáš 7a OS (výjimečně) a pak čučíš pod pětkou jako tele a přesně tak i vypadáš. Po půlhodině na to přijdeš a jde v pohodě. Nebo vybojuješ 6b způsobem, který už nikdy nezopakuješ. Někomu jinému to ale zřejmě nepřijde. Nezbyde než si přiznat, že prostě neumíš (zatím) všechno. Jo a Papilóni v Buoux jsou pro mě osobně nejtěžší cesta na světě. Jsem na to nějakej dlouhej a slabej, či co.
Zapsal: JardaM, 21:07:35 29.01.2001
 Jo, to je přesný
Nejlepsi sou cerveny rajbasy za 6A.A jeste lepsi je, ze mistni frantici s pupkem, sedinami ve vlasech a s pofem za trenkama to vylezou jakoby nic.Ale mas pravdu Jardo, ze casto je nejtezsi v Bleau prijit na to jak.
Zapsal: Pavliß, 00:44:10 30.01.2001
 No jasne
Je to jiný, ve Žlebu si UIAA klasifikaci taky těžko představim natož pak např. v Ádru. Každá oblast nechť má klasifikaci co nejpřesnější co se oblasti týče, že je vo 100 km dál tvrdší nebo měkčí je smůla, prostě vylezl jsem toto a tam. S tím že by bylo dobrý, aby si ty klasifikace byly blízké.
Zapsal: Jirous, 18:59:01 30.01.2001
 6a + 3 = ca. 9
Tak ja si to v Bleau, prepocitavam takhle.
Fb 5 + 3 = osmickovy kroky, Fb 6 + 3 = devitkovy kroky Fb 7 + 3 = nejtezsi kroky v desitce atd.
Je to jenom priblizne, ale kdyz se vam zda Fb 6a rajbas tezky, tak neni tezsi nez devitkovy rajbas nekde ve Vall di Mellu, anebo nekde jinde. Ja devitkovy rajbas nikde nevylezu.
Pokud JardaM lezeze 10c v pohode coz je asi 8a ve Francii, tak to souhlasi stim ze je schopny vylezt 7a ve Bleau, a to uz je zatracene tezky. Rosta Tomanec pise ze nejaky Fb 5- ktere lezl bylo jako nejtezsi misto IXa(asi 8-) na pisku, a 6a priblizne IXc.
Myslim ze si to tak prepocitat muze kazdy, a potom se prestane divit ze Fb 5 je uz dost tezka.
Ve Fb musite byt trochu skromnejsi nez treba v Ceuse v sektoru Cascade.
Jeste je nutny dodat ze traverzy jsou vzdycky trochu lehci nez bouldry napr. Fb 7a > Fb 7a trav.
Ted by me zajimalo co ma JardaM proti vykonum Rosti Stefanka. Ja jsem cetl ten clanek od Tomance v Montane, a tam pise ze Rosta ten traverz v jednom smeru prelezl asi za 8a+ a to je dost dobry, akdyz to srovnate s jeho prelezenim Shangrili ( 11-/11) a je zatim jediny, tak to potvrzuje jeho schopnost lezt tezke cesty. Musel to byt perfektni zajezd, tech dvou, takova dobra harmonie mezi dvema kamosi.Vyborna atmosfera na podani takoveho vykonu.
Zapsal: Rad, 08:47:17 31.01.2001
 4+5/7b=< 7c tr. Fb, nebo asi XIc 9-/9+ UIAA
Myslím že když se fakt dohodnem že 4+5/7b =< 7c-3 tr. Fb, nebo asi XIc (9-/9+ UIAA), ale že jedině když 5b - 6c Ceou bude jako 7b Fr. nebo 6b Fb. + 3,68 je jako u nás A5/IV. Ovšem takových 8a/8b + 1,23 nebo někde jinde, je rajbas jako 5.14d pokud není převislé. LIDI DYŤ MY SE NAKONEC DOMLUVÍME, NO NÉÉ ?
Zapsal: zvědavec, 09:32:16 31.01.2001
  P.S.
Chlapi pozor ! Je to ale jenom přibližně...
Zapsal: zvědavec, 09:37:04 31.01.2001
 ????????
Zvedavce doufam ze si toho pochopil hlavne ty, nebyl si nahodou prvni kdo zacal tuhle diskusi?
Zapsal: Rad, 09:43:08 31.01.2001
 Prepocet nekdo asi nezvladne
Radane, me je to jasny. Myslim ze je to docela sikovny si to takhle prepocitat, je to sice jen pro tvoje vnitrni uspokojeni, ale vzdyt nikdo z nas neni Fb specialista.
Zapsal: JirkaS, 12:10:28 31.01.2001
 Specialista
Jo ja jsem spokojenej, ja se vubec nedivim ze 5- nevylezu, protoze jsem sebekriticky a dost dobre dovedu ohodnotit co je pro me tezky a co ne ja nemusim, me vylezene cesty a bouldry delat tezsi nez jsou.
Zapsal: Rad, 12:27:56 31.01.2001
 
Jestli mám já být nakonec za někoho, kdo má něco proti R.Štefánkovi, tak přísahám, že jsem skoncoval s ironií. Anebo nepoznám ironii cizí, Rade?
Zapsal: Jarda M(aršík), 20:47:39 02.02.2001
 Facka
Au, tak se mi zda ze jsem ze sebe udelal upnyho blbce, no jsem rad ze aspon mi dva sympatizujem s Rostou, i kdyz ho vubec neznam.
Tak se Jardo mej hezky a pokud pojedes nekdy do Jury tak mi dej vedet a treba se muzem sejit.
Zapsal: Rad, 13:25:03 05.02.2001
 Za teplem
:)...to se nám tu přitepluje...:)
Zapsal: Oliváč, 23:22:27 13.02.2001
 Pojedem taky?
Jíro, co ty na to nepojedem s nima?
Zapsal: Jirous, 14:42:58 15.02.2001
 SRhFiYuiCt
6RrsPe Great blog post.Thanks Again. Really Cool.
Zapsal: paxmxGMithmhX, 00:41:50 20.12.2013


 Vložení nového komentáře 
Název
Jméno
Email
Text

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

 Foto dne:
Věžička Hříbek, Vyhlídka, skály u Vrbna pod Pradědem, Jeseníky
Hříbek
 Databáze cest:
Všechny cesty (179705)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Dreaming Saigon 6c Quirra
Mochomůrka Červená 6a Tisá - Modřín
Mochomůrka Zelená 5 Tisá - Modřín
Jižní Hrana 5 Tisá - Modřín
Náhorní Medvěd 5+ Tisá - Modřín
Nově komentované:
Pupeční Šňůra 10 Srbsko
Cukřenka 5B Zvůle
Polární Záře 8A+ Bor
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: bez ucasti | Re: Láska v srdci | Re: Oslava | Re: Hmm | Re: Hmm | Láska v srdci | Re: megafon | Re: Hmm | Re: Naivita | Hmm |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (168)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (78)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Video: Jana Švecová dělá další pokroky v bouldru Terranova 8C+ (15)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (11)
Secret Spot Bouldering 2024 (2)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)

 Nově v inzerci:
Lezečky v Ádru | mobilní lezecká stěna | Chan Tengri 2025 | STANOVÉ KOLÍKY Ultralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Send - Large knee pad | péřovka Black Diamond Vision | Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? | Brigáda v Krkonoších |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 412 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 352 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 327 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 323 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 299 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.