Lezci milují výšky, rozhled z vrcholků skal do kraje bývá opojným zakončením vylezených cest.
Když je krásný den s dobrou viditelností, jsou okamžiky na vrcholu, kdy se s nádechem rozhlédnete do kraje, něčím, na co se nezapomíná. Na vrcholu máte pocit, že už nic ve vnímání nádhery přírody nemůže být opojnějšího. Leda...??
Leda se dostat ještě výše!
Ten, který se dokáže dostat výše, je lezec, fotograf, paragliding letec Libor Jenka z Police n. Metují. Libor pochází z fotografické rodiny, kde se fotografování dědilo z dědečka na syna a vnuka. On k němu přidal ještě křídlo. Vznikly tak celé cykly fotografií skal, které u nás nemají zatím obdoby. Zeptali jsme se Libora, který skály nejen fotí, ale také na ně dříve i lezl na několik otázek.
Tak Libore jak jsi se dostal k létání a lezeš také na skály?
Narodil jsem se v lezecké rodině, takže k lezení jsem měl mnohem blíž než k létání. Vyrostl jsem v Polické "sportovce" a později začal hned lozit, myslím že, je to v Polici nad Metují běžná evoluce, kterou si prošel i náš kmotr a vzor naší generace - Míra "Lanč" Šmíd. Po revoluci, to mi bylo 8let, vznikla v Polické sokolovně jedna z prvních veřejných lezeckých stěn, začali jsme tam s kamarády chodit a přes zimu jsme tam trávili všechny večery. Časem se začalo jezdit na první závody, v té době ještě ani nebyly dětské kategorie, takže se nám stávalo, že jsme ani nedosáhli na první chyt cesty a museli nás vysazovat dospělí...
Někdy v roce 93 bylo v Jeseníku uspořádáno "První otevřené mistrovství ČR mládeže v lezení na umělé stěně, aneb Jesenické boje s gravitací". Vůbec jsme netušili jak na tom oproti stejně staré "konkurenci" jsme, ale všichni jsme si domů přivezli medaile a to byla docela dobrá motivace. Když se nás soupeři ptali
jakého máme trenéra, tak jsme se museli hrozně smát, protože jsme žádného neměli.
Ale hrozně moc toho pro nás udělal Áda Kadlec, když jsme ho pak označili za trenéra málem nás pak zpohlavkoval:-)
Proč jsi utekl od lezení?
V roce 95 jsem se pak jednou blbě navázal a skončil v nemocnici s hromadou zlomenin a pak dlouho jezdil na vozejčku.
Když jsem začal znovu chodit začal jsem létat na větroních, ale furt to nebylo ono, chtěl jsem být v přímém kontaktu se vzduchem, když už to letí... Než jsem začal s paraglidingem, ještě jsem začal jezdit do hor, lákaly mě ledové žlaby Alpských severních stěn, stylem nikoliv alpským, nýbrž Lančovým, takže sám. Pár hezkých cest jsem si takto vylezl a v dalším "velkým" lezení mě zastavila až kamenná lavina, která mě smetla po vylezení Marinelliho kuloáru na Mt. Rose. Po těchto zkušenostech jsem se definitivně rozhodl pro bezpečnější sport, a začal létat paragliding:-) Od r.2002 jsem létal pouze volně, od roku 2005 pak i motorově, to hlavně kvůli focení.
S jakou foto technikou pořizuješ své fotografie a živíš se jako profesionální fotograf?
Kdysi dávno jsem si pořídil první digitální Canon IXUS, měl 2Mpixely, dlouho mi díky létání nevydržel, pak přišel Canon S40, kterého potkal stejný osud. Poté Canon S70 a ještě než jsem ho stihnul rozbít jsem si pořídil zrcadlovku Canon EOS 350D, používám setový objektiv z EOSu 450D - opticky není kupodivu nejhorší, je celo-plastový, tudíž lehký a má stabilizátor což se pro lítání hodí, ale jeho největší výhoda tkví v ceně, protože až ho rozsekám do dvou dnů mi za necelé tři tisíce přijde domů nový, což vychází nepoměrně levněji než používat kompakty.
Focení mě sice neživí, ale začínám se dostávat tak kam jsem potřeboval, tj. že si létáním zaplatím samotné létání a ještě nějaké koníčky k tomu.
Když létáš tak jen fotíš nebo i točíš na video?
Létám hlavně pro radost a pro únik od pozemských starostí. S tím focením je to tak, že jsem postupně začal dokumentovat okolí a když jsem to pak někde ukázal, začali se trousit známí, že kdybych nad nima někdy letěl, tak ať jim blejsku barák. Jenže jsem jim musel vždy vysvětlit, že bez motoru si nemůžu jen tak zaletět kam se mi zachce, termika nefunguje všude. Právě kvůli focení jsem si pořídil na záda motor a s tím už se dá letět téměř kamkoliv. Ve volném létání jsem díky tomu poskočil do nejvýkonnější kategorie křídel, protože už jsem se přestal starat za letu o foťák a můžu se plně věnovat řízení a na motoru jsem se naučil létat naopak bez nutnosti držet rukama řízení, právě kvůli focení.
Časem jsem se dostal i k focení různých akcí a právě při nich mi občas někdo dal do ruky i kameru. Na jeden z výsledků se budete moci podívat třeba v lezeckém filmu The Sharp End od Sender Films, kde budou natočené zajímavé průlety mezi Starostou a Starostovou...
Máš v plánu nafotit i nějaké jiné skály než pískovce?
No, v plánu to sice nemám, ale obecně fotím všechno, co je ze vzduchu nějakým způsobem
zajímavé, skály do této kategorie spadají vždy, ať už jsou z čehokoliv. Východočeské pískovce mám nafocené hlavně proto že, jsem tu doma.
Hromadu věcí ze zahraničí nafocených mám, ale nedá se říct že z lezeckých oblastí.
Za volným létáním jezdíme do Itálie, Slovinska, Rakouska, Bulharska a dalších zemí, málokdy však mám sebou motor a při volném létání je focení se zrcadlovkou obtížné.
Krásné létání je např. na Hohe Wand v Rakousku, kdo tam jezdíte lozit určitě jste si křídel ve vzduchu všimli.
Přistání ve skalách by asi bylo dost dramatické, zažil jsi už nějakou riskantní situaci?
Při motorovém létání je nejnižší povolená výška nad terénem 150m a nad zástavbou pak 300m, když ale jsou pod Vámi rozlehlé lesy, určitě Vám pud sebezáchovy nedovolí letět ani takto nízko. Jde o to letět tak, aby kdyby motor chcípnul člověk doplachtil na nějakou plochu a bezpečně přistál. Lze říci že při motorové létání je nějaké přistání do lesa vždy chybou pilota - létá se v klidných podvečerních nebo ranních hodinách, kdežto při volném létání se to může stát opravdu každému, např. při rychlé změně počasí, změně směru větru - létá se přes den, kdy je země nahřátá sluncem a funguje termika.
Samostatnou nehodovou kapitolou jsou starty na neupravených startovačkách, jak s motorem - to většinou bývá problém vysoké trávy nebo oranice, tak při volném létání - např. start na Koruně v Broumovských stěnách - kde se jedná o skok z okrajové skály bez možnosti jakéhokoliv rozběhu a ani padák se tam nenechá rozložit celý...
Jaké vlastníš křídlo a řekni něco o technických parametrech?
Tady je třeba rozdělit volné létání od motorového. Na motor se používají "hodná" téměř školní křídla, která nejsou náchylná na zaklopení vrchlíku. S motorem pak létají rychlostí kolem 30Km/h a člověk pak létá opravdu bezpečně a bez nervů. Já pro motorové létání používám český MAC Trend II.
Na opačné straně stojí nejvýkonnější křídla pro volné létání, tam je třeba mít dostatek zkušeností se všemi nestandardními letovými režimy, protože tato křídla jsou poměrně neposedná. Zato výkon a rychlost je trochu někde jinde, dnešní závodní stroje dokážou letět 60 km/h a na jeden výškový metr uletí deset dopředu.
Je to za cenu lehčích materiálů, vyšší štíhlosti, slabších šňůr, kterých tam ani není moc... Na takovéto létání mám opět český AXIS Mercury M. Málo se u nás ví, že v Čechách se vyrobí vůbec nejvíc křídel na světě a patří na úplný vrchol, viz. všechny světové soutěže, jak volné, tak motorové.
Co se týče motoru, koš motorové krosny mám koupený od českého výrobce Walkerjet, motor pak požívám vlastní, je to jeden válec z Trabantu. Váha krosny na zádech je 35kg, neběhá se s tím při startu nejlépe, ale není to nemožné...
Dodělávám něco v práci, venku hnusně, takovej ten den na nic, ale po přečtení tohoto článku mám zasejc chuť se do něčeho pustit. Takové to nakopnutí, bych řekl.
Díky a držím palce do dalších letů nad tou naší zemičkou.
Ahoj Libore, když jsem někdy v polovině 90.let slyšel, že jsi spadl, byl jsem z toho dost špatnej. O to víc jsem rád, když vidím, že jsi v pohodě a věnuješ se něčemu, co tě baví, třebaže to není lezení. Jeden z těch, proti kterým jsi závodil v onen památný rok 93 :) Ať se ti daří.RP
Ahoj Radku, to si pis ze si Te pamatuju, byla to dobra parta, stalo by za to nekde se pri nejake prilezitosti sejit, treba nekdy v Teplicich na festaku, jen vubec nevim kde je komu konec - Tomas Fides, Vita Prasil, atd...
ahojte. je to zaujimave, ale pred par dnami som si pozeral tento clanok a spomenul som si na ony rok 93. prekvapilo ma, ze si na mna Libor pamatas. Radek- bol si tento rok v ziline, ze? ja som bol vlani a to boli posledne preteky, kde som bol. odvtedy leziem uplne minimum, tak raz za 2 mesiace, rodinka a praca ma dost zamestnava. rodinu by som veru za lezenie nevymenil :-)
tomas
Nazdaaar ToFi :), dlouho jsem zkousel na tebe sehnat kontakt, ale neuspesne. Jojo, letos jsem byl v Ziline, ale zadna slava. Rad bych pokecal, jak zijes a tak...napis na radpavlic@centrum.cz. Mej se, Radek
Fúúj, cenzúra je móóc škaredá věc. Skoro stejně jako motorové padáky. Piloti ve většině případů nedodržují letecké předpisy (dle fotek ani ten Libor Jenka) a otravují tím lidi, zvířata a co já vím co ještě. K čemu motor? Je to hnusná zábava! A díky, že to tentokrát nesmažete.
Příspěvek byl vulgární. Sice asi jen dvě slova, ale hlavně byl agresivnější a tím i trochu hloupý. Teď když jsi to přeformuloval, tak není důvod ti to vymazávat. Jen si dovolím polemizovat. Na různých skalách jsem každý víkend a někdy i častěji. A padák s motorem ani bez jsem v akci za celý svůj lezecký život nezahlédl, tudíž pokládám tvůj příspěvek za přinejmenším hysterický, co taky člověk může chtít od někoho, kdo se bojí pod svůj názor podepsat, co?
ahoj Klide,
1- Cetl jsem tvuj prispevek nez ho admin vymazal. Admin ma v tomto pripade muj souhlas.
2 - na motorove padaky mam taky nazor ponekud kriticky, ...ale nepovazuju je za kvalitativne horsi jev nez vsechno ostatni co se odehrava pod hlavickou rekreace v prirode. Dodrzovani pravidel (minimalni vyska letu, respektovani chranenych oblasti..) by melo byt samozrejme.. ale neni. Tim ze nekomu budes sproste spilat veci nepomuzes, pouze zahajis flame war a napomuzes vytvoreni zasadne antagonistickych taboru, coz ztizi jakoukoli dohodu a smirny kompromis.
3 - Tvuj argument o srovnatelnosti cenzurovani vulgarnich prispevku a anonymni publikaci techto ponekud pokulhava.
4 - to ze se nekde diskutuje prevazne anonymne by nemelo automaticky znamenat ze si tam kazdej muze napsat jakou chce sprostarnu ci nesmysl.
Ale ale, ohánět se sprosťárnama a vulgaritou, to pokulhává, nikde ji nevidím. Ano 1. příspěvek byl útočný.
Ohánět se podpisem v této žumpě? A jak chcete, aby se návštěvníci podepisovali? Jako Dura (gjl@volny.cz) nebo jinak? Třeba jako Petr Náchodský Praha, petr.nachodsky@seznam.cz.
Kvalita prispevku se neodviji od pritomnosti ci nepritomnosti podpisu.. a naopak, pritomnost podpisu nezarucuje kvalitu prispevku. Zavedeni registrace uzivatelu a zajisteni jedinecnosti podpisu /prezdivky.. ano, taky moznost. Admini tomu zatim nechavaji volny prubeh.. a nekdo proste anonymitu neunese.
Zumpa? mozna. Mozna taky obraz toho co se stane kdyz se spolehnes na to ze se lidi budou chovat slusne aniz u toho musi ukazovat obcansky prukaz. Zumpu z toho dela nekolik lidi -- je to na jednom kazdym kdo sem prispiva.
Upřímně řečeno Duro, vůbec nevím kdo jsi a připadáš mi stejně anonymní jako Klid v přírodě, Jjirkas (admin na www.lezec.cz?), Kajin nebo Piškot. Neznám vás. Domnívám se ale, že KVP řekl, co trápí mnoho lidí, kterým létají motoroví padáci nad jejich domy, nebo tam, kde se to nehodí. K čemuž skalní město patří. A neobhájí si to ani svým argumentem, že si potřeboval něco vyfotit a že se ty fotky někomu líbí. Neměl tam co dělat, v té výšce. A pokud má nějaké oprávnnění k létání, tak to musí dobře vědět. A pokud to věděl a udělal to úmyslně, jen pro to, aby ukojil svou touho, tak je to blbec. Podporuji názor KVP, že letání s motorovým padákem je kratochvíle, která, pokud se provozuje proti pravidlům, je mnoha lidem otravná. Jdi Libore Jenko z Police n. Metují s tím svým motorovým padákem k šípku :-)).
nesouhlasim s vami, nebot z prilozenych fotografii neni zrejma zadna letecka nekazen :-). Rovnez vzdusny prostor v uvedenych lokalitach nema zadne omezeni, takze co konkretne porusil? Ze nekde se chovaji "piloti" v rozporu s predpisy neznamena, ze to je Libor Jenka. je to to same, ze kdyz ja budu porusovat dopravni predpisy , tak tebe jako slusneho ridice nastve, kdyz kdejaky chodec :-) bude tvrdit co jsou ridici za hovada
On pristaval ke kolejim u Ozveny, jak se ma priblizit na pristani aniz by tu vysku porusil? Pretahnout to a spadnout v negativce az na zem? Tohle neni vrtulnik!
Lezci zase nedodrzuji pravidla na skalach, lezeni po desti, lezeni v terminech, kdy neni lezeni povoleno, atd...
Svým křikem a cinkanim karabin ruší turisty kteří vyrazili za klidem do lesa...