LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Holčička na nástupu: "Mami pojďte, raději si stoupneme vedle, kdyby ten pán tady spadnul."
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5668 lezců
1140389 cest
Nové přelezy:
Ortofrutta 7c
Koma Xc
Mr. Morgen 7b
Ri Rock 7b+
Les Furtif 8b+
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c

Stěny
Umělá horolezecká stěna ZŠ Dr. Horáka - Prostějov
Boulderbar Flamendr - Kadaň
Gekon Boulder bar - Pardubice

Prodejny
HOLAN SPORT - Praha 2
HUDYsport - Plzeň
HUDYsport - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Laviny v sezóně 2008/2009

1. díl

Obliba sjezdů v neporušeném terénu mimo vyznačené sjezdovky začíná být zřejmá i u nás. Kolik z vás, kteří jste něco podobného už zakusili, jste si ale před tím položili tu základní otázku:

Ujede To se mnou či neujede?

Před 14 dny zima v letošní sezóně poprvé udeřila. Začala fungovat lavinová předpověď, pro psovody začala lavinová pohotovost a laviny začaly padat ...


Nechci tady rozhodně mentorovat a hrát si skoro rok po všem na chytrýho. Nechci tady také vyjmenovávat všechny lavinové události, co se kde staly, ale ... Na druhou stranu není lepšího způsobu, jak si dál v klidu užívat zimní sezóny, než se poučit z předchozích událostí a trochu si připomenout, kudy, kde a proč se vloni laviny valily ...












V loňské zimní sezóně přišla lavinová nehoda hned zkraje:
26. 12. 2008 – Krkonoše, Pramenný důl
Nechci ji tady nějak zvlášť rozebírat, každý si může vše podrobně přečíst v podrobně vypracované zprávě HS ČR. Rád bych ale tady zdůraznil dva velmi důležité momenty, které v ní nejsou moc patrné nebo v ní i chybí:
1.pět dní před touto tragickou událostí, dva lyžaři uvolnili lavinu v Modrém dole. Svah má podobnou expozici jako Pramenný důl. Rozměry této laviny naštěstí ale nebyly velké a tak se nakonec nikomu nic nestalo (i když psovodi už byli zvednuti). A i když kluci neodhadli správně možné nebezpečí, jeli alespoň dobře takticky a v kritickém místě byl jen jeden!!!
2.a právě tímto svahem jen o den či dva předtím jela jiná skupinka, která byla naprosto přesvědčená o naprosto bezpečném svahu. Vycházeli přitom z informace, že když je sníh na povrchu tvrdý, tak je vše přeci v pohodě ...












Jen pro do kreslení velmi podobná nehoda na Slovensku:
31.12.2008 - Lavínové nešťastie v Malej Fatre























31.12.2008 - Lavínová nehoda v Západných Tatrách
A opět „jen“ dvojka!!! A opět jen malá lavina ... Tady naštěstí vše dopadlo dobře.




















3. 2. 2009 - Lavínová nehoda vo Veľkej studenej doline
Tak, tahle pidi lavinka stojí opravdu za zmínku. Opět „jen“ dvojka!!! Zase měl někdo sakra kliku. Bez pípáku, sondy, lopaty, strmý svah a přitom sníh byl opravdu velmi nebezpečný ...












Při jednom z našich kurzů jsme se dostali k lavinám hodně blízko :-) A stali jsme se tak účastníky záchranné akce. Podrobněji se tomuto budu věnovat ještě později, v dalším textíku. Tady jsou zatím myslím velmi podrobné popisy:
10.2. 2009 - Lavinový kurz v přímo mezi lavinami :-)) (www.alpy4000.cz)
10.2. 2009 - Lavíny vo Veľkej studenej doline vo Vysokých Tatrách (www.laviny.sk)












U nás byl chvíli klid, ale hned začátkem února přišla další smrtelná lavina:
13. 2. 2009 – Jeseníky, Velký kotel
Opět si můžete veškeré podrobnosti přečíst v další podrobné zprávě HS ČR. A opět je bohužel patrné, že hlavním viníkem je především neznalost základní lavinové problematiky ...













1. půlka března 2009 – Lavina v Tschamutu (Švýcarsko)
Celkem slušná lavina se šťastným koncem hlavně díky airbagu: SNOWPULSE, zkušenosti a rychlé reakci samotného aktéra. Celý sesuv je i krásně natočen na kameru a řádně zapit v nedaleké restauraci :-)))












3. 3. 2009 - Lavínové nešťastie pri 1. roháčskom plese v Západných Tatrách
Opět „jen“ dvojka!!! Jenže sám, bez lavinové záchranné výbavy, bez čelovky za tmy neznámým terénem ... Utopit se v zimě je strašný ...












3. 3. 2009 - FALEŠNÁ LAVINA v ČR!!!
Co dodat ... Měli jsme na stránkách kompletní rozbor této neskutečné novinářské kachny, ale prý by se někteří novináři v tomto rozboru vyskytovali neradi :-))) Takže vše jen na přednáškách :-)))












3. 4. 2009 - V Rakousku zemřel pod lavinou český horolezec, další je těžce zraněn
K této lavině je možné říct snad jen to, že lízt po vápencových stěnách s lavinovým přístrojem, sondou a lopatou asi není to pravé ořechové ...

Ale o tom, jak může být pohyb v jarních horách zákeřný, se stejně nečekaně setkala i dvojice polských turistů v Belianských Tatrách nepatrný kousek od chaty a na turistické cestě, která už byla úplně beze sněhu:
10.4.2009 - Lavínové nešťastie pri chate Plesnivec (Belianske Tatry)

A nebo velmi podobná událost při lezení velkých skalních stěn v Yosemitech na Half Domu
23. – 24. 2. 2009 - Half Dome, Yosemity












25. 3. 2009 - Lavíny v Žiarskej doline
Letos jsme si na Žiarské chatě dávali třikrát čaj, polívku, ... a třikrát jsme nevěřícně kroutili hlavami nad tímto zázračným "bezpečným" ostrůvkem uprostřed této nádherné doliny. Gratuluju klukům ze SLP HZS k perfektnímu studijnímu materiálu :-))) Takovýhle rozsah lavin je opravdu unikátní ...












A když se už zima blížila do úplného závěru, volali mi kamarádi, jestli jsme v pořádku, že spadla lavina a zabila celou skupinu Čechů s jedním Slovákem. My ale o ničem nevěděli, zrovna jsme šlapali Haute route ...
2. 5. 2009 - Lavina v Rakousku zabila šest alpinistů, Čechy a Slováka (v češtině)
2. 5. 2009 - Lawinenkatastrophe schockt Sölden: sechs Männer tot (TT.com) (v němčině)
Co říct k této obrovské tragédii? Na všech možných diskusích to celá řada z vás rozebírala ze všech možných i nemožných stran. Byli zkušení x nebyli, měli jít x neměli, měli jet u sebe kvůli mlze x nebo neměli, byly slušný podmínky x podmínky byly zrádný ... Je sice skvělé, že všichni měli lavinovou záchranou výbavu, ale na druhou stranu je strašně smutný, že zajeli v takhle vysokém počtu a obzvlášť za těchto podmínek právě do takového zákeřného prostoru, který se pro ně pak stal pastí. A že v tak malém prostoru zůstalo všech 6 skialpinistů a na povrchu nezůstal nikdo, kdo by mohl ostatním pomoct ...












A aby toho nebylo málo, rád bych se zastavil na tomto místě ještě u jednoho mejlíku, který svým způsobem více méně charakterizuje loňské lavinové nehody a co mi letos v zimě přišel do kompu:

(9. 3. 2009 Předmět: Dík za kurzík, hodil se nám :o)
Ahoj Víťo, o víkendu se nám trochu zkomplikovala skialpová túra, ale celkem slušně jsme se tím poprali a všechno dopadlo nakonec dobře. Z velké části i díky tomu, co jsi nás naučil na lavinovém a skialpovém kurzu.

Vyrazili jsme s Honzou a Ajšou do okolí Hochschwabu na víkendovou túrku. Lavinová předpověď nebyla úplně ideální (3) a tak jsme zvolili bezpečnější a méně zajímavou trasu, v jednom místě nás došla skupinka tří Čechů. Chvíli šli v našich stopách, ale pak nás předešli a kus pod chatou Voisthalerhuette začali stoupat takovým žlábkem., Nám se moc nelíbil a vzali jsme to podle nás lepší cestou po hřbítku. Pak už jsme jen slyšeli volání o pomoc a žlab vysypaný. Sjeli jsme rychle na laviniště, přepnuli pípáky a vytáhli lopaty. Lavina byla celkem malá ale i tak zvládla zasypat 3 lidi. Jeden byl zasypaný do pasu, druhý si během chviličky uvolnil ruku a alespoň trochu si odhrábl sníh od obličeje (byl hodně těsně pod povrchem), ale třetí byl zasypaný úplně. Situaci trošku komplikovalo to že byli kousíček od sebe (asi tak metr), a tak jsme si chvilku mysleli, že nám to hlásí pořád toho jednoho. Nakonec jsme ho po pár minutách našli a vyhrábli mu hlavu - byl dost modrej ale dejchal sám. Za chvilku byli venku všichni, sníh byl překvapivě měkoučkej - žádnej beton - takže to šlo rychle. Nikdo z nich neměl žádné zranění a po chvilce se dali dohromady a došli za námi do winterraumu, odkud jsme druhý den společně sestoupili dolů. Jediným následkem nakonec tedy byla jen 1 ztracená lyže, která se nenašla ani po překopání laviniště :o)
Lavina byla celkem malá, odtrh měl jen asi 10cm - dole byla umrzlá vrstva starého sněhu na tom navátá vrstva nového sněhu, který sjel.

Ještě jednou díky za zkušenosti, které jsme nabrali na tvých kurzech. Moc nám to pomohlo, už třeba jen tím, že jsme vůbec nezmatkovali a hned od začátku jsme věděli co dělat.

A tady je perfektní popis samotných aktérů se svým podrobným rozborem:
7. 3. 2009 - Březnová lavina pod Voisthaler Hütte skončila dobře





Nechci do rozborů či popisů těchto událostí nijak zasahovat, ale když si pročtete výše uvedené nehody, co je jejich téměř společným rysem?

- Relativně „nízký“ lavinový stupeň!!!
- Nezkušenost a téměř až absolutní neznalost základní lavinové problematiky nebo hrubé porušování či až úmyslné podceňování základních bezpečnostních pravidel!!! (nevybavenost lavinovými záchrannými prostředky, neznalost nebezpečných lavinových podmínek, špatná volba či neznalost trasy a především „SMRTÍCÍ“ taktika jednotlivých družstev při pohybu v lavinovém terénu!!!)
- Ani jednou se nejednalo o nějakou specifickou nebo nějak zamotanou a komplikovanou situaci!!!


PS: Pokud jste i vy zažili nějaké podobné „dobrodružství“, podělte se tady o ně s námi :-) Myslím si, že právě takovéhle rozbory a vyprávění mohou nám všem výrazně pomoct. Stejně tak diskuse a komentáře, které se touto problematikou bez nechutných emocí zabývají. Dobrý pocit jsem třeba měl z této diskuse právě tady na Lezci

.





Viktor Kořízek

Viktor Kořízek   [úpravy] 19:00 14.11.2009Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 w19:32:46 14.11.2009
a co ma jako byt
wodpovědět 
 Re: w20:15:03 14.11.2009
prehled toho jak je dulezity si davat bacha chytraku, loni mi zustalo pod lavinou sest kamaradu tak si nech ty kecy
klaraodpovědět 
 Re: w19:28:09 15.11.2009
W,ty jsi v..l.Neco jako M.
Radekodpovědět 
  Re: w21:54:17 15.11.2009
a ty ještě větší, chce poradit ostatním, tak ho neshcazuj, málokdo sem píše něco duhcaplnýho.... a tvých kamarádů mi je líto
bleodpovědět 

 sumasumárum20:40:09 14.11.2009
Díky za článek a hromadu dobrejch odkazů k lavinové tématice!!!!
Pajosakodpovědět 

 díky20:44:16 14.11.2009
Díky za takovéto shrnutí, mělo by pro nás všechny být ponaučením!
Snad si z toho každý vezme to, co potřebuje.
Čertík Bertíkodpovědět 
 Re: díky21:01:26 14.11.2009
před začatkem zimní sezony určitě članek na místě
.odpovědět 

 Další reklama (PR)21:59:11 14.11.2009
jako V Š E O B E C N É (skoro nic neříkající) shrnutí to jde, nicméně tohle je tak do oka bijící reklama (a autor nemůže tvrdit opak). Holt zima na krku.. Též nebudu mentorovat, nicméně ti, co jsou vidět se dají rozdělit na 2 skupiny: ti první mají kvalitní výuku podpořenou osobními doporučeními a sem tam nějakým bannerem. Ti druzí využívají PR článků gratis (nestojí je to nic, přitom účel světí prostředky). Nic proti ničemu, vše záleží na tom, jak se sami necháme ovlivňovat.. někdo to prohlédne, někdo bohužel ne. Jde o prachy, jako vždy.
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
 Re: Další reklama (PR)22:08:49 14.11.2009
Když ty prachy zachrání lidský život, tak proč ne :)
Vládíkodpovědět 
  Re: Další reklama (PR)11:06:36 15.11.2009
No, tenhle článek přece nemůže zachránit nikoho. Je to jen skrytá reklama na Lavinový kurz - konkurence už je obrovská.
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
   Re: Další reklama (PR)14:37:37 15.11.2009
Tohle je především dobrá práce! Jestli je to v druhé řadě také reklama na Viktora, tak tím lépe - tak by měla reklama vypadat. (Třeba Zobanovy metodické články jsou ze stejného těsta, nebo materiály od Summit Drive také. A jak jsou zajímavé a užitečné!)
Kuba Turekodpovědět 
    Re: Další reklama (PR)15:48:43 15.11.2009
Dobře, tak tedy jinak: proč ne reklamní banner? Proč ne "zaplacený článek" s titulkem PR?
Ptám se proto, že ti zkušenější to prohlédnou, ti nezkušení (je jich mnohem více) to berou jako "nazávislou studii".
Je škoda, že se "to" takhle lidem podsouvá potajmu. Holt každý máme morálku někde jinde.
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
     Re: Další reklama (PR)17:01:31 15.11.2009
Protože to v první řadě není reklama, ale právě ona "studie" nebo jak chceš nazvat sesumírování loňských neštěstí a jejich příčin.
Kuba Turekodpovědět 
      Re: Další reklama (PR)18:32:43 15.11.2009
Aha, takže v první řadě je to článek, v té druhé řadě ta skrytá reklama. Už zbývá jen zjistit, jak to vlastně myslel autor: jestli chtěl informovat a k tomu si přihodit reklamu, anebo vytvořit reklamu, ve které by informoval.

Dost povídání, já to vidím jako ten druhý případ. Uveřejnil by-li tento článek autor v létě, dozajista by šlo pouze o informaci. Ale protože se článek objevil na počátku sezóny, sleduje tím autor jiný cíl (viz vložený e-mail)..
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
       Re: Další reklama (PR)22:45:35 15.11.2009
Aha. Už chápu, proč nechápeš. Reklama a redakční článek se velmi liší - to jsi zřejmě nepostřehl. Takže je to takhle: Článek přináší informace potřebné pro čtenáře (to je tento případ), reklama pouze informace ve prospěch inzerenta.
Kuba Turekodpovědět 
        Re: Další reklama (PR)07:48:20 16.11.2009
Souhlasím s "Tím kdo o tom něco ví". S článku si samozřejmě můžu vzít co potřebuju, ale proč jsou vypíchlé pouze specifické laviny (za nízkého lavinového nebezpečí), proč článek nevyšel po sezóně jak tomu bývá zvykem a proč autor místo toho, aby odkazoval na lavinovou problematiku na webu, odkazuje na lavinový kurz, který pořádá. Prostě z toho mám pocit - vystraším je a uvidím co to s nima udělá.
Přijde mně to stejné jako články o prasečí chřipce (na běžnou chřipku umře v ČR ročně 2661 lidí v průměru od roku 1982). Je to zajímavé téma v zajímavou dobu, tak proč na tom nevydělat.
Já nesnižuju hodnotu článku. Snižuju hodnotu Lezce, že takový článek neoznačí. Každý máme nějaký názor.
Belialodpovědět 
         Re: Další reklama (PR)09:44:14 16.11.2009
Ne, tento článek není reklama, není placen a proto není označen. Většina všech podkladů nebo motivů ke všem článkům ve všech zpravodajských médiích je více méně nějaké tzv. PR. Když si vezmeme Lezce, tak třeba všechny informace o závodech nebo expedicích a pod. Lezec je web pro komunitu a ta přispívá a tvoří jeho obsah. A samozřejmě každý přispěvatel má jinou motivaci. A pokud je to zároveň přínosem pro čtenáře, má smysl takový článek publikovat. A tento článek zjevně smysl má, si myslím já, a proto jsem ho dal. V principu jsem proto spíš vždy článek dát něž nedat, jsme tu prostě proto, abychom informace zveřejňovali a ne utajovali. O tom, jak to na Lezci s regulací článků je, viz také návod v pravém sloupci Jak psát na lezce... a uvnitř je link na Jak psát na lezce? A co fotky?
Díky za zájem a hore zdar
 Standaodpovědět 
         Re: Další reklama (PR)10:41:18 16.11.2009
Proč jsou vypíchlé pouze specifické laviny (za nízkého lavinového nebezpečí)?

Protože v sezóně 2008/2009 se podle mne češi k jiným lavinám prostě jaksi nedostali, pokud ano tak na závěr v PS schválně vyzývám k tomu, abyste o nich případně dali vědět („Pokud jste i vy zažili nějaké podobné „dobrodružství“, podělte se tady o ně s námi :-)“). Takže Tvoje stížnost, že tady vypichuji pouze laviny podle Tebe specifické, musíš směřovat někam jinam: na český kluky a holky, co dělají freeride, skialpy, rádi v zimě lezou do hor, ... Jediné velké laviny, které tady zmiňuji, jsou ty v Žiarské, ale tam nikdo z našich nijak nefiguroval, nebo máš jiné informace?

Proč článek nevyšel po sezóně jak tomu bývá zvykem?

Kde jsi přišel na to, že takovéhle články se píší po sezóně? Vždyť všechny lavinové prevence na světě po sezóně TEPRVE začínají shromažďovat veškerá data ze zimní sezóny ... Vždyť teprve až před další sezónou se vždy píšou preventivní články ... Vždyť právě proto, jaké laviny vloni češi potkali, se ukazuje, jak je právě včasná prevence důležitá...

Proč autor místo toho, aby odkazoval na lavinovou problematiku na webu, odkazuje na lavinový kurz, který pořádá?

Myslíš ten „Tanec mezi lavinami“? Dal jsem tam, pokud vím, odkazy dva. Jak na mé vyprávění, tak na popis této události z pohledu HZS (Laviny.sk). V obou je popis trochu jiný a navíc my byli přímo u toho. Bohužel se mi nepodařilo nikde najít vyprávění toho dotyčného nociče a slovenskýho horskýho vůdce a jeho manželky, které jsme tam, a nejen my, pak hledali ...

Prostě z toho mám pocit - vystraším je a uvidím co to s nima udělá.

Ty jsi bohužel asi nebyl ani v Červinkově muldě, ani v Jeseníkách, ani nikde jinde, kde bys pomáhal vytahovat z laviny kluky či holky a měl vedle sebe jejich kamarády. Tys pak s těmi kamarády asi nikdy nemluvil, protože kdyby jo, tak bys od nich většinou slyšel: Nás to nenapadlo, my o tom nevěděli, byl takovej krásnej den, já zrovna nemohl jet a tak jsem živej, ...


Lavinový kurzy pořádám už přes deset let, ale nikdy jsem tady na lezce nedával reklamu, jak děláme kurz my a pod. jako to dělají s oblibou jiní. Pokud si dobře pamatuju, tak i veškeré metodické materiály jsem tady podepisoval, tak nějak bez reklamy jako: Já, Frenky a Kristýnka. Teprve ve chvíli, kdy se tady našlo pár vyčůránků, kteří si je začali více či méně přivlastňovat, přidávám k nim náš kompletní podpis a odkaz na naše stránky.

Pokud tedy máš pocit, že někde na netu jsou zastrčený informace, které jsou lepší či bohatější, než ty, co jsem vyšťoural já, sem s nimi :-))) (Přesně k tomu vyzývám už i v mém článku)
Já, Frenky a Kristýnkaodpovědět 
          Re: Další reklama (PR)11:24:27 16.11.2009
Souhlas s Viktorem, proč není udělán přehled lavin hned po sezoně a proč byly zvoleny zrovna tyto? Už jenom dobrat se ke všem datům z lavin trvá delší čas, ať už od HS nebo zjištění od přímých účastníků trvá delší dobu, takže udělat takový přehled půl roku od skončení skialpové sezony je tak akorát.

Navíc, kdo z Vás má čas sestavovat podrobné rozbory lavin zadarmo a ve svém volném čase jako Viktor? Ať se příhlásí :-)

Pokud si myslíte, že je tak jednoduché získat nějaké informace, zeptejte se jak to funguje u Bezpečnostní komise ČHS, které téměř nikdo nic nehlásí, což se probíralo na 20. Pelikánově semináři, viz http://mountainski.cz/49/ zajimave-prednasky-na-xx- pelikanove-seminari-milovy- 10-rijna-2009 (pozor!!! PR! odstraň mezery), kdy většina úrazů a jejich příčin není známa
palicodpovědět 
          Re: Další reklama (PR)19:15:25 16.11.2009
Jak jsem psal výš. Nesnažím se napadat kvalitu příspěvku. Sám občas něco sesmolím a vím, že ať už to PR je či ne, čas a práce s tím je tak i tak. Vždycky jsem si ale myslel, že zprávy vypadají takto: http://www.hzs.sk/ data/Rocenka_07_08.pdf (bez mezer) a to přesně jsem za tímto článkem hledal. Bohužel to nepřišlo a já jsem byl zklamaný z toho co jsem si přečetl. Chápu však, že článek byl pro hodně lidí i přínosem. Ať mně ale třeba Palič a Kuba nevykládají, že byli na větvi z informace, že i ve 2 lavinovce padají laviny, a že je na ně potřeba dávat pozor ;o)
Belialodpovědět 
           Re: Další reklama (PR)17:02:27 17.11.2009
Nebyl jsem paf, proč také? Akorát se mě osobně nechtělo tyto informace dohledávat, když jsem mohl předpokládat, že je Viktor v ucelené podobě strčí na lezec.cz či jinde na web :-)
palicodpovědět 
           Re: Další reklama (PR)15:51:47 18.11.2009
Přehled příčin neštěstí se vždycky hodí - už kvůli tomu, aby se ukázaly trendy a mohly se zvrátit. Zároveň do hor přicházejí pořád další a další lidé a ti hledají stále stejné informace. Pro začínající skialpinisty je to solidní náhled, co se všechno může stát.
Kuba Turekodpovědět 
          Re: Další reklama (PR)08:30:06 17.11.2009
Nenech si do toho kecat.-)...pěkný.Dušan
Duduodpovědět 
          Re: Další reklama (PR)19:18:37 17.11.2009
Díky za super článek, nenech se prosím odradit od místních šťourů.
Všech skialpinistům a ostatním sněhošlapům přeji abys neměl příští rok o čem psát. Tom
Tomodpovědět 
        Re: Další reklama (PR)08:45:57 16.11.2009
Je a kdyz jsou v tom informace potrebne pro ctenare a zaroven jsou ve prospech inzerenta tak je to clanek nebo reklama?
Filipoodpovědět 
         Re: Další reklama (PR)11:25:32 16.11.2009
Jasně redakční článek. Prvotní je ve slušných médiích (a to Lezec je) zájem čtenáře. Informace pouze ve prospěch firmy obvykle editoři vymažou.
Kuba Turekodpovědět 
          Re: Další reklama (PR)11:55:56 16.11.2009
Nemyslim tady ten clanek jen me zajimalo jak se to jmenuje kdyz obsahuje oboje. Ze z toho pak nekdo vymazanim muze udelat neco jinyho je jasny.
Filipoodpovědět 
           Re: Další reklama (PR)12:45:47 16.11.2009
Nevím, jak by se to mělo jmenovat jinak, než redakční článek (reportáž, fotoreportáž, komentář...) Každý text i obraz v sobě nesou nějakou informaci. Pokud je pro komerční subjekt pozitivní nebo negativní, tak je to ve slušném médiu vedlejší efekt, na který redakce nemá brát zřetel. Je pravda, že jsem zažil třeba dobu, kdy MF Dnes úzkostlivě vymazávala všechna loga na reportážních fotkách, aby to nebyla reklama. Vrchol nesmyslnosti byl, když grafik vymazával jednu po druhé reklamy na sedačkách lanovky ve Špindlu. Něco podobného dodnes dělá Nova. Např. reportér stojí před pumpou Benzina, mluví o cenách na Benzině, ale za ním je benzinka s rozmazaným logem Benzina. Nebo Český rozhlas nechává své hosty v pořadech podepisovat, že se nebudou zmiňovat o značkách, a když to udělají, že případné pokuty od Rady pro rozhlas a televizi budou hradit sami. To jsou všechno znaky, že provozovatelé médií nejsou schopni zajistit rozumný přístup svých novinářů k informacím z komerční sféry a raději ho formalizují až do nesmyslných přepjatostí.
Kuba Turekodpovědět 
            Re: Další reklama (PR)14:42:25 17.11.2009
Hm asi jo jen jestli to trochu neodporuje tve predchozi definici.
Filipoodpovědět 
             Re: Další reklama (PR)22:41:43 18.11.2009
Neodporuje.
Kuba Turekodpovědět 
              Re: Další reklama (PR)08:10:54 19.11.2009
me se zda ze jo
Filipoodpovědět 
               Re: Další reklama (PR)10:38:00 19.11.2009
Ne.
Kuba Turekodpovědět 
                Re: Další reklama (PR)12:48:42 19.11.2009
Pises v reakci na Ten kdo o tom něco ví: "Aha. Už chápu, proč nechápeš. Reklama a redakční článek se velmi liší - to jsi zřejmě nepostřehl. Takže je to takhle: Článek přináší informace potřebné pro čtenáře (to je tento případ), reklama pouze informace ve prospěch inzerenta". Ja jsem se ptal jak se rika tomu co prinasi oboje a ty jsi odpovedel: "Nevím, jak by se to mělo jmenovat jinak, než redakční článek". Takze obsahuje redakcni clanek oboje a nebo jen informace potrebne pro ctenare a reklamu ne? Tot rozpor.
Filipoodpovědět 
   Re: Další reklama (PR)08:29:11 17.11.2009
Máš možnost se taky zviditelnit "reklamou"...zatím čtu jen kritiku a slinty.-)
Duduodpovědět 
 Re: Další reklama (PR)17:54:39 16.11.2009
Bohužel, je to reklamní sdělení (na Lavinový kurz, kdyby se někdo nedovtípil) a chápu, že je server Lezec a jeho majitelé tu a tam schopni "přežít" skrytou reklamu - přece jen je to aktuální, navíc zajímavé téma v okurkové sezóně jménem "zima".
Co ale nechápu a vadí mi je to, že se článek podsouvá jako "redakční", když pisatel není žádná redakce ani v redakci nepracuje + navíc velice čitelné podsouvání důležitosti kurzu: "(9. 3. 2009 Předmět: Dík za kurzík, hodil se nám :o)"

Co dodat? Směju se, když se z lidí - čtenářů - dělaji takto skrytě voli..
Ten kdo o tom něco víodpovědět 
  Re: Další reklama (PR)09:47:37 17.11.2009
Lezec nemá redakci, je to komunitní web a většina článků je od lidí mimo. Viz odkaz v pravém sloupci Jak psát na lezce ...
Díky za zájem a hore zdar.
 Standaodpovědět 
 Fffšechno je reklama22:06:01 17.11.2009
Tak jsem koukl na Lezce a... Hrůůůůůůza reklamní! :-) Reklama na profi závodníky - jasné PR. Telemark? Aha! Škola... Pak pozvání na závody, tedy reklama, jedna stěna a jedna knižka - reklama jako sviňa.
Snad ta diplomka ještě by prošla...
Navíc každý nový článek na Lezci je reklama na Lezce a ke všemu si editoři dělají reklamu.
Jakmile se jakkoliv prezentuji, dělá reklamu sobě a všem aktivitám, co jsou se mnou spojené. Takže co? Zakážeme všem, co si nějak vydělávají lezením, tedy všem závodníkům, jejich příbuzným, expedičním (ti shání sponzory), autorům knih a majitelům cestovek a škol psát na Lezce?
Bacha, tenhle píše o oblasti a vydal průvodce! Bacha na fotky, na všech (asi) jsou lidé oblečení do něčeho, co vyrábí nějaká firma...
Uffff, je to dřina. :-)
dagodpovědět 

 dostupnost informaci22:26:13 14.11.2009
Viktore, diky za propagaci a zverejnovani lavinovych metodik.
Po nestesti v Pramennem dole (kdy pises, ze nebezpecnost situace byla zcela jasna) jsem si kladl 2 otazky - 1) proc nebyla zprava o predchazejici lavine na mape republiky publikovana na webu? (tou dobou jsem se v Krkonosich pohyboval, na web HS koukal a niceho takoveho si nevsiml, tusim ze i na tvem webu se tato informace objevila az po 2.nehode) 2) proc je lavinova predpoved pro Krkonose temer vzdy plosna, kdyz neni problem vyznacit do mapky rizikovejsi oblasti (zvlast kdyz tech skialpovych je par)
Diky za odpoved
Michalodpovědět 
 Re: dostupnost informaci23:56:41 14.11.2009
O té lavině v Modrém dole jsem psal tady:
http://www.alpy4000.cz/ kalendar-akci-info-fotogalerie-fotogalerie.php? fotogalerie=blavina-v-modrem-dole---21-12-2008b

V lavinové předpovědi pro Krkonoše vždy najdeš (pokud je taková situace) vyznačené horší a lepší svahy. Stupeň pro celek se řídí tou nejhorší oblastí.

Lavinová předpověď pro ten kritický den zněla:

Vlivem silného větru může být místy uloženo větší množství sněhu - možnost tvorby deskových lavin. Platí 2.stupeň lavinového nebezpečí z 5-ti dílné mezinárodní stupnice! Tendence lavinového nebezpečí: setrvalá. Při plánování tůry se informujte na Horské službě.

A právě tenhle čerstvě uložený sníh byl v té době patrný výrazně, tam kde nebyl, byla vidět až ledová krusta ...
Já, Frenky a Kristýnkaodpovědět 

 Souhlas09:40:49 15.11.2009
Souhlas, nic než reklama. Navíc název nic objevného, teď už jen čekat na firmu krkonoše1000 a tatry2000, případně kavkaz5000, pak už budou volné jen číslovky 3000 a 6000 a záporné hodnoty :-)
Já, babička a Velký Vontodpovědět 
 Re: Souhlas08:27:55 17.11.2009
Ještě jsem od Tebe,Tvé babičky,Velkýho Vonta nebo "Toho co o tom něco ví" neviděl jediný článek...stala se někde chyba???Nebo na to prostě nemáš?
Duduodpovědět 
  Re: Souhlas09:07:47 17.11.2009
Proč hned "přímá konfrontace"? Tenhle styl je mimo, jsme v diskusi a tím pádem názory mohou býti různé. Asi jste to od počátku nepochopil..
Ten kdo o tom něco víodpovědět 

 Hmm ...12:00:55 15.11.2009
Bohužel jsem se s nadšením začetl do článku, který jsem dočetl do konce a pořád čekal kdy to přijde. Nepřišlo to. Místo toho neustále omílaný lavinový kurz. Korunu tomu nasadil závěr, výtažek z emailu. Chápu, doba je těžká, ale příště tomu dejte aspoň nadpis Reklama nebo PR. Bude to pro čtenáře takové solidnější ...
Belialodpovědět 

 PR??12:03:00 15.11.2009
Sice to je PR, ale co dnes neni PR. U nas je moda pouze poukazovat na chyby, ale to, ze clanku ci akci nekdo venuje hromadu casu, potazmo penez za tim nikdo nevidi. Odsouzeni je lehke. Co se tyka lavin, tak ani novinari by pak nemeli zverejnovat lavinove nehody, aby to nahodou nebyla reklama na lavinove kurzy.
Krasny komentar je pod clankem o stene v Radotine... Pominuli, ze samotny clanek muzu brat za PR, tak v komentarich si nekdo povzdychava, ze ve Zline neni zadna stena a nize jsou duvody proc. Nemaji penize.
To, ze o lavinach pise Viktor je naprosto logicke a logicky si tim dela PR. U tak uzke specializace jako jsou laviny v CR neni zas tolika lidi co o nich vedi tolik, ze si o nich mohou dovolit skolit a debatovat. Je jedno zda nekdo nema penize , nebo znalosti. V pripade Viktora muzeme byt radi, ze sve znalosti nestrezi pod poklickou a deli se o ne dale.
Petrodpovědět 
 Re: PR??12:40:45 15.11.2009
Velice se mi to libilo, dozvedel jsem se hodne o prubehu lavinovych urazu.Vzdyt porad nekdo nadava, proc se vic neinformuje o tom, co se stalo, at se poucime. A to se ted stalo.Diky!
Martík.odpovědět 
  Viktorovi a vsem19:58:15 17.11.2009
Nez jsem se dostal k odpovedi, diskuse je uplne jinde. Moje chyba, ale presto...

Podivejte se na jinou diskusi na podobne tema, a to prodej nove knihy od pana Schuberta. Vsichni hyri superlativy a neni nutne dodavat, ze po pravu.

At uz byly ambice pana Korizka jakekoliv, PR ci vzdelani, vysledek se pocita. Pro laiky a semi-odborniky povazuji takovou informaci za prinosnou a poucujici. Toto bych napriklad cekal od ruznych instituci ci prispevkovych organizaci, ktere tuto formu PREVENCE zanedbavaji. Chytil se ji horolezec a soukromy podnikatel. At uz je jeho umysl jakykoliv, i kdyby zachranil jeden jediny zivot, udelal dobre. Mimochodem nejsem si jist, zda Pit knihy pise pouze z filantropickych duvodu.

Tuto diskusi sleduji casto a musim rici, ze vzdelavacich informaci je zde pomalu. Takze Viktore a vsichni, kdo mate co napsat slusne k veci, podelte se!
Neni duleziteodpovědět 

 Díky!13:00:10 15.11.2009
Díky za každý takový článek, dneska je "skialpinista" děsně v módě a jedině dobře, když si každý pro sebe uvědomí, že to nemusí být až taková sranda. Až mi kdokoliv z výše uvedených brblalů ukáže, jaký udělal materiál pro širokou veřejnost a to dokonce zdarma!!! týkající se lavinového nebezpečí, může tady machrovat na koho chce, to té doby jsou to pro mne jen žvanilové u počítače.. Já jsem se díky alpy4000.cz dozvěděl konečně naprosto vyčerpávající informace a materiály (prevence, strategie, záchrana) tisknu i svým kámošům, se kterýma se na freeride vydávám a o které bych nerad přišel.. Takže ještě jednou, DÍKY MOC!!! Skvělá práce! Klimas - yabasta.cz
Klimas yabasta.czodpovědět 

 Diskuse Hochschwab lavina 9.března13:32:16 15.11.2009
Něco málo ke konkrétnímu tématu, ne k obecným kecům puberťáků, které jsou o ničem. Především nejsem žádný odborník, v místě jsem v danou dobu nebyl, ale mám zde odlišný náhled - a to v podcenění vývoje počasí zúčastněných osob na tůře, hlavně větru v posledních 3 dnech!!! Což může znamenat strategickou chybu v rozhodování .  Hochschwab dobře znám, mám zde asi 20 zimních tůr.  Oceňuji rychlou záchranou akci.  Nesouhlasím  však jednoznačně s tím, jak  píše v rozkliklém článku vyškolený autor záchranné akce "V zásadě přiměřené počasí pro plánovaný dvoudenní výlet." a dále cituji "Žádný z faktorů sám o sobě se nezdál být důvodem k přerušení tůry, ovšem jejich vzájemná kombinace nebyla jen díky notné dávce štěstí fatální." Chápu, že dopředu naplánované výlety s vyhlídkou dobrého počasí je velkým lákadlem a nikomu se nechce nic měnit.  Přitom předpověď nejlepšího servru v konkrétní! oblasti dle historie  http://www.lawine-steiermark.at/  pro 2-3 dny před tůrou byla zcela jasná.
Co se sněhem udělá 2 dny před tůrou trvající 130 km/h severozápadní vichřice!! při trojce lavinovém stupni, kdy každý den napadlo 25-40 cm utotemovaného sněhu při bouřlivém stuermisch a černému nebezpečí všech východních !!a částečně jižních sektorů ..... by už snad vyškolení alpinisti měli něco málo vědět !!  Přesto si obě skupiny pro výstup sami vybrali východní nánosový sektor, kde se z převislých náhorních planin ukládají masy sněhu. Přitom ze západu  je o necelou hodinu delší pohodová hřebenová cesta, která se dá chodit i za čtyřky.
Jak píše v rozkliklém článku autor "V zásadě přiměřené počasí pro plánovaný dvoudenní výlet." to zřejmě alespoň dle mě vůbec nebylo. Jen chci radši zopakovat omílané pravidlo nepodcenit  počasí pár dní před tůrou a pokud možno získat info přímo z konkrétní oblasti.
Tomas Todpovědět 
 Re: Diskuse Hochschwab lavina 9.března16:55:31 15.11.2009
Máš pravdu v tom, že působení větru tady hrálo asi klíčovou úlohu. Pohyb za 3 ve volném terénu by měl být nanejvýš opatrný už jen proto, že na vás do údolí mohou dojet velké laviny z boků svahů aniž byste je vy jakkoliv uvolnili. Neznám tyto kopečky a tak si netroufnu posuzovat, kudy a jak měli všichni šlapat. Mně na této události zaujaly především tyto dva momenty:

1. volba trasy v konkrétním místě, tedy proč se pouštět do žlabu za 3!!!, kde byl asi evidentně patrný nafoukaný sníh, a proč do tak malého a možná na první pohled relativně bezpečného místa vydávat najednou bez rozestupů, když je vedle bezpečnější varianta trasy?

2. rychlá a pohotová reakce všech, co zůstali na povrchu. Popis toho, jak vypydal poslední zasypaný po několika minutách v relativně malé hloubce nahání husí kůži, když ještě navíc v údolí nebyl signál!!!
Já, Frenky a Kristýnkaodpovědět 
  Re: Diskuse Hochschwab lavina 9.března21:59:20 15.11.2009
Dobrý článek, děkuji. Nějaké takové shrnutí před začátkem sezony není špatné. Nejcenější jsou vlastní zkušenosti, ale moudrý se poučí i z cizích. A reklama, ta je všude kolem, takže ta mě už nevadí. Zvlášť když je na rozumnou věc.
Palo Č.odpovědět 
   Re: Diskuse Hochschwab lavina 9.března10:39:18 16.11.2009
K nehodě na Hochschwabu jen jedna otázka, udělali záchranci opravdu všechno? Poté co posledního našli už namodralého bych si představoval transport do nemocnice. Pokud kluci byli na tvém kurzu, tak se tomu postupu trochu divím i s tím, že k tomuto konci není žádné upozornění. Možná to nebylo až tak hrozné, není psaný čas atd, ale podle popisu bych to takto viděl.
Jinak zajímavé shrnutí, kdo problmatiku sleduje, má články přečtené už z dřívějška, ale v tuto dobu před sezonou jsem si také říkal, že už bych měl opět vytáhnout skripta a zas je pročíst. Ať je v letošní sezoně podobných nehod co nejméně a znalost problematiky lavin pro lidi co do hor choděj zas co největší.
Michalodpovědět 
    Re: Diskuse Hochschwab lavina 9.března19:31:14 17.11.2009
klukům gratulace k parádní záchrané akci, doufám, že ji už nezažijete.
jak tak sleduju diskusi, reklama na lavinovej kurz je na místě, protože většina odborníků - samouků, kteří prispívaj do diskuse, se mi zdá zcela mimo mísu. A bohužel Viktorův článek mi dává za pravdu. Dávejte všici bacha.
Tomodpovědět 
     Prospesny PR?22:15:33 17.11.2009
Nevim proc zde nekteri odsuzuji tuto formu PR propagace, myslim ze je prospesna vsem. Nepredpokladam, ze vsichni prilezitostne skialpujici horolezci sleduji lavinove nehody a meli tedy takto uceleny prehled pro sebe sesumirovany.
Vec jina je ta, ze to co uci vetsina lidi u nas na lavinovych kurzech jsou veci z Rakouska a Svycarska, jsou to preklady metodickych publikaci SLF Davos a pod. To ze kazdy dodava do kurzu svuj vlastni pohled a nazor je samozrejme, stejne jako to ze nemusi byt tyto nazory v techto detailech shodne.
Nicmene pokud to mam shrnout, tak kazdy kurz kde se jeho lektor bude drzet zakladu publikovaneho v opravdu zakladni knize lavinove problematiky 3x3 od W. Muntera a nauci frekventanty zakladni prvni pomoci pri lavinove nehode je dobrym kurzem.
To jakeho si frekventant kurzu vybere lektora a podle ceho se rozhodne je nastesti jenom a pouze jeho vec, stejne jako to jestli si vyslechne nazor jednoho nebo vice lektoru a na tomto zaklade utvori nazor vlastni.
Hodne prasanu, dobre lyzovani a mene nesmyslnych diskusi :-)
Radek
 zobanodpovědět 
    Re: Diskuse Hochschwab lavina 9.března10:20:37 28.11.2009
Michale, ty jsi přeci kus vola! Myslíš, že normální lyžař s sebou na tůru bere okovy pro případné spoutání zasypaného, kterého právě zachránil, aby tento náhodou nemohl pokračovat v tůře do té doby, než místopřísežně neslíbí, že místo nahoru pofrčí do doliny do špitálu? Nebo bys ho do toho špitálu chtěl táhnout za pačesy? nebo jak?
honza plocekodpovědět 

 Uzavřeme sázky15:33:17 18.11.2009
Já jsem proto abychom uzavřeli sázky, kolik letos lidí pod lavinou zůstane. Počítají se pouze občané ČR. Vsadíme nějakou částku a ten kdo vyhraje si za ně koupí pípák.
stipodpovědět 
 Re: Uzavřeme sázky15:47:19 18.11.2009
Tohle mě taky napadlo, ale přišlo mi to morbidní. Vedeš v psichické odolnosti! Tipuju 9 občanů Česka a Slovenska po celém světě od teď do konce května 2010.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: Uzavřeme sázky15:50:31 18.11.2009
Máš pravdu slováky bychom měli počítat taky, aby se necítili diskriminovaní.
stipodpovědět 
  Re: Uzavřeme sázky18:29:00 18.11.2009
No tak aby se neřeklo, že jsem morbidní, tak já tipuju, že lavina zasype pět čechů, tři slováky a jednoho turka ... ale všichni přežijou - takže 0 :o)
stipodpovědět 
   Re: Uzavřeme sázky22:44:44 18.11.2009
Nebyl bych takový optimista. Co dáváš do banku?
Kuba Turekodpovědět 
    Re: Uzavřeme sázky12:52:27 19.11.2009
Aby to mělo nějaký smysl, musela by se téhle akce ujmout nějaká instituce, která ji zajistí propagaci. Např. lezec.cz, Hudy Sport, Rock Point, ČHS, nebo rovnou HZS. Akce je dostatečně morbidní na to, aby si v médiích zajistila místo. Já myslím, že jako lavinová prevence by taková akce byla účinná. Každý, kdo si bude chtít vsadit, nebo na tom jenom pomyslí, si jako první věc zjistí kolik lidí zůstalo pod lavinou loni. Už pouhé šíření této informace mezi lyžující lidi, bude mít výchovný účinnek. Výherce bych z těch kdo se trefí jednoduše vylosoval, zbytek bych věnoval třeba té HZS.
stipodpovědět 
     Re: Uzavřeme sázky14:03:58 19.11.2009
To je už ale opravdu morbidní.... Myslím, že na mrtvoly nesází ani Fortuna. Dokonce ani na HD jsem tenhle nápad nedovolil pustit.
Kuba Turekodpovědět 
      Re: Uzavřeme sázky15:53:10 19.11.2009
Hmm, je to moc. I kampaň nemyslíš - zaplatíš, byla měkčí a jak dopadla?
stipodpovědět 

 abyste se z toho PR neposrali!10:10:03 28.11.2009
Kurva, abyste se z toho PR vy kverulanti neposrali! Ne, pod článkem o lavinách není na lezci diskuse o lavinách, ale o PR. Už sem nechodí horolezci, ale kokoti a teoretici novinařiny.

Dotaz na adminy: proč není diskuse v rámci filtrování kokotů jen pro přihlášené?

Tfuj, to se mi ulevilo.
honza plocekodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179394)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Talkante IV Bielatal
Pokvareni Ritam 7c+ Vintjan
Chimaera 8- Beycik
Yandance 6 Beycik
Zikkim 5+ Beycik
Nově komentované:
Banana Split 5c Paklenica
Zollamt 6A+ Bor
Hammer King 7c Brseč
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 361 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 286 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 256 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.