LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Umíš jistit? Jasně, viděl jsem to na YouTube.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140261 cest
Nové přelezy:
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+

Stěny
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Rock 'n' Wall - Plzeň

Prodejny
LANEX eshop - Bolatice
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Alex Honnold

Další sólíčka

small25. srpna v lezecké oblasti Squamish v Kanadě se Alex Honnold býskl přelezem cesty vedoucí na University Wall. Není třeba podotýkat, že to byl první přelez této cesty stylem solo.

Alex charakterizoval tuto 300m dlouhou cestu jak "hard" verzi známé Yosemitské cesty Astroman. Cesta se normálně leze na osm délek a nejlehčí od 5.10+ (7 až 7+), ale hlavní je náročné spárové lezení v obtížnosti od 5.11+ až 5.12-(8+). Cesta končí na tkz. Bellygood Ledge, kde je možné cestu ukončit. Alex však pokračoval cestou The Roman Chimneys, což byly ještě asi 4 délky vedoucí převislou trhlinou za  5.11d (8+). Celé to zvládl za asi 2 hodiny.
Lidé znalí této cesty se netají obdivem, protože kromě lezecké náročnosti jsou některé pasáže dost nejisté, což zvyšuje náročnost sólo přelezu.

Alex si tedy zapsal do deníčku další solo zářez. Mezi než už patří The Northwest Face na Half Dome (5.12-), Moonlight Buttress (5.12d), a  El Sendero Luminoso (5.12d) (9/9+).

Z posledně zmíněného bylo natočeno působivé video.

Solo přelez El Sendero Luminoso Alex uskutečnil v oblasti El Potrero Chico v Mexiku. Je to cesta vedoucí na výrazný vrchol věže / masivu El Toro. Světelná cesta (jak se cesta v překladu jmenuje), je pravděpodobně nejtěžší vícedélkovou cestou na světě přelezenou stylem free solo. Alexovi trvalo přelezení této téměř 800m stěny něco kolem 3 hodin.









El Sendero Luminoso
Type: Sportovní, 15 délek, 1750', Grade V
Klasifikace: 5.12d 
První přelez (FA): Jeff Jackson, Kevin Gallagher, Kurt Smith.
Klima: Ve stínu celý den, v zimě prý může být i zima.

Popis:
15 délek, charakter položené kompaktní plotny a trhliny, vesměs 5.12 (8 až 8+) lezení, vzdušná, vodu a čelovky s sebou.

Délky:
1-5.12b, 2-5.12, 3-5.12, 4-5.11d, 5-5.12, 6-5.12, 7-5.12, 8-5.11a, 19-5.10, 10-5.10, 11-5.12d, 12-5.11c, 13-5.11, 14-5.10, 15-5.7

Většina délek okolo 12a/b. Délka dva a jedenáct asi nejtěžší.

Místo:
Na úpatí pilíře El Toro. Čtyřkovým lezením pod první délku.


Jištění:
15 nýtů a min. 2 x 60m lano. Obtížná místa jsou prý dobře odjištěna. Sestup - je uváděno lepší slanění na dvě sedmdesátky.












Zdroj:

Zde najdete informace o cestě Mountain Project.com

O přelezu University Wall Alpinist

Download:

 El Sendero Luminoso - download

JirkaS   [úpravy] 09:07 09.09.2014Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Nemam nic proti Alexovi11:48:33 09.09.2014
Nemam nic proti Alexovi, ktery pusobi velmi sympaticky. Muj nazor na jeho chovani je ale jednoznacny. Solove lezeni v jeho podani je psychopaticka zalezitost, ktera kdykoliv muze skoncit jeho smrti. Svetove lezeni by posunul dale spise tezkymi prelezy s lanem.
zeodpovědět 
 Alex12:19:19 09.09.2014
vzbuzuje dojem, že se u něj jedná o nějaký druh sebedestruktivního chování (připomíná například válečné stíhače), které není až tak výjimečné (viz pokusy o dosažení rychlosti 300km/h na motorce za běžného provozu).

Výjimečné a mimořádné jsou ovšem jeho výkony.

Obdivovat je lze ovšem jen s velmi smíšenými pocity, protože pokud bude s takovou intenzitou v sólech pokračovat i nadále, logicky to jednou náhle skončí a všichni, co máme lezení rádi, z toho budeme mít blbý pocit.
ivošodpovědět 

 Nemam nic proti Alexovi11:50:42 09.09.2014
Nemam nic proti Alexovi, ktery pusobi velmi sympaticky. Muj nazor na jeho chovani je ale jednoznacny. Solove lezeni v jeho podani je psychopaticka zalezitost, ktera kdykoliv muze skoncit jeho smrti. Svetove lezeni by posunul dale spise tezkymi prelezy s lanem.
zeodpovědět 
 Re: Nemam nic proti Alexovi12:03:53 09.09.2014
Co te vede k zaveru, ze sololezeni v podani Honnolda je psychopaticka zalezitost?
Kraodpovědět 
 Re: Nemam nic proti Alexovi12:05:13 09.09.2014
jenže, on ví, že ultra težký cesty mu nejdou, že se tam nezviditelní. proto dělá to, co dělá...přeju mu hodně štěstí a žádný bandasky
honza k.odpovědět 

 rodice12:03:13 09.09.2014
Je to dabel, ale lituju jeho rodice.
strejdaodpovědět 

 Souhlasim12:04:35 09.09.2014
Souhlasim s prvnim komentarem.
Nahasapimapetilonodpovědět 

 Motivy free solo12:26:50 09.09.2014
Pokud jste nekdy lezli free solo, musi Vam byt jasne, ze se zistnymi motivy nelze tento druh prelezu realizovat.

Souhlasim s tim, ze by se free solo nemuselo takovymto zposobem popularizovat. Je to hodne osobni zalezitost, ktera je uz za hranou sportovniho vykonu. Na druhou stranu jsou Hannoldovi prelezy tak vyjimecne, ze medializaci chapu.

Rozhodne ale zapomente, ze Alex delat to co dela proto, aby se zviditelnit. Pokud by to tak bylo, nikdy by nedokazal prelezt takove veci. Free solo je dusevni stav, ne marketingovy plan.
Mirekodpovědět 
 Re: Motivy free solo12:41:21 09.09.2014
A ten co mu tam točil to video tam náhodou visel??
Jasně že se touží zviditelnit. Na tom celkem není nic špatného. Výkon je to neskutečný. Nicméně souhlasím s již nahoře uvedeným názorem, že až se zřítí, tak lidem co mají lezení rádi zbyde jen nepříjemný pocit.
Radimodpovědět 
  Rozdíly12:43:28 09.09.2014
A jaký je rozdíl lézt solo nebo lézt po českém písku v cestách, kde autor udělal jištění tak, že cesta nejde dojistit, a hrozí podlaha?
odpovědět 
   Re: Rozdíly12:56:35 09.09.2014
Rozdíl je v tom že tu konkrétní pískovcovou cestu nikdo lézt nemusí. Na písku se lezou z 90% jen rozumně odjištěné cesty a velké množství krásných skal je zabráno cestami špatně odjištěnými...tudíš nelezenými. Otázka je jak posuzovat špatně či dobře zajištěnou cestu . Proč mezi pískovcovými pravidly neexistuje jedno jednoduché : Nad cca 7m už nesmíš spadnout na zem. Pokud to nelze zaručit, pak je cesta špatně navrtána a měla by být zrušena nebo dojištěna.
Radimodpovědět 
    Re: Rozdíly13:11:18 09.09.2014
Rozdíl je v tom že tu konkrétní pískovcovou cestu nikdo lézt nemusí - ale tím Honnoldovým způsobem taky přeci nikdo lézt nemusí. Nechápu, proč se tady lidi pohoršují na Honnoldovým lezením, ale zároveň tak vášnivě obhajují vraždy na písku. :-( Hm.
odpovědět 
     Re: Rozdíly13:19:39 09.09.2014
Můj příspěvek směřoval opačným směrem než jsi ho pochopil... píšu tam že velké množství pískovcových skal je zbytečně zabráno nejištěnými cestami a navrhuji jak to zlepšit (viz pravidlo o zamezení podlahy). V podstatě je mi jedno, co Alex na skalách provádí ,...nikoho zásadně neomezuje, zatímco vyrábění nebezpečných cest na písku omezuje ty, kteří by si tuto skálu chtěli vylézt, ale nemůžou protože nechtějí riskovat pád na zem
Radimodpovědět 
      Re: Rozdíly13:34:00 09.09.2014
až budeš mít všechny bezpečný cesty přelezený, se můžem začít bavit o dojištění těch "pro tebe" nebezpečných cest
d.odpovědět 
       Re: Rozdíly14:07:13 09.09.2014
Nebezpečnými jsem nazval jen ty cesty, kde hrozí dlouhá podlaha,...to znamená, že jsem nemyslel cesty na kterých hrozí dlouhý pád. To znamená že mluvím o cestách které jsou nebezpečné i pro tebe
Radimodpovědět 
      Re: Rozdíly13:40:21 09.09.2014
já sem taky pro dojištění (ne všech) špatně zajištěných a nedojistitelných cest. lezem pro zábavu ne? ne pro rakev...
honza k.odpovědět 
       Re: Rozdíly13:49:12 09.09.2014
lez tedy pro zabavu a ne tam, kam nemas
odpovědět 
    Re: Rozdíly15:29:25 09.09.2014
Na písku sice 90 procent lidí leze pořád ty samé cesty ale to NEZNAMENÁ, že ty ostatní nelezené jsou nebezpečné! Znamená to jen to, že ostatní lezou jen lidi z těch zbylých 10 procent. A když se podíváš na pískaře.cz, zjistíš, že těch 10 procent lidí objevuje nové a nové bezpečné cesty a portfolio těch lezených se rozšiřuje.


Zároveň musím říct, že dojištění podle tvých návrhů většinou vede k totální devastaci cesty. Asi každý zná mraky cest, kde nízko umístěný 1.Q nebo sportovní vykruhování zapříčinili totální zničení nástupu (olámáno, ošlapáno, omickymausováno) i celé stěny.
odpovědět 
     Re: Rozdíly08:28:28 10.09.2014
mluvil jsem jenom o cestách kde hrozí podlaha a ne dlouhý pád
odpovědět 
  Re: Motivy free solo13:50:26 09.09.2014
Na druhou stranu lidem, co mají lezení rádi, ukazuje něco výjimečného, když dělá, co dělá, a tím je třeba i nějak obohacuje, ne? Asi je vždycky něco potřeba vyvážit něčím jiným, nějakou hodnotu nějakým rizikem či možností ztráty, jinak by to nebyla hodnota.
To s tím blbým pocitem je sice asi fakt, ale nevím, jestli je to argument.
Já teda vnímám lezení a posuny v něm výrazně i ve směru zvládání stále náročnějších – i po stránce rizika – záležitostí.
Zásadní výstupy v horách, ve velkých stěnách atd. jsou cesty jednak těžké fyzicky a technicky, ale kromě toho i psychicky náročné. Nemůžu si pomoct, ale všechna možná ocenění (ať už oficiální ceny, nebo prostě to, co má v lezení váhu a jméno) s tímhle prostě pracují: větší psychická náročnost (tzn. i riziko, i když to nemusí být úplně totéž) = větší hodnota.
Jistě, free solo je něco speciálního, tam jde o záměrnou rezignaci na jakékoli jištění, kdežto když jde někdo cojávim do nějaké severní stěny, kde lítaj laviny, počítá s tím, že se v rámci možností pokusí přeci jen riziko snížit… ale obecně se mi prostě zdá, že platí, že schopnost zvládat riziko je v lezení odjakživa základní hodnota.
Medializace sólovýstupů je určitě v lecčem problematická, ale na druhou stranu způsob, kterým se na ně z důvodu nějaké současné epidemie korektnosti a univerzální nezávadnosti a alibismu nahlíží (hlasy pro to, aby nebyly vůbec medializované…) mi přijde jako absurdní, jdoucí vlastně proti těm obecně platným horolezeckým hodnotám.
(Samozřejmě, tahle diskuze má zas parádní potenciál stát se jedním velkým flejmem o zkurvených směrech egoisty na písku, a když ne, tak aspoň nikam nepovede, takže je asi nerozum něco sem psát… :)
P.odpovědět 
  Re: Motivy free solo16:07:25 09.09.2014
Přímočaré logice lze těžko odporovat. Ovšem to, že tam visel kameraman přímo neimplikuje, že to Alex dělá z důdovů sebeprezentace. Nelze tudiž usuzovat, že každého koho snímá kamera, vykonává činnost na ní zachycenou z důvodů zviditelnění před veřejností. To chybné usuzování.

Alex má řadu velmi cenných přelezů free solo dlouho předtím, než vzniklo šílenství jménem Honnold. Jenom bych doplnil, že obrácená implikace ani jiné krkolomnosti, které by ti mohly pro neprůstřelnou argumentaci připadat pravdivé, neplatí. Stále mě nic nepřesvědčilo, že Alex leze free solo za účelem zviditelnění před veřejností. Znovu opakuji, tento druh lezení nelze s tímto motivem vykovávat.

Věř, že by našel řadu jiných způsobů jak se zviditelnit s extrémně nižším rizikem než je free solo lezení. Podívej se která videa mají na youtube největší sledovanost. Kdyby lezl nahý na největší výškové budovy světa free solo, nepotřebuji další argumenty abych si byl jistý proč to dělá.
Mirekodpovědět 
 Re: Motivy free solo18:07:45 09.09.2014
přesně tak.
T.G.Modpovědět 
 Re: Motivy free solo02:40:00 10.09.2014
nádherně řečeno.
benjiodpovědět 
 Re: Motivy free solo02:40:08 10.09.2014
nádherně řečeno.
benjiodpovědět 

 Život verus prežívanie14:12:41 09.09.2014
Alex Honnold proste žije svoj sen. Možno jeho život skoční veľmi rýchlo, možno nie. Ale ten chalan môže už dnes o sebe povedať, že jeho život fakt stál za to, že skutočne žil, nie len prežíval. Koľko ľudí to o sebe môže tvrdiť?
Marekodpovědět 
 Re: Život verus prežívanie14:24:32 09.09.2014
K tomu abych mohl říct že jsem žil plnohodnotný život nepotřebuju sólovat několikasetmetrové stěny. Je to spíše otázka individuálních hodnot. A stejně jako v dalších oblastech bytí i v lezení jsou někteří tak nějak ,,mimo" oproti zbytku populace...
stepanodpovědět 
 Re: Život verus prežívanie14:27:00 09.09.2014
No spousta lidí,...smysluplně žili i ti co založili rodinu, postarali se o rodiče , nežili jenom pro sebe a při tom si třeba i pěkně zalezli
odpovědět 
  Re: Život verus prežívanie14:53:02 09.09.2014
Každej ať si žije jak chce, ne? Kdo chce zakládat rodinu a baví ho to ať to dělá, kdo chce lézt sólo ať leze sólo...
A.odpovědět 

 Riziko17:01:49 09.09.2014
Podle mě je to riziko relativně menší než se zdá. Leze na jistotu a po perfektní přípravě. Je to spektákl, ale myslím, že hodně lezců si počíná s lanem rizikověji než Alex bez lana :-) V této souvislosti je zajímavé si při každodenním rozhodování uvědomit riziko a přijmout nebo nepřijmout. Odvezu rodinu do Chorvatska na jeden zátah ještě v pátek večer? Stihnu tenhle náklaďák předjet? Přeběhnu tuhle ulici? Atd...
Michal Dodpovědět 
 Re: Riziko17:04:09 09.09.2014
A má PŘESNĚ ten morál, který je třeba. Neposrat se a zároveň nebýt egohrdina.
Michal Dodpovědět 
 Re: Riziko17:43:52 09.09.2014
To je velmi zavádějící, co jsi napsal. Sice je to pravda, ale jen z poloviny. Jsou to věci, které máš pod kontrolou. Ale pak je tu ještě část, kterou pod kontrolou nemáš a moc ani mít nemůžeš. Ulomený chyt, vyvalený kámen, hmyz a jiná zvířata...

Neříkám, že to dělat nemá, jen je potřeba si uvědomit, že na skále jen "umět" nestačí.
odpovědět 
  Re: Riziko21:30:44 09.09.2014
Pokud zůstanu u svého příměru k silnici, tak ani tam nemám zdaleka všechny okolnosti pod kontrolou. Vzít ty děti vlakem, riziko bych snížil.
Michal Dodpovědět 

 Podrážka17:55:56 09.09.2014
ale co je podstatný všimli jste si že má na Miurách žlutou lepičku? (video 3:53)
Proč já mám černou? :)
d.odpovědět 
 Re: Podrážka21:56:40 09.09.2014
Je to tvrdší směs..... Používá se spíš na indoor.... Můžeš ji mít taky, když si necháš podrazit lezky......;)
Šodpovědět 

 Alex21:27:07 09.09.2014
Nezapomente jeste poplivat Ueliho Stecka. Nevim proc byste z toho meli mit spatny pocit kdyz solo nelezete. Nahodou je to skvely lezec a posunul latku zase vys. Pokud jste se ovsem zasekli na sestkach a dal to nejde tak Vas chapu...
Nemoodpovědět 
 Re: Alex21:47:40 09.09.2014
sme se vole zasekli už na trojkách
odpovědět 

 k překladu názvu cesty21:48:23 09.09.2014
http://cs.wikipedia.org/wiki/Sv%C4%9Btl%C3%A1_stezka  - překlad asi znamená tohle (bohužel)
Ivanodpovědět 

 Alex, freesolo a slava14:59:45 11.09.2014
Kdo potkal Alexe osobne, treba na prednasce na Smichoffe, tak poznal, ze to ten typek nedela pro slavu, ani pro to aby si honil ego. Proste ho to bavi. Mimo jine rikal, ze lezli solo uz od detstvi, protoze se to tak proste u nich delalo. A jemu se to zalibilo vic nez ostatnim.
Filmy, fotky a clanky o nem mu dovolej delat to co ma rad a jeste za to dostat zaplaceno, je to dusledek, ne duvod.
A co se tyce spatnyho vlivu na okoli: zna nekdo nekoho kdo zacal solovat pote co videl nejakej jeho film? Ja spis naopak.

Drzte se toho co casto rika: "Safety first!" :)
O.odpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179371)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Uigi Uigi 6a+ Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Mussulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu | Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (26)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 358 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 254 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.