To je docela zajímavý, že spojením dvou cest lehčí obtížnosti se najednou celková obtížnost tak neuvěřitelně vyhoupne. To se jako děje až od určité obtížnosti vejš, nebo jak to je? Někde jsem četl, že když nějaký Maestro dokáže přelézt 9b, tak by měl dát ňákých 8c+ OS. A to mi celkem sedí i u nižších čísel (kdo leze 8 UIAA, dá určitě 7 OS, celkem jako pravidlo).
No jóó, jenže ještě jsem neviděl, že by spojením dvou cest, řekněme 7 a 6+ UIAA vznikla cesta obtížnosti 7+ či dokonce 8.
Je to jasný důkaz o praktické naplatnosti kdysi prosazovaného hesla, že se má cesta hodnotit podle nejtěžšího místa a dále důkazem, že hodnocení je subjektivní.
Presne tak! "...na jednu z troch vyraznych veziciek. Viditelne su vsak len dve. Za tou co nie je vidiet je vyborne misto na istenie....traverz doprava asi 112 m. Ak uz to dalej nejde, tak zase dolava /19-52m/.
To je presna ukazka toho, jak vypada "fundovany" nazor na klasifikaci pohybujici se na vykonnostnim maximu (9a - 9b) lidi jejichz max. je 7. Az vylezete alespon 8b zjistite, ze pokud by lezeni plynule (bez odpocinku) pokracovalo ve stejne obtiznosti dale, celkova obtiznost se zmeni.
Trenujte lezte a treba jednou pochopite.
Samozřejmě, je to názor "zvenku", ale pro šestkaře je spojení dvou šestek za sebou také náročnější, než každá ta šestka zvlášť. Takže spojední dvou šestek za sebou může být za 7- nebo 7 ze stejného důvodu, jako je spojení dvou 8c klasifikováno jako 9a.
To je presna ukazka toho, jak vypada "fundovany" nazor na klasifikaci pohybujici se na vykonnostnim maximu (9a - 9b) lidi jejichz max. je 7. Az vylezete alespon 8b zjistite, ze pokud by lezeni plynule (bez odpocinku) pokracovalo ve stejne obtiznosti dale, celkova obtiznost se zmeni.
Trenujte lezte a treba jednou pochopite.
Jo jo, ono se člověku taky docela otevřou oči, když čte názory toho nejfundovanějšího (Tomáše Mrázka). Ten tuhle na chatu prohlásil: "Stupnice je nerovnoměrná."
Nic víc, nic míň. Myslím, že je to jasný.
Je to vhodny priklad? V tomhle priade te tam nepusti a pokud, tak Te nebudou poslouchat pro svoji aroganci. Meli by, jsou to tvi zamestnanci...
Asi to neni idealni priklad.
Chybi-li exaktni definice-->nemuzu rozhodnout zda je vyraz pravdivy ci ne-->vyroky typu "cesta 'xy' je tezka tak a tak..." nebo "chci lezt skutecna 8C" nemaji smysl, byt by to rekl Andrada ci Graham Greeen. Na podobna tvrzeni jsme vsichni kvalifikovani uplne stejne jako Tomas Mrazek...nijak.
Chybi-li exaktni definice-->nemuzu rozhodnout zda je vyraz pravdivy ci ne-->vyroky typu "cesta 'xy' je tezka tak a tak..." nebo "chci lezt skutecna 8C" nemaji smysl, byt by to rekl Andrada ci Dave Graham . Na podobna tvrzeni jsme vsichni kvalifikovani uplne stejne jako Tomas Mrazek...nijak.
Leda by nekdo udelal kamarada programa, ktery by zalgoritmoval vsechny pritahy a prutahy a napeti a vyplivl klass.
Pamatuji i urceni jednodusi (davno tomu jiz) Kdo mel z opilych otrasniku presnejsi trefu pulitrem ten mel i konecne slovo...
Jako poklad chovam v dusi vzpominku na jednu restauraci, kde debata koncila povstanim mohutneho lezce a slovy "Rikam ze je to VI. A3! Kdo ma neco proti tomu?!" A v ruce drzel vyzname onen pulitr.
Bylo to prijato...
Z oficiálních stránek UIAA http://www.uiaa.ch/article.aspx?c=45&a=277
The rating of difficulties is a ticklish and chronically recurring problem. It should not, however, be overemphasized, for it is not an end in itself, but rathec a system to assist climbers. …..
(Hodnocení obtížnosti je choulostivý a chronicky se opakující problém. Neměl by být ovšem přeceňován, neboť takové hodnocení nemá smysl samo o sobě, ale je hlavně pomůckou pro lezce)
The rating system it set up satisfies the desires of top-level climbers who wanted to see their best efforts reflected in print. …..
(Zavedení klasifikace plní přání špičkových lezců, kteří chtějí mít potvrzeny své nejlepší výkony „černé na bílém“).
The grade serves as a comparative indication, a caution for the beginner, and not as a stamp of achievement. ….
(Ohodnocení slouží jako porovnávací ukazatel, upozornění pro začátečníky, ne jako ukazatel současného dosaženého maxima…)
Zlatá slova autority nejvyšší, nebo aspoň hoodně vysoké, která ovšem nikterak neřeší, co je to „klasifikační stupeň“, řekněme UIAA (to by stačilo, neboť máme přece srovnávací tabulky). Už podle první citované věty … is a ticklish problem… tušíme, že to asi nebude žádná p…. (sranda). Jistě bude mít UIAA někde ukrytý výklad či prováděcí směrnici ke klasifikaci, ale moudře se s ní nechlubí, alespoň ne na oficiálních stránkách.
Tady http://home.tiscalinet.de/ockier/ratings.htm třeba pěkně uvádějí:
The rating of a climb is a subjective indication of the technical difficulty of the route or pitch to which it applies. All rating systems (apart from the British system) use the difficulty of the crux (the most difficult move or series of moves) to determine the rating, at least in principle. Often though, the rating is upped a bit if a climb is sustained (i.e. has a very long series of very difficult moves).
Tady už (Petře) přišli na to, že třeba když je to furt těžké, tak je to vlastně ještě těžší, než kdyby to sice bylo stejně těžké, ale kratší…
Ale co je to ten jeden stupeň??? Jako třeba jeden metr, nebo jedna kandela?
http://www.bielefeldt.de/schwkte.htm
Tady, tady to už mají:
1 snadné
2 málo těžké
3 docela těžké
4 těžké
5 a více
tyto stupně jsou stěží vyjádřitelné slovy, lezení se stává těžším a ještě těžším.
(dříve, když jsme toho ještě o lezení věděli více než teď, se uvádělo také 5 neobyčejně těžké, 6 krajně těžké. Navrhuji: 7 kromobyčejně těžké, 8 svinsky těžké, 9 kurefsky těžké, 10 fakt těžké 11 …… 12 ….. 13 …….. ).
No, a jsme tam kde jsme byli. U cest co přelezeme si to ohodnotíme sami (třeba s pomůckou UIAA), na těžší cesty máme autority: Toma Mrázka, Dana Andradu a Grahama Greena :-).
Pozadavek, aby nejtezsi cesty hodnotili jen ti, co o tom maji predstavu, je sice rozumny, ale v puvodnim slova smyslu nenormalni(normalni=modus uznavany vetsinou) Vsichni, jak vidime a slysime, rozumi do detailu fotbalu a hokeji, ac vetsina kopla do mice naposled pred mnoha lety na placku za barakem a z brusli by spadla. Vsichni se vyznaji v hudbe, ac neznaji jedinou stupnici a pod "kontrapunkt" si predstavi anarchistickou bunku...atd. Take kazdy mooooc dobre vi ktere auto je nejlepsi. Take ekologi a teologii rozumi kazdy, at uz je na te ci one barikade.
Ma to ovsem i sva +. elity toho ci onoho, maji zpetnou vazbu na to, jak jsou vnimani.
podobný problém se tu už řešil:
cesta má klíčové místo dole a pak jsou dvě možnosti dolezu - jedno je sedmové a tak je výsledná klasifikace 9-. Druhé je tak za 8 a pak je výsledná klasifikace 9-/9.
Cestu hodnotí suběktivně ti kdo ji přelezli a z jejich návrhů se ustálí klasifikace. Tabulky a názory těch co nepřelezli jsou zajímavé leč bez výpovědní hodnoty.
Říci že spojením šestky a sedmy vznikně vždy 7+ je hloupost ale když to přelezu a myslím že to tak je, tak asi 7+ sedí:-)Lezení není matematika a klasifikace je jen suběktivní pocit.
Když chlapík tvrdí že přelezl 9a+ tak mi nezbejvá než se poklonit a pogratulovat...
čus BB